Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Motivace ze strany učitele při výuce českého jazyka
Motivace ze strany učitele při výuce českého jazyka
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lenka Khýrová |
---|---|
Šetření: | 17. 05. 2015 - 26. 05. 2015 |
Počet respondentů: | 65 |
Počet otázek (max/průměr): | 19 / 18.11 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 46,6 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:58 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dotazník je určen pro studenty a absolventy středních škol. Klade si za cíl zmapovat faktory, které mohou vést ke zlepšení motivace ve výuce českého jazyka a literatury.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 59 | 90,77 % | 90,77 % |
muž | 6 | 9,23 % | 9,23 % |
2. Patří předmět český jazyk a literatura k tvým oblíbeným předmětům?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 50 | 76,92 % | 76,92 % |
ne | 15 | 23,08 % | 23,08 % |
3. Myslíš, že jsou znalosti a dovednosti, které jsi nabyl v předmětu ČJL, užitečné v životě?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 52 | 80 % | 80 % |
ne | 13 | 20 % | 20 % |
4. Vnímáš češtinu celkově jako zajímavý předmět?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 44 | 67,69 % | 67,69 % |
ne | 21 | 32,31 % | 32,31 % |
5. Motivuje tě více k učení, když víš, že konkrétní látku "budeš ještě někdy v životě potřebovat"?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 57 | 87,69 % | 87,69 % |
nevím | 4 | 6,15 % | 6,15 % |
ne | 4 | 6,15 % | 6,15 % |
6. U kterých konkrétních témat (v jazyce, slohu či literatuře) cítíš, že by se ti mohla ještě někdy hodit?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
četba knih
Domnívám se, že jakožto Češce mi může být užitečné prakticky vše, co se v hodinách českého jazyka naučím a dozvím.
Dotazník vyplňuji jako absolvent, takže viděno zpětně: gramatika. Není nic horšího, než čovjek, co pýše taghle.
gramatika průřezová témata - paralely ve vlastním životě literární dějiny - znalost vývoje světa
gramatika
gramatika
gramatika - na sociálních sítích se hodně lidí neumí vyjádřit tak, aby to bylo gramaticky správně literatura celkově - nejen, že čtení rozšiřuje slovní zásobu, ale všeobecný přehled o tom, kdo co napsal není k zahození
Gramatika a pravopis
gramatika samozřejmě všechna :D, základní slohové útvary jako je popis,charakteristika, úvaha nebo esej a z literatury by měl každý mít alespoň zběžný přehled nejzákladnějších autorů každého období
gramatika, literatura - spisovatelé
gramatika, obecnekulturni prehled, uredni styl
jazyk
literatura - stačil by základní přehled a podrobněji literaturu od druhé pol. 20. stol., ve slohu administrativní a odborný styl, v jazyce pravopis a mluvnici
mluvnice - základní pravidla pravopisu (vyjmenovaná slovy, shoda podmětu s přísudkem, mě/mně a mnoho dalších) Sloh a z něj získané informace o stavbě příběhu, jak zaujmout čtenáře.
Mluvnice a sloh
Na střední škole jsem u prvních dvou nevnímala nic takového. Bohužel hodiny byly značně nudné. U literatury šlo určitě o různé dějinné události a společenské či vztahové problémy.
Obecně je (možná ale, že jen pro mě) fajn mít přehled v literatuře, pak určitě psát gramaticky správně (celoživotní vizitka), co se slohu týče např. umět napsat žádost/stížnost.
Očividně jména a příjmení všech smyšlených postav z Bible a antické mytologie
ortografie a dějiny literatury a pokus o interpretaci literárních děl
Pravopis
pravopis
pravopis
Pravopis
pravopis
pravopis
Pravopis
pravopis
pravopis a stylistika (pro písemný projev v práci i jinde), znalost základníc děl literatury a historických souvislostí pro všeobecný přehled
pravopis- gramatika
pravopis, administrativa
pravopis, nemotivované odchylky od větné stavby, žádost, životopis
Pravopis, psaní dopisů, mailů, žádostí apod., základní přehled literatury.
pravopis, psaní žádostí či dopisů v úředních záležitostech, literatura jako celek, jelikož patří ke všeobecnému vzdělání
pravopis, sloh, dějiny a známá (oceňovaná) díla
pravopis, stylistika
pravopis, stylistika
pravopis, syntax, životopis,...
pravopis,životopis a motivační dopis,esej
Pravopis. Motivační dopis.
Psani a gramatika
psaní dopisů. gramatika
Psaní určitých slohových prací (administrativní - motivační dopis či životopis).
psaní útvarů z administrativy
rétorika, stylistika, pravopis
rozbor vět = psaní čárek ve větách, psaní dopisů,žádostí,životopisů....
Sloh - vytváření CV, jazyk - umět pravopis, literatura - všeobecný přehled
Sloh, stylistika, gramatika
současná literatura
spisovatelé, knihy
syntax, morfologie, teorie literatury, světová literatura
ty, ktere me zajimaj
U všech, zejména syntaxu, základů lingvistiky a u literatury.
Učivo z českého jazyka patří ke všeobecnému přehledu středoškoláků. Považuji to za opodstatněné pro kulturní základ/rozhled.
v jazyce
V jazyce (pravopis).
V jazyce gramatika, ve slohu probírání jednotlivých žánrů a v literatuře informace o některých dílech.
V jazyce, pravopis
velká písmena
všechna osvojená gramatika
Všechno se může hodit.
všechny
všechny
ž
Životopis
7. Co dalšího tě obecně motivuje k tomu, aby ses učil na hodiny češtiny?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
bavi me to
baví mě to
baví mě to, ráda čtu
bez ní neudělám maturitu
Celoživotní vizitka, mnohem lepší slovní zásoba atd atd. Ke všemu mě to zajímá a hlavně baví:)
čeština mě baví, zajímá mě, jak funguje
Dnes bych asi napsala, že dobrý sloh a pravopis pro budoucí psaní. Na střední škole jsem to tak ale nepociťovala.
do cj se neucim
Dobré známky.
Dokonalá znalost mateřského jazyka by měla být samozřejmostí; je ale fakt, že v literatuře mě nemotivovalo nikdy nic.
Exkurze na místa, kde se narodil nějaký spisovatel - propojení vědomostí se zážitky
hlavně to, že čeština je jedinečný jazyk a když ji nebudeme udržovat my, tak nikdo jiný už česky mluvit nebude...
Chci mít všeobecný přehled, a k tomu literatura patří.
je to můj mateřský jazyk, a proto bych ho měla znát
když mě daná tématika zajímá a baví
Když učitel dokáže přenášet své nadšení na žáky, vždycky mě to motivuje víc, než když si jen "odvykládá", co musí, a není na něm vidět žádné zaujetí pro věc. Také mě baví, když jsou hodiny dynamické, členěné na menší úseky, takže neprobíhají jednotvárně. Skvělé je zapojení celé skupiny do výuky formou kvízů nebo her, zbyde-li na ně čas.
Láska k jazyku.
literatura mně baví
maturita,V3
Mít dobré známky. Dozvědět se něco nového a zajímavého.
můj zájem
Na češtinu a sloh jsem se nikdy neučila, co se týče literatury tak před testy a zkoušením.
Nechci mít špatné známky
nechci se špatně vyjadřovat
Nechci, aby si lidé v mém okolí mysleli, že i Tatar se vyjadřuje lépe.
neucim se
Neučím se na hodiny češtiny vyjma literatury (případně je příprava jen minimální). S českým jazykem nemám problémy.
Nevím
nic
Nic
nic
Nic moc. Chtíč mít dobré známky.
Nic, obecně jsem se spoléhal na to, že česky umím a literaturu mám, alespoň tu, která mě baví, načtenou.
onomatopoismus
osobnost učitele
platba školného v připadě špatných známek, maturita
potěšení ze čtení příběhy
potřeba ovládat rodný jazyk
Potřeba udělat maturitu, mít vzdělání.
poznat svůj rodný jazyk, naučit se volit vhodné prostředky vzhledem ke komunikační situaci
Předmět mě zajímá a baví
přístup vyučujícícho, materiály, přínos
Psát bez chyb
ráda čtu
splnění požadavků učitele
špatné známky
trénuji paměť :-)
umět češtinu, to stačí
upevnění znalostí, získání nových informací, dobrá známka
vědomí zkoušení, testu nebo jiné ověření mých znalostí
Více "bezprostřední" vztah k látce --- kupříkladu několik vyučovacích hodin strávených sledováním záznamu předem odmítaného představení Sluhy dvou pánů. Po této zkušenosti jsem se začal méně odmítat učení se ostatních děl a dané představení patří k mým nejoblíbenějším.
Viz. předchozí.
vysvědčení-tj. vyznamenání + zápočet k přijímacím zkouškám
vzdělání a nové vědomosti
Zájem o jazyk. A také testy a zkoušení.
zajímavě podaná látka
Zajímavosti z literatury, snaha pochopit, jak literatura zobrazuje aktuality doby, ve které byla napsaná. Spojování literatury s historií.
zlepšit si známky
známky
známky
Známky
Znamky
ž
8. Připadá ti, že někdy při výuce s učitelem řešíte zajímavé situace?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 44 | 67,69 % | 67,69 % |
ne | 21 | 32,31 % | 32,31 % |
9. Jak se tvůj učitel snaží zvýšit tvoji motivaci pro učení?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
---
1992 - 2000: nijak, pochopila, že s námi nehne, tak se aspoň snažila podporovat nás ve čtení.
ano, známkami
Bere nás do divadla na hry, které jsme probírali.
Co si pamatuji, nesnažil se nijak.
diskuze
Doporučení zajímavé knihy, testy, zkoušení.
hrozbou špatné známky
Hysterickým křikem
Chodí připraven a má přehled.
jeho hodiny mě baví
maturita,zajimavý styl povídání,zaujme.
Motivaci asi nijak, což je škoda. To snad více motivující byl i vyučující na ZŠ.
Motivovala nás jedničkami, ale ty nám často po správném vypracováním nedala. Jinak nás nemotivovala.
Myslím, že bohužel nijak
Myšlenková mapa, mezipředmětové vztahy
Nesnaží
nesnaží
nesnaží
nesnaží se, jeho výklad je demotivující, nudný s častou chybovostí
nesnaží, kantoři to nemají zapotřebí.
Netuším
Netvrdím, že naše pedagožka přímo vyvíjí nějaké snahy hodiny ozvláštnit, nicméně mě její hodiny baví.
neustálé psaní testů-špatné známky
nevím
Nevím
nevím
nijak
nijak
nijak
nijak
nijak, povinná četba není motivační
Občas vtipná a zábavná gramatická cvičení, jinak jsem neměla pocit nějaké větší snahy o motivaci ze strany učitelů.
paralely, kontextualizace, ukázky, propojování literatury, filmu, dějin a kultury
Písemkami.
podává látku zajímavě
pohrozí špatnou známkou
pomocí testů a zkoušení
pravidelnými náhlými desetiminutovkami, skupinovými pracemi
propojení s reálným životem
rika nam, ze cj budeme potrebovat na sš nebo v ruznych sourezich
říká různé zajímavosti o autorech knih a o knihách samotných
Snaží se mi knihu/autora přiblížit, vyzdvihnout to, co by mě mohlo zajímat,
Snaží se nás zapojit do projektů, to ale není zrovna šťastná volba.
spravedlivým známkováním
ten můj nijak
Tím jaký je a jaký je jeho přístup k tomu, co vyučuje
Více písemek.
videa, zajímavé texty, diskuze o novinových článcích
Vtipy
Vybíráním zajímavých ukázek z povinné četby a jejich rozborem.
vypráví zážitky z knih
Výše popsaným :-) Správný učitel se svými žáky diskutuje, obohacují se vzájemně.
Vždy se snažil vyzdvihnout zajímavosti v dané látce, nebo prokládat dobře umístěnými vtipy. Například dodnes vím, odkud pochází slovo "hajzl"...
zajímá mě především, když je literatura propojená s filmem, hudbou nebo divadlem
Zajímavé aktivity
Zajímavé věci o spisovatelích
zajímavostí
zajímavý výklad, obohacený např. o perličky z autorova života
zajimavymi ukoly
Zjednodušení příběhů, poutavé vyprávění. Nalákání na konkrétní knihu.
Známkování, vyprávění o dílech v literatuře.
ž
10. Při hodinách dostáváte pochvaly od učitele za:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
aktivitu | 35 | 53,85 % | 53,85 % |
snahu a zvídavý přístup | 27 | 41,54 % | 41,54 % |
dobře vypracovaný domácí úkol | 23 | 35,38 % | 35,38 % |
dobré známky | 20 | 30,77 % | 30,77 % |
žádné pochvaly nedostáváme | 17 | 26,15 % | 26,15 % |
11. Má na tebe větší vliv ústní, nebo písemná pochvala od učitele?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ústní | 49 | 75,38 % | 75,38 % |
písemná | 16 | 24,62 % | 24,62 % |
12. Vysvětluje vám učitel u nové látky, proč je důležitá nebo užitečná?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 42 | 64,62 % | 64,62 % |
ano | 23 | 35,38 % | 35,38 % |
13. Máš pocit, že se při hodině můžeš zapojit a dosáhnout alespoň drobného úspěchu?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 45 | 71,43 % | 69,23 % |
ne | 18 | 28,57 % | 27,69 % |
14. Používá váš češtinář různé poznámky, tresty, důtky, zkoušení za trest apod.?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 33 | 50,77 % | 50,77 % |
ne | 32 | 49,23 % | 49,23 % |
15. Zadal ti někdy tvůj češtinář úkol podle toho, co tě zajímá, nebo třeba tak, aby nejlépe využil tvůj talent?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 43 | 66,15 % | 66,15 % |
ano | 22 | 33,85 % | 33,85 % |
16. Můžeš atmosféru při češtině celkově označit jako motivující?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 36 | 55,38 % | 55,38 % |
ano | 29 | 44,62 % | 44,62 % |
17. Máš pocit, že výsledné hodnocení tvé práce tě posouvá dál a motivuje k dalšímu učení?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 43 | 66,15 % | 66,15 % |
ne | 22 | 33,85 % | 33,85 % |
18. Máš pocit, že váš češtinář nějak změní svůj přístup nebo styl práce, pokud mu dáte podnět?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 35 | 53,85 % | 53,85 % |
ne | 30 | 46,15 % | 46,15 % |
19. Máš jakékoliv další postřehy, které se týkají tvé vlastní motivace nebo toho, jak tě motivuje tvůj češtinář?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Didaktické metody by mohly být lepší.
dovolí mi vlastní referát, zajímá se o moji četbu, tvorbu
Motivační a zábavná forma byla například, pokud si na hodiny někdo připravil krátkou tajenku, která se týkala literatury a otázky k odpovídajícím písmenkách byly taktéž z češtiny, tím si člověk procvičil starou i novou látku..
Napřed bych motivovala učitele finančně (aby do školství šli i normální lidé) a ti by pak následně lépe motivovali žáky. Školství by pak mělo učitele neodtržené od reality, protože by se na učitelování nedávali neschopní a bývalé vzorné žákyně ZŠ, které rády poučují. Učitelé jsou jako někteří politici - mimo realitu.
ne
Ne
ne
ne
ne :)
Ne.
Ocenila bych, kdyby češtinář více hovořil o zajímavostech v životech autorů - ne jen rozebírat díla. Myslím, že kdybychom se hlouběji ponořili do autorova životopisu, porozuměli bychom i lépe jeho dílům.
Vlastní motivace na střední škole byl čirý osobní zájem o literaturu. S jazykem to bylo horší. Češtinář mě ve výuce českého jazyka nijak nemotivoval. V podstatě to bylo o nudné teorii a klasických diktátech. Úplně jiný přístup však měl k literatuře. Zejména literaturu 20. století propojoval i s kinematografií, což jsem považovala/považuji za velké plus. Koho moc nebavilo číst, možná alespoň koukal na filmy a spojil si to s literaturou. Lépe se to pamatovalo.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.