Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Jaký je smysl LARPu?

Jaký je smysl LARPu?

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Cecilie Jarošíková
Šetření:15. 04. 2013 - 22. 04. 2013
Počet respondentů:170
Počet otázek (max/průměr):7 / 7
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:55,6 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.06:51
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Test je určen osobám, které se věnují LARPu nebo alespoň nějakému typu RPG. (Pokud vám tyto zkratky nic neříkají, nebudete nejspíš rozumět ani průzkumu.)

Výsledky budou použity v mé závěrečné práci pro školení Sokolských cvičitelů. Cílem práce je najít důvody, proč dopusud nevznikla větší spolupráce mezi Sokoly a larpery, i když se skauty funguje dobře. Výsledky testu budou veřejně přístupné, tudíž mohou být použity i jinde.

Pokud potkáte otázku, se kterou si nebudete vědět rady, napište první věc, ketrá vás napadne - zajímají mě názory, ne "všeobecné pravdy". Předem děkuji za vyplnění.

Odpovědi respondentů

1. Jaký je váš věk?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
18 - 259153,53 %53,53 %  
26 - 354224,71 %24,71 %  
15-172615,29 %15,29 %  
36 - 5052,94 %2,94 %  
Více jak 50 let.21,18 %1,18 %  
Odmítám odpovědět.21,18 %1,18 %  
12 - 1421,18 %1,18 %  

Graf

2. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
muž10360,59 %60,59 %  
žena6739,41 %39,41 %  

Graf

3. Které z těchto tvrzení o vás platí?

Pokud jste se nějaké z činností dlouhodobě věnovali (více jak rok) ale dnes ji již neprovozujete, zaškrtněte ji též.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Hraji Drd, DND či jiný systém založený na vyprávění příběhu člověkem, který hru řídí. (Ať již vedené přes internet, nebo se scházíte živě.)12774,71 %74,71 %  
Hraju počítačové RPG s přednastavenými rolemi.12573,53 %73,53 %  
Hraji "bojové" LARPy typu bitva/družinovka.10762,94 %62,94 %  
Hraji "divadelní" LARPy typu svět či komorního typu.9857,65 %57,65 %  
Nedělám nic z uvedeného, prostě si chci vyplnit dotazník.84,71 %4,71 %  

Graf

4. Jak dlouho se danné činnosti věnujete?

Pokud jste zaškrtli více možností, napište prosím u každé aspoň hrubý odhad.

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

- naživo 8 let. - internet 6 let. - 4 roky.

...

+- 10 let

+-20 let +-20 let +-10 let

0

1

1 3/4 roku

1 rok

1 rok

1-2 / měsíc

10 let

10 let

10 let

10 let

10 let

10 let

10 let.

12

12 - 15 let

12 let

12 let ( Pc hry )

13 let

15 let RPG 12 let DrD, Shadowrun apod... 5 let LARP "bojové"

16 let Ostatním jsem se věnoval dříve, dnes už ne.

2-3 roky vše

22 let RPG, 7 let LARPy.

25 let 20 let 15 let

3 roky

3 roky

3 roky už to bude

3 roky, již ne

4 roky

4 roky

4 roky bitvám, 3 larpu

4 roky divadelní, 1 rok bitvy

5 let

5 let

5 let

5 let; 5let; 1 rok; 1 rok

5-6 let

50-100H

5let, 2 roky, 8 let, 2 roky

6 let

7 let DrD, 5 let larp/bitvy

7-8 let

8,5 roku LARP typu svet Cca 10 let DrD Na bitvach jsem moc nebyla

9 let

9 roků

asi 10 let

Asi 15 let

asi 3roky

Bojové LARPY: více jak 3,5 let RPG od mala :-) DrD, více jak 10 let

cca 10 let a více.

Cca 4 roky všem uvedeným činnostem.

CCA 8 let nepravidelne.

cca3 roky

DND a podobné - 1,5 roku (a pokračuji) Bojové LARPy - 4 roky (teď už jen vyjimečně) divadelní larpy - 3 roky (a pokračuji)

Dosti dlouho

dotazníky vyplňuju docela dlouho, ještě dýl, že studuju sociologii, díky za optání.

Drd - 3 roky LARP - 1,5 až 2 roky počítačové RPG - 5 let

DrD - 8 let RPG hry na PC - 9-10 let LARP - 4 roky

DRD - cca před 15 lety 2-3 roky "bojové" larpy - před 10 lety cca 5 let "divadelní" larpy - cca 10 let

Drd a pod. téměř 10 let, LARPy cca 8 let

DrD a podobné 10 let "bojové" a "divadelní" LARPy 8 let

Drd a podobné věci - cca. 1 a půl roku, kdysi v minulosti Bitvy a šerm - 2 roky Divadelní larpy - 1,5 roku

DrD asi 8 let, RPG hry asi 6 let a LARPy rok.

Drd hraju s kámošema asi cca 3 roky a scházíme se skoro každou středu.

DrD od dětství. Larp poslední dva roky.

Drd po různu dohromady tak dva roky nerovnoměrně rozložené do 5 let, bitvvy cca 9 let, larpy tak 7

Drd sem se věnoval asi 3 roky

DrD tak jednou měsíčně po dobu tří nebo čtyř let.

DrD, DnD - 15 let Larpy, bitvy - 13 komorní larpy - 6 let

DrD, DnD atd. cca 13 let, PC RPG no to už bude asi 20 let (první dungeony a tak ještě na Didaktikovy) a LARPy ty budu v červnu dělat přesně 10 let ;-)

Druhým rokem

Dva roky

Hraju počítačové RPG s přednastavenými rolemi - asi 6 let Hraji Drd, DND či jiný systém založený na vyprávění příběhu člověkem, který hru řídí. (Ať již vedené přes internet, nebo se scházíte živě.) - asi 3 roky Hraji "bojové" LARPy typu bitva/družinovka - 2 roky Hraji "divadelní" LARPy typu svět či komorního typu -asi 2 roky

Hraju počítačové RPG s přednastavenými rolemi. 10 let Hraji Drd, DND či jiný systém založený na vyprávění příběhu člověkem, který hru řídí. (Ať již vedené přes internet, nebo se scházíte živě.) 12 let Hraji "bojové" LARPy typu bitva/družinovka. 5 let Hraji "divadelní" LARPy typu svět či komorního typu. 6 let

Hraní počítačových RPG - dlouho, cca 10 let Stolní rolové hry - cca 12 let Bitvy - jen občasně, cca 2 roky Komoráky - cca 5 let

Hry typu DrD se věnuji 6 let. S LARPem teprve začínám - odhadem 2 roky.

Jak které, samotné hraní RPG už nějakých 17 let asi. Pak někdy bitvy a LARPy, tak 7 let zpátky asi.

již ne

kolem dvou let a hraní rpg her kolem tří až čtyř

Kolem roku a půl.

Larpy: Věnuji se 4 roky. RPG net: 10 let.

Měsíc.

několik let

nevím

oboje zhruba 5 let

obojí: s přestávkami asi 3-4 roky.

Oboum doooost dlouho. Hraní RPG PC her tak 10 let a DrD tak 8.

Od 12 let jako pomocnice organizátorů, od 15 jako aktivní hráčka, takže už přes 4 roky hraju.

od 13. let

od 1999

Od malička jsem byla malý pařánek počítačových her, takže nikoho nepřekvapí, že jsem zkončila u hry World of Warcraft, u které jsem se bohužel zasekla na dobrých šest let. Už rok abstinuji :))

Opravdu dlouho.

par tydnu

PC a Drd tak 8 let a zbytek cca 3 roky

PC hry - 15 let Divadelní LARPy - 5 let

PC RPG - 16 let, Table-top RPG - 11 let, Larp - 8 let

pc RPG - 2roky

PC RPG - již se nevěnuju, dříve cca 5 let DrD - již se nevěnuju, dříve cca 5 let Bojové larpy - již se nevěnuji, dříve cca 1 rok Divadelní larpy - věnuji se cca 11 let

PC RPG - Kolem pěti let. Drd - Sporadicky necelé čtyři roky.

PC RPG jsem hrála asi 2 DrD 5 let Larpy 10 let

PC RPG: od 6ti let Papírové RPG: od 9ti let Bitvy: Od 14ti Světy: Od 14ti

PC většinu života DrD to samý LArpy 3 roky

PC_RPG - cca 13 let DND apod. - cca 10 let LARPy - cca 7 let

PC, DrD 15 let, LARP 1 rok

počítač. RPG 5 let DrD 14 let bitvy 8 let

Počítačová rpg - 8 let DrD, DnD - 8 let LARPy - 2 a půl roku

Počítačová RPG od roku cca 2006 Papírová RPG od roku 2000 Bitvy od roku 2004 "Divadelní" larpy od roku 2006

Počítačové - cca 5 let, řídce Drd - 10 let Divadelní LARP - 4 roky

počítačové hry - 20 rokov drd - 10 rokov

počítačové hry 15 let drd.. 14 let "bojove" hry 7 let Divadelní - 7 let

počítačové hry asi 5 let larpy 4 roky

Počítačové hry tak 18 let, papírová RPG taktéž, bitvy a divadelní larpy asi 12 let.

počítačové RPG - 10 let DrD - 6 let bitvy - 8 let divadelni larpy - cca 1 rok

Počítačové RPG - 10 let Papírové RPG - 16 let Bojové larpy - letos jedu na 2. divadelní larpy - 9 let

Počítačové RPG - asi deset let? Prostě od tý doby, co to šlo :) Drd, DND přes internet - asi sedm let, ale již nehraji

Počítačové RPG - asi tak deset let DrD a podobné - osm let Bojové LARPy - tři roky Divadelní LARPy - taktéž tři roky

Počítačové RPG - bývávalo při studiu, teď už není čas DrD - dělám vypravěče jednou měsíčně (plus nějaká příprava doma), plánuji hrát WoD (upíři) "Divadelní larpy" - moje preferovaná forma larpu. Dříve jsem hrával ochotnické divadlo, tak mám k tomuto formátu blízko

Počítačové RPG - cca 12 let DRD/DND - cca 14 let LARP - cca 10 let

Počítačové RPG - cca 6 let DrD - cca 8 let LARPy - cca 2 roky

Počítačové RPG - cca 8-9 let DnD - 2 roky LARPy typu svět - 4 roky

počítačové RPG - šest let živé RPG - tři roky internetové RPG (da) - pět let bojové LARPy - pod rok

počítačové RPG (či mix s RPG) hraju docela často asi od doby co mám počítač (doba Might and magic 7), cca 12let. S DrD jsme začali už na základce s 1.5, cca 13-14let. "Bojové" LARPy, cca 13let.

počítačové rpg 12 let DND atd 13 let Larpy 5 let

Počítačové RPG dvanáct let, DnD a obdoby pět let, bojové LARPy dva roky a divadelní jeden.

Počítačové RPG hry hraji celkem dlouho, DRD hraju asi rok a Larp asi půl roku.

Počítačové RPG: 3-4roky Drd: 1rok Dřevárny: 4roky LARPy: 4roky

Počítačové RPGs cca 15 let, LARPy cca 10 let.

Počítačovým a povídacím RPG se věnuji příležitostně v rámci třeba sedmi let. Naopak komorními larpy a jejich tvorbou se zabývám přibližně dva roky, zato intensivně.

Počítačovým rpg - tři roky, Drd - šest let, Bojové larpy - pět let, divadelní - čtyři

Počítačovým Rpg zhruba 5 let, u všeho ostatního tak 2a půl roku.

podle času

přes rok

půl roku

Rok a půl

RPG - 12 let, larpy 8 let

RPG - 15 let DrD - 18 let divadelní LARPy - 2 roky

RPG - asi 10 let DrD - asi 7 let

RPG - drd jsem hrál jen pár měsíců, pak jsem přišel na více vyprávěcí hry - 7 let larp - 4 roky Počítačové hry s rolemi - +-10 let

RPG - zhruba let Dřevárny - 3 roky LARPy - 2 roky

rpg 10 let drd 5 let

RPG 10 let, DrD, DND 13 let, bojevé LARPy 5 let

RPG 8 let Drd 6 let bojové larpy 7 let divadelní larpy 3 roky

RPG asi deset let, bojové LARPy asi šest let

RPG již přes 6 let DRD již přes 4 roky

RPG na PC 3 roky DrD a spol. 4 roky Dřevárny 3 roky Klasické LARPy 3 roky

RPG na PC hraju přes 10 let, DrD se věnuji asi 13 let, LARP hraji asi 5 let

RPG na PC tak...eh...14 let (určitě jsme začal ještě na 1. stupni ZŠ)? Drd taky tak těch 14 let (tuším od 4. třídy ZŠ)... LARPy celkově asi 11 let (cca. od 15ti).

rpg tak 13let, DrD asi 6 let

RPG více jak 14 let DrD kolem 3 let LARPy 7 let

sezonní záležitosti cca 5 let, Drd(živě) asi 7 let

Stolní RPG od mala. "bojové" LARPy od roku 99 "divadelní" LARPy tak od 2005 (když se začaly více objevovat) Počítačové rpg taky tak nějak.

Tak deset let...

Tak nějak odjakživa.

Tak, počítačové hry typu RPG - asi 15 let, vyprávěcí hry cca 15 let, komorní larpy asi 10 let.

Tři roky

Týden 0sm let Čtyři roky Dva roky přesně v pořadí..

U všeho asi skoro stejně dlouho - cca 10 let.

Uz se tomu nevenuji

Víc jak šest let.

Více než 5 let

Vše kolem jednoho roku

vše přes deset let

všechno přibližně stejnou dobu, zhruba 5 let

Všechno z uvedeného od roku 2005 - tzn. již 8 let.

Všechny přibližně 6 let.

všem již déle než 12 let (kromě divadelní kategorie - tam je to jen cca 5 let)

x let

5. Co mi RPG přináší? Proč to dělám?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

- Počítačové RPG hry, které hraji, mají obvykle zajímavý příběh. - Vybírám si takové hry, které mě uspokojují po výtvarné stránce či z jiných estetických hledisek. - Relaxace, únik ze světa běžných starostí. - Hraní RPG na PC poskytuje Intenzivnější zážitek než čtení dobrodružné knihy. - Systém RPG her podporuje větší ztotožnění s hlavním hrdinou.

- poznání sebe sama, vyzkouším si něco, co nejsem já (různé chápání jiných osobností a pochopení jich), co se mi ještě nestalo... (Reakce na stres). - zábava a odreagování - přátelé - pohyb - fantazie a tvořivost

...

"Pocit vítězství" jako to dělají počítačové hry, jen to není omezené... :) Možnost mít "super" schopnosti, které v životě mít nemůžu. Zábava s přátelo.

(ředpokládám, že se otázka vztahuje i larpům) Larp mi přináší inteligentní zábavu, skvělé přátele a semtam i nějaký přesah.

Baví mě

Baví mě přecházet do jiných rolí, chovat se podle jiného scénáře, jinak než normálně, baví mě sžívat se s rolemi a nacházet všechny jejich výhody a samozřejmě možná úskalí. Navíc v tomto prostředí potkávám stejné šílence, jako jsem já sama ;)

Baví mě řídit vývoj postavy.

baví mě to

Baví mě to :) Rozvíjím si tím svou fantazii i schopnost komunikace s lidmi. Ráda hraji někoho jiného a prožívám jeho emoce.

Baví mě to kreativní vyžití.

Baví mě to, hlavou stejně pořád fantazíruju. V začátcích jsem hledal hru, která by se co nejvíc blížila skutečnému životu, ale posléze to přešlo do čisté zábavy.

baví mě to, něco se o sobě dozvím

Baví mě to, rozvíjí to divadelní a sociální schopnosti, rozšiřuje slovní zásobu a kreativitu. Navíc učí improvizaci.

Baví mě to.

Baví mě, jde o trochu jinou komunikaci s přáteli.

Baví mně

Člověk se pořádně vyřádí, může si zahrát postavu , která na něj sedí v reálu a stejně tak hrát postavy nepředvídatelné a naprosto opačné. Je to jako zeptat se herce proč hraje. Mě zajímá hlavně výroba a řídím se heslem: ,,Vyrobím cokoli z čehokoliv" :))

Dava mi moznost vyzkouset si ruzne konverzacni hry typu Erick Berne. Moznost hrat improvizovane divadlo na bazi molierovych her a vyhani me to ven uzivat si zivot a poznavat nove lidi

Dělám to z nudy a baví mě to. Je zajímavé vytvořit si s úplně neznámými lidmi příběh.

Díky RPG "dokážu" věci, které bych ani v larpu nedokázala (např. kouzlit, rychle běhat nebo vydržet dva dny nespat :D)

dokud byl čas se schazet s kamaradama na drd dělali jsme to hlavně pro zábavu

Dovoluje mi být sebou samým, něčím, čím v moderní době která nemá ráda projevování citů, vystupování z davu a jedinečnost nemohu být bez odsuzování, posměšků a kritiky. V RPG světech mohu být čímkoliv chci a cokoliv si dokážu vymyslet. Tedy i sám sebou.

Fantasii, relax, vybití.

Hlavně pro zábavu.

hovno

Hra samotná, zábava, a také poznávání skvělých lidí se stejnými zájmy.

inteligentní volnočasová aktivita, poznávání nových lidí s podobným přístupem k životu, netradiční zážitky, možnost zapomenout na realitu, vyzkoušení jiných rolí a situací do kterých bych se jinak nedostala

je to kreativní forma hry, která mi pomáhá s osobním rozvojem

Je to neuvěřitelný relax, který v dnešní době potřebuji

Je to prostě zábava! Člověk se vžije do postavy kterou by chtěl být a nikdy jí moci být nemůže :)

Je to relativně kreativní (s výjimkou většiny počítačových RPG) způsob trávení volného času.

Je to výbornej koníček. Vnáší do mého života něco nového a hlavně si můžu beztrestně do někoho při LARPu fláknout.

Je to zábava a člověk se aspon na chvíli přenese do jineho světa

je to zábava s kamarády a hrajeme v angličtině :)

Je to zábava v přírodě, kterou dělám s opravdovými lidmi, a ani nemusím znát jejich pravá jména. Dokáže to člověka odreagovat, a nebo totálně vysílit.

je to zabava, moznost vcitit se do vytvoreneho sveta vice nez pri hre strategii atd...

Je to zábava, možnost se i nějak realizovat jinak. Zkoušet si situace v takovém testovacím prostředí.

je to zábava, pokud je propracovaný svět i příběh je to jako číst knihu nebo koukat na historický seriál

Jsem rád, když si můžu vyzkoušet situace, které by v reálném životě mohly nastat, které jsou však krajně nebezpečné nebo smrtelné, potažmo velmi psychicky náročné. Je to pro mě na jednu stranu takový trenažer. Na druhou stranu je to především zábava a možnost poznat lidi z jiného úhlu pohledu a vlastně se tak i seznámit s novými lidmi.

Když člověk hraje nějakou takovouto hru, utíká od svých skutečných problémů, v tu chvíli není tím, kým je ve skutečnosti, ale je hrdinou jehož jediným problémem je jak splnit úkol, případně víc problémů spojených s hrou. Jde o to alespoň chvilku nemít problémy všedního světa.

koníček jako kterýkoliv jiný

Kraceni volneho casu

kreativitu

Kvůli tomu pocitu ze hraní a té volnosti, dobrodružství. Vžití do příběhu, co mně zajímá.

mám ráda RPG, je krásný čas s přátele

Mohu se odprostit od reálného žití. Hraju to co mám ráda.

Mohu se více vyblbnout ve fantazii, když to není možné v reálu

Možnost být kým chci. Je pravda, že by člověk měl být tím, kým je. Ale možnost zkusit jiné charaktery, jiné osobnosti, vám ukáže, kým byste vlastně chtěli být. Je to takové demo do života, kdy si ozkoušíte možné povahy, ať už tvrďák, smíšek atd., a z nic si vyberete tu, která vám nejvíce sedí. Hlavní důvod ale je, že život se, ať se snažíte sebevíce, postupem času stává jednotvárným a jediná možnost, jak tomu zabránit, je zkusit si životů víc...

Možnost být někým jiným někde jinde, uniknout z tísnivého světa 21. století, najít si přátele se stejnými zájmy.

Možnost odporstit e od všední reality a převtělit se do někoho jiného. Relax.

Možnost se odreagovat, poznat nové lidi, pobavit se s přáteli, zažít něco, o čem si jinak člověk přečte jen v knížkách,...

Možnost vžít se do jiných rolí, zahrát si různé charaktery, různé světy.

Možnost zažít to, o čem od malička čtu. Možnost být se skvělými lidmi, kteří mají stejné zájmy a stejný smysl pro humor, a které bych jinak neměla šanci poznat. Možná i únik od reality.

Můj způsob odprostění se od problémů, pobytí s kamarády, okruh přátel. Baví mě hrát si, vymýšlet si věci, které bych v reálném světě udělat nemohla, zahrát si na svini a přitom nikomu reálně neuškodit, ale slíznout si to ve hře. Také mě baví vytvářet kostýmy a vymýšlet si postavu, chci se v tom pořád zlepšovat.

nedelam

Nedělám?

nevím

Nevšední zážitek, netradičmí pohyb, uplatnění představivosti a ač člověk občas narazí na "debila" tak se dá najít vyhovující parta.

Nové zážitky, aktivní zábava, osobní kontakt s lidma, nové tváře

odpočinek, zábava

odpočinek, zažitky, zabava, prožití zajímavých situací.....

Odragování, odpočinek, možnost alternativní projekce do jiného světa.

odreagování od běžných starostí, ventil emocí, možnost poznávat nové podobně zaměrěné lidi

odreagovani od stereotipu , prozivani a reseni zajimavych situaci

Odreagování se, vyzkoušení si jiných rolí a situací. Obohacení fantazie, setkávání se s přáteli (v případě D&D).

Odreagování, přátelé, posunutí hranic, vytváření názorů

Odreagování, zažít svojí oblíbenou PC hru či film na vlastní kůži. Být něčeho součástí. Stát se někým jiným. No je toho mnoho :)

Odreagovanie a možnosť vžiť sa do niekoho uplne iného.

pobavení, relaxace, možnost zažít věci, situace, příběhy, vztahy,... které bych nezažila v reálném životě. Je toho moc

Pohyb v přírodě, nové přátelé, odpocinuti si od svetskych záležitostí a shonu běžného života. Nenásilnou formou zaziju situace, které mě můžou potkat v reálu. Popřípadě se cítím jako drsný hrdina, který milionkrat zemře, ale stále žije a má z toho vyplavené endorfiny a adrenalin. : )

Povznesení od normálního života, prožití napínavějších příběhů. Dokázání svých schopností.

Poznávání skvělých nových lidí Odreagovávání se od každodenních povinností azapomínání na osobní problémy, když jsem v kůži někoho jiného Vyblbnutí se SKvělé zážitky

pro dobry pocit

pro radost

Pročitek, být někdo či něco co člověk normálně není, zábava.

prostě mě to baví

Prostě si jedu svoji postavu, tuním si ji, plním ruzně zajimavé Q apod,, toho je hafo

Protoze me to bavi. Odpocinek, nove zazitky, zkouseni situaci, ktere vlastne nechci doopravdy zazit. Interakce s lidmi, zkouseni komunikacnich a manipulacnich postupu. A nejspis by se naslo spousta jinych veci.

Protože mě to baví. Přínáší mi to možnost poznat a prožít nějaký příběh, který může být parádně vymyšlený, můžu si samozřejmě zahrát nějakou prima postavu, být někým, kdo nejsem, i když to zase necítím tak, že bych se úplně oprostil od svého já - a užiju si to, prožívám nějaká ty nebezpečí a napjetí, zároveň ale při tom sedím na židli a popíjím kafe, takže se nic (snad) nestane...

Protože mě to baví. RPG a larpy především mi umožňují prožívat dramatické příběhy a situace jako z filmů, ze kterých si odnesu téměř reálné zážitky. Navíc mě baví zkoušet různé role, hrát je pro ostatní a zlepšovat se v tom.

prožití příběhu, zařití nových životních situací, rozvoj komunikačních dovedností a empatie

Prožívání příběhu. Podobně barvité jako kniha, ale mohu do jisté míry ovládat a řídit, co se bude dít.

přátelé, relax, sny

Přátele, různe myšlenkové směry, reálně vypadající zážitky, které se v realitě jen těžko uskuteční a hlavně pochopení sebe sama.

Přátelé, zážitky, uvolněný stresu, trenink, disciplína, dokázat co vydržím

Především mohu pracovat s fantasií. Dávám svým výmyslům určitou hloubku a možnosti. Jinak se samozřejmě skvěle odreaguju.

Převážně zábavu, zalíbení a občasně i nutnost přemýšlet.

Při hraní si procvičuji rychlé reakce na situaci a lépe se vyjadřovat. Proč? Protože mě to baví!

Příběh, emoce, vlastní herecký projev, vlastní vypravování a kreativní vyžití.

Přináší mi to poněkud snesitelnější realitu a radost.

Přináší mi zábavu. A ve smyslu RPG jako Larpu i nové přátele a hlavně setkávání s lidmi podobného smýšlení (v blízkosti ''normální'' společnosti se dlouhodobě necítím nejlépe)

Rád hraji různé role. Mohu si vyzkoušet to, co bych v reálném životě nezažil (a většinou ani zažít nechtěl) a rád ztvárňuji různé charaktery.

Ráda rozvíjím postavy a prožívám jejich životy v různých světech. Zároveň je to pro mě odreagování.

radost se setkání s přáteli, unik z reality

Radost z vlastní fantazie, zábavu, setkání s podobně postiženými lidmi...

Relax

Relax, zábavu, sledování příběhu - v podstatě takové živější čtení fantasy knihy. Seberealizaci jako organizátorovi. Zajímavé zážitky s přáteli, netradiční role a situace, které bych si reálně nemohl vyzkoušet nebo bych se bál.

Rozšiřuje obzory a tříbí morální přesvědčení.

rozvíjí osobu, splňuje sny

rozvoj fantazie, herecké dovednosti, zábavu, moznost vyzkouset si jiny zivot

Seberealizace

Seberealizace, poznávání druhých lidí, uvolnění a zábava.

sebereallizaci a odpoutání od normálního světa

Smysl života:)

Spoustu zážitků, situací, které si jen tak nezažiju, silné emoce.

svět fantazie

Svobodu, řekla bych. Mám možnost vyzkoušet si "být v kůži" jiných lidí, kteří mohou reagovat jinak než já. Mohu si vyzkoušet, jaké je to hrát šlechtičnu, lovce nebo třeba vraha. V reálném životě nemožné.

úlet z reality

Únik z reality a možnost se vžít do postav a příběhů různě doby.

Uvolnění, relaxaci, seberealizaci ve směru tvorby kostýmů a doplňků.

Už nedělám.

ventilaci - člověk u toho nemusí myslet na všední starosti, setkání s přáteli, zábava

Většina lidí co znám pochází právě z prostředí LARPů a proč to dělám...je mi tam dobře, prostě mě to baví. :-D Člověk z toho nic nemá, nezbohatne na tom, ale je to zábavné...je to hra. :-)

Většinou jsem v RPG vypravěčem a rád předávám nějaké své myšlenky ostatním. Do toho zapadá jak třeba nějaká zajímavá úvaha, postavení obyčejných lidí před neobyčejné situace nebo jen odvyprávění něčeho, co se ve filmu/počítačové hře nenajde.

Vskutku velice mě zajímá fantasy, historii a herectví. Samozřejmě mě to hlavně baví, je to skvělé odreagování. Můžu být někým, kým v životě nikdy nebudu.

vše a nic

Vymanění se ze stereotypu, odpočinek, zábava

Využití volného času a poznávání nových lidí

Vzrušení, zábava a hlavně příběh!

z nudy

zábava odpočinek nové zážitky poznání sebe sama v jiných situacích socializace

zábava

Zábava

Zabava

zábava

zábava

zábava

Zábava

zábava, adrenalin, naučit se něco nového

zábava, ale i hlubší přesah s věcmi k zamyšlení, rozvoj myšlení, představivosti

Zábava, dobrý pocit že se dá vymýšlet spoustu věcí

Zábava, emoce, kontakt s přáteli

Zábava, humor, vyzkouším si to co v reálu nemohu, pohyb na čerstvém vzduchu, naprosté oproštění se od všedních starostí, adrenalin

zábava, kontakt se zajímavými lidmi s podobnými zájmy, tvůrčí realizace, pocit dobrodružství, pobyt v přírodě, poučení z hraní role o různých životních situacích a jejich zvládání

zábava, odpočinek, osobní rozvoj

Zábava, odreagování

zábava, odreagování

Zábava, odreagování, únik z reality, stát se někým kým nemohu být.

Zábava, odreagování.

Zábava, okouzlení, únik z všednodenní šedi, možnost být na chvíli někým jiným. Dostávám se do situací, do nichž bych se v běžném životě nedostala.

Zábava, pobyt v přírodě

zábava, poučení, socializace, nové dovednosti

Zábava, poznání nových lidí, nácvik rolí, zkoušení modelových situací, relaxace, fantazie.

zábava, relax, kámoši, žádná tvrdá realita :-)

Zábava, relaxace od běžných starostí, setkání s přáteli

Zábava, setkání s přáteli, myšlení orientované na problém, trénink v řešení situaci

zábava, zajímaví lidé, zkušenosti s mezními a jinými neobvyklými druhy situací

Zábava.

zábava. kdo si nehraje, je odporný dospělák a já jsem halt zastydlej puberťák i ve 40.

Zábavu

Zábavu, atmosféru, jiné světy, osudy lidí, pohyb, nadšení, nové situace. Spousta podobně smýšlejících lidí, pohyb a pobyt v přírodě.

Zábavu, dělám to proto, že mě to baví, a rád poznávám nové lidi

Zábavu, odreagování. Díky rpg a larpu se mohu často vídat s kamarády a scházet se i u jiné příležitosti než v hospodě. Některé larpy jsou navíc venku, dostanu se do přírody, užiju si pobyt pod stanem. Také si užívám přípravu kostýmů, realizuji se při jejich tvorbě.

Zábavu, poučení.

Zabavu, Poznani novych lidi, moznost si vyskouset " cokoli"

zábavu, přátele

Zábavu, přátele, dobrodružství,

zábavu, přátele, legraci, pohyb, zážitky, smysluplné využití volného času

Zábavu, případně zážitky, pakliže jedu na nějaký sraz.

Zábavu, relaxaci (duševní hygiena), sociální vyžití, občas silné zážitky.

zábavu, zážitky

zábavu,přátele,zkušenosti, larp dělám pro svou oblibu historie a fentasi

Zábavu.

Zábavu.

Zábavu. Zábavu s přáteli a možnost odreagovat se nebo si zahrát na někoho jiného, než ve skutečnosti jsem. Dělám to, protože mě to baví. například už od 8mi let hraji DrD+

Zážitky, zkušenosti, přátele.

Zbožňuju fantasy, je to tak trochu odpoutání od reality, možnost utéct někam kde je to lepší...

Zkouším si různé úhly pohledu na danou problematiku.

Zpočátku to byla příležitost potkávat se s lidmi. Aktuálně je to spíše způsob jak si vyzkoušet situace, které by bylo velmi rizikové zkoušet v reálném světě.

6. Může mít RPG nějaký výchovný smysl? Mohu se něco naučit?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

- empatie - zvýší sebevědomí - komunikace s ostatními, řešení problémů a stresových situací - rozšíří obzory (historie, filosofie, řemesla) - Naučí spolupracovat i jednat sám za sebe...

- Rozšíření jazykových obzorů (RPG obsahují obvykle anglické, delší texty, často namluvené). - Mikroekonomie (nutnost uvažovat nad pořizováním zbroje; drahé učení novým schopnostem; propočítat si věci dopředu, podle toho, co preferuji;...). - V RPG je typicky více postav, společníků pomáhajících hráči. To může posilovat v hráčích smysl pro spolupráci s lidmi, nutnost využít vloh jednotlivce k obecnému prospěchu.

(ředpokládám, že se otázka vztahuje i larpům) Může, ale není to hlavním cílem.

Ano

ano

ano

ano

Ano

ano

ano

ano

Ano

ano

ano

ano

Ano

ano

ano

Ano

Ano domnívám se, že může mít. Jednak může pomoci, pokud je vhodně použito pro práci se sociálně méně přizpůsobívými dětmi a druhak je jej možné použít jako metodu při výuce faktů.

ano muze, ano mohu

ano může

Ano může mít. Třeba historické larpy mají výchovný smysl i postapokaliptické larpy.

ano může, komunikovat, specifikovat požadavky, vyjadřovat se, reagovat na určitou situaci

Ano, ale není to u těchto her většinou akcentováno a proto smysl není valný. Tj. hry mají výchovný (a vzdělávací) potenciál, který se nevyužívá. Jedná se o médium a u takového vždy jde o to, jak je s ním zacházeno a čím je naplněno. Druhotně jsou u většiny těchto her rozvíjeny softskills.

Ano, člověk se naučít reagovat na situace dřív, než je pozná reálně. Také si vyzkouší jednání v krizových situacích. Pořád si hraje, nezapomíná si hrát, což je důležité pro udržení zdravého rozumu v dnešním světě.

ano, jistě

Ano, jsem v interakci se spoluhráči takže samozřejmě může. Dostávám se do určitých situací a musím je nějak řešit.

ano, na morální hodnoty

Ano, někdy anglický jazyk

Ano, nicmene je treba videt obe stranky veci, naucit se da dobre i spatne.

Ano, o historii a přátelství.

Ano, prezivani v prirode, rozdelavani ohne atd. Fizicka kondice, pohyblivost, retorika....

ano, RPG rozvíjí schopnost komunikace, tvořivost, herecké dovednosti, může rozvíjet i manuální zručnost (výroba rekvizit, kostýmů...), případně tábornické dovednosti (outdoor LARP)

Ano, spoustu věcí. Předně umožňuje vyzkoušet si chování ve složitých situacích v životě nanečisto.

ano; vidím, jak se chovám v neobvyklých situacích; vidím, jak moc si umím hrát

Ano.

Ano.

Ano. (Např. řešení etických otázek na modelových situcích v rámci odehrávaného příběhu.)

Ano. Jako cokoli, když je to provozováno za tímto účelem.

Ano. O některých věcech nestačí se informovat, některé je třeba zažít. A jedním ze způsobů, jak zažít (naštěstí) výjimečné situace je sžít se s nějakou postavou, která se pak do té situace dostane. Jasně, není to 100%, ale ten zážitek jde pak hodně hluboko (tzv. bleed).

Ano. Pomůže to při myšlení, rychleji se dokážeme rozhodovat, rozvíjí se fantazie a další abstraktní vlastnosti mozku.

asi ano

Asi ne

být idiotem

Co se týče výchovy tak to netuším. Ale nučit se mohu spoustu věcí. např. od vyrábění a znalostí o zbraních po hystorii samotnou.

člověk se může při tom naučit jak pracovat v týmu

Člověk se učí jednat s lidmi, dostane se do situací, které by normálně nepoznal, vžívá se do lidí, kteří jsou často jiní a jinak smýšlející než on. Na larpu se člověk dostane do přírody, spí ve stanech nebo jenom tak pod hvězdama. Zjistí spoustu nových věcí o historii, jelikož většina nadšenců jsou i nadšenci do historie a často i vidí reálné středověké oblečení a předměty a jaké by to asi bylo. Často všechny tyto hry obsahují nějaké hádanky a hříčky, při kterých se musí přemýšlet nebo dokonce naučit něco z matematiky nebo logiky.

Dokáže zejména mladým lidem ukázat morálku a zodpovědnost ve světě, kde je mohou pochopit a naučit se jim.

Eh? Anglicky... pár pojmů ze středověku... ale na to bych nesázel. Co se týče výchovi: tak myslím, že zde je podobná úloha jako u bojových umění. Prostě vybít svou podvědomou agresi. Přeci jen... když se dva pobijou a pak se smějou, je mnohem lepší, než když jeden skončí ve špitále a druhý ve vazbě...

fair play

Hraním rolí člověk může poznat sám sebe, vybudovat argumentaci i pro situace, ve kterých by normálně zastával jiný názor. Může tak učit toleranci k názorům ostatních. Podporuje rozvoj komunikačních dovedností a účastníka nutí se zamýšlet nejen nad svým verbálním, ale i neverbálním projevem. Díky vlastnímu prožitku si účastníci snáze zapamatují informace k probíranému tématu, takže dobře vybraný a připravený larp považuju za vhodnou doplňkovou metodu pro výuku.

Improvizace, pohotovost spolehlivost. Logika, fyzická zdatnost :)

Jako nástroj osobnostního rozvoje, teambuildingu a dalších tzv. měkkých dovedností ano. Ale to vyžaduje zkušené organizátory a vedoucí, kteří mají vysokou úroveň sebepoznání a dobře zvládnuté dovednosti nutné k podobnému dopadu (dle mého je to naprosto výjimečné v rámci českého LARPu). Při hraní RPG bez takového systematického přístupu je možné, že se něco účastník naučí, ale je téměř nemožné ovlivnit co přesně.

Jedná li se o např. Living fantasy/history, tak se dá osvojit si mnoho zajímavých dovedností. Co se týče LARPů, je už na každém, co si z toho odnese...Někdo základy sebeobrany s "klackem", někdo rozšíření komunikačních ("ukecávacích/diplomatických") dovedností. No a někdo naražený palec na ruce a pocit, že tohle opravdu zkoušet neměl. Co se týče výchovného smyslu, záleží na jednotlivých organizátorech, jak pojmou program akce. Určitě se dá působit i při LARPu, ale chce to někoho kdo ví co dělat. Závěrem bych jen dodal prostou odpověď na celou otázku: "Ano, ať to dopadne tak nebo tak, je to v každém případě zkušenost."

Jednání s lidmi, přemýšlet nad problémy, rozvíjí fantasii/představivost,...

jedno RPG jsem hrál dlouhou dobu pouze v angličtině a díky tomu jsem se naučil anglicky pojmenovat prakticky všechny předměty i ty se kterými se běžně nesetkáme. Také díky spoustě rozhovorů s NPC postavami se moje konverzační schopnosti zlepšili. Během cca roku hraní jsem se naučil anglicky více než za mnoho let ve škole

Jistě.

Jistě. Od obyčejného obchodu, jestliže se podobá tomu reálnému, až po historické názvy, zajímavosti.

Každá hra může mít výchovný smysl, tedy i larp - hlavně spolupráce, ale i spolehnutí se sám na sebe a sebevědomí, hodnoty (spousta věcí je založena na podstivosti a i největší herní zlosyni dodržují čestně pravidla...většinou)

Každá věc co dělám mě může něco naučit.

Kolektivní spolupráce, disciplína, kondice

Komunikace,integrace mezi lidi

Komunikatívnosť, zmysel pre humor, pri internetovej verzii drd aj forma písania.

kooperace, řešení obtížných situací, sociální dovednosti, umělecká tvorba

Kreativita, pohotovost, tolerance. Při výrobě kostýmů a zbraní - zručnost. vžít se do pocitů jiných, když zazije něco podobného, co hráč ve hře ... :)

Kromě takových klasických věcí, jako že rozvíjí představivost, tak naučí hodně o morálce, životních hodnotách a rozhodované se v různých situacích. LARPy kromě toho naučí i interakci a komunikaci s lidmi.

ledacos...jak ústní projev, tak třeba i něčemu z historie...

mohou naučit spolupráci, sociálním dovednostem, logickému uvažování (při přemýšlení nad detektivní zápletkou příběhu)

Mohu se naučit rychle reagovat a lépe se vyjadrřovat, výchovný smysl asi nemá.

mozná o důležitosti asertivity v běžném životě

Může, ale nic závratného to nebude.

může, pokud je téma dobře uchopeno a organizátoři umí pracovat s lidmi a tématy

může, pokud vím, tak existují vzdělávací larpy a i tak je to dobrá zkušenost, kterých není nikdy dost

myslím si, že ano. Krom bojových schopností (které lze uplatnit třeba na vystoupení historického šermu) se lidé mohou naučit lépe komunikovat s okolím, prosadit si svůj názor

Myslím že ano. Jednak může jít o reálné uvažování, nebo naopak rozvíjení fantasie. Člověk si uvědomuje následky svého chování - ne jako u většiny počítačových her, kde stačí kliknout na Load. Každopádně se člověk dostane ven (v případě LARPu), čož bych samo o sobě považoval za klad - v dnešní době.

nácvik rolí, nácvik chování.

Náhled na svět z jiného úhlu, tolerance, pocit sounáležitosti... případně i disciplína, schopnost vyjednávat a dojít ke kompromisu.

Naučím se pít a klít.

Naučit se komunikovat s lidmi, rozvoj představivosti, poznání nových přátel...

Naučit se řešit situace, zvládnutí případné zombie apocalypsi nebo nějaké jiné.

Naučit se toho člověk může hodně, záleží na tom , kterému LARPU/RPGčku se zrovna věnuje. Pokud se jedná o dlouhodobější textovky jako třeba na IF nebo DA, vylepší si schopnost psát slohové útvary. Pokud se jedná o fingování bitev, může se dozvědět hodně o historii, nehledě na to, že je to taky dobrý trénink. Řekla bych, že RPGčka obecně rozvíjejí schopnost se vcítit do druhých - i když v případě hry jsou to jen postavy - a ve výchovném slova smyslu můžou posloužit mnohem lépe, než třeba foglarovky.. záleží ale samozřejmě na PJ.

Ne

Ne

Ne, nebo ne velký. Nic běžně uplatnitelného v běžném životě.

Nejsem si jistý, z některých RPG zasazených do historicky reálných míst jsem se naučil některé dějové zajímavosti a získal dějepisné znalosti. Navíc většina RPG poučuje o dobru a zlu a boji mezi nimi, též někdy nutí dělat mravní rozhodnutí, které pak mají vliv na chod hry, takže nějaký výchovný smysl vidím.

Nejsem zastáncem vážných rpg her ani larpů, ale i přesto si myslím, že v hodně specifickém případě může. Osobně ale věřím tomu, že je to velmi dobrý a tvořivý druh zábavy.

Nepochybně, ať už v psané, nebo hrané formě, RPG rozvíjí představivost, zájem a smysl pro detaily.

netusim

Nevím

No když už ničemu jinému tak trpělivosti.

No za ty čtyři roky na larpech jsem se naučila pracovat s několika různými materiály pro výrobu kostýmů a zbraní. Od kůže přes karimatku a látky a dřevo a rozhodně chci začít pracovat s kovem. Mohu s klidem říct, že jsem byla vždy zručná, ale nikdy jsem nevyužívala mojí fantasii k něčemu jinému než kreslení, teď už vyrábím kostými i zbraně a např. po mých zbraních je neuvěřitelná poptávka, mám dokonce své know how .) Samozřejmě děti se naučí tábornické věci a zvyknou si pod stanem na trochu nepohodlí, děti se mohou učit i do života skrze RP, kde vidí třeba starší hráče a jejich interakce a reakce. A hlavně - člověk se může stát hrdinou a to i někdy na celý víkend i týden a zakusit zradu, lásku, věrnost a další ctnosti a neřesti a je jedno v jakém žánru se to odehrává .) Také mě napadlo že se opravdu můžete naučit přežívat na post-apokaliptických larpech, nebo airsoftových akcích, nikdo nemůže říct, že survive dovednosti se jednou nebudou hodit třeba i na cestách.

No, myslím, že RPG by mělo mít spíš zábavný smysl, ale ponaučení by v tom mělo být též. já se třeba naučil, že je lepší být vytrvalý ve věcech než být "hrc prc".

Ó ano, samozřejmě, v severní Evropě se tak dokonce i vyučuje

Podle mě to podporuje představivost a zlepšuje vyjadřování.

Podle mě záleží hodně na lidech. Dá se naučit kooperace ve skupině. Spolehnutí se jeden na druhého. Při venkovních larpech se dá naučit i ohleduplnosti k přírodě, nepozorovanému přesunu nebo táboření.

Postupné zdokonalování, že nic není nemožné.

pravidla chovani, dodrzovani pravidel, poslouchat autority (organizatory) , kooperacni schopnost a logicke mysleni, tymove jednani ci individualni prosazeni sebe sama - zalezi na druhu role

Pro mě jde primárně o zábavu. Nicméně je rozhodně možné se v larpu učit různým věcem. Například způsoby řešení krizových situací.

Pro veřejnost je neustále omýláno, že ano, ale řekla bych, že to rozhodně není žádný primární efekt. Věřím, že spousta lidí se na larpu otrká a stanou se z nich lepší mašťáci. Pro některé je novinka běžného stanování, rozdělávání ohňů, tábornictví. Taky to rozhodně zlepšuje komunikaci mezi lidmi, ochotu se vzdělávat - jelikož na larp jezdí obvykle inteligentní lidé. A samozřejmě se spousta z nás díky larpu naučila šermovat a střílet z luku :)

rekl bych ze muze

Rozhodně - člověk se naučí nahlížet na věci z jiných úhlů, hledat řešení. Zároveň se zlepší jeho komunikační schopnosti a vůbec interakce s okolím.

Rozhodně ano

rozhodně ano, ale nejsem fundovaný k podrobnějšímu vyhodnocení takové otázky

Rozhodně může. Kromě toho, že se naučíte komunikovat s cizími lidmi, se ještě můžete dozvědět hodně zajímavých informací. Seznámíte se s novými lidmi a možná změníte své názory na okolní svět.

Rozhodně se naučíš vyznávat staré dobré morální zásady typu čest a dobré jméno. Naučíš se rozhodovat a třeba i logicky myslet nad řešením hádanek a pokud tě chytnou bojové akce, naučíš se i hýbat. A po čase počítej s naučením základů mnoha řemesel.

Rozhodně to rozvíjí přinejmenším zručnost jako takovou (tvorba zbrnaí, kostýmů,...). Když se člověk dá jednou třeba i na organizaci, učí jej to zvládat i docela náročné úkoly...

Rozhodně, jak jsem psal, může to fungovat jako takový trenažer. Navíc by se tím skvěle vyučovala komunikace mezi lidmi, kterýžto obor ve výchově dost postrádám poslední dobou.

Rozhodně, řekla bych že "přemýšlecí" záležitosti (DrD a obdobné, nebojové LARPy) mohou naučit rozvážnosti, logice, bojové např. i ostražitosti. A to poměrně bezbolestně, když si hráč špatně promyslí nějaký úkon, může se mu stát, že mu umře postava. Ovšem záleží hodně na nastavení světa nebo GM,pokud je GM ucho a hráči "mačkini" naučí se akorát hledat díry v pravidlech.

Rozhodně. (spolupráce, odpovědnost)

Rozhodně. Jak při organizaci, tak i při hře. Zkušenosti z politikaření, z práce s lidmi se dají aplikovat do běžného života. Sám jsem se kvůli RPG naučil např. šít a základy šermu. (a našlo by se toho mnohem víc)

Rozhodně. Od toho, že venku na akci se musí člověk postarat sám o sebe, až po potencionální slovní zásobu cizího jazyka díky PC RPG

Rozhodně. Rozvíjí fantazii, trénuje chování v určitých situacích, může rozvíjet schopnost sebedůvěry - mozek nerozezná jestli jsem to zvládl já, nebo jen někdo v mé hlavě... :)

Rozhodně. Spolupráci, komunikativnosti, definování problémů, schopnosti se vyjadřovat, nechat promlouvat také druhé, logicky uvažovat, možnosti jsou široké, záleží na tom, jak je RPG postaveno.

Rozhodně. V rámci roleplayingu hráč získá nové pohledy na mnoho věcí, donutí ho to zamyslet se nad spoustou témat a může se i mimoděk dozvědět spoustu důležitých informací např. o historii či společnosti. Navíc se rozvíjí jeho herecké a rétorické schopnosti a boří se různé bloky atd.

Rozhodně.. improvizace, komunikace, fantasie, postřeh, logika atp

Rozvíjení fantazie, nenásilná socializace s dalšími lidmi.

Řemesla při výrobě kostýmů.

Řešení konfliktních situací, podpora fantazie.

Řešit neznámé situace, otestovat si sám sebe.

Říci, že hry něco dělají dobrého nebo špatného je ta největší blbost co jsem kdy slyšel. Řídím se 2-ma hesly, kdo si hraje nezlobí a Je to jen nakreslené

Samozřejmě :) Dá se to vzít od výchovy čehokoliv k čemukoliv :) Například sociální vrsrstvení společnosti kdy si v RPG můžete otestovat být žebrák po vladaře a poučit se z toho. Kdo chce, může si z toho vždycky něco odnést :)

samozřejmě nejvíc asi komunikace s lidmi teda to jsem se naučil já

samozřejmě, od pobytu v "divočině" přes další různé schopnosti a dovednosti

Samozřejmě. Koneckonců hraní role je starší, než pojem RPG, většina dětských her je roleplaying. Začíná to Král vysílá do boje, přes městské hry Na četníky a zloděje, konče táborovými hrami, kdy jsme byli například zlatokopové na Klondaiku, indiáni apod. Odhaduji, že když se vezmou knihy o hrách od Zapletala (možná kromě Her v tělocvičně a na hřišti), tak že minimálně čtvrtina her bude hraní role.

Samozřejmě. Mohu zjistit více sám o sobě, případně o nějakém prostředí, ve kteréms e ten alrp odehrává, jsou poměrně dobrou ukázkou, jak funguje psychologie. Mohu se naučit kooperovat s lidmi a mnoho dalších věcí. Larpy jsou způsobem vlastně si "nanečisto" vyzkoušet takřka cokoli od fungování reálného bussinesu včetně úplatků přes dětský pohled na svět či život v nefunkční rodině až po řízení armády.

Samozřejmě. Nemůže nemít. Morální a racionální otázky určitě pomáhají v přípravě na situaci, kdy se mi něco podobného stane v životě.

Samozřejmně, lze v něm ukázat typy správného chovaní i naopak

spoustu. na všechny možné strany. socializace sociálně vývojově zpomalených je jen jedna věc z toho. a taky se člověk vyvzteká v surreálném světě, když v reálném nechce.

Tak jiste že,, např, člověk co se sám učí bojovat, v tom muže vydet svuj bojoví styl, RP na akcích a pod.

tak určitě :) od možnosti být někým jiným (vžít se do situace), zlepšení komunikace, osobní rozvoj :)

Teoreticky ano, ale spíš bych tomu nevěřila. V rámci RPGé spíš schopnost zformulovat ymšlenky a naučit se vystupovat (naživo) případně nějakému kultivovanému psanému projevu (formou internetu).

to tedy....pokud GM dobře připraví hru, dá se čerpat neuvěřitelné množství informací Hráli jsme Demon the Fallen v settingu druhé světové války a tolik jsem se toho o tomhle období nedozvěděla ani ve škole...natož abych si to zapamatovala, všechno díky tomu, že GM do toho je totální magor a nasledovávala a načetla neuvěřitelné množství materiálu...a to je jen drobný příklad

To zalezi... Pokud je miska plna, neda se naplnit :-) ale ano, jde o slovni projev vcetne slovni zasoby a rychlych reakci ve stresovych situacich. Napomaha empatii a rozviji socialni citeni. Clovek se taky musi o sebe postarat, takze se treba nauci postavit stan a zapalit ohen. :-) no a taky se jeden po sleze nauci sit. :-D

Urcite.

určitě - historie, mytologie, politologie, současná politika, sociální vztahy, věda, řemesla, tolerance, soběstačnost, odpovědnost...

určitě - šerm, tvorba kostýmů, hraní rolí, airsoft, přežití (postapo), spoupráce

Určitě ano, do RPG se dá schovat mnoho výchovných ponaučení, podobně jako do pohádky. S tím rozdílem, že dítě/subjekt výuky si to přímo prožije.

Určitě ano, učí komunikace, spolupráce s ostatními lidmi, toleranci, zvyšuje sebevědomí, některé hry učí i věci z historie atd

Určitě ano. Ale záleží na druhu-počítačové RPG dává schopnost vymyslet si vlastní cestu, přemýšlet o alternativách a zhodnocovávat efektivitu (například při vylepšování postavy nebo volby mezi rychlou, avšak slabou nebo silnou ale pomalou zbraní). A v larpu a DrD improvizaci a komunikační schopnosti.

Určitě ano. Člověk se naučí jednat s lidmi tak, aby dosáhl svého. Rozvoj vůdčích a taktických schopností je asi nejpodstatnější. Navíc na LARPech lze poznat různé lidi, takže rozhodně není problém se za jeden večer naučit třeba plivat oheň nebo jak do sebe otočit lahev vodky na ex...

Určitě ano. RPG a larpy mohou člověka naučit lepší a snazší komunikaci s ostatními lidmi, mohou zlepšit jeho projev a často ho nutí být iniciativní, přemýšlet inovátorsky. Plus některé komorní larpy mohou nadnášet hlubší otázky nad kterými je dobré a zajímavé se zamyslet, ať už otázky z historie, filosofie, nebo třeba oblasti mezilidských vztahů.

Určitě ano. Setkávají se zde různé generace a předávají se tak zkušenosti. Navíc se člověk naučí plno staro-nových věcí. A v neposlední řadě je to zábava a ta sama o sobě má výchovný smysl.

Určitě jo

Určitě jo. Děti/hráči mohou poznávat situace, do kterých se mohou dostat, ale takto jsou kryti maskou postavy - tedy se tolik nebojí, navíc problém může být velmi pěkně schován a pak na debriefingu rozebrán. Určitě pak jde i děti skrze larp učit -když si, napři zahraju "Sen noci svatojánské", myslím, že si děti daleko více budou pamatovat postavy atd.

Určitě má výchovný smysl :) Člověk se hodně naučí :)

určitě může mít výchovný smysl některé z metod moderní pedagogiky používají podobné principy , dále pomáhá zlepšovat interakci lidí s jejich okolím

Určitě může, dá se dozvědět o sobě i o světě kolem sebe. Jak bych například reagoval za určitých situací a tak. Navíc mě to donutilo se víc zajímat o historii.

Určitě si u toho člověk (mimo PC) zlepšuje svůj způsob vyjadřování a vůbec komunikaci s ostatními, u těch PC je výchovný smysl stejný jako u knížky, jelikož člověk přečte spoustu herního textu, herní knihy, rozhovory atd. Jo a u Larpu v neposlední řadě pohyb, který lidé v dnešní době potřebují - z toho potom i koordinace pohybů atd.

Určitě za ty tři roky jsem se naučil různé věci. Například orientace v lese se dost zlepšila taky se umím lépe rozhodovat a rozhodně sem se naučil hrát Fair play.

Určitě, každá zkušenost je dobrá.

Určitě, rozvíjí schopnost vcítit se do role někoho jiného, hereckou schopnost, tvořivost, mne osobně naučilo hraní DrD přes internet gramatiku a schopnost se vyjadřovat. A dají se najít další zájmy - středověk a historie obecně, šerm, skaut, anime...

Určitě.

Určitě. Můžeme lidem např. ukázat ''dobro'' a ''zlo''. Často si také lépe uvědomí, že po každé akci následuje reakce (aneb hrajte si za vraha či zloděje, ale váš život může být vcelku krátký)

V každém případě. Umožňuje člověku přinejmenším lépe porozumět cizím kulturám či životním podmínkám a problémům současného světa. Mimo to většina LARPů více méně hráčům připomene něco z reálné historie, byť by to jsou pouze středověké kostýmy či kulisy.

V LARPech se člověk naučí komunikaci s lidmy či morálce... záleži na tipu akce. DnD DrD a podobné hry rozvíjí také komunikační schopnosti a hlavně představivost a logické myšlení...

V podobě bitev, larpů etc - rukodělná zručnost při tvorbě kostýmů, mečů etc. Bitvy, larpy - smysl pro fair-play, smysl pro ohleduplnost při hře /přeneseno i do reálného života/... tzn. praštit někoho klackem opravdu bolí, být praštěn je nepříjemné... ohleduplnost k ostatním /tzn. když biju moc silně slabší, pravděpodobně se objeví někdo silnější, kdo mě praští moc silně/.... zlepšení fyzické zdatnosti, obratnosti, síly... pohyb na zdravém vzduchu, vztah k přírodě, jistou "zálesáckou tvrdost" /spaní pod širákem, šermování 6h v dešti etc. DrD - přístup orientovaný na problém - nereálné problémy v DrD jsou často až překvapivě podobné reálným, je to trénink v řešení problém do života, které pak dělají mnohem menší obtíže.... A posílení sebevědomí v řešení potíží, nebýt tréninku z DrD, některy věci by člověk nebyl schopen ani začít, raděj by je zabalil jako neřešitelné... DrD učí, že neexistují neřešitelné problémy, jen málo se snažící řešitelé. DrD učí neobvyklému pohledu na situaci /v řešení ale i celkově/... A schopnosti empatie, vcítění se do ostatních /hra za různé postavy, různé charaktery /zlý-dobrý, slabý-silný, hloupý-chytrý, odvážný-zbabělý..../ Učí odpovědnosti za ostatní /jako u pejska - nedostane jídlo=zemře.... DrD postava o kterou se nestarám, nedomýšlím, nesnažím se=zemře..../ No to by snad už stačilo, snad pomohlo ;-)

Věrnost, poznání sama sebe

Většina lidí zabývající se larpy si vyrábí vlastní doplňky a kostýmy. Navíc je tu určitý historický podtext, který je hráči taky vstřebáván, a tím je i učí.

viz výše

vyzkjooušení mých řemeslných dovedností a fyzickou vytrvalost

Vzhledem k tomu, že mě larpové a RP prostředí v podstatě vychovalo tak samozřejmě musím říct, že má výchovný charakter. Já jsem se tu například naučila konstruktivní kritice, hledání všech možných i nemožných řešení v případě, že nastane problém, naučila jsem se respektovat lidi, které nemám ráda, rozšířila jsem si obzory i v rámci literatury a filmů, zvětšila si slovní zásobu a díky bojovým larpům jsem pochytila i nějakou tu sebeobranu. A také jsem se naučila nikdy nevzdávat svých cílů, snů a plánů.

Vžít se do jiné role, do pozice někoho jiného.

z příběhů se vždy dá něco naučit. boj dobra-zla, člověk přejímá roli. rozvíjení fantazie, představivosti; na internetu rozvíjení slohových schopností

Zajisté, například na počítačových RPG jsem se naučil anglicky, díky široké slovní zásobě užité především ve dnes starých hrách na hrdiny vycházejících například z D&D, DnD a podobné potom podporují fantazii a koliktráte i schopnost předvídat to, co může nastat či jaký mohou mít dopad různá rozhodnutí. Hry naživo potom rozvíjí řadu schopností podle jejich typu. Ať už jsou to schopnosti nutné k přežití v divočině, jako je stopování, lov, sběr a rozeznání jedlých plodin, um boje a lečby různých zraněnění, nebo skrze divadelní poté například herectví a vlastně vžití se do role někoho jiného a improvizace. Většina LARPů poté rozvýjí zručnost skrze výrobu kostýmů, sociální interakci a sebevědomí.

Záleží na každém, co si z RPG odnese.

Záleží na postavení hry, ale ano. I osobní komunikace s lidma, vyjádření svého názoru ( i když ve fiktivní situaci) a aktivní přemýšlení nad problémy je užitečné.

Zcela určitě. Rozvíjí fantazii (bez ní to nejde), v psané formě stylistiku psaného projevu, v hrané komunikační schopnosti. Učí týmové práci, protože v družině nemůže jen tak bez domluvy někdo příliš vyčnívat, ostatní by si potom moc nezahráli. V případě vedení příběhu zase učí organizaci a také si řádně procvičíte, jak zvládat skupinu. Jakékoliv neshody totiž řeší vždy PJ a on musí umět rozhodnout a situaci uklidnit.

Ze výchovného hlediska je rpg, ať už online/offline DrD, nebo všemožné larpy, hlavně příprava do života. Živé larpy a DrD naučí člověka, jak vystupovat, jak mluvit a jak se vžívat do rolí. Je to všeobecná příprava do společenského života. Mě osobně naučilo RPG mnoho. Jsem si jist, že z každého stydlivého, plachého člověka je díky RPG možno udělat společenskou, dobře se vyjadřující, rozhodnou bytost s velkou slovní zásobou a schopností rozpoznat jiné lidi a přizpůsobit se jim.

Zlepšují sebekázeň, komunikační schopnosti a mají kladný vliv na celkový rozvoj osobnosti

7. Krom RPG se dále zabývám:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Blíže se věnuji historii.6236,47 %36,47 %  
Jsem/byl jsem členem divadelního spolku/dramatického kroužku.5130 %30 %  
Nic z uvedeného.4526,47 %26,47 %  
Jsem/byl jsme členem Junáka.4325,29 %25,29 %  
Navštěvuji/navštěvoval jsem jiný oddíl skautského typu.3621,18 %21,18 %  
Navštěvuji/navštěvoval jsem jiný tělovýchovný spolek.2414,12 %14,12 %  
Jsem/byl jsem členem Sokola.1810,59 %10,59 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jaký je váš věk?

2. Jste:

3. Které z těchto tvrzení o vás platí?

6. Může mít RPG nějaký výchovný smysl? Mohu se něco naučit?

7. Krom RPG se dále zabývám:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jaký je váš věk?

2. Jste:

3. Které z těchto tvrzení o vás platí?

6. Může mít RPG nějaký výchovný smysl? Mohu se něco naučit?

7. Krom RPG se dále zabývám:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Jarošíková, C.Jaký je smysl LARPu? (výsledky průzkumu), 2013. Dostupné online na https://jaky-je-smysl-larpu.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.