Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách

Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách

Závisí psychická pohoda na znalostech o předcích? (soutěžní dotazník)
Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ

(cca 15 minut)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Ingrid Lissniková
Šetření:05. 03. 2017 - 25. 03. 2017
Počet respondentů:105
Počet otázek (max/průměr):19 / 19
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:75,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.06:59
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Tento průzkum bude sloužit jako podklad pro moji bakalářksou práci, která je na téma: Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem do výchovy a vzdělávání na základních školách. 

Sama učím na základní škole a vím, jak je pro děti - cizince těžké zařadit se jak do výuky, tak do kolektivu vrstevníků. Přitom vzdělání a integrace je základem pro úspěšný a spokojený život v budoucnu. Takto se cizinci stanou přínosem pro celou společnost a předejde se vzniku vyloučených lokalit -ghett. 

Dotazník je určen pro širokou veřejnost, ale zvláště ocením odpovědi pedagogů, především na základních školách.

Odpovědi respondentů

1. Měly by mít děti s odlišným mateřským jazykem(OMJ) samostatnou třídu?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

ano

ano

Ano

ano

ano

Ano

ANO

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano, minimálně do doby zlepšení jejich jazykových znalostí českého jazyka

ano, protože určitě nemají šanci vyrovnat se dětem, které mají češtinu jako mateřský jazyk

Ano.

Ano.

Ano.

Ano. Pokud neumí dostatečně česky. Co to je za děti, že je jich tolik?

Asi ne.

Jedině v případech, kdy se vůbec nedomluví a příliš jim to ztěžuje výuku - jinak by stačil asistent.

Jedná-li se o děti, jejichž mateřský jazyk je blízký češtině (slovanské jazyky), případně je jejich mateřský jazyk jazykem, který se děti vyučují v rámci povinné školní docházky (němčina, angličtina...), pak jsem pro plnou integraci. Mluví-li dítě kromě svého mateřského jazyka ještě nějakým jiným jazykem, kterým alespoň částečně mluví i spolužáci, jsem pro integraci po krátké aklimatizaci ve školním prostředí. Mluví-li dítě jazykem naprosto jiné jazykové skupiny a nemá-li znalosti žádného jiného jazyka, jímž by se alespoň částečně mohlo dorozumět, pak bych jej integrovala až po té, co nabyde alespoň základní znalosti češtiny. Vše závisí také na ochotě a možnosti rodičů dětem zprostředkovat nutnou jazykovou průpravu individuálně. Pro běžného pedagoga v průběhu výuky není možné simultánně cizojazyčnému dítěti tlumočit - a je nemyslitelné zatěžovat školství výdaji za tlumočníky do každé třídy - navíc by to narušovalo soustředění dětí ve výuce.

myslim si, ze ne, diky jinemu jazyku od nich mohou jine deti cerpat tuto jazykovou vybavu

Myslím si, že spíše by neměli mohl by to být problém se hůře zařadit mezi svými vrstevníky, kteří mateřským jazykem mluví.

Myslím, že na to nelze odpovědět jednoznačně, protože záleží na tom, zda jsou schopny v češtině alespoň trochu komunikovat. Pokud toho schopny nejsou, možná by měly pár měsíců do nějaké přípravné třídy chodit než se zapojí do "českého" kolektivu. Ale určitě není třeba čekat na to, až jazyk dobře ovládnou, spíš jde o základy.

ne

ne

ne

Ne

ne

ne

Ne

ne

ne

ne

ne

ne

Ne

Ne

ne

Ne

ne

ne

ne

ne

NE

NE

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne pokud se domluví v češtině

Ne, ale měla by jim být umožněna i samostatná výuka jejich jazyka navíc (jakože češtnu by se taky normálně učily).

ne, je potřeba cizince integrovat ne je separovat

Ne, pokud umí alespoň základy českého jazyka

Ne, pokud zvládají učivo v cizím jazyce.

ne, pokud zvládají vyučovací jazyk a nebrzdí tím ostatní

Ne, ve světě taky nebudou oddělené.

Nemusí

Není třeba.

nEVÍM

Pokud umí česky, tak ne

určitě né

Určitě ne, naopak by se více izolovaly a neměly by motivaci naučit se česky

vzhledem k žádoucí integraci těchto dětí do kolektivu by samostatná třída byla kontraproduktivní

2. Znáte osobně (kamarádi - spolužáci,Vašich dětí/sousedi/ děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem)?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano7874,29 %74,29 %  
ne2725,71 %25,71 %  

Graf

3. Mají děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem) problémy s integrací?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Mají jazykovou bariéru8782,86 %82,86 %  
Mají kulturní bariéru5249,52 %49,52 %  
Jsou sociálně izolované4441,9 %41,9 %  
Mají problém s náboženskou příslušností1716,19 %16,19 %  
ne43,81 %3,81 %  
nevím21,9 %1,9 %  
ne, přizpůsobí se rychleji než dospělí10,95 %0,95 %  
mohou mít problém s manifestací své náboženské příslušnosti, pokud ji prezentují způsobem velmi odlišným od většinového nastavení dětí (náboženství je v Česku soukromou věcí)Nevidí10,95 %0,95 %  
Ne.10,95 %0,95 %  
Zpočátku mají jazykovou bariéru.10,95 %0,95 %  
záleží na tom, jak jsou schopni zvládnout vyučovací jazyk, mohou mít jazykovou bariéru10,95 %0,95 %  
v závislosti na integraci rodičů10,95 %0,95 %  
Jak které, závisí na jedinci10,95 %0,95 %  
Jak které. Např. Vietnamské ne, ale cikánské a muslimské ano10,95 %0,95 %  
záleží na místě původu dětí10,95 %0,95 %  
Zkušenost z 1. stupně základní školy - 2 vietnamští sourozenci - jazyková i kulturní bariéra byla jistě znát, ale pod citlivým dohledem třídní učitelky si děti ve třídě většinu nedorozumění nebo problémů vyříkaly samy a nikdy to netrvalo dlouho.10,95 %0,95 %  
jak které děti.10,95 %0,95 %  
nijak zvlášť, možná ze začátku kvůli jazyku, ale děti se učí velmi rychle10,95 %0,95 %  
nevěřím v jejich integraci10,95 %0,95 %  
záleží na tom, odkud pocházejí10,95 %0,95 %  

Graf

4. Myslíte si by děti s OMJ měly mít:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Jazykové kurzy češtiny zdarma8681,9 %81,9 %  
Asistenty pedagoga5148,57 %48,57 %  
Pomoc překladatelů zdarma4744,76 %44,76 %  
Jazykové kurzy češtiny pro rodiče zdarma4340,95 %40,95 %  
Nabídku kulturních akcí2321,9 %21,9 %  
Nabídku společenských akcí pro rodiče1918,1 %18,1 %  
Nabídku sportovních akcí1817,14 %17,14 %  
záleží na tom, zda alespoň trochu umí česky, pokud ano, stačí, aby na ně učitel bral ohled10,95 %0,95 %  
nevidím žádný důvod, proč by měli mít v už tak finančně bídných podmínkách českého školství, rodiče dětí s OMJ jazykové kurzy zdarma atd. - ať mají děti i rodiče stejné podmínky, ať už jsou odtud či odjinud - bez pozitivní diskriminace10,95 %0,95 %  
A co čokoládu každý druhý den zdarma? Nepřeháníme to s tou vstřícností?10,95 %0,95 %  
je potřeba zahrnout i rodiče10,95 %0,95 %  
ne10,95 %0,95 %  
nemyslím si, že by měly tyto děti dostávat něco "navíc" oproti jiným dětem, podle mého názoru je to ještě více izoluje.10,95 %0,95 %  
nepodporuji integraci10,95 %0,95 %  
nevím, proč by měli mít něco zdarma10,95 %0,95 %  
Pokud tu chtějí žít a přecházeji na území z nějakého důvodu myslím si, že každý by to měl mít rovným dílem, kdyby někdo přecházel od nás někam do ciziny a neuměl nic, tak by si taky musel zaplatit kurz jazyka a ještě si sám na to vydělat ať už dospělý nebo nezletilého zástupci. 10,95 %0,95 %  
povede to k nevoli českého obyvatelstva, pokud budou mít cokoli zdarma10,95 %0,95 %  
žádné výhody, pokud tu chtějí žít i přes nevýhodu jiného mateřského jazyka, tak si musí umět poradit10,95 %0,95 %  

Graf

5. Myslíte si, že bude prospěšná aktivní integrace dětí s OMJ pro naši společnost?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Předejde se nespokojenosti druhé generace cizinců, vedoucí třeba i k terorizmu5855,24 %55,24 %  
Obohatí naši kulturu4946,67 %46,67 %  
Předejde se problémům se zaměstnaností cizinců4340,95 %40,95 %  
Nahradí úbytek českého obyvatelstva3937,14 %37,14 %  
nemyslím si21,9 %1,9 %  
ne, bude to absolvent, jako každý jiný10,95 %0,95 %  
Vyloženě prospěšná nevím, ale na škodu určitě taky ne.10,95 %0,95 %  
záleží o koho jde, nevím čím by nás mohli obohatit muslimové, ti by se spíš měli učit od nás10,95 %0,95 %  
pokud nebude docházet k civilizačním či náboženským střetům, pak možná ano10,95 %0,95 %  
nebude10,95 %0,95 %  
Pokud se začlení rodiče, začlení se i děti. V USA mají něco, co se jmenuje zelená karta. Tady bychom to také potřebovali. 10,95 %0,95 %  
Nebude prospěšná. 10,95 %0,95 %  
nevidím žádnou prospěšnost10,95 %0,95 %  
JDE-LI O VIETNAMCE, JE TO V POŘÁDKU10,95 %0,95 %  
Nové líhně teroriristů10,95 %0,95 %  
Viz odpověď výše. Vietnamci bez problémů, ostatní průser10,95 %0,95 %  
nemyslím, viz výše10,95 %0,95 %  
nebude prospěšná10,95 %0,95 %  
ne, nic dobrého z toho nevzejde10,95 %0,95 %  
nejsem si jistá, že z toho bude pro společnost nějaký přínos10,95 %0,95 %  
nejsem si jistá, nevím10,95 %0,95 %  
ne, nebude10,95 %0,95 %  
co se týče respektu k cizím národnostem ano10,95 %0,95 %  
ne10,95 %0,95 %  

Graf

6. Myslíte si, že lze vůbec integrovat děti s OMJ do české společnosti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, pokud dostanou jazykovou a psychologickou pomoc6561,9 %61,9 %  
Ne, pokud žijí v ghettech3028,57 %28,57 %  
Ne, pokud jsou muslimové2725,71 %25,71 %  
Ne, protože česká společnost je rasistická98,57 %8,57 %  
záleží na postoji rodičů, pokud budou dítě podporovat v začleňování a půjdou mu příkladem, tak určitě, ale pokud ho budou odrazovat, tak jen velmi těžko10,95 %0,95 %  
ano i bez jazykovo psychologické pomoci10,95 %0,95 %  
to záleží na jejich původní kultuře, náboženství, životních hodnotách, projevech - jsou společnosti a kultury s českou společností kompatibilní (přestože se plně neintegrují) i nekompatibilní10,95 %0,95 %  
Ano, ale pouze tehdy pokud se děti i jejich rodiče integrovat chtějí10,95 %0,95 %  
ano, mají-li o ni samy zájem10,95 %0,95 %  
Děti budou dělat to, co budou dělat jejich rodiče. 10,95 %0,95 %  
ano, pokud budou chtít a pomáhat jejich rodiče10,95 %0,95 %  
POKUD CHTĚJÍ JEJICH RODIČE, PŮJDE TO10,95 %0,95 %  
A pokud budou i české děti ochotny přijímat děti z cizích zemí mezi sebe do kolektivu a bez předsudků10,95 %0,95 %  
Myšleno rómských ghettech. Vietnamská ghetta ok10,95 %0,95 %  
nevěřím, že by to mohlo fungovat10,95 %0,95 %  
ne, nemyslím, nevěřím tomu10,95 %0,95 %  
považuji to za velmi obtížné, téměř nereálné10,95 %0,95 %  
Ano myslím si, že děti se ještě dají.. Pokud i sami budou chtít se integrovat do společnosti.. To znamená neodlišovat jak se oblékáme my a jak ony.. To znamená, že oni musí pochopit to, že žijí u nás, že jejich odlišnosti a popř. zvyky se musejí změnit.. Ne ty naše.. 10,95 %0,95 %  
pokud se přispůsobí kultuře a zvykům české společnosti10,95 %0,95 %  
moc tomu nevěřím10,95 %0,95 %  
Ne, pokud nejsou ochotni se integrovat a přijmout naši kulturu a respektovat naše zákony a zvyklosti10,95 %0,95 %  
nejsem si jistá , nevím10,95 %0,95 %  

Graf

7. Vidíte rozdíl v integraci dětí s OMJ (odlišným mateřským jazykem) dle národnosti?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

aktivně

ano třeba Vietnamci a děti ze smíšených manželství jsou nadmíru šikovšikovné

ANO Vietnamci se bohemisují velmi aktivně. Cikáni to nezvládli ani za staletí. A muslimové to prostě nechtěji.

ano

ano

ano

Ano

ano

Ano

Ano

ano

Ano

Ano

ano

ano

ano

Ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

ano

Ano - myslím, že lze pozorovat, jak v tomto česká společnost reaguje na mediální obraz některých národností, který je u nás (leckdy uměle) vytvářen a udržován.

Ano v závislosti na jejich tradicích, zvycích, náboženství.

Ano, jak jsem psala v minulé otázce, hodně záleží na postoji rodičů a ten je odlišný u různých kultur - např. člověk z Evropy či Ameriky většinou chce "zapadnout" a podporuje v tom i dítě, naopak asijské či blízkovýchodní kultury jsou k té naší často nepřátelské a rodiče pak dítě nepodporují v tom, aby se začlenilo. Není tomu tak ale samozřejmě vždycky.

ano, myslím, že nejlépe se integrují asiati.

Ano, některé kultury nechtějí přijmout pravidla, která v ČR máme a ještě to ženou k soudu. Přijeli sem, měli by se přizpůsobit a jít tak za vzor i svým dětem.

ano, viz. Vietnamci - přizpůsobují se, muslimové ne

Ano, záleží na tom, jak odlišnou kulturu a náboženství má jejich země.

ano,myslím že nejvíce přizpůsobivý jsou vietnamci,ostatní národnosti ne

Ano.

Ano.

Ano. Rozdílně se budou integrovat děti z Evropy/ Ameriky nebo například děti z uprchlických rodin.

Ano. Slovák/Polák se bude adaptovat rychleji než Číňan

arabské a africké národnosti to mají oproti asijským horší.

asi ano

Částečně - dle toho jak moc je daná kultura odlišná. S dobrým přístupem, bez zbytečných předsudků a s trpělivostí se může integrovat každý, nesmí mu však být denně předhazována, jak moc je jiný

dle národnosti

Evropa a Vychodni/Jihovychodni Asie jsou prijatelne.

Lze jistě přepokládat jazyk úzce souvisí i kulturou a zvyky dané národnosti; čím jsou odlišnější, tím obtížnější může být pro dítě chápat obsah některých jazykových pojmů.

ne

Ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

Ne, děti jsou velmi přizpůsobivá, horší to vidím s dospělými jedinci.

ne, rozdíl vidím jen v lenosti daných rodin

ne, spíš v jedincích

ne, spíše podle náboženství

Ne.

ne.

nemám zkušenost, ale pokud je mateřským jazykem slovanský jazek asi bude integrace snadnější

Nemám zkušenost.

Nevidím.

obecne xenofobni vystupovani ceskeho naroda, kde neni problem prijmou anglicana nebo francouze, nicmene uz u nemcu, rusu a dalsich to zacina byt problem a nemluvim napr. o lidech ze Syrie, kdy jsou rodice napr. lekari, ale nas narod je nedokaze prijmout... Takze ano rozdily zde vidim dost zasadni

Pokud je jejich mateřština také ze slovanské rodiny, určitě se lépe domluví a porozumí - např. Polák si v tomto ohledu povede lépe, než Portugalec.

rozdíly existují

Samozřejmě, pochází-li dítě z podobných životních podmínek, má-li podobné zvyklosti, podobné hodnoty, nebo je-li ochotno akceptovat životní styl společnosti, do níž se chce začlenit, není s integrací problém. Problém je a bude tam, kde dítě pochází ze zcela odlišné společnosti, s odlišnými životními hodnotami a praxí, kterou jeho původní společnost (a tedy i rodina) nadřazuje nad zvyklosti, hodnoty, zákony a pravidla společnosti, do níž se chce integrovat. To není ani tak záležitostí národnosti, jako spíše nastavení konkrétních společenských skupin.

Slováci minimálně, Vietnamci hodně

Spíše ne, děti jsou tvarné, rychle se uči jazyku.

těžko mohu posoudit,tolik jich neznám

Určitě ano. Viz odpovědi výše.

Určitě, třeba Vietnamci, Ukrajinci, atd problém nemají a přizpůsobili se velmi rychle, jejich děti už jsou mentalitou češi. U lidí z muslimských zemí je ve státech západní Evropy problém, buď se neintegrují, nebo se i radikalizují (to už jsme viděli u některých útoků).

určitě, uáleží na tom, z jaké části světa pochází, vzhledem k předsudům české společnosti, to u nás nebudou mít jednoduché muslimové a děti s východní Evropy

8. Vnímáte proces integrace cizinců jako potenciální nebezpečí pro naši společnost?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne, cizinců je malé procento5451,43 %51,43 %  
Ne, cizinci jsou většinou z nemuslimských zemí3331,43 %31,43 %  
Ne, podporuji multikulturu3129,52 %29,52 %  
Ano, zvýší se kriminalita2120 %20 %  
Ano, postupně se ztratí naše národní identita2019,05 %19,05 %  
Ano, postupně se vytratí národní tradice1918,1 %18,1 %  
Ano, zvýší se riziko teroristických útoků1716,19 %16,19 %  
Pokud se cizinci chtějí integrovat, nejsou nebezpečím (tedy integraci jako nebezpečí určitě nevnímám), nebezpečí ale mohou představovat cizinci žijící v ghettech a odmítající se začlenit10,95 %0,95 %  
Ano, ale velmi to závisí na počtu a původu cizinců, o jejichž integraci tady uvažujete. 10,95 %0,95 %  
Ne, cizinci se mohou integrovat10,95 %0,95 %  
Ano, pokud jsou moc odlišní a nechtějí se přizpůsobit.10,95 %0,95 %  
Ne, za přepokladu, že si cizinci uvědomí, že je třeba se do určité míry přizpůsobit zákonům a obecným zvyklostem společnosti, do níž se chtějí integrovat.10,95 %0,95 %  
pokud se nám přizpůsobí tak ne10,95 %0,95 %  
ne, naopak si myslím, že je to pro obě strany prospěšné10,95 %0,95 %  
je důležité trvat na dodržování našich zákonů10,95 %0,95 %  
Ano. Popravdě řečeno už ani tak nenosím vyšší podpatky :D když žijete ve městě kde se vesměs s každým znáte a najednou kamkoliv jdete je tolik cizinců, že si sami říkáte jestli jste stále v ČR.. Ze oni si vás prohlížeji co to vůbec máte na sobě, že nakonec my ženy budeme ty, kteří začnou nosit sukně až ke kotníkum a šátek okolo krku. Protože opravdu toto je děs co se děje a jen tak už to opravdu neskončí. Prý svobodná země a za pár let vyhlásí že každý bude muset mít vycházky ne. 10,95 %0,95 %  
média tuto problematiku zbytečně dramatizují10,95 %0,95 %  

Graf

9. Jak by podle Vás měla probíhat integrace dětí s OMJ?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

individuálně, případ od případu. Postupovat by se mělo citlivě a ohleduplně, nejlépe s pomocí odborníků vyškolených v sociální oblasti.

.

aktivně

aktivně

Aktivně se začátkem u jejich rodičů. Zavedením povinných jazykových zkoušek při žádostech o trvalý pobyt či pracovní povolení.

aktivní přístup

Asistenti pedagoga, výjezdy se třídou, hodiny českého jazyka navíc

Ať se nejdříve naučí jazyk a pak ať jsou s českými dětmi ve škole.

brzy ,od útlého věku , a nenásilně.

celistvě, společně s rodiči, pedagogy, vychovateli, sociálními pracovníky a psychology.

citlivě s ohledem na jejich kulturní odlišnost. Vše by mělo probíhat erudovaně a nenásilně

citlivě, ohleduplně a dlouhodobě s pomocí odborné veřejnosti. Ve společnosti by měli být speciálně vyškoleni kurátoři pro tuto činnost.

co nejdříve se souhlasem jejich rodičů a s pomocí pedagogů a sociálních pracovníků

co nejdříve, se souhlasem rodičů a s pomocí učitelů a jejich asistentů

Děti by měly být zařazovány do škol, které navštěvují rezidentní děti a alespoň ze začátku by měly mít oporu v asistentovi/ v překladateli, který by jim byl nápomocen při výuce. Jako vhodné by mi přišly i jazykové kurzy.

Dítě by mělo chodit do běžné třídy, brzy se jazyku dané země naučí.

Dle mého názoru by měli mít možnost chodit do běžných tříd v českých školách a mít maximální možnou podporu v podobě asistentů, popř. zpočátku překladatelů. Pobyt mezi vrstevníky je pro ně nejlepší a nejefektivnější cestou, ke zvládnutí jazyka a pravidel naší společnosti.

dle propracované koncepce pod dohledem odborníků a se souhlasem dětí i jejich rodičů

individuálně, dle potřeby a s odbornou péčí.

Jako u jiných dětí

jazyk. kurzy

je to složitá a náročná situace, kterou by se měli zabývat odborníci z oblasti pedagogiky, psychologie a sociologie.Já nejsem odborníkem v ne tuto problematiku, takže nevím.

již od předškolního věku a s pomocí odborníků v oblasti pedagogické a sociální.

lalalalaa

laskavě, trpělivě, erudovaně a dlouhodobě. Tento proces nelze uspěchat ani odbýt. Měla by to být týmová práce pedagogů, sociálních pracovníků a psychologů. Důležití jsou i překladatelé.

lidsky a s pochopením jejich těžké situace.

lidsky s přihlédnutím k potížím, které tito lidé mají

měla by probíhat od nejútlejšího věku a společně s rodiči

Měly by dostat možnost docházet na kurzy českého jazyka, aby se zbavily jazykové bariéry, tam by se také mohly dozvědět něco o naší kultuře, nesmí to však být příliš násilné, každý má právo na svou kulturu. Měl by být prostor, kde by se všichni vzájemně poznaly a pochopily. Dítě ve škole podle mne nepotřebuje asistentku, zbytečně je na něj takto upozorňováno. Možnost zadarmo docházet na jazykové kurzy je však velmi prospěšná.

Muslimy vyhnat, vietnamcům pomáhat

Myslím, že ideální je pro ně, aby byly ve třídě jediní své národnosti, tak budou nuceni navazovat vztahy s ostatními dětmi. Ideální je podpořit to společnými školními akcemi, které by utužily kolektiv - výlety, sportovní dny atd.

n

Naučit je přizpůsobit se našemu životu

nedokážu si představit

nejdříve kolektiv dětí se stejným OMJ s českým pedagogem.. po té dle rychlosti učení našeho jazyka zařazovat do českého kolektivu

Nejsem kompetentní navrhovat postupy integrace dětí s OMJ, jedná se o problém zcela mimo moji odbornost. Osobně si však myslím, že s integrací by se hlavně nemělo příliš otálet, děti i jejich rodiče by měli mít na koho se obrátit v případě potíží s jazykovou nebo kulturní bariérou (ale neměli by vytvářet uzavřené komunity) a v českých školách by měla kontinuálně probíhat osvěta předcházející zbytečným konfliktům pramenícím z neznalosti nebo předsudků.

Nejsem odborník, netroufám si něco doporučovat. CO zde říkám, to je pouze můj laický názor, nekonzultovaný s odborníky

nemám dost informací a zkušeností, neumím posoudit

nemám představu

netuším

netuším

neumím si ji představit, dle mého názoru je to nemožné.

nevim

nevím

nevím

nevím

nevím

nevím

nevím

Nevím, nemám osobní zkušenost.

nevím, neumím si to prakticky představit. Nebude to fungovat.

nevím, považuji to v naší společnosti nereálné

Nevím.

nevyzdvihovat je nad jiné, ale ani neponižovat, pomoci jim co se jazyka týče, ale jinak se k nich chovat jako k ostatním

nijak, nesouhlasím s ní, je to ztráta času, peněz a energie

nijak, nevěřím v ní.

nijak, počet cizinců v naší zemi by se měl výrazně omezit.

nikdy jsem nad tím nepřemýšlela.

normální zapojení do běžného života

Odborně, citlivě, s velkou trpělivostí a hlavně individuálně dle potřeby konkrétního jedince.

Okamzita povinna vyuka ceskeho jazyka.

pokud možno již v předškolním věku, specializované školky s výukou ČJ

pomoc pro děti i rodiče

postupným začleňováním do společnosti. Hlavně aby se naučili náš jazyk a domluvili se a rozuměli tomu co potřebují, měli někde organizaci, která jim v začátcích poskytne podporu, důležité je vzdělávání dětí a přijetí do školního kolektivu. Poskytnou jim pomoc. pak záleží na nich zda tu budou chtít žít, nebo ne.

Pouze jeden ve třídě žák stejné národnosti s OMJ...nuti je to vice mluvit..v MŠ

promyšleně, citlivě, ale s důrazem na dodržování českých zákonů

propracovaně a pod kontrolou státu s pomocí odborné veřejnosti a se souhlasem rodičů - čili dobrovolně.

propracovaně, individuálně dle konkrétní potřeby a pod dohledem odborníků na tuto problematiku

propracovaně, odborně a s velkou dávkou trpělivosti a porozuměníze strany většinové společnosti

propracovaně, organizovaně a erudovaně. To jest s pomocí odborníků

prvořadá je znalost českých zákonů a jazyka

Přirozeně, bez nějaké hodně aktivní pomoci - viz positivní diskriminace u Rómů

přirozeně, lidsky a s pochopením od všech účastněných.

přirozeně. Pokud je splněn předpoklad, že se chtějí integrovat, tak tomu rodiny půjdou aktivně naproti. Pokud se však integrovat nechtějí, jako celé generace NĚKTERÝCH cikánů, tak nepomůže ani svěcená voda.

s pomocí odborné veřejnosti

s pomocí odborníků v pedagogické a sociální oblasti, se souhlasem rodičů těchto dětí.

s pomocí odborníků, propracovaně, citlivě a se souhlasem rodiny

s pomocí pedagogů, sociálních pracovníků a dalších odborníků, např. psychologů.

S pomocí učitelů a asistentů pedagoga ve školních zařízeních již od mateřských škol. Celého procesu by se měli účastnit i sociální pracovníci, vychovatelé a v případě potřeby i psychologové.Tento proces je zdlouhavý a vyžaduje od všech účastněných, erudovanost, trpělivost a rovněž velkou dávku empatie.

samostatné třídy

Seznámení s prostředím, jazykem, doučování...

speciální programy

speciální výuka čj

speciálnívýuka

společné třídy a zájmové aktivity

Stejně jako u normálních dětí, jen by měly kurzy čj.

Tak aby se nepřispívalo na tyto děti větší množství peněz než na české děti a zároveň by se měly respektovat zvyky jejich země, ale aby to neomezovalo českou společnost.

Tak, že když tu musí být, žít a i se vzdělávat a pak si tu tvořit budoucnost, tak je naučit naším zvykům nemyslím tím náboženství atd, ale pokud tu chtějí zůstat, tak právě ty děti jsou ty, kteří nemusejí dělat nesprávné věci, tak jako se dělají u nich. A furt je u nich ta šance, že nebudou chtít žít způsobem, tak jako žijí jejich rodiče apod.

To závisí na schopnostech a znalostech daného dítěte - u dětí s podobným mateřským jazykem (Slováci, Poláci, Rusové, Ukrajinci atd.) okamžitá integrace, u dětí s dalšími schopnosti jazykového dorozumění (znalost angličtiny, němčiny) krátký úvodní kurz a integrace, u dětí se zcela jiným jazykovým zázemím (arabština, čínština, vietnamština, africké jazyky apod.) buď individuálně zajištěná jazyková a kulturní výuka (řada vietnamských rodičů platí svým dětem české chůvy, které je zároveň vyučují), nebo přípravné třídy.

Učit je naše tradice, náš jazyk, a taky naše pravidla. A pokud se neitegrují jejich rodiče, nemá snaha o integraci dětí smysl.

určitě by měly mít kurz základního porozumění jazyka, aby nebyly zpočátku uplně mimo.

V součinnosti s integrací celé rodiny, počínající bezpečnostním prověřením. Záleží také na tom, zda se dospělí jedinci rodiny integrovat chtějí, či nemají zájem a chtějí se usadit a žít svým životem se svými tradicemi. Pokud nebudou spolupracovat dospělí, je integrace dětí téměř nemožná.

Ve speciálních školách, kde se děti budou učit důkladně česky.

ve školách a v jiných speciálních centrech k tomu určených pod vedením zkušených odborníků

ve školách s pomocí překladatelů, učitelů a jejich asistentů, pravděpodobně i psychologů.

ve školách společně s rodiči a odborníky

ve školách, pod vedením odborníků na tuto problematiku.

Výuka jazyka, výuka ve smíšeném kolektivu

Za dozoru tajné služby

zacleneni deti do kolektivu a podopora v odstraneni jazykove bariery

začlenění dětí do běžných tříd základních škol s větší podporou jazkových dovedností a informovanosti o naších tradicích a kulturním zázemí

Záleží na konkrétním dítěti, pokud umí alespoň trochu česky a je ze strany rodiny podporováno v úsilí, není potřeba žádná zvláštní péče (snad jen individuální přístup v hodinách češtiny), pokud česky neumí, měly by mu být zajištěny nějaké kurzy; nicméně pokud rodiče nechtějí, je snaha o integraci marná.

zapojit se do aktivit spolužáků

Ze začátku by měla probíhat individuální výuka českého jazyka. Ostatní předměty mohou zůstat stejné jako u ostatních dětí. Malé děti se rychle učí, přibližně po roce dítě nejspíš dokáže dohnat ostatní ve výuce českého jazyka.

Žádná integrace, chtějí tady žít? Ať se naučí česky. Oni sem nejdou na návštěvu, proboha, oni se sem jdou usadit. K návštěvě se chovám slušně s tím, že za chíli vypadne. Otázka není: Co pro ně může udělat naše země, ale Co oni můžou udělat pro nás?!!

10. Myslíte si, že děti jsou flexibilní, integrují se bez jakýchkoliv zvláštních opatření?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne4845,71 %45,71 %  
ano3735,24 %35,24 %  
nevím2019,05 %19,05 %  

Graf

11. Myslíte si, že děti s OMJ bez specifické pomoci zaostávají ve výuce?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano5451,43 %51,43 %  
nevím3836,19 %36,19 %  
ne1312,38 %12,38 %  

Graf

12. Myslíte si, že děti s OMJ se bez specifické pomoci nezařadí do kolektivu?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nevím3937,14 %37,14 %  
ne3432,38 %32,38 %  
ano3230,48 %30,48 %  

Graf

13. Myslíte si, že děti s OMJ jsou vystaveni šikaně?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nevím4441,9 %41,9 %  
ano4038,1 %38,1 %  
ne2120 %20 %  

Graf

14. Jste obyvatel obce

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
více, než 300 000 obyvatel6360 %60 %  
100 000 - 300 000 obyvatel1716,19 %16,19 %  
2000 -10 000 obyvatel98,57 %8,57 %  
50 000 - 100 000 obyvatel76,67 %6,67 %  
10 000 -50 000 obyvatel65,71 %5,71 %  
méně, než 2000 obyvatel32,86 %2,86 %  

Graf

15. jste

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena8177,14 %77,14 %  
muž2422,86 %22,86 %  

Graf

16. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
21-30 let2927,62 %27,62 %  
31-40 let2321,9 %21,9 %  
41-50 let2321,9 %21,9 %  
51-60 let2120 %20 %  
do 20 let98,57 %8,57 %  

Graf

17. Vaš vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
6259,05 %59,05 %  
3937,14 %37,14 %  
Žádné10,95 %0,95 %  
studující VŠ10,95 %0,95 %  
vyšší odborné10,95 %0,95 %  
Základní vzdělání z důvodu těhotenství. 10,95 %0,95 %  

Graf

18. Vaše národnost:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Česká8782,86 %82,86 %  
ČR43,81 %3,81 %  
slovenska43,81 %3,81 %  
cz21,9 %1,9 %  
Španělská10,95 %0,95 %  
Česká a švédská10,95 %0,95 %  
ceska10,95 %0,95 %  
slezská10,95 %0,95 %  
Česká/ruská10,95 %0,95 %  
CR10,95 %0,95 %  
ostatní odpovědi česá
moravská
21,9 %1,9 % 

Graf

19. Máte děti?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne4139,05 %39,05 %  
jedno3735,24 %35,24 %  
2-32725,71 %25,71 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 3 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

4. Myslíte si by děti s OMJ měly mít:

  • odpověď Nabídku kulturních akcí:
    • 4.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nabídku sportovních akcí na otázku 4. Myslíte si by děti s OMJ měly mít:

6. Myslíte si, že lze vůbec integrovat děti s OMJ do české společnosti?

  • odpověď Ano, pokud dostanou jazykovou a psychologickou pomoc:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ne, podporuji multikulturu na otázku 8. Vnímáte proces integrace cizinců jako potenciální nebezpečí pro naši společnost?

19. Máte děti?

  • odpověď ne:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi 21-30 let na otázku 16. Váš věk:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Měly by mít děti s odlišným mateřským jazykem(OMJ) samostatnou třídu?

2. Znáte osobně (kamarádi - spolužáci,Vašich dětí/sousedi/ děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem)?

3. Mají děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem) problémy s integrací?

4. Myslíte si by děti s OMJ měly mít:

5. Myslíte si, že bude prospěšná aktivní integrace dětí s OMJ pro naši společnost?

6. Myslíte si, že lze vůbec integrovat děti s OMJ do české společnosti?

7. Vidíte rozdíl v integraci dětí s OMJ (odlišným mateřským jazykem) dle národnosti?

8. Vnímáte proces integrace cizinců jako potenciální nebezpečí pro naši společnost?

10. Myslíte si, že děti jsou flexibilní, integrují se bez jakýchkoliv zvláštních opatření?

11. Myslíte si, že děti s OMJ bez specifické pomoci zaostávají ve výuce?

12. Myslíte si, že děti s OMJ se bez specifické pomoci nezařadí do kolektivu?

13. Myslíte si, že děti s OMJ jsou vystaveni šikaně?

14. Jste obyvatel obce

15. jste

16. Váš věk:

17. Vaš vzdělání:

18. Vaše národnost:

19. Máte děti?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Měly by mít děti s odlišným mateřským jazykem(OMJ) samostatnou třídu?

2. Znáte osobně (kamarádi - spolužáci,Vašich dětí/sousedi/ děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem)?

3. Mají děti s OMJ (odlišným mateřským jazykem) problémy s integrací?

4. Myslíte si by děti s OMJ měly mít:

5. Myslíte si, že bude prospěšná aktivní integrace dětí s OMJ pro naši společnost?

6. Myslíte si, že lze vůbec integrovat děti s OMJ do české společnosti?

7. Vidíte rozdíl v integraci dětí s OMJ (odlišným mateřským jazykem) dle národnosti?

8. Vnímáte proces integrace cizinců jako potenciální nebezpečí pro naši společnost?

10. Myslíte si, že děti jsou flexibilní, integrují se bez jakýchkoliv zvláštních opatření?

11. Myslíte si, že děti s OMJ bez specifické pomoci zaostávají ve výuce?

12. Myslíte si, že děti s OMJ se bez specifické pomoci nezařadí do kolektivu?

13. Myslíte si, že děti s OMJ jsou vystaveni šikaně?

14. Jste obyvatel obce

15. jste

16. Váš věk:

17. Vaš vzdělání:

18. Vaše národnost:

19. Máte děti?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Lissniková, I.Integrace dětí s odlišným mateřským jazykem na základních školách (výsledky průzkumu), 2017. Dostupné online na https://integrace-deti-s-odlisnym-ma.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.