Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Komunikační bariéry neslyšících
Komunikační bariéry neslyšících
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | iveta mundokova |
---|---|
Šetření: | 04. 01. 2017 - 18. 01. 2017 |
Počet respondentů: | 98 |
Počet otázek (max/průměr): | 16 / 14.36 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 70,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.08:12 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení respondenti,
jmenuji se Iveta Mundoková a jsem studentkou Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogické fakulty, obor Sociálně pedagogická asistence. Zpracovávám bakalářskou práci na téma „Komunikační možnosti a bariéry neslyšících“.
Předem vám děkuji za upřímné a pravdivé vyplnění tohoto dotazníku. Dotazník je anonymní a jeho výsledky budou sloužit ke zpracování bakalářské práce.
Odpovědi respondentů
1. Vaše pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 71 | 72,45 % | 72,45 % |
muž | 27 | 27,55 % | 27,55 % |
2. V jaké věkové kategorii se nacházíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
26–45 let | 39 | 39,8 % | 39,8 % |
15 - 25 let | 36 | 36,73 % | 36,73 % |
46- 65 let | 17 | 17,35 % | 17,35 % |
26 - 45 let | 5 | 5,1 % | 5,1 % |
65 a více | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
3. Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
středoškolské s maturitou | 51 | 52,04 % | 52,04 % |
vysokoškolské | 20 | 20,41 % | 20,41 % |
nedokončené/ještě studuji | 11 | 11,22 % | 11,22 % |
základní | 6 | 6,12 % | 6,12 % |
vyučen | 4 | 4,08 % | 4,08 % |
středoškolské bez maturity | 4 | 4,08 % | 4,08 % |
nedokončené | 2 | 2,04 % | 2,04 % |
4. Za neslyšící osobu je považován ten, jehož rozsah a charakter sluchového postižení neumožňuje plnohodnotně porozumět mluvené řeči sluchem. Setkáváte se ve svém okolí s neslyšící osobou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 64 | 65,31 % | 65,31 % |
75 let, muž | 2 | 2,04 % | 2,04 % |
48 - muž, 75 - muž, 74 - žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Muž okolo 75, žena okolo 75, muž okolo 45 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
žena cca 70 let | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
43 let, muž | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
14,muz | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
68.žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
36 M | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
35, muž | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
17, žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
žena, 40 let | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
35, žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Muz 60 let | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
84, žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
muž 70 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Žena, 32 let | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Jen náhodně v dopravních prostředcích, sám ale taky s věkem slyším čím dál tím hůř. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
70 let, žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
chlapec, 6 let | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Prababička, 92 let, spíše slyší tak napůl, možná "na čtvrt", takže se znakovou řeč neučím | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
55 let | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
32 muž | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
žena 20 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
60 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
28 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
muž 42 let | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
22 žena | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
muži i ženy okolo 70 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
70 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
s neslyšícími se stýkám, mám je i v rodině počínaje tedy dětmi a konče staršími lidmi okolo 70 | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Žena i muž | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
18, muž | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
5. Víte, jaký jazyk ke komunikaci používají neslyšící lidé? Napište všechny možnosti, na které si vzpomenete.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Brailovo písmo
Brailovo písmo, znaková rec
brailovo písmo, znaková řeč
česká znaková řeč, běžná čeština
český znakový jazyk, znakování, odezírání
Český znakový jazyk, znakovanou češtinu, prstovou abecedu. Samozdřejmě cizinci mají znakový jazyk ve svém jazyku ;)
Český znakový jazyk, znakový jazyk, prstová abeceda, odezíráná
český znakový jazyk; znakovaná čeština
Mezi sebou znakují. K ostatním se snaží mluvit. Možné je i psaní.
mluví rukama
národní znakovou řeč
Neverbální komunikace - mimika, gesta, proxemika, haptika, znaková řeč
No podle toho v jakém žijí státu tak asi jazyk toho státu
normální rodný jazyk, píšou,znakují
odezírají
odezírají
odezírají z úst a/nebo znakovou řeč
odezírání
Odezírání, mimika, gesta, znaková řeč
posunková reč
Posunková/znaková řeč
prstová abeceda, odezírání ze rtů
Prstová abeceda, znaková řeč, Brailovo písmo atd.
prstová abeceda, znakovaná čeština, český znakový jazyk
rukama, nevím, jak se přesně nazývá, znaková řeč?
ukazují
znaková jazyk
Znakova rec
znakova rec, odezirani ze rtu
Znakova rec,pisemne
Znaková řec
znaková řeč
znaková řeč odezírání
Znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč
Znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč
Znaková řeč
znaková řeč
znaková řeč, AAK
znaková řeč, mluvené slovo
Znaková řeč, mohou odezírat
znaková řeč, odezírání
znaková řeč, odezírání ze rtů
Znaková řeč, odezírání ze rtů
znaková řeč, odezírání ze rtů
Znaková řeč, odezírání ze rtů, blok a tužka?
Znaková řeč, odezírání ze rtů...
Znaková řeč, písmo (psané i elektronické), odezírání ze rtů, neverbální komunikace "ruce, nohy"
znaková řeč, psaní
znaková řeč, psaní
Znaková řeč, psaní na desku
znaková řeč, snaží se odezírat
znaková řeč, znakování, odezírání, sluchadla, naslouchátka, kochleární implantáty, piktogramy, psaní
znakovaná čeština, znakový jazyk, odezírání
Znakove pismo
znakovou
znakovou reč, papír a tužku, sms...
znakovou řeč
znakovou řeč
znakovou řeč
znakovou řeč
znakovou řeč, odezírání ze rtů
znakovou řeč,
Znakovou řeč, ASL
Znakovou řeč, kresba, pismo,hudba
Znakovou řeč, odezírání
znakovou řeč, prstovou abecedu
znakovou řečí, posunky
Znakový
znakový
znakovy
znakový
znakový , odezírání
znakový a odezírání
znakový jazyk znaková čeština
Znakovy jazyk
znakový jazyk
Znakovy jazyk
znakový jazyk
znakový jazyk
Znakovy jazyk znakova rec prstova abeceda piktogramy... prvky vsech aak
znakový jazyk, mluvená řeč+odezírání, ASL
znakový jazyk, odezírání
znakový jazyk, písemný projev
znakový jazyk, prstová abeceda (jak jednoruční tak i dovouruční), znakováná čeština
Znakový jazyk, prstovou abecedu
znakový jazyk, prstovou abecedu, odezírání, znakovanou češtinu
znakový, odezírání, prstovou abecedu
Znakový.
znaky, odezírají
6. Domníváte se, že neslyšící lidé mají strach z komunikace se slyšícími?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 37 | 37,76 % | 37,76 % |
ano | 36 | 36,73 % | 36,73 % |
ne | 25 | 25,51 % | 25,51 % |
7. Myslíte si, že se neslyšící lidé mohou naučit číst a psát jako slyšící lidé?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, bez problémů | 33 | 33,67 % | 33,67 % |
nevím | 16 | 16,33 % | 16,33 % |
ne | 12 | 12,24 % | 12,24 % |
nerozumí gramatice a některým slovům | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Neslyší, když je to někdo učí | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Problém se skloňováním, problémy s utvořit pro nás čitelnou větu. Někteří mají problémy s dlouhým textem nebo s odborným textem. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
fonetické když neslyší jak to zní tak se jim to podle mě hůře vyslovuje | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Nechopnost porozumet ctenemu-nepouzivaji spojky... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Pokud jsou hluší od narození je to pochopitelně překážka. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
bariéry jsou: potřeba speciálně vyškolených pedagogů, jiných metod výuky, učebnic apod | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nevím, ale lehké to pro ně nebude | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
u čtení s obtížemi, jelikož nikdy neslyšeli výslovnost slova (např. i/y) | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Musí to být složité když neslyší co vlastně čte. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
člověk se učí i ze sluchového vnímání a o to je to pro neslyšicí těžší | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
například ve slovech se z a s | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
čtení - mluvení, nemohou opakovat po ostatních; Omezené způsoby vysvětlení a naopak možnosti se dotázat | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Vyslovování, porozumění textu | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
pokud se učí znakovou řeš, je tam jiný způsob uvažování a označování věcí a situací | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
musí k tomu mít potřebné vybavení, lektora,... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
špatná výslovnost | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Správné používání českého jazyka. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
potřebují větší trpělivost svých rodičů, a SPC | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
mají problém s pochopením významu | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nemohou psanou formu korigovat podle mluvené | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
maji sva specifika pro uceni | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Problémy v komunikaci. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
porozumění textu může být obtížné u neslyšících od narození | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Bude jim to trvat delší dobu | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
záleží jak ovládají češtinu | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Obtížnější artikulace, problémy s pravopisem (neslyší i/y aj.) | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
je pro ně složitější porozumět a pochopit, zvlášť, pokud mají poruchu sluchu od narození nebo útlého věku | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Pokud jsou neslyšící již od narození/v brzkém mládí, je těžké se naučit číst a psát, protože bez předčítání nahlas bych si to jako pětileté dítě nedokázal představit. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
gramatika | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
potřebují pomoci | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
je pro ně těžší rozeznat rozdíl mezi písmenky, když to neslyší | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
myslím si že dnešní mladí neslyšící určitě, ti starší už jsou na tom hůře | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
starší neslyšící mají ještě starou školu, což znamená že mají problém s větami, nebo třeba skoloňování, vykání a další, mladší neslyšící už jsou na tom podstatně lépe | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Chybí řečový vzor | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
neslyší jak se to vyslovuje | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
cist | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
8. Víte, jakého nejvyššího vzdělání mohou dosáhnout neslyšící lidé v ČR?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vysokoškolské | 75 | 76,53 % | 76,53 % |
středoškolské (maturita) | 18 | 18,37 % | 18,37 % |
výuční list | 6 | 6,12 % | 6,12 % |
základní | 3 | 3,06 % | 3,06 % |
žádné | 2 | 2,04 % | 2,04 % |
9. Pokud víte, co je „znakový jazyk“, tak to napište:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
dorozumívací jazyk, který využívá gestikulaci místo řeči
dorozumívací prostředek neslyšících pomocí rukou
Dorozumivani pomoci rukou
dorozumívání s prsty a rukami
dorozumívání se gesty
dorozumívání se pomocí rukou
Dorozumívání se pomocírukou
dorozumívání se rukama
Gesta kterymi se neslysici dorozumivaji.
Gesta, díky nímž se neslyšící lidé dorozumívají.
Gesta, využívající z 99% ruce, pomocí něhož se neslyšící dorozumívají se slyšícími a naopak.
Gestikulace rukou.
jazyk který se ukazuje
jazyk kterým hovoří neslyšící
Jazyk kterým se doumlouvají neslyšící.
jazyk kterým ukazují
jazyk neslyšících
jazyk neslyšících
jazyk neslyšících
jazyk neslyšících, který se ukazuje
jazyk používaný neslyšící komunitou, skládající se z posunků, mimik a gestur
jazyk pro neslyšící - dorozumívání prostřednictvím pohybů rukou a grimas
jazyk pro neslyšící osoby
jazyk prostřednictvím symbolů
Jazyk sestaveny ze znaků
Jazyk, kterym se dorozumivaji pomoci znakove cestiny
Jazyk,ktery pouzivaji neslysici k dorozumivani
Jazykem, kterým se mohou dorozumívat neslyšící se slyšícími a naopak. Skládá se z jednotlivých pojmů, frází a písmen.
jazykový systém postavený na gestech tvořených rukama a obličejem
je to forma slov ale rukama
Je to jazyk kterým mluví neslyšící využívá k tomu ruce a obličej
Je to jazyk, kterým se dorozumívají neslyšící. Používají ruce jako nástroj komunikace, každé slovo má pararelu v znakovém jazyce. Slova se vyjadřují pomocí typického kladení prstů a ruk.
Jednotlive hlasky a slova jsou prevedena do symbolu na lidskem tele. Nejvice se vyuzivaji ruce.
Jestli to vím, si nejsem jist, alemyslím, že je to projev pohybu do znaků nahrazující řeč.
Jsou to gesta rukou a prstů, znazornujici bud pismeno nebo konkretni slovo.
jsou to znaky (slova) - která se dají vyjádřit pomocí určitých gest na rukou, pohyb hlavy, úst
Komunikace pomocí gest
komunikace pomocí jasně definovaných znaků
Komunikace pomocí rukou
komunikace pomocí rukou pro neslyšící
komunikace rukama
Komunikacni jazyk neslysicich
mateřský jazyk neslyšících lidí (od mala)
Mezinárodní universální "jazyk" složený z gest prováděných rukama
mluva pomocí gest a mimiky
Nevim
nevím
plnohodnotný jazyk s vlastní gramatikou
pomocí prstů/rukou se ukazují slova
pomocí rukou
Posunková řeč.
posunky
Použití rukou k vyjádření slov
používání rukou, výrazů obličeje, pohybů hlavy
Pro každé (většinu) slov existuje znak nebo kombinace znaků, které jsou předváděny pomocí rukou a obličeje, popř. může být doprovázen i slovy, což může ocenit především sluchově postižený, který umí i odezírat
pro neslyšící
prostředek ke komunikaci, jednotlivé znaky představují slova, slabiky, písmena
převod mluvené řeči do znaků, které se ukazují převážně rukami.
rukami prevedený jazyk
slova vytvářená pomocí znaků tvořených prsty
slovům jsou přiřazeny "znaky", které se vyjadřují různými pozicemi ruky a prstů
stejný jazyk jako například čeština, každé slovo má svůj znak, který se ukazuje rukama a obličejem
To čím se dorozumívají neslyšící, v každé zemi mají svůj znakový jazyk a někdy se to i prolíná
To je komunikacni zpusob pomoci znaku jak se neslysici d.omlouva s okolim a okoli s nim
určité ustálené pohyby rukou v blízkosti obličeje; slovo, nebo slovní spojení má svůj znak
vím, ale nevím jak to popsat
Vyjadřování se pomocí rukou a gesty - mimika.
znaková řeč
znaková řeč je soubor gestikulačních znaků, které se vždy používají pro danou činnost nebo slovo
znakování pomocí gest, mimiky a rukou
Znakový jazyk je speciální jazyk založený na použití rukou, těla a obličeje a pomocí spojení těchto částí vytváříme slova či slovní spojení kterým se dorozumívají sluchově handicapovaní jedinci.
Znakový jazyk? Co asi?? Řeč neslyšících
znaky pomocí rukou
Způsob komunikace neslyšících, komunikace pomocí gest, mimiky, postoje
způsob řeči
10. Myslíte si, že je znakový jazyk mezinárodní?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 43 | 43,88 % | 43,88 % |
ne | 37 | 37,76 % | 37,76 % |
nevím | 18 | 18,37 % | 18,37 % |
11. Vedle „znakového jazyka“ existuje ještě „znakovaný jazyk“. Pokud víte, co je znakovaný jazyk, tak to napište:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
český jazyk, překládaný do znakového jazyka
čeština přeložená do znaků
čeština převedená do znaků
domnívám se, že je to to samé, jako znakovaná čeština
Druh neverbální komunikace.
Kazde pismeno ma svuj znak
ne
ne, zřejmě nějaké obrázky, piktogramy, emotikony apod.
netuším...
nevím
nevím
nevím
nevím
nevím
Nevim
nevím
nevím
nevím
Nevím o co se jedná.
nevím, myslel jsem že je to totéž
nevím, myslím že se znakují jednotlivá písmena
Nevím.
Nevim.
neznám tento výraz
No znakovaný jazyk je to že překládají do znakového jazyka přesně to jak to řekli. Používá se to třeba u přednášek kdy tlumočník překládá přednášku skoro slovo od slova. Ale třeba při zprávách pro neslyšící to co znakují občas významově trochu něco jiného než to co ten hovořící člověk v těch zprávách říká a to je podlemě znakový jazyk
písmena znázorňovaná prsty?
Pismenka se ukazuji rukama.
podobný jako znakový jazyk
překlad češtiny do znaků-.
překlad češtiny znakem
Rekla bych ze rozdil je ve veku postizeneho
teď jste mne zmátli
ukazování jednotlivých písmen prsty
Znakovany - jednotliva pismena, znakovy - znak = slovo.
Znakovaný jazyk je doslovný "překlad" slov do jazyka neslyšících
Znakovaný jazyk je speciální prstový jazyk či prstová abeceda.
znakovaný jazyk se více přibližuje mluvenému jazyku a především se jím snaží domluvit slyšící (kteří neumějí znakový jazyk) s neslyšícími
znaky co nahrazují slova
12. Znáte nějakou organizaci ve svém okolí, která pomáhá neslyšícím lidem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 54 | 55,1 % | 55,1 % |
nevím, že by taková organizace existovala | 15 | 15,31 % | 15,31 % |
Unie neslyšících | 3 | 3,06 % | 3,06 % |
ZON Louny | 2 | 2,04 % | 2,04 % |
Tamtam | 2 | 2,04 % | 2,04 % |
UNIE Praha | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
klub neslyšících louny? | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Určitě bude, nevím ale přesně jak se jmenuje. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
svaz špatně slyšících | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nevím, ale vím, že je, prezentovala se na akci Lidé lidem | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nevybavuji si název | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
SPC | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
zväz sluchovo postihnutých | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Cespo | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Tyfloservis, SONS | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
neznám název ale vím, že zde u nás existuje. Zde chybí tato možnost. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
unie neslysicich | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
charita, diakonie | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Škola pro neslyšící, Hradec Králové | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
SONS | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Organizace/ firma "Vrátka" na třebíčsku pomáhá nejen neslyšícím, ale také jinak postiženým, dává jim pracovní příležitost. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
organizace neslyšících | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
ZON | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Dobrý Anděl | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Český Unie Neslyšících Praha | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Česká unie Neslyšících Brno | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
asi Dobrý anděl, pak dále různé unie a tak | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
13. Umíte si představit, jaké bariéry musí neslyšící lidé denně překonávat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 43 | 43,88 % | 43,88 % |
nezajímám se o to | 9 | 9,18 % | 9,18 % |
úřady, lékař všude kde neumí znakový jazyk, cestování | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Mají problémy na úřadech, v bankách... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
.... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Domluva u lékaře, domluva na poště, dpmluva v obchodě, domluva na úřadech | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Riziko pri pohybu venku v tramvajich v obchodech vsude kde je potreba sluchova irientace | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nesylší poplach, nebezpečí, oslovení apod. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
určitě více překážek než lidé slyšící | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Ano, nejvytším problémem jsou ostatní lidé, kteří se nedokážou vcítit do druhého člověka. Nedokážou jim pomoci ani nemají zájem, takže překonávají problém denně. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
opatrnost | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
v obchodě, na úřadech... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Komunikace v obchodě, na poště a úřadech, hrozící nebezpečí neslyší (auto), zvonek (doma), zvonící telefon (zřejmě musí mít pouze u sebe s vibracemi), zjištění aktuálního zpravodajství, při řízení autem nemají informace z rádia o aktuálních nehodách, hlasová navigace, budík | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
komunikace při běžných cinnostech, koupe listku na dopravu, nakupy, přecházení pres ulici, ziskavani onformaci, | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
budík, nebezpečí venku (auta, tramvaje, lidi) | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
hlavně lidskou hloupost | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
negativní názora většinové populace - neslyší, neraguje, takže nechápe, takže je hloupý; ne vždy je k dispozici tlumočník, pokud neslyšící neumí odezírat ani domluvit se písemně, má problém; newslyší různá zvukem označovaná nebezpečí | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
veškerý provoz na ulici, kontakt se slyšícími,... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
snaha dorozumět se s ostatními, potencionální nebezečí (neslyší jedoucí auto apod.)... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nerozumí ostatním lidem | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Jsou znevýhodněni při jednání všude tam kde nemají překladatele do znakového jazyka. Nedorozumění těchto lidí je pro tyto jedince frustrující. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Pozornost ve škole, na ulici, v MHD apod. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Hure prijimaji informace, jsou ohrozeni dopeavou, hure komunikuji s vetsinou napt. Na uradech | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
neslyší když na něj někdo mluví, na úřadech se nedomluví apod. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
komunikace s okolim, neslysi auta, mhd..a jine nebezpeci | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Každodenní komunikace. Ať už na úřadě, nebo u doktora atd. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Problémy s komunikací. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nebezpečí v dopravě, telefonování, dorozumění se s prodavači, úředníky, ve škole, v zaměstnání, u lékaře | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
komunikace, informace z hlásičů | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
u lékaře, úřady | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
porozumění s okolím, neslyší auto, telefon... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
komunikacni | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
žádný zvuk je neupozorní na možné nebezpečí, nesnadná komunikace s jinými lidmi | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Jsou extrémně ohrožení při pohybu ve městě. Neví, že je někdo oslovil. Mají obtíže zaujmou okolí a sdělit jim svůj problém, žádost, potřeby... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Ztráta jednoho smyslu, pocit osamění (pokud lidé nemluví přímo k nim, jsou izolovaní), vyloučení ze společenského života, problémy v běžné komunikaci (např. na úřadě, ulici, telefonování), ohrožení (neslyší troubit auto) | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
neslyší okolní zvuky (např. auta), ztížená komunikace | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
jsou ve větším nebezpečí (např. z důvodu dopravy), neporozumění, nízké společenské uplatnění,... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Může to být malicherná věc, ale pokud si pomyslím, že bych byl sám a nemohl si nastavit budík, kdybych měl ráno měco důležitého mě děsí. také jakékoliv dopravní situace mohou být stížené. Popravdě mi přijde, že největší bariérou pro nelyšící není možnost komunikace s lidmi všedním způsobem, každý si přece jenom zvykne, ale spočívá právě v takovýchto maličkostech, které jim musí stěžovat život... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
komunikační a sluchové | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
komunikační bariéra a netolerance společnosti | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
sluchové | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
cokoli v běžném životě | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Budík, cesta městem, "odtržení" od okolí, | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
lidi co jsou zlý | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nemusí všemu dobře rozumnět | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Pošta, obchodní dům, lékař | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
jít do krámu, jít na poštu | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
starší neslyšící už mají jako bariéru třeba nakoupit, nebo si přečíst noviny, nebo si dojít na poštu. Ti mladší už mají podlemě problémi třeba se smouvami atd podobně jako slyšící | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Nemůže se orientovat podle sluchu, neslyší tv l,rádio a své okoli | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
14. Jak by mohly pomoci státní a neziskové organizace neslyšícím lidem? Pokuste se uvést alespoň 3 příklady možnosti?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- Vytvoření vhodných pracovních míst/ nediskriminace - Nabádání veřejnosti (minimálně každý by měl vědět jak provést resuscitaci, tak proč se taky nenaučit pár základních znakových gest pro pomoc, sanitku, policii atp..) - Finanční dary, popř. operační zákroky...
1) Začlenit je do společnosti, najít si přátelé, kteří mají stejný problém. 2) Mohou jim pomoci se vzděláváním. 3) Mohou jim i pomoci s nalezením práce. 4) Díky neziskovým organizacím si i mezi sebou mohou předávat informace o novinkách, které se týkají např. kocheárního implantátu atd.
Akce,ktere je socializuji,programy podporujici zamestnavani neslysicich a dostupnost sluzby prekladate a asistenta na skole
Asi nějakými příspěvky třeba na televize s většími titulkami, nebo na internet, jelikož zprávy neslyší v televizi tak si to mohou najít na internetu, pak by třeba mohl rozšířit takové ty kavárny, kde obsluhují neslyšící a mají to jako práci, vím že je v Praze a v Brně ale mohl by je zřídit i v jiných městech a myslím si, že by se to uchytilo
Dotace, pedagogická péče, pomůcky...
finančně přístupem k člověku jako takovému
finanční podpora
finanční podpora, lépe zapojovat neslyšící do běžného splečenského života, kultuní akce zaměřené na tento handicap.
Informování slyšících lidí o způsobech komunikace neslyšících lidí; o tom, jak s nimi mají jednat a komunikovat slyšící. Zajistit tlumočníky alespoň přes videotelefon nebo Skype na různých místech státní správy.
informovanost, zvyšování vzdělávání, motivace
Kampaň na informovanost (slyšících) občanů, co hluchota obnáší. Vzdělávací centra pro neslyšící/zábavní centra pro neslyšící i slyšící - mohou se vzájemně učit, poznávat. Aplikace do telefonů/tabletů s výukovými programy.
knihy nasluchaci aparat
nabízet jim novinky a vůbec všechny možnosti při kompenzaci špatného sluchu
Nacit je komunikovat, pomoc pri jednani s urady, pomoc s vyberem vhodnych kompenzacnich pomucek, volnocasove aktivity, vhodne vdelavani, odlehcovaci sluzby
nějaká aplikace třeba do telefonu více lidí se znakovou řečí na úřadě nevím
nějaká forma asistence když je potřeba
nemám tušení
Nemohu odpověď jelikož se v této úrovni poskytování služeb neslyšícím nepohybuji, neznám míru poskytovaných služeb neslyšícím a nevím tedy jak ještě více potřebují pomoc.
nevím
nevím
nevím
nevím
nevím
Nevím.
odměny nebo nějaké výhody pro zaměstnavatele, který zaměstnává neslyšícího zaměstnance pomoc při hledání zaměstnání
osobní asistenti pro neslyšící, znakový jazyk do škol
podpora asistenční služby, příspěvky na kompenzační pomůcky pro neslyšící, speciální poradenství pro neslyšící
pochopit živit neslyšících
Pomahat jim, se dorozumnět
pomáhat na úřadech u doktora a ve škole
pomáhat překládat
Pomáhat při tlumočeni, vzdělávani, pomoc rodičum s neslyšicim ditetem
pomoc po psychické stránce, finanční pomoc, pomoc při studiu a hledání zaměstnání
Pomůcky neslyšícím,programy pro ne,aktivity
Pomucky vhodna skola a vyber zanestnani
pracovní uplatnění, vzdělávání, sociální začlenování
Proplácení sluchadel/kochleárních implantátů Větší lékařské péče (ORL, logopedi...) Informovanost veřejnosti, jak se k neslyšícím chovat reps. jak komunikovat Možnost vzdělávání a pracovního uplatnění Organizace sdržující neslyšící a jejich rodiny
Přispět na vybavení a na studie. Přidělit jim vycvičeného psa.
Příspěvkem na kochleární implantát (ne všechny poj. ho plně proplácí) Informovanost o Koch. imp.
Seznamování široké veřejnosti se základy znakového jazyka pokusit se zajistit (samozřejmě u případů, kde by to bylo možné a efektivní) vložení kochleárních implantátů nebo aspoň se více podílet na hrazení naslouchadel pro nedoslýchavé podporovat zaměstnavatele, kteří zaměstnávají sluchově postižené
Spolecne aktivity - pomoc pri kazdodennich činnostech ( v pripade nahleho ohluchnuti), vylety, organizovane činnosti
stát by měl akceptovat znakový jazyk stejně jako mluvenou řeč, poskytování pomůcek převádějících zvuky (klakson, cvakání semaforu, budík, zvonek,...) na zrakové či hmatové vjemy
tlumočník, speciální pomůcky
Tlumočníkem,
udělat zábavné aktivity pro neslyšící, krátkodobé zapůjčení asistentů
v informovanosti a vzdělávání
V první řadě si neslyšící musí v rámci svých možností pomoci sám, v druhé řadě rodina a teprve potom, když první dva pilíře selžou nebo jsou nepostačující, by měl s pomoci přijít stát: 1) Především podporou výuky neslyšících na veřejných školách (zahrnuje pedagogy, asistenty, učební materiály, a metodiku výuky od ZŠ po VŠ) 2) osvěty pro potenciální zaměstnavatele neslyšících, 3) vznik komunitních center pro potkávání neslyšících a dalších aktérů sloužící např. k setkávání, vzájemné výměně informací, setkání s veřejností
větší možnosti vzdělávání a rozvoje, větší osvěta mezi slyšícími
větší podpora, informovanost,
Více finančních prostředků na pomůcky Pomoct s větší integrací mezi slyšící Větší osvěta
Vice integrace a zprostredkovani zamestnani
více proškoleného personálu na pomoc neslyšícím
Více překladatelů na úřadech. Více kulturního vyžití za pomoci znakového jazyka. Více možností sbližovat slyšící s neslyšícími pomocí neziskových organizací a jejich programů.
vzdělanost a tlumočnické služby, právní zastoupení
vzdělávat, tlumočit pomáhat
Zajistit kominikacni meziclanek, styk se stejne postizenymi, tlumoceni, kompenzacni pomucky
15. Je pro vás nepříjemné komunikovat s neslyšícími?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 46 | 46,94 % | 46,94 % |
nevím | 26 | 26,53 % | 26,53 % |
ano | 13 | 13,27 % | 13,27 % |
nikdy jsem v této situaci nebyla | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
nemám zkušenost | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Ještě jsem tu možnost neměla. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Zalezi na typu cloveka na osobnosti | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Při komunikaci s neslyšícími jsem nejistá, neovládám znakový jazyk, proto přesně nevím, jak komunikovat. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
jsem nejistá, zda mi bude rozumět | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Toto je velmi individualni.... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Je mně jich velice líto, ale nevím, jak jim vyjít vstříc. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Nikdy jsem s žádný nekomunikovala | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
není mi to nepříjemné, jsem jen trochu bezradná, jak se chovat, jak komunikovat, abychom si porozuměli | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Znakovou řeč neumím, spíše by to bylo složité, asi bychom si museli "dopisovat", nebo bych si musel přivést někoho, kdo znakovou řeč umí... | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
ještě jsem s žádným nemluvila, ale chtěla bych se naučit znakovou řeč | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
ano občas je to trochu nepříjemné, protože nevím jak mi porozumí a jestli pochopí a občas se stává že už to vysvětluji po 7 a stále nechápe | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
Já osobně s tím problém nějak nemám, zase jde o to jak často s tím neslyšícím jsem v kontaktu. Jestli že ho mám v rodině tak s tím není žádný problém. Jestli že je trochu cizí, tak se občas třeba domlouváme déle ale vždy to jde | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
je to nezvyk, nevím, co mám dělat, když neumím znakový jazyk. | 1 | 1,02 % | 1,02 % |
16. Zkuste si představit, že jste neslyšící a chcete studovat na střední nebo vysoké škole. Jakou speciální pomoc od školy budete potřebovat, abyste s tímto handicapem mohli studovat?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
asistenta
asistenta
Asistenta co bude tlumocit a vysvetlovat potrebne zaznamy z prednasky.
Asistenta ovládajícího znakovou řeč.
asistenta, který by pomohl přeložit do znakové řeči výklad?
asistenta, tlmočníka do posunkovej reči
Asistenta,prekladatele
Asistenta.
Buď tlumočníka, nebo přednášky ve psané podobě, nebo abych si mohla přednášky nějak nahrát a pak je převést do psané formy - stejně asi pomoct tlumočníka. Popřípadě jstli neslyšící odezírá tak by možná pomohlo i kdyby lektor nebo učitel hodně otevíral při mluvení pusu, ale to pomůže fakt jen některým. Ústní zkoušení
Budu jistě potřebovat překladatele do znakového jazyka a ostatních spolu studujících při získávání výpisků a poznámek.
Budu potřebovat asistenta, který mi bude "překládat". Budu potřebovat papíry a materiály, které si vezmu do ruky. Styl hodiny nebude moct být stylem: učitel mluví a já si píšu poznámky - neviděla bych na něj při psaní
hodný lidi kolem sebe a rodinu
individuální program učitele, který umí znakovou řeč pomoc s případnou šikanou celkový individuální přístup
Individuální studijní plán
individuální učební plán
Informovanost pedagogů, v případě, že odezírám ze rtů tak pozici odkud budu dobře vidět, oproštění od ústních zkoušek v případě špatné komunikace.
Jsem nedoslýchavá, se ztrátou mezi 90 - 95dB.. Požívám sluchadla a brýle. Mohla by mi nabídnutá asistence, ale škola na to přišla až pozdě.
kamarády a tlumočnika
kazetak
kompenzační pomůcky, jiné přijímací řízení příp. ukončování školy, jinou formu zkoušek apod.
Látku v písemné podobě či lektrory/kantory používající znakovou řeč, zajištění místa v předních lavicích (kvůli odezírání), individuální konzultace, popř. individuální výuku.
museli by nějak přizpůsobit přednášky nebo mi poskytnout překladatele do znakové řeči. Testy by potřebovali taky zlepšit, pokud bych neuměla ani číst a psát
např. studijní materiály v tištěné formě
Nějakou osobu,která mi bude pomáhat, vše zvládnou (asistent)
Nejsem si jist, dost záleží na okolnostech. Pokud bych uměl dobře odezírat ze rtů, asi bych tolik pomoci nepotřeboval... Rozhodně by bylo skvělé, kdyby některý z pracovníků školy uměl znakovou řeč, abych si s ním mohl "promluvit" o jakýchkoli nesrovnalostech/ nebo bych někoho dostal přiděleného.. *Vybrala(a) jste si velice zajímavé téma a přeji vám ve vaší práci mnoho úspěchů :)*
někoho kdo jim bude překládat
nevím
nevím
nevím
Notebook Někoho kdo umí překládat znakovou řeč Tištěné přednášky a materiál z hodin Úpravu ústních zkoušek
písemné materiály - tištěné nebo elektronicky
Písemné materiály. Nahrávání přednášek. Program pro převod mluveného slova do písemného záznamu. Ale nevím. Nemám v rodině nikoho takto postiženého.
podporu a speciální přístup pedagogů. pochopení a tlumočníka
pochopení a toleranci
Potrebne materialy a specialni didakticke pomucky
potřebuju někoho, kdo mi to bude tlumočit do znakové řeči a tím pádem asi o něco víc času na zpracování úkolů a učení
požadoval bych i výuku ve znakové řeči
Prizpusobeni predavani informaci ( vyklad pisemnou formou) podporu a pomoc v ostatních skolnich aktivitach
Překladatele na znakovou řeč, jiný přístup než ostatní studenti
Převážně větší množství písemných materiálů.
Sluchadlo, specialni pristup, aby spomalili při vysvětlované látce - díky odezírání
tisknuté materiály, sedět tak abych viděla co učitel říká (pokud odezírám), tlumočník
Tistene materialy, komunikace v pisemne forme vcetne zkousek, moznost pouzivat kpmpenzacni pomucky
tištěné materiály, notebook
Tlumoceni prednasek orepis prednasek naroky na orofesory
Tlumocnik, program na pc pro neslysici
tlumočení
tlumočníka a individuální přístup
tlumočníka a podporu rodiny
tlumočníka do znakového jazyka
tlumočníka, nebo asistenta, který umí znakový jazyk
to nevím
Toto je moc těžká otázka a má spoustu specifikací. Záleží na tom, zda je neslyšící schopen například odezírat. V tomto případě je jeho pozice lehčí. Určitě, ale bude neslyšící potřebovat všechny studijní materiály v tištěné podobě. Při komunikaci určitě osobního asistenta protože neslyšící neumí moc dobře mluvit a může se stát, že si navzájem při komunikaci nebudete rozumět.
Určitě bude potřebovat pedagogickou pomoc. Dokážu si představit, že neslyšící má na výuku učebnice, skripta popřípadě nějaké pomůcky, které jim k výuce pomohou.
V první řadě chápavé vyučující. Dále pak přístup ke všem materiálům, ze kterých vyučující čerpá a individuální přístup či konzultace s vyučujícím.
více písemných materiálů
vizuální pomůcky, aby někdo znal znakový jazyk, počítač s přepisem hlasu do psaného slova
vše, co je přednášeno, by mělo být napsané (prezentace), vyučující se dívá na neslyšícího, individuální přístup vyučujícího
Zalezi na tom jestli potrebuji tlumocnika do znakoveho jazyka nebo umim odezirat.
záleží na tom, jakou formou komunikuji se slyšícím okolím; asi bych potřebovala písemné poznámky přednášek; zkoušky písemnou formou (příp. přes tlumočníka??)
zřejmě asistenta, který dovysvětlí probíranou látku znakovou řečí
zřejmě nějakého asistenta
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.