Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Popularita čtení
Popularita čtení
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Jonáš Franta |
---|---|
Šetření: | 25. 02. 2023 - 08. 03. 2023 |
Počet respondentů: | 87 |
Počet otázek (max/průměr): | 5 / 4.4 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 62 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.01:44 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Odpovědi respondentů
1. Jak často čtete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
každý den | 27 | 31,03 % | 31,03 % |
1 - 2 krát týdně | 23 | 26,44 % | 26,44 % |
3 - 5 krát týdně | 14 | 16,09 % | 16,09 % |
nečtu | 12 | 13,79 % | 13,79 % |
1 - 2 krát měsíčně | 11 | 12,64 % | 12,64 % |
2. Pokud nečtete vůbec nebo velmi zřídka, uveďte důvod:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nebaví mě to | 10 | 27,78 % | 11,49 % |
nemám na to čas | 9 | 25 % | 10,34 % |
nedokážu se soustředit | 8 | 22,22 % | 9,2 % |
čtu, jen protože to mám povinné (např. maturita...) | 2 | 5,56 % | 2,3 % |
Nechápu ty, co nečtou | 1 | 2,78 % | 1,15 % |
Irelevantní | 1 | 2,78 % | 1,15 % |
Čtu. | 1 | 2,78 % | 1,15 % |
Nemám na to volnou myšlenkovou kapacitu | 1 | 2,78 % | 1,15 % |
čtu na internetu denně; špatně vytvořený dotazník | 1 | 2,78 % | 1,15 % |
dělám něco jiného | 1 | 2,78 % | 1,15 % |
unavená z práce | 1 | 2,78 % | 1,15 % |
3. Četli jste více, když jste byli mladší?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 62 | 71,26 % | 71,26 % |
ne | 25 | 28,74 % | 28,74 % |
4. Pokud byste měli možnost si vybrat jen jednu z následujících aktivit, která by to byla?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
čtení | 29 | 33,33 % | 33,33 % |
sledování filmu/seriálu | 21 | 24,14 % | 24,14 % |
hraní her | 19 | 21,84 % | 21,84 % |
sport | 15 | 17,24 % | 17,24 % |
scrollování sociálních sítí | 3 | 3,45 % | 3,45 % |
5. Myslíte si, že má moderní doba negativní dopad na popularitu čtení u mladistvých? Uveďte důvod.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
…..
Ani nema
Ano
ano
Ano
ano
ano
ano
Ano
Ano
ano . Je velmi mnoho věcí kterým se budou lidi věnovat nebo to může být i vychonou . Když děti nebudete podvědomě nutit čísta a dáte jim mobil , tak jen tak číst nezačnou
Ano i ne. Čtení knížek nahradilo čtení postů na sociálních sítích. Poté čtení postů nahradilo sledování reels, tik toku apod. Je to možná o nějaké lenosti - jednodušší je něco slyšet než číst - to je onen důvod.
Ano má, vliv různých alternativ je smrtící, quo vadis kulturo čtení?
Ano protože on-line svět je zajímavější než knihy. Ale v poslední době se to mění díky aplikacím s knihami od rovesniků
ano, číst je časově náročnější a je málo zábavných knih pro mladistvé
ano, dávají přednost elektronice
áno, deti si zvykajú viac na komunikáciu prostredníctvom obrázkov, farieb, videí, zvuku a zanedbávajú tým dlhšie čítanie s porozumením.
Ano, doba se vyvíjí. Čtení nahrazují moderní technologie.
Ano, existuje mnoho jiných podnětů pro mladistvé attraktivnějších.
ano, jeho hodně jiných rozptýlení a možností co dělat
Ano, každý čumí do mobilu, na takovou soustředěnou a soustavnou činnost není čas.
Ano, knihy nejsou již pro děti atraktivní, raději se věnují fenoménu dnešní doby - internet, sociální sítě, ....
Ano, má. Většina lidi to upřednostňují, jelikož je to jednodušší a projíždění sociálních sítí je to hodně návykové a podle některých zajímavější.
Ano, mají mnoho jiných lákadel, např. TV, PC, sociální sítě...
Ano, mají více možností kvůli kterým čtení zanedbávají.
Ano, myslím, že sociální sítě mají negativní dopad na mladé lidi - nedokáží se dostatečně soustředit a celkově je jednodušší dopřát si dopamin z instagramu atd., než ze čtení obyčejné knihy.
Ano, nejspíše kvůli jiným možnostem zábavy.
ANO, POUZE DÍKY PITOMÝM MOBILŮM A SOC. SÍTÍM
Ano, protože kvůli internetu existuje více jiných možností zábavy ve volném čase, než tomu bývalo dřív.
Ano, všude se prosazuje online prostředí.
Ano,jen tupě zírají na videa
Ano. Dnešní mladí raději čučí do chytrých telefonů. To mají bez práce.
Ano. Domnívám se, že mladiství neudrží pozornost déle než 10s.
Ano. Existuje příliš mnoho rušivých elementů ve formě sociálních sítí nebo her.
Ano. Kvůli sociálním sítím.
Ano. Příliš mnoho útržkovitých informací o všem možném nahlodává schopnost soustředění a zájem.
Ano. Rozvoj technologií, více možností jak se zabavit- Vidím to u mladší sestry - celý den na telefonu/počítač.. a v neposledni řadě její kamarádky také nečtou, není to "cool".
Asi ano, je to pro ně nuda.
čas rychle plyne
Čtení je pomalejší získávání informací
Doba je uspěchaná, čtení zabere čas. Mobilní telefon nabízí dostupnou zábavu.
Hodně aktivit, málo volného času
Hodně možností jiných a zabavnejsich než čtení
Hodně porna kazí dnešní generaci, větší libido a lehké nutkání praktikovat homosexuální hrátky
Jak u čeho
je hodně lákadel, hlavní socální sítě, mobilní teelofny a počítačové hry
Jo, na vše je film
Když je člověk inteligentní, pozná, že ho čtení bude bavit i v moderní době.
Knih ano, čtení obecně ne. V součanosti toho všichni přečteme daleko víc jak dřív, jen to není klasická literatura.
Kratší doba pozornosti. Hodně dětí odradí povinná školní četba
Levný dopamin.. doporučuji podcast brain we are díl 182 a 187
Mladí dávají přednost počítačům, chytrým telefonům, televizí.. Nejsou v rodině ani škole vedení ke čtení, nejí vzory, které by jim ukázaly cestu ke knize. Škoda, protože kniha nám otevírá netušená dobrodružství, neznámé země, minulost, současnost i budoucnost..
Mladistvý maji radeji internet,mobily,
ne
NE
Ne
ne
ne
ne
Ne, ale démoni v hlavě ano. Občas mám chuť pohoňkat a utřít to do třech mušketýrů
ne, nemá
Ne.
Ne.
Někteří možná preferují audioknihy, jinak ne, nemá téměř negativní dopad.
nemá negativní dopad, záleží na každém, i dříve někdo rád četl a někdo rád nečetl
nemá, čtou díky sociálním sítím více, než třeba před 20 lety. Škoda, že nebylo jasně napsáno, že se jedná o knihy nebo časopisy. Druhá věc, dotazník nebude objektivní, protože na něj klikne většinou člověk, co knihy čte.
Nemyslím si, myslím že z důvodu vzdělání lidi čtou stejně
Nemyslím si, že je to dobou. Za mého mládí taky nebylo čtení knih dvakrát populární.
Nemyslím si. Nemůže za to doba, ale rodiče. Naši mě měli pozdě a bratři by mi mohly dělat otce. Naši mi každý večer četli před spaním a pak mě k tomu vedli. Mám stejně staré vrstevníky, kteří přečetli nanejvýš povinnou literaturu k maturitě. Žijeme ve stejné době a každý máme na čtení jiný pohled… Vše je o rodičích :)
Neřekla bych přímo negativní. V dnešní době je prostě více zdrojů, či vše můžeme - příspěvky na různých sociálních sítích, on-line noviny atd. Řekla bych, že jsme často přehlceni informacemi, takže na čtení knížek není kapacita. Plus dočista knížku trvá poměrně dlouho - info na tiktok videiích nebo reels ig je otázka vteřin a něco se “dozvíte”.
netuším
nevím
Podle mě mají více možností, např. e-knihy Ve školách by se ale mělo čtení podporovat tím, že bude větší výběr i novějších titulů v rámci povinné četby
Rozhodne ma protoze existuje mnoho atraktivnejsich pobidek a charaktery lidi jsou velice slabe nez aby odpolaly.
Rozhodně si to myslím. Současný svět, resp. sociokulturní prostředí, ve kterém žijeme, se snaží zatížit mysl mladistvých extrémním množstvím nejrůznějších podnětů pochybného charakteru a pro četbu pak nezbývá v mysli prostor a konec konců na ni nezbývá ani čas, vyplýtvaný na věnování se zmíněným nejrůznějším podnětům. Ty jsou dnes generovány dvěma hlavními původci: 1) škola, kde mladistvý člověk tráví bezmála polovinu svého bdělého času pět dní v týdnu, deset měsíců v roce + mu ubírá část teoreticky volného času nutností plnit domácí úkoly a připravovat se na vyučování; 2) Sociální sítě a faktická nutnost jejich používání, nechce-li být mladistvý člověk vyčleněn z kolektivu.
Rozhodně, viz soc. sítě
Sociální sítě
Spoustu jiných atrakcí, kterými lze trávit čas
špatná výchova a lenost obětovat čas ať už nalezení informací tak rozvíjení fantazie. Dnes má každý kdo chce vše na dosah prstu a nemusí ani přemýšlet. To je chyba! Tyto technologie jsou výborným sluhou ALE špatným pánem.
Určitě, existuje mnoho alternativní zábavy, která nenutí přemýšlet.
Určitě. Důsledek strachu učitelů k něčemu mládež vést, aby se jim to negativně nevrátilo.
Velký rozsah dalších možných aktivit
z části asi ano, hlavně kvůli sociálním sítím. lidé jsou v poslední době zvyklí na příjem jednoduchý a krátkých informací, což nepomáhá s udržením pozornosti. tím pádem klesá počet lidí, kteří by u čtení knih opravdu vydrželi a dali tomu svou pozornost
Záleží na rodičích, jestli děti povedou ke čtení. Děti se učí od rodičů, takže když rodiče čtou a budou dětem kupovat knihy, je pravděpodobné, že děti budou číst i jako mladiství.
závislost na internetu, nedostatek trpělivosti
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.