Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Jak kupujeme letenky?
Jak kupujeme letenky?
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Tomáš Mrkvička |
---|---|
Šetření: | 18. 10. 2013 - 24. 10. 2013 |
Počet respondentů: | 139 |
Počet otázek (max/průměr): | 16 / 9.64 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 82,8 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:41 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Koupili jste za poslední rok letenku? Prozraďte nám prosím kde a jak. Děkujeme!
Odpovědi respondentů
1. Kolikrát jste za posledních 12 měsíců kupoval(a) letenku pro sebe nebo členy své rodiny (charterové lety s CK se nepočítají)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [vůbec → konec dotazníku, 1x → otázka č. 2, 2-3x → otázka č. 2, více než 3x → otázka č. 2].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2-3x | 45 | 32,37 % | 32,37 % |
1x | 41 | 29,5 % | 29,5 % |
vůbec | 32 | 23,02 % | 23,02 % |
více než 3x | 21 | 15,11 % | 15,11 % |
2. Který z těchto výroků lépe popisuje váš přístup k leteckému cestování:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nejdřív časový plán cesty, potom letenka | 67 | 62,04 % | 48,2 % |
nejdřív letenka, potom časový plán cesty | 41 | 37,96 % | 29,5 % |
3. Jakým způsobem nejčastěji kupujete letenky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [online → otázka č. 4, po telefonu/mailu → otázka č. 15, u "kamenného" prodejce → otázka č. 15].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
online | 104 | 96,3 % | 74,82 % |
u "kamenného" prodejce | 2 | 1,85 % | 1,44 % |
po telefonu/mailu | 2 | 1,85 % | 1,44 % |
4. Jak obvykle postupujete při hledání letenky na webu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zkouším více prodejců/společností/srovnávačů cen | 75 | 72,82 % | 53,96 % |
mám na letenky jeden oblíbený web | 19 | 18,45 % | 13,67 % |
hledám přes Google/Seznam/Bing | 7 | 6,8 % | 5,04 % |
Weby leteckých společností | 1 | 0,97 % | 0,72 % |
najdu společnosti, které na požadované trase lítají a vyberu tu nejlevnější | 1 | 0,97 % | 0,72 % |
5. Který web (nebo weby) pro vyhledávání letenek obvykle používáte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Student Agency | 55 | 52,88 % | 39,57 % |
Letuška | 54 | 51,92 % | 38,85 % |
EasyJet | 39 | 37,5 % | 28,06 % |
WizzAir | 31 | 29,81 % | 22,3 % |
Královna | 21 | 20,19 % | 15,11 % |
ČSA | 15 | 14,42 % | 10,79 % |
Asiana | 8 | 7,69 % | 5,76 % |
skyscanner | 5 | 4,81 % | 3,6 % |
pelikan | 4 | 3,85 % | 2,88 % |
ryanair | 4 | 3,85 % | 2,88 % |
Pelikan.cz | 3 | 2,88 % | 2,16 % |
kayak.com, skyscanner.net, opodo.de | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
ORBIX | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
jiný | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
www.akcniletenky.com, skyscanner.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Edreams.com , skyscanner.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
skyscanner, kayak | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
skyscanner.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Kayak | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
nepoužívám tyto weby, jdu hned na stránky konkrétních dopravců | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
momondo | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
nakupuji primo u leteckych spolecnosti | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
expedia.com, cheaptickets.com, kayak.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Lufthansa, opodo.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
skyscanner, pelikan | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Lokální linky země kam letím | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
akcniletenky.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
a weby konkrétních leteckých společností dle destinace | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
případně přímo web konkrétního dopravce, který létá požadovanou linku | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Scanservice.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
skyscaner | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Jet2, ryanair, flybe | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Ryanair, cestujlevne.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Cestujlevne.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
ryanair, letenky od brabce, air berlin | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
CheapTickets | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Air France | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
pelikán, KLM, Transavia | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
letenky.cz | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
Skiscanner.com | 1 | 0,96 % | 0,72 % |
6. Můžete popsat vlastními slovy, jak letenky vyhledáváte a nakupujete?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Buď přes cestujlevne.com, nebo přes stránky nízkonákladových dopravců.
Dálkové lety - ekonomická třída
Hledám na různých webech a vyberu nejnižší cenu.
Kdyz vidim nabidku akcbi cen letenek za skvelou cenu zacnu premislet o jejich koupi. Pokud chci konkretni letenku vyhledavam prevazne letenky na strankach nizkonakladovych spolecnosti. Neni pro me nutnosti odlet z Prahy, vyhledavam i Viden, Mnichov atd.
kliknutím myši... fakt blbý dotaz
Kouknu na Google, porovnám si, kde letenky vyjdou nejlépe co se týká přestupů, prodlev a samozřejmě ceny a pak je koupím.
mrknu na letenky na student agency, často i na ryanair(létám do londýna), pokud sedí na datumy, které potřebuju a závazně je chci vzít, tak je prostě online koupím
najdu vhodny let, zarezervuji, zaplatim kartou
Najdu, koupím, letím...
najedu na www.letuska.cz a zjistuji, jak se letenky pohybuji - financne i casove a pak vybiram - nekdy se podivam, jestli u primo u prepravce nejsou levnejsi ... proste surfuji a hledam nejvhodnejsi a nejvyhodnejsi spoje.
napisu to tam, naklikam kdy a kam a odlitam
nejprve se podivam na jet2.com a potom se pres google podivam na jine spolecnosti, ktere leti do me destinace a srovnam ceny, casy letu atd.
Podívám se na web na cílovou destinaci a podle nejlevnější letenky plánuji čas odletu a příletu (mám ale cca daný počet dní a období)
Podle toho, jak se shoduji casove a dale podle ceny. Dulezite jsou pro me i prestupy a jejich delka - radeji utratim vice penez za letenku s lepsim prestupem.
Porovnávám ceny u různých společnosti v různých casech. Koupim nejvhodnější
prejdem si vsetky letenkove portaly, ktore poznam. Skusam rozne datumy - ci sa meni cena. Nasledne kupujem tu, ktora mi pripada najvyhodnejsia cenovo aj terminovo.
Prohledám všechno, zkusím Skyscanner, Hipmunk atd..., najdu, koupím u nějakého českého.
Projdu weby společností, které létají mezi mými destinacemi. Volím nejlevnější variantu. V případě shody volím vyšší kvalitu (např. KLM > ČSA > EasyJet)
První si stanovím destinaci a termín odletu. Poté zadám do srovnávače příslušné destinace a dále vybírám podle ceny a letecké společnosti.
To zrovna :)
v porovnávači si zobrazím nejlevnější letenku a zaplatím online
v termínu, který potřebuji, hledám nejlevnější letenky přes srovnávače/obchodníky, pak pokračuji na stránky jednotlivých leteckých společností
Většinou jdu na Easy jet, pak se podivam na ostatni a pak se vetsinou vratim na Easy jet. Jenom Spanelsko vyslo lepe s WizzAir.
většinou objednávám u Ryanair, takže jdu rovnou na jejich web, vyplním datum odletu do ČR a příletu zpět do UK, eventuálně po uvedení ceny kontroluju, jestli by nebylo výhodnější letět jiné dny v týdnu, kdy jsou letenky levnější, po odsouhlasení kdy přesně chci letět vyplním vše podstatné, zaplatím za letenky a poté uložím informace, co mi přijdu na mail a čekám 14 dní před odletem, abych udělala online check-in a zadala poslední informace (číslo pasu a vše potvrdila)
vim odkud kam chci letet, podle toho na par serverech vyhledam ceny, srovnam a pak koupim
vím přibližný termín a hledám nejlepší cenu a místo v cílové destinaci
Vyberu si destinaci (napr. dovolena) Pak jdu na Letusku nebo Kralovnu a najdu neco +- 2 dny Pak jdu na dalsi 2-3 servery a porovnavam, jdu po nejlevnejsi cene + rozumne cekaci dobe (jednou jsem cekal 12 hodin a letel s 2 prestupy, ale byla to 3 tydenni dovolena, takze mi to bylo jedno, tech nekolik usporenych tisic za to stalo...)
vyhledám si spojení, které potřebuji, na více webech, srovnám ceny, případně poupravím dny odletu/příletu, vyberu, koupím
Vyhledává přes weby společností létajících z Prahy. Nakupuji on-line přímo na webu.
vyhovuje mi nábídka letů přehledně na celý měsíc
Vztahuje se i k otazce cislo 3: vyuzivam oba zpusoby (casovy plan - letenka, letenka - plan cesty). Vetsinou mam v kalendari vyznacenou dovolenou, zhruba mam predstavu o destinaci (ne vzdycky) a cekam na to, jake levne letenky se objevi. Kdyz clovek sleduje trendy v nasazovani akci u aerolinek za posledni roky, tak je to proste o kalkulaci rizika. Muze se objevit akce, ktera usetri stovky eur. Jenze pokud se neobjevi a opravdu musim letet v tomto terminu (napr. na karneval do Ria), tak je risk, ze clovek nakoupi na posledni chvili za draz, nez by byla prumerna cena letenky do te destinace. Napriklad ted mam v planu, ze chci nekam letet na konci listopadu na 3 tydny, do teplot 15-25 stupnu, spis na turistiku nez valeni na plazi a maximalne chci dat za vsechny kombi letenky 1100 €. Diky akci KLM minuly tyden nakoupeno za 600 € multicity (open jaw) Praha - Jizni Afrika a zpatky Hong Kong - Praha. A priskok z JNB/CPT do HKG se da poridit kolem 400 €. P.S. Hong Kong je opravdu bezvadny na chozeni po horach ,no joke....
Vždy na uvedených webech zadám datum cesty a podle nejvýhodnější ceny a vhodného času k odletu si zvolím letenku.
Zadám destinaci a datum odletu a příletu a hledám na několika stránkách na webu
Zadám destinaci, koukám na ceny, projdu pár vyhledávačů (student, letuška, pelikán). Zkusím najít místní linky destinace do které letím. a pak vyberu tu nejlevnější variantu vs. čas, přestupy atp..
zadám do vyhledávače letenek destinaci a přibližný termín cesty
zadam kam chci letet a kdy...pokud jsem spokojen s cenou a casem odletu i priletu, letenku hned koupim...platim po internetu...
zadám přesná data a pak vybírám podle ceny, je mi celkem jedno, se kterou společností letím, ale snažím se vyhýbat nízkonákladovým letům, kde není místo a zavazadlo v ceně
zjistím si dopravce, kteří na požadované trase lítají, porovnám jejich ceny a koupím nejlevnější letenku
7. Kde jste koupil(a) svou poslední letenku?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [online na stránkách obchodníka s letenkami (např. Student Agency, Letuška atd…) → otázka č. 8, online na stránkách dopravce (např. ČSA, EasyJet atd…) → otázka č. 8, online na stránkách srovnavače cen letenek (např. Skyscanner nebo Hipmunk…) → otázka č. 8, nepamatuji se → otázka č. 9].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
online na stránkách dopravce (např. ČSA, EasyJet atd…) | 58 | 56,31 % | 41,73 % |
online na stránkách obchodníka s letenkami (např. Student Agency, Letuška atd…) | 31 | 30,1 % | 22,3 % |
online na stránkách srovnavače cen letenek (např. Skyscanner nebo Hipmunk…) | 10 | 9,71 % | 7,19 % |
nepamatuji se | 4 | 3,88 % | 2,88 % |
8. Kde konkrétně?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
EasyJet | 11 | 11,11 % | 7,91 % |
student agency | 8 | 8,08 % | 5,76 % |
ryanair | 7 | 7,07 % | 5,04 % |
skyscanner | 6 | 6,06 % | 4,32 % |
Letuška | 5 | 5,05 % | 3,6 % |
WizzAir | 5 | 5,05 % | 3,6 % |
ČSA | 3 | 3,03 % | 2,16 % |
ORBIX | 2 | 2,02 % | 1,44 % |
www.studentagency.cz | 2 | 2,02 % | 1,44 % |
norwegian | 2 | 2,02 % | 1,44 % |
ostatní odpovědi | 48 | 48,48 % | 34,53 % |
9. Různí obchodníci s letenkami (nikoli přímí dopravci) mohou mít stejnou letenku za různé ceny.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
souhlasím | 57 | 55,34 % | 41,01 % |
spíše souhlasím | 32 | 31,07 % | 23,02 % |
nevím | 7 | 6,8 % | 5,04 % |
spíše nesouhlasím | 6 | 5,83 % | 4,32 % |
nesouhlasím | 1 | 0,97 % | 0,72 % |
10. Různí prodejci nabízejí různé letenky. Letenka, kterou u jednoho najdete, není u jiného prodejce k dispozici.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
souhlasím | 35 | 33,98 % | 25,18 % |
spíše souhlasím | 29 | 28,16 % | 20,86 % |
nevím | 21 | 20,39 % | 15,11 % |
spíše nesouhlasím | 14 | 13,59 % | 10,07 % |
nesouhlasím | 4 | 3,88 % | 2,88 % |
11. Různí prodejci mají různé vyhledávací algoritmy. Někerý dokáže najít lepší spojení než jiný.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
souhlasím | 36 | 34,95 % | 25,9 % |
spíše souhlasím | 35 | 33,98 % | 25,18 % |
nevím | 22 | 21,36 % | 15,83 % |
spíše nesouhlasím | 9 | 8,74 % | 6,47 % |
nesouhlasím | 1 | 0,97 % | 0,72 % |
12. Obecně byste zkušenost nákupu letenek online označili jako:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [příjemnou → otázka č. 14, frustrující → otázka č. 13].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
příjemnou | 87 | 84,47 % | 62,59 % |
frustrující | 16 | 15,53 % | 11,51 % |
13. S jakými problémy se při nákupu letenek potýkáte?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
kdyz se naloguju na druhy den, casto uz tam tu svou vybranou letenku nevidim
Nepřehledné, nevím, zda jsem koupil nejlépe. Měnící se ceny.
Občas nejdou najít vhodné časy letů za příznivé ceny
Stres, poněvadž u mé letenky šlo o částku nad 15 000.
14. A už jsme skoro na konci. S jakou letenkou obvykle přicházíte na letiště?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
s papírovou, vždy si ji vytisknu nebo nechám vytisknout | 69 | 66,99 % | 49,64 % |
s elektronickou letenkou v mobilu (mail, kód nebo speciální aplikace) | 21 | 20,39 % | 15,11 % |
s ničím, nechám se dohledat podle jména | 9 | 8,74 % | 6,47 % |
jen s číslem letenky napsaném na papíru nebo v mobilu | 4 | 3,88 % | 2,88 % |
15. Proč nenakupujete letenky raději online?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Mám rádši přímou konverzaci mezi zákazníkem a prodejcem.
mame cloveka na sjednavani letenek. snazi se najit vzdy to nejlepsi, co potrebujem s navaznosti na dalsi spoje, pujceni auta atp.
neumím to
Preferuji oční kontakt.
16. Máte na srdci něco dalšího?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
:-)
Ani ne :)
kez by byly letenky levnejsi v last minute - a ne naopak drazsi. Je to snad jediny byznys, ve kterem toto funguje - jinde, kdyz se blizi datum "spotreby" tak se zbozi i sluzby zlevni Verim, ze by to spoustu cestovatelu oslovilo a lide by sectovali o to vice, kdyby se mohli rozhodnout na zaklade "last minute" levne nabidky letu kamkoliv
Letani zdar! :-)
Možnosti u otazky 12 jsou divne, k nákupu letenek nemám žádný emotivní vztah.
NE
ne
ne
NE
ne
nechávám si často poradit na facebooku, kde existují i různí zprostředkovatelé letenek, (např. letenky od brabce)
Otázka 14 - mám u sebe elektronickou letenku a zacheckuju se sama na letišti u terminálu. To je rychlé vcelku.
Šelest
technika je vůbec náročná
Uvítal bych větší slevy na hromadné letenky, např. 10 os. a více.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.