Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Komunikace s problémovým žákem na 2.stupni ZŠ a SŠ
Komunikace s problémovým žákem na 2.stupni ZŠ a SŠ
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Gabriela Kosíková |
---|---|
Šetření: | 19. 02. 2013 - 21. 03. 2013 |
Počet respondentů: | 71 |
Počet otázek (max/průměr): | 18 / 17.54 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 33 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:51 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
ráda bych Vás požádala o vyplnění následujícího dotazníku,
který je určen pro pedagogy 2. stupně ZŠ a SŠ.
Dotazník bude zpracován anonymně a získaná data budou sloužit ke zpracování závěrečné písemné práce.
Předem Vám velmi děkuji za Váš čas a ochotu.
Mgr. Gabriela Kosíková
Odpovědi respondentů
1. Setkal/a jste se někdy již s pojmem „problémový žák“ (vyjma specifických poruch učení)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 68 | 95,77 % | 95,77 % |
ne | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
2. Máte Vy osobně zkušenost s tímto typem žáka?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 65 | 91,55 % | 91,55 % |
ne | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
3. Problémového žáka ve výuce byste charakterizoval/a nejlépe jako (prosím označte):
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Porušování dohodnutých pravidel ve třídě | 52 | 73,24 % | 73,24 % |
Agresivní a vulgární chování vůči spolužákům | 45 | 63,38 % | 63,38 % |
Agresivní chování vůči učiteli | 36 | 50,7 % | 50,7 % |
Odmítání spolupráce, odmítání zadané práce | 34 | 47,89 % | 47,89 % |
Nerespektování a zesměšňování autority, odmlouvání, „diskutování“ s učitelem | 32 | 45,07 % | 45,07 % |
Neplnění povinností | 29 | 40,85 % | 40,85 % |
Vyrušování v hodině (povídání, neklid) | 28 | 39,44 % | 39,44 % |
Sebepoškozující chování | 23 | 32,39 % | 32,39 % |
Ve výuce pod vlivem návykových látek | 23 | 32,39 % | 32,39 % |
Neprospěch z důvodu záškoláctví | 17 | 23,94 % | 23,94 % |
Nepozornost, nesoustředěnost | 16 | 22,54 % | 22,54 % |
Pozdní příchody, které naruší práci v celé třídě | 13 | 18,31 % | 18,31 % |
Infantilní chování, šaškování | 13 | 18,31 % | 18,31 % |
Přerušování učitele ve výkladu | 11 | 15,49 % | 15,49 % |
Podvádění | 11 | 15,49 % | 15,49 % |
Pomalé pracovní tempo, snížená schopnost pochopit probírané učivo | 7 | 9,86 % | 9,86 % |
Lenivost | 7 | 9,86 % | 9,86 % |
Neprospěch | 4 | 5,63 % | 5,63 % |
Jiné | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
Nesamostatnost | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
4. Vaše konkrétní zkušenost s typem problémového chování ve výuce (prosím označte):
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Porušování dohodnutých pravidel ve třídě | 43 | 60,56 % | 60,56 % |
Agresivní a vulgární chování vůči spolužákům | 37 | 52,11 % | 52,11 % |
Odmítání spolupráce, zadané práce | 30 | 42,25 % | 42,25 % |
Neplnění povinností | 30 | 42,25 % | 42,25 % |
Nerespektování a zesměšňování autority, odmlouvání, „diskutování“ s učitelem | 28 | 39,44 % | 39,44 % |
Vyrušování v hodině (povídání, neklid) | 26 | 36,62 % | 36,62 % |
Agresivní chování vůči učiteli | 21 | 29,58 % | 29,58 % |
Nepozornost, nesoustředěnost | 20 | 28,17 % | 28,17 % |
Přerušování učitele ve výkladu | 20 | 28,17 % | 28,17 % |
Neprospěch z důvodu záškoláctví | 18 | 25,35 % | 25,35 % |
Podvádění | 17 | 23,94 % | 23,94 % |
Infantilní chování, šaškování | 16 | 22,54 % | 22,54 % |
Pozdní příchody, které naruší práci v celé třídě | 16 | 22,54 % | 22,54 % |
Neprospěch | 12 | 16,9 % | 16,9 % |
Lenivost | 11 | 15,49 % | 15,49 % |
Nesamostatnost | 9 | 12,68 % | 12,68 % |
Ve výuce pod vlivem návykových látek | 9 | 12,68 % | 12,68 % |
Sebepoškozující chování | 8 | 11,27 % | 11,27 % |
Pomalé pracovní tempo, pomaleji chápe vysvětlované učivo | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
Jiné | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
5. Ztěžuje problémový žák Vaši práci ve třídě během výuky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ano | 42 | 59,15 % | 59,15 % |
Ano, dosti často | 23 | 32,39 % | 32,39 % |
Spíše ne | 4 | 5,63 % | 5,63 % |
Nevím | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Ne | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
6. Přibývá podle Vás ve školství problémových žáků?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ano | 32 | 45,07 % | 45,07 % |
Ano | 30 | 42,25 % | 42,25 % |
Spíše ne | 7 | 9,86 % | 9,86 % |
Nevím | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
7. Má podle Vás problémový žák negativní vliv na klima školní třídy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 49 | 69,01 % | 69,01 % |
Spíše ano | 16 | 22,54 % | 22,54 % |
Spíše ne | 4 | 5,63 % | 5,63 % |
Ne | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
8. Jaký druh komunikace v interakci s problémovým žákem ve výuce nejčastěji zvolíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Motivace, zaujmout žáka, zapojení do aktivity | 44 | 61,97 % | 61,97 % |
Důslednost, trvat na svém (např. dodržení stanovených pravidel, která byla na zač. roku spolu se třídou vytvořena, dohody s rodiči) | 41 | 57,75 % | 57,75 % |
Promluva mezi čtyřma očima | 33 | 46,48 % | 46,48 % |
Kontaktování rodičů | 27 | 38,03 % | 38,03 % |
Projevení zájmu o žáka, snažit se porozumět důsledkům jeho chování, zeptat se na příčiny chování, naslouchání žákovi | 26 | 36,62 % | 36,62 % |
Upozornění žáka na jeho nevhodné chování | 26 | 36,62 % | 36,62 % |
Využití humoru | 22 | 30,99 % | 30,99 % |
Reagovat jinak než žáci předpokládají – překvapit je | 20 | 28,17 % | 28,17 % |
Klasické výchovné prostředky (přesazení, odebrání předmětu, s nímž vyrušuje, poznámka, nechání žáka po škole – po dohodě s rodiči, poslání žáka k řediteli školy, hrozba tresty, zadání práce navíc aj.) | 18 | 25,35 % | 25,35 % |
Ignorování projevů | 14 | 19,72 % | 19,72 % |
Změna verbální komunikace, užití neverbální komunikace, doteku | 14 | 19,72 % | 19,72 % |
Poskytnutí přímé zpětné vazby jako reakce na jeho chování | 12 | 16,9 % | 16,9 % |
Ukázání důsledků chování žáka, dát mu možnost volby | 11 | 15,49 % | 15,49 % |
Napomínání, kárání | 9 | 12,68 % | 12,68 % |
Podání rozumného vysvětlení, poskytnutí zpětné vazby, jak se cítíme, co v nás nevhodné chování vyvolává, použití popis nevhodného chování a efektu na učitele i na ostatní žáky | 7 | 9,86 % | 9,86 % |
Odebrání výhod | 7 | 9,86 % | 9,86 % |
Využití ironie, jízlivosti | 5 | 7,04 % | 7,04 % |
Výhružky | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
9. Co se Vám nejvíce osvědčilo v komunikaci s problémovým žákem ve výuce? Prosím stručně popište, stačí heslovitě:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- oční kontakt s tím, že žák uhne pohledem první - osobní navázání vztahu a pozitivní rozmluva o tom, co je jeho cílem ve škole
- projevení zájmu o žáka, společné hledání důvodů vzniklé situace
- promluva mimo třídní kolektiv -kontaktování ridičů
.
autorita
co nejjasnější zadání, důslednost, okamžitá zpětná vazba nevhodné chování - důsledky pro žáka, ignorování některých nežádoucích projevů, pozitivní motivace, dohled jiného žáka nad problémovým jedincem
částečná ignorace, nepřistoupení na jeho hru, empatie, zachování klidného tónu hlasu
dát možnost se aktivně zapojit, mít důležitou roli v hodině
důslednost
důslednost a neústupnost z nastolených pravidel
Důslednost, jednoznačnost
duvtip
eliminace svojí autoritou
Hledat to, co žáka zaujme a prostřednictvím této činnosti žáka zapojit do třídních aktivit, dát mu "pocit zodpovědnosti", zapojování do skupinové práce ve třídě. Vysvětlování, opakování, procvičování .... nácvik komunikace, jednání v situacích apod.
hodně povzbuzovat, chválit, zaujmot zábavnou formou
humor
ignorovat (přestane ho to bavit), když nezabírá -> útok (ironie, zesměšnění), neztichne-li -> promluvit si po hodině, když bude na to sám a nebude mít za zády podporu třídy, bude upřímnější, nejlépe si s ním v tomto okamžiku dohodnout nějaká pravidla.
Individuální jednání a dobrá komunikace a spolupráce s rodiči, nedělat nezdůvodněné vyjímky
individuální komunikace, dohody s rodiči
Individuální přístup, pochopit důvod problémového chování: upozorňuje na sebe, snažit se vzbudit důvěru a oporu. Zapojení spolupráce s ostatními pedagogy, školní psycholožkou, metodičkou a s rodiči. Nezřídka je problém právě u rodičů.
Jasná komunikace, jasné stanoví žádoucího - nežádoucího chování. Práce s časem - mlčení , časová rezerva, nehrotím výuku, soustředím se na žáka i kolektiv třídy, pracuji s dynamikou třídy - je však pokaždé jiná.
jednat s ním jako s dopělým a brát v potaz jeho názory zajímat se o jeho problémy a kontaktovat rodiče jednat v klidu, bez křiku a napomínání především jednat individuálně, každý je jiný, popř. se poradit s psychologem
Komunikace a diskuse v ráci učiva s ostatními ve třídě a problémového žáka si nevšímat, včetně opakování a prohlubování učiva.
komunikace s rodiči
komunikace s rodiči, zákaz (doma nebo ve škole toho, na čem mu opravdu záleží), psycholog
motivace, názorné ukázky důsledky chování, upozornění - především mezi čtyřma očima
naslouchání, porozumění, důslednost, motivace
nevěnování pozornosti sprostým výpadům směrem k osobě učitele zato nutná reakce při výpadech směrem ke spolužákům (ovšem mnohdy vede k nechtěné devalvaci vyučování) důslednost odebrání výhod
nic
Oddělení od skupiny. Promluva mezi čtyřma očima a vyříkání si problémů a jejich případných následků.
osobní pohovor spolupráce s rodiči
pomoc asistenta a psychologa
práce na společném projektu
různé, viz otázka číslo 8
Trvání na svém, důslednost, humor.
Využití humoru, zapojení do aktivit
zachovat naprostý klid vůči jeho chování
zapojit do zajímavé aktivity
10. Mají podle Vás výchovná opatření pozitivní vliv na žákovo chování?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Někdy, v některých případech | 37 | 52,11 % | 52,11 % |
Spíše ne | 12 | 16,9 % | 16,9 % |
Spíše ano | 12 | 16,9 % | 16,9 % |
Ne | 8 | 11,27 % | 11,27 % |
Ano | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
11. Připravilo Vás na řešení problémových situací vysokoškolské studium?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 31 | 43,66 % | 43,66 % |
Většinu z těchto dovedností jsem spíše získal/a během své pedagogické praxe | 29 | 40,85 % | 40,85 % |
Spíše ano | 7 | 9,86 % | 9,86 % |
Ano | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
Nevím | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
12. Vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 54 | 76,06 % | 76,06 % |
Muž | 17 | 23,94 % | 23,94 % |
13. Váš věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
36 - 45 let | 20 | 28,17 % | 28,17 % |
26 - 35 let | 18 | 25,35 % | 25,35 % |
18 – 25 let | 16 | 22,54 % | 22,54 % |
46 - 55 let | 11 | 15,49 % | 15,49 % |
více než 55 let | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
14. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vysokoškolské | 54 | 76,06 % | 76,06 % |
Středoškolské s maturitou (včetně nástavby) | 13 | 18,31 % | 18,31 % |
Vysokoškolské do úrovně Bc. | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
Základní | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
15. Jste nyní zaměstnán/a jako pedagog?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 53 | 74,65 % | 74,65 % |
ne | 18 | 25,35 % | 25,35 % |
16. Vaše délka praxe ve školství:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1 – 5 let | 24 | 33,8 % | 33,8 % |
6 – 10 let | 12 | 16,9 % | 16,9 % |
déle než 26 let | 11 | 15,49 % | 15,49 % |
11 – 15 let | 9 | 12,68 % | 12,68 % |
21 – 25 let | 9 | 12,68 % | 12,68 % |
16 – 20 let | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
17. Vyučujete na:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2. stupni ZŠ | 47 | 66,2 % | 66,2 % |
SOŠ | 16 | 22,54 % | 22,54 % |
gymnáziu | 5 | 7,04 % | 7,04 % |
SOU | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
18. Vaše aprobace (prosím uveďte):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
matematika, fyzika | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
Občanka, zeměpis | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
M - OV | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
ČJ | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
aj, ov | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
anglický jazyk - náboženství | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
speciální pedagog - etoped, psychoped, oftalmoped, kombinované vady | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
učitel odborného výcviku | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
čj-ov | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Německý jazyk | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
ostatní odpovědi | 60 | 84,51 % | 84,51 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.