Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Faktory ovlivňující nákup potravin

Faktory ovlivňující nákup potravin

Atraktivita turistických oblastí Jeseníky a Střední Morava
Znáte Střední Moravu nebo Jeseníky? Co považujete za největší lákadla regionu?

(veřejné výsledky 12. 12.)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Klaudia Sypula
Šetření:10. 03. 2012 - 18. 03. 2012
Počet respondentů:183
Počet otázek (max/průměr):20 / 18.14
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:66,7 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.05:31
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážení respondenti,

 

dovoluji si Vás touto cestou oslovit a požádat Vás o vyplnění následujícího dotazníku. Jsem studentka 5. ročníku Slezské univerzity oboru Marketing a management a tento dotazník je součástí mé diplomové práce na téma "Analýza faktorů ovlivňujících chování spotřebitele při nákupu potravin". Cílem tohoto průzkumu je získání poznatků, jak jednotlivé faktory ovlivňují spotřebitele při jeho rozhodování o nákupu potravin.

 

Pokud není u otázky uvedena informace o možnosti výběru více odpovědí, označte prosím pouze jednu.

Dotazník je zcela anonymní a je určen pro všechny respondenty.

 

Velice děkuji za Váš čas a ochotu tento dotazník vyplnit.
 

Odpovědi respondentů

1. Jak často nakupujete čerstvé potraviny?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Obden7842,62 %42,62 %  
1 - 2x týdně5932,24 %32,24 %  
Denně4625,14 %25,14 %  

Graf

2. Ve kterém místě prodeje převážně nakupujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Supermarket / Hypermarket13975,96 %75,96 %  
Malé prodejny v místě bydliště3619,67 %19,67 %  
Specializovaná prodejna73,83 %3,83 %  
Internetové obchody10,55 %0,55 %  

Graf

3. Které kritérium Vás nejvíce ovlivňuje při nákupu potravin? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 7 - ovlivňuje nejvíce = 1, nejméně = 7

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
Kvalita a vlastnosti produktu2.3932.785
Vzhled produktu3.882.51
Cena2.9292.809
Země původu4.8032.825
Značka4.8251.816
Dobrá zkušenost s produktem3.1693.004
Reklama62.492

Graf

4. Vybíráte si potraviny podle výrobce či země původu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne, nezáleží mi na tom, odkud výrobek pochází9652,46 %52,46 %  
Ano, tyto údaje jsou pro mne důležité8747,54 %47,54 %  

Graf

5. Při výběru mezi českými a zahraničními potravinami dáváte přednost:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Českým potravinám, pouze při cenách nižších nebo srovnatelných s cenami zahraničních produktů13171,58 %71,58 %  
Českým potravinám, i v případě vyšší ceny4926,78 %26,78 %  
Zahraničním potravinám při jakékoli ceně31,64 %1,64 %  

Graf

6. U jakého typu potravin je pro Vás nejvíce rozhodující původ a kvalita zboží? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 8 - rozhodující = 1

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
Ovoce a zelenina2.824.366
Mléko a mléčné výrobky3.1263.126
Maso a masné výrobky2.9183.496
Mlýnské obilné výrobky (mouky, vločky, müsli, rýže…)5.2622.926
Pekařské výrobky (chléb, pečivo, sušenky, oplatky…)4.1373.178
Vejce a těstoviny4.8092.548
Cukrovinky6.3393.022
Nealkoholické nápoje a koncentráty6.593.564

Graf

7. Dáváte přednost potravinám, jejichž etikety nesou značky kvality?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 8, Neotázka č. 9].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano9451,37 %51,37 %  
Ne8948,63 %48,63 %  

Graf

8. Uveďte, podle které značky kvality se při nákupu nejčastěji rozhodujete:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Klasa7175,53 %38,8 %  
Czech Made 3436,17 %18,58 %  
BIO (Produkt ekologického zemědělství)2526,6 %13,66 %  
Fair Trade1414,89 %7,65 %  

Graf

9. Jsou pro Vás důležité informace o složení produktu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano13774,86 %74,86 %  
Ne2413,11 %13,11 %  
Nevím2212,02 %12,02 %  

Graf

10. Zkoušíte rádi nové produkty nebo dáváte přednost vyzkoušeným a dobře známým?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Dávám přednost známým a osvědčeným produktům14277,6 %77,6 %  
Raději zkouším nové produkty4122,4 %22,4 %  

Graf

11. Ovlivňují Vás při výběru potravin slevy a cenová zvýhodnění?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano14880,87 %80,87 %  
Ne2111,48 %11,48 %  
Nevím147,65 %7,65 %  

Graf

12. Ovlivňuje Vás při koupi potravin rovněž jejich obal?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, někdy12769,4 %69,4 %  
Ne, neovlivňuje3921,31 %21,31 %  
Ano, často179,29 %9,29 %  

Graf

13. Ovlivňují Vás při výběru potravin média?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 14, Neotázka č. 15, Nevímotázka č. 15].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne9551,91 %51,91 %  
Nevím5127,87 %27,87 %  
Ano3720,22 %20,22 %  

Graf

14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
TV1.3510.552
Rozhlas4.271.116
Internet2.6220.992
Tisk2.9191.102
Venkovní reklama (outdoorová – např. billboardy)3.8381.055

Graf

15. Projevila se změna výše DPH na Vašem nákupu potravin?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 16, Neotázka č. 17, Nevímotázka č. 17].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne7842,62 %42,62 %  
Ano7742,08 %42,08 %  
Nevím2815,3 %15,3 %  

Graf

16. Uveďte jakým způsobem:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Omezuji nákup nepotřebných produktů (např. cukrovinek)4761,04 %25,68 %  
Nakupuji především zlevněné produkty3444,16 %18,58 %  
Nakupuji méně 2431,17 %13,11 %  
nakupuji stejně jako předtím - nehledám vyloženě slevy ani nenakupuji méně - jíst a žít se musí :D prostě musím zaplatit více... co se dá dělat..11,3 %0,55 %  

Graf

17. Vaše pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena11663,39 %63,39 %  
Muž6736,61 %36,61 %  

Graf

18. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
19 – 2613875,41 %75,41 %  
27 – 35158,2 %8,2 %  
18 let a méně147,65 %7,65 %  
36 – 5094,92 %4,92 %  
50 – 6573,83 %3,83 %  

Graf

19. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Středoškolské s maturitou9350,82 %50,82 %  
Vysokoškolské6233,88 %33,88 %  
Základní179,29 %9,29 %  
Středoškolské bez maturity63,28 %3,28 %  
Vyšší odborné52,73 %2,73 %  

Graf

20. Uveďte výši měsíčního příjmu Vaši domácnosti:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
20.001 – 30.0005731,15 %31,15 %  
10.001 – 20.0004826,23 %26,23 %  
Do 10.000 Kč3217,49 %17,49 %  
30.001 – 40.0002513,66 %13,66 %  
Nad 40.001 Kč2111,48 %11,48 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 6 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

3. Které kritérium Vás nejvíce ovlivňuje při nákupu potravin? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 7 - ovlivňuje nejvíce = 1, nejméně = 7

  • odpověď Reklama =7:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Pekařské výrobky (chléb, pečivo, sušenky, oplatky…)=2 na otázku 6. U jakého typu potravin je pro Vás nejvíce rozhodující původ a kvalita zboží? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 8 - rozhodující = 1

4. Vybíráte si potraviny podle výrobce či země původu?

  • odpověď Ne, nezáleží mi na tom, odkud výrobek pochází:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ne na otázku 9. Jsou pro Vás důležité informace o složení produktu?
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Země původu=7 na otázku 3. Které kritérium Vás nejvíce ovlivňuje při nákupu potravin? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 7 - ovlivňuje nejvíce = 1, nejméně = 7

7. Dáváte přednost potravinám, jejichž etikety nesou značky kvality?

  • odpověď Ano:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi BIO (Produkt ekologického zemědělství) na otázku 8. Uveďte, podle které značky kvality se při nákupu nejčastěji rozhodujete:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Czech Made na otázku 8. Uveďte, podle které značky kvality se při nákupu nejčastěji rozhodujete:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Fair Trade na otázku 8. Uveďte, podle které značky kvality se při nákupu nejčastěji rozhodujete:
    • zobrazit další souvislosti
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Klasa na otázku 8. Uveďte, podle které značky kvality se při nákupu nejčastěji rozhodujete:

13. Ovlivňují Vás při výběru potravin média?

  • odpověď Ano:
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Internet=2 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Internet=3 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Rozhlas=4 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • zobrazit další souvislosti
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Rozhlas=5 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Tisk=3 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi TV=1 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Venkovní reklama (outdoorová – např. billboardy)=4 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • 4.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Venkovní reklama (outdoorová – např. billboardy)=5 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)

14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)

  • odpověď Rozhlas=5:
    • 8.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Venkovní reklama (outdoorová – např. billboardy)=4 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
  • odpověď TV=1:
    • 6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Internet=2 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)
    • 5.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Tisk=3 na otázku 14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)

15. Projevila se změna výše DPH na Vašem nákupu potravin?

  • odpověď Ano:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nakupuji méně na otázku 16. Uveďte jakým způsobem:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nakupuji především zlevněné produkty na otázku 16. Uveďte jakým způsobem:
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi Omezuji nákup nepotřebných produktů (např. cukrovinek) na otázku 16. Uveďte jakým způsobem:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jak často nakupujete čerstvé potraviny?

2. Ve kterém místě prodeje převážně nakupujete?

3. Které kritérium Vás nejvíce ovlivňuje při nákupu potravin? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 7 - ovlivňuje nejvíce = 1, nejméně = 7

4. Vybíráte si potraviny podle výrobce či země původu?

5. Při výběru mezi českými a zahraničními potravinami dáváte přednost:

6. U jakého typu potravin je pro Vás nejvíce rozhodující původ a kvalita zboží? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 8 - rozhodující = 1

7. Dáváte přednost potravinám, jejichž etikety nesou značky kvality?

8. Uveďte, podle které značky kvality se při nákupu nejčastěji rozhodujete:

9. Jsou pro Vás důležité informace o složení produktu?

10. Zkoušíte rádi nové produkty nebo dáváte přednost vyzkoušeným a dobře známým?

11. Ovlivňují Vás při výběru potravin slevy a cenová zvýhodnění?

12. Ovlivňuje Vás při koupi potravin rovněž jejich obal?

13. Ovlivňují Vás při výběru potravin média?

14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)

15. Projevila se změna výše DPH na Vašem nákupu potravin?

16. Uveďte jakým způsobem:

17. Vaše pohlaví:

18. Váš věk:

19. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

20. Uveďte výši měsíčního příjmu Vaši domácnosti:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jak často nakupujete čerstvé potraviny?

2. Ve kterém místě prodeje převážně nakupujete?

3. Které kritérium Vás nejvíce ovlivňuje při nákupu potravin? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 7 - ovlivňuje nejvíce = 1, nejméně = 7

4. Vybíráte si potraviny podle výrobce či země původu?

5. Při výběru mezi českými a zahraničními potravinami dáváte přednost:

6. U jakého typu potravin je pro Vás nejvíce rozhodující původ a kvalita zboží? Odpovědi seřaďte podle důležitosti od 1 do 8 - rozhodující = 1

7. Dáváte přednost potravinám, jejichž etikety nesou značky kvality?

8. Uveďte, podle které značky kvality se při nákupu nejčastěji rozhodujete:

9. Jsou pro Vás důležité informace o složení produktu?

10. Zkoušíte rádi nové produkty nebo dáváte přednost vyzkoušeným a dobře známým?

11. Ovlivňují Vás při výběru potravin slevy a cenová zvýhodnění?

12. Ovlivňuje Vás při koupi potravin rovněž jejich obal?

13. Ovlivňují Vás při výběru potravin média?

14. Uveďte pořadí od 1 do 5, které médium Vás ovlivňuje nejvíce (1), nejméně (5)

15. Projevila se změna výše DPH na Vašem nákupu potravin?

16. Uveďte jakým způsobem:

17. Vaše pohlaví:

18. Váš věk:

19. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

20. Uveďte výši měsíčního příjmu Vaši domácnosti:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Sypula, K.Faktory ovlivňující nákup potravin (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://nakup-potravin.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.