Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Náhrady náboženství ve vzdělávacím procesu

Náhrady náboženství ve vzdělávacím procesu

Kdo by měl být příštím prezidentem ČR (v roce 2018)?
Zúčastněte se krátkého dotazníku a oznámkujte Havla, Klause a Zemana.

(veřejné výsledky 15. prosince ve 12h)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Andrea Valová
Šetření:16. 01. 2014 - 15. 02. 2014
Počet respondentů:264
Počet otázek (max/průměr):50 / 41.62
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:po jedné otázce
Návratnost dotazníků:67,7 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.13:52
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážený respondenti,

obracím se na Vás s prosbou o vyplnění následujícího dotazníku. Získaná data mi poslouží pro vypracování praktické části Diplomové práce s názvem „Ideologické či filosofické náhrady náboženství ve vzdělávacím procesu“.

Nenechtě se prosím zastrašit počtem otázek. Většina jich je uzavřených a jeho vyplňování Vám potrvá 10 minut.

Děkuji za Vaši ochotu a čas.

Andrea Valová

Odpovědi respondentů

1. Vaše pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena18469,7 %69,7 %  
muž8030,3 %30,3 %  

Graf

2. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
19 - 2615960,23 %60,23 %  
27 - 508231,06 %31,06 %  
16 - 18155,68 %5,68 %  
51 - 6551,89 %1,89 %  
méně než 1520,76 %0,76 %  
více než 6610,38 %0,38 %  

Graf

Pokud jste pobývali v zahraničí, uveďte konkrétní oblast.

3. Ve kterém kraji jste strávili většinu dětství?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Jihomoravský6424,24 %24,24 %  
moravskoslezský2710,23 %10,23 %  
Praha269,85 %9,85 %  
Zlínský176,44 %6,44 %  
vysočina134,92 %4,92 %  
Olomoucký134,92 %4,92 %  
Ústecký134,92 %4,92 %  
Jihočeský114,17 %4,17 %  
Plzeňský103,79 %3,79 %  
Pardubický103,79 %3,79 %  
ostatní odpovědi Královehradecký
Jihomoravský kraj
středočeský
karlovarský
liberecký
Slovensko
Moravskoslezský kraj
jm
Středočeský kraj
na slovensku :)
MS
blansko
Trenčiansky kraj, Slovensko
KV
Jihocesky
morava
jmk
Pardubickém
Plzeňský kraj
Slovenska republika
HK
Moravskoselzský
v Jihočeském
Libereckém
Jihočeský kraj
Karlovarském
Ústeckém
Východné Slovensko
Ústecký kraj
6022,73 %22,73 % 

Graf

4. Bydlím:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ve městě nad 90 000 obyvatel9837,12 %37,12 %  
na vesnici6424,24 %24,24 %  
v malém městě (do 20 000 obyvatel)5320,08 %20,08 %  
ve větším městě (20 000 do 90 000 obyvatel4918,56 %18,56 %  

Graf

5. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské11945,08 %45,08 %  
úplné střední všeobecné - s maturitou6323,86 %23,86 %  
úplné střední odborné - s maturitou5721,59 %21,59 %  
základní197,2 %7,2 %  
střední bez maturity62,27 %2,27 %  

Graf

6. Povolání:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Student9134,47 %34,47 %  
studentka72,65 %2,65 %  
osvč51,89 %1,89 %  
programátor41,52 %1,52 %  
učitel41,52 %1,52 %  
Student Vš31,14 %1,14 %  
učitelka31,14 %1,14 %  
nezaměstnaný31,14 %1,14 %  
student vysoké školy20,76 %0,76 %  
právník20,76 %0,76 %  
ostatní odpovědi sociální pracovník
IT
Telefonní operátor
bez zaměstnání
Účetní
Podnikatel
pokladní
delnik
vědec
Personalista
dělnice
střední management
administrativa
technik
nezamestnana
zaměstnanec
Office Manager
studuji VŠ
materska
kapitán lodní dopravy
administr. pracovnicka
rodičovská dovolená
Veterinární technik
x
adminisrátorka projektů
student - nezamestnana
momentálně studuji na VŠ
advokátní koncipient
informatik
student :)
Učitelka v mš
asistent pedagoga
pečovatelka
Zatím ještě stále student navazujícího magisterského studia
administrativní pracovník
úředník
Sludent
knihovník-specialista
Doktorand (aplikovaná matematika)
lékař
biolog
referent správy daní
Inženýr kvality v oblasti vývoje software
Vysokoškolský pedagog
Pracovník vědy a výzkumu
Obchodní zástupce
učitelka českého jazyka a literatury a dějepisu
diplomovaná zdravotní sestra
Majitel společnosti
student/mediální analytička
Obchodník a umělecký terapeut
na mateřské dovolené
momentální jsem nezaměstnaná
cukrářka
student - 2. stupeň VŠ
SEO specialista
administrativní pracovnice
Asistent pedagoga, vychovatelka ŠD
geodet
advokátka
Grafický designer
Správce budov a pozemků
zatím studující
Koordinátor klientské péče
důchodkyně
Lektor výtvarných činností
úředník (centrální státní správa)
živnostník - hlídání dětí a úklidové služby
MAsérka, Metalurg
učitel v oblasti IT
zdravotnicky asistent
student sš
podnikatelka
státní správa
technik ve strojírně
knihkupec
Masérka
sekretářka
ridicka kamionu
jsem na gymnaziu
zást. ředitele ve školském zařízení
studentka VŠ
doktorand religionistiky
Projektový manažer
Sociální sféra
IT technik
nemám
živnostník, student
manažer
asistentka
žiadne
důchodce
geolog
v důchodu (předtím ekonom)
učitelks
marketingový specialista
prostitutka
rentiér
redaktor
krajinný ekolog
administrativní činnost
kvalitar
Asistent pedagoga a vychovatelka v družině na ZŠ
Sociální asistent
na RD
pedagog
administrativní pracovník, student humanitního oboru (studuji při zaměstnání druhou VŠ)
překladatelka
instruktorka
nezamestnaní
OSVČ na MD
žádné
Student - informatik
Porodní asistentka na rodičovské dovolené
lektor a konzultant v oblasti soft skills
architekt
bezpečnost
Student, brigádník
krupier
Personalistka
Marketingove oddeleni
...
biochemik
14053,03 %53,03 % 

Graf

7. Váš pohled na svět:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nevyhraněný11443,18 %43,18 %  
optimista11242,42 %42,42 %  
pesimista3814,39 %14,39 %  

Graf

8. Řadíte se mezi:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spirituální jedince - neodmítáte existenci něčeho nadpřirozeného10037,88 %37,88 %  
věříte v Boha/ bohy7428,03 %28,03 %  
ateisty6825,76 %25,76 %  
ateisty/agnostiky72,65 %2,65 %  
agnostik10,38 %0,38 %  
Věřím v Jednoho Boha.10,38 %0,38 %  
Věřím v Boha, ale také v reinkarnaci - minulé životy, léčení anděly a také na "energie" apod. 10,38 %0,38 %  
věřím v sílu člověka => když něco chci, jdu tvrdě za tím, podřídím tomu vše, udělám to10,38 %0,38 %  
zatím zkoumám10,38 %0,38 %  
z ničeho bylo stvořeno všechno podle nějakého chytrého všeobjímajícího kódu a zákonitostí, což je záhada.. asi? Tak nějak by to mohlo být.10,38 %0,38 %  
praktikující buddhista 10,38 %0,38 %  
Buddhista10,38 %0,38 %  
věřím ve fyzikální zákony10,38 %0,38 %  
Křesťan10,38 %0,38 %  
No, věřím v nadpřirozené jevy, které se však postupným věděckým pokrokem vysvětlí. Jinak, nevěřím, že existuje bůh a že je něco po životě.10,38 %0,38 %  
Věřím v sebe 10,38 %0,38 %  
věřím v boha po svém10,38 %0,38 %  
nebyla jsem vychovaná ve víře, ale pokud někdo víru vyznává, neberu mu ji ani mu ji nehaním10,38 %0,38 %  
Víra ve fakt, že ne vše můžeme sami ovlivnit, něco je dané10,38 %0,38 %  

Graf

9. Náboženství je podle Vás významnější:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pro jedince10238,64 %38,64 %  
pro jedince i společnost "rovným dílem"9937,5 %37,5 %  
pro nikoho4316,29 %16,29 %  
pro společnost207,58 %7,58 %  

Graf

10. Jste součástí nějakého organizovaného náboženství?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 11, neotázka č. 12].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne20477,27 %77,27 %  
ano6022,73 %22,73 %  

Graf

11. Jakého?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Římskokatolická církev712,28 %2,65 %  
křesťanství610,53 %2,27 %  
Katolík58,77 %1,89 %  
Katolická církev47,02 %1,52 %  
katolického35,26 %1,14 %  
římskokatolické35,26 %1,14 %  
CB23,51 %0,76 %  
Římsko-katolické23,51 %0,76 %  
ŘKC23,51 %0,76 %  
Buddhismus diamantové cesty 23,51 %0,76 %  
ostatní odpovědi Církev Bratrská
krest. katolickeho
římskokatolcká církev
Kostel evangelicko-augsburského vyznání
Katolické Církve
křesťanství - římský katolík
římsko-katolického
Jednota bratrská
krestanstvi
casd
islámu
Českosklovenská církev husitská
Srbská pravoslavná církev
krestan katolik
krestan-katolik
římskokatolické církve
římskokatolická církev
Českobratrská církev evangelická
křesťanství - ČCE
Římskokatolické.
2136,84 %7,95 % 

Graf

12. Jak se podle Vás lidé nejčastěji dostávají k víře?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
díky rodině23187,5 %87,5 %  
z vlastního zájmu9837,12 %37,12 %  
jinak2710,23 %10,23 %  
skrze školu51,89 %1,89 %  

Graf

13. Původ vašich znalostí o náboženství?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
samostudium14655,3 %55,3 %  
škola10840,91 %40,91 %  
rodiče9034,09 %34,09 %  
jiné6022,73 %22,73 %  

Graf

14. Náboženství, se kterými sympatizujete:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
křesťanství3516,59 %13,26 %  
žádné2813,27 %10,61 %  
buddhismus167,58 %6,06 %  
budhismus 52,37 %1,89 %  
katolické41,9 %1,52 %  
Zadne31,42 %1,14 %  
Buddhismus, taoismus31,42 %1,14 %  
křesťanství, buddhismus20,95 %0,76 %  
islám20,95 %0,76 %  
-20,95 %0,76 %  
ostatní odpovědi Křesťanství, Judaismus
římsko-katolické
římskokatolické
budhizmus
hinduismus, budhismus
s žádným
křesťanství, buddhismus, hinduismus, ...
nehlásím se k žádnému náboženství, ale sympatizuji s klidem a mírem buddhistů, ale budhistka nejsem
krestanstvy
Dudeism
veskrze protestantské křesťanství, severská mytologie
Budhismus,šamanismus
Satanizmus
nesympatizuji se žádným
asi žádné
všechna, co mi teď na mysl příjdou
egyptské božstvo
maximálně buddhismus
Deismus
nesympatizuji s žádným náboženstvím
krestanstvi
křesťanství, judaismus, taoismus a pohanství
buddhismus, hinduismus, ,,čistá" forma křesťanství
Vyloženě nesympatizuji s žádným, nejbližší jsou mi asi ty "pohanské" či východní. Negativně vyhraněný vztah mám k muslimům, výtky mám i vůči zejména katollické církvi.
Nemám sympatie ke konkré=tnímu nábožensvtí, převzala jsem si část ideologií z různých náboženských směrů
žádné (nebo maximálně budhismus)
katolická církev
nemohu jmenovat žádné konkrétní, každé má nějaké pozitiva, ale i nepřijatelná negativa
stoicismus
buddhizmus
protestanské
Katolicismus
z každého se mi líbí něco
Všechny :)
římskokatolická církev, judaismus
se všemi "neextremistickými"
žádná, všechno je to klam a manipulace, která se záměrně nezakládá na tom, co je skutečné, a je jedno, co je jejich cílem nebo jaký je v praxi výsledek
všechna, která nemají sektářské rysy
Se všemi, které učí dobrému životu. Všechny velká náboženství vzešla z Pravdy, žel lidi je často zdogmatizovali
krestanstvi, budhismus
křesťanství, šamanismus
Katolíci
Křesťanství, židovství a nevím jak pojmenovat ta ostatní :)
judaismus, hinduismus, buddhismus
sympatizuji s naukou nikoli náboženstvím, která vychází z knihy Poselství grálu vesvětle Pravdy
žádné konkrétní
Flying Spaghetti Monster (ne, fakt - protože si dělají srandu z organizovaných náboženství)
budhismus, křesťanství, woodoo, šamanství....
windsurfing -> jedine nabozenství které nevede/nevedlo k válkám, k zabíjení, k úplatkům
římsko katolická
křesťanství, budhismus, new age
zoroastrismus
buddhismus, hinduismus, taoismus, do určité míry i křesťanství a islám, různé lokální formy šamanismu
budhismus/hinduismus
náboženství prožitku
Československá církev husitská
(novo)pohanství, různé formy animismu
křesťanství jako kulturní okruh a budhismus jako universální přístup
nepodporuji ani jedno, ale sympatizuji s katolickou resp. husitskou církví
římskokatolická círvev
evangelíci
pravoslaví
všechny
krestanstvo, islam
všechna
pouze křesťanství (možná trochu židovství)
krestanstvo
Islám, Druidismus
zenový budhismus
žádné, jsem individualista
Věřím pouze v osud
0
Šintó, buddhismus
buddhismus a taoismus
Sympatizuji se všemi náboženstvími z pohledu prostého obdivu k sociálním faktům a psychologickým projevům.
šamanismus, pohanství a přírodní magie, wicca...
Starověká mnohobožství
křesťansví, judaismus, hinduismus, budhismus
některé pohanské odnože
S žádným náboženstvím nesympatizuji.
jsem křtěná římskokatolickou církví - dřív to jinak nešlo, byl tu i vliv prarodičů
se žádným, možná buddhismus
severská mytologie
Žádná.
Wicca, Buddhismus
Náboženství původních Američanů
křesťanská náboženství
hinduismus
ostatní křesťanské církve, judaismus
s zadnym
římsko-katolická
ŘK
nikdy jsem nad tím nepřemýšlela
Řimskokatolická církev
jakékoli hledání Boha
jsem ateista.
křesťanské církve
asi žádné, organicaze a dogma podle mě škodí, uopřednostňuji něco jako soukromý mysticismus - vlastní prožitek každého
Buddhismus, judaismus
Ásatrú
Katolické.
wicca, novopohanství
křesťanství pouze z malé části
Nesympatizuji s žádným. Ale respektuji víru a tradice druhých.
většina, kromě jejich vyhraněných forem (a ty má každé náboženství)
11152,61 %42,05 % 

Graf

15. Náboženství, která jsou vám nesympatická:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
islám5023,81 %18,94 %  
všechna115,24 %4,17 %  
křesťanství52,38 %1,89 %  
křesťanství, islám52,38 %1,89 %  
jehoviste31,43 %1,14 %  
svědci jehovovi31,43 %1,14 %  
žádné31,43 %1,14 %  
islám, křesťanství31,43 %1,14 %  
-31,43 %1,14 %  
jehovisti31,43 %1,14 %  
ostatní odpovědi nemám
Scientologie
ostatní
judaismus
muslimské
islam, krestanstvi
všechny
Alah
částečně islám
Všechna ostatní
islám - kvůli "svaté válce a právu šária, jinak by mi nevadil
svedkove jehovovy
snad jen woo-doo a něco ve stylu šamanismu, pokud je to vyznání
krestanstvi, islamismus
Katolická církev
Svědkové Jehovovi, Scientologie
islám, svědkové jehovovi
nic
není náboženství, které by mi bylo nesympatické - přijímám jejich existenci neutrálně
protestanti, jehoviste
Mormoni, Islám, Buddhismus, Vesmírní lidé, Hare Kršna, Hinduismus, Šintoismus, Svobodné zednářství
islám a mormoni
všechna falešná tedy nekatolická
všechna dogmatická
Islám, katolická církev (nikolik křesťanctví).
Náboženství, které omezují lidskou svobodu v podobě, na kterou jsme zde ve střední Evropě zvyklí (islám a podobně)
buddhismus
všechna ostatní včetně těch, která parazitují na křesťanství (protestanté, schizmatici, ...)
všechna nekatolická
Islám, Judaismus, Křesťanství
jakékoli náboženství když se bere příliš vážně
sekulární, bez Boha
Nekatolická
Většina sekt
svědci Jehovovy
všechny s masovými církvemi ovládanými několika jedinci
Nemám žádné takové
0
není takové
všechna, pokud jsou vyhrocena do extrému (Sataniské církve,Svědci Jehovovi, Hare Krishna... )
sektářská, nedemokratická
vše ostatní
islám, satanismus, hinduismus
Všechna, která jsou ďábelského a démonického původu, někdy to není na první pohled zřejmé.
Islám , sekty - svědci Jehovovi, Adventisté sedmého dne atd.
nelíbí se mi náboženství, která zabraňují jedinci kritivcky myslet a pouze věřit
katoliství, Islám
většina, zejména monoteistická
islám, hinduismus
satanismus
Křestanstvý
všechna, která mají na svědomí usmrcení byť jen jediného člověka/vymývání mozků/úplatkům
všechna, které neakceptují svobodu náboženství nebo agitují ve svůj prospěch
islam, mormoni
radikální islám a ortodoxní judaismus a další radikální náboženství
Náboženské sekty
islám, protestantismus, buddhismus, taoismus, hinduismus, pohanství
na každém se něco najde
katolické
Křeťanství, Islám
Svědci Jehovovi, Islámští radikálové
jakékoliv náboženstí v příliš vyhraněné či extrémistické podobě
islám a poté takové formy jakéhokoli náboženství (př. křesťanství), kde je možné označit ženu/dítě/méně často muže za čaroděje, a za to ji/je/ho persekuovat, apod.
islám a radikální formy všech náboženství celkově
zadna
budhizmus, sintoizmus, tantrizmus
člověk je ten, kdo ovlivňujě směr, kterým náboženství předává
jakákoli jiná než křesťanství a židovství
krestanstvo, islam, hinduizmus
budhizmus
islám v dnešní vyhrocené podobě
ISLÁM,respektive jeho interpretace některými fanatiky
Křesťasntví, Satanismus
Všechna, která nějakým způsobem obtěžují ostatní lidi bez vyznání.
vše
Islám, toto náboženství vyloženě nesnáším a hnusí se mi
vsechny
nove zavedena v americe
jsou mi nesympatičtí náboženští fanatici, ne náboženství samotná
žádná
Viz. předešlá odpověď.
islám, křesťanství...všechny ty striktně vymezené jediné pravdy se zkostnatělou morálkou
Těch je hodně .-) Všechna ostatní
new age, sekty
Vše ortodoxní...
všechna, mimo husitské
islám celkově a celkově všechny radikální odnože kteréhokoliv náboženství
nevím
křesťanská a muslimská
budhismus
asi všechna monoteistická
Všechna, obzláště muslimské a katolické.
Křesťansví, Islám
všechna ortodoxní
křesťané: katolíci
katolická obec, islám
vsechna
víceméně všechny náboženství
Křesťanství, judaismus, islám, hinduismus
jakákoliv netolerantní rtodoxní forma jakéhokoli náboženství
špatně položený dotaz; odmítám sektářské znaky
islám, fanatické odnože křesťanství, jakýkoliv fanatici
Islám, křesťanství a víceméně všechna, která netolerují odlišné víry
islám, buddhismus, scientologická církev, CČSH, unitáři, CASD, Svědkové Jehovovi
většina, hlavně ale asi katolicismus, islám, ortodoxní judaismus a asi celá řada dalších
protestanti, zapokatolická
Islám.
fundamentalistický islám, moonismus, bahá´i, scientologie, svědkové Jehovovi, náboženské směry spojené se sektami
hinduismus, ateismus
ateismus
Asi náboženství kde lidé přinášejí bohům lidské oběti. (bohyně Kálí - hinduizmus) - doufám že to už se dnes neděje.
všechna - víra v cokoliv jiného než v sama sebe ukazuje slabost ducha
zadne
Žádná, jsou mi nesympatičtí fanatici.
12157,62 %45,83 % 

Graf

16. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou náboženské tématiky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [základní školaotázka č. 17, střední školaotázka č. 17, vysoká školaotázka č. 19, nemám s ní zkušenostotázka č. 19].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
základní škola11844,7 %44,7 %  
nemám s ní zkušenost8732,95 %32,95 %  
střední škola3914,77 %14,77 %  
vysoká škola207,58 %7,58 %  

Graf

17. Pokud jste se setkala s výukou náboženství na základní či střední škole, jednalo se o:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [samostatný předmětotázka č. 19, výuku v rámci jiných předmětůotázka č. 18, obě možnostiotázka č. 18].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
výuku v rámci jiných předmětů8453,16 %31,82 %  
samostatný předmět5937,34 %22,35 %  
obě možnosti159,49 %5,68 %  

Graf

18. Setkali jste se s výukou náboženství i v občanské výchově?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, okrajově4444,44 %16,67 %  
ano, podrobněji2828,28 %10,61 %  
ne1919,19 %7,2 %  
ano, stejně jako v jiných předmětech88,08 %3,03 %  

Graf

19. Myslíte si, že by mělo být náboženství součástí základního vzdělávání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
mělo by být jen nepovinně volitelné16160,98 %60,98 %  
o náboženství by mělo být vyučováno i v rámci jiných předmětů9234,85 %34,85 %  
v žádném případě5320,08 %20,08 %  
mělo by být povinné pro všechny jako samostatný předmět197,2 %7,2 %  

Graf

20. Jakou podobu by případně mohlo mít?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
podávat informace o existenci jednotlivých náboženských a duchovních systémů či sekt13250 %50 %  
podávat základní informace, ale i věrouku (například katechismus) světových náboženství4918,56 %18,56 %  
nemělo by být vyučováno3613,64 %13,64 %  
mělo by být zaměřené jen na určité náboženství, učit jeho věrouku a vychovávat tak mladé věřící (včetně etiky a morálky)249,09 %9,09 %  
Základy náboženství jsou vyučovány v dějepisu, dějinách umění, geografii i ZSV, což je dostačující. Hlubší studium individuálně.10,38 %0,38 %  
Mělo by studentům představit jednotlivá náboženství, jejich věrouku, přínos. Mnoho světových problémů je založeno na náboženských konfliktech, takže by to žákům pomohlo při studiu dějepisu i při sledování současného světového dění.10,38 %0,38 %  
každý si má najít cestu sám...10,38 %0,38 %  
ná státních školách obecná informace (stačí v rámci občanské výchovy / základů spol. věd), na církevních předpokládám samostatný předmět s výukou katechismu konkrétního náboženství nebo náb. směru10,38 %0,38 %  
Měl by se vyučovat duchovní život. Tedy život z ducha - jak jej žít dobře, jak poznávat Zákony, jak být opravdovým člověkem co žije pro vyšší dobro nejen pro sebe. O náboženství by se mělo učit jen informativně, ale víru si MUSÍ každý vybrat SÁM...10,38 %0,38 %  
Souhlasím s první možností + ještě třeba dodat, z kterého náboženství vznikla naše společnost - západní civilizace (vyšla i kniha).10,38 %0,38 %  
základem by měla být morálka, nezáleží na náboženství, která však pro většinu lidí představuje autoritu, díky které se snaží morálku aplikovat10,38 %0,38 %  
úpřímně chápu, že někdo v něco věří, ale pokud to něco je stylizováno jako "pánbůh/aláh..." pak je to špatně. Když závodím, věřím ve výhru. ale věta "pánbůh mě ochrání" je nesmysl, když to neudělám sám, neudělá to nikdo...ve vesmíru jsme byli,nikdoTAMnení10,38 %0,38 %  
měly by být učeny principy bible, ne náboženské filozofie 10,38 %0,38 %  
pokud by bylo povinné, tak pouze základní informace o různých existujících náboženstvích, pokud nepovinně volitelné, tak bych snad akceptovala i věrouku světových náboženství.10,38 %0,38 %  
měla by být poskytnuta poměrně podrobná informace o věrouce, rozšířění ve světě, měly by být uvedeny příklady aplikace náboženství jak v historii tak v současnosti; musí se jednat o objektivní informace, ne obracení na víru10,38 %0,38 %  
podávat základní informace, ale i věrouku (například katechismus) světových náboženství a podávat informace o existenci jednotlivých náboženských a duchovních systémů či sekt10,38 %0,38 %  
Základní informace o nejrozšířenějších náboženství10,38 %0,38 %  
pomáhat nalézt odpovídající nástroje a cvičení pro děti, aby dokázaly lépe porozumět samy sobě.10,38 %0,38 %  
podat základní informace + věrouka nejběžnějších náboženství v daném geografickém prostoru (zběžně)10,38 %0,38 %  
Měla by být učena pouze fakta a ty by měla být konfrontována s fakty vědeckými. Náboženství jako takové je přežitek a sám ho přirovnávám k hnusu politickému. 10,38 %0,38 %  
v rámci občanské nauky, či filozofie 10,38 %0,38 %  
Náboženská tématika se projevuje v mnoha aspektech, malířství, architektuře, literatuře, v rámci těchto předmětů by se o nábožeství mělo mluvit, protože je esenciální součástí naší kultury, jejíž hodnoty v rámci vzdělávacího procesu předáváme. 10,38 %0,38 %  
Zvolil bych první dvě možnosti. A v rámci nějakého samostatného nepovinného předmětu (např. křesťanská výchova) i odpověď třetí.10,38 %0,38 %  
líbí se mi odpověď č. 2; výuka by se dále mohla dělit na dobrovolnou výuku věrouky různých náboženství, především historicky typických pro ČR10,38 %0,38 %  
líbila se mi forma kombinace informací o existenci a filosofování nad různými otázkami se záměrem naučit se kultivovaně diskutovat a vyjasnit si názor (bylo to v rámci ZSV)10,38 %0,38 %  
jako nepovinně volitelný předmět zaměřné na určité náboženství včetně jeho věrouky, etiky a morálky; v běžném výukovém procestu pouze základní informace o jednotlivých náboženských směrech, jejich historii - s přísnnou neutralitou a podporou tolerance10,38 %0,38 %  
Toš může být i obecné, ale zájmově i jen určité náboženství, ne? :D10,38 %0,38 %  

Graf

21. Jak si myslíte, že byla věnována pozornost náboženství v minulosti a jak je tomu v současnosti? (nehledě na to, jestli to bylo spravné nebo ne)

málo věnované pozornosti -1 x hodně věnované - 5

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.

KritériumŠkálaPrůměr*Rozptyl
do roku 1918 vs. -1-2-3-4-54.1591.331
první republika vs. -1-2-3-4-53.5041.015
po roce 1948 vs. -1-2-3-4-52.3031.946
v době mého studia na základní škole vs. -1-2-3-4-52.1291.112
v současnosti vs. -1-2-3-4-52.1861.075

* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.

22. Měl by učitel skrývat svůj názor na náboženství a víru v Boha?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše nesouhlasím7428,03 %28,03 %  
spíše souhlasím6825,76 %25,76 %  
nesouhlasím5420,45 %20,45 %  
souhlasím4316,29 %16,29 %  
nevím259,47 %9,47 %  

Graf

23. Myslíte si, že kdyby bylo na našem území více rozšířeno náboženství (např. křesťanství), mělo by to pozitivní důsledky na lidskou morálku (např. ochota pomáhat druhým, větší úcta k lidem, snížení kriminality apod.)?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše nesouhlasím7327,65 %27,65 %  
spíše souhlasím6424,24 %24,24 %  
nesouhlasím6223,48 %23,48 %  
souhlasím4416,67 %16,67 %  
nevím217,95 %7,95 %  

Graf

24. Předmětem filosofie je:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
věci, které přesahují tento přirozený svět, a metafyzika (tj. problematika podstaty věcí, duše, náboženství)15558,71 %58,71 %  
způsob poznávání světa kolem nás15558,71 %58,71 %  
mysl a proces myšlení13852,27 %52,27 %  
morálka, etika, právo13651,52 %51,52 %  
člověk10740,53 %40,53 %  
dějiny a jejich smysl6625 %25 %  
jazyk a způsob, jakým popisujeme svět6524,62 %24,62 %  
přirozený svět, podobně jako v přírodních vědách6524,62 %24,62 %  
víra a s tím související otázky, tedy teologie5621,21 %21,21 %  
filosofie nemá určitelný předmět studia5520,83 %20,83 %  

Graf

25. Filosofie je významná:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pro rozvoj kritického a systematického myšlení17465,91 %65,91 %  
pro rozvoj schopností argumentace a vedení dialogu15458,33 %58,33 %  
jako součást kulturního dědictví11643,94 %43,94 %  
není významná a tudíž potřebná207,58 %7,58 %  
Filozofie, jako původní význam "lásky k vědění" vědění tedy poznání je nesmírně důležitá! avšak prázdné myšlenkové rozumování člověka spíše drží v tom stejném než aby někam posouvalo...10,38 %0,38 %  
Je potřebná.10,38 %0,38 %  
jiný pohled na věc, vybízí k zamyšlení se a utvoření názoru10,38 %0,38 %  
jako základ ostatních věd10,38 %0,38 %  
vyčlenily se z ní nástupnícké vědy10,38 %0,38 %  
je významná při tvoření žebříčků hodnot a otázkách morálky10,38 %0,38 %  
protoho, kdo ji umí použít10,38 %0,38 %  
Nezajímá mě10,38 %0,38 %  
Filosofie si již prošla svojí zlatou érou a v dnešní době jí za potřebí vážně moc není. Lidé dokáží ke svým názorům dospět samy na základě faktů.10,38 %0,38 %  
rozvoj pro jedince kteri nejsou upnuty na sve nazory a radi se dozvi zajimave veci10,38 %0,38 %  
i jako předstupeň ke studiu teologie :-)10,38 %0,38 %  
jak pro koho jak na co10,38 %0,38 %  
pro vlastní tvorbu názoru a nasměrování života10,38 %0,38 %  
Záleží jak je učena...z vlastní zkušenosti mohu říci, že jak na gymnáziu, tak na univ. je kničemu (jsou učeny dějiny filosofie)...10,38 %0,38 %  

Graf

26. Filosofie je podle Vás užitečnější:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pro jedince i společnost "rovným dílem"12748,11 %48,11 %  
pro jedince7126,89 %26,89 %  
pro společnost5018,94 %18,94 %  
pro nikoho166,06 %6,06 %  

Graf

27. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou filosofie?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [základní školaotázka č. 28, střední školaotázka č. 28, vysoká školaotázka č. 32, nemám s ní zkušenostotázka č. 33].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
střední škola17566,29 %66,29 %  
nemám s ní zkušenost4115,53 %15,53 %  
vysoká škola3212,12 %12,12 %  
základní škola166,06 %6,06 %  

Graf

28. Pokud jste se setkala s výukou filosofie na základní či střední škole, jednalo se o:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [samostatný předmětotázka č. 30, výuku v rámci jiných předmětůotázka č. 29, obě možnostiotázka č. 29].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
výuku v rámci jiných předmětů14676,44 %55,3 %  
samostatný předmět3920,42 %14,77 %  
obě možnosti63,14 %2,27 %  

Graf

29. Setkali jste se s filosofickou tématikou i v občanské výchově?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, podrobněji8354,97 %31,44 %  
ano, stejně jako v jiných předmětech3724,5 %14,02 %  
ne3120,53 %11,74 %  

Graf

30. Výuka filosofie byla:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
seznámením se s dějinami filosofie a filosofickou tradicí17491,1 %65,91 %  
seznámením se se soudobou filosofií a problémy, kterými se zabývá7137,17 %26,89 %  
seznámením se s problematikou metafyziky a náboženství7036,65 %26,52 %  
diskuzí nad předloženými otázkami, argumentací, filosofováním4624,08 %17,42 %  
učením, jak se správně chovat a požívat svůj život (etika a morálka)3618,85 %13,64 %  
praktickým cvičením kritického a logického myšlení, argumentací a vedením diskuzí2312,04 %8,71 %  
chci pouze k této otázce doplnit, že jsem byla s touto výukou nespokojena, čekala jsem něco více než "tupé papouškování" historických údajů10,52 %0,38 %  
střědoškolská dějiny filosofie, vysokoškolská diskusí, argumentací, učením 10,52 %0,38 %  
nedokonalá, jako předmět ve kterém se kdy objevila10,52 %0,38 %  
Měli jsme špatnou učitelku, raději jsem všechno zapomněla.10,52 %0,38 %  
marxisticko-leninská10,52 %0,38 %  

Graf

31. Které učivo vám nejvíce utkvělo v paměti (můžete uvést i více příkladů, případně i podrobnější výpis)

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

-

-

?

Achilles a želva. Ne, vážně - skoro nic, bylo to jen biflování dějin filosofie, podle mě nevhodné.

Achyles a zelva

angličtina + základy PC (software+hardware - jak to zkrátka funguje) ale to se asi neptáš... Jestli je to jenom z oboru filosofie: pak je to biflování naprosto, pro mě, nepotřebných věcí, které překračují potřebný "základ" znalostí z dané problematiky. Pokud je to myšleno z náboženství pak Křížové výpravy, které mi toho o náboženství řekli mnohem více než co mi může jakkýkoliv věřící člověk říct...

antická filosofie

antická filosofie

anticka filosofie

Antická filosofie a scholastika

antická filozofie

antická filozofie

Antická filozofie - Platón, Sokrates

Antická filozofie, filozofie ranného středověku, Ontologický důkaz boží existence, Machiavelli

antická filozofie, Sofisté, Aristoteles...

Antická řecká filosofie

Antické

antické Řecko

antické řecko, řím

antičtí filosofové

Antičtí filosofové

antičtí myslitelé

Antika

Antika, Descart, Bacon, Hobbes, Lock

antika, Freud, kant

antika, počátek filosofie, platónova jeskyně, aristoteles descartes, nietzsche

Aristoteles, Freud, Leibniz...

Auguste Comte, Sokrates, Aristoteles, Friedrich Nietzsche, Karl Marx, Arthur Schopenhauer

B. Spinoza, scholastika, Sokrates, Filozofické školy, Kant

byla to nuda, na mě moc teoretické

dějiny filosofie

Dějiny filosofie starověkého Řecka (Herakleitos, Sokratés, Platón, Aristotelés) Logika Metafyzika a ontologie Dobro a zlo jako skutečnost Manželské právo Etika a předmět jejího zkoumání Bůh a jeho stvoření Postavy a děje Starého a Nového zákona Nauka o svátostech (iniciační a doplňující) Morálka (jak se člověk má chovat, aby nenarušoval svobodu svou ani svobodu toho druhého) Křesťanské a nekřesťanské prameny potvrzující existenci Ježíše Krista Ateismus a jeho podskupiny (vědecký, militantní, ...)

Dějiny filosofie; jednotliví myslitelé

dějiny filozofie, životopisy filozofů, filozofické směry (nepAmetuji se, co jsem brali na SŠ) většinu věcí si pamatuji z VŠ

Descasrtes, Kant

diskuze o jednotlivých filosofických a náboženských směrech a jejich porovnávání

dvakrat nevstoupis do jedne reky, stojici sip leti.

Emanuel Kant, právnická filosofie, klasičtí filosofové - počátky

Existencialismus

fakt napamatuju :-)

filosofie Antického Řecka

Filosofie existence

Filosofie nebyl můj oblíbený předmět ZSV

Filosofie pro mě byla utrpením a vybavuji si z ní pouze Ego a superego

Filozofičtí myslitelé: Aristoteles, Sokrates, Voltaire...

filozofie

Fridrich Nietsche

Friedrich Nietzsche a jeho teorie o nadčlověku; Sigmund Freud

Hérakleitos, Fromm, Buddha

historie filosofie

historie filoziofie, názory filozofů starověkých k Masarykovi

Hlavně Starořecká filosofie - hlavně díky odlišnostem s dnešním myšlením a následně Nietzsche.

I. Kant

Imanuel Kant Být nebo mít Sokrates, Platon, Aristoteles

Jak již padlo dříve, z výuky filozofie a společenských věd si spíše vzpomínám na osobu učitelky a její přístup, kdy nebylo třeba látce rozumět, ale umět správně odpapouškovat obsah sešitu a podat k němu vysvětlení či výklad - ovšem takový, který ona sama schválila, nejednalo se o nějakou diskuzi či o to, abychom si mohli sami udělat vlastní názor, ale pouze o "nasávání" vědomostí.

Jeskyně a promítání obrazů na zdi jeskyně... už nevím, jaká byla hlavní myšlenka a i kdybych věděl, změní to můj pohled na svět? Myslím že ne, protože kdyby ano, na svět se nyní dívám jinak.

Jung, Nietzsche, buddhismus

Kant

kategorický imperativ, základní přehled filosofů, Platón

Literatura

Machiaveli

marxismus

marxisticko-leninská filosofie

metafyzika

myslím že žádné :) filosofie jako taková mě nebavila :)

naštěstí jsem vše zapomněl ;-)

nějaký trojuhelník, ale už nevím kdo ho vymyslel ani o co šlo, myslím, že nějaké slovo idee tam bylo zmíněno....a pak že nějaký starověký myslitel řekl, že letící šíp stojí a zajíc nikdy nepředhoní želvu, ale to jsem nepochopila.

Nejvíce antická filosofie.

nejvýznamnější filozofové

neoplatonismus :-)

Nepamatuji si

nic

Nic si z ní nepamatuji, jen vím že to byl strašně otravný předmět a v pololetí jsem si radši nechala dát pětku, než bych se tohle učila.

o prvních filozofických školách

Občanská výchova - přehled o nejrozšířenějších náboženstvích, politice, morálce

otázky z oblasti etiky

pláton

Platon - podobenstvi o jeskyni

Platón a ideje, antická filosofie obecně

Platon a učení o idejích

platon, ariatoteles, sokrates, nitze

Platon, Aristoteles, Tomáš Akvinský, Descartes

Platón, Jaspers

Platón, Kant,

Platónova filosofie

Platonovo podobenství o jeskyni

pokud myslíte pouze z filozofie, tak nechci tvrdit, že přímo utkvělo v paměti, ale mohu říci, že jsem učivo chápala v případě, kdy se probírali antičtí a křesťanští filozofové

Pragmatismus

Pravděpodobně žádné, byl to jen krátký předmět a profesor spíše filozofoval, než učil

přednáška prof. Machovce na téma Bible, na téma Voltaire, na téma blbost

předsokratičtí myslitelé, Platón, Aristoteles, Erazim Kohák, Buddha

Přehled filosofických či náboženských směrů - obohacení mých znalostí

Přesně si nevzpomenu. Zajímavé věci si pamatuji spíše z dokumentu než ze skoly.

racionalismus, David Hume, Aristoteles, Platon, Sokrates, Karl Marx, Auguste Comte, Immanuel Kant, René Descartes

ráda jsem se od filozofie zcela oprostila, takže asi žádné

Religionistika, starořečtí filozofové

rozebírání právě různých náboženství, hlavně židovství, zkoumání filosofů jako byl Herakleitos, Sokrates, Parmenides, Tomáš Akvinský atd....

různé filosofické školy od starověku do novověku

různé filozofické názory (vzájemně si odporující...)

řecká filosofie

řecká škola

Říkala nám, že fetišismus = magie. Vážně nejsem blázen, ale to je důvod, proč filosofii nemám ráda. A říkala nám také, že pohanství je špatné a stále vyzdvihovala křesťanství

scholastika a filozof Nietzsche

Sokrates, Aristoteles, dějiny filosofie

Sokrates, Platón, Aristoteles

spíše žádné, jediné co si pamatuji je něco o hře stínů v jeskyni a snad platón?

Starověká filosofie

staroveka filozofie, Kant, stredoveka filozofie

Stoicismus,

stručný přehled filozofických směrů... spíš bych uvedla, co všechno chybělo

středověká filosofie a filosofie 20. století

takové, které vnímám jako potřebné i nyní

tao je vsude, ve vzduchu, v hovne... hvezdny nebe nade mnou a mravni zakon ve me ... a spoustu jinych hlubokomyslnych hlasek

Tělocvik, vaření, kreslení, modelování, čtení a psaní, slévárenská technologie. To vše díky tomu, že jsem to používala i v praxi.

tomas akvinsky

ucivo o mytech, dusi a lidske existenci

úvaha o vzniku světa a života

už nevím

víceméně přehled jednotlivých náboženství, základní informace o nich

Vůbec žádné, nesnáším filozofii!

výklady novodobých filozofů - náhledy na svět a křesťanství

x

Z filosofie? Jako vážně? I když jsem z toho maturoval, nic si nepamatuji...je zbytečné se šrotit nazpaměť seznamy filozofů.

Zamýšlení nad otázkama jako: Jak víme, že zítra vyjde slunce nebo (napíšu to laicky) jak víme, že nejsme jen ve snu, že není něco víc, než dokážeme vnímat.

ze střední školy téměř nic - filosofii vyučující brala jako "nutné zlo" a tímto způsobem ji i prezentovala - sama měla znalosti spíše nevalné. Na VŠ mě nejvíce zaujala postmoderní filozofie

žádné!

žádné...

že někdo tvril, že principem veho je oheň, někdo jiný pracoval s pojmem "tabula rassa" ze existovali stoikove, skeptici...

32. Bylo či je pro Vás studium filosofie přínosné?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím7031,39 %26,52 %  
souhlasím6227,8 %23,48 %  
spíše nesouhlasím3515,7 %13,26 %  
nevím3013,45 %11,36 %  
nesouhlasím2611,66 %9,85 %  

Graf

33. Jak si myslíte, že byla věnována pozornost výuce filosofie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.

KritériumŠkálaPrůměr*Rozptyl
do roku 1918 vs. -1-2-3-4-53.081.346
první republika vs. -1-2-3-4-53.1171.051
po roce 1948 vs. -1-2-3-4-52.4171.357
v době mého studia na ZŠ vs. -1-2-3-4-52.3941.057
v současnosti vs. -1-2-3-4-52.7921.15

* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.

34. Myslíte si, že by mohla filosofická výuka nahradit výuku náboženství?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 35, spíše anootázka č. 35, spíše neotázka č. 36, neotázka č. 36].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne8231,06 %31,06 %  
spíše ano7829,55 %29,55 %  
ne6926,14 %26,14 %  
ano3513,26 %13,26 %  

Graf

35. Ve které oblasti by náboženství mohla nahradit?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

0

Buddhismus

Celkově. Myslím, že k náboženství stačí člověku pár základních informací, aby se částěčně orientoval. Podrobnější znalost náboženství bych nechal jako samostudium, pokud se člověk chce dozvědět více. Oproti náboženství lze z filosofie více čerpat i v dnešní době.

Dejepis

dějiny

etické zásady, hodnotový systém - náboženství beru jako jeden z objektů výzkumu dějin myšlení v rámci filozofie (ostatně religionistika s filozofií velmi souvisí)

etika

etika a morálka, lidské hodnoty

Etika, jedna ze součástí utváření charakteru člověka

etika, morálka,...

etika, zásady slušného chování, hledání životního cíle, objektivita a schopnost kritického myšlení

Filozofie ani náboženství by se neměli vyučovat, nýbrž by měly být vedeny jako volitelné předměty či spíše by měly být ukázkou toho, jak člověk může uvažovat. Nikoliv se učit cizí myšlenky a názory, jenž jsme se povinni učit pro prospěch (známce) na škole.

historie

hlavně v oblasti morálky, naše současná společnost je absolutně amorální, protože bohem se staly peníze

Hlavně v oblastni světonázorové.

hledání smyslu života

Hledání smyslu života, morální otázky

Chapani sveta, dusledku naseho chovani, mysleni. Filozofie dokaze naprosto plne nahradit nabozenstvi

jak člověk má žít,morálně atak

jiný pohled na náboženství

kosmologie a a hledání identity

Lidstvo je dnes v nové epoše. Už nestačí pouze věřit a nechat se "organizovat". Dnes musí mít člověk živé přesvědčení, které se jako takové musí zakládat na poznání a vlastních zkušenostech. Člověk se musí ptát, musí hledat a zkoumat... Filozofie by měla jít tímto směrem a v tom by mohla nahradit náboženství... Avšak tato otázka je problém pojmů.. Problém v tom co si kdo představí pod těmito slovy teď a jaký měli význam dříve...

morálka, etika, přemýšlení, tvoření vlastních názorů, argumentace...

moralka, etika, svetonazor

náhled na svět

nevim

Otázka je příliš široká. Záleží, z jakého stavu vycházíte. Co je to vlastně "náboženství"? Myslíte vyučovací hodiny? Chybí Vám konceptualizace a z ní vycházející operacionalizace. Měla jste provést pilotáž, než jste vytvořila dotazník pro velkou skupinu respondentů. Některé otázky je třeba vypustit, jiné zcela upravit. Celkově jsou pojmy používány velmi vágně. Chtělo by to pojmově lépe vymezit.

otázky o vzniku světa

Pokud by zahrnula výuku o náboženství jako myšlenkových proudech, pak v rámci škol zcela.

přemýšlení lidí nad něčím hlubším, přesahujícím....

reálného života

slušnost a společenské chování

správná cest, tj. zabránění fanatismu v náboženství...

uvažování

V duševnu

v oblasti etiky

V oblasti vlastního rozhodování a v přemýšlení o světu a životě v jiných souvislostech než náboženských.

v oblasti vztahů mezi lidmi ( mezi generacemi mladí verzus senioři), protože náboženství nabádalo k tomu vážit si rodičů, respektovat je) a zejména v kultuře a etice tisku (noviny, bulvár, sdělovací prostředky TV, rozhlas, internet apod)

V otázce historie, kultury, společenského a civilizačního poznání obecně.

ve všech

ve všech

ve všech

Ve všech

ve všech oblastech, hlavně v citové výchově a světonázorové

ve všech oblastech,Náboženství je vymývání mozku teoriemi, které se zakládají na bludech a pohádkách.

ve všech, ale záleží na tom, jakým způsobem by byla pojatá, pokud by se jednalo o trénink samostatného racionálního uvažování + etiky, bylo by to perfektní, náboženství nemůže nic podobného a kvalitativně srovnatelného nabídnout, to samozřejmě neznamená, že je špatné učit o náboženství, aby studenti získali všeobecný přehled, porozuměli různým způsobům lidského uvažování, ale aby si i uvědomili, jaké nesmysly a klamy jsou součástí různých náboženských ideologií a byli schopni je pak odhalit i v jiných souvislostech

ve všech, nabozenství by malo bý dobrovolné a melo by ze skol zmizet do kostela.

Vnímání světa, etické hodnoty

vše

všechny, náboženství je v dnešní době přežitek. Většina náboženství vznikala pro nevzdělané lidi s omezenými informacemi a podle mě právě nahrazovalo dnešní oblast filosofie, odpovídalo an neznámé otázky atd. doba je jiná

výklad světa, existence, bytí

vznik a důvod existence světa

36. Stává či stalo se, že by výuka filosofie nahrazovala náboženství ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 37, neotázka č. 38, nevímotázka č. 38].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nevím14856,06 %56,06 %  
ano5922,35 %22,35 %  
ne5721,59 %21,59 %  

Graf

37. Vzpomněli byste si na nějaký konkrétní příklad?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

asi ne.. možná jen v soc-komunismu, ale víc se mi o tom nechce přemýšlet

budhismus, který je veden jako nábožesntví, ale je to pro mě spíše filozofický směr života

Darwinismus jako filosofický systém u ateistů plní roli náboženství.

Hovoří se o nahrazení náboženství v rámci vzdělávacího procesu, že? Nejlepší informaci o Bibli, jejím vzniku, autorech - pravděpodobných - jsem obdržela v rámci filosofie. Jedny z nejzajímavějších textů zabývajících se náboženstvím jsem četla v rámci filosofie - autory jsou filosofové.

jako předmět je zařazena filosofie jako součást základů společenských věd, výuka náboženství je spíše vzácná

marxismus leninismus, konfuciánství v Číně atd.

marxismus-leninismus

marxismus-leninismus

Morální systém může vzniknout na základě náboženství stejně jako filosofie

Na střední škole jsme se o různých nábožnestvích více dozvěděli právě v rámci filozofie.

na střední škole na hodinách ZSV

na VŠ - nic o jakémkoli náboženství se nevyučovalo (nepřednášelo), nepadlo žádné slovíčko, vždy šlo pouze o filosofii, známe filosofy a jejich názory, proudy

Napadla mě komunistická ideologie (nevím,zda se to dá nazvat filosofie,ale myslím si ,že ano - filosofie komunismu)

ne

ne

Ne

ne

nevím

Opět bych zmínila oblast světonázorovou. Náboženstí jako takové mi příjde strašně stálé, jsou již předepsané morální hodnoty a jejich pořadí tak, jak to bůh/bohové/někdo jiný chtěl. Díky folosofii si tyto morální hodnoty vystavíme sami díky naší svobodné vůli.

plno náboženství je jen filozofie.. všechno se relativizuje

při studiu na vysokých školách před listopadem 1989

religionistika nahrazuje katechismus

Středověk

v dějinách se několikrát stalo, že určitý myšlenkový proud vytkvěl ve všeobjimající ideologii, která byla lidem předkládána téměř jako náboženství - například v nacistickém Německu nebo v SSSR či po roce 1948 v Československu.

v komunismu - Marxismus-Leninismus

v morálce myslím plně nahrazuje individuální filozofie nekterých jedinců náboženské pojetí morálky

výklad základů jednotlivých náboženských a filosofických směrů

Vznik a rozšíření buddhismu, konfucianismus (čili to není tak úplně evropská záležitost)

Ideologie je soustava myšlenek, názorů, teorií i představ obvykle představující náhled na svět nebo společnost.

38. Jak vnímáte pojem ideologie?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
neutrálně12948,86 %48,86 %  
negativně11041,67 %41,67 %  
pozitivně259,47 %9,47 %  

Graf

39. Jedná se o ideologii?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
fašismus, nacismus20878,79 %78,79 %  
socialismus, komunismus19272,73 %72,73 %  
anarchismus15458,33 %58,33 %  
kapitalismus12848,48 %48,48 %  
liberalismus12547,35 %47,35 %  
feminismus10840,91 %40,91 %  
demokracie10238,64 %38,64 %  
náboženství9837,12 %37,12 %  
gnosticismus, utopismus9636,36 %36,36 %  
environmentalismus8532,2 %32,2 %  
materialismus8231,06 %31,06 %  
orientální nauky (buddhismus, hinduismus, šintoismus,…)7929,92 %29,92 %  
evropanství6123,11 %23,11 %  
gender5821,97 %21,97 %  
xenofobie5721,59 %21,59 %  
workoholismus228,33 %8,33 %  

Graf

Myšleno je jak vlastní učení se o ideologii, tak i ideologicky zabarvená výuka.

40. Setkal(a) jste se problematikou ideologie během svých studií?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 41, neotázka č. 45].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano18570,08 %70,08 %  
ne7929,92 %29,92 %  

Graf

41. V rámci jakých předmětů byla probírána problematika ideologie?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
občanská výchova / společenské vědy15785,33 %59,47 %  
dějepis12769,02 %48,11 %  
český jazyk3418,48 %12,88 %  
zeměpis2915,76 %10,98 %  
jiný2614,13 %9,85 %  
výuka byla celkově ideologicky zabarvená2513,59 %9,47 %  

Graf

42. Jak bylo téma ideologie probíráno v občanské výchově ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [podrobnějiotázka č. 43, stejně jako v jiných předmětechotázka č. 43, nebylo probíránootázka č. 45].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
podrobněji9350,54 %35,23 %  
stejně jako v jiných předmětech7239,13 %27,27 %  
nebylo probíráno1910,33 %7,2 %  

Graf

43. Jakým způsobem byla problematika ideologie zakomponována do výuky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [neutrální podání základních informací o existenci významných ideologií a o jejich historiiotázka č. 44, podání informací o jejich existenci a historii + zaměření se na podporu hodnot, soudobě uznávaných systémů a naopakotázka č. 44, byla představována jen jedna soustava a prosazovány její hodnotyotázka č. 44, jinak → konec dotazníku].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
neutrální podání základních informací o existenci významných ideologií a o jejich historii8249,7 %31,06 %  
podání informací o jejich existenci a historii + zaměření se na podporu hodnot, soudobě uznávaných systémů a naopak5734,55 %21,59 %  
byla představována jen jedna soustava a prosazovány její hodnoty2414,55 %9,09 %  
jinak21,21 %0,76 %  

Graf

44. Které učivo Vám nejvíce utkvělo v paměti (můžete uvést i více příkladů, případně i podrobnější výpis)

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

-

-

"Sovětský svaz - náš vzor" a hustili do nás, že jen KSČ vytyčuje pro nás tu nejlepší cestu (i když v jejich řadách byla řada lehkoživků a hlavně tlučhubů)

0

1984

2. světová válka - fašismus, nacizmus Komunizmus, Socializmus

asi téměř všechno, co jsme se učili

Asi žádné (ON a Dějepis nemám rád...)

bohužel to byl prakticky výhradně Marxismus-Leninismus, tedy ideologie zhoubná, počátek naší současné morální katastrofy

Co se týče ideologie? Fašismus, komunismus

Dějepis, Občanská výchova

demokracije a antropocenticka lidska prava

fašismus

fašismus

fašismus

fašismus a nacismus

fašismus, anarchismus, enviromentalismus

Fašismus, Komunismus, Evropská unie

fašismus, nacismus, komunismus

Historické poučení o nebezpečích vzestupu totalitních ideologií v době krize.

hlavně diskuze

ideologie

Ideologie fašismu a její důsledky

Ideologie marxismu-leninismu a jiné

ideologie týkající se 2. světové války

informace o komunismu, fašismu

islám, křesťanství, budhismus

islamismus

Jaké učivo?

Kapitál - Marx, Engels, Manifest komunistické strany atd.

komunismus

komunismus

komunismus utopie

komunismus-zakladatelé, základní myšlenky, světová revoluce, třídní boj, opravedlňování zločinů ve prospěch ideologie fašismus- vznik a vpodstatě to samé co u komunismu

komunismus, fašismus

Komunismus, nacismus - fašismus

komunistická ideologie

láska k Sovětskému svazu a jeho lidu

Liberalismus.

literatura, strojírenská technologie, matematika

Marxismus

marxismus

marxismus leninismus

Marxisticko-Leninská ideologie a "Vědecký" komunismus

Moc si to nevybavuji, byly to věci, které už jsem znala z minulosti - v zásadě se probíraly jen ty jednoduché věci typu co je fašismus a komunismus. Jen tak z povinnosti, učitelé jsou samozřejmě komunisti, tak se jim do toho nechce.

morální kodex budovatele komunismu, sjezdy KSČ po roce 1948 :-(

nacionalismus, komunismus, socialismus

nacismus

nacismus

nacismus

nacismus (především v souvislosti s výukou dějepisu), kapitalismus (prostupoval mnoho předmětů na SŠ, bohužel ve výuce nebyl považován za ideologii a nebyl kriticky hodnocen - spíše jsme byli indoktrinováni)

Nacismus, fašismus, anarchie

nacismus, fašismus, komunismus,...

nacismus, komunismus, absolutismus,...

Nacismus, komunismus, kapitalismus

negativní vymezení se proti komunismu, důraz na demokracii

nejzajímavější bylo, jak si občas učitel sám sobě odporuje a přesto není schopen uznat, že je něco špatně...

nelze konkretne popsat

Nepamatuji se

nevzpomínám si

nic

Problematika nacismu a fašismu

příkladů je hodně: ve spojení s ideologií se mi asociují národy a vznik jejich uvědomění, takže nacionalismus jakéhokoli ražení, od židovství/sionismu, přes kolonialismus až k "českoslovenství", německému nacismu atd.

socialismus

Socialismus, komunismus.

socialismus, pragmatismus, nacismus, křesťanství

Spíš mi utkvěl v hlavě ten přechod - do konce ZŠ bylo vše ideologicky zabarvěno "třídně", s nástupem na SŠ se pojí doba objevování svobody a demokracie a odsuzování předchozích "hodnot".

Stádia na cestě životem - pionýr, svazák, komunista.

taková, jaké pokládám za důležité i nyní

urputně jsem se snažila, aby mi komunistická ideologie v paměti neutkvěla

V paměti mi utkvěl hlavně výčet různých polotických ideologií, stálých i pouze pechodných, které, snad ve všech případech, skončily katastrofou, neboť vždy se najde přivrženec jiné ideologie, který donutí davy, aby jej poslouchaly

všechno

x

z dějepisu (gymnázium). výklad jednotlivých ideologii v historii lidstva

z historie fašismus/nacismus, z historie ekonomických věd liberalismus, neoliberalismus, protekcionismus a konzervatismus, apod.

z ideologie? bohužel komunismus a důvody, které k tomu vedli, ať již lhostejnost/strach USA ze SSSR... a také nezakázání KSČM, když to mohl pan Havel udělat

za komunismu byla prosazována jedna ideologie (marx-leninská) a z té mi utkvěla v paměti jenom zlost

Žádné, měl jsem svůj vlastní názor, kterému výuka odporovala, takže jsem volil přístup "naučit se nazpamět ty socanské kecy, nechat se vyzkoušet, zapomenout".

45. Myslíte si, že by mělo být téma ideologie součástí dnešního základního vzdělávání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 46, spíše anootázka č. 46, spíše neotázka č. 47, neotázka č. 47].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano10941,6 %41,29 %  
ano8331,68 %31,44 %  
spíše ne4416,79 %16,67 %  
ne269,92 %9,85 %  

Graf

46. Jakou podobu by podle Vás mohlo mít?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
neutrální podání základních informací o existenci významných ideologií a o jejich historii11760,94 %44,32 %  
podání informací o jejich existenci a historii + zaměření se na podporu hodnot, soudobě uznávaných systémů a naopak6734,9 %25,38 %  
představení jen jedné soustavy a prosazování jejích hodnot na úkor ostatních52,6 %1,89 %  
vysvětlení co to je, být objektivní, držet se faktů, nevnucovat cokoliv komukoliv10,52 %0,38 %  
líí se mi odpověď 1; plus zdůraznění jednotlivých ideologií a jejich negativních dopadů na lidstvo10,52 %0,38 %  
základní stručný přehled o existenci ideologií by měl člověk mít, ale učit o jejich historii je sporné, protože si vládní systémy historii upravovaly vždy k obrazu svému10,52 %0,38 %  

Graf

47. Jak si myslíte, že byla ve výuce věnována pozornost problematice hodnot, idejí a ideologie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.

KritériumŠkálaPrůměr*Rozptyl
do roku 1918 vs. -1-2-3-4-52.8321.537
první republika vs. -1-2-3-4-53.161.211
po roce 1948 vs. -1-2-3-4-53.6982.066
v době mého studia vs. -1-2-3-4-52.8171.203
v současnosti vs. -1-2-3-4-52.8131.091

* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.

48. Mohla by podle Vás ideologická výuka nahradit výuku náboženství?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nesouhlasím11041,98 %41,67 %  
spíše nesouhlasím7026,72 %26,52 %  
nevím6324,05 %23,86 %  
spíše souhlasím145,34 %5,3 %  
souhlasím51,91 %1,89 %  

Graf

49. Stává či stalo se někdy, že by ideologická výuka náboženství nahrazovala ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 50, ne → konec dotazníku, nevím → konec dotazníku].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nevím13651,91 %51,52 %  
ano7528,63 %28,41 %  
ne5119,47 %19,32 %  

Graf

50. Můžete uvést i konkrétní případy.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

"Zbožštění" marxismu či maoismu v prakticky všech státech, které se kdy prohlásily za komunistické (popřípadě pod krycím názvem socialistické či lidově demokratické) - čili v tomhle tentokrát jede Evropa i Asie rovným dílem.

děje se to stále, mění se jen ideologie dle doby, situace, učitele...

Domnívám se, že k tomu docházelo za minulého režimu.

Environmentalismus plní pro mnohé roli náboženství.

fašismus v Německu za II.sv.v.

fašismus, socialismus, komunismus

chodila jsem na ZŠ za hlubokého komunismu...

ideologická propaganda v totalitních režimech

ideologie národního socialismu, ideologie komunistická

jak jsem už uvedl - Marxismus-Leninismus jako ideologický směr nahradil náboženství v době socialismu

komunismus

komunismus

komunismus

komunismus

Komunismus

Komunismus

Komunismus má prvk víry v Boha (spasitele = Marxe, Lenina, "vyvolený národ" = dělnická třída)

Komunismus, nacismus - 2.SV, po 1948

komunisté

Komunisti potlačovali křesťanství.

komunistická ideologie po roce 1948, současná propagace demokracie, ekologismu a eurohujerství,...

KSČM/SSSR

Marxismus-leninismus

na otázku jsem v podstatě již uvedl dříve, když jsem ideologii bral jako umocněnou formu určitého filosofického směru

Náboženství za 1. republiky nahrazovala čechoslovakisticá ideologie, za protektorátu národně socialistická, od února 1948 komunistická.

Nacismus, komunismus

např. u nás za socialismu

období protekorátu a komunismus, asi i nyní - v rámci ekonomie

Od roku 1948

po r 48

po roce 1948 v ČR

pravdoláskařství a víra v lidská práva se snaží nahradit křesťanství

SŠ před revolucí (za socialismu)

V 50. letech 20. století bylo komunistickou ideologií násilně potlačováno jakékoliv náboženské i jiné politické hnutí a smýšlení

v době nadvlády komunistické strany, tedy do r.1989 - ideologie prosákla napříč všemi obory a byla všudypřítomná i v běžném životě

v komunismu

v minulém režimu

v případě, že učitelka podávala vlastní náboženství jako to jediné, o dalších se nezmiňovala.

V režimech nacistických, komunistických a liberálně demokratických.

v totalitních režimech, které zavrhují náboženství a jeho funkce pro společnost nahrazují v rámci vlastní ideologie.

Víra proti socialismu, každé má svoje plusy.

viz., dnešní vymývání mozků mládeži zejména na středních školách, překrucování faktů a historie atd.,

výuka a výchova na školách v letech 1948 - 1989; nakonec i celospolečensky ve stejném období snaha nahradit náboženské myšlení a náboženské potřeby lidí ideologickou nalejvárnou + potírání projevů svobodného náboženského života

Za komunismu zcela jistě.

za války


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 10 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

2. Váš věk:

  • odpověď 19 - 26:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi nesouhlasím na otázku 32. Bylo či je pro Vás studium filosofie přínosné?

16. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou náboženské tématiky?

  • odpověď základní škola:
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi v době mého studia na základní škole [1-2-3-4-5] -: 4 na otázku 21. Jak si myslíte, že byla věnována pozornost náboženství v minulosti a jak je tomu v současnosti? (nehledě na to, jestli to bylo spravné nebo ne)

24. Předmětem filosofie je:

  • odpověď věci, které přesahují tento přirozený svět, a metafyzika (tj. problematika podstaty věcí, duše, náboženství):
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi víra a s tím související otázky, tedy teologie na otázku 24. Předmětem filosofie je:
  • odpověď způsob poznávání světa kolem nás:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi jazyk a způsob, jakým popisujeme svět na otázku 24. Předmětem filosofie je:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi obě možnosti na otázku 17. Pokud jste se setkala s výukou náboženství na základní či střední škole, jednalo se o:

27. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou filosofie?

  • odpověď střední škola:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi praktickým cvičením kritického a logického myšlení, argumentací a vedením diskuzí na otázku 30. Výuka filosofie byla:

28. Pokud jste se setkala s výukou filosofie na základní či střední škole, jednalo se o:

  • odpověď výuku v rámci jiných předmětů:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano, podrobněji na otázku 29. Setkali jste se s filosofickou tématikou i v občanské výchově?
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 29. Setkali jste se s filosofickou tématikou i v občanské výchově?

30. Výuka filosofie byla:

  • odpověď seznámením se s dějinami filosofie a filosofickou tradicí:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi základní škola na otázku 27. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou filosofie?

39. Jedná se o ideologii?

  • odpověď anarchismus:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi workoholismus na otázku 39. Jedná se o ideologii?
  • odpověď feminismus:
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi workoholismus na otázku 39. Jedná se o ideologii?
  • odpověď xenofobie:
    • 4.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi workoholismus na otázku 39. Jedná se o ideologii?

41. V rámci jakých předmětů byla probírána problematika ideologie?

  • odpověď dějepis:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi zeměpis na otázku 41. V rámci jakých předmětů byla probírána problematika ideologie?
  • odpověď občanská výchova / společenské vědy:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi český jazyk na otázku 41. V rámci jakých předmětů byla probírána problematika ideologie?
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi zeměpis na otázku 41. V rámci jakých předmětů byla probírána problematika ideologie?
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi podání informací o jejich existenci a historii + zaměření se na podporu hodnot, soudobě uznávaných systémů a naopak na otázku 43. Jakým způsobem byla problematika ideologie zakomponována do výuky?
    • zobrazit další souvislosti
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi podrobněji na otázku 42. Jak bylo téma ideologie probíráno v občanské výchově ?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi neutrální podání základních informací o existenci významných ideologií a o jejich historii na otázku 43. Jakým způsobem byla problematika ideologie zakomponována do výuky?

47. Jak si myslíte, že byla ve výuce věnována pozornost problematice hodnot, idejí a ideologie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

  • odpověď do roku 1918 [1-2-3-4-5] -: 1:
    • 5.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi první republika [1-2-3-4-5] -: 1 na otázku 47. Jak si myslíte, že byla ve výuce věnována pozornost problematice hodnot, idejí a ideologie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

48. Mohla by podle Vás ideologická výuka nahradit výuku náboženství?

  • odpověď nesouhlasím:
    • 2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi mělo by být zaměřené jen na určité náboženství, učit jeho věrouku a vychovávat tak mladé věřící (včetně etiky a morálky) na otázku 20. Jakou podobu by případně mohlo mít?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Vaše pohlaví:

2. Váš věk:

3. Ve kterém kraji jste strávili většinu dětství?

4. Bydlím:

5. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

6. Povolání:

7. Váš pohled na svět:

8. Řadíte se mezi:

9. Náboženství je podle Vás významnější:

10. Jste součástí nějakého organizovaného náboženství?

12. Jak se podle Vás lidé nejčastěji dostávají k víře?

13. Původ vašich znalostí o náboženství?

14. Náboženství, se kterými sympatizujete:

15. Náboženství, která jsou vám nesympatická:

16. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou náboženské tématiky?

17. Pokud jste se setkala s výukou náboženství na základní či střední škole, jednalo se o:

18. Setkali jste se s výukou náboženství i v občanské výchově?

19. Myslíte si, že by mělo být náboženství součástí základního vzdělávání?

20. Jakou podobu by případně mohlo mít?

21. Jak si myslíte, že byla věnována pozornost náboženství v minulosti a jak je tomu v současnosti? (nehledě na to, jestli to bylo spravné nebo ne)

22. Měl by učitel skrývat svůj názor na náboženství a víru v Boha?

23. Myslíte si, že kdyby bylo na našem území více rozšířeno náboženství (např. křesťanství), mělo by to pozitivní důsledky na lidskou morálku (např. ochota pomáhat druhým, větší úcta k lidem, snížení kriminality apod.)?

24. Předmětem filosofie je:

25. Filosofie je významná:

26. Filosofie je podle Vás užitečnější:

27. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou filosofie?

28. Pokud jste se setkala s výukou filosofie na základní či střední škole, jednalo se o:

29. Setkali jste se s filosofickou tématikou i v občanské výchově?

30. Výuka filosofie byla:

32. Bylo či je pro Vás studium filosofie přínosné?

33. Jak si myslíte, že byla věnována pozornost výuce filosofie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

34. Myslíte si, že by mohla filosofická výuka nahradit výuku náboženství?

36. Stává či stalo se, že by výuka filosofie nahrazovala náboženství ?

38. Jak vnímáte pojem ideologie?

39. Jedná se o ideologii?

40. Setkal(a) jste se problematikou ideologie během svých studií?

41. V rámci jakých předmětů byla probírána problematika ideologie?

42. Jak bylo téma ideologie probíráno v občanské výchově ?

43. Jakým způsobem byla problematika ideologie zakomponována do výuky?

45. Myslíte si, že by mělo být téma ideologie součástí dnešního základního vzdělávání?

46. Jakou podobu by podle Vás mohlo mít?

47. Jak si myslíte, že byla ve výuce věnována pozornost problematice hodnot, idejí a ideologie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

48. Mohla by podle Vás ideologická výuka nahradit výuku náboženství?

49. Stává či stalo se někdy, že by ideologická výuka náboženství nahrazovala ?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Vaše pohlaví:

2. Váš věk:

3. Ve kterém kraji jste strávili většinu dětství?

4. Bydlím:

5. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

6. Povolání:

7. Váš pohled na svět:

8. Řadíte se mezi:

9. Náboženství je podle Vás významnější:

10. Jste součástí nějakého organizovaného náboženství?

12. Jak se podle Vás lidé nejčastěji dostávají k víře?

13. Původ vašich znalostí o náboženství?

14. Náboženství, se kterými sympatizujete:

15. Náboženství, která jsou vám nesympatická:

16. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou náboženské tématiky?

17. Pokud jste se setkala s výukou náboženství na základní či střední škole, jednalo se o:

18. Setkali jste se s výukou náboženství i v občanské výchově?

19. Myslíte si, že by mělo být náboženství součástí základního vzdělávání?

20. Jakou podobu by případně mohlo mít?

21. Jak si myslíte, že byla věnována pozornost náboženství v minulosti a jak je tomu v současnosti? (nehledě na to, jestli to bylo spravné nebo ne)

22. Měl by učitel skrývat svůj názor na náboženství a víru v Boha?

23. Myslíte si, že kdyby bylo na našem území více rozšířeno náboženství (např. křesťanství), mělo by to pozitivní důsledky na lidskou morálku (např. ochota pomáhat druhým, větší úcta k lidem, snížení kriminality apod.)?

24. Předmětem filosofie je:

25. Filosofie je významná:

26. Filosofie je podle Vás užitečnější:

27. Kde jste se poprvé sekal(a) s výukou filosofie?

28. Pokud jste se setkala s výukou filosofie na základní či střední škole, jednalo se o:

29. Setkali jste se s filosofickou tématikou i v občanské výchově?

30. Výuka filosofie byla:

32. Bylo či je pro Vás studium filosofie přínosné?

33. Jak si myslíte, že byla věnována pozornost výuce filosofie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

34. Myslíte si, že by mohla filosofická výuka nahradit výuku náboženství?

36. Stává či stalo se, že by výuka filosofie nahrazovala náboženství ?

38. Jak vnímáte pojem ideologie?

39. Jedná se o ideologii?

40. Setkal(a) jste se problematikou ideologie během svých studií?

41. V rámci jakých předmětů byla probírána problematika ideologie?

42. Jak bylo téma ideologie probíráno v občanské výchově ?

43. Jakým způsobem byla problematika ideologie zakomponována do výuky?

45. Myslíte si, že by mělo být téma ideologie součástí dnešního základního vzdělávání?

46. Jakou podobu by podle Vás mohlo mít?

47. Jak si myslíte, že byla ve výuce věnována pozornost problematice hodnot, idejí a ideologie v minulosti a jak je tomu v současnosti?

48. Mohla by podle Vás ideologická výuka nahradit výuku náboženství?

49. Stává či stalo se někdy, že by ideologická výuka náboženství nahrazovala ?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Valová, A.Náhrady náboženství ve vzdělávacím procesu (výsledky průzkumu), 2014. Dostupné online na https://nahrady-nabozenstvi-vzdelava.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.