Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > ochrana spotřebitele a internetové nakupování

ochrana spotřebitele a internetové nakupování

Víte, že... si na Vyplňto.cz můžete zdarma vytvořit vlastní dotazník?

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Eva Holá
Šetření:17. 11. 2009 - 24. 11. 2009
Počet respondentů:90
Počet otázek (max/průměr):18 / 15.43
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:83,5 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:24
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Internetové nakupování zařívá v posledních letech velký boom. Jak spotřebitelé nakupují přes internet, proč a co takto nakupují jsem se rozhodla zjistit prostřednictvím následujícího dotazníku. 

Cílem dotazníku je zjistit nákupní chování spotřebitelů při nákupech přes internet. 

Získané výsledky budou použity jako podklad pro diplomovou práci: Ochrana spotřebitele a nákup přes internet, kterou zpracovávám na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Děkuji předem za vyplnění dotazníku.

Eva Holá 

Odpovědi respondentů

1. Jak často používáte internet?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
každý den6471,11 %71,11 %  
skoro každý den1213,33 %13,33 %  
1x týdně77,78 %7,78 %  
několikrát měsíčně66,67 %6,67 %  
několikrát ročně11,11 %1,11 %  

Graf

2. Kupovali jste někdy něco přes internet?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [1xotázka č. 4, občas si něco koupímotázka č. 4, většinu věcí si takto kupujiotázka č. 4, neotázka č. 3].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
občas si něco koupím5561,11 %61,11 %  
většinu věcí si takto kupuji2022,22 %22,22 %  
ne88,89 %8,89 %  
1x77,78 %7,78 %  

Graf

3. Proč nenakupujete přes internet?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nemůžu si zboží prohlédnout, obávám se nekvalitního zboží685,71 %6,67 %  
nevěřím internetovým prodejcům114,29 %1,11 %  

Graf

4. Kdy nakupujete v internetových obchodech?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
v případě nižší ceny4049,38 %44,44 %  
když potřebuji něco specifického2429,63 %26,67 %  
chci porovnat ceny1113,58 %12,22 %  
potřebuji sehnat více informací56,17 %5,56 %  
všechny uvedené11,23 %1,11 %  

Graf

5. Co nejčastěji kupujete přes internet?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
elektroniku, spotřební a výpočetní techniku5466,67 %60 %  
knihy, cd, dvd, vstupenky do divadla, do kina, na různá jiná představení3037,04 %33,33 %  
kosmetika, parfémy2935,8 %32,22 %  
letenky, zájezdy, ubytování2328,4 %25,56 %  
oblečení, boty1619,75 %17,78 %  
doplńky (hodinky, pásky, kabelky)1214,81 %13,33 %  
hračky, oblečení pro děti1113,58 %12,22 %  
různé jiné doplňky (do bytu, na zahrádku)911,11 %10 %  

Graf

6. Jak platíte, když si kupujete zboží přes internet?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
na dobírku3643,9 %40 %  
převodem z účtu2328,05 %25,56 %  
vyzvednu si zboží v kamenném místě internetového obchodu1315,85 %14,44 %  
bankovní/platební kartou1012,2 %11,11 %  

Graf

7. Proč nakupujete přes internet?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
je to levnější5466,67 %60 %  
je to pohodlnější5061,73 %55,56 %  
můžu porovnat ceny zboží3340,74 %36,67 %  
můžu nakupovat kdykoliv, v jakoukoliv hodinu na jekémkoliv místě3239,51 %35,56 %  
můžu porovnat informace o zboží2530,86 %27,78 %  
větší výběr zboží2429,63 %26,67 %  
přijde mi to až domů, nemusím chodit po obchodech2024,69 %22,22 %  
něvím, kde jinde bych to koupil/a56,17 %5,56 %  

Graf

8. Jak jsem spokojen s nákupy přes internet?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
jsem spokojený/á4556,25 %50 %  
jsem velmi spokojený/á, mám jen dobré zkušenosti3037,5 %33,33 %  
někdy se potýkám s problémy45 %4,44 %  
jsem nespokojený/á, mám špatné zkušenosti11,25 %1,11 %  

Graf

9. Kde nejčastěji objednávám?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
mám své oblíbené internetové obchody, kde nakupuji3947,56 %43,33 %  
nakupuji podle toho, kde to je nejlevnější1923,17 %21,11 %  
objednávám podle dodatečných služeb, které mi internetový obchod ke zboží nabídne910,98 %10 %  
v internetovém obchodě, který má kamenný obchod910,98 %10 %  
v e-shopu, který má certifikát kvality nebo má dobré reference56,1 %5,56 %  
Podle ceny zbozi a ceny za dopravu.11,22 %1,11 %  

Graf

10. Vrátil/a jste někdy nakoupené zboží ve 14-ti denní možné lhůtě?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne, zboží bylo vždy v pořádku5971,95 %65,56 %  
ano, zboží nebylo podlě mých představ (nemělo požadovanou kvalitu, velikost, barvu)1113,41 %12,22 %  
ne, zboží nebylo úplně podle mých představ, ale nechal/a jsem si ho910,98 %10 %  
ne, nevím o této možnosti33,66 %3,33 %  

Graf

11. Reklamoval/a jste někdy něco přes internet?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne, zboží bylo v pořádku5467,5 %60 %  
ano, reklamaci bylo vyhověno2025 %22,22 %  
ne, se zbožím se něco stalo, ale bál/a jsem se, že by reklamace byla zamítnuta45 %4,44 %  
ano, reklamace byla zamítnuta22,5 %2,22 %  

Graf

12. Nakupil/a jste někdy nějaké zboží v internetové aukci?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne, není to pro mě adekvátní způsob nakupování3846,91 %42,22 %  
ano, ale jen několikrát1923,46 %21,11 %  
ano, využívám tohoto způsobu nakupování1619,75 %17,78 %  
ano, ale nebyl jsme spokojený/á, už tak nenakupuji44,94 %4,44 %  
ne, nevím o možnosti takto nakupovat44,94 %4,44 %  

Graf

13. Znáte APEK (Asociaci pro elektronickou komerci), která zajišťuje certifikaci internetovým obchodům a poskytuje zákazíkům záruku bezpečného nákupu?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne, neslyšel jsem o tom5567,07 %61,11 %  
ano znám, ale při nákupech nekontroluji, jestli nakupuji v certifikovaných obchodech1518,29 %16,67 %  
ano znám a využívám tyto informace při nákupech1214,63 %13,33 %  

Graf

14. Co by se dalo podle Vašeho názoru zlepšit v oblasti internetového nakupování?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

-

- slíbené termíny dodání

§§§

bylo by dobré mít zde napr. ceskou mutaci serveru www.Amazon.com apod.

dodací lhůty

informace o zboží na internetových stránkách

ja osobně jsem spokojena

Ještě více rozšířit nabídku, soustředit se na těžko sehnatelné, raritní věci

Jsem spokojená s int. obchody, u kterých nakupuji.

kratší dodací lhůty, nižší poštovné

kratší dodací lhůty, více informací o zboží, přehlednější internetové stránky

Měly by mít více aktualizované a úplné informace o výrobcích. Snížit ceny za poštovné a balné.

nevím

Nevím

Nevím zatím jsem spokojená

nevím, nepřemýšlela jsem o tom

Nevím, nic mě v tuto chvíli nenapadá.

Nic mě nenapadá, jsem spokojená

Nic,jen snad by mohly být ceny ještě nižší.

obchodní podmínky jednosuše, přehledně, v několika základních bodech

Pokusit se snížit cenu za dopravu (poštou), pokud je to například v rámci jednoho města. Na to ale mají internetové obchody asi malý vliv.

Popis funkčnosti a vlastností zboží, tak aby měl více vypovídací hodnoty a byl méně reklamou.

poplatky za dopravu, doručení

Přehlednější e-shopy, ale to si řeší každá firma sama. Slevy za objem odběru

rychlost dodani zbozi

SROVNÁNÍ VLASTNOSTÍ VÝROBKŮ DLE ZADANÝCH PARAMETRŮ

u otázky 6 vyuřívám všech možností, podle okolností u otázky 9 platí více možností

Vice informaci o urcitem zbozi,ktere si preji zakoupit. Napriklad naposledy jsem chtela koupit stolek pod TV, ktery se mi libil, ale bohuzel tam nebyly uvedeny rozmery toho urciteho stolku, tudiz jsem to nechtela risknout a stolek jsem nezakoupila.

Více informací.

Zrušit APEK, neb to je banda blbců a členem se obchod stane jen po zaplacení nemalé fin.částky.

15. Jaké je Vaše pohlaví?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena5358,89 %58,89 %  
muž3741,11 %41,11 %  

Graf

16. Váš věk je?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
21 - 30 let5358,89 %58,89 %  
31 let a více2932,22 %32,22 %  
do 20-ti let88,89 %8,89 %  

Graf

17. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
3842,22 %42,22 %  
SŠ s maturitou3538,89 %38,89 %  
SŠ bez maturity910 %10 %  
VOŠ77,78 %7,78 %  
základní11,11 %1,11 %  

Graf

18. Jaká je velikost místa Vašeho bydliště?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
20 000 - 99 9993336,67 %36,67 %  
5 000 - 19 9992123,33 %23,33 %  
nad 100 0002022,22 %22,22 %  
do 4 9991617,78 %17,78 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

7. Proč nakupujete přes internet?

  • odpověď je to levnější:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi přijde mi to až domů, nemusím chodit po obchodech na otázku 7. Proč nakupujete přes internet?

10. Vrátil/a jste někdy nakoupené zboží ve 14-ti denní možné lhůtě?

  • odpověď ne, zboží bylo vždy v pořádku:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano znám a využívám tyto informace při nákupech na otázku 13. Znáte APEK (Asociaci pro elektronickou komerci), která zajišťuje certifikaci internetovým obchodům a poskytuje zákazíkům záruku bezpečného nákupu?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jak často používáte internet?

2. Kupovali jste někdy něco přes internet?

4. Kdy nakupujete v internetových obchodech?

5. Co nejčastěji kupujete přes internet?

6. Jak platíte, když si kupujete zboží přes internet?

7. Proč nakupujete přes internet?

8. Jak jsem spokojen s nákupy přes internet?

9. Kde nejčastěji objednávám?

10. Vrátil/a jste někdy nakoupené zboží ve 14-ti denní možné lhůtě?

11. Reklamoval/a jste někdy něco přes internet?

12. Nakupil/a jste někdy nějaké zboží v internetové aukci?

13. Znáte APEK (Asociaci pro elektronickou komerci), která zajišťuje certifikaci internetovým obchodům a poskytuje zákazíkům záruku bezpečného nákupu?

15. Jaké je Vaše pohlaví?

16. Váš věk je?

17. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

18. Jaká je velikost místa Vašeho bydliště?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jak často používáte internet?

2. Kupovali jste někdy něco přes internet?

4. Kdy nakupujete v internetových obchodech?

5. Co nejčastěji kupujete přes internet?

6. Jak platíte, když si kupujete zboží přes internet?

7. Proč nakupujete přes internet?

8. Jak jsem spokojen s nákupy přes internet?

9. Kde nejčastěji objednávám?

10. Vrátil/a jste někdy nakoupené zboží ve 14-ti denní možné lhůtě?

11. Reklamoval/a jste někdy něco přes internet?

12. Nakupil/a jste někdy nějaké zboží v internetové aukci?

13. Znáte APEK (Asociaci pro elektronickou komerci), která zajišťuje certifikaci internetovým obchodům a poskytuje zákazíkům záruku bezpečného nákupu?

15. Jaké je Vaše pohlaví?

16. Váš věk je?

17. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

18. Jaká je velikost místa Vašeho bydliště?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Holá, E.ochrana spotřebitele a internetové nakupování (výsledky průzkumu), 2009. Dostupné online na https://ochrana-spotrebitele-a-internetove-nakupovani.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.