Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách
Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Ingrid Lissniková |
---|---|
Šetření: | 05. 03. 2017 - 25. 03. 2017 |
Počet respondentů: | 105 |
Počet otázek (max/průměr): | 19 / 19 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 75,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:59 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Tento průzkum bude sloužit jako podklad pro moji bakalářksou práci, která je na téma: Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem do výchovy a vzdělávání na základních školách.
Sama učím na základní škole a vím, jak je pro děti - cizince těžké zařadit se jak do výuky, tak do kolektivu vrstevníků. Přitom vzdělání a integrace je základem pro úspěšný a spokojený život v budoucnu. Takto se cizinci stanou přínosem pro celou společnost a předejde se vzniku vyloučených lokalit -ghett.
Dotazník je určen pro širokou veřejnost, ale zvláště ocením odpovědi pedagogů, především na základních školách.
Odpovědi respondentů
1. Měly by mít děti s odlišným mateřským jazykem(OMJ) samostatnou třídu?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
ano
ano
Ano
ano
ano
Ano
ANO
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano, minimálně do doby zlepšení jejich jazykových znalostí českého jazyka
ano, protože určitě nemají šanci vyrovnat se dětem, které mají češtinu jako mateřský jazyk
Ano.
Ano.
Ano.
Ano. Pokud neumí dostatečně česky. Co to je za děti, že je jich tolik?
Asi ne.
Jedině v případech, kdy se vůbec nedomluví a příliš jim to ztěžuje výuku - jinak by stačil asistent.
Jedná-li se o děti, jejichž mateřský jazyk je blízký češtině (slovanské jazyky), případně je jejich mateřský jazyk jazykem, který se děti vyučují v rámci povinné školní docházky (němčina, angličtina...), pak jsem pro plnou integraci. Mluví-li dítě kromě svého mateřského jazyka ještě nějakým jiným jazykem, kterým alespoň částečně mluví i spolužáci, jsem pro integraci po krátké aklimatizaci ve školním prostředí. Mluví-li dítě jazykem naprosto jiné jazykové skupiny a nemá-li znalosti žádného jiného jazyka, jímž by se alespoň částečně mohlo dorozumět, pak bych jej integrovala až po té, co nabyde alespoň základní znalosti češtiny. Vše závisí také na ochotě a možnosti rodičů dětem zprostředkovat nutnou jazykovou průpravu individuálně. Pro běžného pedagoga v průběhu výuky není možné simultánně cizojazyčnému dítěti tlumočit - a je nemyslitelné zatěžovat školství výdaji za tlumočníky do každé třídy - navíc by to narušovalo soustředění dětí ve výuce.
myslim si, ze ne, diky jinemu jazyku od nich mohou jine deti cerpat tuto jazykovou vybavu
Myslím si, že spíše by neměli mohl by to být problém se hůře zařadit mezi svými vrstevníky, kteří mateřským jazykem mluví.
Myslím, že na to nelze odpovědět jednoznačně, protože záleží na tom, zda jsou schopny v češtině alespoň trochu komunikovat. Pokud toho schopny nejsou, možná by měly pár měsíců do nějaké přípravné třídy chodit než se zapojí do "českého" kolektivu. Ale určitě není třeba čekat na to, až jazyk dobře ovládnou, spíš jde o základy.
ne
ne
ne
Ne
ne
ne
Ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne
Ne
ne
Ne
ne
ne
ne
ne
NE
NE
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne pokud se domluví v češtině
Ne, ale měla by jim být umožněna i samostatná výuka jejich jazyka navíc (jakože češtnu by se taky normálně učily).
ne, je potřeba cizince integrovat ne je separovat
Ne, pokud umí alespoň základy českého jazyka
Ne, pokud zvládají učivo v cizím jazyce.
ne, pokud zvládají vyučovací jazyk a nebrzdí tím ostatní
Ne, ve světě taky nebudou oddělené.
Nemusí
Není třeba.
nEVÍM
Pokud umí česky, tak ne
určitě né
Určitě ne, naopak by se více izolovaly a neměly by motivaci naučit se česky
vzhledem k žádoucí integraci těchto dětí do kolektivu by samostatná třída byla kontraproduktivní
2. Znáte osobně (kamarádi - spolužáci,Vašich dětí/sousedi/ děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 78 | 74,29 % | 74,29 % |
ne | 27 | 25,71 % | 25,71 % |
3. Mají děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem) problémy s integrací?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Mají jazykovou bariéru | 87 | 82,86 % | 82,86 % |
Mají kulturní bariéru | 52 | 49,52 % | 49,52 % |
Jsou sociálně izolované | 44 | 41,9 % | 41,9 % |
Mají problém s náboženskou příslušností | 17 | 16,19 % | 16,19 % |
ne | 4 | 3,81 % | 3,81 % |
nevím | 2 | 1,9 % | 1,9 % |
ne, přizpůsobí se rychleji než dospělí | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
mohou mít problém s manifestací své náboženské příslušnosti, pokud ji prezentují způsobem velmi odlišným od většinového nastavení dětí (náboženství je v Česku soukromou věcí)Nevidí | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ne. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Zpočátku mají jazykovou bariéru. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
záleží na tom, jak jsou schopni zvládnout vyučovací jazyk, mohou mít jazykovou bariéru | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
v závislosti na integraci rodičů | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Jak které, závisí na jedinci | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Jak které. Např. Vietnamské ne, ale cikánské a muslimské ano | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
záleží na místě původu dětí | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Zkušenost z 1. stupně základní školy - 2 vietnamští sourozenci - jazyková i kulturní bariéra byla jistě znát, ale pod citlivým dohledem třídní učitelky si děti ve třídě většinu nedorozumění nebo problémů vyříkaly samy a nikdy to netrvalo dlouho. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
jak které děti. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nijak zvlášť, možná ze začátku kvůli jazyku, ale děti se učí velmi rychle | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nevěřím v jejich integraci | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
záleží na tom, odkud pocházejí | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
4. Myslíte si by děti s OMJ měly mít:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Jazykové kurzy češtiny zdarma | 86 | 81,9 % | 81,9 % |
Asistenty pedagoga | 51 | 48,57 % | 48,57 % |
Pomoc překladatelů zdarma | 47 | 44,76 % | 44,76 % |
Jazykové kurzy češtiny pro rodiče zdarma | 43 | 40,95 % | 40,95 % |
Nabídku kulturních akcí | 23 | 21,9 % | 21,9 % |
Nabídku společenských akcí pro rodiče | 19 | 18,1 % | 18,1 % |
Nabídku sportovních akcí | 18 | 17,14 % | 17,14 % |
záleží na tom, zda alespoň trochu umí česky, pokud ano, stačí, aby na ně učitel bral ohled | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nevidím žádný důvod, proč by měli mít v už tak finančně bídných podmínkách českého školství, rodiče dětí s OMJ jazykové kurzy zdarma atd. - ať mají děti i rodiče stejné podmínky, ať už jsou odtud či odjinud - bez pozitivní diskriminace | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
A co čokoládu každý druhý den zdarma? Nepřeháníme to s tou vstřícností? | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
je potřeba zahrnout i rodiče | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ne | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nemyslím si, že by měly tyto děti dostávat něco "navíc" oproti jiným dětem, podle mého názoru je to ještě více izoluje. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nepodporuji integraci | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nevím, proč by měli mít něco zdarma | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Pokud tu chtějí žít a přecházeji na území z nějakého důvodu myslím si, že každý by to měl mít rovným dílem, kdyby někdo přecházel od nás někam do ciziny a neuměl nic, tak by si taky musel zaplatit kurz jazyka a ještě si sám na to vydělat ať už dospělý nebo nezletilého zástupci. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
povede to k nevoli českého obyvatelstva, pokud budou mít cokoli zdarma | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
žádné výhody, pokud tu chtějí žít i přes nevýhodu jiného mateřského jazyka, tak si musí umět poradit | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
5. Myslíte si, že bude prospěšná aktivní integrace dětí s OMJ pro naši společnost?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Předejde se nespokojenosti druhé generace cizinců, vedoucí třeba i k terorizmu | 58 | 55,24 % | 55,24 % |
Obohatí naši kulturu | 49 | 46,67 % | 46,67 % |
Předejde se problémům se zaměstnaností cizinců | 43 | 40,95 % | 40,95 % |
Nahradí úbytek českého obyvatelstva | 39 | 37,14 % | 37,14 % |
nemyslím si | 2 | 1,9 % | 1,9 % |
ne, bude to absolvent, jako každý jiný | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Vyloženě prospěšná nevím, ale na škodu určitě taky ne. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
záleží o koho jde, nevím čím by nás mohli obohatit muslimové, ti by se spíš měli učit od nás | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
pokud nebude docházet k civilizačním či náboženským střetům, pak možná ano | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nebude | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Pokud se začlení rodiče, začlení se i děti. V USA mají něco, co se jmenuje zelená karta. Tady bychom to také potřebovali. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Nebude prospěšná. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nevidím žádnou prospěšnost | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
JDE-LI O VIETNAMCE, JE TO V POŘÁDKU | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Nové líhně teroriristů | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Viz odpověď výše. Vietnamci bez problémů, ostatní průser | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nemyslím, viz výše | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nebude prospěšná | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ne, nic dobrého z toho nevzejde | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nejsem si jistá, že z toho bude pro společnost nějaký přínos | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nejsem si jistá, nevím | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ne, nebude | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
co se týče respektu k cizím národnostem ano | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ne | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
6. Myslíte si, že lze vůbec integrovat děti s OMJ do české společnosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, pokud dostanou jazykovou a psychologickou pomoc | 65 | 61,9 % | 61,9 % |
Ne, pokud žijí v ghettech | 30 | 28,57 % | 28,57 % |
Ne, pokud jsou muslimové | 27 | 25,71 % | 25,71 % |
Ne, protože česká společnost je rasistická | 9 | 8,57 % | 8,57 % |
záleží na postoji rodičů, pokud budou dítě podporovat v začleňování a půjdou mu příkladem, tak určitě, ale pokud ho budou odrazovat, tak jen velmi těžko | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ano i bez jazykovo psychologické pomoci | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
to záleží na jejich původní kultuře, náboženství, životních hodnotách, projevech - jsou společnosti a kultury s českou společností kompatibilní (přestože se plně neintegrují) i nekompatibilní | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ano, ale pouze tehdy pokud se děti i jejich rodiče integrovat chtějí | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ano, mají-li o ni samy zájem | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Děti budou dělat to, co budou dělat jejich rodiče. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ano, pokud budou chtít a pomáhat jejich rodiče | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
POKUD CHTĚJÍ JEJICH RODIČE, PŮJDE TO | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
A pokud budou i české děti ochotny přijímat děti z cizích zemí mezi sebe do kolektivu a bez předsudků | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Myšleno rómských ghettech. Vietnamská ghetta ok | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nevěřím, že by to mohlo fungovat | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ne, nemyslím, nevěřím tomu | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
považuji to za velmi obtížné, téměř nereálné | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ano myslím si, že děti se ještě dají.. Pokud i sami budou chtít se integrovat do společnosti.. To znamená neodlišovat jak se oblékáme my a jak ony.. To znamená, že oni musí pochopit to, že žijí u nás, že jejich odlišnosti a popř. zvyky se musejí změnit.. Ne ty naše.. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
pokud se přispůsobí kultuře a zvykům české společnosti | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
moc tomu nevěřím | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ne, pokud nejsou ochotni se integrovat a přijmout naši kulturu a respektovat naše zákony a zvyklosti | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
nejsem si jistá , nevím | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
7. Vidíte rozdíl v integraci dětí s OMJ (odlišným mateřským jazykem) dle národnosti?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
aktivně
ano třeba Vietnamci a děti ze smíšených manželství jsou nadmíru šikovšikovné
ANO Vietnamci se bohemisují velmi aktivně. Cikáni to nezvládli ani za staletí. A muslimové to prostě nechtěji.
ano
ano
ano
Ano
ano
Ano
Ano
ano
Ano
Ano
ano
ano
ano
Ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
Ano - myslím, že lze pozorovat, jak v tomto česká společnost reaguje na mediální obraz některých národností, který je u nás (leckdy uměle) vytvářen a udržován.
Ano v závislosti na jejich tradicích, zvycích, náboženství.
Ano, jak jsem psala v minulé otázce, hodně záleží na postoji rodičů a ten je odlišný u různých kultur - např. člověk z Evropy či Ameriky většinou chce "zapadnout" a podporuje v tom i dítě, naopak asijské či blízkovýchodní kultury jsou k té naší často nepřátelské a rodiče pak dítě nepodporují v tom, aby se začlenilo. Není tomu tak ale samozřejmě vždycky.
ano, myslím, že nejlépe se integrují asiati.
Ano, některé kultury nechtějí přijmout pravidla, která v ČR máme a ještě to ženou k soudu. Přijeli sem, měli by se přizpůsobit a jít tak za vzor i svým dětem.
ano, viz. Vietnamci - přizpůsobují se, muslimové ne
Ano, záleží na tom, jak odlišnou kulturu a náboženství má jejich země.
ano,myslím že nejvíce přizpůsobivý jsou vietnamci,ostatní národnosti ne
Ano.
Ano.
Ano. Rozdílně se budou integrovat děti z Evropy/ Ameriky nebo například děti z uprchlických rodin.
Ano. Slovák/Polák se bude adaptovat rychleji než Číňan
arabské a africké národnosti to mají oproti asijským horší.
asi ano
Částečně - dle toho jak moc je daná kultura odlišná. S dobrým přístupem, bez zbytečných předsudků a s trpělivostí se může integrovat každý, nesmí mu však být denně předhazována, jak moc je jiný
dle národnosti
Evropa a Vychodni/Jihovychodni Asie jsou prijatelne.
Lze jistě přepokládat jazyk úzce souvisí i kulturou a zvyky dané národnosti; čím jsou odlišnější, tím obtížnější může být pro dítě chápat obsah některých jazykových pojmů.
ne
Ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne, děti jsou velmi přizpůsobivá, horší to vidím s dospělými jedinci.
ne, rozdíl vidím jen v lenosti daných rodin
ne, spíš v jedincích
ne, spíše podle náboženství
Ne.
ne.
nemám zkušenost, ale pokud je mateřským jazykem slovanský jazek asi bude integrace snadnější
Nemám zkušenost.
Nevidím.
obecne xenofobni vystupovani ceskeho naroda, kde neni problem prijmou anglicana nebo francouze, nicmene uz u nemcu, rusu a dalsich to zacina byt problem a nemluvim napr. o lidech ze Syrie, kdy jsou rodice napr. lekari, ale nas narod je nedokaze prijmout... Takze ano rozdily zde vidim dost zasadni
Pokud je jejich mateřština také ze slovanské rodiny, určitě se lépe domluví a porozumí - např. Polák si v tomto ohledu povede lépe, než Portugalec.
rozdíly existují
Samozřejmě, pochází-li dítě z podobných životních podmínek, má-li podobné zvyklosti, podobné hodnoty, nebo je-li ochotno akceptovat životní styl společnosti, do níž se chce začlenit, není s integrací problém. Problém je a bude tam, kde dítě pochází ze zcela odlišné společnosti, s odlišnými životními hodnotami a praxí, kterou jeho původní společnost (a tedy i rodina) nadřazuje nad zvyklosti, hodnoty, zákony a pravidla společnosti, do níž se chce integrovat. To není ani tak záležitostí národnosti, jako spíše nastavení konkrétních společenských skupin.
Slováci minimálně, Vietnamci hodně
Spíše ne, děti jsou tvarné, rychle se uči jazyku.
těžko mohu posoudit,tolik jich neznám
Určitě ano. Viz odpovědi výše.
Určitě, třeba Vietnamci, Ukrajinci, atd problém nemají a přizpůsobili se velmi rychle, jejich děti už jsou mentalitou češi. U lidí z muslimských zemí je ve státech západní Evropy problém, buď se neintegrují, nebo se i radikalizují (to už jsme viděli u některých útoků).
určitě, uáleží na tom, z jaké části světa pochází, vzhledem k předsudům české společnosti, to u nás nebudou mít jednoduché muslimové a děti s východní Evropy
8. Vnímáte proces integrace cizinců jako potenciální nebezpečí pro naši společnost?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne, cizinců je malé procento | 54 | 51,43 % | 51,43 % |
Ne, cizinci jsou většinou z nemuslimských zemí | 33 | 31,43 % | 31,43 % |
Ne, podporuji multikulturu | 31 | 29,52 % | 29,52 % |
Ano, zvýší se kriminalita | 21 | 20 % | 20 % |
Ano, postupně se ztratí naše národní identita | 20 | 19,05 % | 19,05 % |
Ano, postupně se vytratí národní tradice | 19 | 18,1 % | 18,1 % |
Ano, zvýší se riziko teroristických útoků | 17 | 16,19 % | 16,19 % |
Pokud se cizinci chtějí integrovat, nejsou nebezpečím (tedy integraci jako nebezpečí určitě nevnímám), nebezpečí ale mohou představovat cizinci žijící v ghettech a odmítající se začlenit | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ano, ale velmi to závisí na počtu a původu cizinců, o jejichž integraci tady uvažujete. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ne, cizinci se mohou integrovat | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ano, pokud jsou moc odlišní a nechtějí se přizpůsobit. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ne, za přepokladu, že si cizinci uvědomí, že je třeba se do určité míry přizpůsobit zákonům a obecným zvyklostem společnosti, do níž se chtějí integrovat. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
pokud se nám přizpůsobí tak ne | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ne, naopak si myslím, že je to pro obě strany prospěšné | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
je důležité trvat na dodržování našich zákonů | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Ano. Popravdě řečeno už ani tak nenosím vyšší podpatky :D když žijete ve městě kde se vesměs s každým znáte a najednou kamkoliv jdete je tolik cizinců, že si sami říkáte jestli jste stále v ČR.. Ze oni si vás prohlížeji co to vůbec máte na sobě, že nakonec my ženy budeme ty, kteří začnou nosit sukně až ke kotníkum a šátek okolo krku. Protože opravdu toto je děs co se děje a jen tak už to opravdu neskončí. Prý svobodná země a za pár let vyhlásí že každý bude muset mít vycházky ne. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
média tuto problematiku zbytečně dramatizují | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
9. Jak by podle Vás měla probíhat integrace dětí s OMJ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
individuálně, případ od případu. Postupovat by se mělo citlivě a ohleduplně, nejlépe s pomocí odborníků vyškolených v sociální oblasti.
.
aktivně
aktivně
Aktivně se začátkem u jejich rodičů. Zavedením povinných jazykových zkoušek při žádostech o trvalý pobyt či pracovní povolení.
aktivní přístup
Asistenti pedagoga, výjezdy se třídou, hodiny českého jazyka navíc
Ať se nejdříve naučí jazyk a pak ať jsou s českými dětmi ve škole.
brzy ,od útlého věku , a nenásilně.
celistvě, společně s rodiči, pedagogy, vychovateli, sociálními pracovníky a psychology.
citlivě s ohledem na jejich kulturní odlišnost. Vše by mělo probíhat erudovaně a nenásilně
citlivě, ohleduplně a dlouhodobě s pomocí odborné veřejnosti. Ve společnosti by měli být speciálně vyškoleni kurátoři pro tuto činnost.
co nejdříve se souhlasem jejich rodičů a s pomocí pedagogů a sociálních pracovníků
co nejdříve, se souhlasem rodičů a s pomocí učitelů a jejich asistentů
Děti by měly být zařazovány do škol, které navštěvují rezidentní děti a alespoň ze začátku by měly mít oporu v asistentovi/ v překladateli, který by jim byl nápomocen při výuce. Jako vhodné by mi přišly i jazykové kurzy.
Dítě by mělo chodit do běžné třídy, brzy se jazyku dané země naučí.
Dle mého názoru by měli mít možnost chodit do běžných tříd v českých školách a mít maximální možnou podporu v podobě asistentů, popř. zpočátku překladatelů. Pobyt mezi vrstevníky je pro ně nejlepší a nejefektivnější cestou, ke zvládnutí jazyka a pravidel naší společnosti.
dle propracované koncepce pod dohledem odborníků a se souhlasem dětí i jejich rodičů
individuálně, dle potřeby a s odbornou péčí.
Jako u jiných dětí
jazyk. kurzy
je to složitá a náročná situace, kterou by se měli zabývat odborníci z oblasti pedagogiky, psychologie a sociologie.Já nejsem odborníkem v ne tuto problematiku, takže nevím.
již od předškolního věku a s pomocí odborníků v oblasti pedagogické a sociální.
lalalalaa
laskavě, trpělivě, erudovaně a dlouhodobě. Tento proces nelze uspěchat ani odbýt. Měla by to být týmová práce pedagogů, sociálních pracovníků a psychologů. Důležití jsou i překladatelé.
lidsky a s pochopením jejich těžké situace.
lidsky s přihlédnutím k potížím, které tito lidé mají
měla by probíhat od nejútlejšího věku a společně s rodiči
Měly by dostat možnost docházet na kurzy českého jazyka, aby se zbavily jazykové bariéry, tam by se také mohly dozvědět něco o naší kultuře, nesmí to však být příliš násilné, každý má právo na svou kulturu. Měl by být prostor, kde by se všichni vzájemně poznaly a pochopily. Dítě ve škole podle mne nepotřebuje asistentku, zbytečně je na něj takto upozorňováno. Možnost zadarmo docházet na jazykové kurzy je však velmi prospěšná.
Muslimy vyhnat, vietnamcům pomáhat
Myslím, že ideální je pro ně, aby byly ve třídě jediní své národnosti, tak budou nuceni navazovat vztahy s ostatními dětmi. Ideální je podpořit to společnými školními akcemi, které by utužily kolektiv - výlety, sportovní dny atd.
n
Naučit je přizpůsobit se našemu životu
nedokážu si představit
nejdříve kolektiv dětí se stejným OMJ s českým pedagogem.. po té dle rychlosti učení našeho jazyka zařazovat do českého kolektivu
Nejsem kompetentní navrhovat postupy integrace dětí s OMJ, jedná se o problém zcela mimo moji odbornost. Osobně si však myslím, že s integrací by se hlavně nemělo příliš otálet, děti i jejich rodiče by měli mít na koho se obrátit v případě potíží s jazykovou nebo kulturní bariérou (ale neměli by vytvářet uzavřené komunity) a v českých školách by měla kontinuálně probíhat osvěta předcházející zbytečným konfliktům pramenícím z neznalosti nebo předsudků.
Nejsem odborník, netroufám si něco doporučovat. CO zde říkám, to je pouze můj laický názor, nekonzultovaný s odborníky
nemám dost informací a zkušeností, neumím posoudit
nemám představu
netuším
netuším
neumím si ji představit, dle mého názoru je to nemožné.
nevim
nevím
nevím
nevím
nevím
nevím
nevím
Nevím, nemám osobní zkušenost.
nevím, neumím si to prakticky představit. Nebude to fungovat.
nevím, považuji to v naší společnosti nereálné
Nevím.
nevyzdvihovat je nad jiné, ale ani neponižovat, pomoci jim co se jazyka týče, ale jinak se k nich chovat jako k ostatním
nijak, nesouhlasím s ní, je to ztráta času, peněz a energie
nijak, nevěřím v ní.
nijak, počet cizinců v naší zemi by se měl výrazně omezit.
nikdy jsem nad tím nepřemýšlela.
normální zapojení do běžného života
Odborně, citlivě, s velkou trpělivostí a hlavně individuálně dle potřeby konkrétního jedince.
Okamzita povinna vyuka ceskeho jazyka.
pokud možno již v předškolním věku, specializované školky s výukou ČJ
pomoc pro děti i rodiče
postupným začleňováním do společnosti. Hlavně aby se naučili náš jazyk a domluvili se a rozuměli tomu co potřebují, měli někde organizaci, která jim v začátcích poskytne podporu, důležité je vzdělávání dětí a přijetí do školního kolektivu. Poskytnou jim pomoc. pak záleží na nich zda tu budou chtít žít, nebo ne.
Pouze jeden ve třídě žák stejné národnosti s OMJ...nuti je to vice mluvit..v MŠ
promyšleně, citlivě, ale s důrazem na dodržování českých zákonů
propracovaně a pod kontrolou státu s pomocí odborné veřejnosti a se souhlasem rodičů - čili dobrovolně.
propracovaně, individuálně dle konkrétní potřeby a pod dohledem odborníků na tuto problematiku
propracovaně, odborně a s velkou dávkou trpělivosti a porozuměníze strany většinové společnosti
propracovaně, organizovaně a erudovaně. To jest s pomocí odborníků
prvořadá je znalost českých zákonů a jazyka
Přirozeně, bez nějaké hodně aktivní pomoci - viz positivní diskriminace u Rómů
přirozeně, lidsky a s pochopením od všech účastněných.
přirozeně. Pokud je splněn předpoklad, že se chtějí integrovat, tak tomu rodiny půjdou aktivně naproti. Pokud se však integrovat nechtějí, jako celé generace NĚKTERÝCH cikánů, tak nepomůže ani svěcená voda.
s pomocí odborné veřejnosti
s pomocí odborníků v pedagogické a sociální oblasti, se souhlasem rodičů těchto dětí.
s pomocí odborníků, propracovaně, citlivě a se souhlasem rodiny
s pomocí pedagogů, sociálních pracovníků a dalších odborníků, např. psychologů.
S pomocí učitelů a asistentů pedagoga ve školních zařízeních již od mateřských škol. Celého procesu by se měli účastnit i sociální pracovníci, vychovatelé a v případě potřeby i psychologové.Tento proces je zdlouhavý a vyžaduje od všech účastněných, erudovanost, trpělivost a rovněž velkou dávku empatie.
samostatné třídy
Seznámení s prostředím, jazykem, doučování...
speciální programy
speciální výuka čj
speciálnívýuka
společné třídy a zájmové aktivity
Stejně jako u normálních dětí, jen by měly kurzy čj.
Tak aby se nepřispívalo na tyto děti větší množství peněz než na české děti a zároveň by se měly respektovat zvyky jejich země, ale aby to neomezovalo českou společnost.
Tak, že když tu musí být, žít a i se vzdělávat a pak si tu tvořit budoucnost, tak je naučit naším zvykům nemyslím tím náboženství atd, ale pokud tu chtějí zůstat, tak právě ty děti jsou ty, kteří nemusejí dělat nesprávné věci, tak jako se dělají u nich. A furt je u nich ta šance, že nebudou chtít žít způsobem, tak jako žijí jejich rodiče apod.
To závisí na schopnostech a znalostech daného dítěte - u dětí s podobným mateřským jazykem (Slováci, Poláci, Rusové, Ukrajinci atd.) okamžitá integrace, u dětí s dalšími schopnosti jazykového dorozumění (znalost angličtiny, němčiny) krátký úvodní kurz a integrace, u dětí se zcela jiným jazykovým zázemím (arabština, čínština, vietnamština, africké jazyky apod.) buď individuálně zajištěná jazyková a kulturní výuka (řada vietnamských rodičů platí svým dětem české chůvy, které je zároveň vyučují), nebo přípravné třídy.
Učit je naše tradice, náš jazyk, a taky naše pravidla. A pokud se neitegrují jejich rodiče, nemá snaha o integraci dětí smysl.
určitě by měly mít kurz základního porozumění jazyka, aby nebyly zpočátku uplně mimo.
V součinnosti s integrací celé rodiny, počínající bezpečnostním prověřením. Záleží také na tom, zda se dospělí jedinci rodiny integrovat chtějí, či nemají zájem a chtějí se usadit a žít svým životem se svými tradicemi. Pokud nebudou spolupracovat dospělí, je integrace dětí téměř nemožná.
Ve speciálních školách, kde se děti budou učit důkladně česky.
ve školách a v jiných speciálních centrech k tomu určených pod vedením zkušených odborníků
ve školách s pomocí překladatelů, učitelů a jejich asistentů, pravděpodobně i psychologů.
ve školách společně s rodiči a odborníky
ve školách, pod vedením odborníků na tuto problematiku.
Výuka jazyka, výuka ve smíšeném kolektivu
Za dozoru tajné služby
zacleneni deti do kolektivu a podopora v odstraneni jazykove bariery
začlenění dětí do běžných tříd základních škol s větší podporou jazkových dovedností a informovanosti o naších tradicích a kulturním zázemí
Záleží na konkrétním dítěti, pokud umí alespoň trochu česky a je ze strany rodiny podporováno v úsilí, není potřeba žádná zvláštní péče (snad jen individuální přístup v hodinách češtiny), pokud česky neumí, měly by mu být zajištěny nějaké kurzy; nicméně pokud rodiče nechtějí, je snaha o integraci marná.
zapojit se do aktivit spolužáků
Ze začátku by měla probíhat individuální výuka českého jazyka. Ostatní předměty mohou zůstat stejné jako u ostatních dětí. Malé děti se rychle učí, přibližně po roce dítě nejspíš dokáže dohnat ostatní ve výuce českého jazyka.
Žádná integrace, chtějí tady žít? Ať se naučí česky. Oni sem nejdou na návštěvu, proboha, oni se sem jdou usadit. K návštěvě se chovám slušně s tím, že za chíli vypadne. Otázka není: Co pro ně může udělat naše země, ale Co oni můžou udělat pro nás?!!
10. Myslíte si, že děti jsou flexibilní, integrují se bez jakýchkoliv zvláštních opatření?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 48 | 45,71 % | 45,71 % |
ano | 37 | 35,24 % | 35,24 % |
nevím | 20 | 19,05 % | 19,05 % |
11. Myslíte si, že děti s OMJ bez specifické pomoci zaostávají ve výuce?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 54 | 51,43 % | 51,43 % |
nevím | 38 | 36,19 % | 36,19 % |
ne | 13 | 12,38 % | 12,38 % |
12. Myslíte si, že děti s OMJ se bez specifické pomoci nezařadí do kolektivu?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 39 | 37,14 % | 37,14 % |
ne | 34 | 32,38 % | 32,38 % |
ano | 32 | 30,48 % | 30,48 % |
13. Myslíte si, že děti s OMJ jsou vystaveni šikaně?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 44 | 41,9 % | 41,9 % |
ano | 40 | 38,1 % | 38,1 % |
ne | 21 | 20 % | 20 % |
14. Jste obyvatel obce
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
více, než 300 000 obyvatel | 63 | 60 % | 60 % |
100 000 - 300 000 obyvatel | 17 | 16,19 % | 16,19 % |
2000 -10 000 obyvatel | 9 | 8,57 % | 8,57 % |
50 000 - 100 000 obyvatel | 7 | 6,67 % | 6,67 % |
10 000 -50 000 obyvatel | 6 | 5,71 % | 5,71 % |
méně, než 2000 obyvatel | 3 | 2,86 % | 2,86 % |
15. jste
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 81 | 77,14 % | 77,14 % |
muž | 24 | 22,86 % | 22,86 % |
16. Váš věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
21-30 let | 29 | 27,62 % | 27,62 % |
31-40 let | 23 | 21,9 % | 21,9 % |
41-50 let | 23 | 21,9 % | 21,9 % |
51-60 let | 21 | 20 % | 20 % |
do 20 let | 9 | 8,57 % | 8,57 % |
17. Vaš vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
SŠ | 62 | 59,05 % | 59,05 % |
VŠ | 39 | 37,14 % | 37,14 % |
Žádné | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
studující VŠ | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
vyšší odborné | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Základní vzdělání z důvodu těhotenství. | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
18. Vaše národnost:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Česká | 87 | 82,86 % | 82,86 % |
ČR | 4 | 3,81 % | 3,81 % |
slovenska | 4 | 3,81 % | 3,81 % |
cz | 2 | 1,9 % | 1,9 % |
Španělská | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Česká a švédská | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ceska | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
slezská | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
Česká/ruská | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
CR | 1 | 0,95 % | 0,95 % |
ostatní odpovědi | 2 | 1,9 % | 1,9 % |
19. Máte děti?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 41 | 39,05 % | 39,05 % |
jedno | 37 | 35,24 % | 35,24 % |
2-3 | 27 | 25,71 % | 25,71 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.