Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Nové trendy v marketingových komunikacích z hlediska etiky propagace

Nové trendy v marketingových komunikacích z hlediska etiky propagace

Kolektivní hry
Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru?

(veřejné výsledky, cca 1 minuta)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Radek Ježdík
Šetření:09. 03. 2009 - 30. 03. 2009
Počet respondentů:98
Počet otázek (max/průměr):12 / 11.3
Použité ochrany:unikátní IP
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:24,6 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:40
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Účelem tohoto průzkumu je zjištění vnímání nových trendů v marketingových komunikacích z hlediska etiky propagace. Výsledky průzkumu budou využity v diplomové práci.

Odpovědi respondentů

1. Setkal(a) jste se někdy s pojmem Etický kodex reklamy?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano8181,82 %82,65 %  
ne1818,18 %18,37 %  

Graf

2. Slyšel(a) jste v poslední době (1 rok) o činnosti Rady pro reklamu?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano5757,58 %58,16 %  
ne4242,42 %42,86 %  

Graf

3. Setkal(a) jste se někdy s reklamou, která na vás působila neeticky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 4, Neotázka č. 5].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano6060,61 %61,22 %  
Ne3939,39 %39,8 %  

Graf

4. Uveďte prosím, jaká reklama na vás působila neeticky (stručný popis)

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

př .děti mohou kreslit po nabytku a maminka vse s usměvem uklidí.

bilboard frimy Pila Pasák, která využívá v reklamě především nahých žen ve spojitosti s rádoby vtipnými hesly

dehonestovani zen

demence u reklam na praci prasky apod.

Diskutabilní kampˇaň probíhající na Slovensku proti potratům.

Dove - nahé ženy staršího věku

fidorka-holčička mlátí panenkou o auto

Fidorka,

jakákoli reklama která mě hodně nutí, tlačí si něco koupit (to je pro mě neetické)

Jakákoli reklama spojená s využitím dětí či jiných specifických skupin obyvatel. Např. reklama cílená na děti přímo ovlivňuje jejich rodiče. Jinak mne napadá reklama na brambůrky Lays s důchodkyní (což ostatně rada pro reklamu řešila, že?)

Jde o spoustu reklam, ale v posledni dobe me nejvic zklamala O2 - hrajte o 100 bmw. Reklama se ocividne snazila zakaznikovi namluvit, ze staci poslat 1 sms a bude zarazen do slosovani, pricemz ve skutecnosti bylo pro vyhru nutno utratit za SMS cca 40 000 Kc. Mimochodem jsem neposlal ani 1 sms, abyste si nemysleli ze jsem naletel a ted se mstim :)

je jich víc

ježek měl styk s kartáčem, reklama na paradentozu

kampaň nemysliš-zaplatíš

každá reklama, se kterou jsem nějakým způsobem nucen se setkat, nemá-li ryze informativní charakter (typu služba existuje a objektivněmá tuto vlastnost)

např. dobrá máma - jogurty - degraduje matku na pouhou sháněčku (TĚCH SPRÁVNÝCH) potravin

např. reklama pro KB - účet pro mladé - přišlo mi, že rádoby "cool" a drsně propaguje hodnoty, o kterých si myslí, že je mladí vyznávají. Osobně mi to připadalo přehnané a to nejsem žádný puritán

například reklama na coca colu, která vám říká,že pravý život je jen s coca colou a "děvkama".

neeticky na mě působí celý soubor reklam stavící na vizi šťastné rodiny, šťastnéo dětství (jen s naším výrobkem budete ta pravá máma atp) - dle mého je to vyděračství...

Nějaká americká reklama na steaky (napamatuju se blíže, bylo to rádoby vtipné, na mě jako vegetariánku to působilo krutě)

nějaký nadační fond - kolíbka s plačícím dítětem, která se později změní v rakev v metru - kampaň proti potratům

nevim, bylo jicjh vic

Nevim, jaká konkrétně reklama to byla, ale využívala děti způsobem, který se mi nezdál vhodný.

Nevím, jestli jsou neetické, ale vadí mi tyto reklamy: 1) na Fidorku a všechny další, kde je násilí 2) mnoho reklam, kde je zbytečně nahý člověk - tedy nahá žena (nahého muže v reklamě jsem viděla jen v reklamě na Kofolu, ale ta byla vtipná) 3) reklamy zaměřené na děti, které děti přesvědčí, že něco mít musí, jinak neobstojí v kolektivu 4) reklamy, které mluví jen o slevě - dělají z lidí pitomce 5) bilboardy a celude u silnic, které zaměstnávají pozornost řidiče a zhoršují mu pozornost při řízení 6) reklamy narušující půvab města - např. fasády domů pokryté obrovskými plakáty 7) reklamy ničící ráz krajiny - např. orlice Mattoni 8) reklamy na internetu, které se tak hýbou a blikají tak, že člověk nemůže v klidu pracovat

nevyžádaná pošta

nevzpominam si

nf

O2 BMW

Paradontax, Fidorka

placený zápis do bezvýznamného rejstříku podnikatelů

Použití fotografie "klimbajícího" ministra zahraničních věcí na bilboardech pro energetický nápoj

reklama na energetický nápoj se Schwarzenbergem

Reklama na internetových stránkách, která překrývá text stránek. Pokud jí chcete vypnout máte kliknout na křížek. Když to uděláte reklama sice zmizí, ale otevřou se vám stránky, na které reklama byla.

reklama na Magnesii - nahá postavy ženy a muže ve vodě

reklama na nehody Ministerstva dopravy

reklama na nějaký klub se sloganem: Máš chuť na mééééé kozy? fotka peroxidové blondýny a koz :p

reklama na pastu...hrozba paradentozy...plivání krve padání zubů

Reklama na PC - žena, která rodila počítač. Fakt hnus. Reklama na pojištění, které je flexibilní a přizpůsobuje se. Aktivní žena a partnerka a uplne neschopný muž, který jen kýve - genderově naprosto nevyvážené.

reklama na pivo ze sexualnim kontextem

reklama na produkty, které se testují na zvířatech

reklama na zubní pastu Parodontax

Reklamy cílené na děti, reklamy vulgární, reklamy propagující agresivitu a hrubé sobectví...

reklamy Danone překrucují skutečnost a nadhodnocují skutečné účinky produktů

reklamy na alkohol - téměř všechny zobrazují atraktivitu ženského těla a jsou nabity sexem, což má podle mne špatný vliv na myšlení průměrného člověka, jsou velmi manipulující

Reklamy na cukrovinky pro děti mě uplně vytáčí (plné kalcia - je to blbost, sladkosti naopak o minerály ochuzujou).

Rozhlasová reklama s rasovým podtextem, která napadala stánkový prodej Vietnamců, a naopak zvala do nově otevřené sítě prodejen nejmenovaného řetězce. Název si nezvzpomínám,

sexuálně explicitní, telefonická, spamy

skoro každá, především vydírání očkováním

SPAM

Spam; některé billboardy, ale nevybavuji si přesný příklad

šlo o propagační akci nějaké whisky v Tescu, kde rozdávali ochutnávky zdarma (malý paňáky)...myslím si, že rozdávat alkhohol kdekomu (i mladistvým) je tedy rozhodně úplně mimo....

T-Com vianocna reklama. Stary otec "otravuje" rodinu vianocnymi zvykmi. Neucta k starsim a zosmiesnovanie tradicii.

Tesco pomáhá v době krize

Už si bohužel nepamatuju... Navíc, kde je hranice neetičnosti v reklamě...

Veškeré reklamy např. na čistící prostředky, které předstírají zázračnou účinnost, kterou mít nemohou. Stejně tak volně prodejné léky. Prostý člověk, většinou důchodce snadno podlehne.

většina

Vím že jich pár bylo, ale poslední léta žiji bez TV takže konkrétní už nebudu

všechny reklamy na "dokonalé "čistící a prací prostředky

vyplivnutí krve do umyvadla + vyplivnutí zubu ...ale teď nevím, jak se ta zubní pasta jmenovala - Paradentol?

zesmesnovala uvadi nepravdive nebo neuplne informace

5. Domníváte se, že s příchodem nových trendů do marketingových komunikací obecně vzrůstá podíl neetické reklamy?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano5555,56 %56,12 %  
ne4444,44 %44,9 %  

Graf

6. Označte, zdali tento typ marketingové aktivity působí neeticky (1= nepůsobí vůbec neeticky, 5=působí velmi neeticky):

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Hromadně rozesílaná nevyžádaná elektronická pošta. Většinou se jedná o reklamu a nabízení nějakých služeb či zboží.3.4551.44
Před pobočky konkurenční České spořitelny byl Poštovní spořitelnou v době po zavření pobočky umístěn stojan s textem: Tady už je zavřeno. Banka na Vaší poště má stále otevřeno.3.0611.936
Pojišťovna vyslala na internet 5 videí, které se tváří jako vlastní dokumentace činu mladých zlodějíčků. Ti v nich k obelhání bezpečnostních systémů aut využívající běžně dostupné předměty – elektrický paralyzér, ovladač od televize nebo záchodový zvon.3.021.676
Agent 007 jezdí povětšinou Aston Martinem, čas do odpálení nálože mu měří hodinky značky Omega a tradiční protřepaný-nemíchaný koktejl se po dlouhá léta neobešel bez vodky Smirnoff1.7271.047

Graf

7. Využíváte některou ze sociálních sítí (například Facebook)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 8, Neotázka č. 9].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano5757,58 %58,16 %  
Ne4242,42 %42,86 %  

Graf

8. Obáváte se zde zneužití svých osobních údajů k marketingovým účelům?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne3663,16 %36,73 %  
ano2136,84 %21,43 %  

Graf

9. Jaké je vaše pohlaví?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena6060,61 %61,22 %  
Muž3939,39 %39,8 %  

Graf

10. Zařaďte se do jedné z věkových skupin:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
26-354545,45 %45,92 %  
16-254242,42 %42,86 %  
36-4577,07 %7,14 %  
56-6522,02 %2,04 %  
46-5522,02 %2,04 %  
0-1511,01 %1,02 %  

Graf

11. Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské5252,53 %53,06 %  
střední s maturitou4242,42 %42,86 %  
základní44,04 %4,08 %  
vyučen(a)11,01 %1,02 %  

Graf

12. Uveďte prosím, v jak velkém městě (obci) žijete

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nad 100 000 obyvatel6060,61 %61,22 %  
do 2 000 obyvatel1717,17 %17,35 %  
50 001 - 100 000 obyvytel99,09 %9,18 %  
5 001 - 10 000 obyvytel66,06 %6,12 %  
10 001 - 50 000 obyvatel44,04 %4,08 %  
2 001 - 5 000 obyvatel33,03 %3,06 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 3 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

6. Označte, zdali tento typ marketingové aktivity působí neeticky (1= nepůsobí vůbec neeticky, 5=působí velmi neeticky):

  • odpověď Agent 007 jezdí povětšinou Aston Martinem, čas do odpálení nálože mu měří hodinky značky Omega a tradiční protřepaný-nemíchaný koktejl se po dlouhá léta neobešel bez vodky Smirnoff=1:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Pojišťovna vyslala na internet 5 videí, které se tváří jako vlastní dokumentace činu mladých zlodějíčků. Ti v nich k obelhání bezpečnostních systémů aut využívající běžně dostupné předměty – elektrický paralyzér, ovladač od televize nebo záchodový zvon. =1 na otázku 6. Označte, zdali tento typ marketingové aktivity působí neeticky (1= nepůsobí vůbec neeticky, 5=působí velmi neeticky):

7. Využíváte některou ze sociálních sítí (například Facebook)?

  • odpověď Ano:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 8. Obáváte se zde zneužití svých osobních údajů k marketingovým účelům?
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 8. Obáváte se zde zneužití svých osobních údajů k marketingovým účelům?

9. Jaké je vaše pohlaví?

  • odpověď Žena:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Před pobočky konkurenční České spořitelny byl Poštovní spořitelnou v době po zavření pobočky umístěn stojan s textem: Tady už je zavřeno. Banka na Vaší poště má stále otevřeno.=4 na otázku 6. Označte, zdali tento typ marketingové aktivity působí neeticky (1= nepůsobí vůbec neeticky, 5=působí velmi neeticky):

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Setkal(a) jste se někdy s pojmem Etický kodex reklamy?

2. Slyšel(a) jste v poslední době (1 rok) o činnosti Rady pro reklamu?

3. Setkal(a) jste se někdy s reklamou, která na vás působila neeticky?

5. Domníváte se, že s příchodem nových trendů do marketingových komunikací obecně vzrůstá podíl neetické reklamy?

6. Označte, zdali tento typ marketingové aktivity působí neeticky (1= nepůsobí vůbec neeticky, 5=působí velmi neeticky):

7. Využíváte některou ze sociálních sítí (například Facebook)?

8. Obáváte se zde zneužití svých osobních údajů k marketingovým účelům?

9. Jaké je vaše pohlaví?

10. Zařaďte se do jedné z věkových skupin:

11. Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

12. Uveďte prosím, v jak velkém městě (obci) žijete

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Setkal(a) jste se někdy s pojmem Etický kodex reklamy?

2. Slyšel(a) jste v poslední době (1 rok) o činnosti Rady pro reklamu?

3. Setkal(a) jste se někdy s reklamou, která na vás působila neeticky?

5. Domníváte se, že s příchodem nových trendů do marketingových komunikací obecně vzrůstá podíl neetické reklamy?

6. Označte, zdali tento typ marketingové aktivity působí neeticky (1= nepůsobí vůbec neeticky, 5=působí velmi neeticky):

7. Využíváte některou ze sociálních sítí (například Facebook)?

8. Obáváte se zde zneužití svých osobních údajů k marketingovým účelům?

9. Jaké je vaše pohlaví?

10. Zařaďte se do jedné z věkových skupin:

11. Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

12. Uveďte prosím, v jak velkém městě (obci) žijete

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Ježdík, R.Nové trendy v marketingových komunikacích z hlediska etiky propagace (výsledky průzkumu), 2009. Dostupné online na https://nove-trendy-v-marketingovych-komunikacich-z-hlediska-etiky-p.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.