Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Internetové vyhledávače – Jak jste na tom s vyhledáváním informací?

Internetové vyhledávače – Jak jste na tom s vyhledáváním informací?

Víte, že... si na Vyplňto.cz můžete zdarma vytvořit vlastní dotazník?

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Matěj Papřok
Šetření:24. 02. 2011 - 25. 03. 2011
Počet respondentů:1243
Počet otázek (max/průměr):25 / 25
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:80,8 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:26
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-4 PDF-5 PDF-6 PDF-7 PDF-8 PDF-9 PDF-10 PDF-11 PDF-12 PDF-13 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,
rád bych Vám poděkoval za Vaši ochotu, stát se součástí velmi zajímavého průzkumu, který se zabývá optimálním vyhledáváním informací pomocí internetových vyhledávačů.

Neznám snad nikoho, kdo by si nezažil ať už perné, ale doufám, že převážně pozitivní chvíle spojené s vyhledáváním informací pomocí internetových vyhledávačů.

Budu velmi rád, když obětujete pár minut a na základě svých zkušeností vyplníte 25 otázek, týkajících se tohoto tématu.

Výsledky výzkumu použiji ve své bakalářské práci a budou pro všechny zájemce veřejně k dispozici.

Děkuji, Matěj Papřok

student Vysoké školy báňské v Ostravě
 

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena66553,5 %53,5 %  
muž57846,5 %46,5 %  

Graf

2. Věk

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
18-2695276,59 %76,59 %  
méně než 181209,65 %9,65 %  
27-451068,53 %8,53 %  
46 a více655,23 %5,23 %  

Graf

3. Vzdělání

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
střední s maturitou73358,97 %58,97 %  
vysokoškolské-bakalář23318,74 %18,74 %  
základní14511,67 %11,67 %  
vysokoškolské-magisterský stupeň836,68 %6,68 %  
střední bez maturity413,3 %3,3 %  
postgraduální80,64 %0,64 %  

Graf

4. Zaměstnání

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
student/ka VŠ82766,53 %66,53 %  
pracující 18014,48 %14,48 %  
žák/žákyně ZŠ/SŠ16913,6 %13,6 %  
důchodce312,49 %2,49 %  
nezaměstnaný/á231,85 %1,85 %  
mateřská dovolená131,05 %1,05 %  

Graf

5. V jakém oboru pracujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nepracuji67053,9 %53,9 %  
ekonomika a obchod15312,31 %12,31 %  
ostatní1028,21 %8,21 %  
průmysl a výroba1008,05 %8,05 %  
informační technologie635,07 %5,07 %  
vzdělávání a školství 433,46 %3,46 %  
technika a elektrotechnika352,82 %2,82 %  
sport a kultura181,45 %1,45 %  
doprava a logistika171,37 %1,37 %  
zdravotnictví a sociální péče161,29 %1,29 %  
státní a veřejná správa151,21 %1,21 %  
chemie a potravinářství110,88 %0,88 %  

Graf

6. Dokážete odhadnout, jak často řešíte potřebu vyhledávání informací (ať už obecných nebo odborných)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vícekrát než 1x denně84467,9 %67,9 %  
asi 1x denně31725,5 %25,5 %  
asi 1x týdně695,55 %5,55 %  
méně než 1x týdně131,05 %1,05 %  

Graf

7. Jak často používáte internetové vyhledávače?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
denně109588,09 %88,09 %  
vícekrát týdně1189,49 %9,49 %  
1x za týden161,29 %1,29 %  
1x za 14dní70,56 %0,56 %  
1x do měsíce40,32 %0,32 %  
méně často než 1x za měsíc30,24 %0,24 %  

Graf

8. Pokud hledáte odbornou informaci (referát, podklady pro vědeckou práci, podklady do práce), hledáte ji nejčastěji v:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
elektronické podobě 99279,81 %79,81 %  
tištěné podobě (knihy a jiné tiskoviny)25120,19 %20,19 %  

Graf

9. Pokud hledáte obecnou informaci, hledáte ji nejčastěji v:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
elektronické podobě 121197,43 %97,43 %  
tištěné podobě (knihy a jiné tiskoviny)322,57 %2,57 %  

Graf

10. Jak dlouho vám průměrně trvá vyhledat odbornou informaci?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
2-5 minut43234,75 %34,75 %  
5-10 minut36629,44 %29,44 %  
do 2 minut18114,56 %14,56 %  
10-20 minut15412,39 %12,39 %  
20-30 minut584,67 %4,67 %  
30 a více minut524,18 %4,18 %  

Graf

11. Jak dlouho vám průměrně trvá vyhledat obecnou informaci?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
do 1 minuty50140,31 %40,31 %  
1-2 minuty38330,81 %30,81 %  
2-5 minut23418,83 %18,83 %  
5-10 minut957,64 %7,64 %  
10-20 minut201,61 %1,61 %  
20 a více minut100,8 %0,8 %  

Graf

12. V kolika případech z 10 vyhledávání naleznete informaci, kterou jste hledal/a ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
945836,85 %36,85 %  
7-841032,98 %32,98 %  
Vždy najdu vše, co hledám24519,71 %19,71 %  
5-6977,8 %7,8 %  
4 a méně332,65 %2,65 %  

Graf

13. Jaký druh (charakter) informací nejčastěji vyhledáváte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
informace do školy/práce69756,07 %56,07 %  
obecné informace35528,56 %28,56 %  
zábava14411,58 %11,58 %  
nabídka práce/ brigády473,78 %3,78 %  

Graf

14. Jaký internetový vyhledávač nejčastěji používáte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Google95276,59 %76,59 %  
Seznam26921,64 %21,64 %  
jiný221,77 %1,77 %  

Graf

15. Používáte tzv. přeložené vyhledávání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne77262,11 %62,11 %  
ano47137,89 %37,89 %  

Graf

16. Používáte tzv. rozšířené (pokročilé) vyhledávání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano někdy (méně než v 50% případů)79063,56 %63,56 %  
ano téměř vždy (v 70%-100% případů)24219,47 %19,47 %  
nikdy21116,98 %16,98 %  

Graf

17. Víte, jaký je rozdíl mezi fulltextovým a katalogovým vyhledávačem?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano64852,13 %52,13 %  
ne59547,87 %47,87 %  

Graf

18. Víte, k čemu slouží při vyhledáváni znaky ““ + -

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne72758,49 %58,49 %  
ano51641,51 %41,51 %  

Graf

19. Jak často jste se v hodinách informatiky zabývali internetovým vyhledáváním?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nikdy38430,89 %30,89 %  
méně než 1 hodinu38230,73 %30,73 %  
1-2 hodiny27622,2 %22,2 %  
tento předmět jsem nestudoval/a1038,29 %8,29 %  
3-4 hodiny635,07 %5,07 %  
5 a více hodin352,82 %2,82 %  

Graf

20. Přečetl/a jste si alespoň 1 knižní publikaci zabývající se radami, jak efektivně vyhledávat na internetu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne116193,4 %93,4 %  
ano826,6 %6,6 %  

Graf

21. Přečetl/a jste si alespoň 1 internetovou stránku zabývající se radami, jak efektivně vyhledávat na internetu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne94876,27 %76,27 %  
ano29523,73 %23,73 %  

Graf

22. Pokud se vám stane, že požadovanou informaci nevyhledáte, co uděláte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
použiji jiný vyhledávač a zkusím hledat znova86969,91 %69,91 %  
zeptám se někoho, zda by mi nepomohl s vyhledáváním26621,4 %21,4 %  
vzdám to1088,69 %8,69 %  

Graf

23. Příklad: Potřebujete najít informace o golfu jakožto sportu, ale nezajímají vás stránky o automobilu značky Volkswagen. Co byste zadali do vyhledávače?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
golf jako sport49439,74 %39,74 %  
golf 32826,39 %26,39 %  
golf -Volkswagen29924,05 %24,05 %  
golf - "Volkswagen" 1229,81 %9,81 %  

Graf

24. Příklad: Potřebujete efektivně najít informace o tom, co se vše událo ve společnosti Google roce 2008. Co byste zadali do vyhledávače?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
google 200855344,49 %44,49 %  
"google rok 2008“39331,62 %31,62 %  
"informace o googlu v roce 2008"19715,85 %15,85 %  
co se událo v googlu v roce 20081008,05 %8,05 %  

Graf

25. Myslíte si, že umíte informace vyhledávat efektivně?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, ale pouze částečně80965,08 %65,08 %  
rozhodně ano34828 %28 %  
rozhodně ne866,92 %6,92 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 7 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

1. Pohlaví

  • odpověď muž:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi průmysl a výroba na otázku 5. V jakém oboru pracujete?
  • odpověď žena:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi mateřská dovolená na otázku 4. Zaměstnání

2. Věk

  • odpověď 46 a více:
    • 17.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi důchodce na otázku 4. Zaměstnání

3. Vzdělání

  • odpověď základní:
    • 7.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi méně než 18 na otázku 2. Věk

4. Zaměstnání

  • odpověď pracující :
    • 6.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi státní a veřejná správa na otázku 5. V jakém oboru pracujete?
  • odpověď žák/žákyně ZŠ/SŠ:
    • 7.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi méně než 18 na otázku 2. Věk
    • 7.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi základní na otázku 3. Vzdělání

13. Jaký druh (charakter) informací nejčastěji vyhledáváte?

  • odpověď obecné informace:
    • 3.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi mateřská dovolená na otázku 4. Zaměstnání
    • 3.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi důchodce na otázku 4. Zaměstnání

17. Víte, jaký je rozdíl mezi fulltextovým a katalogovým vyhledávačem?

  • odpověď ano:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi informační technologie na otázku 5. V jakém oboru pracujete?

18. Víte, k čemu slouží při vyhledáváni znaky ““ + -

  • odpověď ne:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi důchodce na otázku 4. Zaměstnání

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví

2. Věk

3. Vzdělání

4. Zaměstnání

5. V jakém oboru pracujete?

6. Dokážete odhadnout, jak často řešíte potřebu vyhledávání informací (ať už obecných nebo odborných)?

7. Jak často používáte internetové vyhledávače?

8. Pokud hledáte odbornou informaci (referát, podklady pro vědeckou práci, podklady do práce), hledáte ji nejčastěji v:

9. Pokud hledáte obecnou informaci, hledáte ji nejčastěji v:

10. Jak dlouho vám průměrně trvá vyhledat odbornou informaci?

11. Jak dlouho vám průměrně trvá vyhledat obecnou informaci?

12. V kolika případech z 10 vyhledávání naleznete informaci, kterou jste hledal/a ?

13. Jaký druh (charakter) informací nejčastěji vyhledáváte?

14. Jaký internetový vyhledávač nejčastěji používáte?

15. Používáte tzv. přeložené vyhledávání?

16. Používáte tzv. rozšířené (pokročilé) vyhledávání?

17. Víte, jaký je rozdíl mezi fulltextovým a katalogovým vyhledávačem?

18. Víte, k čemu slouží při vyhledáváni znaky ““ + -

19. Jak často jste se v hodinách informatiky zabývali internetovým vyhledáváním?

20. Přečetl/a jste si alespoň 1 knižní publikaci zabývající se radami, jak efektivně vyhledávat na internetu?

21. Přečetl/a jste si alespoň 1 internetovou stránku zabývající se radami, jak efektivně vyhledávat na internetu?

22. Pokud se vám stane, že požadovanou informaci nevyhledáte, co uděláte?

23. Příklad: Potřebujete najít informace o golfu jakožto sportu, ale nezajímají vás stránky o automobilu značky Volkswagen. Co byste zadali do vyhledávače?

24. Příklad: Potřebujete efektivně najít informace o tom, co se vše událo ve společnosti Google roce 2008. Co byste zadali do vyhledávače?

25. Myslíte si, že umíte informace vyhledávat efektivně?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví

2. Věk

3. Vzdělání

4. Zaměstnání

5. V jakém oboru pracujete?

6. Dokážete odhadnout, jak často řešíte potřebu vyhledávání informací (ať už obecných nebo odborných)?

7. Jak často používáte internetové vyhledávače?

8. Pokud hledáte odbornou informaci (referát, podklady pro vědeckou práci, podklady do práce), hledáte ji nejčastěji v:

9. Pokud hledáte obecnou informaci, hledáte ji nejčastěji v:

10. Jak dlouho vám průměrně trvá vyhledat odbornou informaci?

11. Jak dlouho vám průměrně trvá vyhledat obecnou informaci?

12. V kolika případech z 10 vyhledávání naleznete informaci, kterou jste hledal/a ?

13. Jaký druh (charakter) informací nejčastěji vyhledáváte?

14. Jaký internetový vyhledávač nejčastěji používáte?

15. Používáte tzv. přeložené vyhledávání?

16. Používáte tzv. rozšířené (pokročilé) vyhledávání?

17. Víte, jaký je rozdíl mezi fulltextovým a katalogovým vyhledávačem?

18. Víte, k čemu slouží při vyhledáváni znaky ““ + -

19. Jak často jste se v hodinách informatiky zabývali internetovým vyhledáváním?

20. Přečetl/a jste si alespoň 1 knižní publikaci zabývající se radami, jak efektivně vyhledávat na internetu?

21. Přečetl/a jste si alespoň 1 internetovou stránku zabývající se radami, jak efektivně vyhledávat na internetu?

22. Pokud se vám stane, že požadovanou informaci nevyhledáte, co uděláte?

23. Příklad: Potřebujete najít informace o golfu jakožto sportu, ale nezajímají vás stránky o automobilu značky Volkswagen. Co byste zadali do vyhledávače?

24. Příklad: Potřebujete efektivně najít informace o tom, co se vše událo ve společnosti Google roce 2008. Co byste zadali do vyhledávače?

25. Myslíte si, že umíte informace vyhledávat efektivně?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Papřok, M.Internetové vyhledávače – Jak jste na tom s vyhledáváním informací? (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://internetove-vyhledavace--jak.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.