Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Mediální gramotnost

Mediální gramotnost

Kdo by měl být příštím prezidentem ČR (v roce 2018)?
Zúčastněte se krátkého dotazníku a oznámkujte Havla, Klause a Zemana.

(veřejné výsledky 15. prosince ve 12h)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Eva Heřmanová
Šetření:07. 10. 2012 - 30. 10. 2012
Počet respondentů:219
Počet otázek (max/průměr):31 / 30.84
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:63,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.08:20
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dotazník k tématice mediální gramotnosti se týká zejména schopnosti uživatelů vyhodnotit důvěryhodnost jednotlivých médií, schopnosti čelit mediálním tlakům a schopnosti uvědomění si rizika zneužití zejména tzv. nových médií v nejrůznějších oblastech, resp. uvědomění si toho, jak masmédia ovlivňují náš život. Dotazník se dotýká i oblasti četnosti a způsobů využivání či oblíbenosti jednotlivých médií, to vše v kontextu základních identifikačních kritérií respondentů (věk, vzdělání, pohlaví). Údaje získané tímto šetřením budou využity pro empirickou dokumentaci úrovně mediální (ne)gramotnosti lidských zdrojů v rámci příspěvku na prosincovou konferenci RELIK.

Odpovědi respondentů

1. Jste?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena14164,38 %64,38 %  
muž7835,62 %35,62 %  

Graf

2. Uveďte, prosím, Váš věk.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15-2916474,89 %74,89 %  
30-443716,89 %16,89 %  
45-59156,85 %6,85 %  
60-7020,91 %0,91 %  
71+10,46 %0,46 %  

Graf

3. Jaké je Vaše nejvyšší dokončené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
střední s maturitou vč. VOŠ10648,4 %48,4 %  
vysokoškolské vč. Ph.D.8940,64 %40,64 %  
základní198,68 %8,68 %  
vyučen/a52,28 %2,28 %  

Graf

4. Studoval/a jste někdy nějaký předmět vztahující se k médiím?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne15269,41 %69,41 %  
ano6730,59 %30,59 %  

Graf

5. Co podle Vás nejvíce ovlivňuje současnou mladou generaci (děti do 18 let) z hlediska jejich přípravy na život s médii?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
samotná média (tj. zejména internet a televize)13864,49 %63,01 %  
vrstevníci4822,43 %21,92 %  
rodina198,88 %8,68 %  
škola83,74 %3,65 %  
něco jiného10,47 %0,46 %  

Graf

6. Kterému médiu věnujete nejvíce svého času? Ohodnoťte dále uvedená média hodnotami 1 až 6 (1 - nejvíce, 5 - nejméně, 6 - nesleduji vůbec).

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „0”, „1”, „2”, „3”, „4”, „5” a „6”.

PodotázkaPrůměrRozptyl
televize3.1232.537
rozhlas4.0913.179
denní tisk3.5482.787
časopisy3.5842.608
kino4.1372.84
internet1.5392.367

Graf

7. Co považujete v Česku za seriózní tisk?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
MF DNES2210,05 %10,05 %  
nic156,85 %6,85 %  
hospodářské noviny156,85 %6,85 %  
mlada fronta94,11 %4,11 %  
Lidove noviny94,11 %4,11 %  
respekt52,28 %2,28 %  
mladá fronta dnes52,28 %2,28 %  
reflex41,83 %1,83 %  
idnes31,37 %1,37 %  
Právo31,37 %1,37 %  
ostatní odpovědi nevím
Dnes
odborné časopisy
MF dnes, Lidové noviny
mf
žádný
hn
MF Dnes, Hospodářské noviny, Lidové noviny. Ale ne že bych vyhazoval peníze za to, že bych to kupoval.
Mladá fronta Dnes, Právo
MFD
Zahrádkář
Odborný a vědecký tisk
Lidové noviny, HN, MF dnes
mladá fronta,
iDnes.cz
Haló noviny
Deník, Mladá fronta
žádný - vše je cenzurované a jen naivní člověk se může domnívat, že není, nevěřím ničemu
MF Dnes, Deník,
MF Dnes, Právo, Hospodářské noviny
Právo, Mladá fronta
Hospodářské noviny, Respekt, Lidové noviny.
odborná literatura
MF Dnes,Deník (Plzeňský)
Sestra
Asi snad žádný
Hospodářské noviny, Respekt, LN
Hospodarske noviny, MF Dnes,Lidove noviny, Respekt
neorientuji se
Deník
ceskapozice.cz
časopisy od vydavatelství 21. století a nebo National Geographic
0
parlamentní listy, nwo
tyden.cz
parlamentnílisty.cz, lidovky.cz
Hn, e15
MF Dnes, Hospodářské a Lidové noviny
Právo, e15
blesk
britské listy, reflex
MF, HN, LN
MF-Dnes
mateřídouška
žádný zde není
hospodářské noviny, MF dnes, Lidové noviny
ctu MF Dnes,ale za uplne seriozni ho nepovazuji,spise parlamentnilisty.cz
reflex, euro, e15
Svět
Např Reflex
MF Dnes, HN, LN
Žádný mě nenapadá
MF Dnes, Lidové noviny, Hospodářské noviny
např. Hospodářské noviny, Mladá Fronta, Ekonom
Nic takového tu není.
Časopisy amerických vydavatelů
téměř nic
Mladá fronta, reflex
novinky.cz. bohužel čtu převážně oborově zaměřený tisk a to pouze v elektronické podobě
Hospodářské noviny, MF
Hospodářské noviny, Ekonom
hospodářské noviny, mfdnes, lidové noviny
zadny
Seriózní tisk v ČR neexistuje.
Lidové noviny, Respekt
Mladá Fronta Dnes, Lidové noviny
Metro, MF Dnes, Hospodářské noviny, Lidové noviny atd.
za seríózní nepovažuji prakticky již žádný, ale nejčastěji se kouknu na DNES, PRÁVO, HP
denik bohemia
mladá fronta dnes, hospodářské noviny, E15
ČTK-ceskenoviny.cz
nejspíše nic
Právo, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Dnes
nič
MF Dnes, aktualne.cz
Hospodářské noviny, částečně i Lidové noviny
noviny
Asi MF Dnes
i dnes
MF Dnes, Lidové noviny, Respekt
MF Dnes, Právo, Respekt
Dnes,Hospodářské noviny
Forbes
blesk, ale nectu ho
Znojemsko
Klasické deníky
Metro
Reflex MF Dnes
odborné časopisy, noviny typu MF, HN
Mladou frontu dnes, Právo, Hospodářské noviny
regionální deníky, MF dnes
už žádný
MF Dnes, Lidové noviny, Deník
MF Dnes, Hospodářské noviny,..
hospodářské noviny, respekt, ekonom
Lidové Noviny, MF Dnes, Hospodářské Noviny
mlada fronta, pravo
hospodářské noviny, odborné časopisy a noviny
Katolický týdeník
Nic, možná s přimhouřeným okem hospodářky
MF Dnes, Hospodářské noviny, Lidové noviny - ale každé z těchto periodik má i částečně bulvární nádech.
HN, Česká pozice, Respekt, Týden, Lidové noviny
mf dnes, lidovky
potisk wc papíru...
hospodarske noviny
MF Dnes, Hospodářské noviny, specializované časopisy na určité věci (auta, kuchařky)
Respekt, Hospodářské noviny, MFDnes, LN
Lidovky, Mladá fronta, Hospodářské noviny
MF dnes, hn
mozna mf dnes
Odborné časopisy, některé společenské viz Reflex, Respekt
Blisty.cz, literarky.cz
Reflex, E15
Lidové nov, Právo,
Nevim - možná MF
MF Dnes, Pravo, Lidové noviny, Hospodářské noviny, Ihned
kloním se k názoru, že v Česku seriózní tisk neexistuje, pouze se mu snaží některý přiblížit, nejvíce např. Hospodářské noviny
Týdeník sedmička
Respekt, Reflex, Týden
Hospodářské noviny, Mladá fronta dnes
12958,9 %58,9 % 

Graf

8. Co považujete v Česku za bulvární tisk?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Blesk8538,81 %38,81 %  
blesk, aha2410,96 %10,96 %  
vše52,28 %2,28 %  
aha, blesk41,83 %1,83 %  
Blesk, Aha, Rytmus života31,37 %1,37 %  
aha31,37 %1,37 %  
blesk, aha...31,37 %1,37 %  
BLESK, AHA!31,37 %1,37 %  
všechno20,91 %0,91 %  
Blesk, Aha, Šíp20,91 %0,91 %  
ostatní odpovědi Vse ostatni
Blesk, Spy, Aha
blesk,aha
Blesk, Aha, Rytmus života...
Blesk, Aha, Šíp... No toho jsou mraky.
vše ostatní
všechny deníky
skoro všechny deníky
veškeré denníky
všechno ostatní
Blesk, Aha a podobné deníky
všechen tisk je zmanipulovaný, proto vše patří do bulváru, nevěřím ničemu
Blesk,Aha,Rytmus života
neznám - věci typu Blesk, Šíp, Aha...
Vše co je levnější než toaletní papír.
Blesk, Aha.
Blesk,Aha!
Blesk atd. nezajímá mne, proto více názvů neznám
Blesk aha rytmus života
Blesk, AHA, Sedmička
toho je spousta
Rytmus života, AHA!
Nlesk, Aha!
Téměř všechny tiskoviny
reflex, lidové noviny, mladá fronta, blesk, TV Nova
skoro vse
všechno z vydavatelství Ringier
blesk, šíp a bulvární časopisy soustředící se na ženy (rytmus života apod.)
MF Dnes
nectu
90% tisku
Blesk, MF Dnes, Aha, Lidové noviny,...
Nepř. Blesk pro ženy
Blesk, Sport, Aha, Šíp, Rytmus života atd.
A-Ha, Blesk
Blesk, Aha, Super
skoro všechno
Blesk apod.
Blesk, ale rozhodně ho nečtu.
Blesk a podobné
Blesk, Super, Mladá fronta DNES, Lidové noviny, Hospodářské noviny a většinu dalších hlavních novin
Aha, Blesk, Sedmička
Blesk , Aha
VŠECHNY TY HROZNÉ ČASOPISY ZA PÁR KORUN
Blesk, Aha, iDnes ... skoro vsechno
skoro vsechno
Blesk, Aha, Pestrý svět, Rytmus života atd.
Blesk a jemu podobné plátky
skoro všechny
napr. Blesk
Blesk, Sport, Aha, částečně už i Mladou frontu
Blesk,
blesk, ale nectu ho
Blesk, Sedmička, Šíp, Paprazzi, Rytmus života
mlada fronta dnes, blesk, aha
bulvár (Blesk), časopisy bulvární (já neznám názvy)-vůbec to nečtu
Aha, Blesk, Rytmus života
bkesk
ostatní
obecně všechny, některý méně a některý více
Blesk, Aha, MF Dnes, Týden, Reflex
Blesk, Aha apodob.
Blesk, Rytmus života,...
Blesk, šíp, aha
Spy
blesk, ahoj, pestrý svět
Vše ostatní.
Blesk, Aha, Pestrý svět
Blesk, AHA, Novinky.cz, Super
nova, blesk a jejich odnože
Blesk, ale bulvarizujé i ti dříve seriozní
cosmopolitan
Blesk, Časopisy typu Žena a Život
aha blesk
pestrý život, Aha, Blesk
blesk, super spy
Blesk, Aha...časopisy pro dívky Bravo, Top Dívky..
Rytmus života, Blesk,
časopisy typu Rytmus života, atd.
Aha!, Blesk, Super.cz...
bulvární plátky - Blesk, Aha
8538,81 %38,81 % 

Graf

9. Myslíte si, že média mají obecně moc ovlivnit Vaše rozhodování?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, ale jen částečně, řídím se svou přirozenou intuicí10447,49 %47,49 %  
Ano, ale Jen minimálně6328,77 %28,77 %  
Ano, zásadně3114,16 %14,16 %  
Ne, vůbec219,59 %9,59 %  

Graf

10. Které médium je podle Vás z hlediska šíření informací a budování povědomí o určitém problému, kauze nejúčinnější?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Televize12657,53 %57,53 %  
Internet8840,18 %40,18 %  
Tisk31,37 %1,37 %  
Rozhlas20,91 %0,91 %  

Graf

11. Myslíte si, že média jsou využívána k manipulaci veřejného mínění?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano20293,95 %92,24 %  
nevím115,12 %5,02 %  
ne20,93 %0,91 %  

Graf

12. Které médium je dle Vás proti manipulaci nejodolnější?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
internet9644,65 %43,84 %  
rozhlas8137,67 %36,99 %  
tisk2913,49 %13,24 %  
televize94,19 %4,11 %  

Graf

13. A které médium je dle Vás nejméně odolné vůči manipulaci?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
televize13763,72 %62,56 %  
internet5425,12 %24,66 %  
tisk198,84 %8,68 %  
rozhlas52,33 %2,28 %  

Graf

14. Vy sám/a osobně upřednostňujete informace v tištěné, vizualizované nebo elektronické podobě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
v elektronické (internet, CD, DVD apod.)15972,6 %72,6 %  
v tištěné (noviny, časopisy, letáky)4922,37 %22,37 %  
ve vizualizované (televize, billboardy)115,02 %5,02 %  

Graf

15. Myslíte si, že jste schopen/schopna posoudit kvalitu, resp. důvěryhodnost Vámi přijímaných informací?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše, povětšinou ano16575,34 %75,34 %  
rozhodně ano3114,16 %14,16 %  
spíše ne, ne vždy2310,5 %10,5 %  

Graf

16. Cítíte se být ovlivněn/a reklamou?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne9342,47 %42,47 %  
spíše ano6630,14 %30,14 %  
rozhodně ne2511,42 %11,42 %  
nevím, neumím posoudit, reklamy nesleduji2410,96 %10,96 %  
rozhodně ano115,02 %5,02 %  

Graf

17. Pokud získáváte informace z prostředí internetu, ověřujete si důvěryhodnost jejich zdrojů?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Jen někdy a částečně, zejména pokud jde o pracovní a studijní oblast12054,79 %54,79 %  
Často ověřuji, zejména pokud jde o oblast zpravodajství a politiky6730,59 %30,59 %  
V podstatě většinou důvěryhodnost neprověřuji156,85 %6,85 %  
Ano, vždy pátrám po autorovi/ instituci146,39 %6,39 %  
Nikdy, nezájímám se o zdroje infomrací31,37 %1,37 %  

Graf

18. Z jakého média především čerpáte zpravodajské informace?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
internet17981,74 %81,74 %  
televize209,13 %9,13 %  
tisk125,48 %5,48 %  
rozhlas41,83 %1,83 %  
zpravodajství nesleduji41,83 %1,83 %  

Graf

19. Využiváte možnost ověřování si informací z několika zdrojů?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše ano12255,71 %55,71 %  
Spíše ne5625,57 %25,57 %  
Rozhodně ano3817,35 %17,35 %  
Rozhodně ne31,37 %1,37 %  

Graf

20. Seřaďte, prosím, podle důležitosti faktory, které podle Vašeho názoru rozhodují o tom, jaké informace se dostanou do zpravodajství.

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3” a „4”.

PodotázkaPrůměrRozptyl
redakční uzávěrka2.5371.043
existence obrazového materiálu2.5280.913
názor novinářů2.570.955
zájmy vydavatele1.9021.182

Graf

21. Vzpomenete si na nějakou kauzu, kterou média zveřejnila a dodatečně dementovala její pravdivost?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano10447,49 %47,49 %  
Nevím, nevzpomínám si9242,01 %42,01 %  
Ne2310,5 %10,5 %  

Graf

22. Která z následujících médií mají dle Vašeho názoru nejobjektivnější zpravodajství? Vyznačte, prosím, pět nejdůvěryhodnějších a nejobjektivnějších zdrojů.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Česká televize6429,36 %29,22 %  
MF Dnes4319,72 %19,63 %  
Hospodářské noviny3315,14 %15,07 %  
Český rozhlas219,63 %9,59 %  
Nevím, zpravodajství nesleduji188,26 %8,22 %  
Blogy a sociální sítě146,42 %6,39 %  
Lidové noviny62,75 %2,74 %  
Právo62,75 %2,74 %  
Novinky.cz62,75 %2,74 %  
Aktuálně.cz52,29 %2,28 %  
Radio EVROPA 220,92 %0,91 %  

Graf

23. Jak přistupujete ke zprávě, kterou získáte z médií?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Přijmu ji jako základní informaci, ke které sám dohledávám další souvislosti9644,44 %43,84 %  
Většinu informací přijímám s podezřením, raději sám zjišťuji pozadí a účel zveřejnění té informace9443,52 %42,92 %  
Přijmu ji bez výhrad tak, jak mi byla podána177,87 %7,76 %  
Zpravodajství nesleduji94,17 %4,11 %  

Graf

24. Myslíte si, že jste závislý/závislá na využívání internetu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše ano10246,58 %46,58 %  
Rozhodně ano7333,33 %33,33 %  
Spíše ne3214,61 %14,61 %  
Rozhodně ne125,48 %5,48 %  

Graf

25. Myslíte si, že lze účinně kontrolovat nevhodné obsahy šířené po internetu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše to není možné11452,78 %52,05 %  
Spíše je to možné4621,3 %21 %  
Rozhodně to není možné4520,83 %20,55 %  
Ano, určitě je to možné115,09 %5,02 %  

Graf

26. Jste zastáncem/zastánkyní omezování přístupu na některé webové stránky (s tématikou sexu, porna, násilí) pro osoby do 15, resp. 18 let?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, myslím si, že je to správné9644,44 %43,84 %  
Je to prakticky nerealizovatelné5726,39 %26,03 %  
Ano, ale měli by to provádět (kontrolovat) pouze rodiče3415,74 %15,53 %  
Je to nesmyslné a neefektivní146,48 %6,39 %  
Je to porušení základních práv a svobod člověka115,09 %5,02 %  
Nevím, neumím to posoudit41,85 %1,83 %  

Graf

27. Do jaké míry souhlasíte s tvrzením, že sociální sítě odcizují lidi, neboť omezují jejich přímý kontakt (konkurují face to face kontaktům)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím8137,16 %36,99 %  
rozhodně souhlasím5525,23 %25,11 %  
spíše nesouhlasím5324,31 %24,2 %  
rozhodně nesouhlasím198,72 %8,68 %  
neumím posoudit104,59 %4,57 %  

Graf

28. Myslíte si, že komunikace rodičů s dětmi, resp. mezi lidmi obecně pomocí e-mailu, popř. mobilu odosobňuje jejich vztah?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše nesouhlasím8639,45 %39,27 %  
spíše souhlasím8137,16 %36,99 %  
rozhodně souhlasím2611,93 %11,87 %  
rozhodně nesouhlasím2511,47 %11,42 %  

Graf

29. Myslíte si o sobě, že jste závislý/závislá na sledování televize?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Rozhodně ne12657,53 %57,53 %  
Spíše ne6730,59 %30,59 %  
Spíše ano209,13 %9,13 %  
Rozhodně ano62,74 %2,74 %  

Graf

30. Na co z dále uvedeného má podle Vás vůči médiím každý občan ČR právo? (možnost zaškrtnout více odpovědí)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
domáhat se opravy, pokud zjistí uveřejnění nepravdivé informace o sobě12155,5 %55,25 %  
žádat doplnění, pokud zjistí, že o něm byly zveřejněny nepravdivé informace3516,06 %15,98 %  
má právo na uveřejnění osobní reakce, byla-li o něm v nějakém médiu zmínka3315,14 %15,07 %  
nevím198,72 %8,68 %  
nemá právo na nic z uvedeného104,59 %4,57 %  

Graf

31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3” a „4”.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Internet2.451.128
Televize1.8030.846
Rozhlas2.0090.826
Tisk1.950.956
Všechna média, všichni pohybující se v médiích2.2390.934
Tiskoví mluvčí2.2520.959
Právníci, soudci, herci, zdravotníci2.3121.068
Všichni pracující s dětmi2.2431.001
Billboardy a průzkum trhu2.1470.988
Reklama obecně1.9950.968

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 5 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

1. Jste?

  • odpověď muž:
    • 2.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Je to porušení základních práv a svobod člověka na otázku 26. Jste zastáncem/zastánkyní omezování přístupu na některé webové stránky (s tématikou sexu, porna, násilí) pro osoby do 15, resp. 18 let?

10. Které médium je podle Vás z hlediska šíření informací a budování povědomí o určitém problému, kauze nejúčinnější?

  • odpověď Televize:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi internet=2 na otázku 6. Kterému médiu věnujete nejvíce svého času? Ohodnoťte dále uvedená média hodnotami 1 až 6 (1 - nejvíce, 5 - nejméně, 6 - nesleduji vůbec).
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi ve vizualizované (televize, billboardy) na otázku 14. Vy sám/a osobně upřednostňujete informace v tištěné, vizualizované nebo elektronické podobě?
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi televize na otázku 18. Z jakého média především čerpáte zpravodajské informace?

14. Vy sám/a osobně upřednostňujete informace v tištěné, vizualizované nebo elektronické podobě?

  • odpověď v tištěné (noviny, časopisy, letáky):
    • 4.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi tisk na otázku 18. Z jakého média především čerpáte zpravodajské informace?

29. Myslíte si o sobě, že jste závislý/závislá na sledování televize?

  • odpověď Rozhodně ne:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi rozhodně nesouhlasím na otázku 27. Do jaké míry souhlasíte s tvrzením, že sociální sítě odcizují lidi, neboť omezují jejich přímý kontakt (konkurují face to face kontaktům)?

31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)

  • odpověď Billboardy a průzkum trhu=3:
    • 3.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Reklama obecně=3 na otázku 31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)
  • odpověď Reklama obecně=1:
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi Billboardy a průzkum trhu=1 na otázku 31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)
  • odpověď Televize=1:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Rozhlas=1 na otázku 31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Tisk=1 na otázku 31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Všechna média, všichni pohybující se v médiích=1 na otázku 31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)
  • odpověď Tisk=4:
    • 10.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Televize=4 na otázku 31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jste?

2. Uveďte, prosím, Váš věk.

3. Jaké je Vaše nejvyšší dokončené vzdělání?

4. Studoval/a jste někdy nějaký předmět vztahující se k médiím?

5. Co podle Vás nejvíce ovlivňuje současnou mladou generaci (děti do 18 let) z hlediska jejich přípravy na život s médii?

6. Kterému médiu věnujete nejvíce svého času? Ohodnoťte dále uvedená média hodnotami 1 až 6 (1 - nejvíce, 5 - nejméně, 6 - nesleduji vůbec).

7. Co považujete v Česku za seriózní tisk?

8. Co považujete v Česku za bulvární tisk?

9. Myslíte si, že média mají obecně moc ovlivnit Vaše rozhodování?

10. Které médium je podle Vás z hlediska šíření informací a budování povědomí o určitém problému, kauze nejúčinnější?

11. Myslíte si, že média jsou využívána k manipulaci veřejného mínění?

12. Které médium je dle Vás proti manipulaci nejodolnější?

13. A které médium je dle Vás nejméně odolné vůči manipulaci?

14. Vy sám/a osobně upřednostňujete informace v tištěné, vizualizované nebo elektronické podobě?

15. Myslíte si, že jste schopen/schopna posoudit kvalitu, resp. důvěryhodnost Vámi přijímaných informací?

16. Cítíte se být ovlivněn/a reklamou?

17. Pokud získáváte informace z prostředí internetu, ověřujete si důvěryhodnost jejich zdrojů?

18. Z jakého média především čerpáte zpravodajské informace?

19. Využiváte možnost ověřování si informací z několika zdrojů?

20. Seřaďte, prosím, podle důležitosti faktory, které podle Vašeho názoru rozhodují o tom, jaké informace se dostanou do zpravodajství.

21. Vzpomenete si na nějakou kauzu, kterou média zveřejnila a dodatečně dementovala její pravdivost?

22. Která z následujících médií mají dle Vašeho názoru nejobjektivnější zpravodajství? Vyznačte, prosím, pět nejdůvěryhodnějších a nejobjektivnějších zdrojů.

23. Jak přistupujete ke zprávě, kterou získáte z médií?

24. Myslíte si, že jste závislý/závislá na využívání internetu?

25. Myslíte si, že lze účinně kontrolovat nevhodné obsahy šířené po internetu?

26. Jste zastáncem/zastánkyní omezování přístupu na některé webové stránky (s tématikou sexu, porna, násilí) pro osoby do 15, resp. 18 let?

27. Do jaké míry souhlasíte s tvrzením, že sociální sítě odcizují lidi, neboť omezují jejich přímý kontakt (konkurují face to face kontaktům)?

28. Myslíte si, že komunikace rodičů s dětmi, resp. mezi lidmi obecně pomocí e-mailu, popř. mobilu odosobňuje jejich vztah?

29. Myslíte si o sobě, že jste závislý/závislá na sledování televize?

30. Na co z dále uvedeného má podle Vás vůči médiím každý občan ČR právo? (možnost zaškrtnout více odpovědí)

31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jste?

2. Uveďte, prosím, Váš věk.

3. Jaké je Vaše nejvyšší dokončené vzdělání?

4. Studoval/a jste někdy nějaký předmět vztahující se k médiím?

5. Co podle Vás nejvíce ovlivňuje současnou mladou generaci (děti do 18 let) z hlediska jejich přípravy na život s médii?

6. Kterému médiu věnujete nejvíce svého času? Ohodnoťte dále uvedená média hodnotami 1 až 6 (1 - nejvíce, 5 - nejméně, 6 - nesleduji vůbec).

7. Co považujete v Česku za seriózní tisk?

8. Co považujete v Česku za bulvární tisk?

9. Myslíte si, že média mají obecně moc ovlivnit Vaše rozhodování?

10. Které médium je podle Vás z hlediska šíření informací a budování povědomí o určitém problému, kauze nejúčinnější?

11. Myslíte si, že média jsou využívána k manipulaci veřejného mínění?

12. Které médium je dle Vás proti manipulaci nejodolnější?

13. A které médium je dle Vás nejméně odolné vůči manipulaci?

14. Vy sám/a osobně upřednostňujete informace v tištěné, vizualizované nebo elektronické podobě?

15. Myslíte si, že jste schopen/schopna posoudit kvalitu, resp. důvěryhodnost Vámi přijímaných informací?

16. Cítíte se být ovlivněn/a reklamou?

17. Pokud získáváte informace z prostředí internetu, ověřujete si důvěryhodnost jejich zdrojů?

18. Z jakého média především čerpáte zpravodajské informace?

19. Využiváte možnost ověřování si informací z několika zdrojů?

20. Seřaďte, prosím, podle důležitosti faktory, které podle Vašeho názoru rozhodují o tom, jaké informace se dostanou do zpravodajství.

21. Vzpomenete si na nějakou kauzu, kterou média zveřejnila a dodatečně dementovala její pravdivost?

22. Která z následujících médií mají dle Vašeho názoru nejobjektivnější zpravodajství? Vyznačte, prosím, pět nejdůvěryhodnějších a nejobjektivnějších zdrojů.

23. Jak přistupujete ke zprávě, kterou získáte z médií?

24. Myslíte si, že jste závislý/závislá na využívání internetu?

25. Myslíte si, že lze účinně kontrolovat nevhodné obsahy šířené po internetu?

26. Jste zastáncem/zastánkyní omezování přístupu na některé webové stránky (s tématikou sexu, porna, násilí) pro osoby do 15, resp. 18 let?

27. Do jaké míry souhlasíte s tvrzením, že sociální sítě odcizují lidi, neboť omezují jejich přímý kontakt (konkurují face to face kontaktům)?

28. Myslíte si, že komunikace rodičů s dětmi, resp. mezi lidmi obecně pomocí e-mailu, popř. mobilu odosobňuje jejich vztah?

29. Myslíte si o sobě, že jste závislý/závislá na sledování televize?

30. Na co z dále uvedeného má podle Vás vůči médiím každý občan ČR právo? (možnost zaškrtnout více odpovědí)

31. Etická komise Rady pro reklamu a etický panel Syndikátu novinářů ČR jsou autoregulační orgány, jejichž dozor příslušné profese dobrovolně přijímají. Měly by takový dobrovolný dozor mít i ostatní mediální profese? (1 - rozhodně ano, 2 - spíše ano, 3 - spíše ne, 4 - rozhodně ne)

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Heřmanová, E.Mediální gramotnost (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://medialni-gramotnost.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.