Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Povědomí a vnímání značky Fairtrade v České republice

Povědomí a vnímání značky Fairtrade v České republice

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jolana Rozmahelová
Šetření:13. 04. 2018 - 18. 04. 2018
Počet respondentů:71
Počet otázek (max/průměr):15 / 10.52
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:po jedné otázce
Návratnost dotazníků:72,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:00
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, 

tento dotazník slouží k zjištění vnímání konceptu fair trade mezi občany České republiky a všeobecnému povědomí o něm.

Získaná data budou použita v mé bakalářské práci.

Předem děkuji za Vaše odpovědi.

Jolana Rozmahelová

Odpovědi respondentů

1. Víte, co znamená pojem fair trade?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 2, Neotázka č. 4].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano6084,51 %84,51 %  
Ne1115,49 %15,49 %  

Graf

2. Zkuste pojem fair trade stručně vysvětlit.

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
férový obchod46,67 %5,63 %  
Spravedlivy obchod35 %4,23 %  
zboží od malých lokálních výrobců/pěstitelů, zákaz zaměstnávání dětí a pod.11,67 %1,41 %  
Férovej obchod se staví za lidská práva.11,67 %1,41 %  
Je to certifikát, který zaručuje, že při výrobě/pěstování daného produktu měli zaměstnanci vhodné podmínky a přiměřený plat.11,67 %1,41 %  
Větší podíl na tržbě přímo výrobci (výrobci, sběrači atd.. v zemích původu)11,67 %1,41 %  
férová obchod, platí se výrobci bez zprostředkovatelů11,67 %1,41 %  
výrobek byl zhotovený tak, aby při jeho vzniku nebyla zneužívána levná pracovní síla, a při prodeji je dbáno na to, aby z jeho ceny mohla být zaplacena spravedlivá odměna zhotoviteli11,67 %1,41 %  
kupování od zemědělců11,67 %1,41 %  
Vím, co to znamená, ale považuji to jen za nástroj pro zvýšení cen 11,67 %1,41 %  
ostatní odpovědi Spravedlivý obchod, výrobky vyráběné (služby) v zemích třetího světa, dovážené do ČR. Výrobci jsou povinni dodržovat pravidla organizace Fair Traide. Např. zákaz: dětské práce, používání škodlivých látek, platy nižší než minimální mzda, šizení zboží...
zemědělci dostanou férově zaplaceno, musí za to splnit určité podmínky (práce dětí atp.)
Fěrové jídlo
uprednostnovani a podpora producentu ze zemi tretiho sveta
Výroba s respektem k zaměstancům a lidem
NENÁVIDÍM DOTAZY NA DEFINOVÁNÍ POJMU! Když se mě zeptáte, zda znám nějaký pojem, tak už se mě neptejte v další otázce na jeho definici - dotazník není znalostní test! Spojení doslova znamená "spravedlivý obchod" a váže se k němu spousta růzých teorií a aspektů, o kterých se tady prostě nebudu rozepisovat!
zboží, za jehož výrobu bylo každému férově zaplacená mzda
černoch musí makat, pak dostane něco zaplaceno, může být rád
nesmysl
výrobek byl vyroben v chudé zemi a pracovníkovi bylo spravedlivě zaplaceno, nebyla zneužita dětská práce a ničeno životní prostředí
Je to obchod s obyvateli z rozvojových zemí, např. Afrika. Obchoduje se s jejich výrobky, aby něco vydělali.
fétový obchod - garance, že pěstitel dostane za své produkty dobře férově zaplaceno
férová výroba, ohleduplná
Spravedlivě odměněná práce vy vyhovujících podmínkách v rozvojových zemích.
Peníze pro lidi, kteří danou surovinu třeba sbírali
Spravedlivy obchod,pomaha producentum v chudych zemich
Spravedlivý obchod. Pomoc dovozu z rozvojových zemi
pomoc zemím třetího světa propagovat jejich produkty
férový obchod, pomoc producentům v zemích třetího světa, spravedlivé ceny za produkty
"spravedlivý obchod" - zaručuje, že se peníze za prodané zboží dostanou přímo k lidem podílejícím se na výrobě, sklizni, apod.
značná část konečné ceny výrobku připadne přímo výrobci
Ferove zaplaceni za vykonanou praci hlavne v chudsich zemich
Férový obchod mezi dodavatelem/výrobcem a obchodníkem/zákazníkem
podpora vybraných zemědělských producentů díky placení "reálné" ceny
sdílená ekonomika
Káva vyrobená šetrne, v souladu s přírodou a tradiční technologií.
Obchod s komoditami sloužící zejména jako podpora zemí odkud pocházejí (Afrika, Asie,...)
Obchodníci dbají o to, zda zboží nepochází z výroby, kde dochází k porušování lidských práv
Dodržování obecných zásad při realizaci obchodu - jednání apod.
Poctivý obchod
Jedná se o obchod bez "leváren". Spravedlivé a čestné obchodování.
dodržování etických zásad při obchodování
zajištění stejných ekonomických příjmů pro producenty z rozvojových zemí
odpovídající cena za práci lidí v zemích 3. světa a starání se o udržitelné životní prostředí
MĚLA BY TO BÝT ZÁRUKA, ŽE VÝROBCE RESPEKTUJE PRÁVA ZAMĚSTNANCŮ A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Vyprodukováno s ohledem na lidskou důstojnost a dodržování lidských práv.
Férový, spravedlivý obchod
Férový obchod - organizované hnutí, podpora třetích zemí, atd..
Ekologicky a lidsky šetrná výroba různorodých komodit.
snaha pomoci producentum tretich zemi
pojem zaručuje, že se s lidmi, kteří jsou součástí výrobního procesu, zachází férově
Spravedlivé obchodování s třetím světem
znamená, že výrobci produktu (často v rozvojových zemích) byly za svou práci spravedlivě ocenění
Jedná se o spravedlivý obchod, kdy lidé dostávají spravedlivě zaplaceno za svou práci, či výrobky.
Výrobky které jsou ze zemí 3sveta,participují na nich lidé 3.sveta,podporují férový obchod
4575 %63,38 % 

Graf

3. Odkud pojem fair trade znáte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Média (televize, tisk, internet)2338,33 %32,39 %  
Výuka ve škole1525 %21,13 %  
Obchod1118,33 %15,49 %  
Jiné (uveďte)23,33 %2,82 %  
Rodina, známí23,33 %2,82 %  
Zpracovávání seminární práce na VŠ a z obchodu11,67 %1,41 %  
google11,67 %1,41 %  
běžný život11,67 %1,41 %  
Všeobecný rozhled11,67 %1,41 %  
Festivaly11,67 %1,41 %  
vlastní zájem, obchody 11,67 %1,41 %  
Média, obchod i škola11,67 %1,41 %  

Graf

4. Který produkt se Vám jako první vybaví, když se řekne fair trade?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
káva2332,39 %32,39 %  
Žádný 68,45 %8,45 %  
Čokoláda68,45 %8,45 %  
kafe45,63 %5,63 %  
nevim45,63 %5,63 %  
Cokolada34,23 %4,23 %  
oblečení22,82 %2,82 %  
nic22,82 %2,82 %  
Banány22,82 %2,82 %  
čokoláda, káva22,82 %2,82 %  
ostatní odpovědi Žádnej.
ovoce/zelenina
čaj
kakao, balvna, olej
kafe, čaj, čokoláda
Čokoláda, káva a bavlna
zadny
Žádnym
plátěné tašky a čokoláda
prace
viz otázka 1
Banány, kakao
káva?
pošta
Honduras benzině marcala
Čokoláda a káva.
Kakao
1723,94 %23,94 % 

Graf

5. Kupujete si fair trade potraviny či výrobky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 7, Neotázka č. 6].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne4563,38 %63,38 %  
Ano2636,62 %36,62 %  

Graf

6. Proč fair trade produkty nekupujete? (uveďte důvod)

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nezajímá mě to24,44 %2,82 %  
neznam je24,44 %2,82 %  
Cena24,44 %2,82 %  
Nevim24,44 %2,82 %  
jsou drahé12,22 %1,41 %  
Nechci.12,22 %1,41 %  
v lokalitě, kde nakupuji, jich je minimum, a většinu nabídky tvoří to, co nekonzumuji či nepoužívám (nejím čokoládu, nepiju kafe, neoblékám se do etnomódy apod.)12,22 %1,41 %  
není kde12,22 %1,41 %  
Je to jen marketingový nástroj, nic víc 12,22 %1,41 %  
V místě bydliště nejsou k dostání12,22 %1,41 %  
ostatní odpovědi ja nevim, mozna je kupuju, mozna ne, uz v 1. otazce jsem odpovidal, ze nevim, co to znamena
Uprednostnim: kupuji produkty, ktere splnuji to, co od nich chci. Fair trade neni jednim z kriterii ktere zvazuji, je zcela irelevantni. Pokud mi nejaky produkt vyhovuje, koupim ho, at uz je F.T. nebo ne.
Jsou příliš drahé
Je to absurdní a nesmyslný konstrukt, který ničemu nepomáhá!
jsem chudá
nemám důvod
neznam ho
nechápu co to je
já nevím, jestli je kupuji, viz otázka 1
Jsem student a zatím mám sama málo peněz.
velmi vysoká konečná cena pro zákazníka - obchody se svojí přemrštěné marže nikdy nevzdají
výrobky bývají dražší
Nemám možnost.
Fair trade obchod nemam v okoli
nejedná se o výrobky denní potřeby, spíše kupuji jako dárek
je to pro mě jen marketingová značka, nevěřím tomu
Produkty se neprodávají v okolí našeho bydliště.
Nezaměřuji se na to
Netuším, které to jsou
kupuji své osvědčené značky, žádný zásadní význam v tom není, pokud patří výrobek mezi fair trade je to jedině dobře
Nemám povědomí o produktech, které fair trady jsou.
cíleně produkty fair trade nekupuji - nepřijde mi to důležité
nevěřím tomu, je to spíš politický nástroj k tlaku na nepohodlné režimy
Nakupovat chodí žena
Protože je cíleně nevyhledávám. Když se mi ale nabídnou "samy", koupím.
ne
Nelze říci, že vůbec nenakupuji, jen je to den ode dne jiné
nevím jestli je nakupuji.
jsou pro mě drahé
nerozlišuji zda jsou výrobky fair trade, či ne
Neznám produkty fair trade.
3168,89 %43,66 % 

Graf

7. Jaké fair trade výrobky kupujete nejčastěji?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Káva519,23 %7,04 %  
Ovoce27,69 %2,82 %  
oblečení, doplňky, snažím se přejít i na ft potraviny13,85 %1,41 %  
Ovoce, sušenky, čokoláda..13,85 %1,41 %  
káva, čokoláda13,85 %1,41 %  
čokoláda13,85 %1,41 %  
Čokolády13,85 %1,41 %  
potraviny13,85 %1,41 %  
Jidlo,napr. cokolada nebo kava13,85 %1,41 %  
čokolády, kávu, kosmetické prostředky13,85 %1,41 %  
ostatní odpovědi Cokolada,caj,kava
Kakao
Káva, ořechy
Nevím
káva,cukr,čaj
čokoláda, káva
Kávu, burákové máslo, čokoládu
bio sirup
Čokoládu
Čokoládu :D
Cokoladu
1142,31 %15,49 % 

Graf

8. Co Vás vede ke koupi těchto výrobků?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Chci podpořit jejich producenty1765,38 %23,94 %  
Dobrá kvalita, chuť atd.1661,54 %22,54 %  
Pocit dobrého skutku726,92 %9,86 %  
Hezký obal, logo415,38 %5,63 %  
Doporučení27,69 %2,82 %  
Jiné (uveďte)13,85 %1,41 %  
nepodporuji fast fashion a snažím se žít minimalisticky a udržitelně, takže chci, aby mi to vydrželo.13,85 %1,41 %  
Cena13,85 %1,41 %  
originalita, osobnější pocit z koupené věci13,85 %1,41 %  

Graf

9. Kde fair trade výrobky kupujete nejčastěji?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Specializovaný obchod (například zdravá výživa)934,62 %12,68 %  
Obchodní řetězce830,77 %11,27 %  
Specializované akce (například farmářské trhy, stánky na různých akcích atd.)415,38 %5,63 %  
Internetové eshopy27,69 %2,82 %  
drogerie27,69 %2,82 %  
Kavárny, restaurace13,85 %1,41 %  

Graf

10. Zdá se Vám nabídka zboží v místě, kde jej kupujete, dostatečná, nebo byste uvítali její rozšíření?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Byl bych rád, kdyby byla nabídka širší1350 %18,31 %  
Nabídka se mi zdá dostačující1350 %18,31 %  

Graf

11. Jak často fair trade produkty kupujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Několikrát za měsíc1661,54 %22,54 %  
Několikrát za rok934,62 %12,68 %  
Několikrát za týden13,85 %1,41 %  

Graf

12. Je pro Vás cena fair trade výrobků přijatelná?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Cena se mi zdá přijatelná1765,38 %23,94 %  
Cena se mi zdá vysoká, ale i přesto je kupuji934,62 %12,68 %  

Graf

13. Kolik je Vám let?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
26-353752,11 %52,11 %  
18-251521,13 %21,13 %  
36-45811,27 %11,27 %  
46-5557,04 %7,04 %  
Méně než 1834,23 %4,23 %  
56 a více34,23 %4,23 %  

Graf

14. Jste

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Zaměstnanec4461,97 %61,97 %  
Student1521,13 %21,13 %  
Na mateřské/rodičovské dovolené57,04 %7,04 %  
Podnikatel45,63 %5,63 %  
Důchodce22,82 %2,82 %  
Jiná odpověď (uveďte)11,41 %1,41 %  

Graf

15. V jak velkém městě žijete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
100000 obyvatel a více4766,2 %66,2 %  
5000 – 19999 obyvatel68,45 %8,45 %  
1000 – 4999 obyvatel68,45 %8,45 %  
50000 – 99999 obyvatel68,45 %8,45 %  
20000 – 49999 obyvatel34,23 %4,23 %  
Do 999 obyvatel34,23 %4,23 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

5. Kupujete si fair trade potraviny či výrobky?

  • odpověď Ano:
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Dobrá kvalita, chuť atd. na otázku 8. Co Vás vede ke koupi těchto výrobků?
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Chci podpořit jejich producenty na otázku 8. Co Vás vede ke koupi těchto výrobků?
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Byl bych rád, kdyby byla nabídka širší na otázku 10. Zdá se Vám nabídka zboží v místě, kde jej kupujete, dostatečná, nebo byste uvítali její rozšíření?
    • zobrazit další souvislosti
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nabídka se mi zdá dostačující na otázku 10. Zdá se Vám nabídka zboží v místě, kde jej kupujete, dostatečná, nebo byste uvítali její rozšíření?
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Několikrát za měsíc na otázku 11. Jak často fair trade produkty kupujete?
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Cena se mi zdá přijatelná na otázku 12. Je pro Vás cena fair trade výrobků přijatelná?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Víte, co znamená pojem fair trade?

3. Odkud pojem fair trade znáte?

4. Který produkt se Vám jako první vybaví, když se řekne fair trade?

5. Kupujete si fair trade potraviny či výrobky?

8. Co Vás vede ke koupi těchto výrobků?

10. Zdá se Vám nabídka zboží v místě, kde jej kupujete, dostatečná, nebo byste uvítali její rozšíření?

11. Jak často fair trade produkty kupujete?

12. Je pro Vás cena fair trade výrobků přijatelná?

13. Kolik je Vám let?

14. Jste

15. V jak velkém městě žijete?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Víte, co znamená pojem fair trade?

3. Odkud pojem fair trade znáte?

4. Který produkt se Vám jako první vybaví, když se řekne fair trade?

5. Kupujete si fair trade potraviny či výrobky?

8. Co Vás vede ke koupi těchto výrobků?

10. Zdá se Vám nabídka zboží v místě, kde jej kupujete, dostatečná, nebo byste uvítali její rozšíření?

11. Jak často fair trade produkty kupujete?

12. Je pro Vás cena fair trade výrobků přijatelná?

13. Kolik je Vám let?

14. Jste

15. V jak velkém městě žijete?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Rozmahelová, J.Povědomí a vnímání značky Fairtrade v České republice (výsledky průzkumu), 2018. Dostupné online na https://povedomi-a-vnimani-znacky-fa.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.