Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Popularita čtení

Popularita čtení

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jonáš Franta
Šetření:25. 02. 2023 - 08. 03. 2023
Počet respondentů:87
Počet otázek (max/průměr):5 / 4.4
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:62 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.01:44
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, vytvořil jsem dotazník v rámci školního projektu do ZSV na téma čtení. 
Budu rád, když mi ho vyplníte, trvá chviličku. 
Díky!
 
Cílem je zjistit, co mladé lidi motivuje ke čtení a proč s přibývající dobou čtení často klesá na popularitě. 
 

Odpovědi respondentů

1. Jak často čtete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
každý den2731,03 %31,03 %  
1 - 2 krát týdně2326,44 %26,44 %  
3 - 5 krát týdně1416,09 %16,09 %  
nečtu1213,79 %13,79 %  
1 - 2 krát měsíčně1112,64 %12,64 %  

Graf

2. Pokud nečtete vůbec nebo velmi zřídka, uveďte důvod:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nebaví mě to1027,78 %11,49 %  
nemám na to čas925 %10,34 %  
nedokážu se soustředit822,22 %9,2 %  
čtu, jen protože to mám povinné (např. maturita...)25,56 %2,3 %  
Nechápu ty, co nečtou 12,78 %1,15 %  
Irelevantní 12,78 %1,15 %  
Čtu.12,78 %1,15 %  
Nemám na to volnou myšlenkovou kapacitu12,78 %1,15 %  
čtu na internetu denně; špatně vytvořený dotazník12,78 %1,15 %  
dělám něco jiného12,78 %1,15 %  
unavená z práce12,78 %1,15 %  

Graf

3. Četli jste více, když jste byli mladší?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano6271,26 %71,26 %  
ne2528,74 %28,74 %  

Graf

4. Pokud byste měli možnost si vybrat jen jednu z následujících aktivit, která by to byla?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
čtení2933,33 %33,33 %  
sledování filmu/seriálu2124,14 %24,14 %  
hraní her1921,84 %21,84 %  
sport1517,24 %17,24 %  
scrollování sociálních sítí33,45 %3,45 %  

Graf

5. Myslíte si, že má moderní doba negativní dopad na popularitu čtení u mladistvých? Uveďte důvod.

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

.

…..

Ani nema

Ano

ano

Ano

ano

ano

ano

Ano

Ano

ano . Je velmi mnoho věcí kterým se budou lidi věnovat nebo to může být i vychonou . Když děti nebudete podvědomě nutit čísta a dáte jim mobil , tak jen tak číst nezačnou

Ano i ne. Čtení knížek nahradilo čtení postů na sociálních sítích. Poté čtení postů nahradilo sledování reels, tik toku apod. Je to možná o nějaké lenosti - jednodušší je něco slyšet než číst - to je onen důvod.

Ano má, vliv různých alternativ je smrtící, quo vadis kulturo čtení?

Ano protože on-line svět je zajímavější než knihy. Ale v poslední době se to mění díky aplikacím s knihami od rovesniků

ano, číst je časově náročnější a je málo zábavných knih pro mladistvé

ano, dávají přednost elektronice

áno, deti si zvykajú viac na komunikáciu prostredníctvom obrázkov, farieb, videí, zvuku a zanedbávajú tým dlhšie čítanie s porozumením.

Ano, doba se vyvíjí. Čtení nahrazují moderní technologie.

Ano, existuje mnoho jiných podnětů pro mladistvé attraktivnějších.

ano, jeho hodně jiných rozptýlení a možností co dělat

Ano, každý čumí do mobilu, na takovou soustředěnou a soustavnou činnost není čas.

Ano, knihy nejsou již pro děti atraktivní, raději se věnují fenoménu dnešní doby - internet, sociální sítě, ....

Ano, má. Většina lidi to upřednostňují, jelikož je to jednodušší a projíždění sociálních sítí je to hodně návykové a podle některých zajímavější.

Ano, mají mnoho jiných lákadel, např. TV, PC, sociální sítě...

Ano, mají více možností kvůli kterým čtení zanedbávají.

Ano, myslím, že sociální sítě mají negativní dopad na mladé lidi - nedokáží se dostatečně soustředit a celkově je jednodušší dopřát si dopamin z instagramu atd., než ze čtení obyčejné knihy.

Ano, nejspíše kvůli jiným možnostem zábavy.

ANO, POUZE DÍKY PITOMÝM MOBILŮM A SOC. SÍTÍM

Ano, protože kvůli internetu existuje více jiných možností zábavy ve volném čase, než tomu bývalo dřív.

Ano, všude se prosazuje online prostředí.

Ano,jen tupě zírají na videa

Ano. Dnešní mladí raději čučí do chytrých telefonů. To mají bez práce.

Ano. Domnívám se, že mladiství neudrží pozornost déle než 10s.

Ano. Existuje příliš mnoho rušivých elementů ve formě sociálních sítí nebo her.

Ano. Kvůli sociálním sítím.

Ano. Příliš mnoho útržkovitých informací o všem možném nahlodává schopnost soustředění a zájem.

Ano. Rozvoj technologií, více možností jak se zabavit- Vidím to u mladší sestry - celý den na telefonu/počítač.. a v neposledni řadě její kamarádky také nečtou, není to "cool".

Asi ano, je to pro ně nuda.

čas rychle plyne

Čtení je pomalejší získávání informací

Doba je uspěchaná, čtení zabere čas. Mobilní telefon nabízí dostupnou zábavu.

Hodně aktivit, málo volného času

Hodně možností jiných a zabavnejsich než čtení

Hodně porna kazí dnešní generaci, větší libido a lehké nutkání praktikovat homosexuální hrátky

Jak u čeho

je hodně lákadel, hlavní socální sítě, mobilní teelofny a počítačové hry

Jo, na vše je film

Když je člověk inteligentní, pozná, že ho čtení bude bavit i v moderní době.

Knih ano, čtení obecně ne. V součanosti toho všichni přečteme daleko víc jak dřív, jen to není klasická literatura.

Kratší doba pozornosti. Hodně dětí odradí povinná školní četba

Levný dopamin.. doporučuji podcast brain we are díl 182 a 187

Mladí dávají přednost počítačům, chytrým telefonům, televizí.. Nejsou v rodině ani škole vedení ke čtení, nejí vzory, které by jim ukázaly cestu ke knize. Škoda, protože kniha nám otevírá netušená dobrodružství, neznámé země, minulost, současnost i budoucnost..

Mladistvý maji radeji internet,mobily,

ne

NE

Ne

ne

ne

ne

Ne, ale démoni v hlavě ano. Občas mám chuť pohoňkat a utřít to do třech mušketýrů

ne, nemá

Ne.

Ne.

Někteří možná preferují audioknihy, jinak ne, nemá téměř negativní dopad.

nemá negativní dopad, záleží na každém, i dříve někdo rád četl a někdo rád nečetl

nemá, čtou díky sociálním sítím více, než třeba před 20 lety. Škoda, že nebylo jasně napsáno, že se jedná o knihy nebo časopisy. Druhá věc, dotazník nebude objektivní, protože na něj klikne většinou člověk, co knihy čte.

Nemyslím si, myslím že z důvodu vzdělání lidi čtou stejně

Nemyslím si, že je to dobou. Za mého mládí taky nebylo čtení knih dvakrát populární.

Nemyslím si. Nemůže za to doba, ale rodiče. Naši mě měli pozdě a bratři by mi mohly dělat otce. Naši mi každý večer četli před spaním a pak mě k tomu vedli. Mám stejně staré vrstevníky, kteří přečetli nanejvýš povinnou literaturu k maturitě. Žijeme ve stejné době a každý máme na čtení jiný pohled… Vše je o rodičích :)

Neřekla bych přímo negativní. V dnešní době je prostě více zdrojů, či vše můžeme - příspěvky na různých sociálních sítích, on-line noviny atd. Řekla bych, že jsme často přehlceni informacemi, takže na čtení knížek není kapacita. Plus dočista knížku trvá poměrně dlouho - info na tiktok videiích nebo reels ig je otázka vteřin a něco se “dozvíte”.

netuším

nevím

Podle mě mají více možností, např. e-knihy Ve školách by se ale mělo čtení podporovat tím, že bude větší výběr i novějších titulů v rámci povinné četby

Rozhodne ma protoze existuje mnoho atraktivnejsich pobidek a charaktery lidi jsou velice slabe nez aby odpolaly.

Rozhodně si to myslím. Současný svět, resp. sociokulturní prostředí, ve kterém žijeme, se snaží zatížit mysl mladistvých extrémním množstvím nejrůznějších podnětů pochybného charakteru a pro četbu pak nezbývá v mysli prostor a konec konců na ni nezbývá ani čas, vyplýtvaný na věnování se zmíněným nejrůznějším podnětům. Ty jsou dnes generovány dvěma hlavními původci: 1) škola, kde mladistvý člověk tráví bezmála polovinu svého bdělého času pět dní v týdnu, deset měsíců v roce + mu ubírá část teoreticky volného času nutností plnit domácí úkoly a připravovat se na vyučování; 2) Sociální sítě a faktická nutnost jejich používání, nechce-li být mladistvý člověk vyčleněn z kolektivu.

Rozhodně, viz soc. sítě

Sociální sítě

Spoustu jiných atrakcí, kterými lze trávit čas

špatná výchova a lenost obětovat čas ať už nalezení informací tak rozvíjení fantazie. Dnes má každý kdo chce vše na dosah prstu a nemusí ani přemýšlet. To je chyba! Tyto technologie jsou výborným sluhou ALE špatným pánem.

Určitě, existuje mnoho alternativní zábavy, která nenutí přemýšlet.

Určitě. Důsledek strachu učitelů k něčemu mládež vést, aby se jim to negativně nevrátilo.

Velký rozsah dalších možných aktivit

z části asi ano, hlavně kvůli sociálním sítím. lidé jsou v poslední době zvyklí na příjem jednoduchý a krátkých informací, což nepomáhá s udržením pozornosti. tím pádem klesá počet lidí, kteří by u čtení knih opravdu vydrželi a dali tomu svou pozornost

Záleží na rodičích, jestli děti povedou ke čtení. Děti se učí od rodičů, takže když rodiče čtou a budou dětem kupovat knihy, je pravděpodobné, že děti budou číst i jako mladiství.

závislost na internetu, nedostatek trpělivosti

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jak často čtete?

2. Pokud nečtete vůbec nebo velmi zřídka, uveďte důvod:

3. Četli jste více, když jste byli mladší?

4. Pokud byste měli možnost si vybrat jen jednu z následujících aktivit, která by to byla?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jak často čtete?

2. Pokud nečtete vůbec nebo velmi zřídka, uveďte důvod:

3. Četli jste více, když jste byli mladší?

4. Pokud byste měli možnost si vybrat jen jednu z následujících aktivit, která by to byla?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Franta , J.Popularita čtení (výsledky průzkumu), 2023. Dostupné online na https://popularita-cteni.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.