Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Metody a přístupy výuka AJ na 2.stupni ZŠ
Metody a přístupy výuka AJ na 2.stupni ZŠ
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Eva Machová |
---|---|
Šetření: | 22. 11. 2009 - 28. 11. 2009 |
Počet respondentů: | 31 |
Počet otázek (max/průměr): | 14 / 13.23 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 31,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.07:13 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den, jmenuji se Eva Machová a studuji učitelství na UHK. Tento dotazník je pracovní materiál pro zpracování mé diplomové práce, kde se zajímám o výukové přístupy a metody výuky anglického jazyka na 2. stupni ZŠ v České republice. Cílem mého dotazníku a průzkumu je zjistit, do jaké míry učitelé ZŠ využívají rozličných přístupů a metod ve výuce anglického jazyka a jak aktivně se mohou zapojovat do organizace a přípravy výukových plánů jednotlivých škol, na kterých vyučují. A zda mají možnost zasáhnout do výběru jazykových materiálů pro výuku.
Odpovědi respondentů
1. Kolik dloho vyučujete anglický jazyk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
3 - 10 let | 15 | 48,39 % | 48,39 % |
více jak 10 let | 14 | 45,16 % | 45,16 % |
méně jak 2 roky | 2 | 6,45 % | 6,45 % |
2. Jak dlouho vyučujete anglický jazyk na 2.stupni ZŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
3 - 10 let | 13 | 41,94 % | 41,94 % |
více než 10 let | 12 | 38,71 % | 38,71 % |
méně než 2 roky | 5 | 16,13 % | 16,13 % |
druhý rok - Aj jako druhý cizí jazyk | 1 | 3,23 % | 3,23 % |
3. Na jaké základní škole vyučujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
státní ZŠ | 30 | 96,77 % | 96,77 % |
soukromá | 1 | 3,23 % | 3,23 % |
4. Jsem vysokoškolsky vzdělaný/á vyučující?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 25 | 80,65 % | 80,65 % |
ne | 6 | 19,35 % | 19,35 % |
5. Vyjmenujte minimálně 3 výukové metody.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
1. The Grammar-Translation Method 2. Direct Method 3. The Audio-Lingual Method 4. The Silent Way 5. Suggestopedia 6. Community Language Learning 7. The Total Physical Response Method 8. The Communicative Approach
didaktická hra dril projekt pozn. ot. 11: je třeba zpřístupnit více odpovědí zároveň - učitelé čerpají ze školních i z vlastích materiálu a i z interentu.
diskuse práce ve dvojicích práce ve skupině
Diskuse,práce ve skupině,výklad
EUR, Myšlenkové mapy, Brainstorming
frontální vyučování projektové vyučování skupinová práce
frontální výuka,skupinová práce, párová práce, projekty
Gramaticko-překladová metoda. Přímá metoda. Audio-lingvistická metoda. Komunikativní metoda. Situační metoda. Metoda sugestopedie.
hodiny na interaktivní tabuli, projekty, práce na počítači s výukovým progrmamem, předvádění rozhovorů i s kulisy
Hry, čtení s porozuměním, konverzace, gramaticlá cvičení...........
individuální práce - cvičení, projekty skupinová práce - projekty, hry, soutěže párová práce - projekty, dialogy, hry poslechy práce s multimediální tabulí PC programy filmy v AJ
informativni metody, brainstorming, prace v malych skupinkach a nasledna prezentace, dohledavani informaci v mediich
Jsme ZŠ - výukové metody aplikujeme vyváženě.
kritické myšlení, frontální, skupinové, projektové
Metody motivační Metoda problémového výkladu Aktivizující výukové metody
motivační,monolog,dialog,práce s textem,projekce, fixační, aplikační a spousta dalších
myšlenková mapa, rozhovory, kvízy, doplňování, práce s DVD, práce s texty, poslechy
poslech s opakováním interaktivní tabule komunikační výuka v kruhu příprava projektů výklad gramatických jevů
Poslech s porozuměním, čtení s porozuměním, konverzace
poslechová cvičení čtení textu s porozuměním, reprodukce textu, ověřování znalosti přečteného minimálně formou doplňování textu nebo odpovědí na otázky mluvnická cvičení - práce s prac. sešity a předem připravenými materiály
práce ve skupinách práce s Aj textem a slovníky práce s názorným materiálem ( např. obrázky, karty s čísly, ...)
projekty PC skupinové práce
receptivní, reproduktivní
Rozhovor, hraní rolí, poslech s otázkami či doplňováním
skupinová práce frontální - výklad samostaná -práce s textem
skupinová práce, projektové vyučování, e-learning, frontální, konverzace
skupinová práce, týmová práce (rozdělení rolí), kritické čtení a psaní, projekty krátkodobé i dlouhodobé, e-learning, hry, soutěže, práce s písní, jazz chants, portfolia, e-twinning, poslechy, videa, sebehodnocení...
slovní metody (monolog, dialog) demonstrační metoda (obrázky, názorné předměty) praktické metody(využití pohybu) projektová metoda
suggestopedia, natural approach, direct method
výklad, diskuse, rozbor modelových příkladů
warm up activities conversation dialogues PC
6. Snažíte se využívat různé metody AJ při výuce?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 31 | 100 % | 100 % |
7. Jste zapojen/a do výběru a rozhodování při výběru jazykových učebnic pro naše žáky?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 26 | 83,87 % | 83,87 % |
ne | 5 | 16,13 % | 16,13 % |
8. Na základě čeho se na Vaší ZŠ vybírají jazykové učebnice?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
kvality a vhodnosti pro žáky ZŠ | 29 | 93,55 % | 93,55 % |
ceny učebnice | 2 | 6,45 % | 6,45 % |
9. Na Vaší ZŠ máte jazykovou knihovnu pro vyučující?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 17 | 54,84 % | 54,84 % |
ne | 14 | 45,16 % | 45,16 % |
10. Používáte "additional materials " v hodinách anglického jazyka?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 30 | 96,77 % | 96,77 % |
ne | 1 | 3,23 % | 3,23 % |
11. Odkud čerpáte additional materials?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vlastní materiály | 27 | 87,1 % | 87,1 % |
z naší školní knihovny | 4 | 12,9 % | 12,9 % |
12. Jste spokojen/a s jazykovými učebnicemi na Vaší škole?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 28 | 90,32 % | 90,32 % |
ne | 3 | 9,68 % | 9,68 % |
13. Jste pokojen/a s přístupy a kvalitou výuky na Vaší ZŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → konec dotazníku, ne → otázka č. 14].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 23 | 74,19 % | 74,19 % |
ne | 8 | 25,81 % | 25,81 % |
14. Pokud jste na předchozí odpověď odpověděl/a NE - Co byste změnil/a?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- mít k dispozici kvalitní a náročností odpovídající poslechová cvičení - učit skupiny žáků o menším počtu než 23!!! - rozdělit žáky na studijní a nestudijní typy - posílit výuku AJ o jednu hodinu
neměly by cizí jazyk učit učitelky z prvního stupně, když mají jen kurs anglického jazyka, který zčásti hradil zaměstnavatel. Nemají čas hledat materiály, někdy dělají chyby, nejsou pro jazyk zapálené.
Není možné naučit děti mluvit ve skupině 24 žáků. Není dostatek času pro procvičování "speaking " a jeho kontrolu. Žáci budou zase umět jen psát.
Odpověď je ovlivněna finanční situací ve školství - výukové materiály lze nakoupit jen s omezením (nedostatek financí dovoluje nakoupit nejzákladnější pomůcky a učebnice), personální situace není jednoduchá (spousta vystudovaných učitelů po krátkodobé zkušenosti odchází za nabídkami lukrativnějšími ve všech směrech). I přesto se snažíme vyučovat co nejlépe a nejefektivněji.
Problém spočívá v kvalifikovanosti vyučujících.
přístup žáků
přístup žáků a rodičů
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.