Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Podnikové vzdělávání formou PC kurzů nebo e-learningu
Podnikové vzdělávání formou PC kurzů nebo e-learningu
→ Jaké dárky Vám udělají pod stromečkem radost a jaké byste radši nedostávali? ←
(veřejné výsledky pro všechny "ježíšky" již 14. prosince ve 12:00)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Marcela Svobodová |
---|---|
Šetření: | 24. 11. 2009 - 08. 12. 2009 |
Počet respondentů: | 112 |
Počet otázek (max/průměr): | 12 / 11.07 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 74,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:53 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Tento dotazník je určen respondentům, kterým zaměstnavatel poskytuje možnost rozvoje vzdělávání formou PC kurzů a e-learningu a kteří tuto možnost doborvolně nebo nedobrovolně využívají.
Jde o výzkum pro Diplomovou práci, zaměřenou na problematiku podnikového vzdělávání, a to především na formu PC kurzů a e-learningu.
Ráda bych kromě jiného zjistila, jak jsou tyto formy vzdělávání v oblibě, jaká kritéria ovlivňují výběr kurzů a jaké jsou pocity a dojmy absolventů kurzů.
Děkuji Vám za vyplnění.
Odpovědi respondentů
1. Firma, v níž jsem zaměstnán, má počet zaměstnanců:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
více než 500 zaměstnanců | 89 | 79,46 % | 79,46 % |
50-500 zaměstnanců | 16 | 14,29 % | 14,29 % |
10-50 zaměstnanců | 5 | 4,46 % | 4,46 % |
0-10 zaměstnanců | 2 | 1,79 % | 1,79 % |
2. Máte zkušenost s absolvováním PC kurzu nebo e-learningového kurzu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano - absolvoval/a jsem e-learningový kurz | 97 | 86,61 % | 86,61 % |
ano - absolvoval/a jsem PC kurz | 77 | 68,75 % | 68,75 % |
ne - neabsolvoval/a | 4 | 3,57 % | 3,57 % |
3. Pokud jste se účastnil, důvod účasti v kurzu byl:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
povinně - profesní kurz určený např. rozvojovým plánem zaměstnance | 77 | 71,3 % | 68,75 % |
dobrovolně - dle vlastního posouzení potřeby a výběru | 20 | 18,52 % | 17,86 % |
platí obě výše uvedené odpovědi | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
povinně i dobrovolně | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
obě možnosti | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
PC dobrovolne, e-learning povinne (povinne skoleni | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
i dobrovolně i povinně | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
důvodem k účasti byly často obě možnosti | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
Povinně (BOZP, PO) i dobrovolně | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
oboje výše uvedené | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
oboji | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
obě výše uvedené možnosti (povinně i dobrovolně) | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
některé povinně, některé dobrovolně | 1 | 0,93 % | 0,89 % |
4. Můžete se ztotožnit s některým níže uvedeným prohlášením?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
obecně mám PC kurzy v oblibě | 65 | 58,04 % | 58,04 % |
PC kurzy absolvuji, ale nemám je v oblibě | 47 | 41,96 % | 41,96 % |
5. Ovlivní vaše rozhodnutí při výběru PC kurzu některé z uvedených kritérií?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
obsah kurzu | 101 | 90,18 % | 90,18 % |
časový rámec kurzu | 62 | 55,36 % | 55,36 % |
získání závěrečného certifikátu | 38 | 33,93 % | 33,93 % |
nutnost přejíždět na místo konání kurzu (nekoná se v budově vašeho pracoviště) | 28 | 25 % | 25 % |
účast kolegy na stejném kurzu | 12 | 10,71 % | 10,71 % |
oběd v rámci kurzu | 7 | 6,25 % | 6,25 % |
6. V případě vaší účasti na PC kurzu, ovlivní váš celkový dojem některé z uvedených kritérií?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
obsah kurzu | 99 | 88,39 % | 88,39 % |
forma a způsob předání studijního obsahu | 78 | 69,64 % | 69,64 % |
osobnost lektora | 77 | 68,75 % | 68,75 % |
kvalita studijního materiálu | 65 | 58,04 % | 58,04 % |
časový rámec kurzu | 54 | 48,21 % | 48,21 % |
získání závěrečného certifikátu | 31 | 27,68 % | 27,68 % |
vybavení učebny | 26 | 23,21 % | 23,21 % |
oběd v rámci kurzu | 10 | 8,93 % | 8,93 % |
7. Dáváte přednost kurzu vedenému lektorem, před kurzem formou e-learningu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 93 | 83,04 % | 83,04 % |
ne | 19 | 16,96 % | 16,96 % |
8. Uveďte prosím důvod k odpovědi na otázku č. 7:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- osobní kontakt znásobuje % předání informací - umožňuje případné doplňující otázky, vyjasnění;
Ano i ne - v případě, že je rozhodující čas - upřednostním e-learning. Pokud se jedná o nutnost vyzkoušení, praktikování, diskusi atd. upřednostním školení s lektorem - a tím pádem i větší časovou náročnost.
čas, samoštúdium
časová noročnost, atd.
Člověka strojem nenahradíte!
e-learning jako takový je fajn, ale nenahradí to osobní přístup na setkání s lektorem
e-learning je neosobní
e-learning je neosobní a podle mě nic nenaučí
E-learning je neosobní. Lektora se mohu v průběhu ptát.
e-learning je přesně to co mi vyhovuje, především časově - můžu se studiu věnovat kdykoliv si určím
E-Learning je rychlejší a pohodlnější. V některých případech ale volím raději lektora a to když je obsah kurzu je náročnější a je třeba jej rozebrat odborníkem.
E-learning je spíše pro mě jako doplňkové studium, případně mi slouží jako náhled do problematiky. Pokud mě opravdu něco zajímá a je to pro mě nová věc, upřednostňuji kurz vedený lektorem. Následně pak k doplnění znalostí mi e-learning postačí.
E-learning lez absolvovat podle vlastních časových představ.
e-learning není pro mě vhodná forma - u lektora si zapamatuji více
e-learning si mohu vyplnit když se rozhodnu já sama. To u PC kurzů moc nejde.
E-learningovy kurz umoznuje casovou flexiblity a diky tomu je mozne se vice soustredit. Zaroven si rychlost muzu prizpusobit podle sebe.
Existuje vetsi prostor k interakci, spontannim dotazum a odpovedim
je intenzivnější, pružnější, akčnější, může být i zábavný, umožňuje setkání, komunikaci a další sociální zkušenosti
Je to pro mě efektivnější způsob vzdělávání (snadněji vstřebávám "psané" informace)
Je živější, kreativnější, zábavnější, přináší více inspirace a radosti z komunikace, je možné klást otázky, ovlivňovat obsah, dát ihned najevo svou spokojenost, nespokojenost či potřeby. VŽDY UPŘEDNOSTNÍM ŽIVÉHO LEKTORA PŘED PC.
jsem samostatná, radeji pracuji svým tempem
když je elearning dobrý tak lektora nahradí a můžu postupovat vlastním tempem, následná možnost konzultace s člověkem je nezbytností (otázky)
Lektor je schopen reagovat na otázky, které mohou vyvstat v rámci kurzu. Nicméně ve spoustě e-learnigových kurzech není potřeba dalšího doplňujícího vysvětlení, pak e-learning splní funkci kurzu i bez lektora.
Lektor muze lepe dovysvetlit pripadne otazky a nejasnosti, kvalitni lektor muze vzbudit vetsi zaujeti. Ale vyhoda e-learningu je rychlost.
lektor může okamžitě reagovat na mé otázky a může doplnit, příp. vysvětlit, co jsem nepochopil
Lépe se mi vše pamatuje, když to slyším od lektora a hlavně se můžu ptát otázky.
Lepsi moznost interakce a moznost okamziteho reseni pripadnych nejasnosti.
mám raději kontakt s lektorem, monost položit otázku a hned získat odpověď
Mám radši osobní přístup lektora a možnost se přímo ptát. E-learning využívám, když není jiná možnost (např. školení bezpečnosti práce, apod.) a školení je povinné.
Mnohem lepší interaktivita, zodpovězení podružných otázek, praktické informace Výměna názorů a zkušeností mezi účastníky kurzu a lektorem
Mohu klást doplňující otázky a probírat nejasnosti.
Mohu se ho dodatečně zeptat na nejasné věci. Při "soft skills" školení je lektor namístě. Např. pro školení Excelu mohou být základy formou e-kurzu.
Možnost diskuse, řešit dotazy na místě, možnost ovlinit obsah kurzu (více do hloubky, zastavit se u tématu apod.)
možnost doplňujících dotazů, osobní zkušenosti s používáním
možnost doplňujících otázek
Možnost dotazů, rošíření výkladu, příklady ...
možnost interakce.
možnost klazení dotazů
Možnost konzultací
Možnost otázek, uvádění příkladů atd.
možnost pokládání doplňujících otázek
muze odpovidat na mozne dotazy
Muze upresnit dotaz
Můžu se zepat na to co mě víc zajímá, může nám říct příklady z praxe.
můžu si upřesnit nejasnosti, zeptat se i na věci, které mě zajímají dále
Myslím si, že mi přináší víc klasický seminář "face-to-face" než jen rychlé pročtení a proklikání otázek na počítači.
nemám e-learning rád, o problémech rád diskutuji a e-learning to neumožňuje
Není komunikační bariéra
neosobní, bez možnosti položit doplňující otázky
okamzita zpetna vazba, osobni kontakt s lektorem a ostatnimi studenty, lepsi koncentrace, moznost volnejsi komunikace
Omezena moznost doplnujicich dotazu, konzultaci v danem okamziku - zpetne to neni tak ucinne
Osobnější přístup
Osobní kontakt je vždy lepší z důvodu osvětlení některých věcí.
osobní kontakt mi více vyhovuje (možnost interakce s ostatními účastníky, dotazů) atd.
osobni kontakt, interaktivita
Osobní kontakt, možnost řešit ihned možné dotazy, vyplývající z kursu
Osobní kontakt, možnost zeptat se v průběhu kurzu na doplňující otázky
osobní přístup dá vždy více, možnost konzultovat přímo s vyučujícím konkrétní případy nebo možná úskalí z praxe
osobní přístup, forma výuky s lektorem je pro mne efektivnější, než číst něco v rámci e-learningu elearnig mohu absolvovat pouze v práci v kanceláři, není možné se soustředit
Osobní přístup, interaktivní, možnost dotazu, okamžité zpětné vazby.
osobní přístup, možnost dotazů při ev. nepochopení otázek nebo úkolů
osobní účast lektora mi připadá důležitá, problémy a případné nejasnosti se řeší ihned.
Pamatuji si lépe mluvené slovo spojené s názornými ukázkami a mám ráda interakci a možnost okamžitých otázek/odpovědí. Účastníci školení se vzálemně obohacují.
Pokud je kurz formou e-learningu kvalitní, neupřednostňuji kurz vedený lektorem + dalším důvodem je úspora času.
pokud je kvalitně zpracovaný e-learning, je to mnohem pohodlnější
preferuji osobni kontakt
Pri kurze vedeným lektorom sa človek môže opýtať ne niektoré nejasné veci
pro mne je sluchový vjem navíc ke zrakovému podstatnější, mohu si leccos ještě objasnit přímo s přednášejícím....
Prostřednictvím kurzu s lektorem se dovím/nsučím mnohem víc. E-learning slouží pouze pro absolvování kurzu nikoliv naučení se něčeho zásadně nového.
při osobním kontaktu lze obsah kurzu a případné nejasnosti konzultovat
příp. dotazy řešené na místě
Složitější oblasti se ústně dají vysvětlit rychleji s méně úsilím, efektivnější.
sociální kontakt, souvislosti
tezke odpovedet, nekdy je lepsi lektor, nekdy e-learning. S lektorem muzete diskutovat. E-learning si zase muzete udelat kdy chcete, nejste svazani casem ani mistem.
U mě je odpověd na otázku č.7 ano i ne. Záleží, o jaký kurz jde. Když to zobecním, tak většinou kurzy obecnější, které nejdou tématově do hloubky nebo řeší jen obecná pravidla daného tématu, není třeba kontakt s lektorem kvůli dotazům - tzv. pouze vysvětlující školení, např.: bezpečnost práce na pracovišti nebo pro personalisty, asistenty apod. firemní školení o možných druzích pozic ve firmě a jejich náplních práce... tak je určitě vhodné využít formu e-learningu - ušetří spoustu času a také nákladů. Ovšem je zase spousta školení, kde je třeba účast lektora - technická a IT školení, která se zaměřují na nějakou konkrétní oblast, téma, tam by mohl být e-learningový kurz spíše jen doplňkovou formou školení, pokud by bylo třeba.
V běžném prac. dni nemám na e-learningový kurz čas. Kurz vedený lektorem znamená odejít z pracoviště a skutečně se věnovat tématu kurzu.
Velmi záleží na typu kurzu, někdy je přínosnější okamžitá reakce na dané téma, možnost formou dotazů jít do hloubky a otestovat si vše v praxi.
větší míra interaktivity, možnost sdílet zkušenosti s ostatními účastníky přímo na místě
Většina e-learningových kurzů není po grafické a obsahové stránce zdařilá. Není nad to, zajímavé téma diskutovat ve skupině. Pokud je výborný lektor, tak si z klasického kurzu odnesu daleko víc než z e-learningového, který většinou jenom "proklikám" a nečtu ho.
většinou nemožnost interaktivně klást dotazy
Většinou rychlejší bez nutnosti respektovat určitý daný čas, většinou kurz jde přerušit a pak jem v libovolném čase dokončit...
Vice interaktivní, možnost odpovědí na otázky
více interaktivní, možnost přizpůsobit obsah úrovni a potřebám účastníků, simulace a provádění akcí/ situací při tréningu
více si z takového kurzu odnáším....staré znamé...čím více smyslů při učení zapojíš tím lépe...zde platí na 150%
Více vzájemné interakce, možnost klást různé otázky směrující k správnému pochopení probírané problematiky nebo přesnější odpovědi
Výhody e-learningu: 1) časové možnosti 2) možnost se vrátit k složitějším problémům, nebo jim věnovat delší dobu podle individuální potřeby Výhody kurzu vedeného lektorem: Možnost dotazů přímo na lektora, možnost ověření správného pochopení problému.
Vyhovuje mi interakce mezi lektorem a účastníkem kurzu.
záleží na typu kurzu - např. u školení řidičů, bezp. práce atd. upřednostňuji e-learning u profesního školení je však lepší mít i možnost se zeptat, proto upřednosňuji lektora
Zpětná vazba lektora, diskuse nad probíraným tématem. Získání více informací.
9. Považujete e-learning za plnohodnotnou formu vzdělávací aktivity, jako jsou např. PC kurzy, Soft Skills programy apod.?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 58 | 51,79 % | 51,79 % |
ano | 54 | 48,21 % | 48,21 % |
10. V jaké oblasti je podle vás vhodné využívat e-learning?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
speciální kurzy (bezpečnost práce, školení řidičů, úvody do aplikací, Time management, Firemní kultura apod.) | 101 | 90,18 % | 90,18 % |
výuka jazyků | 39 | 34,82 % | 34,82 % |
kurzy na PC programy např. MS Office (Word, Wxcel, Outlook apod.) | 34 | 30,36 % | 30,36 % |
11. Existuje podle Vás oblast, školená doposud některou z klasických forem školení, která by mohla být studována formou e-learningu?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- úvodní školení pro nové zaměstnance (která se stále opakují) - orientace v nějaké aplikaci (e-learningový minikurz může být přímo v ní...nebo několik krátkých e-learningových "návodů")
?
??
autoškola
E-learning může být doplňkovou formou pro téměř všechny oblasti. Tzv. "blended solutions" jsou myslím nejlepší možností.
Jak se prezentovat na internetu.
jazykové kurzy
legislativa, předpisy, metodiky
ne
Ne
Ne;
nemám představu
nenapadá mě
nenapada me
nenapadá mne
neodhadnu :o(
nevím
nevím
Nevím
nevím
nevybavuji si
Nevybavuji si žádnou oblast, která by nemohla být studována formou e-learningu.
nic mě nanapadá
novinky v pravidlech českého jazyka :o) etiketa
Oblast seznámení se s novými právními normami a jejich aplikací v praxi, nutná pro výkon konkrétní práce.
odborné kurzy
Podle mého názoru je nejlepší forma blended learning, občas je nutný osobní kontakt a´jednání.
podle mne je e-learning vhodný pouze pro povinné kurzy ze zákona, které se dají e-leariningem splnit rychle a za rozumné peníze
spousta školení, která jsou postavena na řešení případových studií; project management apod.
Teoretické části školení lze nastudovat prostřednictvím e-learningu a následně absolvovat praktickou část s lektorem. Popř. mezi 2 dny školení zasadit e-learning, aby se studenti utvrdili v nabytých znalostech a na ty navázali.
U současného zaměstnavatele jsem se setkala pouze s málo školeními, ale třeba školení práce s novými aplikacemi ve firmě by myslím šlo udělat formou e-learningu a bylo by tak dostupné úplně všem a také méně časově náročné. U bývalých zaměstnavatelů mohu třeba navrhnout již v bodě č.8 zmíněné školení pro personalisty, ale určitě by se našlo spousta dalších školení, která by se dala praktikovat i formou e-learningu místo klasické formy školení.
určitě ano
Určitě, jen mě nenapadá žádná konkrétní
Vzdělávání dospělých.
Zaklady nastaveni operacnich systemu, Windows Zaklady nastaveni a prace s smartphone,MDA,PDA
12. V případě vaší účasti na e-learningovém kurzu, ovlivní váš celkový dojem některé z uvedených kritérií?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
možnost přerušení kurzu a možnost vrácení se do místa přerušení | 77 | 68,75 % | 68,75 % |
obsah kurzu | 77 | 68,75 % | 68,75 % |
možnost rozhodnout si samostatně dobu a místo pro studium | 76 | 67,86 % | 67,86 % |
videoukázky, animace, grafika | 72 | 64,29 % | 64,29 % |
interaktivní prvky | 68 | 60,71 % | 60,71 % |
časový limit pro absolvování kurzu | 41 | 36,61 % | 36,61 % |
nutnost vypracování závěrečného testu | 37 | 33,04 % | 33,04 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.