Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Povědomí českých spotřebitelů o nekalých obchodních praktikách

Povědomí českých spotřebitelů o nekalých obchodních praktikách

Závisí psychická pohoda na znalostech o předcích? (soutěžní dotazník)
Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ

(cca 15 minut)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Šárka Kozáková
Šetření:06. 04. 2011 - 13. 04. 2011
Počet respondentů:159
Počet otázek (max/průměr):24 / 24
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:78 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.06:51
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

jmenuji se Šárka Kozáková a studuji na VŠB - TU Ostrava Ekonomickou fakultu, obor Ekonomika a právo v podnikání. V dnešní době je čas pro některé z nás vzácností, přesto Vás žádám o max. 8 minut na vyplnění dotazníku, který bude sloužit jako podklad k praktické části mé bakalářské práce. Ta bude na téma „Nekalé obchodní praktiky a spotřebitel v České republice". Tato problematika se objevuje v naší legislativě teprve od roku 2008. Cílem dotazníku je zjištění úrovně vědomostí českých spotřebitelů o nekalých obchodních praktikách a možnostech obrany proti nim.

Pokud jste se rozhodli trochu svého času mi věnovat a dotazník vyplnit, mockrát Vám předem děkuji.

Odpovědi respondentů

1. Slyšeli jste někdy pojem nekalé obchodní praktiky?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano14792,45 %92,45 %  
ne127,55 %7,55 %  

Graf

2. Co si pod tímto pojmem představujete? Praktiky, které....

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
oklamou spotřebitele při nákupu zboží a služeb8251,57 %51,57 %  
ovlivní obchodní rozhodnutí spotřebitele pomocí nepoctivosti6037,74 %37,74 %  
využívají agresivity při prodeji zboží a služeb116,92 %6,92 %  
všechny tři jsou správně....10,63 %0,63 %  
stupiditu lidí10,63 %0,63 %  
vše výše uvedené10,63 %0,63 %  
vše v jednom10,63 %0,63 %  
vše uvedené a další10,63 %0,63 %  
nevim10,63 %0,63 %  

Graf

3. Jakou újmu může nekalá obchodní praktika způsobit spotřebiteli, aby se dle vašeho názoru považovala za nekalou?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
psychickou i ekonomickou11270,44 %70,44 %  
ekonomickou4528,3 %28,3 %  
psychickou21,26 %1,26 %  

Graf

4. Ve kterém zákoně jsou nekalé obchodní praktiky upraveny?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
zákon o ochraně spotřebitele11169,81 %69,81 %  
obchodní zákoník3823,9 %23,9 %  
občanský zákoník42,52 %2,52 %  
nevím42,52 %2,52 %  
netuším10,63 %0,63 %  
nic10,63 %0,63 %  

Graf

5. Jaký je ústřední orgán na úseku ochrany spotřebitele v České republice?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ministerstvo průmyslu a obchodu13786,16 %86,16 %  
Ministerstvo vnitra138,18 %8,18 %  
Ministerstvo financí95,66 %5,66 %  

Graf

6. Který odborový orgán provádí dohled nad dodržováním nekalých obchodních praktik?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ČOI, Česká národní banka, Státní zemědělská a potravinářská inspekce a další inspekce dohlížející na specializované obory7949,69 %49,69 %  
ČOI (Česká obchodní inspekce)7647,8 %47,8 %  
živnostenské úřady42,52 %2,52 %  

Graf

7. Znáte některé z následujících občanských sdružení na ochranu spotřebitele?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)10666,67 %66,67 %  
Občanské sdružení spotřebitelů TEST7748,43 %48,43 %  
Sdružení českých spotřebitelů4327,04 %27,04 %  
neznám85,03 %5,03 %  
Asociace občanských poraden85,03 %5,03 %  
neznám ani jednu z těchto občanských sdružení10,63 %0,63 %  
neznám ani jednu z uvedených10,63 %0,63 %  
ne10,63 %0,63 %  
ani jednu10,63 %0,63 %  

Graf

8. Využili jste někdy služeb některého z uvedených občanských sdružení?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne14792,45 %92,45 %  
ano127,55 %7,55 %  

Graf

9. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Neuvedení konečné ceny zájezdů cestovních kanceláří a agentur.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano11572,33 %72,33 %  
ne2415,09 %15,09 %  
nevím2012,58 %12,58 %  

Graf

10. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Na internetu uvidíte nabídku "Pouze dnes 2 kusy povlečení za cenu 1". Zboží si objednáte. Později zjistíte, že daná nabídka se na webové stránce vyskytuje každý den už přes měsíc.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano9559,75 %59,75 %  
ne4427,67 %27,67 %  
nevím2012,58 %12,58 %  

Graf

11. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? V letáku supermarketu naleznete zboží v akci s označením do vyprodání zásob, proto se rozhodnete jít do obchodu a dané zboží si pořídit. Zboží je však dočasně vyprodáno.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne11773,58 %73,58 %  
ano2616,35 %16,35 %  
nevím1610,06 %10,06 %  

Graf

12. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Prodejce mobilních služeb se domáhá návštěvy k Vám domů i přes Váš výslovný zákaz.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano10968,55 %68,55 %  
ne3220,13 %20,13 %  
nevím1811,32 %11,32 %  

Graf

13. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Při nákupu nad 3 000 Kč ve velkoobchodních sítích Makro obdržíte zdarma láhev šampaňského zdarma.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne14591,19 %91,19 %  
nevím95,66 %5,66 %  
ano53,14 %3,14 %  

Graf

14. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Na Vaši emailovou schránku přijde opakované nevyžádané reklamní sdělení na nákup matrací.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano7748,43 %48,43 %  
ne5635,22 %35,22 %  
nevím2616,35 %16,35 %  

Graf

15. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Do schránky dostanete leták s akční nabídkou elektrospotřebičů. Avšak nejsou zde uvedeny ceny před akcí. Nemáte tak možnost srovnání.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano7245,28 %45,28 %  
ne5735,85 %35,85 %  
nevím3018,87 %18,87 %  

Graf

16. Zaznamenali jste v posledních letech kauzu týkající se nekalých obchodních praktik?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
podomní prodejci elektřiny a plynu7949,69 %49,69 %  
předváděcí akce Best 4 Home3220,13 %20,13 %  
o žádné jsem v poslední době neslyšel/a3018,87 %18,87 %  
nezajímám se2415,09 %15,09 %  
nabízení produktů od NaturaMed Pharmaceuticals2012,58 %12,58 %  
kauza ČSOB a Česká spořitelna1710,69 %10,69 %  
jiná1710,69 %10,69 %  

Graf

17. Pokud byste se setkali s nekalou obchodní praktikou, bránili byste se?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano10666,67 %66,67 %  
nevím4628,93 %28,93 %  
ne74,4 %4,4 %  

Graf

18. Kde si myslíte, že se nekalé obchodní praktiky nejčastěji objevují?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
na předváděcích akcích10566,04 %66,04 %  
ve výprodejích v supermarketech a hypermarketech1911,95 %11,95 %  
při internetovém nakupování1911,95 %11,95 %  
u cestovních kanceláří74,4 %4,4 %  
ve službách31,89 %1,89 %  
všude21,26 %1,26 %  
kde se pohybují hloupí lidé10,63 %0,63 %  
od každého něco10,63 %0,63 %  
poměrově stejné, jen v jiné podobě10,63 %0,63 %  
v Copy na kolejích10,63 %0,63 %  

Graf

19. Pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena9358,49 %58,49 %  
muž6641,51 %41,51 %  

Graf

20. Věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
18 - 268352,2 %52,2 %  
36 - 553723,27 %23,27 %  
27 - 353018,87 %18,87 %  
56 a více74,4 %4,4 %  
do 18 let21,26 %1,26 %  

Graf

21. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
střední s maturitou9660,38 %60,38 %  
vysokoškolské4125,79 %25,79 %  
střední s výučním listem138,18 %8,18 %  
základní95,66 %5,66 %  

Graf

22. Jsem:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
student7144,65 %44,65 %  
zaměstnaný6440,25 %40,25 %  
nezaměstnaný106,29 %6,29 %  
podnikatel106,29 %6,29 %  
důchodce42,52 %2,52 %  

Graf

23. Bydlím:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
na Moravě10566,04 %66,04 %  
v Čechách3723,27 %23,27 %  
ve Slezsku1710,69 %10,69 %  

Graf

24. Žiji:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ve městě11169,81 %69,81 %  
na vesnici4830,19 %30,19 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

20. Věk:

  • odpověď 18 - 26:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi student na otázku 22. Jsem:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Slyšeli jste někdy pojem nekalé obchodní praktiky?

2. Co si pod tímto pojmem představujete? Praktiky, které....

3. Jakou újmu může nekalá obchodní praktika způsobit spotřebiteli, aby se dle vašeho názoru považovala za nekalou?

4. Ve kterém zákoně jsou nekalé obchodní praktiky upraveny?

5. Jaký je ústřední orgán na úseku ochrany spotřebitele v České republice?

6. Který odborový orgán provádí dohled nad dodržováním nekalých obchodních praktik?

7. Znáte některé z následujících občanských sdružení na ochranu spotřebitele?

8. Využili jste někdy služeb některého z uvedených občanských sdružení?

9. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Neuvedení konečné ceny zájezdů cestovních kanceláří a agentur.

10. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Na internetu uvidíte nabídku "Pouze dnes 2 kusy povlečení za cenu 1". Zboží si objednáte. Později zjistíte, že daná nabídka se na webové stránce vyskytuje každý den už přes měsíc.

11. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? V letáku supermarketu naleznete zboží v akci s označením do vyprodání zásob, proto se rozhodnete jít do obchodu a dané zboží si pořídit. Zboží je však dočasně vyprodáno.

12. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Prodejce mobilních služeb se domáhá návštěvy k Vám domů i přes Váš výslovný zákaz.

13. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Při nákupu nad 3 000 Kč ve velkoobchodních sítích Makro obdržíte zdarma láhev šampaňského zdarma.

14. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Na Vaši emailovou schránku přijde opakované nevyžádané reklamní sdělení na nákup matrací.

15. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Do schránky dostanete leták s akční nabídkou elektrospotřebičů. Avšak nejsou zde uvedeny ceny před akcí. Nemáte tak možnost srovnání.

16. Zaznamenali jste v posledních letech kauzu týkající se nekalých obchodních praktik?

17. Pokud byste se setkali s nekalou obchodní praktikou, bránili byste se?

18. Kde si myslíte, že se nekalé obchodní praktiky nejčastěji objevují?

19. Pohlaví:

20. Věk:

21. Nejvyšší dosažené vzdělání:

22. Jsem:

23. Bydlím:

24. Žiji:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Slyšeli jste někdy pojem nekalé obchodní praktiky?

2. Co si pod tímto pojmem představujete? Praktiky, které....

3. Jakou újmu může nekalá obchodní praktika způsobit spotřebiteli, aby se dle vašeho názoru považovala za nekalou?

4. Ve kterém zákoně jsou nekalé obchodní praktiky upraveny?

5. Jaký je ústřední orgán na úseku ochrany spotřebitele v České republice?

6. Který odborový orgán provádí dohled nad dodržováním nekalých obchodních praktik?

7. Znáte některé z následujících občanských sdružení na ochranu spotřebitele?

8. Využili jste někdy služeb některého z uvedených občanských sdružení?

9. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Neuvedení konečné ceny zájezdů cestovních kanceláří a agentur.

10. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Na internetu uvidíte nabídku "Pouze dnes 2 kusy povlečení za cenu 1". Zboží si objednáte. Později zjistíte, že daná nabídka se na webové stránce vyskytuje každý den už přes měsíc.

11. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? V letáku supermarketu naleznete zboží v akci s označením do vyprodání zásob, proto se rozhodnete jít do obchodu a dané zboží si pořídit. Zboží je však dočasně vyprodáno.

12. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Prodejce mobilních služeb se domáhá návštěvy k Vám domů i přes Váš výslovný zákaz.

13. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Při nákupu nad 3 000 Kč ve velkoobchodních sítích Makro obdržíte zdarma láhev šampaňského zdarma.

14. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Na Vaši emailovou schránku přijde opakované nevyžádané reklamní sdělení na nákup matrací.

15. Jedná se o nekalou obchodní praktiku? Do schránky dostanete leták s akční nabídkou elektrospotřebičů. Avšak nejsou zde uvedeny ceny před akcí. Nemáte tak možnost srovnání.

16. Zaznamenali jste v posledních letech kauzu týkající se nekalých obchodních praktik?

17. Pokud byste se setkali s nekalou obchodní praktikou, bránili byste se?

18. Kde si myslíte, že se nekalé obchodní praktiky nejčastěji objevují?

19. Pohlaví:

20. Věk:

21. Nejvyšší dosažené vzdělání:

22. Jsem:

23. Bydlím:

24. Žiji:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Kozáková, Š.Povědomí českých spotřebitelů o nekalých obchodních praktikách (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://povedomi-ceskych-spotrebitel.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.