Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Komunikace mezi učitelem a rodičem
Komunikace mezi učitelem a rodičem
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Dominika Provázková Stolinská |
---|---|
Šetření: | 16. 06. 2016 - 30. 06. 2016 |
Počet respondentů: | 49 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 14.24 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 46,5 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:11 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení a milí zájemci o problematiku, chtěli bychom vás zdvořile požádat o uvedení vašich názorů. Velmi děkujeme za spolupráci.
Odpovědi respondentů
1. Jste:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rodič | 23 | 46,94 % | 46,94 % |
ani učitel ani rodič, ale rád/a bych se hypoteticky vyjádřil/a | 15 | 30,61 % | 30,61 % |
učitel | 11 | 22,45 % | 22,45 % |
2. Jakou formu komunikace učitel-rodič upřednostňujete pro účely běžného informování?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Zprostředkovanou (e-mail, žákovská knížka, nástěnky atp.) | 35 | 71,43 % | 71,43 % |
Osobní | 14 | 28,57 % | 28,57 % |
3. Jakou formu komunikace učitel-rodič upřednostňujete při řešení problému?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Osobní | 38 | 77,55 % | 77,55 % |
Dle závažnosti - uveďte prosím váš komentář | 6 | 12,24 % | 12,24 % |
Učitel má dojít za mnou do práce | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Zprostředkovanou | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Zalezi na jednotlivem pripadu | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Záleží na závažnosti problému. Pro současné rodiče je často nesnadné sejít s s učitelem/učitelkou, který/která školu obvykle opouští dříve než oni své vlastní zaměstnání. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Podle charakteru - složitější osobně | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
4. Považujete za vhodné při řešení problémové situace osobně zapojit do řešení také žáka?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano - proč | 38 | 77,55 % | 77,55 % |
Ne - proč | 4 | 8,16 % | 8,16 % |
Nevím - proč | 3 | 6,12 % | 6,12 % |
vadí mi, když se z dětí dělají nesvéprávné bytůstky, které nemají právo se vyjádřit | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Vetsinou ano, ne, pokud to problem vyzaduje | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
protože se ho to obvykle týká | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
podle konkrétního problému - prospěch většinou ano, chování většinou nikoliv | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Dítě by mohlo motivovat, pokud by se mohlo k věci vyjádřit, ovšem takový postup nepovažuji za vhodný. Dítě je v nerovném postavení, zbylí účastníci by je pravděpodobně nepustili ke slovu. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
záleží na situaci | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Žáka se to přece týká | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
aby nedocházelo ke zkreslení interpretace | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
má právo říct svou verzi, názor | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
5. Jak dlouho běžně trvají vaše třídní schůzky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Do hodiny | 35 | 71,43 % | 71,43 % |
Déle než hodinu | 14 | 28,57 % | 28,57 % |
6. Jaká je vaše motivace účastnit se třídních schůzek?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Dozvědět se/informovat o žákově prospěchu, chování a aktivitách souvisejících s vyučováním | 40 | 81,63 % | 81,63 % |
Je to povinnost | 14 | 28,57 % | 28,57 % |
Plní sociální funkce (např. setkávání atp.) | 4 | 8,16 % | 8,16 % |
(pro rodiče) Ze zásady se třídních schůzek neúčastníte - proč | 2 | 4,08 % | 4,08 % |
Tato ani předchozí otázka se mne netýká, hromadné třídní schůzky by však měly rodiče seznámit pouze s plány na další období - poplatky, výlety a školy v přírodě, problémy týkající se všech dětí. Konzultovat prospěch a chování před rodiči ostatních žáků není vhodné, což by si ostatně měl uvědomovat sám učitel/učitelka. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
osobní kontakt s učitelem (klasifikaci se dozvím z webu) | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
jsem učitel | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
7. Jaké příležitosti spatřujete v možnosti absolvovat návštěvy rodičů ve výuce?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nemám zkušenost - škola nic takového neposkytuje | 28 | 57,14 % | 57,14 % |
Utvoření přesnější představy o průběhu vyučování | 18 | 36,73 % | 36,73 % |
Utvoření přesnější představy o chování žáka | 7 | 14,29 % | 14,29 % |
Škola poskytuje, ale rodiče (nebo vy) nejeví zájem – proč | 4 | 8,16 % | 8,16 % |
Další - jaká | 2 | 4,08 % | 4,08 % |
přítomnost rodičů ruší klima třídy | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
kontrola, co a jak vlastně škola učí | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Za mých studií na ZŠ a SŠ ani jedna z navštěvovaných škol takovou možnost nenabízela. Na jednu stranu to zní zajímavě a rodiče by měli vědět, jak výuka probíhá, na stranu druhou by přítomnost cizích lidí mohla žáky rušit. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Při návštěvě se žáci i učitel budou chovat jinak než běžně | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
když jsem přítomna, může dojít ke zkreslení chování žáka | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
možné to je, ale zkušenosti učitele mohu potvrdit, že to jen narušuje výuku | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
jsem učitel | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
8. Uvítali byste osobní návštěvy učitelů v rodině pro účely řešení problému?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne – proč | 32 | 65,31 % | 65,31 % |
Nevím | 9 | 18,37 % | 18,37 % |
Ano – proč | 6 | 12,24 % | 12,24 % |
Ne | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Ano - při dlouhodobé nemoci, zjistit které učivo se probírá, případně doučování | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
V žádném případě. Nic takového není součástí pravomocí učitele/učitelky, toto je práce pro zaměstnance a zaměstnankyně příslušných úřadů. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
přijde mi to vtíravé | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Rodina je rodina a učitel v ní nemá co dělat | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
není to neutrální půda | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
9. Jaký spatřujete význam v akcích školy typu jarmark, besídka, akademie atp.
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Prezentace žáků | 32 | 65,31 % | 65,31 % |
Prostor pro utváření společných vztahů | 29 | 59,18 % | 59,18 % |
Společné slavnostní setkávání | 24 | 48,98 % | 48,98 % |
Prezentace učitelů | 10 | 20,41 % | 20,41 % |
Tradiční povinnost rodičů i učitelů | 7 | 14,29 % | 14,29 % |
Další - jaký | 2 | 4,08 % | 4,08 % |
Nuda | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
nemám zájem o rozšíření vymývání mozků mimo školu | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Tradice, ale ne povinnost | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
je možné zaměřovat aktivitu k nějakému opravdovému výsledku - např. koncert - ve kterém se projeví aktivita a zapojení žáků | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Neoslovují mne | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
nutnost si zařídit volno, komplikace... | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
10. Domníváte se, že by měl učitel/rodič respektovat váš výchovný přístup?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 36 | 73,47 % | 73,47 % |
Nevím | 8 | 16,33 % | 16,33 % |
Ne | 5 | 10,2 % | 10,2 % |
11. Chtěli byste se angažovat ve společném utváření výchovně vzdělávací koncepce třídy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano – proč | 19 | 38,78 % | 38,78 % |
Ne - proč | 14 | 28,57 % | 28,57 % |
Nevím - proč | 12 | 24,49 % | 24,49 % |
jako učitel se angažuji | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
škola má učit, ne vychovávat -- za to ji neplatím. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Z titulu funkce tak cinim | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Nedokážu si představit situaci, kdy rodiče 20 až 30 dětí společně s učitelem/učitelkou vytvářejí východně vzdělávací koncepci třídy. Navíc by se tato neměla lišit od tříd ostatních, nejedná-li se o třídu nějakým způsobem specifickou. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
potřebují pevnou ruku a jednotný postup rodičů a pedagogů | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
jsem učitel | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
To je práce učitele | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
každé dítě je jiné a to svoje znám nejlépe já | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
12. Jaký má komunikace učitel-rodič podle vás smysl?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
report o studentovi | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
informativní | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Velmi zásadní. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Žádný | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
kladný | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Minimální ať vyučuje | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
rodiče jsou příliš zahledění do svých dětí velmi nekriticky | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
má smysl pouze pokud jsou s dítětem, učitelem nebo rodičem problémy, ale jestli se tou komunikací dá něco vyřešit, to těžko říci | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Je to přínosné pro obě strany | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Předávání informací, zpětná vazba, vzájemné poznání (osobnost rodičů může leccos napovědět o žákovi, osobnost učitele o způsobu výuky a hodnocení). | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
ostatní odpovědi | 39 | 79,59 % | 79,59 % |
13. Kde spatřujete hranice komunikace učitel-rodič (co by si učitel/rodič neměl dovolit)?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 6 | 12,24 % | 12,24 % |
- | 2 | 4,08 % | 4,08 % |
tykat | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
urážky | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Učitel by neměl rodičům mlyvit do výchoy. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
učitel by neměl moc vstupovat do výchovy dítěte | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
učitel má učit , ne poučovat, netahat do výuky náboženství | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Lést do soukromí | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
učitel by měl mít více svobody | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Vzájemně zasahovat do svých kompetencí - učitel učí podle osnov a hodnotí podle klasifikačního řádu, rodič vychovává, učí a rozhoduje o svém dítěti. Rodič se může v rámci pravidel odvolat proti hodnocení, může si stěžovat na styl výuky, ale nemůže naběhnout do školy a do výuky zasahovat, učitel může dětem vykládat látku, ale nemůže zpochybňovat autoritu rodičů, hodnoty, které dítěti předávají a životní styl rodiny. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
ostatní odpovědi | 33 | 67,35 % | 67,35 % |
14. Vyhledáváte příležitosti k vzájemnému kontaktu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne - proč | 23 | 46,94 % | 46,94 % |
Ano - proč | 20 | 40,82 % | 40,82 % |
Prvoplanove ne, vyjimkou je stanoveni terminu tridnich schuzek a skolnich aktivit jako akademie aj. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
někdy | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Netýká se mě. | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
upevňuje to vztah a důvěru | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
Jak kdy | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
nevím s kým | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
neni to potřeba | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
podle potřeby | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
aktivně se zajímám o své děti a ve škole tráví dost času. špatný učitel či přístup může ovlivnit žákův postoj pro celý život | 1 | 2,04 % | 2,04 % |
15. Zde máte prostor pro další připomínky, osobní zkušenosti a jiná vyjádření
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vzělávám děti jinak | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
nechat učitele učit i za pomoci rakosky | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
komunikace má význam, pokud má dítě třeba vadu, špatné soustředění atd, ale pokud je žák hajzlík, násilník, pak rodiče budou nejspíš stejní a komunikace je jako když hrách na stěnu hází | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
Jako rodič a pedagog nejsem přesvědčená o tom, že prolínání školy a rodiny (nejde-li např. o malou komunitní či alternativní školu) je přínosné - škola je instituce a dítě se v ní učí kontaktu s institucí a respektovat i osobnosti, jejichž názory a postoje mu nemusejí být blízké, domov je soukromím a zázemím, které by se mělo dítě učit chránit, respektovat a budovat. Jednoho dne jeho šéf a spolupracovníci taky nemusejí být kamarády, kteří mu budou vysedávat v obýváku. Spolupracovníky si člověk nevybírá, přátele ano. | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
práce učitele v dnešní době nedoceněná, malá prestiž učitele v rodině a společnosti, oproti tomu učitelé nemají zájem o inovaci ve vyučování, málo motivují, nejsou osobnosti mající respekt. Jako perlička - na dveřích kabinetu jedné nejmenované školy visela cedule pro žáky Chceš-li vstoupit - nejdříve přemýšlej zda je to opravdu nutné. | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
Učitelé by se měli více zabývat dětmi . | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
Státní školství již zcela selhalo -- neučí, ale implantuje ideologie. Bohužel dnes již nevidím jinou cestu, než zrušení povinné školní docházky | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
mnoho rodičů předvádí opičí lásku a myslí si že ten jejich je nej... | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
POminu-li formální nedostatky tohoto dotazníku, považuji za důležité vyjádřit se k tématu, které nastiňuje sedmá otázka. Případnou návštěvu vyučovací hodiny by si rodiče měli domlouvat s vedením školy, případně se ve vybraný den za vedením dostavit a o tuto možnost požádat. Pokud by učitel(ka) o této návštěvě věděl(a), probíhala by hodina nepřirozeně a zcela jinak než za běžných okolností. Ostatně ani inspekce by neměly být předem oznamovány, jedině častější "přepadovky" by mohly ovlivnit to, jak hodiny (ne)probíhají. Během inspekcí jsou inscenovány umělé hodiny, které o běžné výuce nevypovídají vůbec nic. | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
divný dotazník,nechápu smysl | 1 | 8,33 % | 2,04 % |
ostatní odpovědi | 2 | 16,67 % | 4,08 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.