Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Klamavá reklama a etika v reklamě

Klamavá reklama a etika v reklamě

Kolektivní hry
Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru?

(veřejné výsledky, cca 1 minuta)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Iveta Mužíková
Šetření:27. 10. 2012 - 30. 10. 2012
Počet respondentů:98
Počet otázek (max/průměr):14 / 12.46
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:70,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:24
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Ahoj,

 

dělám dotazník pro potřeby seminární práce na téma Ochrana spotřebitele v reklamě. Budu moc ráda, když mi s tím pomůžete a vyplníte to.

 

Díky

Odpovědi respondentů

1. Myslíte si, že s Vámi reklama dokáže manipulovat?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano6869,39 %69,39 %  
Ne3030,61 %30,61 %  

Graf

2. Nechali jste se v poslední době zlákat reklamou k nákupu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 3, Neotázka č. 4].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne7374,49 %74,49 %  
Ano2525,51 %25,51 %  

Graf

3. Pokud ano, jakou?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

akcia v nomom OC

DOPLNĚK VÝŽIVY

energetické nápoje, potraviny

K nákupu výborného pečiva v Bille.

kosmetické produkty

koupila jsem výrobek, co jsem nepotřebovala

léky na hubnutí

lidl lasagne

LIdl - nákup lasagní

na oblecenie

Na zubní pastu

potraviny

Reklama na novou řasenku od Mayballine

Reklama na špecifické potraviny v hypermarkete.

rimmel řasenka

slevomat

Slevové akce.

šampon

Už si nepamatuji, ale některé nabídky mě opravdu zaujmou.

z reklamy od Alzy (alza.cz)

4. Máte osobní zkušenosti s klamavou reklamou?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 5, Neotázka č. 6].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano5354,08 %54,08 %  
Ne4545,92 %45,92 %  

Graf

5. Pokud ano, jakou?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Air Bank - bez hloupých poplatků.... nicméně za změnu PINu ke kartě člověk musí dojít na pobočku k jejich bankomatu (cca 4 v celé Praze), sám si změnit heslo a zaplatit 25 Kč...

Fotky jídel v restauracích. :D Jinak se na TV moc nedívám. :D

Hotelový bazén v ceně ubytování, ve skutečnosti se dal používat jen se značně vysoko zpoplatněnými cenami wellnes

Na různé prací prášiky, kosmetiku, jídlo a pití

Nabízené zboží zdaleka nedosahovalo propagované kvality. Banky a jiné podobné zdroje mají vždy po ruce několikset "hvězdiček", kterými se vlastně všechny "výhody" stávají spíše nevýhodami.

ne všechno, co tam inzerují, je pravda.

Nekvalitní čisticí prostředky

nepamatuji si

objem na vlasech

Politici.

Poslední co se mi stalo byl antiperspirant, který fakt neměl takovou účinnosti, jak reklama tvrdí. Vrátila jsem se k osvědčené značce, která tvrdí to samé, ale pravdivě.

potraviny

prášky na praní, doplňky stravy

Především na elektroniku.

reklamne letaky na potraviny

skoro vše jogurty nemají tolik ovoce čistící prostředy nečistí tak jak by měly

Špatnou.

Téměř na všechny produkty je klamavá reklama.

třeba homeopatika

v podstatě každá reklama je klamavou

vacsina potravin

Všechny reklamy

Všechny reklamy jsou klamavé, resp. neříkají plnou pravdu a záporné věci

všechy, které mají slogan doplněný hvězdičkou, která je vysvětlena malými písmeny, které nejdou přečíst........ a degradují slogan

výrobce uvádí u bezlepkových potravin, že mohou obsahovat lepek

6. Které společnosti podle Vás nejčastěji uvádějí klamavé informace?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Výrobci potravin3737,76 %37,76 %  
Banky a pojišťovny2424,49 %24,49 %  
Mobilní operátoři2323,47 %23,47 %  
Cestovní kanceláře1414,29 %14,29 %  

Graf

7. Setkali jste se někdy s pojmem "neetická reklama"?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano6667,35 %67,35 %  
Ne3232,65 %32,65 %  

Graf

8. Co si pod pojmem "neetická reklama" představujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Reklama, která diskriminuje (rasa, národnost, věk, pohlaví, náboženství, politická orientace)4242,86 %42,86 %  
Reklama, která snižuje lidskou důstojnost4040,82 %40,82 %  
Vše výše zmíněné3636,73 %36,73 %  
Reklama, která využívá podprahové vnímání3030,61 %30,61 %  
Reklama, která obsahuje prvky pornografie a násilí2626,53 %26,53 %  
Reklama, která navádí k porušování právních předpisů2323,47 %23,47 %  
Reklama, která využívá nepřiměřeného strachu1919,39 %19,39 %  
Reklama, která používá vulgární výrazy1515,31 %15,31 %  

Graf

9. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=kamikaze+schwarzenberg&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=G-26EhbFKYqfsM:&imgrefurl=http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-23084750-neslo-o-vtip-na-jeho-ucet-brani-firma-billboardy-s-ministrem&docid=KBdGziIGS8gGFM&imgurl=http://zpravy.ihned.cz/attachment.php/13978610/aiotv58BCDE7HILNOjl6PQWcfghUw2Am/billboard-schwarzenberg-02-.jpg&w=500&h=333&ei=f7eLULaeFNPb4QSR5oDICg&zoom=1&iact=hc&vpx=286&vpy=147&dur=372&hovh=183&hovw=275&tx=114&ty=97&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=119&tbnw=173&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0,i:72

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Kreativní a vtipná4343,88 %43,88 %  
Nezaujala mě3030,61 %30,61 %  
Považuji ji za nevhodnou2525,51 %25,51 %  

Graf

10. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=pivo+skalak+etiketa&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=LsuT-rgjFVERQM:&imgrefurl=http://beer-tours.cz/spore-odena-zena-na-etikete-piva-privolala-spor&docid=5M6IAJgtye88DM&imgurl=http://beer-tours.cz/upload/galerie/_obr_clanky/skalak/002.jpg&w=502&h=562&ei=wO2GUOvdGvHY4QTF94CgDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1113&vpy=54&dur=47&hovh=238&hovw=212&tx=142&ty=116&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=145&tbnw=129&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0,i:108

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Považuji ji za nevhodnou6465,31 %65,31 %  
Nezaujala mě3030,61 %30,61 %  
Kreativní, líbí se mi44,08 %4,08 %  

Graf

11. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=hnuti+pro+zivot+cr+kampan+na+prevenci+umelych+potratu&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=0ZYNqpwP4VagZM:&imgrefurl=http://www.rodina.cz/clanek5051.htm&docid=dPnZSXf45QI-SM&itg=1&imgurl=http://www.rodina.cz/partner/prolife/Brno-Dornych-II.jpg&w=600&h=450&ei=YrmLUPeJKeXZ4QTY7IHIDg&zoom=1&iact=hc&vpx=112&vpy=198&dur=1906&hovh=194&hovw=259&tx=95&ty=100&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=146&tbnw=203&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Považuji ji za nevhodnou, neetickou7071,43 %71,43 %  
Nezaujala mě1717,35 %17,35 %  
Líbí se mi1111,22 %11,22 %  

Graf

12. Víte kam se obrátit v případě stížnosti na neetickou reklamu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne7677,55 %77,55 %  
ano2222,45 %22,45 %  

Graf

13. Jaké je Vaše pohlaví?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena7273,47 %73,47 %  
Muž2626,53 %26,53 %  

Graf

14. Kolik Vám je let?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
21-306667,35 %67,35 %  
16-201515,31 %15,31 %  
40 a více99,18 %9,18 %  
31-4088,16 %8,16 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

8. Co si pod pojmem "neetická reklama" představujete?

  • odpověď Reklama, která diskriminuje (rasa, národnost, věk, pohlaví, náboženství, politická orientace):
    • 2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Reklama, která používá vulgární výrazy na otázku 8. Co si pod pojmem "neetická reklama" představujete?
    • 2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Reklama, která obsahuje prvky pornografie a násilí na otázku 8. Co si pod pojmem "neetická reklama" představujete?
  • odpověď Reklama, která snižuje lidskou důstojnost:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi Reklama, která obsahuje prvky pornografie a násilí na otázku 8. Co si pod pojmem "neetická reklama" představujete?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Myslíte si, že s Vámi reklama dokáže manipulovat?

2. Nechali jste se v poslední době zlákat reklamou k nákupu?

4. Máte osobní zkušenosti s klamavou reklamou?

6. Které společnosti podle Vás nejčastěji uvádějí klamavé informace?

7. Setkali jste se někdy s pojmem "neetická reklama"?

8. Co si pod pojmem "neetická reklama" představujete?

9. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=kamikaze+schwarzenberg&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=G-26EhbFKYqfsM:&imgrefurl=http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-23084750-neslo-o-vtip-na-jeho-ucet-brani-firma-billboardy-s-ministrem&docid=KBdGziIGS8gGFM&imgurl=http://zpravy.ihned.cz/attachment.php/13978610/aiotv58BCDE7HILNOjl6PQWcfghUw2Am/billboard-schwarzenberg-02-.jpg&w=500&h=333&ei=f7eLULaeFNPb4QSR5oDICg&zoom=1&iact=hc&vpx=286&vpy=147&dur=372&hovh=183&hovw=275&tx=114&ty=97&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=119&tbnw=173&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0,i:72

10. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=pivo+skalak+etiketa&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=LsuT-rgjFVERQM:&imgrefurl=http://beer-tours.cz/spore-odena-zena-na-etikete-piva-privolala-spor&docid=5M6IAJgtye88DM&imgurl=http://beer-tours.cz/upload/galerie/_obr_clanky/skalak/002.jpg&w=502&h=562&ei=wO2GUOvdGvHY4QTF94CgDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1113&vpy=54&dur=47&hovh=238&hovw=212&tx=142&ty=116&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=145&tbnw=129&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0,i:108

11. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=hnuti+pro+zivot+cr+kampan+na+prevenci+umelych+potratu&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=0ZYNqpwP4VagZM:&imgrefurl=http://www.rodina.cz/clanek5051.htm&docid=dPnZSXf45QI-SM&itg=1&imgurl=http://www.rodina.cz/partner/prolife/Brno-Dornych-II.jpg&w=600&h=450&ei=YrmLUPeJKeXZ4QTY7IHIDg&zoom=1&iact=hc&vpx=112&vpy=198&dur=1906&hovh=194&hovw=259&tx=95&ty=100&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=146&tbnw=203&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70

12. Víte kam se obrátit v případě stížnosti na neetickou reklamu?

13. Jaké je Vaše pohlaví?

14. Kolik Vám je let?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Myslíte si, že s Vámi reklama dokáže manipulovat?

2. Nechali jste se v poslední době zlákat reklamou k nákupu?

4. Máte osobní zkušenosti s klamavou reklamou?

6. Které společnosti podle Vás nejčastěji uvádějí klamavé informace?

7. Setkali jste se někdy s pojmem "neetická reklama"?

8. Co si pod pojmem "neetická reklama" představujete?

9. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=kamikaze+schwarzenberg&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=G-26EhbFKYqfsM:&imgrefurl=http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-23084750-neslo-o-vtip-na-jeho-ucet-brani-firma-billboardy-s-ministrem&docid=KBdGziIGS8gGFM&imgurl=http://zpravy.ihned.cz/attachment.php/13978610/aiotv58BCDE7HILNOjl6PQWcfghUw2Am/billboard-schwarzenberg-02-.jpg&w=500&h=333&ei=f7eLULaeFNPb4QSR5oDICg&zoom=1&iact=hc&vpx=286&vpy=147&dur=372&hovh=183&hovw=275&tx=114&ty=97&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=119&tbnw=173&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0,i:72

10. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=pivo+skalak+etiketa&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=LsuT-rgjFVERQM:&imgrefurl=http://beer-tours.cz/spore-odena-zena-na-etikete-piva-privolala-spor&docid=5M6IAJgtye88DM&imgurl=http://beer-tours.cz/upload/galerie/_obr_clanky/skalak/002.jpg&w=502&h=562&ei=wO2GUOvdGvHY4QTF94CgDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1113&vpy=54&dur=47&hovh=238&hovw=212&tx=142&ty=116&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=145&tbnw=129&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0,i:108

11. Jak na Vás působí tato reklama? http://www.google.cz/imgres?q=hnuti+pro+zivot+cr+kampan+na+prevenci+umelych+potratu&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=574&tbm=isch&tbnid=0ZYNqpwP4VagZM:&imgrefurl=http://www.rodina.cz/clanek5051.htm&docid=dPnZSXf45QI-SM&itg=1&imgurl=http://www.rodina.cz/partner/prolife/Brno-Dornych-II.jpg&w=600&h=450&ei=YrmLUPeJKeXZ4QTY7IHIDg&zoom=1&iact=hc&vpx=112&vpy=198&dur=1906&hovh=194&hovw=259&tx=95&ty=100&sig=107915866562434440087&page=1&tbnh=146&tbnw=203&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70

12. Víte kam se obrátit v případě stížnosti na neetickou reklamu?

13. Jaké je Vaše pohlaví?

14. Kolik Vám je let?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Mužíková, I.Klamavá reklama a etika v reklamě (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://klamava-reklama-a-etika-v-re.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.