Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Nákupní chování a volný čas
Nákupní chování a volný čas
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Jana Spilková |
---|---|
Šetření: | 10. 07. 2009 - 28. 08. 2009 |
Počet respondentů: | 224 |
Počet otázek (max/průměr): | 13 / 12.18 |
Použité ochrany: | unikátní IP |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 25,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:54 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Následující dotazník slouží k poznání nákupního chování respondentů, k zjištění obliby velkých komplexních nákupních center a také si klade za cíl zjistit, zda je v dnešní době možné považovat nakupování za jistou formu trávení volného času. Výsledky šetření budou využity pro postdoktorský projekt o nakupování a spotřebě a také by měly přispět k poznání a pochopení fenoménu nakupování obecně.
Odpovědi respondentů
1. Kde nejčastěji nakupujete potraviny a základní zboží denní potřeby?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
supermarket | 98 | 43,75 % | 43,75 % |
hypermarket | 63 | 28,13 % | 28,13 % |
samoobsluha | 43 | 19,2 % | 19,2 % |
menší pultová prodejna | 11 | 4,91 % | 4,91 % |
diskontní prodejna | 8 | 3,57 % | 3,57 % |
jiné | 1 | 0,45 % | 0,45 % |
2. Chodíte nakupovat do nákupních center?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 3, ne → otázka č. 3].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 212 | 94,64 % | 94,64 % |
ne | 12 | 5,36 % | 5,36 % |
3. Jak často nakupujete v nákupním centru?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2 - 4 krát měsíčně | 74 | 33,04 % | 33,04 % |
1 krát týdně | 64 | 28,57 % | 28,57 % |
1 krát měsíčně | 54 | 24,11 % | 24,11 % |
méně často | 32 | 14,29 % | 14,29 % |
4. Co je pro Vás hlavní při výběru nákupního centra?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
je to velké centrum, kde seženu vše, co potřebuji | 154 | 68,75 % | 68,75 % |
dobrý výběr zboží, možnost porovnávat | 137 | 61,16 % | 61,16 % |
kvalitní obchody | 122 | 54,46 % | 54,46 % |
dostupnost automobilem | 96 | 42,86 % | 42,86 % |
k dispozici jsou čisté toalety | 91 | 40,63 % | 40,63 % |
možnost občerstvení - jídlo, pití | 90 | 40,18 % | 40,18 % |
čisté prostředí | 89 | 39,73 % | 39,73 % |
je dostupné MHD | 87 | 38,84 % | 38,84 % |
dostanu zde kvalitní zboží za rozumnou cenu | 87 | 38,84 % | 38,84 % |
krytý, zastřešený prostor | 65 | 29,02 % | 29,02 % |
prostorové řešení centra | 63 | 28,13 % | 28,13 % |
je to hezké místo, kde rád/a trávím čas | 56 | 25 % | 25 % |
příjemná obsluha | 47 | 20,98 % | 20,98 % |
prosvětlený prostor | 42 | 18,75 % | 18,75 % |
je to živé, vzrušující místo | 29 | 12,95 % | 12,95 % |
přátelská atmosféra | 23 | 10,27 % | 10,27 % |
dobré místo i pro malé děti / matky s dětmi | 13 | 5,8 % | 5,8 % |
ostatní nakupující jsou mi sympatičtí | 7 | 3,13 % | 3,13 % |
5. Kolik času průměrně strávíte při jedné návštěvě ve svém oblíbeném nákupním centru?
Povinná otázka, respondent musel napsat číselnou odpověď (pouze kladná čísla).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2 | 82 | 36,61 % | 36,61 % |
1 | 46 | 20,54 % | 20,54 % |
3 | 33 | 14,73 % | 14,73 % |
4 | 13 | 5,8 % | 5,8 % |
5 | 10 | 4,46 % | 4,46 % |
1.5 | 6 | 2,68 % | 2,68 % |
60 | 4 | 1,79 % | 1,79 % |
6 | 4 | 1,79 % | 1,79 % |
30 | 3 | 1,34 % | 1,34 % |
0.5 | 3 | 1,34 % | 1,34 % |
ostatní odpovědi | 20 | 8,93 % | 8,93 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 3.26 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 30 |
Variační rozpětí: | 29 |
Rozptyl: | 22.37 |
Směrodatná odchylka: | 4.73 |
Medián: | 2 |
Modus: | 2 |
6. Jak nejčastěji trávíte svůj volný čas?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pasivně (odpočinek, televize) | 93 | 41,52 % | 41,52 % |
aktivně (např. sport) | 53 | 23,66 % | 23,66 % |
jinak | 32 | 14,29 % | 14,29 % |
věnuji se specifickým koníčkům (modelář, včelař ...) | 32 | 14,29 % | 14,29 % |
nakupováním, chozením po obchodech | 14 | 6,25 % | 6,25 % |
7. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 177 | 79,02 % | 79,02 % |
muž | 47 | 20,98 % | 20,98 % |
8. Kolik je Vám let?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
21 - 30 let | 104 | 46,43 % | 46,43 % |
16 - 20 let | 62 | 27,68 % | 27,68 % |
do 16 let | 29 | 12,95 % | 12,95 % |
31 - 40 let | 19 | 8,48 % | 8,48 % |
41 - 50 let | 7 | 3,13 % | 3,13 % |
21-30 let | 1 | 0,45 % | 0,45 % |
51 - 60 let | 1 | 0,45 % | 0,45 % |
71 a více let | 1 | 0,45 % | 0,45 % |
9. Jaká je velikostní kategorie obce, ve které žijete?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
více než 100 000 obyvatel | 99 | 44,2 % | 44,2 % |
do 1 000 obyvatel | 26 | 11,61 % | 11,61 % |
1 001 - 5 000 obyvatel | 22 | 9,82 % | 9,82 % |
20 001 - 50 000 obyvatel | 21 | 9,38 % | 9,38 % |
5 001 - 10 000 obyvatel | 21 | 9,38 % | 9,38 % |
50 001 - 100 000 obyvatel | 19 | 8,48 % | 8,48 % |
10 001 - 20 000 obyvatel | 16 | 7,14 % | 7,14 % |
10. Kolik osob žije ve Vaší domácnosti?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat číselnou odpověď (pouze nezáporná čísla).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
4 | 73 | 35,1 % | 32,59 % |
3 | 52 | 25 % | 23,21 % |
2 | 45 | 21,63 % | 20,09 % |
5 | 15 | 7,21 % | 6,7 % |
1 | 14 | 6,73 % | 6,25 % |
6 | 6 | 2,88 % | 2,68 % |
0 | 1 | 0,48 % | 0,45 % |
4.00 | 1 | 0,48 % | 0,45 % |
7 | 1 | 0,48 % | 0,45 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 3.23 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 5 |
Variační rozpětí: | 4 |
Rozptyl: | 0.95 |
Směrodatná odchylka: | 0.97 |
Medián: | 3 |
Modus: | 4 |
11. Kolik dětí do 15 let žije ve Vaší domácnosti?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat číselnou odpověď (pouze nezáporná čísla).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0 | 145 | 69,71 % | 64,73 % |
1 | 38 | 18,27 % | 16,96 % |
2 | 20 | 9,62 % | 8,93 % |
3 | 3 | 1,44 % | 1,34 % |
4 | 2 | 0,96 % | 0,89 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 0.36 |
Minimum: | 0 |
Maximum: | 2 |
Variační rozpětí: | 2 |
Rozptyl: | 0.39 |
Směrodatná odchylka: | 0.63 |
Medián: | 0 |
Modus: | 0 |
12. V jakém okrese bydlíte?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Praha | 42 | 22,95 % | 18,75 % |
Brno | 7 | 3,83 % | 3,13 % |
Ostrava | 6 | 3,28 % | 2,68 % |
Brno-město | 4 | 2,19 % | 1,79 % |
jihomoravský | 4 | 2,19 % | 1,79 % |
Prachatice | 3 | 1,64 % | 1,34 % |
Hradec Králové | 3 | 1,64 % | 1,34 % |
Plzeň | 3 | 1,64 % | 1,34 % |
Trutnov | 3 | 1,64 % | 1,34 % |
Jindřichův Hradec | 2 | 1,09 % | 0,89 % |
ostatní odpovědi | 106 | 57,92 % | 47,32 % |
13. Prosím, stručně popište, co pro Vás znamená nakupování, popř. jaké pocity si s nakupováním v nákupním centru spojujete:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
-
-poměrně často si jdu něco koupit za odměnu či jako "náplast" na smutek (jde ovšem o položky do 500,-) -miluji slevová období a v jejich období jsem schopná strávit v nákupním centru poměrně dost času -dříve jsem koupila naprosto vše, na co jsem měla a co mi sedělo (oblečení) -nyní si snažím několikrát položit otázku."opravdu to potřebuješ? budeš to nosit?" odpovím-li si kladně, dané oblečení koupím.
Běžné nakupování potravin apod. nutné zlo, protože nemám ráda možnost velkého výběru, zdržuje mě to. Naproti tomu nakupování knih, nábytku např. mě už celkem baví, i když nemám ráda shánění, a nakupování oblečení mě baví jen, když zrovna nic přímo nepotřebuji - to nakupuji nejvíce ve slevách, a jak mám náladu.
Běžnou rutinu, chci to mít co nejdřív za sebou. Jenom občas se vydávám "na lov" - shánět dárky, něco pěkného na sebe apod. To se mi stane zhruba čtyřikrát do roka.
Cena,vše na jednom místě,jinak hrůza ,když nemusim nejdu tam.
co nejjednodušší a rychlé zajištění základních potřeb v odpovídající kvalitě za rozumnou cenu, 1-2x do roka zakoupení "radostí", případně obnovení šatníku (chvilka s dcerou na módu, kafe a oběd); důležitá je milá obsluha a informovaný, česky mluvící personál, čisté prostředí;velmi nepříjemné jsou změny umístění zboží, které hledám, 1vchod, který mne "donutí" projít celý obchod, abych se dostala ven; a fronty nestojím, kdyby to dávali zadarmo:)
Často pociťuji neuspokojení z nákupu, neboť se mi stává, že i v obrovském množství obchodů nedokážu najít to, co potřebuji. Málokdy chodím po obchodech bez předem stanoveného cíle nákupu.
davy lidí, stres
dobrý nákup
Fajn pocity, hlavně keyž je plná karta nebo spnzor:o)
hodně obchodů pohromadě, možnost koupit více věcí najednom místě vs předražené zboží a leckdy špatné architektonické uspořádání (umístění eskalátorů v Palladiu).
hrůza
Hrůza. Já chodím jen s rodinou kteří nakupují a já se nudím.
jde pouze o nutnou činnost, nákupní centrum má jedinou výhodu že je vše pohromadě. Jinak jsou nákupní centra pouze přehlídkou hloupých lidí, kteří jsou tam schopni strávit celý den.
je mi fajn kdyz si na sebe koupim neco pekneho nejakou novou vec...zname na to pro me dost ale jsou dulezitejsi veci..ale je to prijemne odreagovani
je to nezbytna soucast naseho zivota. prinasi to urcity pocit relaxace, navic je to alespon nejaka ziva komunikace s vnejsim svetem...dnes lidi prilis mnoho casu travi na internetu.
Je to pro mne nutnost a tak trochu ztráta času. Nakupování je pro mne spíše stresující a psychicky namáhavé než zábava a relax. Nákupní centra navštěvuji pouze z toho důvodu, že mám zde najednou větší šanci sehnat vše,co potřebuji, ale zároveň mi zde silně vadí vysoká koncentrace lidí.
je to příjmené prostředí, rád si kupuju nové věci
Je to taková moje malá závislost.
Jezdím do nákupního centa protože to mám nejblíž a seženu tam vše co potřebuji. Většinou tam nakupuji pouze potraviny a drogerii. Když jdu kupovat oblečení tak tam většinou strávím skoro celý den:)
když nevíím co chcu, tak mě otravuje se jen tak procházet po obchodech...většinou tam chodíím, když něco potřebuju.
komplexni sluzby pod jednou strechou
Koupím si co potřebuji.
Koupit co chci a odejit.
KRÁÁSA
Má-li jít o nakupování oděvů či obuvi, a pokud mám i dostatečné finanční prostředky, je pro mě nakupování aktivitou, na kterou se již dopředu velmi těším, která je pro mě vzrušující, zábavná, a rozhodně jde o aktivitu, bez které bych nemohla žít!!
moc lidí, hrozný vzduch, upřednostňuji nákup po internetu
Nakupování = nutná potřeba. Snažím se trávit nakupováním co nejméně času.
nakupování = radost, když si koupím něco nového; zvadost, možnost zjistit současný sortiment zboží; otrava, když nakupuji příliš dlouho
nakupování je nezbytou součástí života. Zamená pro mě nutnost a když nemusím nakupovat, nedělám to. Pocity - nuda, stres,
Nakupování je nutnost pořízení potravin a nezbytně nutných věcí pro život.
nakupování je nutnost. Velká obchodní centra z duše nenávidím, je to jenom velká přehlídka téhle hnusné konzumní společnosti.
Nakupování je nutností, jednou za čas i příjemné strávení času. Většinou se snažím vyřídit co nejrychleji vše co potřebuji a odcházím. Pocity - příjemné.
Nakupování je obstarání potřebných věcí, které nemá smysl moc protahovat. Nákupní centrum umožňuje vybrat ze široké nabídky, porovnat, zvolit nejpříznivější alternativu. Řadu věcí ale kupuji pomocí internetu
nakupovani je ok, ale nekdy je to opruz
nakupování je pro mě nutné zlo, pocity z něj pouze negativní, nebaví mě, nepřináší mi žádné uspokojení
nakupování je pro mě povinnost zajistit věci které potřebuji,netrávím takhle svůj volný čas,v nákupních cetrech je moc lidí proto volím raději menší obchody,kde se znám s personálem i když jen od vidění,jsou mi ochotni více poradit
nakupování je prostředek k získání věcí, které potřebuji a/nebo chci. Při nakupování nezažívám nijaké zvláštní pocity: snad jen před Vánocemi, kdy vrcholí nákupní horečka a všude je spoustu lidí je mi nakupování nepříjemné, ale jinak je to pro mě prostě jen činnost. Nakupuji proto, abych získala danou věc a nikoliv pro nakupování samotné.
Nakupování je spíše nutnost než moje záliba. Nakupuji především potraviny, jednou za čas oblečení. Spíše než pro sebe rád nakupuji dárky pro přátele a rodinu.
Nakupování mám rád, ale v česku je to horor, hrozní prodavači a nekvalitní předražené zboží a hlavně ty kyselé tváře podavačů.
nakupování mě nebaví a proto co nejrychleji tyto prostory opouštím
Nakupování moc nemusím; v obchodech mi vadí hlasitá hudba a stojany, regály apod. tak blízko u sebe, že není možnost se vyhnout se zákazníkem v protisměru. Řídím se obvykle heslem: co nejrychleji nakoupit a honem pryč. :-D
nakupování potravin = nutnost nakupování oblečení = pokud seženu to, co chci, tak radost, jinak otrava
Nakupování potravin a ostatních nezbytných věcí k životu je povinností, ostatního zboží (jako oblečení)příjemnou povinností.
Nakupování potravin je celkem nuda, nakoupím vše potřebné. Nakupování např,. oblečení, hraček pro děti je relaxace, pokud je na to čas.
Nakupování pro mě občas znamená odpočinek,radost z nakoupené věci,hlavně když mají radost děti,občas povinost,pocity jsou často jiné,mění se podle nálady.
Nakupování samo o sobě mě nebaví, tudíž přikládám větší váhu ostatním "aktivitám" např. restaurace, kino... jelikož bydlím na vesnici, beru to jako výlet (zajímá mě tedy i prostředí, v kterém je centrum postaveno).
nakupování znamená pro mě většinou obměnu současných požitků, jichž využívám pro všechny svoje aktivity; zároveň je příjemné, že v nákupním centru je možno nakupovat jak potraviny tak oblečení.
nakupovanie je len obstaravanie nevyhnutntych potravin, vyhybam sa obchodom ak tam nemusim byt a idem tam len ak mam dlhy zoznam na nakup nemam rada suchy vzduch v centre
Nakupováním si dělám radost. Je to odpočinek i zábava zároveň a hlavně mě to baví.
Nakupovat chodím v případě nutnosti, většinou nekupuji zbytečné věci
Nakupovat se má, jen když je třeba a nesmí se brát jako hobby.
např. nákup oblečení - udělat si radost...
nejraději jdu pro konkrétní věc, o které vím, kde přesně se nachází a poté hned zaplatit a odejít, vše co nejrychleji
nepříjemná nutnost
nepříjemná povinnost
nerada nakupuji v nakupnim centru protoze je obrovsky a nevyznam se v nem. Hypermarket pro me znamena stres, hondba za materialismem a vycerpava ze me energii.
nuda, povinnost, ale radost z nových věcí
nutná nuda
Nutnost a utrpení
Nutnost nakupování... tzv. browsing provozuji jen vyjímečně a to spíše v obchodech s oblečením anebo s parfémy.... ale jen vyjímečně
Nutnost. Radši bych nakupovala mimo nákupní centra - např. na "hlavní ulici", ale tato možnost podle mého v Praze již neexistuje. Navštěvuji jedno nákupní centrum, kde jdu "na jistotu" do svých oblíbených obchodů. Téměř nikdy nejdu do jiných obchodů. Brouzdání po obchodech určitě pro mě není způsob zábavy.
Nutnost. V centru města už prakticky nejsou obchody např. s oblečením, takže čas od času je pro mě nezbytné zajet do obchodního centra. Nakupování zde je mi však spíše nepříjemné, nemám ráda davové akce, což nakupování v centru je.
obstarávání jídla, potěšení z nákupu oblečení, zábava
Odpočinek, oddych... potěšení =o)
odreagování, společenské obohacení, vybírání koho sebou, aby tahal všechny ty těžký tašky ;-)
Pocit uspokojení :-)
pohodu, rozmanitost zboží, uspokojení z dobrého nákupu
potřeba
Povinnost
Prakticky jakékoliv nakupování (snad kromě nákupu knih a spol.) je pro mě nepříjemné.
pro mě mají jedinou výhodu - mají otevřeno dlouho do noci případně celou noc
prostě rád navštěvuji hračkárny pro dospělé :-)
rada si prohlizim ruzne veci, ale nekdy je to stresujici
Ráda si prohlížím nové modely a když najdu něco hezkého na sebe a koupím si to, mám z tohoobrovskou radost
radost
radost z nových věcí
Radost, zábava, uvolnění, možnost "osladit si život" a zapomenout na běžné problémy
relax
relax
relax, rychle nakoupit
relax, štěstí
relax, v pripade mnozstva ludi v centre stres, rychlo kupit, co potrebujem, v pripade doplnku a khin sa brouzdam rada, inak radsej nakupit a odist
rychlost, volnost
S bolestí očí kvůli klimatizaci a příliš agresivnímu osvětlení.
shánění věcí, pocity od radosti po frustraci
Skvělé
spojení příjemného s užitečným
stres
Stres, horko, masa lidí Nesnáším nakupování U otázky č.5 nemáte upřesněno v jakých jednotkách!!
štěstí, vzrušení, touha po nových věcech
To je legrační dotazník, já jsem odpověděl, že nenakupuji v supermarketu a stejně se mi otevřely otázky, kolik tam trávím času a tak. Jakou bude mít výpovědní hodnotu takovýhle dotazník? :o) Tak jsem napsal, že tam trávím jeden (to mají být hodiny nebo dny?) čas.
to, že seženu věci, které potřebuji
únavná nutnost, co mohu, koupím přes internet
unavujici zalezitost
uspokojení z dobrého nákupu
utrácení, relaxace, reprezentování sebe samé, setkání s lidmi, prohlížení obchodů
uvolnění od stresu
Uvolnění, možnost vybírat a zkoušet, aniž by vypadalo špatně, když si nic nekoupím, možnost občerstvení umožnuje strávit tu celé odpoledne.
V nákupním centru nakupuju jenom v případě, že je to nutné. Nemám ráda ty spousty lidí, vadí mi hlasitá hudba v obchodech, většinou špatně nastavená lkimatizace.
vadí mi hodně lidí, takže se snažím si všechno vyřídit co nejrychleji
velký výběr, dostupnost, ovšem fronty u pokladen značně zdržují
většinou nutnost, nepříjemná povinnost, občas i zábava, pokud nesháním nic konkrétního
Vše nakupování miluju
Wow xD Odreagování,zábava
zábava
Zábava, pokud jsou peníze a nemusí se moc šetřit.
Zábava, relaxace, někdy stres.
Zábava, shánění specifických věcí i nakupování jen tak pro radost, někdy stres.
zábava,odpočinek,zlepšení nálady,utrácení
znamená pro mě odpočinek a zábavu
ztráta času, nutné zlo
žádné
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.