Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Knihy a preference ich nebo er - formy při čtení
Knihy a preference ich nebo er - formy při čtení
→ Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru? ←
(veřejné výsledky, cca 1 minuta)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Eliška Šafránková |
---|---|
Šetření: | 11. 01. 2015 - 18. 01. 2015 |
Počet respondentů: | 108 |
Počet otázek (max/průměr): | 9 / 7.5 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 82,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:00 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
budu moc ráda, pokud vyplníte tento dotazník týkající se forem v psaném projevu a knih obecně. Informace sháním z důvodu středoškolské práce zabývající se tímto tématem. Předem děkuji za váš čas ;)
Eliška Šafránková
Odpovědi respondentů
1. Jste muž/žena?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 86 | 79,63 % | 79,63 % |
Muž | 22 | 20,37 % | 20,37 % |
2. Váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
15 - 25 | 66 | 61,11 % | 61,11 % |
30 - 50 | 23 | 21,3 % | 21,3 % |
26 - 30 | 16 | 14,81 % | 14,81 % |
Méně než 15 | 2 | 1,85 % | 1,85 % |
51 a více | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
3. Jak často čtete knihy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Jednu za týden | 36 | 33,33 % | 33,33 % |
Přibližně dvě měsíčně | 34 | 31,48 % | 31,48 % |
Alespoň jednu za dva měsíce | 21 | 19,44 % | 19,44 % |
Několik za rok | 12 | 11,11 % | 11,11 % |
Nečtu prakticky vůbec | 5 | 4,63 % | 4,63 % |
4. Jaký žánr nejčastěji čtete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Fantasy | 47 | 43,52 % | 43,52 % |
Dobrodružná | 38 | 35,19 % | 35,19 % |
Detektivní | 37 | 34,26 % | 34,26 % |
Jiná | 37 | 34,26 % | 34,26 % |
Romantická | 36 | 33,33 % | 33,33 % |
Sci-fi | 36 | 33,33 % | 33,33 % |
Historická | 28 | 25,93 % | 25,93 % |
Literatura faktu | 18 | 16,67 % | 16,67 % |
Hororová | 17 | 15,74 % | 15,74 % |
Poezie | 9 | 8,33 % | 8,33 % |
Životopisná | 8 | 7,41 % | 7,41 % |
Divadelní | 7 | 6,48 % | 6,48 % |
5. Preferujete ich nebo er formu při své četbě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Obě stejně, záleží na obsahu knihy | 72 | 66,67 % | 66,67 % |
Ich forma | 18 | 16,67 % | 16,67 % |
Er forma | 14 | 12,96 % | 12,96 % |
Kombinace obou | 4 | 3,7 % | 3,7 % |
6. Odradí vás, pokud je kniha psána formou, jež nepreferujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne, záleží mi více na obsahu | 103 | 95,37 % | 95,37 % |
Ano, na ich/er formu si potrpím | 4 | 3,7 % | 3,7 % |
nemám preferovanou formu | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
7. Jaká jsou pozitiva a negativa ich formy?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
+ lépe chápu danou postavu - nevím celé souvislosti, jen věci z pohledu dané osoby
+ lepší vtáhnutí do děja, vtělení se do hlavní postavy (vyprávěča angažovaného v textu) - v případe nesympatické postavy je to nechcený element
+ v nekterych pripadech se dokazu ztotoznit s "hrdinokou/nou" - neumoznuje mi odpoutat se od jedne osoby a videt pribeh jinymi ocima.
+ víc se vcítím do obsahu - nevím
+Vice se vlozim do deje
Důkladnější zaměření na prožívání konkrétní postavy, její psychologie. To ale může být omezující, protože se dozvíme pouze to, co má možnost vědět daná postava.
Ich forma je bližší, človek se lépe vcítí do postavy.
ich mechte - jen si ho tam nechte
Ich-forma je těžší - pro autora (zvláště pokud střídá postavy, měla by každá mít "svůj" pohled, postava není vševědoucí, je osobně zainteresovaná - "zkresluje realitu", nejsložitější jsou v tomhle fiktivní historické novely, když autor nezvládá reálie), výhodou je pak dojem "autenticity". i pro čtenáře - nevhodné nářečí (knihy psané v obecné češtině se podle mě nadají číst, ale to může být i u er-formy), s vypravěčem se nedokážeme ztotožnit, působí nedůvěryhodně, chybí nám hlubší psychologie a příběhy vedlejších postav, hůř se vyznáme ve fungování světa, je-li fiktivní (postava, která něco denně používá nemá potřebu popisovat, co to je)
Jednoduche vciteni se do postavy
jednostranný pohled na příběh (,,vidíme" jen to, co pisatel), i když v některých příbězích právě tohle může být výhoda (detektivky)
lépe se vcítím
Líp se vžiju do děje
můžu se více vžít
negativa - vypravěč není vševědoucí, z nových věcí se dozvídáme jen to, co se dozví hlavní hrdina, nebo co mu kdo poví pozitiva - sleduji dění očima hlavního hrdiny a občas si všimnu něčeho, co jemu unikne; v ich-formě jsou lépe vykresleny myšlenkové pochody hlavního hrdiny
Neřeším
nevím
nevím
nikdy jsem nad tím nepřemýšlel
osobní, nudné
pozitiva: prožívání příběhu s hlavním hrdinou, často autobiografické prvky (porovnání autora s hlavním hrdinou) negativa: nemůžeme vnímat příběh z pohledu ostatních postav
Pozitivem je lepší prostor pro vyjádření nálady, pocitů, vnitřních myšlenek atd. Negativem je, pokud si čtenář a hrdina "nesednou".
pozitivní je, že mě to více vtáhne do děje negativní je, že hrdina někdy není úplně pozitivní, takže je těžké se s ní/ním ztotožnit
pozitivní může být bezprostřednost, negativním obtížné vedení více dějových linií
Příběh je psaný jen z jednoho úhlu pohledu, takže i názory protagonisty jsou zaujaté.
Různá
Umožňuje lépe popisovat vnitřní duševní pochody mluvčího. Je obtížné psát o věcech, které mluvčí (jeste) nemůže znát. Vyvolává falešný dojem ztotozneni mluvčího s autorem.
8. Jaká jsou pozitiva a negativa er formy?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
+ dáva větší prostor pro oblibu klidně i vedlejší postavy + dělá větší nadhled nad situací, tak jak by to samotná postava neviděla, neslyšela,... - některým lidem to uberá šanci "přežít jiný život" - nestotožnění se s hlavním hrdinou
+ mám lepší přehled o celkovém dění - nevím pocity a myšlenky chování postav
+ pohled z třetí osoby - nevím
+ vetsi nadhled - chybi mi popis pocitu daneho cloveka.
+muzu sledovat dej a predstavivat si ho z nadhledem -nevziju se tolik do deje
er - prdel
er forma je přirozenou formou vyprávění, negativa neznám
Ich forma jasně dominuje, pokud jde o autorskou výpověď - memoáry, poezie (zvláště lyrická). Pokusy o vzpomínky v er-formě jsou většinou "autorská onanie". Jinak je er-forma přístupnější širokým možnostem, může být "popisně objektivní" i "z hlediska postav". Nenutí nás tolik přistoupit na autorovu hru a zachováváme si nadhled. Je více "objektivní". Umožňuje lepší propracování světa, větší popisnost. Ale i knihy v er-formě lze psát "dobově". Lze více kombinovat, ale hůř se "utajují stopy". Těžko můžeme vynechat obraz nad krbem z popisu místnosti jen proto, že si ho detektiv nevšiml (i když jednou to dobře opsala Sayersová).
jsem pozorovatel
Knihy v er formě bývají většinou až moc popisné a vše přehnaně líčí.
nadhled
Nejsme omezeni pohledem postavy, není nám "vnucován", máme možnost širšího pohledu na dění.
Neorientuji se v textu
neosobní, lepší
Neřeším
nevím
nevím
nikdy jsem nad tím nepřemýšlel
Občas se mi stává, že se ztrácím v textu, protože nevím, kdo co řekl. Připadám si spíše jako pozorovatel než součástí příběhu.
objektivita
pozitiva - nadhled a možnost lépe sledovat děj, lépe si situaci představuji negativa - nic mě nenapadá ;)
pozitiva - pokud je vypravěč vševědoucí, víc do děje vidíme, snáze si skládáme jeho mozaiku; er-forma vytváří určitý odstup od hrdinů, můžeme je pak hodnotit objektivněji negativa - může být obtížnější proniknout do myšlení hrdinů (pokud to vypravěč nevysvětluje)
pozitiva: máme nezaujatý postoj vůči všem osobám příběhu, nejsme ovlivněni jednou osobou
Pozitivní je větší prostor pro popis ostatních aktérů, situace a problému z více úhlů. Negativem může být velké množství důležitých postav, spletitý děj.
Různá
více pohledů, popis souběžných dějů, lépe se mi to čte, více si představím i hlavního hrdinu
Více verze.
9. Kupujete či si půjčujete knihy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nemám preferenci, záleží na situaci | 54 | 50 % | 50 % |
Kupuji si jen "ověřené" tituly | 16 | 14,81 % | 14,81 % |
Zásadně kupuji | 14 | 12,96 % | 12,96 % |
Zásadně si je půjčuji | 11 | 10,19 % | 10,19 % |
kupuju jen knihy, které toužím číst opakovaně, zbytek půjčuji | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
kupuji a dostávám darem spíš "ověřené" tituly, půjčuji si ty, u kterých nemám jistotu, že budou dobré | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
dostávám darem ověřené tituly, tudíž v největší míře využívám knihovny | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Kupuji si slovníky, průvodce, encyklopedie. Ostatní si spíše půjčuji. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
spíče půjčuji | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
kupuji i půjčuji z knihovny - je to tak půl na půl | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
stahují přes internet | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
stahuju | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Spíše si kupuji. Pujcuji si obvykle jen po nabídce majitele. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Knihy zásadně dostávám darem | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Pravidelně si kupuji i půjčuji, jsem také ráda obdarována :-) | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
buď je dostanu, koupím a nebo pujcim | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Kupuji a dostávám darem | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.