Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Pohled na učitele základních škol

Pohled na učitele základních škol

Kdo by měl být příštím prezidentem ČR (v roce 2018)?
Zúčastněte se krátkého dotazníku a oznámkujte Havla, Klause a Zemana.

(veřejné výsledky 15. prosince ve 12h)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Ivo Jašek
Šetření:01. 04. 2013 - 10. 04. 2013
Počet respondentů:226
Počet otázek (max/průměr):16 / 15
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:po jedné otázce
Návratnost dotazníků:87,9 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:41
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

jsem studentem Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Rád bych Vás poprosil o vyplnění mého dotazníku, který se týká průzkumu vnímání pedagogické profese, konkrétně učitelů na základních školách. Dotazník je určen všem, bez rozdílu věku, pohlaví či povolání. Věřím, že vyplnění Vám nezabere více než 10 minut a přesto mi těchto Vašich 10 minut velmi pomůže. Prosím Vás o pravdivé vyplnění a předem Vám velmi děkuji.

Odpovědi respondentů

1. Jaké je Vaše pohlaví?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena17476,99 %76,99 %  
Muž5223,01 %23,01 %  

Graf

2. Jaký je Váš věk?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
19 - 29 let16773,89 %73,89 %  
méně než 18 let2812,39 %12,39 %  
30 - 44 let2310,18 %10,18 %  
45 - 59 let83,54 %3,54 %  

Graf

3. Považujete učitelské povolání za atraktivní? (myšlen učitel na základní škole)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne10144,69 %44,69 %  
spíše ano5926,11 %26,11 %  
rozhodně ne3214,16 %14,16 %  
rozhodně ano177,52 %7,52 %  
nevím177,52 %7,52 %  

Graf

4. Vážíte si učitelské profese? (myšlen učitel na základní škole)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano10144,69 %44,69 %  
rozhodně ano8738,5 %38,5 %  
spíše ne219,29 %9,29 %  
nevím146,19 %6,19 %  
rozhodně ne31,33 %1,33 %  

Graf

5. Myslíte si, že jsou učitelé na ZŠ dostatečně platově ohodnoceni?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne7834,51 %34,51 %  
rozhodně ne5725,22 %25,22 %  
nevím4319,03 %19,03 %  
spíše ano3314,6 %14,6 %  
rozhodně ano156,64 %6,64 %  

Graf

6. Považujete učitelství na ZŠ za náročné povolání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
rozhodně ano9341,15 %41,15 %  
spíše ano9140,27 %40,27 %  
spíše ne2410,62 %10,62 %  
nevím135,75 %5,75 %  
rozhodně ne52,21 %2,21 %  

Graf

7. Myslíte si, že prestiž učitelské profese klesá?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano10345,58 %45,58 %  
rozhodně ano8537,61 %37,61 %  
nevím208,85 %8,85 %  
spíše ne167,08 %7,08 %  
rozhodně ne20,88 %0,88 %  

Graf

8. Myslíte si, že mají učitelé na ZŠ dostatek volného času pro sebe a svoji rodinu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano9542,04 %42,04 %  
rozhodně ano5825,66 %25,66 %  
nevím4319,03 %19,03 %  
spíše ne2511,06 %11,06 %  
rozhodně ne52,21 %2,21 %  

Graf

9. Měl by mít učitel pro výkon svého povolání odpovídající kvalifikaci? (učitel na základní škole)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
rozhodně ano17376,55 %76,55 %  
spíše ano3816,81 %16,81 %  
spíše ne83,54 %3,54 %  
nevím83,54 %3,54 %  

Graf

10. Myslíte si, že z pedagogických fakult odcházejí vystudovaní učitelé s odpovídající kvalifikací?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano7332,3 %32,3 %  
spíše ne6629,2 %29,2 %  
nevím6126,99 %26,99 %  
rozhodně ne156,64 %6,64 %  
rozhodně ano114,87 %4,87 %  

Graf

11. Co považujete za výhody učitelů na ZŠ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
prázdniny (vč. volných víkendů a svátků)19887,61 %87,61 %  
pracovní doba13660,18 %60,18 %  
práce s dětmi9843,36 %43,36 %  
práce v kolektivu6327,88 %27,88 %  
plat2410,62 %10,62 %  
žádné výhody nevidím114,87 %4,87 %  
kariérní postup73,1 %3,1 %  
neustálý rozvoj10,44 %0,44 %  
vnitřní uspokojení z užitečné práce10,44 %0,44 %  
Na II.Stupni učit ty drzí fracky, jak to můžou vydržet? Kdyby byly tak rakosky povoleny.10,44 %0,44 %  
školní výlety, zájezdy kolikrát placené školou, oběd v jídelně, učivo není těžké na vysvětlení10,44 %0,44 %  
kreaivní povolání10,44 %0,44 %  
možnost vlastnách výukových metod, přístupů, možnost vytváření učebních materiálů, prostor pro kreativitu10,44 %0,44 %  
Mohou někomu pomoci, ovlivnit jeho cestu správným směrem10,44 %0,44 %  
kreativní práce10,44 %0,44 %  
prostředí mladých lidí (dětí), které může být mnohdy inspirativní10,44 %0,44 %  
musi si zpracovat vlastni materialy coz je vyhoda i nevyhoda10,44 %0,44 %  
fyzická nenáročnost10,44 %0,44 %  

Graf

12. Co považujete za nevýhody učitelů na ZŠ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
zodpovědnost za děti17577,43 %77,43 %  
plat14564,16 %64,16 %  
tlak ze strany společnosti10044,25 %44,25 %  
administrativa5926,11 %26,11 %  
tlak ze strany vedení5825,66 %25,66 %  
žádné nevýhody nevidím31,33 %1,33 %  
neustálý stres10,44 %0,44 %  
parchanty10,44 %0,44 %  
těžko přesouvatelná pracovní doba např. v případě potřeby navštívit lékaře, ale i školení...10,44 %0,44 %  
Na II.Stupni ty drzí fracky. Nevýhoda.10,44 %0,44 %  
práce s dnešními arogantními dětmi10,44 %0,44 %  
nemůžou děcko účinně potrestat a to si pak dovoluje čím dál víc a je to problém10,44 %0,44 %  
nedoceněnost profese, psychická náročnost, pracovní doba (není "osm hodin a padla"10,44 %0,44 %  
nedostatek času10,44 %0,44 %  
samotni spratci na druhem stupni jsou nevyhoda10,44 %0,44 %  
žádná supervize, žádná prevence vyhoření, minimální týmová spolupráce, minimální páky na problémové děti i rodiče, velké zatížení hlukem10,44 %0,44 %  
syndrom vyhoření10,44 %0,44 %  
velké množství studentů ve třídě10,44 %0,44 %  
podle mě úroveň pedagogických fakult není dostatečná, budoucí učitel tak nemá možnost kvalitního vzdělání.10,44 %0,44 %  
prace s detma je des10,44 %0,44 %  
morálka dětí, vychování10,44 %0,44 %  
případné urážky etc.10,44 %0,44 %  
v dnešní době nemá učitel žádná práva10,44 %0,44 %  
pristup rodicu k ucitelum10,44 %0,44 %  
přílišný intelektový rozptyl dětí ve třídách10,44 %0,44 %  
zákony na ochranu učitelů a slušných žáků10,44 %0,44 %  

Graf

13. Chtěli byste být učitelem na základní škole?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne13157,96 %57,96 %  
ano5223,01 %23,01 %  
nevím4319,03 %19,03 %  

Graf

14. Je podle vás prestiž učitelského povolání vysoká? (myšlen učitel na základní škole)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 15, neotázka č. 16].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne20389,82 %89,82 %  
ano2310,18 %10,18 %  

Graf

15. Co je podle Vás důvodem vysoké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
společenské ohodnocení1252,17 %5,31 %  
poslání1252,17 %5,31 %  
seberealizace939,13 %3,98 %  
historické pozadí profese939,13 %3,98 %  
finanční ohodnocení28,7 %0,88 %  
všichni potřebují učitele k vzdělání vlastních dětí.14,35 %0,44 %  

Graf

16. Co je podle Vás důvodem nízké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nekázeň žáků12963,55 %57,08 %  
nízké finanční ohodnocení12662,07 %55,75 %  
nekvalifikovaní učitelé9647,29 %42,48 %  
společenské ohodnocení9345,81 %41,15 %  
nedostatečný kariérní postup5024,63 %22,12 %  
feminizace školství3115,27 %13,72 %  
vzrůstající tendence studentů hlásit se na pajdák jen jako "nouzovku"... pak to taky tak vypadá, na některé obory stačí dosáhnout v TSP méně než 30 percentil... no kde jsme?10,49 %0,44 %  
v dnešní době většinu učitelů učit nebaví10,49 %0,44 %  
Jsou to sami učitelé. Těžko se z učitele stane elitní povolání, dokud budou učit debilové a kravky10,49 %0,44 %  
špatný přístup rodičů žáků10,49 %0,44 %  
tlak ze strany rodičů/veřejnosti10,49 %0,44 %  
děcka už z učitelů nemají strach a nemají k nim respekt10,49 %0,44 %  
velice psychicky náročné, stresující, přístup společnosti10,49 %0,44 %  
nedostatek konkurence, všechny školy jsou státní, resp. stát nařizuje obsah výuky10,49 %0,44 %  
driv to bylo "pan profesor" neco jako buh,doktor. dnes je to chudak ucitel,ale nedivim se,uroven klesa,nekdy mam pocit ze jsou 3 lekce pred zakem,jaxe rika.10,49 %0,44 %  
přístup rodičů k autoritě učitele10,49 %0,44 %  
většinou neschopní učitelé odtržení od reality10,49 %0,44 %  
především nízké požadavky na studenty pedagogických fakult (nízká úroveň VŠ všeobecně v ČR), z čehož pramení další důvody (viz výše)10,49 %0,44 %  
neefektivni metody uceni, drtivou vetsinu znalosti sem rad zapomel10,49 %0,44 %  
spíše nekvalitní učitelé10,49 %0,44 %  
mizerná/tragická úroveň pedagogických fakult a volba učitelského povolání jako "poslední volby", když jiná fakulta nevyjde10,49 %0,44 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 3 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

11. Co považujete za výhody učitelů na ZŠ?

  • odpověď práce s dětmi:
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi poslání na otázku 15. Co je podle Vás důvodem vysoké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)
  • odpověď pracovní doba:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi spíše ne na otázku 7. Myslíte si, že prestiž učitelské profese klesá?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi spíše ne na otázku 6. Považujete učitelství na ZŠ za náročné povolání?

13. Chtěli byste být učitelem na základní škole?

  • odpověď ne:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi rozhodně ne na otázku 3. Považujete učitelské povolání za atraktivní? (myšlen učitel na základní škole)
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi žádné výhody nevidím na otázku 11. Co považujete za výhody učitelů na ZŠ?

14. Je podle vás prestiž učitelského povolání vysoká? (myšlen učitel na základní škole)

  • odpověď ano:
    • 9.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi poslání na otázku 15. Co je podle Vás důvodem vysoké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)
    • 9.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi společenské ohodnocení na otázku 15. Co je podle Vás důvodem vysoké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jaké je Vaše pohlaví?

2. Jaký je Váš věk?

3. Považujete učitelské povolání za atraktivní? (myšlen učitel na základní škole)

4. Vážíte si učitelské profese? (myšlen učitel na základní škole)

5. Myslíte si, že jsou učitelé na ZŠ dostatečně platově ohodnoceni?

6. Považujete učitelství na ZŠ za náročné povolání?

7. Myslíte si, že prestiž učitelské profese klesá?

8. Myslíte si, že mají učitelé na ZŠ dostatek volného času pro sebe a svoji rodinu?

9. Měl by mít učitel pro výkon svého povolání odpovídající kvalifikaci? (učitel na základní škole)

10. Myslíte si, že z pedagogických fakult odcházejí vystudovaní učitelé s odpovídající kvalifikací?

11. Co považujete za výhody učitelů na ZŠ?

12. Co považujete za nevýhody učitelů na ZŠ?

13. Chtěli byste být učitelem na základní škole?

14. Je podle vás prestiž učitelského povolání vysoká? (myšlen učitel na základní škole)

15. Co je podle Vás důvodem vysoké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)

16. Co je podle Vás důvodem nízké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jaké je Vaše pohlaví?

2. Jaký je Váš věk?

3. Považujete učitelské povolání za atraktivní? (myšlen učitel na základní škole)

4. Vážíte si učitelské profese? (myšlen učitel na základní škole)

5. Myslíte si, že jsou učitelé na ZŠ dostatečně platově ohodnoceni?

6. Považujete učitelství na ZŠ za náročné povolání?

7. Myslíte si, že prestiž učitelské profese klesá?

8. Myslíte si, že mají učitelé na ZŠ dostatek volného času pro sebe a svoji rodinu?

9. Měl by mít učitel pro výkon svého povolání odpovídající kvalifikaci? (učitel na základní škole)

10. Myslíte si, že z pedagogických fakult odcházejí vystudovaní učitelé s odpovídající kvalifikací?

11. Co považujete za výhody učitelů na ZŠ?

12. Co považujete za nevýhody učitelů na ZŠ?

13. Chtěli byste být učitelem na základní škole?

14. Je podle vás prestiž učitelského povolání vysoká? (myšlen učitel na základní škole)

15. Co je podle Vás důvodem vysoké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)

16. Co je podle Vás důvodem nízké prestiže učitelského povolání (myšlen učitel na základní škole)

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Jašek, I.Pohled na učitele základních škol (výsledky průzkumu), 2013. Dostupné online na https://pohled-na-ucitele-zakladnich.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.