Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Ochrana spotřebitele se zaměřením na internetový obchod

Ochrana spotřebitele se zaměřením na internetový obchod

Víte, že... můžete dotazníky vyplňovat i pomocí mobilních aplikací?
K dispozici jsou aplikace pro iPhone, iPad a Android.

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Lukáš Indrák
Šetření:22. 03. 2012 - 28. 03. 2012
Počet respondentů:239
Počet otázek (max/průměr):23 / 20.31
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:79,5 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:21
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Jmenuji se Markéta Pavlíková a zpracovávám diplomovou práci na téma: Ochrana spotřebitele v ČR a EU se zaměřením na internetový obchod.

Cílem dotazníku je zjistit povědomí respondentů v oblasti ochrany spotřebitelé a jejich práv v internetovém obchodu.

Dotazník je anonymní a všechna získaná data budou hromadně zpracována. Údaje nebudou žádným způsobem zneužity, proto Vás prosím o pravdivé odpovědi.

Správnou odpověď zakroužkujte. V případě uvedení více správných možností je tato informace uvedená u příslušné otázky.

Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)

 Správnou odpověď zakroužkujte. V případě uvedení více správných možností je tato informace uvedená u příslušné otázky.

Odpovědi respondentů

1. Slyšel/a jste někdy o ochraně spotřebitele?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, vím, co to znamená22192,47 %92,47 %  
ne, nikdy jsem neslyšel187,53 %7,53 %  

Graf

2. Myslíte si, že jste jako spotřebitel dostatečně informován v oblasti ochrany spotřebitele?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne13456,07 %56,07 %  
spíše ano8435,15 %35,15 %  
určitě ano125,02 %5,02 %  
vůbec93,77 %3,77 %  

Graf

3. Kde byste hledal/a informace o spotřebitelských právech?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
na internetu17673,64 %73,64 %  
v zákoně o ochraně spotřebitele10343,1 %43,1 %  
v obchodních podmínkách daného internetového obchodu7832,64 %32,64 %  
jiné52,09 %2,09 %  

Graf

4. Slyšel/a jste už někdy pojem Síť Evropských spotřebitelských center?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nikdy jsem neslyšel15564,85 %64,85 %  
ano, něco mi to říká, ale přesně nevím, co to znamená7330,54 %30,54 %  
ano, vím přesně, co pojem znamená114,6 %4,6 %  

Graf

5. Máte zkušenost s nákupem prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku (internet, telefon, pošta, katalog atd.)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 6, ne → konec dotazníku].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano23297,07 %97,07 %  
ne72,93 %2,93 %  

Graf

6. Který druh komunikačního prostředku na dálku využíváte při nákupu? Vyberte minimálně jednu odpověď.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
internet232100 %97,07 %  
katalog6427,59 %26,78 %  
pošta3816,38 %15,9 %  
telefon229,48 %9,21 %  
jiné62,59 %2,51 %  

Graf

7. Kde nakupujete v rámci internetového obchodu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nakupuji jen v ČR17675,86 %73,64 %  
nakupuji i v jiné členské zemi EU4921,12 %20,5 %  
nakupuji i mimo členské země EU4418,97 %18,41 %  

Graf

8. Jaké faktory jsou pro Vás důležité při výběru elektronického obchodu? Vyberte maximálně tři odpovědi.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
cena21693,1 %90,38 %  
dodací lhůta11147,84 %46,44 %  
nabízený sortiment10946,98 %45,61 %  
komunikace mezi prodejcem a zákazníkem8737,5 %36,4 %  
doporučení známých5925,43 %24,69 %  
přehlednost internetových stránek4519,4 %18,83 %  
jiné135,6 %5,44 %  

Graf

9. Jaké zboží nakupujete přes internet? Vyberte minimálně jednu odpověď.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spotřební elektronika14863,79 %61,92 %  
oblečení11047,41 %46,03 %  
knihy7833,62 %32,64 %  
sportovní potřeby6829,31 %28,45 %  
jiné6829,31 %28,45 %  
kosmetika6126,29 %25,52 %  
sportovní oblečení4820,69 %20,08 %  

Graf

10. Jakému způsobu placení dáváte nejčastěji přednost?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
platba na dobírku14562,5 %60,67 %  
bankovní převod z účtu9440,52 %39,33 %  
platební karta6025,86 %25,1 %  
platba složenkou62,59 %2,51 %  
jiné31,29 %1,26 %  

Graf

11. Reklamoval/a jste někdy zboží zakoupené na dálku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 12, neotázka č. 14].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne14462,07 %60,25 %  
ano8837,93 %36,82 %  

Graf

12. Byla Vám reklamace uznána?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano8293,18 %34,31 %  
ne66,82 %2,51 %  

Graf

13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vyměnil zboží4652,27 %19,25 %  
vrátil peníze3944,32 %16,32 %  
opravil zboží2022,73 %8,37 %  
jiné66,82 %2,51 %  

Graf

14. Řešil/a jste někdy konflikt s prodejcem prostřednictvím soudu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne232100 %97,07 %  

Graf

15. Řešil/a jste někdy konflikt s prodejcem mimosoudně?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne20588,36 %85,77 %  
ano2711,64 %11,3 %  

Graf

16. Víte o možnosti odstoupení od smlouvy při nákupu na dálku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 17, neotázka č. 20].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano15667,24 %65,27 %  
ne7632,76 %31,8 %  

Graf

17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
14 kalendářních dní11775 %48,95 %  
30 kalendářních dní2717,31 %11,3 %  
7 kalendářních dní127,69 %5,02 %  

Graf

18. Myslíte si, že lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano14391,67 %59,83 %  
ne138,33 %5,44 %  

Graf

19. Využil/a jste někdy právo na odstoupení od smlouvy?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne11473,08 %47,7 %  
ano4226,92 %17,57 %  

Graf

20. Jak byste ohodnotil/a svou znalost o spotřebitelských právech při nákupu na dálku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
znám pouze základní práva13658,62 %56,9 %  
práva neznám, ale vím, kde je najdu5523,71 %23,01 %  
vůbec se neorientuji v této oblasti239,91 %9,62 %  
spotřebitelská práva znám velmi dobře187,76 %7,53 %  

Graf

21. Jaké je Vaše pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena15466,38 %64,44 %  
muž7833,62 %32,64 %  

Graf

22. Jaké je Vaše vzdělání

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské11449,14 %47,7 %  
středoškolské11348,71 %47,28 %  
základní52,16 %2,09 %  

Graf

23. Věková kategorie:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15 - 25 let18479,31 %76,99 %  
26 - 35 let3213,79 %13,39 %  
46 – 55 let73,02 %2,93 %  
36 - 45 let62,59 %2,51 %  
55 let a více31,29 %1,26 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 6 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

9. Jaké zboží nakupujete přes internet? Vyberte minimálně jednu odpověď.

  • odpověď spotřební elektronika:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi jiné na otázku 8. Jaké faktory jsou pro Vás důležité při výběru elektronického obchodu? Vyberte maximálně tři odpovědi.
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi opravil zboží na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?

11. Reklamoval/a jste někdy zboží zakoupené na dálku?

  • odpověď ano:
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi opravil zboží na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi vyměnil zboží na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?
    • 2.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi vrátil peníze na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?
    • zobrazit další souvislosti
    • 2.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 12. Byla Vám reklamace uznána?

12. Byla Vám reklamace uznána?

  • odpověď ano:
    • 2.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi opravil zboží na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?
    • 2.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi vyměnil zboží na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi vrátil peníze na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?
    • zobrazit další souvislosti
    • 2.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 11. Reklamoval/a jste někdy zboží zakoupené na dálku?

16. Víte o možnosti odstoupení od smlouvy při nákupu na dálku?

  • odpověď ano:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi určitě ano na otázku 2. Myslíte si, že jste jako spotřebitel dostatečně informován v oblasti ochrany spotřebitele?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi 14 kalendářních dní na otázku 17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi 30 kalendářních dní na otázku 17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?
    • zobrazit další souvislosti
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi 7 kalendářních dní na otázku 17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 18. Myslíte si, že lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 18. Myslíte si, že lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 19. Využil/a jste někdy právo na odstoupení od smlouvy?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 19. Využil/a jste někdy právo na odstoupení od smlouvy?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi spotřebitelská práva znám velmi dobře na otázku 20. Jak byste ohodnotil/a svou znalost o spotřebitelských právech při nákupu na dálku?

18. Myslíte si, že lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?

  • odpověď ano:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi určitě ano na otázku 2. Myslíte si, že jste jako spotřebitel dostatečně informován v oblasti ochrany spotřebitele?
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi spotřebitelská práva znám velmi dobře na otázku 20. Jak byste ohodnotil/a svou znalost o spotřebitelských právech při nákupu na dálku?
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 19. Využil/a jste někdy právo na odstoupení od smlouvy?
    • zobrazit další souvislosti
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi 30 kalendářních dní na otázku 17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi opravil zboží na otázku 13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi 14 kalendářních dní na otázku 17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 16. Víte o možnosti odstoupení od smlouvy při nákupu na dálku?

19. Využil/a jste někdy právo na odstoupení od smlouvy?

  • odpověď ne:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 18. Myslíte si, že lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi 7 kalendářních dní na otázku 17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Slyšel/a jste někdy o ochraně spotřebitele?

2. Myslíte si, že jste jako spotřebitel dostatečně informován v oblasti ochrany spotřebitele?

3. Kde byste hledal/a informace o spotřebitelských právech?

4. Slyšel/a jste už někdy pojem Síť Evropských spotřebitelských center?

5. Máte zkušenost s nákupem prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku (internet, telefon, pošta, katalog atd.)?

6. Který druh komunikačního prostředku na dálku využíváte při nákupu? Vyberte minimálně jednu odpověď.

7. Kde nakupujete v rámci internetového obchodu?

8. Jaké faktory jsou pro Vás důležité při výběru elektronického obchodu? Vyberte maximálně tři odpovědi.

9. Jaké zboží nakupujete přes internet? Vyberte minimálně jednu odpověď.

10. Jakému způsobu placení dáváte nejčastěji přednost?

11. Reklamoval/a jste někdy zboží zakoupené na dálku?

12. Byla Vám reklamace uznána?

13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?

14. Řešil/a jste někdy konflikt s prodejcem prostřednictvím soudu?

15. Řešil/a jste někdy konflikt s prodejcem mimosoudně?

16. Víte o možnosti odstoupení od smlouvy při nákupu na dálku?

17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?

18. Myslíte si, že lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?

19. Využil/a jste někdy právo na odstoupení od smlouvy?

20. Jak byste ohodnotil/a svou znalost o spotřebitelských právech při nákupu na dálku?

21. Jaké je Vaše pohlaví

22. Jaké je Vaše vzdělání

23. Věková kategorie:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Slyšel/a jste někdy o ochraně spotřebitele?

2. Myslíte si, že jste jako spotřebitel dostatečně informován v oblasti ochrany spotřebitele?

3. Kde byste hledal/a informace o spotřebitelských právech?

4. Slyšel/a jste už někdy pojem Síť Evropských spotřebitelských center?

5. Máte zkušenost s nákupem prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku (internet, telefon, pošta, katalog atd.)?

6. Který druh komunikačního prostředku na dálku využíváte při nákupu? Vyberte minimálně jednu odpověď.

7. Kde nakupujete v rámci internetového obchodu?

8. Jaké faktory jsou pro Vás důležité při výběru elektronického obchodu? Vyberte maximálně tři odpovědi.

9. Jaké zboží nakupujete přes internet? Vyberte minimálně jednu odpověď.

10. Jakému způsobu placení dáváte nejčastěji přednost?

11. Reklamoval/a jste někdy zboží zakoupené na dálku?

12. Byla Vám reklamace uznána?

13. Jestliže Vám byla uznána reklamace, jak prodejce řešil reklamaci?

14. Řešil/a jste někdy konflikt s prodejcem prostřednictvím soudu?

15. Řešil/a jste někdy konflikt s prodejcem mimosoudně?

16. Víte o možnosti odstoupení od smlouvy při nákupu na dálku?

17. Jaká je podle Vás lhůta na odstoupení od smlouvy?

18. Myslíte si, že lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?

19. Využil/a jste někdy právo na odstoupení od smlouvy?

20. Jak byste ohodnotil/a svou znalost o spotřebitelských právech při nákupu na dálku?

21. Jaké je Vaše pohlaví

22. Jaké je Vaše vzdělání

23. Věková kategorie:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Indrák, L.Ochrana spotřebitele se zaměřením na internetový obchod (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://ochrana-spotrebitele-se-zame.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.