Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Měl jsem se líp učit, hlásala reklama na trikách dělníků…

Měl jsem se líp učit, hlásala reklama na trikách dělníků…

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Pavel Korec
Šetření:09. 10. 2009 - 19. 10. 2009
Počet respondentů:59
Počet otázek (max/průměr):9 / 7.69
Použité ochrany:unikátní IP
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:18,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:17
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Co si myslíte o této reklamě a o tom, jak o ni hovoří média a osobnosti?

Kampaň se během dvou dnů objevila na titulních stránkách tištěných i internetových médií a zmínky o ní odvysílala ČT24. Diskusích a anket na internetových serverech se zúčastnily desítky tisíc lidí.


Změna komentářů i reakcí na ně může velmi dobře ukázat, jak politici a média vyvářejí veřejné mínění.

Velmi děkuji za vyplnění a pokud vás dotazník zaujal, prosím pošlete odkaz svým přátelům.
 

Odpovědi respondentů

1. S jakými všemi tvrzeními o zmíněné reklamě souhlasíte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
je v podstatě pravdivá3355,93 %55,93 %  
je vtipná3355,93 %55,93 %  
názorně poukazuje na osobní význam vzdělání2745,76 %45,76 %  
není pravda, že uráží Romy2745,76 %45,76 %  
celkově se mi spíše líbí2644,07 %44,07 %  
je drzá2440,68 %40,68 %  
uráží manuálně pracující2237,29 %37,29 %  
nelíbí se mi přeznačení některými aktivisty a komentátory1932,2 %32,2 %  
neměla by manuálně pracující urazit1627,12 %27,12 %  
celkově se mi spíše nelíbí1525,42 %25,42 %  
je neetická1525,42 %25,42 %  
urážlivou ji dělají až následné komentáře1322,03 %22,03 %  
je trapná1118,64 %18,64 %  
uráží Romy610,17 %10,17 %  
není v podstatě pravdivá46,78 %6,78 %  
názorně poukaszuje na osobní význam vzdělání11,69 %1,69 %  
urážlivou ji dělají až násedné komentáře11,69 %1,69 %  
v souvislosti s kampaní se zastávám Romů11,69 %1,69 %  

Graf

2. Co si myslíte o objektivitě informací v médiích?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
médiím obvykle spíše nedůvěřuji2851,85 %47,46 %  
některá média byla objektivní, některá nikoli2037,04 %33,9 %  
na počátku média informovala o reklamě spíše objektivně1425,93 %23,73 %  
média neinformovala o reklamě objektivně po vlně kritiky916,67 %15,25 %  
média nebyla v této věci příliš objektivní916,67 %15,25 %  
médiím obvykle spíše důvěřuji712,96 %11,86 %  
média informovala o reklamě objektivně po celou dobu35,56 %5,08 %  
nic23,7 %3,39 %  

Graf

3. Znáte situace, kdy podsouvání určitých záměrů mění celkové vyznění?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano znám, v médiích a politice4690,2 %77,97 %  
ano znám, v osobním životě1937,25 %32,2 %  
myslím, že to je případ této reklamy1223,53 %20,34 %  
ne neznám takové situace11,96 %1,69 %  

Graf

4. Reklama nepřímo poukázala i na opomíjenou oblast manuální práce a nižšího vzdělání. Souhlasili byste s následujícími výroky?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
manuální práce není o nic méně dobrá než intelektuální4072,73 %67,8 %  
učňovské školství je velice opomíjené3665,45 %61,02 %  
učitelé potřebují větší oporu a další vzdělávání v tom, jak vyučovat minoritní etnika a cizince2443,64 %40,68 %  
je velice obtížné učit na učňovských školách2138,18 %35,59 %  
sociálně slabé skupiny mládeže potřebují větší společenskou podporu pro to, aby dosáhli přiměřeného vzdělání1730,91 %28,81 %  
je velice obtížné dosáhnout na běžných učilištích reálného vzdělání1629,09 %27,12 %  
manuální práce je důležitější, než řada intelektuálních profesí1527,27 %25,42 %  

Graf

5. Váš věk

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat číselnou odpověď.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
21611,54 %10,17 %  
2359,62 %8,47 %  
2259,62 %8,47 %  
2547,69 %6,78 %  
2735,77 %5,08 %  
2835,77 %5,08 %  
3535,77 %5,08 %  
2935,77 %5,08 %  
2423,85 %3,39 %  
1923,85 %3,39 %  
ostatní odpovědi 37
46
32
16
44
42
49
52
50
30
33
18
26
60
36
1630,77 %27,12 %

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:28.25
Minimum:19
Maximum:50
Variační rozpětí:31
Rozptyl:62.87
Směrodatná odchylka:7.93
Medián:25.5
Modus:21

Graf

6. Vaše dosažené vzdělání

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
maturistní2238,6 %37,29 %  
vysokoškolské1424,56 %23,73 %  
bakalářské1221,05 %20,34 %  
vyšší odborná škola47,02 %6,78 %  
základní47,02 %6,78 %  
vyučen bez maturity11,75 %1,69 %  

Graf

7. Muž, žena?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena3154,39 %52,54 %  
muž2645,61 %44,07 %  

Graf

8. Váš poměr k manuálně pracujícím

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nejsem a nebyl/a jsem manuálmně pracující3968,42 %66,1 %  
byl/a jsem manuálně pracující (alespoň 1 rok)1424,56 %23,73 %  
jsem manuálně pracující35,26 %5,08 %  
nic11,75 %1,69 %  

Graf

9. Ještě ke zmíněné kampani - chcete něco dodat?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Ano, hrubě se mi nelíbí označování ze strany různých aktivistů pojmy "rasistické" a "xenofobní". Tato kampaň nemůže být rasistická už ve své podstatě bez ohledu na to, kdo ta trička nosil. Říká, že je to o tom, kdo se jak učil, tedy stojí proti rasistickému pojetí, že to determinuje rasa. Xenofobie je označení psychické poruchy a vůbec neznamená rasovou nesnášenlivost, stejně jako u ostatních úzkostných poruch, je tím, kdo trpí, právě nositel, ne okolí. Projevem xenofobie není agresivita ani nesnášenslivost, ale například třes, obtížné dýchání, zrychlený pulz apod. Spojování tohoto termínu s rasismem je neetické vůči lidem touto poruchou trpící a je to v podtsatě trest za handicap, tedy ještě horší než u rasismu, kdy je to "trest" za něco, co nijak neomezuje. To by si měli aktivisté a média uvědomit.

dokonalá ukázka "za málo peněz hodně muziky". za cenu piv a párků má firma prostor v televizi a všech novinách :-)

Jak která manuální práce. Obecně bych to nerozlišoval podle např. požadavků na IQ (i když trochu taky), ale podle toho, kolik let se člověk na zvládnutí té které profese musí učit. Takže například nějaká kancelářská práce, na kterou stačí rekvalifikační kurz, klidně může být méně hodnotná, než... co já vím, umělecké kovářství, třeba. Ale obecně podle mě platí, že intelektuální práce je hodnotnější - vyžaduje dlouholeté studium a často i další vzdělávání. A co se pak reklamy týče, tak jsem na straně zadavatele. Nosili ta trika dobrovolně, nejde o rasismus... a vůbec, podobných triček existuje celá řada, a nikdo nic doteď nenamítal.

jen tak houšť

Kampan bohuzel naprosto necilene "pomohla"nejmenovane mensine, aby se zviditela, udelala ze sebe utiskovane chudaky a ziskala pripadne vyhody a !odskodneni", prestoze nebyla nijak narcena. Vlastne vetsina kampani nebo kauz, ktere kdy zvedly vlnu nevole zejmena mezi Romy byla nafouknuta zejmena postojem teto mensiny. Mozna, kdyby urcite skupiny byly mene vztahovacne, vice se vzdelavaly a delaly vice proto, aby se necitili socialni mensinou, nevznikl by z komara velbloud. Zajimalo by me, zda by stejny dopad mela sizuace, kdy by se v trickach neocitli uplne nahodou romove, ale "bili" spoluobcane.

Lidé by se měli posuzovat podle toho co umí,a né podle toho ,jakou mají školu.

Není to sice přímo o kampani, ale připomnělo mi to jednu starou sportovní historku. Jarda Holík vyprávěl, jak vodil svýho kluka v 6 ráno ke kolbence, aby viděl ty unavený strhaný tváře, valící se každý ráno přes vrátnici bez vidiny lepší budoucnosti. A říkal mu: "Jestli budeš flákat tréningy, skončíš jako tyhle." Bobby Holík je k dnešku dvounásobný držitel Stanley Cupu a dvojnásobný člen NHL All Star teamu. A ty ospalý unavený tváře možná choděj přes tu vrátnici dodnes...

neznám ji

O kampani jsem se dozvěděla až z dotazníku. Tohle je zvláštní a poněkud zavádějící dotazník.

obecný problém byl překroucen do rasového problému, selhala média, protože ukázala pouze romy, ale prokazatelně měli trička oblečeny i bílí.

Tak trochu odráží dnešní trend: stále víc lidí míří na vysoké školy, zdůrazňuje se význam vzdělání (i ti, co by za normálních okolností na VŠ nešli), do budoucna (ale pomalu i nyní) diplom ztratí svůj význam a začne být spíše než titul důležitá praxe. Vnímání manuálně pracujících se posunulo až do té míry, že prestiž jejich povolání je pro většinu lidí téměř mizivá. A to se odráží i na této kampani: Vždyť se nic nestane, když dělníkům, kteří si to "stejně neuvědomí" oblíkneme takováto trička, vždyť se nechají "uplatit za cigára a chlast". Nebezpečný názor. Lidská důstojnost je v tomto případě opomíjena. Ale děje se to přece i v případě jiných skupin... V tomto případě se reklama posunula zas o kousíček dál.

Vtipna, odvazna, fandim.. za velmi male penize se dostat do tv, novin atd. - perfektni. Dotycni to delali dobrovolne, nevidim v tom problem - horsi by bylo kdyby to treba meli prikazano nosit na firemni uniforme, ale takhle je myslim vse v poradku.

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Tento dotazník byl vyhodnocen jako nevhodný pro úlohu DZD (s největší pravdědpodobností jej zodpovědělo příliš málo respondentů).

Citace

Korec, P.Měl jsem se líp učit, hlásala reklama na trikách dělníků… (výsledky průzkumu), 2009. Dostupné online na https://mel-jsem-se-lip-ucit-hlasala-reklama-na-trikach-delniku-.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.