Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Názor na umělé oplodňování
Názor na umělé oplodňování
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Magdaléna a Vojtěch Dařbujanovi |
---|---|
Šetření: | 21. 01. 2011 - 05. 03. 2011 |
Počet respondentů: | 1222 |
Počet otázek (max/průměr): | 21 / 8.6 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 65,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.08:02 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vyjádřete svůj názor na umělé oplodňování a na postoj Římskokatolické církve k této problematice.
Dotazník pro rodiče dětí ve věku 0 – 15 let a pro mladé od 15 let věku, kteří v budoucnu uvažují o založení své rodiny.
Výsledky výzkumu použiji ve své diplomové práci a budou pro všechny zájemce veřejně k dispozici.
Magdaléna Dařbujanová, studentka 5. ročníku CMTF v Olomouci
Odpovědi respondentů
1. Jste rodič dítěte (dětí) ve věku 0 – 15 let?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO → otázka č. 3, NE → otázka č. 2].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 612 | 50,08 % | 50,08 % |
ANO | 610 | 49,92 % | 49,92 % |
2. Jste starší 15-ti let a uvažujete do budoucna o založení vlastní rodiny?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 3, Ne → konec dotazníku].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 567 | 92,65 % | 46,4 % |
Ne | 45 | 7,35 % | 3,68 % |
3. Víte o existenci některé z uvedených metod umělého oplodnění?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
oplodnění ve zkumavce po smíchání spermií s vajíčky (IVF) | 516 | 91,01 % | 42,23 % |
injekce vybrané spermie do vybraného vajíčka v laboratoři (ISCI) | 411 | 72,49 % | 33,63 % |
přenos rozmraženého embrya do dělohy (KET) | 357 | 62,96 % | 29,21 % |
přenos vajíčka a spermie do vejcovodu (GIFT) | 344 | 60,67 % | 28,15 % |
přenos spermií z pochvy do dělohy (IUI) | 212 | 37,39 % | 17,35 % |
neznám žádnou z uvedených metod | 14 | 2,47 % | 1,15 % |
4. Na číselné stupnici vyjádřete svůj postoj různým variantám či aspektům umělého oplodnění:
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
S přenosem spermií otce z pochvy do dělohy matky | 1.991 | 1.751 |
S oplodněním ve zkumavce z buněk rodičů (ne od dárce) | 2.166 | 2.283 |
S oplodněním ve zkumavce, s použitím buněk dárce | 2.952 | 2.677 |
Se zmrazováním embryí pro případné další využití | 3.146 | 2.753 |
S náhradním mateřstvím, kdy dítě donosí jiná žena | 3.093 | 2.342 |
5. Pokud nesouhlasíte s přenosem spermií otce z pochvy do dělohy matky, vyjádřete na číselné stupnici, jakou roli v tom hrají níže uvedené možné důvody
Nepovinná otázka, respondent se mohl u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se mohl u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Považuji to za nepřirozené | 2.81 | 2.44 |
Považuji to za nemorální | 3.403 | 1.982 |
Odporuje to postoji církve | 3.328 | 2.569 |
Je to zdravotní riziko pro ženu | 3.23 | 1.82 |
6. Pokud nesouhlasíte s oplodněním ve zkumavce s použitím buněk dárce, vyjádřete svůj důvod na číselné stupnici
Nepovinná otázka, respondent se mohl u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se mohl u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Považuji to za nepřirozené | 2.2 | 2.182 |
Považuji to za nemorální | 2.472 | 2.4 |
Odporuje to postoji církve | 2.809 | 2.918 |
Je to zdravotní riziko pro ženu | 3.066 | 1.79 |
Je to nedůstojné zacházení s lidskou bytostí | 2.34 | 2.446 |
Nejasný původ dítěte | 2.255 | 2.088 |
Obavy ze zdravotních problémů dítěte | 2.46 | 1.969 |
Obavy z psychických problémů dítěte | 2.47 | 2.075 |
Obavy z rizika incestu při výběru životního partnera, až dítě dospěje | 3.148 | 2.209 |
Kvůli produkci nadbytečných embryí | 2.33 | 2.29 |
Riziko selektivní interrupce při uchycení více plodů | 2.141 | 2.09 |
Příliš vysoká úmrtnost embryí v porovnání s narozenými dětmi | 2.473 | 2.086 |
7. Komu by, podle vás, mělo být umělé oplodnění umožněno?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Neplodným manželským párům | 495 | 87,3 % | 40,51 % |
Neplodným, nesezdaným párům | 264 | 46,56 % | 21,6 % |
Ženám žijícím v partnerském vztahu s jinou ženou | 183 | 32,28 % | 14,98 % |
Osamělým ženám | 149 | 26,28 % | 12,19 % |
Párům bez zdravotních potíží, které chtějí pouze vyloučit postižení dítěte | 119 | 20,99 % | 9,74 % |
Nikomu | 75 | 13,23 % | 6,14 % |
Párům bez zdravotních potíží, které si pouze chtějí vybrat pohlaví dítěte | 33 | 5,82 % | 2,7 % |
8. Jste sám/a dítě z umělého oplodnění?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 554 | 99,82 % | 45,34 % |
ano | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
9. Máte sami dítě z umělého oplodnění?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 337 | 91,83 % | 27,58 % |
nic | 8 | 2,18 % | 0,65 % |
Nechci odpovědět | 4 | 1,09 % | 0,33 % |
nemám děti | 3 | 0,82 % | 0,25 % |
nemám dítě | 2 | 0,54 % | 0,16 % |
ne, ale chci mít dítě donošené náhradní matkou | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Ne, ale 10 let se o to snažíme | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Adopce | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Ano, ze zkumavky ze svých buněk | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
usiluji o něj | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Ne, ale snažíme se o to. | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Zatím nemám | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
2xIVF bez úspěchu, nyní přizorené otěhotnění. | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Zatím ne, ale již jsem IVF-ICSI a KET podstoupila | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Ano, pomocí přenosu spermií z pochvy do dělohy | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
právě čekáme miminko z IVF | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
Právě se pokoušíme o IVF ze svých buněk | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
děti nemám | 1 | 0,27 % | 0,08 % |
10. Označte jeden z postojů, o kterém si myslíte, že odpovídá učení Římskokatolické (ŘK) církve:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ŘK církev je proti všem metodám umělého oplodňování | 334 | 58,91 % | 27,33 % |
Nevím | 122 | 21,52 % | 9,98 % |
Souhlasí s oplodněním v těle i mimo tělo matky, ale pouze z buněk rodičů (ne od dárců) | 52 | 9,17 % | 4,26 % |
Souhlasí s přenosem spermií otce z pochvy do dělohy matky | 51 | 8,99 % | 4,17 % |
Souhlasí se všemi metodami umělého oplodňování | 8 | 1,41 % | 0,65 % |
11. Znáte důvody, které ŘK církev vedou k jejímu postoji?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 12, Ne → otázka č. 13].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 319 | 56,26 % | 26,1 % |
Ano | 248 | 43,74 % | 20,29 % |
12. Pokud ano, dozvěděl/a jste se o nich:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Od jiného věřícího člověka | 115 | 46,37 % | 9,41 % |
Od kněze | 100 | 40,32 % | 8,18 % |
Z katolického tisku | 79 | 31,85 % | 6,46 % |
Z církevních dokumentů (např. encykliky, instrukce…) | 72 | 29,03 % | 5,89 % |
Z katolických webových stránek na internetu | 60 | 24,19 % | 4,91 % |
Při výuce náboženství | 52 | 20,97 % | 4,26 % |
média | 2 | 0,81 % | 0,16 % |
z ne-církevních webových stránek | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
CMTF UP | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
radio | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
bible | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
přednášky na toto téma | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z četby knih (Christopher West) | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
plození boží vůle, tam člověk nemá zasahovat | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
presentace církevního postoje v médiích | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Myslím si to | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
ze školy | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Jsem studentkou CMTFOlomouc -při výuce Etiky apod. | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
náboženství je brzdou jakéhokoliv pokroku i | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
dnes příčinou všech nesvárů a válek | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z netu - novinky.cz,... TV | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
tv | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z vnímání okolí, projevů církve | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
nekatolické webové stránky na internetu | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
studium Bible, dokumentů, diskuzemi s lidmi | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
informace na netu | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
přednáška na VŠ | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Celostátní setkání animátorů | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
nepamatuji si | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z doslechu | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z názorů veřejně prezentovaných zástupci v médiích | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z článků o umělém oplodnění | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
v hodině lékařské etiky na VŠ | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Z běžné TV (ne katolické), internetu | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
na katechetickém kurzu v přemětu morálka | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
book | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
studium TF | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
ze studia VŠ | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Duchovní obnova - společenství | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
internet | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z více přednášek a rozhovorů, z Bible | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
nutnost vlastního názoru věřícího lékaře | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z vlastních zkušeností | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
novinove clanky | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Z tisku a televize | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
při výuce na cmtf | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
ani nevím | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z žádného katolického zdroje, většinou z novin | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
přednášky | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
jinak | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z vlastní zvídavosti | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Nemusela jsem se to dozvídat, je to nadmíru jasné | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
rozumově, přírodní zákony | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
nevík | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
Z běžných sdělovacích prostředků | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
z médií | 1 | 0,4 % | 0,08 % |
13. Jak vy sám/a hodnotíte tento postoj církve?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nesouhlasím s ním | 239 | 42,15 % | 19,56 % |
Nemám na to názor | 134 | 23,63 % | 10,97 % |
Souhlasím s ním | 128 | 22,57 % | 10,47 % |
nic | 9 | 1,59 % | 0,74 % |
neznám postoj církve | 2 | 0,35 % | 0,16 % |
částečně souhlasím | 2 | 0,35 % | 0,16 % |
zkostnatělý, motivovaný strachem a zlobou | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Souhlasím pouze částečně. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
mají na něj právo | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
do určité míry je opodstatněný | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
s necim souhlasim, s necim moc ne...ale spise ano | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
jak s čím | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
pokud je to nutnosti z hlediska zdrovotnich duvodu | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Nevím jaký je postoj církve. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Každý případ je nutné posuzovat individuálně. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neznam postoj cirkve tak nemužu hodnotit | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nesouhlasím se všemi postoji | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neznám její postoj, takže nemohu říct | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nepoznám názor cirkvi | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Rozporné pocity, nemám jednoznačnou odpověď. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
souhlasím pouze s některými argumenty církve | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neztotožňuji se plně s názorem církve | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
manželům by to mělo být povoleno | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
je příliš jednostranný | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nevim | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
církev je banda tupců | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Považuji to za zvěrstvo a týrání neplodných. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neznám přesný postoj církve | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
když nevím postoj, tak nemůžu nic zaškrtnout | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nerozumím mu | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
myslím,že hodně záleží na svědomí a situaci rodičů | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
rozhoduje se každý sám za sebe a zodpovídá za to | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nedokážu odpovědět | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
v jistých situacích je přehnaně dogmatický | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
viz.otázka 7. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
v některých situacích je ŘK hodně nekompromisní | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
v něčem má pravdu, v něčem je ujetá | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ve většině souhlasím, ale v některých případech ne | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
je podložen argumenty, tedy oprávněný | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
jaký postoj je "tento" postoj? | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
když jste zoufalí, zkusíte všechno. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nemohu s církví zcela souhlasit | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ČÁSTEČNĚ NESOUHLASÍM | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
těžká otázka, zatím nemám jednoduchý názor | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
vše má svá "plus a mínus" | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
převážně souhlasím | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
je tu málo místa na psaní :-) někdy souhl. někdy n | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neznám postoj církve, nemohu ho tedy hodnotit. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nelze uvést odpověď bez jejích důvodů | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Měla by to být svobodná volba rodičů, ne církve. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
souhlasím, ale dokáži pochopit důvody pro | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
plně se neztotožňuji s postoji ŘK | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
castecne souhlasim, ale ne z uplne stejnych duvodu | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Nesouhlasím, ale chápu jejich postoj, | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Jsem ateista,takže postoj církve beru s rezervou | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Nevím postoj církve | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neznám jejich postoj, nemůžu hodnotit | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
myslím, že záleží na konkrétní situaci manželů | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neznám postoje ani důvody.... | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
14. Mohly by být, podle vás, v budoucnu děti „počaté ve zkumavce“ nějak znevýhodněny nebo diskriminovány?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 364 | 64,2 % | 29,79 % |
Ano, obával/a bych se psychických problémů | 91 | 16,05 % | 7,45 % |
Ano, obával/a bych se nechtěného incestu, pokud je dítě z buněk dárců | 90 | 15,87 % | 7,36 % |
Ano, obával/a bych se posměchu ze strany vrstevníků | 72 | 12,7 % | 5,89 % |
Ano, obával/a bych se problému s výběrem životního partnera | 30 | 5,29 % | 2,45 % |
nevím | 3 | 0,53 % | 0,25 % |
Možná ano, ale nevím jak. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
obával bych se problémů, jež nelze dnes předvídat | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Nikdy jsem nad něčím takovým neuvažovala. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
a kdo o tom bude vědět? | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Vždyť se to nikdo nemusí dozvědět ;) | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nejsou zplozeny z manželů, ale uměle, nepřirozeně. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Obávala bych se toho, zda jsem jako dítě ze zkumav | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ky byla Božím záměrem..? Je to složitá otázka, nut | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
no posoudit individuálně | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
to je více otázek v jednom... | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Nevím, zajímá mě, jaké budou výzkumy v této oblast | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
obávala bych se větších fyz. i psych. prolb. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nikdo se to nemusí dozvědět | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nikdo se za to nemusí stydět | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Pokud se budeme držet postoje církve,tak ne. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
pravdepodobna neplodnost | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
zdravotní rizika | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
samozrejme ze ne, jak by se to okoli asi dozvedelo | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ano je to mozne, ale neobaval bych se toho | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
neznalost otce v případě, že by bylo třeba dárce | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
kostní dřeně, ledviny apod. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
doufám, že nikdy znevýh. nebo diskrim. nebudou | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
obávam se zdravotných problémů | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
při genetickém upravování a výběru pohlaví-ano | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ano | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Ne, protože o tom přeci nemusí mluvit. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
zdravotní problémy, např. oslabená imunita | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Otázka je, kdo se bude"dítětem ze zkumavky"chlubit | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
?...záleží na výchově a přístupu k tomuto "dít | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ěti ze zkumavky" ze strany "rodičů" | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
myslím že ne, možná jich bude většina | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
zdravotní problémy | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Když by si lidé uvědomily, že toto je nesprávné. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
je to individuální | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Největší vinu, by nesla matka a otec. | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
kořeny v rodině, výtvor vědy a techniky | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
konec víry v zázraky, | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Lékařřské tajemství, ne? Kdo by se to dozvěděl? | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
snad, ale nemyslim, ze by znevyhodneni | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
z tohoto duvodu bylo vyraznejsi nez z jakehokoli | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
jineho duvodu | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
jistě nějak ano, neumím si ale konkrétně představi | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
fyzické problémy | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
dědění neplodnosti | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
15. Jste věřící?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 328 | 57,85 % | 26,84 % |
Ne | 209 | 36,86 % | 17,1 % |
nic | 5 | 0,88 % | 0,41 % |
částečně | 2 | 0,35 % | 0,16 % |
věřím v Boha, neuznávám církve | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
věřím v Boha, ale ne všem názorum cirkve | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nejsem nevěřící | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
JAK KDY | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
věřím,ale ne v Boha,jak nám ho představuje církev | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
jsem agnostik | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
věřím, ale nejsem v žádné organizaci | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Ano, ale nehlasim se k zadne cirkvi | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
spíše ne | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nejsem členem církve | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
hledající | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ano,ale neříkám tomu Bůh ani jinými známými jmény | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
každý člověk je "věřící",věřící se nerovná "katoli | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nevim | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Svou víru nespojuji s bohem | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
označil bych se za přešlapujícího | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
napul | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
ano, ale ne křesťanka | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
věřím v Boha, nevěřím v církev | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
přesně nemůžu odpovědět | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
tak trochu | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
nejsem přesvěfčena že jsem opravdu věřící | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Věřím v Boha, ale nepřísluším k žádné církvi | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
16. Jste pokřtěný/á?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 17, Ne → otázka č. 19].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 367 | 64,73 % | 30,03 % |
Ne | 200 | 35,27 % | 16,37 % |
17. Pokud ano, jste:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Katolík/ katolička → otázka č. 18, Křesťan jiného než katolického vyznání → otázka č. 19].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Katolík/ katolička | 315 | 85,83 % | 25,78 % |
Křesťan jiného než katolického vyznání | 52 | 14,17 % | 4,26 % |
18. Co z následujícího v souvislosti s vírou praktikujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Osobní modlitba | 253 | 80,32 % | 20,7 % |
Účast na bohoslužbách o velkých svátcích | 190 | 60,32 % | 15,55 % |
Pravidelné přijímání svátostí | 188 | 59,68 % | 15,38 % |
Účast na nedělní mši alespoň jednou za měsíc | 184 | 58,41 % | 15,06 % |
Příslušnost k nějakému explicitně křesťanskému společenství (např. společenství manželů, mládeže…) | 113 | 35,87 % | 9,25 % |
Příležitostná účast na mši svaté | 89 | 28,25 % | 7,28 % |
Pravidelná účast na charitativní činnosti motivovaná vírou | 61 | 19,37 % | 4,99 % |
Nic z uvedeného nepraktikuji | 30 | 9,52 % | 2,45 % |
19. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 444 | 78,31 % | 36,33 % |
Muž | 123 | 21,69 % | 10,07 % |
20. Vaše nejvyšší ukončené vzdělání
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Střední odborná škola s maturitou či gymnázium | 204 | 35,98 % | 16,69 % |
VŠ studium bakalářského stupně | 133 | 23,46 % | 10,88 % |
VŠ studium magisterského stupně | 110 | 19,4 % | 9 % |
Základni škola | 39 | 6,88 % | 3,19 % |
Vyšsi odborná škola | 28 | 4,94 % | 2,29 % |
Postgraduálni VŠ studium | 19 | 3,35 % | 1,55 % |
Vyučen/a s maturitou | 19 | 3,35 % | 1,55 % |
Vyučen/a bez maturity | 13 | 2,29 % | 1,06 % |
Zvláštni škola | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
Nedokončené základni | 1 | 0,18 % | 0,08 % |
21. Chcete tento dotazník něčím doplnit nebo zdůvodnit některou vaši odpověď
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Absolutně nesouhlasím s metodami asistované reprodukce, při níž vzniká více embryí, z nichž některá pak musejí zaniknout (či být zmražena). Nejsem si jistá u metod, při nichž to tak není (IUI, jestli jsem správně pochopila).
Ano. Ráda bych v souvislosti s uvedenou problematikou doplnila toto: sama jsem teologicky vzdělaná a neměla jsem problém skceptovat v tomto postoj ŘK církve; situace se podstatně mění ve chvíli, kdy se člověk dostane do situace, kdy se musí postavit čelem k problému - to pak, byť si vědom jiných možností, jak se realizovat jako rodič (mimochodem v naší republice tomu legislativa přiliš nepřispívá - adopce, pěstounská péče apod.), musí též brát v úvahu postoj partnera, který nutně nemusí být v souladu s postojem církve. Jsme totiž jen lidé a některá doporučení, byť bychom je chtěli respektovat, jsou proti přirozeným lidským touhám a dlouhodobě nesnadno únosná. Proto myslím, že jakékoli rozhodnutí v případě této problematiky je otázka svědomí každého jednotlivce. Dítě z umělého oplodnění není méně člověkem, kdyby bůh nechtěl, aby nebylo takto počato, nebylo by:).
Bacha na Kunetku, je to heretik!
církev ani nikdo jiný by neměl soudit rozhodnutí rodičů, jak počít dítě, jistě je vedou vždy ty nejlepší úmysly
Církev by měla přehodnotit spoustu názorů včetně odmítání sezdání párům stejného pohlaví - protože Bůh stvořil všechny - a nikoho nevylučuje jako horšího - jedná se o nepochopení základního kamene v křesťanství - lásky - všem stejně - nikoho nevylučovat!
Děkuji za tuto práci a přeji, ať se zdárně vydaří! Vážím si daru života.
Dííky za dotazník ale spoustu věcí mě přišlo zavádějící jako že třeba lidi co podporují mnou odmítané metody tak stejně nezajímá postoj církve a je to celý natolik široký téma že je velmi těžko odpovídat na ryze zdravotní rizika se stavárnou:D měj se a držím palec! Pavel>X<
Díky za krásně sestavený otazník, je velmi zajímavý. Až budete mít dopsanou diplomovou práci, ráda bych si ji přečetla. Jsem porodní asistentka a psycholožka, pokud ještě nemáte oponenta práce, ráda vám v tom vyjdu vstříc. Marie Dlabačová :-)
Díky za zajímavý dotazník...vedl mě k uvědomění si následků umělého oplodnění, o kterých jsem neslyšela a ani mě nenapadly.
docela rád bych se v nějaké zestručněné podobě seznámil s výsledky
Domnívám se, že o umělém oplodnění je málo dostupných informací. Vyjmenované typy (ot. č. 4) jsem například slyšela poprvé, což je dle mého názoru velká chyba. Jinak bych Vás chtěla pochválit za pěkně vytvořený dotazník. Otázky srozumitelné, na sebe navazující, pěkně utříděné :)
Dotaz tykajici se postoje cirkve (10) je podle me obtizne zodpovezitelny uz pro to, ze pod pojmem cirkev (i RKC) se skryva mnoho vyznamu. Odpovidal jsem podle toho jak pojem chapu ja, z dotazniku jsem mel nicmene pocit ze autor dotazniku ma prave tento pojem chape zcela odlisne. Diskuze na toto tema, resp. zpresneni dotazniku, by nicmene vedlo daleko od predmetu vyzkumu.
Chybí mi možnost, kdy je člověk pokřtěn, ale neřadí se sám do nějaké církve
Já mám v této otázce jasno - je mi 40. O to víc mě překvapil názor jedné slečny (asi 25), která, když se poprvé setkala s odmítavým postojem Církve v této otázce, se pěkně naježila a hned se ptala, jest-li to ten farář myslel opravdu vážně, že by jí nenapadlo, že by v dnešní době mohl mít někdo tak nemoderní názory. Když pak slyšela podrobné seznámení se všemi riziky a důsledky už nic neříkala....
Jako neznalý účení učení Římskokatolické (ŘK) církve nedokážu odpovědět na otázky 11 a 13.
jebat celou řk cirkev
Jednou chci mít také děti umělým oplodněním (s partnerkou)
Jsem pokřtěná na přání babičky, ale bez vyznání - tuto možnost tento dotazník nenabízí a pokračuje další povinnou otázkou. Otázku č.17 jsem proto odpověděla nepravdivě.
Jsem praktikující křesťanka a snad i budoucí přirozená matka. Jen nevím, zda bych svou bezdětnost dokázala unést a podvolit se názoru církve, že i umělé oplodnění mezi manželi je špatné. Vím, že jsou při tom zabita nepotřebná embrya, kdyby tohle šlo nějak vyřešit, aby tam nebyly tyto ztráty ....Snad mi Bůh dá děti přirozeně a já tuto otázku nebudu muset řešit.
Jsem sice křesťanka katolička, ale studuji obor Porodní asistence a vím jaké je to pro ženu, která dítě mít nemůže. I já jsem o tom přemýšlela a kdybych dítě mít nemohla, určitě bych vyzkoušela některou z metod umělého oplodnění, i když je to proti tomu co učí a povoluje církev.
K tomu křtu - pokřtěna jsem, ale nemůžu za to. Ke křesťanství bych se nikdy nehlásila.
kAŽDÝ LIDSKÝ TVOR MÁ PRÁVO NA OBA SVÉ RODIČE A TO PRIMÁRNĚ GENETICKY DANÉ. V PŘÍPADĚ ÚMRTÍ JEDNOHO NEBO OBOU RODIČŮ JE ZDE NÁHRADNÍ RODINA. JE TU I PLNO DĚTÍ V DĚTSKÝCH DOMOVECH. POKUD NELZE NĚCO PŘIROZENOU CESTOU, NENÍ TO VŮLE BOŽÍ. VŮLE BOŽÍ NÁM ZAJISTÍ POKOJNÝ ŽIVOT V MÍRU S OSTATNÍMI I SAMA SE SEBEOU. OPAK VEDE K VNITŘNÍ ROZERVANOSTI, NEKLIDU I DEPRESÍM JEDINCE, KTERÝ JEDNÁ SVÉVOLNĚ BEZ RESPEKTOVÁNÍ VŠEOBECNĚ UZNÁVANÝCH KŘESŤANSKÝCH HODNOT SPOLEČNOSTI.
Lide touzici po diteti by meli mit moznost sve touhy naplnit a Buh jiste neni proti zivotu..jen lide si vymysli pravidla a omezeni, uz po staleti a mnohdy k tomu zenuzivaji Bozi jmeno.. "Nechte malickym prijit ke me..kazdy kdo prijme jedno takove dite, jakoby prijimal mne.."
Lidská společnost zatím nemá dost poznatků o výsledcích umělého oplodňování, nejstarší dítě ze zkumavky má kolem 30 let - jaké budou jeho zdravotní problémy? Měli bychom využívat svých znalostí ve vědě, ale nezneužívat, může se to vymknout kontrole (viz legalizace potratů, eutanazie v Nizozemsku).
Mám věřící příbuzné, mladý pár, který nemohl mít děti. Mají dítě "ze zkumavky", s tím, že jsou oba rodiče, toho miminka. Nevidím na tom nic špatného, pokud žijeme v době, kdy neexistuje přirozená selekce, tak jako před sto lety a rodí se děti slabé, které by bez lékařské péče nepřežily, a potom ty děti, když dorostou, znovu potřebují lékaře, když chtějí mít děti. Je to cena moderní doby. A jestli je také moderní dobou umožněno mít děti ze zkumavky, protože jsme mírně zdegenerovaní, pak na tom nevidím nic špatného, i když je to vždycky sázka do loterie.
Moc díky, že něco takového dělate a řešíty. Deo gratias!
Můj názor na věc: i když jsem věřící a vím, že KC neuznává umělá oplodnění, podle mě, pokud manželský pár nemůže mít děti, je to veliké trápení a pokud má naději s umělým oplodněním, pak toto nejen neodmítám, ale plně to schvaluji. Děti jsou požehnání! Děti jsou největší dar! A to že je díte počaté ve zkumavce nemusí podle mě nikdo vědět, natož to samotné dítě, proto si myslím, že nemůže být diskriminováno.
Myslím si že každý má právo založit rodinu, a pokud to nejde přirozeným způsobem mělo by mu to být umožněno alespoň alternativním způsobem. Církev by se nad tím měla zamyslet.
Myslím si, že i církev časem změní svůj postoj. Tak jako to v historii udělala mnohokrát.
Myslím si, že každý má právo na to mít dítě a manželství není zárukou pro dobrou výchovu dítěte.
Myslím si, že plození dětí sexem je v dnešní době již překonaná metoda, která s sebou nese velká rizika ohledně zdraví budoucího dítěte. Osobně bych nechtěla dítě, které by vzniklo takovýmto způsobem, a doufám, že až budu chtít založit rodinu, tak bude i v Evropě běžně možná eugenická selekce embryí a nebude nutné kvůli ní cestovat do Asie apod.
myslím, že bych mohla říct, že jsem věřící... Ale nevěřím v žádnou církev.
myslím, že je na každém manželském páru, který nemůže mít děti, aby zvážil před Bohem řešení své situace. rozhodnutí je mezi nimi a Bohem a neměli by za to být souzeni lidmi ani církevní institucí. nemoct mít děti je především velká bolest pro manželský pár, kterou bychom jako křesťané měli pomoct nést a se kterou bychom měli přijímat. a je to právě nepřijetí manželských párů, kteří s pokorou zvolili možnost umělého oplodnění, které je proti Bohu a Jeho lásce, nikoli samotné rozhodnutí páru.
Myslím, že postoj katolické církve k umělým oplodněním, soužití homosexuálů, antikoncepci, atp. je velmi opožděný, netolerantní a Ježíš Kristus by se divil, jak netolerantní církev v minulosti byla a bohužel stále je.
Myslím, že toto je velmi diskutabilní téma.
Myšlenku umělého oplodnění neodsuzuji, považuji to za v jádru dobrou metodu, jak pomoct neplodnému páru k dítěti. Nemohu se však přenést přes problémy, které to přináší, a to zejména zacházení s nadbytečnými embryi. Za přípustný považuji pouze německý model, kdy nepřichází žádné embryo nazmar. Likvidace přebytečných, genetická selekce, "redukce těhotenství", ujme-li se jich v děloze víc, a podobné jsou nedůstojným a nepřijatelným zacházením s lidmi. Ačkoliv je to z jistého pohledu přecejen jiná věc, nabízí se též možnost osvojení dětí z ústavů apod. Není to sice to samé, ale dost možná může být právě tato cesta tím Božím povoláním...
Na otázku č. 10 neznám odpověď, tedy následující otázky mohou být také zodpovězeny špatně. Jinak se touto problematikou zabývám hlouběji v rámci své seminární práce, jen proto je otázka č. 3 zodpovězena takto. Myslím, že prakticky žádná osvěta v této oblasti není.
Náboženství je největší zlo,které si lidé na určitém stupni vývoje vymysleli a vždy znamenalo potřebu někoho ovládnout.Pokud se lidstvo od tohoto vlivu neosvobodí, bude to znamenat jeho zánik. Několik hesel na závěr.Pohádky v Bibli a spisech Lenina.Rozpínavost Muslimů ve světě. Křižácké války,středověká inkvizice a miliony mrtvých...komunisti byli břídilové...dnešní církevní pedofilové...Proč se mluví o Bohu,Budhovi,Aláhovi,Manituovi,Zeusovi,totemech... Slepá víra je dobrá ale nebezpečná....Muslimští atentátníci věří určitě víc než spořádaný křesťan... Zamyslete se,zda nejedete po nesprávné koleji?!!!! Přeji mnoho štěstí. MB
ne
ne
ne
Ne
Ne každý katolík je magor, který slepě příjimá názory církevním hodnostářů. Někdo používá i svůj mozek... Pro mě je nejdůležitější víra a Bůh, s názory ŘKC mnohdy nesouhlasím.
Ne.
Nebylo mi zcela jasné v čem spočívá IUI, proto jsem si nedokázal udělat názor o jeho správnosti. V zásadě podle mě vždy platí, že pokud metoda nahrazuje plodnost manželů, pak je vždy nemorální. Naopak léčba a posílení přirozené plodnosti být morální může. IUI je morální nebo ne podle toho, kam spadá.
Něco jiného je ideál, kterému člověk věří a o který se snaží a něco jiného je život, který nás často nutí dělat kompromisy. Věřím v tyto ideály a učení církve, ale myslím si, že nejdůležitější je jednat vždy s Láskou.
Nejdříve jsem si myslel, že je to dotazník opravdu nějakého studenta. Teď vidím, že je to agitace církve. No, stejně to posílám.
Nejsem nijak nábožensky založená, ale prostě věřím na sílu přírody a na to, že pokud někdo nemůže počít, tak pro to jsou důvody, i když je třeba ještě neumíme diagnostikovat, a umělé oplodňování se rovná jejich ignoraci a dříve nebo později se někde projeví, nejpravděpodobněji na dítěti či jeho potomcích či celé generaci potomků uměle počatých potomků... Zkrátka myslím, že ignorace přírodních zákonů může klidně vést k degradaci druhu, vzniku dalších a dalších nemocí, se kterými si nebudeme vědět rady apod.
Některé otáky nebyly srozumitelné, lavně ty se škálovým hodnocením. Tím může být zkreslený.
Nemám v zásadě nic moc proti oplodnění dvou rodičů, kteří se rozhodnou mít dítě, protože jim to přirozeně nejde, i když, myslím, tam budou nějaké psichycké problémy - kdo ví... Ale proti oplodňování s dárcovskou spermií i vajíčkem jsem zcela - partnera si přeci člověk vybírá na základě např. pachu, jeho vlastností, instinkt řekne - "to je on" či naopak. Když partnera neznáme, kdo bude naše dítě? A navíc je mi líto děcka, které nebude nikdy ve svém životě znát, kdo je jeho biologický otec. To je přeci jedna ze základních věcí v životě, základní jistota - vědět, odkud pocházíme, kdo jsme. Geny přece nejsou jen nějaké buňky DNA, je tam i citové napojení. Myslím, že tato nevědomost způsobí hodně problémů i kdyby se dítě nikdy nedozvědělo, že je ze zkumavky. Známe málo, realita se nedá změnit, příroda je silnější než člověk - na takovéhle postupy si myslím, stále víme málo. A já bych se například nikdy nechtěla dozvědět, že moje 1/2 je od někoho, koho nikdy nepoznám - je mi líto děcek, co jsou zavrženi jedním rodičem, proč tedy vyrábět takovéto chudáky uměle? To už je lepší pomoci jednomu z takových adopcí z děcáku. A přeji hodně štěstí s dipomkou, také teď dělám diplomku, ale FA ČVUT, je to fuška, ale zvládneme to :) . Měj se hezky, Blanka
není třeba
Neznám přesné stanovisko církve, ale myslím si, že je to stanovistko, které má své důvody, např. aby dítě znalo oba své rodiče a vyrůstalo v manželském svazku svých rodičů.
O dítě se s pomocí lékařů snažíme několik let. Máme za sebou několik cyklů IVF, cykly s KET
ot. č. 13. nevím jaký postoj má katolická církev k umělému oplodnění. ale tak jako tak záleží hlavně na jednotlivci jestli chce dítě, třebaže to nejde jinak než "ze zkumavky", bez ohledu na to jak se na to dívá církev. nevím jestli každý katolík souhlasí se všemi názory své církve.
ot.č. 15 nevešlo se mi to tam celé :-) věřím v Něco - Někoho, jestli Ho-To pojmenuju Bůh je jedno, ale nemyslím si, že jsou jeho názory takové, jaké nám je církev - křesťanská, nebo katloická předkládá. (nebo jakékoli jiné náboženství) Každý si je může vynaložit po svém. Víra není o názorech, které nutíme a předhazujeme ostatním, a když se jimi někdo neřídí, tak je špatný - černá ovce. Když by se neměly rodit děti z umělého oplodnění, tak by v konečném důsledku nebyly. Ale oni jsou. Je to tedy správné. Když někdo přišel o nohu, tak druhý vymyslel protézů, když někdo nemůže mí přirozenou cestou děti, tak někdo vymyslí umělé oplodnění.
Otázka 17. - dala jsem odpověď, protože je otázka povinná, avšak v předchozí otázce jsem dala, že jsem nevěřící a tak to je :-)
Otázka 4: Pokud ...... vyplním že souhlasím s prvním bodem tak v otázce 5 jsem odříznutý. Otázka 5 zní Pokud nesouhlasím .....atd.. ale pokud souhlasím (viz bod 4) nemám tam možnost výběru. Udělal jsem tedy odpověd jako kdybych nesouhlasil a potom jsem odpovědi znegoval Nevím jestli je to tak dobře, ale jinak mě to nenapadlo.
Otázka 6 - produkci nadbytečných embryí a selektivní interrupci se dá předcházet (například německá právní úprava). Tedy selekci považuji za špatnou, ale dá se jí vyhnout.
otázka číslo 13 aby byla mozno jeste doplnit jiná odpoved
Otázka Komu by mělo být umělé opl.umožněno je povrchní - jedno velké nebezpečí číhá ve faktu, že oplodnění přirozenou cestou někdy nefunguje, protože k tomu "má" tělo dobré fyziologické nebo psychické důvody a neumožní to. Např. nekompatibilita rodičů (psych/fyz), která pak přinese problémy v nedobré výchově nebo soužití páru/rodiny. Za "přirozených" podmínek by se dítě nepočalo, nebo se partneři rovnou rozešli. Muž / žena / nebo oba nějak vnímají, a proto spolu např.nemohou spát, nebo se nepodaří samotné početí. A umělým opl.tuto "správnou" funkci těl obejdeme a vytvoříme něco, co jsme "podvědomě" věděli, že by nebylo dobré.
Podle mě si církev neuvědomuje zdravotní stav žen, které umělé oplodnění podstupují. Nezaměřuji se jen na fyzický, ale i psychický stav.
Podstoupila jsem zatím neúspěšně IVF-ICSI a KET
POJEM ZVLÁŠTNÍ ŠKOLA JIŽ NEEXISTUJE!!! V DOTAZNÍKU BYCH RÁDA VIDĚLA TÉŽ NÁZEV SPECIÁLNÍ (PRAKTICKÁ) ZŠ.!!! :-)
Pokud oplodneni probiha prirozenou cestou, pak "vitezi" ta nejrychlejsi neboli nejkvalitnejsi spermie. Je tim zarucena prirozena selekce predani tech "nejlepsich" genu. V pripade lidskeho faktoru (umely zasah) je tento ,dle meho, zasadni faktor ignorovan. Nektere studie take dokazuji, ze u umele pocatych jedincu se rovnez projevuje neplodnost. Paklize priroda sama z nejakeho duvodu "zaridi" aby par neotehotnel, muze se jednat o prirozeny blokator, ktery by mel byt respektovan a cela pozornost by se mela vice zamerit na reseni priciny . Vuci narozenemu diteti ktere timto vznika z velmi neprirozenych podminek mi to prijde vice nez sobecke.
Pokud se nemýlím v tom, že katolická církev neschvaluje žádnou metodu umělého oplodnění, považuji tento názor za archaický do té míry kdy nedochází k umělým potratům plodů.
Říkám si, že bych radikálně byla proti umělému oplodnění, ale strašně těžko soudit, kdyby se člověk do takové situace dostal - proto tam nechávám mírnou rezervu:) ALe myslím, že bych do toho osobně nešla - přece nějaký důvod, proč člověk děti mít nemůže, musí být. Tož tak:)
S umělým oplodněním by se to nemělo přehánět. Pokud mají rodiče nějakou poruchu, která neumožňuje přirozené oplození, tím, že se to udělá asistovaně "ve zkumavce" docílíme akorát toho, že neplodných lidí bude přibývat. Příroda má důvod, proč některým jedincům neumožní rozmnožit se.
Smrdííííííííííš
snad jen že mi přijde škoda, jak moc se katolická Instituce snaží generalizovat věci, ke kterým by se mělo přistupovat individuálně - Bůh taky nejedná v životech lidí přes šablony...pokud se někdo dostane do situace, že zvažuje umělé oplodnění, měl by si to (pokud je věřící) vyjasnit sám s Bohem - věřím, že někomu Bůh řekne, že se má smířit s bezdětností, že má pro něj/ji něco jiného, jiné plány, ale principielně bych se umělé oplodnění neodvažovala jednoznačně odsoudit..
Souhlasím s postojem víry. V případě přenosu spermií do dělohy si myslím, že je to ze všech možnosti asi ta nejméně hrozná. A jinak jsem věřící a nemyslím, že jedna nedělní mše sv. za měsíc je Ok:-) Takže pravidelná účast na mši sv. v neděli a o svátcích, modlitba, taky akce spojené s farností a snad i aktivita jinak:-)
Škoda, že tu není napsáno, jaký je tedy postoj církve. Pokud ho neznám, nemohu mít na něj nějaký názor nebo zát jeho důvod.
Téma umělého oplodnění je i mezi věřícími hodně diskutováno. Vím, že církev s tímto nesouhlasí a já zastávám stejný názor. V případě, že bych nemohla otěhotnět bych asi volila variantu adopce nebo pěstounské péče. Lehce se to mluví, když člověk v takové situaci není. Moc si to neumím představit, co to hlavně pro ženu znamená, že nemůže mít vlastní dítě. Přeju hodně zdaru při sestavování diplomky, téma je to víc než zajímavé.
Termín osamělá žena z otázky č. 7 je značně zavádějící. Znamená to svobodnou ženu bez stálého partnera? Pokud to takto myslíte, je pravděpodobné, že ve výsledcích výzkumu se projeví odlišná hodnota, než by byla, kdyby použitý termín nebyl hodnotící - obecně ve výzkumech je toto považováno za chybu.
u 20. otázky - Je tam na výběr spousta možností,ale všeobecné gymnázium tam v možnostech není....
U metody IUI si nejsem jistá církevním postojem, z uvedených metod mi připadá nejpřijatelnější, nicméně s ní tak jako tak spíš nesouhlasím (nechtěla bych, aby byly moje děti takto počaty, pokud tato metoda učení církve odporuje, přiklonila bych se k variantě "naprosto nesouhlasím")
umělé oplodnění je dobrá věc, ale nesmí být zneužívaná, například při výběru pohlaví atd.
Umělé oplodnění je velikou nadějí a šancí pro ženy, které nemohou otěhotnět. Já sama podstupuju v únoru první IUI, pokud se nezaaří, podstupuju IVF, podotýkám, že u mého manžela a u mě je dle vyšetření vše v pořádku.
V otázce 6. bych vítala další možnost- "jiná odpověď".
Velmi ráda bych poté viděla výsledky Vaší práce, budete je mít někde zveřejněny? případně mohla bych poprosit o zaslání na angi.b@seznam.cz. Děkuji a přeji hodně sil ke zpracování práce!
Vím, že přežívají v přírodě jen silní jedinci, ale v dnešní přetechnizované době je umožněno, aby přežívali i ti slabší a domnívám se, že plno věcí (tedy i neplodnost) může být způsobeno touto dobou a že vývoj vědy by bez Božího dohledu neprobíhal a tedy, že to je jedna z cest, kterou má každý právo se vydat... A pokud si Bůh opravdu bude stát za tím, že ten či onen mít děti nebude, tak to nevyjde ani s umělým oplodněním..
zajímavý dotazník
Zakázala bych varianty umělého oplodnění především u homosexuálních párů a ženy bez partnera. Ačkoli odsuzuji všechny varianty (když toto podstoupí manželé či nesezdaný pár), tak přeci jen lépe dokážu pochopit postoj bezdětných manželů a jejich schýlení se k této variantě.
Zatím jsem se o problematice umělého oplodnění moc neinformovala.
Žijeme-li ve svobodné zemi, je otázkou vůle každého člověka jak se zachová, pokud tím nebude obtěžovat ostatní. Je tady na každém jak přistoupí k umělému oplodnění. Sám bych raději preferoval přirozenou přírodní cestu, ale pokud to nejde, nevidím žádný důvod proč v tom někomu bránit.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.