Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Integrace žáků s LMR do základních škol
Integrace žáků s LMR do základních škol
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Hana Jastrábková |
---|---|
Šetření: | 06. 03. 2017 - 17. 03. 2017 |
Počet respondentů: | 114 |
Počet otázek (max/průměr): | 19 / 19 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 67,9 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:08 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jsem studentkou Speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU v Brně, a chtěla bych poprosit učitele základních škol o vyplnění krátkého dotazníku k mé bakalářské práci, která se týká integrace žáků s LMR běžných základních škol z pohledu učitelů. Vyplnění dotazníku Vám zabere jen pár minut a mně to moc pomůže.
Děkuji
Slovníček pojmů:
LMR - lehká mentální retardace
Intaktní žáci - zdraví žáci
Integrace – začlenění
Odpovědi respondentů
1. Jste
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 101 | 88,6 % | 88,6 % |
muž | 13 | 11,4 % | 11,4 % |
2. Váš věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
41 a více | 58 | 50,88 % | 50,88 % |
18 – 40 | 56 | 49,12 % | 49,12 % |
3. Délka Vaší praxe
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
16 let a více | 57 | 50 % | 50 % |
0 – 5 let | 31 | 27,19 % | 27,19 % |
6 – 10 let | 16 | 14,04 % | 14,04 % |
11-15 let | 10 | 8,77 % | 8,77 % |
4. Jste dostatečně informován/a o programu integrace žáků s LMR do běžných tříd základních škol?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 66 | 57,89 % | 57,89 % |
spíše ne | 19 | 16,67 % | 16,67 % |
rozhodně ano | 18 | 15,79 % | 15,79 % |
nevím | 7 | 6,14 % | 6,14 % |
rozhodně ne | 4 | 3,51 % | 3,51 % |
5. Kde by se měli žáci s LMR vzdělávat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v základních školách praktických | 47 | 41,23 % | 41,23 % |
ve speciálních třídách na základních školách | 45 | 39,47 % | 39,47 % |
v běžných třídách základních škol | 17 | 14,91 % | 14,91 % |
speciální školy | 2 | 1,75 % | 1,75 % |
Tezke odpovedet. Melo by se vzdelavat tam, kde pro nej bude prijemne prostredi. Zacleneni je sice fajn, ale trochu se obavam sikany z rad zdravych zaku. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
záleží na konkrétní situaci a na rodičích | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
pokud je jen jeden- v běžné třídě, já mám dva, každý jiný stupeň + postižený tělesně, je to mazec:) | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
6. Kolik máte aktuálně dětí ve Vaší třídě?
Povinná otázka, respondent musel napsat číselnou odpověď.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
28 | 15 | 13,16 % | 13,16 % |
26 | 12 | 10,53 % | 10,53 % |
25 | 11 | 9,65 % | 9,65 % |
24 | 11 | 9,65 % | 9,65 % |
22 | 6 | 5,26 % | 5,26 % |
20 | 6 | 5,26 % | 5,26 % |
27 | 5 | 4,39 % | 4,39 % |
0 | 5 | 4,39 % | 4,39 % |
21 | 4 | 3,51 % | 3,51 % |
15 | 4 | 3,51 % | 3,51 % |
ostatní odpovědi | 35 | 30,7 % | 30,7 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 22.23 |
Minimum: | 2 |
Maximum: | 30 |
Variační rozpětí: | 28 |
Rozptyl: | 32.18 |
Směrodatná odchylka: | 5.67 |
Medián: | 24 |
Modus: | 28 |
7. Máte ve třídě integrovaného žáka s LMR?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 72 | 63,16 % | 63,16 % |
ano | 42 | 36,84 % | 36,84 % |
8. Měl by být pro integraci žáka s LMR do běžné třídy ZŠ snížen počet žáků ve třídě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 107 | 93,86 % | 93,86 % |
ne | 7 | 6,14 % | 6,14 % |
9. Jaké výhody vidíte v integraci žáků s LMR do běžné třídy ZŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
intaktní žáci se tak učí toleranci a ohleduplnosti k žákům s LMR | 71 | 62,28 % | 62,28 % |
kontakt se zdravými spolužáky | 54 | 47,37 % | 47,37 % |
lepší začlenění dítěte s LMR do společnosti | 43 | 37,72 % | 37,72 % |
poznávání a pochopení dětí s LMR | 34 | 29,82 % | 29,82 % |
žádné | 3 | 2,63 % | 2,63 % |
Žádné. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
výhodu v tom rozhodne nevidím | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
vidím spíš problémy | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Vidím v tom jedině nevýhody | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
pro děti se špatnou dostupností spec.škol vhodná alternativa | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
nevidím žádné výhody | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
minimální | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Moc kladů nevidím, spíše naopak. Myslím si, že žákům s LMR by bylo lépe pospolu. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
pro vzdělávání jako takové výhody nevidím | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
nevidím výhody je to diskriminace žáků ve třídě a nadměrná zátěž psychiky učittele i zdravotní | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
práce ve třídě s asistentem pedagoga | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
nevidím žádné výhody v integraci žáků s LMR do běžné třídy ZŠ | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
existují pouze nevýhody pro všechny | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Žádné a pro nikoho | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
integrace na bázi dobrovolnosti | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
nic | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
klady moc nevidím | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
10. Jaká negativa vidíte v integraci žáků s LMR do běžné třídy ZŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dítě s LMR se může cítit méněcenné | 80 | 70,18 % | 70,18 % |
horší prospěch může negativně ovlivnit vtah k učení a ke škole | 71 | 62,28 % | 62,28 % |
spolužáci žáka s LMR mezi sebe nepřijmou | 61 | 53,51 % | 53,51 % |
nedostačující pomůcky pro žáky s LMR | 56 | 49,12 % | 49,12 % |
Tisíce dalších. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
V urcite fazi ucivo prerusta jeho schopnosti jej pojmout | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Ať to odborná veřejnost chce slyšet nebo ne, dítě s LMR má jiné učivo, tudíž se učí s asistentem a integrováno je leda tak prostorově. Obě strany - žák s LMR i intaktní děti se ruší a těžko lze nedělat ve výuce rozdíly, když dítě s LMR neví, o čem je řeč. Integrovaná výuka je holá ideologie, která zákonitě brzdí chytré děti, které už tak jsou "omezovány" slabšími dětmi, které LMR nedosahují. To vše v úctě k dětem s LMR, jsem speciální pedagog. Pro děti to rozhodně výhra není. Integrace pod jednou střechou, ne ale v jedné učebně. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Ještě větší odpor žáků zdravých, než v běžném životě. Nepoberou zvýhodňování známkování, atd. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
děti se příliš spoléhají na svoje asistenty a přestávají mít vzodpovědnost za své vzdělání- "přehodí" ji na asistenta pedagoga | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
velká zátěž pro učitele | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Velká ztráta času vyučovací hodiny pokud dítě nemá svého asistenta a učitel mu věnuje více času. Děti ostatní neustále čekají až on něco zvládne. Po celou dobu nic nemohou dělat a mnoho času jen sedí a čekají. Je to velká ztráta a dost se zameska | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Pokud je dítě bez asistenta, tak je komplikovanější příprava pro pedagoga, ostatní žáci jsou okrádáni o pozornost vyučujícího, který je bržděn žákem s LMR, hodiny jsou náročné na výklad - zdravý žák, integrovaný. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
V soucasnosti nelze upravit obsah vyuky tak, aby LMR zak zvladl zs bez opakovani. Sice se tvrdi ze ano,ale praxe je jina. Nakonec to dopada tak,ze zak jde s 5dal. Slovni hodnoceni neni resenim. Je nutne jej miz prevoditelne na znamku, cili opet 5 akorat zaobalene. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
dítě se nesoustředí, cítí se být i tak vyčleněno zkolektivu, protože si je vědomo, že se učí něco jiého | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
není na něj dostatek času, protože učitel se má věnovat tomu na co studoval , to znamená učit s normálním materiálem , když to řeknu nehezky ale je to tak | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
učitel nemůže plnohodnotně provádět svou práci a trpí tím jak žáci s LMR, tak žáci intaktní | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
zdržuje ostatní žáky | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
málo času v hodině na individuální práci, probírá jiné učivo než ostatní | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Nikomu to neprospěje. | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
učitelé neumí s těmito žáky pracovat, násiln integrace/inkluse může ublížit | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Pocit intaktních dětí, že je dítě s lmr zvýhodňováno, např. proč já za toto chování dostanu poznámku a on ne, integrace by měla být pouze částečná, jinak dojde k tomu, že na tom budou bity intaktní děti, bude to narušovat jejich vyučování a kantor se jim nebude moci naplno věnovat | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
11. Je integrace do běžné třídy ZŠ pro žáka s LMR přínosem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 51 | 44,74 % | 44,74 % |
nevím | 24 | 21,05 % | 21,05 % |
spíše ano | 22 | 19,3 % | 19,3 % |
rozhodně ne | 16 | 14,04 % | 14,04 % |
rozhodně ano | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
12. Jak by měl být žák s LMR klasifikován?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
kombinací slovního hodnocení a známek | 77 | 67,54 % | 67,54 % |
slovně | 28 | 24,56 % | 24,56 % |
známkami | 9 | 7,89 % | 7,89 % |
13. Měl by se žák s LMR začlenit i do zájmových kroužků školy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 56 | 49,12 % | 49,12 % |
rozhodně ano | 38 | 33,33 % | 33,33 % |
nevím | 19 | 16,67 % | 16,67 % |
rozhodně ne | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
14. Měl by být žák s LMR hodnocen mírněji než intaktní žáci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 56 | 49,12 % | 49,12 % |
rozhodně ano | 22 | 19,3 % | 19,3 % |
spíše ne | 19 | 16,67 % | 16,67 % |
nevím | 9 | 7,89 % | 7,89 % |
rozhodně ne | 8 | 7,02 % | 7,02 % |
15. Jak ovlivní přítomnost žáka s LMR průběh vyučování?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ovlivní zásadně | 84 | 73,68 % | 73,68 % |
ovlivní nepatrně | 30 | 26,32 % | 26,32 % |
16. Lze očekávat od intaktních žáků toleranci a ochotu pomoci spolužákovi s LMR?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 55 | 48,25 % | 48,25 % |
spíše ne | 33 | 28,95 % | 28,95 % |
nevím | 20 | 17,54 % | 17,54 % |
rozhodně ne | 3 | 2,63 % | 2,63 % |
rozhodně ano | 3 | 2,63 % | 2,63 % |
17. Jsou rodiče intaktních dětí připraveni na přijetí žáka s LMR do třídy svého dítěte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 55 | 48,25 % | 48,25 % |
nevím | 27 | 23,68 % | 23,68 % |
rozhodně ne | 17 | 14,91 % | 14,91 % |
spíše ano | 14 | 12,28 % | 12,28 % |
rozhodně ano | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
18. Pomůže integrace žáků s LMR do běžných tříd ZŠ zlepšit vztahy mezi intaktními žáky a žáky se speciálními potřebami?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 43 | 37,72 % | 37,72 % |
spíše ano | 34 | 29,82 % | 29,82 % |
nevím | 27 | 23,68 % | 23,68 % |
rozhodně ne | 7 | 6,14 % | 6,14 % |
rozhodně ano | 3 | 2,63 % | 2,63 % |
19. Je naplnění myšlenky inkluzivního vzdělávání v naší společnosti reálné a integrace žáků s LMR do běžných tříd ZŠ bude úspěšná?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 60 | 52,63 % | 52,63 % |
nevím | 31 | 27,19 % | 27,19 % |
rozhodně ne | 18 | 15,79 % | 15,79 % |
spíše ano | 4 | 3,51 % | 3,51 % |
rozhodně ano | 1 | 0,88 % | 0,88 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.