Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Podnikatelská etika
Podnikatelská etika
→ Jaké dárky Vám udělají pod stromečkem radost a jaké byste radši nedostávali? ←
(veřejné výsledky pro všechny "ježíšky" již 14. prosince ve 12:00)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Ivana Holečková |
---|---|
Šetření: | 24. 04. 2009 - 01. 05. 2009 |
Počet respondentů: | 103 |
Počet otázek (max/průměr): | 12 / 11.61 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 24,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.10:50 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jsem studentkou Vysoké školy hotelové v Praze 8, s. r. o. a píši diplomovou práci na téma "Etika v podnikání". Tento dotazník jsem sestavila s cílem analyzovat vnímání podnikatelské etiky a etických problémů občany ČR.
Předem děkuji za zodpovězení otázek
Odpovědi respondentů
1. Domníváte se, že podnikatelské subjekty v ČR se chovají:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
přiměřeně neeticky | 52 | 50 % | 50,49 % |
převážně eticky | 29 | 27,88 % | 28,16 % |
výrazně neeticky, až protizákonně | 18 | 17,31 % | 17,48 % |
záleží, jaký je přínos pro danýz podnik.. | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
podnikatelské subjekty se chovají v rámci zákona | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
Záleží na tom co je etické chování stojí | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
přiměřeně eticky | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
už aby se naučili chovat jak se má | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
2. Setkali jste se s/slyšeli jste o neetickém chování některé společnosti v ČR?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Často → otázka č. 3, Párkrát → otázka č. 3, Jednou → otázka č. 3, Nikdy → otázka č. 4, Nevím co si pod tím představit → otázka č. 4].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Párkrát | 60 | 57,69 % | 58,25 % |
Často | 36 | 34,62 % | 34,95 % |
Nikdy | 5 | 4,81 % | 4,85 % |
Nevím co si pod tím představit | 2 | 1,92 % | 1,94 % |
Jednou | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
3. S jakým etickým problémem jste se setkali, nebo o něm slyšeli?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
korupce
- především korupční lobbing, např. některé směrnice HACCP - některé potravinářské firmy podlácejí vedoucí, zejména školních jídelen, aby odebírali jejich produkty. úplatky jsou buďto finanční nebo materiální (výměna oken v bytu, zájezdy, ...)
-vyplacení čísti mzdy mimo smlouvu -zneužívání postavení
Častá je diskriminace - rasová, pohlaví. Daňové podvody.
čierne kontá podnikateľov v zahraničí
ČSA vůči zaměstnancům při uzavírání smluv s odbory často porušovalo dohodnuté body, záměrně vedení vnášelo do smluv výrazy s nejednotným výkladem, který následně podle svých potřeb manipulovalo. Zaměstnanci jsou nuceni při uzavírání kolektivních smluv platit vlastní právní oddělení, aby k podobným kolizím nedocházelo.
daňové podvody, neprůhlednost při nakládání se státními či evropskými dotacemi - poslední výrazný příklad - MS v klasickém lyžování v Liberci
Delaji ze zakazniku blbce. Okradaji.
diskriminace
Diskriminace
Diskriminace zaměstnanců jiných národů
diskriminace, upřednostnování osob, zneužívání postavení, sexuální harašení, neetické chování...
Ekonomická likvidace zakládajícího společníka společnosti. Rozkrádání firemního majetku převodem na jinou společnost. Podvodné chování společnosti od samého začátku, obdoba RH.
etické problemi jsou skoro všechný. Hlavne v politice!
Firma nechce uznat pochybení ze svojí strany , které je evidentní, vyhýbá se přímé konfrontaci, zdržuje a odkládá jednání.
Hlavně mám jednoho podnikatele známého, souseda a vidím a slyším, jak přemýšlí, jak to vede a jak to chodí.
hlavne-spatná platební moralka
Iná interpretácia informácií ako boli poskytnuté
Jednalo se prevazne o klamavou reklamu, neeticke/neuctihodne chovani k zamestanacum, ale i nacionalismus...
jsou toho plné informační servry, tunelování , okrádání, špatné chování ke zaměstnancům převážně přicházející z východu a jiné.
klamavá reklama
Klamavá reklama, nedodržování nebo obcházení smluvních podmínek, politická sféra - popírání výroků, nepravdy, obcházení zákona za účelem volebních preferencí, korupce apod.
Klamavá reklama, špatné podmínky na pracovišti, korupce, xenofobie
klasicky pripad neetickeho chovani spolecnosti v CR se da najit prevazne u velkych spolecnosti, jako je O2, CEZ...a dalsi spolecnosti, ktere vykoristuji svym monopolnim jednanim spolecnost.
korupce
korupce
korupce
korupce
korupce
Korupce,
korupce, diskriminace pohlaví, finanční zpronevěra
korupce, nedodržování obchodních podmínek usnesených ve smlouvě, diskriminace, nedodržování reklamačních směrnic, klamání spotřebitele, krácení daní,
korupce, rasismus, hrubé jednání, neplacení faktur
korupce, šedá ekonomika, špatně odvedená práce, kličky ve smlouvách
krácení daní, nekalá soutěž, korupce
krácení daní,zneužívání postavení,vyplácení mzdy mimo smlouvu
krádež, korupce, diskriminace
Např. když ze stavebního pozemku stavební firma odebere ornici aby ji prodala jiným, které jsou již ve fázi budování zahrady a ornici již nemají.
např. vyzrazování soukromých dat
Např.: společnosti týkající se půjčkami a jejich přemrštěné úroky, dále firmy které se stěhují do Prahy, aby místní finanční úřady neměli nad nimi takovou kontrolu atd.
Nátlak na zaměstnance, kterému bylo sděleno ukončení pracovního poměru - z organizačních důvodů. Nátlak ve smyslu "dohody", kterou nebylo možné odmítnout.
Nedodržení slibů ohl. technické udržby, oprav, pokus zamírnout opravu v době záruky nebo zdůvodnit, proč na to a ovo se záruka nevztahuje.
nedodržování ústních dohod
Nedodržování zákoníku práce zejména velkými supermarkety - jednalo se až o šikanování zaměstnanců
nedodření termínu, spožděné uhrady faktur (když vůbec uhrazeno), vyžadovaní provizí, úplatkynendodání zboží, nedodržení smluvních dohod ... prakticky vše co je jde se u nas praktikuje
Neetické chování různých společností ke svým zaměstnancům, záměrné skreslování informací ve vztazích k veřejnosti. Tzv. "zlaté padáky" pro členy TOP managementu i přesto, že dotyční nesplnili své závazky vůči společnosti. Diskriminace žen v zaměstnání z hlediska jejich nadřízených.
Neetické chování vůči zaměstnancům ale i naopak zaměstnanců vůči zaměstnavateli
nekalá soutěž, zacházení se zaměstnanci, diskriminace, podvodná výběrová řízení
nelegální skládky odpadu, zapalování těchto skládek, zacházení se zaměstnanci u firem provozujících mezinárodní dopravu - nucení k nedodržování předpisů (povinné přestávky), úplatky...
není tam firemní kultura, tudíž nevědí jak se chovat v některých situacích. Vyzradili osobní údaje, zveřejnili data týkající se účetnictví v podniku atd.
neopodstatněné zvýhodnění jedné společnosti před druhou, neproplacní odevzdané práce pro pofidérní pochybení, nedodržení sjednaného plnění , skryté obezličky ve smlouvě umožňující nesplnění dojednaných bodů, neproplacení dodávek z titulu platební neschopnosti a insolvence, neadekvátní požitky nefunkčího majitele firmy a managementu na úkor úhrady mezd dělníkům, zneužívání informací k vlastnímu obohacení na úkor obce, zneužití momentální nepřítomnosti společníka,úplatky a další.
neoprávněné používaní softwaru, korupce...
neoprávněné vybírání poplatků za zprostředkování obchodu, podvodné účetnictví,
nepamatuju sorry
neplacení daní, diskriminace, korupce, dohazování zakázek
neproplácení presčasu
Neprůhlednost výběrových řízení, státní zakázky atd....
Neúpné až zavádějící informace v reklamách a reklamních materiálech, Jednání bez ohledu na zájmy a blaho klientů
neuznani reklamace...neochota vec resit...arogance....klamstvo
neuznávání právoplatných reklamací ze strany dodavatelů, korupce, klamavá reklama, neznávání nároků z vad, porušování smluv, krácení daní, neplacení finančních závazků, obecně pozdní placení faktru, podvod
nevhodné chování, tunelování
nížší přiznaná mzda a zbytek penez načerno, práce přesčas , svatek, noční nezaplacena
Obcházaní zákona, protiprávní jednání, nedodržování smluv . . . .
obírání klientů ve prospěch zaměstnanců
Okrádání zákazníků, zaměstnanců, diskriminace žen, homosexuálů
podplácení při získání zakázky
podvod klienta - nedostání závazků, nevrácení záloh a tak
Podvod klienta při finanční správě rozkradení zboží během přepravy ...
podvod, krácení daní, lež, diskriminace, protekcionizmus
podvody, korupce, uplácení, krácení daní, já tobě ty na oplátku mě...
Podvody,korupce,zneuzivani postaveni,lhani
Poskytovani sluzeb ktere neodpovidaji nakonec npr. reklame / (obchody, cestovky)
postavení na trhu, lživé informace o produktu
povrchní chování k malým ( menším )podnikatelům ( podnikům )
Při pracovních pohovorech, jsem často pocítila diskriminaci, že jsem žena, což mi přišlo neetické a nemorální. Přednost dostali vždy muži, a to i přesto, že všemi pohovory a příslušnými psychologickými, znalostními a jazykovými testy jsem prošla na stejné úrovni a mnohdy i s lepšími výsledky. Často zazněly argumenty, že se blížím do reprodukčního věku a že školení jsou drahá, a pro firmu by to mohlo být ztrátové mě příjmout,přestože jsem právě ukončila vzdělání na vysoké škole, měla jsem ambice se věnovat plně práci. Přestože jsem splňovala požadavky, kvalifikaci i prošla všemi testy, jsem bohužel žena a to se dnes nenosí :o((((. Dnes již takové ambice nemám, začala jsem pracovat zcela mimo obor, který jsem studovala, a dnes jsem již matkou syna a má snaha směřuje k tomu, z něj vychovat člověka, který třeba bude jednou řídit firmu, ve které budou ženám vycházet vstříc, i při poskytování zkrácených úvazků či firemní školce.
Reklama na auta, podomní prodej, zásilkové služby ...
reklamce
se vsemi
sexuální harašení,lhaní,majetková zpronevěra, v podstatě se všemi,které jsou v bodě 4.
šikana zaměstnanců
špatné chování
úmyslné poškozování zboží konkurence v obchodních domech, úplatky
úmyslné zatajování informací klientům za účelem, aby jim klient podlehl
V pisemnem dotazovani u zajemcu o zamestnani povinna kolonka STAV
Většinou nevhodné chování k zákazníkovi, zapírání skutečností, vyhýbání se uznání viny a nevyhovění i přesto, že chyba byla na jejich straně, nebo se problém dal řešit.
Vnucování zboží a služeb ke kterým jsem několikrát řekl, že to nechci a případně nepotřebuji, přesto byl dále vyvíjen nátlak k okamžitému podpisu smlouvy bez možnosti důkladného přečtání a zvážení všech důsledků. Vnucování platebních karet, přemluvání k přechodu na jiného telef. operátora a to několikrát týdně. Často lživé informace, které ubepečují o výhodnosti nabízeného produktu, který je v podstatě dražší a méně funkční než můj předchozí, který jsem užíval.
vsechny co jsou uvedeny v bode 4.
vydírání dodavatelů, vydírání a šikanování zaměstnanců
vyplácení části mezd načerno, vymáhání pojistného za zrušené auto-likvidované po pojistné události, zamlčování základních informací o prodávaných nemovitostech
Využívání nevhodného - pohoršujícího obsahu, diskriminace národnostních menšin, nedodržení obchodních podmínek,
zájem společnosti resp. jedince upřednostňován nad zájmem celospolečenským
zamlčování informací o finančních produktech, autorské právo
Znečišťování životního prostředí, zkreslení finančních výkazů, neplacení
zneužití dominantního postavení na trhu pletichy kolem výběrových řízení
Zneužívání postavení, korupce
zneužívání postavení, korupce, věková diskriminace, klamavá reklama
způsob prodeje služeb mob. operátorů
4. Které etické prohřešky považujete za ojedinělé (1) a které za velmi časté (5) ?
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Krácení daní | 4.029 | 0.97 |
Zneužívání postavení | 3.846 | 0.919 |
Korupce | 4.038 | 1.037 |
Podvod | 3.298 | 1.171 |
Znečišťování životního prostředí | 3.317 | 0.986 |
Diskriminace | 3.077 | 1.013 |
Klamné informace o produktu/službě | 3.731 | 1.158 |
Vyplácení části mzdy mimo smlouvu | 3.817 | 1.13 |
Sexuální harašení | 2.154 | 0.976 |
Lhaní | 3.413 | 1.435 |
Majetková zpronevěra | 2.721 | 1.124 |
Porušení autorských a jiných duševních práv | 3.087 | 1.31 |
Neplacení finančních závazků | 3.471 | 1.288 |
5. Které etické prohřešky považujete za nejméně (1) a nejvíce (5) závažné?
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Krácení daní | 3.365 | 1.251 |
Zneužívání postavení | 3.683 | 1.14 |
Korupce | 4.538 | 0.556 |
Podvod | 4.423 | 0.59 |
Znečišťování životního prostředí | 4.029 | 1.028 |
Diskriminace | 3.788 | 1.013 |
Klamné informace o produktu/službě | 4.058 | 0.804 |
Vyplácení části mzdy mimo smlouvu | 2.721 | 1.413 |
Sexuální harašení | 3.183 | 1.245 |
Lhaní | 3.596 | 1.26 |
Majetková zpronevěra | 3.952 | 1.046 |
Porušení autorských a jiných duševních práv | 3.346 | 1.419 |
Neplacení finančních závazků | 4.202 | 0.95 |
6. Pro zlepšení etického prostředí a prevenci neetického jednání existují mnohé nástroje, např.: etický kodex, etický a sociální audit, speciální útvary a funkce zabývající se etikou v dané firmě, etický leadership, výchova zaměstnanců k etickému jednání, a další. Které nástroje znáte, nebo jste o nich alespoň slyšeli?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
etický kodex | 30 | 28,85 % | 29,13 % |
etický kodex, výchova zaměstnanců | 6 | 5,77 % | 5,83 % |
výchova zaměstnanců | 2 | 1,92 % | 1,94 % |
kodex, audit | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
etický kodex novinářů, etický kodex ve firmě | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
etický kodex, výchova zaměstnanců k etickému jedná | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
etický kodex, etický leadership | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
všechny | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
vybrat si jen takové zaměstnan, kt. etiku dodržují | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
etický a sociální audit | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
ostatní odpovědi | 59 | 56,73 % | 57,28 % |
7. Jaký nástroj považujete za nejúčinější, a proč?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
kurz etiky, vzdy se hodí
??
1. kontrolní mechanizmy uvnitř firmy a 2. auditorské kontroly 1. vhodné nastavení a důslednost eliminuje 99% nekalostí, trest viníků je výstrahou pro všechny 2. odhalení toho, co 1. nezvládne, následky obdobné (audit je samozřejmě doporučením, ne povinností)
asi audit, je to posouzeno osobou zvenku
asi kodex, snad se tim zamestnanci z velke casti ridi
asi to bude výchova zaměstnanců k etickému jednání
asi výchova lidí, protože všechno je to o lidech
asi žádný není nijak zvlášť účinný. Lidi mají asi v povaze chovat se jako zmetci
audit
audit - kontrola zda je vše dodržováno
bic
Dle mého názoru je to etický leadership a především etické chování nadřízených a TOP managementu, které by mělo jít příkladem ostatním zaměstnancům.
dodržování etického kodexu, jiný nástroj neznám
etický a sociální audit
etický a sociální audit - možnosť punishmentu
etický a sociální audit - nejúčinější
etický a sociální audit,výchova zaměstnanců
etický audit
etický audit - vědomí, že firma může být kdykoliv přezkoumávána vede jednotlivce k větší etičnosti leadership - vedoucí by měl být vždy vzorem, není li tomu tak, vede to jen k problémům
etický audit- protoze zjisti skutecný stav ve firme, potom je mozne zridit specialni utvar a zavest eticky kodex
etický kodex - globální
etický kodex - podpisem stvrzuji že jej musím dodržovat - nedodržení lze účinně trestat
etický kodex - pokud se k němu firma zaváže, poškodilo by její jméno, kdyby jej nedodržrela.
etický kodex - udává pravidla
etický kodex - výchova zaměstnanců...stanovená pravidla, kterými se musí zaměstnanec a vůbec celá fa řídit, aby spl\\\\\\\ńovala očekávání okolí
etický kodex a výchova zaměstnanců
etický kodex a výchovu zaměstnanců
etický kodex firmy, který je vyhlášen a udržován v povědomí zaměstnanců
etický kodex, následně finanční napomenutí
Etický kodex, pokud je kontrolovatelny, kontrolovan a postihovan
etický kodex, speciální útvary a funkce zabývající se etikou v dané firmě
etický leadership, výchova zaměstnanců k etickému jednání
finanční pokuty, protože to platí na všechny nejlépe
finanční sankce
Firemní prostředí, pokud je toto nadstandardní (myšleno vztahy na pracovišti, vztahy nadřízený podřízený, systém ohodnocování, možnost růstu apod.), samo dokáže eliminovat neetické chování. Samozřejmostí je základní povědomí o etickém chování.
hm, nejdůležitější je výchova v rodině a klima ve společnosti, že jo :-) Tak třeba ta výchova zaměstnanců by mohla mít nějaký účinek, jestli je smysluplně dělaná, protože dolehne na kůži jednotlivce.
Jedině zákon, kodexy a ostatní ujednání, které jsou na bázi dobrovolného závazku, který lze jen těžko ověřit, nepovažuji za platný nástroj.
Když je člověk ,,hajzl´´ nepomůže žádný a slušný člověk je zase nepotřebuje.
kodex a výchova zaměstnanců vč. managerů
kodex jako soucast pracovni smlouvy - zde asi lze uplatnit i nejaky postih eticky a socialni audit - zcela dobrovolne, tudiz k nicemu
kodex-lze do jisté míry kontrolovat
kontrola a prevence, tvrdé tresty pokud se nebudou řešit prohřešky, následující generace nebude mít důvod chovat se eticky
Leadership...........ale zalezi na velikosti podniku
Manažer příkladem - když se vedení bude chovat neeticky, nemůže to požadovat po podřízených
motivace pomocí peněz, když to tak nebudete dělat, nedostanete premie...proč?protože peníze jsou nejspolehlivějším manipulačním prostředkem.
motivace zamestnancu!!!-pokud maji zajem o usoech sve spolecnosti, eticke chovani jde odsebe
myslím si, že státní audit - měl by být nestranný
myslím, že kdyby se společnost jako takova (nemyslím firma, ale všichni lidé) chovala eticky mezi sebou, nemuseli bychom uvažovat o nástrojích podpory etického chování, takže myslím že největším nastrojem je rodičovská výchova.
Nejdřív domluva, potom pokuta a pak vyhazov. Každý občas něco zkazí a když nechápe, že dostal šanci se zlepšit, tak není důvod přemlouvat k nápravě.
nejprve naučit etiky vedení firmy - to je hlavní a pak zaměstnance - důležité je změnit mentalitu českého národa
nejúčinnější nástroj je slušné vychování
Nejúčinnějším nástrojem k ozdravění společnosti obecně považuji slušnost získanou v rodině a vzdělání, které vede člověka k nadhledu. Jenomže slušnost je na tom stejně jako demokracie. Končí všude tam, kde narazí na jediného lotra, stejně tak jako demokracie končí tam kde vznikne nekontrolovatelné násilí a to třeba i dočasně.
nevidím velkou účinnost ani v jednom
nevím
nevim
Nevím, jestli vůbec nějaký nástroj je účinný, každý člověk by měl mít v sobě sám určitou mírou etiky, pokud se pohybuje a pracuje s lidmi. Určité formy etického tréningu mohou zesilít etické a morální chování, ale nikdy nenahradí charater zaměstnance. Myslím, že nejdůležitější je vzor vedoucího pracovníka či právě etický leadership, jak působí na své zaměstnace, obchodní partnery i klienty.
Od majetkového postihu až po zakázání činnosti
odhalení pachatelů, pokud bude odhalení časté, ostatní si budou dávat pozor
podlé mého mínění je vše na morálce každého jedince a žádný z nástrojů nemůže nijak výrazně chování ovlivnit. Maximálně důkladná kontrola.
postupná výchova
práce se zaměstnanci, jejich vzdělávání a výchova, jejich začlenění.
Právě příklad vedoucích pracovníků. Dále povědomí o "obecné spravedlnosti" ve společnosti.
Propojení všech možných nástrojů, aby bylo vůbec možné se k nějakému zlepšení dostat a zároveň, aby bylo možné vůbec zkontrolovat to, že tomu tak skutečně je, že je to dodržováno.
proškolení zaměstnanců - jedině dobře motivovaný zaměstnanec má chu´t dobře pracovat a kvalitně pracovat bez jakýchkoliv postranní úmyslů
především samozvolené etické chování firmy, kterým se všichni zaměstnanci řídí - etický kodex
Přirozene fungující trh pracovnich sil. Jenze na malem trhu , jako je ten cesky, kde hraje bracha na brachu je to asi utopie. Sam osobne neverim v nejakou silu etickzch kodexu. Leda, že jejich dodržovaní je pčímo spojeno s finančním ohodnocením zamestnance
Rychlé a nezkorumpované soudnictví, jednoznačná legislativa, rovný příístup, rychlý konkurs
sankce zejmena penezni...Kazdy pracuje za ucelem ziskani penez, ubytek penez by je mohl alespon castecne "ubrzdit".
sociální audit, etický kodex. Když už se to děje ve firmě, tak si možná uvědomí, že je něco špatně a naprava na sebe nenechá dlouho čekat. Kodex je závazný, ale musí se říci, že pokud nebude respektovám - přijde trest
Speciální útvar - je nejblíž realitě (pokud někde existuje)
speciální útvar - má dozorčí činnost, budí alespoň trochu respektu oproti etickému kodexu, který je jen na papíře
speciální útvary a funkce zabývající se etikou v dané firmě,
těžko říci, mám pocit, že záleží na výchově jedince již od ranného věku, ve stáří budu těžko někoho přesvědčovat, že se chová nemorálně, neeticky, když jemu to tak nepřipadá
učinné jsou všechny, hlavně je prospěsné, pokud se nějaká firma tímto vubec zabýva
V tomto jsem "Klausista" - dobře, podotýkám dobře, fungující trh je samoregulační a o špatné práci, podvodu či jiné levotě se šíří zprávy všemi směry. Firma, která chce fungovat dlouhodobě na trhu, se těchto neduhů nedopouští a to jak směrem ven vůči zákazníkům, tak uvnitř směrem k zaměstnancům. Nejsem možná ten pro tebe zprávný posuzovatel, zatím jsem ve výběru zaměstnavatelů měl docela štěstí.
Veřejné zostuzení a zvýrazňování neeticky se chovajících subjektů
vhodná je kombinace
výchova
výchova z-ců k etickému jednání. Pokud toto nebude zaměstnanec umět a chovat se takto, je to špatná vizitka pro tu danou firmu.
výchova zaměstanaců. Pokud lidé budou vědět jak se mají chovat, je pravděpodobnější, že se jejich chování zlepší. Někdy je prostě problémem fakt, že si lidé ani neuvědomují, že je jejich chování neeteické
výchova zaměstanců k etickému jednání: je důležité pro image firmy
výchova zaměstnanců
výchova zaměstnanců
výchova zaměstnanců - je to preventivní prostředek, nesnaží se problémy řešit až když nastanou
výchova zaměstnanců a nejlépe jít příkladem, začít se musí u lidí ve firmě
vychova zamestnancu a zdravy rozum klientu
výchova zaměstnanců k etickému chování - lze přímo působit a ovlivnit chování lidí nastavením správného motivačního programu
výchova zaměstnanců k etickému jednání
výchova zaměstnanců k etickému jednání - když je k etice cíleně vedena celá firma, snaží se všichni jednat podle pravidel, případné odměny a image společnosti motivují zaměstnance k etickému chování
Vychova zamestnancu muze byt ponekud velice ucina,ale bohuzel jen jestlize se ti zamestnanci tim take ridi.
výchova zaměstnanců nebo studentů k etickému jednání....někde se začít musí
výchova zaměstnanců, speciální útvary, tresty
výchova zmestnancov k etickému jednání, systematický prístup
výchovu, zákony, čest spojená s hrdostí, příklad "das vorbild, nulovou toleranci při nedodržování, přesná definice imunity pro politiky a postihy za pochybení.
vytvoření speciálních útvarů ve firmě, které budou např. etický kodex důsledně doddržovat
využití více nástrojů najednou
xxx
začít již výchovou v rodině, od dětství
zákon, např. o ochraně osobních údajů - za porušení je trest
Zákon. Etika v podnikání existuje do té míry, dokud si ji subjekt může finančně dovolit. Obecně etika v podnikání neexistuje, aneb za co vás nezavřou, s tím si není třeba lámat hlavu.
zveřejnění neetického chování v prostředí kde se firma pohybuje, což jí poškodí odrazením zákazníkům a v lepším případě se její chování změní
zviditelnenie neetického skutku firmy cez media - pretože to môže ohoroziť celkový odbyt firmy
žadný nastroj neni moc dobrý
žádný, etika je spojena s morálkou jedince, která se s přibívajícím věkem stále hůře formuje.
8. Co byste doporučili k potlačení neetického chování firem?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
vysoké tresty v pripade vědoméno a záměrného poruseni
-
"vychovu" zamestnancu, pripadne penezni sankce, vypoved ze strany zamestanavatele...
aby bylo porušení více vymahatelné zákonem
Aby fungovalo soudnictví a z chování společnosti jasně vyplynulo, že každyý jak v podnikání tak např. na silnici si musí uvědomit, že tu není sám, a že ti druzí mají taky svá práva, která musí respektovat, protože nikdy neví v které skupině v zápětí bude.
audit, leadership
brutální stíhání
častejší etický audit
častější kontroly úřadů práce, inspekcí životního prostředí apod. ale také nastavení přijatelnějšího rámce pro podnikání
častější kontroly? těžká otázka, záleží na konkrétní situaci
dobre vypracovaný etický kodex, dôverihodných manažérov
doporučila bych velké pokuty, popř vězení a veřejné zostuzení
doporučuji vypsané body v otázce čí. 6
důraznější kontrola a sankce při porušení legislativy
důslednější kontrola a postihy
Finanční a jiné disciplinární postihy ze strany příslušných orgánů. Takové aby si příště své jednání dobře rozmysleli.
finanční pokuty
finanční postihy
finanční sankce
hodně tvrdé sankce za prohřešky. Ne ty pakatele, co jsou teď
kontroly, sankce, pokuty, vetsi vymahatelnost prava, zrychleni agendy. Kdyz si vezmeme ze nejvic majetku rozkrade spravce konkurzni podstaty a likvidator tak se pak nemuzeme divit, ze normalni podnikatel chce pro sebe urvat co se da. Takze dokud se nezmeni mysleni lidi jako ze ten kdo nekrade okrada vlastni rodinu tak se asi nepohneme z mista.
kvalitní výběr zaměstnanců, razantní zasáhnutí v případě porušení etiky
kvalitní znění zákonů a jejich dodržování
Lepší zákony, aby bylo zbytečné je obcházet.
management musí jít příkladem
Mnohe neeticke prestupky (korupce, kraceni dani...) vychazeji z prilisneho postaveni statni moci, jednoznacne omezit.
motivace zaměstnanců, vytvoření pozitivního image o firmě nejen pro zákazníky, ale i pro interní zaměstnance, posílení loayality k firmě a cílům, důvěra k vedení, nastavení správné interní komunikace
musíme se srovnat se západními ekonomikami. Porevoluční doba nahrávala tomuto neetickému chování a ještě je brzy na to, se s tím vyrovnat.
najmout kvalitni a renomovany management ktery bude budovat firemni kulturu a uchovavat dobre jmeno firmy
najmout kvalitní managment se zkušenostmi
nastavit pravidla a kontrolovat jejich dodržování
Nastavit zákony tak, aby konečně fungovaly - nebyly v nich bílá místa pro šikovné právníky. Zajistily rychlou vymahatelnost práva - v řádu jednotek měsíců.
Naš zakazník nas pan
Nedá se nic doporučit. Pokud se někdo chce chovat neeticky, tak se tak chovat bude.
nemám tušení, těžko něco pomůže.
neustálou kontrolu a transparentnost firem
nevím
nevím
Obtížná odpověď. Jde o kolizi loajality a svědomí. Jediná možnost je jít dobrým příkladem..., při překročení osobní meze odejít...
peklo
Poněmčit tzv. Český národ": doporučil bych přísný zákaz pouřívání českého jazyka na pracovišti a v komunikaci se zákazníkem. Nebo spíš používat angličtinu.
pozitivní prístup a komunikaci
přísnější legislativu
přísnější normy a zákony
Řádně vybírat své zaměstnace, vytvořit nejen testy znalostní a psychologické, ale také emoční.Při vykonávání jejich povolání je pozorovat, diskutovat, proč jednali tak či onak. A motivovat je vlastním jednáním. Při hrubém porušení etickým pravidel používat i represi a tresty. Každý zaměstnace ať už v podnikatelské sféře či veřejném sektoru si musí uvědomit, že nepoškozuje jen firmu ale i sám sebe svým neetickým jednáním.
Sami zákazníci by měli vyžadovat etické chování těch od nichž požadují služby / zboží. Speciálně v gastronomii se denně setkávám s tím, jak jsou zákazníci neinformováni a absolutně neznalí práv a povinností provozovatelů restarací a odobných podniků. Pokud sami zákazníci nebudou vyžadovat kvalitní služby se vším co k tomu patří, bude stále fungovat neetické chování podnikatelů.
sankce
skutečný dohled, přístné tresty za porušení
speciální útvary a funkce zabývající se etikou v dané firmě,
stabilní politická a ekonomickou situace v zemi
stanovit si ve vlastni firme urcita pravidla hry (eticky kodex) a jeho nasledna prubezna kontrola dodrzovani
Širší právní povědomí o možnostech vymáhat své nároky - některé druhy neetického chování - zejména podvod, zpronevěra, atd. by bylo lze omezit.
Testovat zaměstnance v narafičených situacích.
těžko říct, když se budeme chtít chovat všichni eticky, vždycky se najde někdo kdo to kvůli zisku poruší
Tvrdé sankce
tvrdsi postihy
tvrdšie postihy
U nás není vyvinut smysl pro toto chování, stále převyšuje profit nad tímto chováním.
Uzákonit trestnost neetického chování a nejen firem. Příkladně i střet zájmů, který je sice obecně definován, ale ještě jsem neslyšel, že by si ho byl, kdo vědom. Etika není politika a neměla by být poplatná excesům, které nám naši politici i zastupitelé beztrestně předvádějí
v prvni rade je to prace vlady-zlepseni podminek pro podnikani-pokudstat da podnikatelum moznost vydelku, povede to i k poklesu kraceni dani......
Větší dohled a vyšší pokuty...
větší konkurenci
větší trestní zodpocědnost v oblasti etiky
větší zásah státu
viz bod 7
viz bod 7.
viz odpověď na otázku č.7
vsimavost klientu
vydržet pracovat na pokřiveném myšlení lidí ještě dalších 100 let
výchova zaměstnanců - dotazníkové akce
výraznější tresty
vyšší postihy i ze strany ostatních firem
vyšší sankce a postihy
Za zločiny střílet a popravovat, za přestupky sekat ruce nebo pálit cejchy :-D A vážně bych se zabýval otázkou důsledné kontroly vyšší autoritou, s tím že nálezy jsou závazné a tresty přísné. Nejsou u nás autority (ČNB, NKÚ, FÚ nebo Celní správa jsou opravdu k smíchu když nemají aparát nebo prostředy s oporou v zákoně)
začít s etickým kodexem už v nejužším vedení
zákonné postihy
změnu přístupu k zaměstnancům
zpřísnění legislativy
zpřísnění trestů při neetickém jednání, důsledné vykonání trestu
zveřejňování informací o chování firem, sledování spokojenosti zaměstnanců
Zveřejňování nepravostí na internetu.
zvýšit kontroly
Zvýšit všeobecné povědomí o podnikatelské etice, prohřešcích proti ní a jejich následcích
9. V roli manažera/zaměstnance/obchodního partnera: Chovali byste se vždy za všech okolností eticky? I přes to, že by to pro vás bylo nevýhodné?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Zvažoval/a bych pro a proti a rozhodl/a se pro přijatelnější variantu | 69 | 66,35 % | 66,99 % |
Ano, za každou cenu | 32 | 30,77 % | 31,07 % |
Ne, můj osobní zájem/zájem firmy je přednější | 3 | 2,88 % | 2,91 % |
10. Jaké etické pravidlo byste byli ochotni porušit? Případně za jaké situace?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
-
- já bych se snažila je plnit na 100% ale bohužel jsou případy kdy je nutné asertivně ustoupit - nenapadá mě teď příklad
asi žádne bych neporušil
Autorská práva na drahý software
část mzdy bokem, je to výhodné, ale když přijde kontrola, musím to mít pořešené
Čím je vymezená etika? Kde jsou mantinely etického a neetického chování? Jaká jsou etická pravidla v podnikatelském prostředí? Velice těžká otázka. Je možné že nějaké porušuji a myslím si, že je vše vše v pořádku. Samozřejmostí je nelhat, nepodvádět apod., ale není možné se vyhnout polopravdě např. při obchodním jednání, braní úplatku např. jednání v top restauraci, v lázních, které organizuje protistrana za účelem přesvědčit, uzavřít kontrakt. Také otázky týkající se rodiny.
Daně a jiné platby státu - ze stávajicí situace, kdy jsou neadekvátní.
Etiku nelze porušovat. Je obdobná jako pieta. Ta buď člověk ctí, nebo není dobře vychován a tedy by neměl mít možnost rozhodovat.
harašení považuji za dvornost ne za pochybení,
je jich vic!
Jednať eticky neni vždy jednoduché, muselo by sa jednať o spôsobenie " mänšieho zla". Napr. v zdravotníctve, resp. v nemocnici.
Kdybych podnikal tak asi tato: diskriminace - vsude slysime o diskriminaci romskeho etnika, ale kdo s nimi doopravdy pracoval tak vi, ze je pouzitelnej tak jeden z deseti, jako podnikatel bych je pro svou firmu asi nevyhledaval. kraceni dani - deje se vsude, kazdy ma dobreho ucetniho, odpisy i veci jako je dovolena v cizine neni problem. vyplaceni casti mzdy mimo smlouvu - tak toto je snad u kazdeho podnikatele, nejhorsi je na tom to ze s tim souhlasi i zamestnanci. Ale na tento nesvar by stacila jedna vec, prokazovani prijmu. Franta koupi auto a financak se ho zepta kde na to auto vzal, kdyz ma plat jen 8000.-. zneuzivani postaveni a neplaceni zavazku - tak toto praktikuje snad kazdy hypermarket vuci svym dodavatelum, nejenze musi davat uplatky aby se od nich zbozi odebiral, ale jeste diktuji cenu a plati s vyraznym zpozdenim Takze pokud by se nekdo chtel dnes chovat korektne a slusne tak podle me nema nejmensi sanci uspet v konkurencnim boji.
Klamavou informaci, když bych zjistil, že i na mne se šije "bouda".
krácení daní švarcsystém pozdní placení finančních závazků porušení autorských práv
krácení daní
Krácení daní - v některých případech je jejich placení nesmyslné a pro podnik příliš zátěžové. Neříkám, že neplatit vůbec.
kraceni dani (byl-li by k tomu duvod), zivotni prostredi
Kraceni dani- v pripade ze by to znamenalo problem s existenci firmy
Krátkodobé plnění finančních závazků.
Lhaní - když bych mohl dosáhnout většího zisku, ale možná i jiných, zaleželo by na situaci. Asi jako většina čechů
Lhani v pripade, ze by to byla tzv. "mala neskodna lez"
Lhaní v případě, že pravda by nikomu neprospěla
lhaní, např. v roli diplomatických vztahů, kde diplomacie = ,,lhaní ve prospěch panovníka,,
lhani....pro dobrou vec, vyhnuti se zbytecnemu konfliktu
lobování za veřejně prospěšnou či neziskovou věc
Maličkosti - např. nezaplacení autorského poplatku za veřejnou hudební produkci
milosrdná lež, kdykoli, kdy by mi to pomohlo, ale jiným neublížilo
N/A
Například diskriminace - pakliže budu potřebovat kvalitní pracovnici nadelši dobu, dym přednost ženám již s dětmi, ketre mi neodejdou na mateřskou.
některé formy diskriminace jsou v určitých případech přijatelné
nesmyslnou smlouvu o dvojím zdanění, která znevýhodňuje rezidenty ČR
nesprávné údaje o produktu - v práci jako obchodní zástupce
netuším, podle situace. Pokud je člověk ohrožen, tak poruší mnoho pravidel.
nevím
nevím
nevim
nevim neuvazovala jsem o tom
Nevím o žádném, nicméně nemůžu vyloučit, že v zájmu ochrany vyšších hodnot nebo za cenu morálních ústupků poruším etiku abych zachoval hodnoty mě bližší.
nevím,situace mohou být ruzné
otázka je nesmyslná. Vždy rozhoduje to co je na druhé straně vah. Co znamená dodržení etiky. Často může znamenat dodržení etiky, ustup z biojového pole a uvolnění prostoru pro objekty které vúči Vám už nemají vůbec žádnou etiku. Protože často dopady nejsou jenom na moji osobu, nelze na tuto otázku řádně odpovědět.
porušila bych pravidlo nelhat, kdyz by to situace vyzadovala
Poskytnutí úplných informací o produktu. U dodavatele software je to záležitost velmi pravidelná.
při hledání optimalizace mzdových nákladů - výplata motivační části mimo mzdu
přiměřená lež; pokud by to mělo někomu ublížit, zvážila bych, zda řeknu vše
Sdělit "celou" pravdu, popř. využívání technik vyjednávání, které se mohou přibližovat manipulaci.
sexualni haraseni - pokud by byla fakt pekna a vyzivava :)
sexualni obtezovani. No kdyby byla fakt "hot"
Takové, které by nikomu ve větší míře neuškodilo a nešlo by tím o porušení zákona
To záleží na konkrétní situaci, takhle nevim.
v případě, že by se jednalo o můj či život někoho jiného
v tuto chvíli nevím, podle situace
věřím, že žádné
vyplacení části mzdy, mimo smlouvu....těžká sociální situace....tato odpověď záleží na konkrétní situaci
vyplácení mzdy mimo smlouvu
vyplácení mzdy mimo smlouvu
záleželo by na okolnostech, těžko stanovit dopředu
záleží na okolnostech
záleží na situaci, konkrétně si nevybavuji..
zkreslovani informaci o produktu, ale do prijatelne miry, jen za predpokladu, ze by to firme pomohlo zvysit jeji financni stranku, pri krizi.
žádné
žádné
žádné
žádné
žádné mě zrovna nenapadá
Žádné, proto nejsem manažerem, ale technikem. Výsledky své práce hovoří samy za sebe a případné chyby se projeví velice záhy a zřetelně. Na lhaní a výmluvy není místo
11. Zadejte svůj věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
26-35 let | 45 | 43,27 % | 43,69 % |
19-25 let | 42 | 40,38 % | 40,78 % |
36-45 let | 9 | 8,65 % | 8,74 % |
56-65 let | 5 | 4,81 % | 4,85 % |
46-55 let | 3 | 2,88 % | 2,91 % |
12. Zadejte své povolání
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Student | 21 | 20,19 % | 20,39 % |
recepční | 3 | 2,88 % | 2,91 % |
Manager | 2 | 1,92 % | 1,94 % |
programátor | 2 | 1,92 % | 1,94 % |
zaměstnanec státní správy | 2 | 1,92 % | 1,94 % |
osvč - finance | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
account manager | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
podnikatel | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
zástupce vedoucí na ÚP, nyní mateřská dov. | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
barmanka | 1 | 0,96 % | 0,97 % |
ostatní odpovědi | 69 | 66,35 % | 66,99 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.