Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Právní a etická regulace reklamy

Právní a etická regulace reklamy

Kdo by měl být příštím prezidentem ČR (v roce 2018)?
Zúčastněte se krátkého dotazníku a oznámkujte Havla, Klause a Zemana.

(veřejné výsledky 15. prosince ve 12h)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Martina Slánská
Šetření:22. 11. 2009 - 29. 11. 2009
Počet respondentů:115
Počet otázek (max/průměr):19 / 18.04
Použité ochrany:unikátní IP
Zobrazení otázek:po jedné otázce
Návratnost dotazníků:45,8 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.05:45
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,
chtěla bych Vás poprosit o vyplnění dotazníku, který se zabývá obecnými i konkrétními názory na právní a etickou regulaci reklamy. Určeno pouze starším 18 let.
Získaná data mi poslouží při zpracování diplomové práce na Vysoké škole ekonomické v Praze.

 

Předem děkuji za spolupráci

Martina Slánská

 

Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)

Prosím, zkopírujte si případný odkaz do nového okna. Zabráníte tak možnému přerušení dotazníku.

Odpovědi respondentů

1. Prohlédněte si pozorně tuto reklamu. Na jaký produkt/službu podle Vás je?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

Multimediální soubory v této otázce:


Pro napsání odpovědi klikněte na pokračovat.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Pro napsání odpovědi klikněte na pokračovat.64100 %55,65 %  

Graf

2. Reklama "Belveder" inzeruje:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Hotel2017,39 %17,39 %  
víno1412,17 %12,17 %  
alkohol1412,17 %12,17 %  
bordel54,35 %4,35 %  
noční klub32,61 %2,61 %  
šampaňské32,61 %2,61 %  
Sekt32,61 %2,61 %  
alkoholicky napoj32,61 %2,61 %  
sampanske21,74 %1,74 %  
erotické služby21,74 %1,74 %  
ostatní odpovědi Erotický klub
bordel (prostitutky)
Hotel, i když není přes tu holku skoro vůbec vidět
nějaký alkohol
nevím, taková reklama by mě výrazně nezaujala
restauraci
placený sex
sex
lázně
Nightclub
alkohol (nějaké víno nebo likér asi)
nejaky sekt
ehm, ehm, ''Noční klub''
m
Na nějaký mazání nebo mýdlo?
bordel-veřejný dům
Ubytování v hotelu, ale jeví se spíše jako na sex
asi nějaký hotel?
dovolená
noční podnik
ubytování, hotel
hotel tuším (dnes jsem tuto reklamu zkoumala:-))
dům
víno nebo jiný alkoholický nápoj
alkohol - šampaňské?
vypada to na vino, ac Belveder je asi ten hotel.
slehacku
strip bar
koňak
Wellness hotel
Vykřičený dům
noc v hotelu
na nevěstinec nebo na chlast...
kkkjgv
chlast
luxusní lázně pro prostitutky
na víno
asi pivo
hotel? šampaňské?
"hotel" Belvedere
ubytování
Erotický salón
ubytování v hotelu Belveder
alkohol - víno
noční "pánský" klub
4640 %40 % 

Graf

3. Zhodnoťte tuto reklamu. Neuvažujte přitom fakt, zda zobrazené osoby daly se svým účinkováním v reklamě souhlas.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

Multimediální soubory v této otázce:


Nevím, nedokážu posoudit.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Není etická - "veřejné autority" by se v reklamách objevit neměly.6557,52 %56,52 %  
Je etická - užití "veřejné autority" v reklamě je přípustné.2925,66 %25,22 %  
Nevím, nedokážu posoudit.1916,81 %16,52 %  

Graf

4. Reklamou se nechám snadno ovlivnit.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše nesouhlasím.6253,91 %53,91 %  
Nesouhlasím.2017,39 %17,39 %  
Spíše souhlasím.1916,52 %16,52 %  
Nevím, nedokážu posoudit.119,57 %9,57 %  
Souhlasím.32,61 %2,61 %  

Graf

5. Reklama mi pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše souhlasím.5648,7 %48,7 %  
Spíše nesouhlasím.3429,57 %29,57 %  
Nesouhlasím.119,57 %9,57 %  
Nevím, nedokážu posoudit.86,96 %6,96 %  
Souhlasím.65,22 %5,22 %  

Graf

6. Reklama často slibuje něco, co není pravda.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše souhlasím.4942,61 %42,61 %  
Souhlasím.4841,74 %41,74 %  
Spíše nesouhlasím.86,96 %6,96 %  
Nevím, nedokážu posoudit.86,96 %6,96 %  
Nesouhlasím.21,74 %1,74 %  

Graf

7. Spotřebitelé jsou oproti zadavatelům reklamy v informační nevýhodě, a proto si zaslouží dostatečnou právní regulaci reklamy.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Souhlasím.4135,65 %35,65 %  
Spíše souhlasím.3833,04 %33,04 %  
Spíše nesouhlasím.1513,04 %13,04 %  
Nevím, nedokážu posoudit.1210,43 %10,43 %  
Nesouhlasím.97,83 %7,83 %  

Graf

8. Prohlédněte si tuto reklamu. Je podle Vás etická? http://s2.imgupload.cz/img/94650/7aoFJ/auto-pokorny.jpg

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Je etická.otázka č. 10, Není etická.otázka č. 9, Nevím, nedokážu posoudit.otázka č. 10].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Není etická.6052,17 %52,17 %  
Je etická.3126,96 %26,96 %  
Nevím, nedokážu posoudit.2420,87 %20,87 %  

Graf

9. Jaký je podle Vás hlavní důvod její neetičnosti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Je urážlivá vůči ženám.2033,33 %17,39 %  
Využívá údaje o věku jako zesměšňujícího faktoru.1728,33 %14,78 %  
Neexistuje vztah mezi nabízeným produktem a zobrazením „spoře oděné“ ženy v reklamě1016,67 %8,7 %  
Vzhledem k použitému médiu (billboard na ulici) může ohrozit mravní výchovu dětí.711,67 %6,09 %  
urážlivá vůči ženám a stáří11,67 %0,87 %  
spojila bych odpovědi a,b,c11,67 %0,87 %  
asi všechny odpovědi11,67 %0,87 %  
je vulgarni dvojzmyslem a tim primitivni,takyurazi11,67 %0,87 %  
vše uvedené11,67 %0,87 %  
třetí, čtvrtá a nakonec i první možnost11,67 %0,87 %  

Graf

10. A co tato reklama?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

Multimediální soubory v této otázce:


Nevím, nedokážu posoudit.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Není etická.5649,56 %48,7 %  
Je etická.4741,59 %40,87 %  
Nevím, nedokážu posoudit.108,85 %8,7 %  

Graf

11. V rámci projektu proti dětskému kouření byl vytvořen billboard, na kterém je dívka s hořící cigaretou v ruce a text „O přestávce stihnu i dvě.“ Co si o takové kampani myslíte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Cíl kampaně i její provedení jsou z etického hlediska v pořádku.6253,91 %53,91 %  
Cíl kampaně je jistě ušlechtilý, ale provedení je neetické.3833,04 %33,04 %  
Nevím, nedokážu posoudit.1513,04 %13,04 %  

Graf

12. Reklamu na tabákové výrobky zákon o regulaci reklamy:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
povoluje pouze ve specializovaných obchodech nebo je-li určena odborníkům v oboru.6960 %60 %  
povoluje.2622,61 %22,61 %  
bez výjimky zakazuje.2017,39 %17,39 %  

Graf

13. Jak se stavíte k právní regulaci reklamy na alkoholické nápoje? (v ČR)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Současná právní regulace je optimální.4841,74 %41,74 %  
Právní regulace by měla být přísnější.2622,61 %22,61 %  
Určitá právní regulace je potřeba, ale ne tak přísná jako je teď.1815,65 %15,65 %  
Reklama na alkohol nemusí být právně regulována vůbec.1210,43 %10,43 %  
Reklama na alkohol by měla být zákonem úplně zakázána.119,57 %9,57 %  

Graf

14. Co si myslíte o reklamě cílené na děti před, během a po dětských pořadech? (++ souhlasím / + spíše souhlasím/ 0 nevím / - spíše nesouhlasím/ -- nesouhlasím)

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „++”, „+”, „0”, „-” a „--”.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Děti snáze podléhají vlivům reklamy.1.8090.224
Zneužívá děti, které si pak koupi výrobku vynucují na rodičích.1.530.649
Je to reklama jako každá jiná, nevidím na ní nic špatného.-0.8521.309
Děti nedovedou dostatečně rozlišit reklamní nadsázku.1.2431.106

Graf

15. Podívejte se na reklamu a posuďte její etičnost. http://www.youtube.com/watch?v=CWQdymjwQus

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Reklama je etická - je dostatečně patrné, že jde o reklamní nadsázku.7262,61 %62,61 %  
Reklama není etická - krocan je zobrazen jako domácí mazlíček a jeho konzumace odporuje zásadám slušnosti.2420,87 %20,87 %  
Nevím, nedokážu posoudit.1916,52 %16,52 %  

Graf

16. Posuďte etičnost i v tomto případě. http://www.youtube.com/watch?v=F3_-0cdiF9w

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Reklama je etická - využití motivu strachu je vzhledem k závažnosti popisovaného zdravotního problému přiměřené.6556,52 %56,52 %  
Reklama není etická - nepřiměřeně využívá motiv strachu.2925,22 %25,22 %  
Nevím, nedokážu posoudit.2118,26 %18,26 %  

Graf

17. Jste žena nebo muž?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena7464,35 %64,35 %  
Muž4135,65 %35,65 %  

Graf

18. Jaký je Váš věk?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
18-269885,22 %85,22 %  
27-3586,96 %6,96 %  
36-4443,48 %3,48 %  
54-6243,48 %3,48 %  
63 a více10,87 %0,87 %  

Graf

19. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Středoškolské s maturitou5749,57 %49,57 %  
Vysokoškolské bakalářské3933,91 %33,91 %  
Vysokoškolské magisterské108,7 %8,7 %  
Středoškolské bez maturity32,61 %2,61 %  
Základní21,74 %1,74 %  
Vysokoškolské doktorské21,74 %1,74 %  
Vyšší odborné21,74 %1,74 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

8. Prohlédněte si tuto reklamu. Je podle Vás etická? http://s2.imgupload.cz/img/94650/7aoFJ/auto-pokorny.jpg

  • odpověď Není etická.:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Je urážlivá vůči ženám. na otázku 9. Jaký je podle Vás hlavní důvod její neetičnosti?
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Neexistuje vztah mezi nabízeným produktem a zobrazením „spoře oděné“ ženy v reklamě na otázku 9. Jaký je podle Vás hlavní důvod její neetičnosti?
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Využívá údaje o věku jako zesměšňujícího faktoru. na otázku 9. Jaký je podle Vás hlavní důvod její neetičnosti?

16. Posuďte etičnost i v tomto případě. http://www.youtube.com/watch?v=F3_-0cdiF9w

  • odpověď Reklama je etická - využití motivu strachu je vzhledem k závažnosti popisovaného zdravotního problému přiměřené.:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Reklama na alkohol nemusí být právně regulována vůbec. na otázku 13. Jak se stavíte k právní regulaci reklamy na alkoholické nápoje? (v ČR)

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Prohlédněte si pozorně tuto reklamu. Na jaký produkt/službu podle Vás je?

2. Reklama "Belveder" inzeruje:

3. Zhodnoťte tuto reklamu. Neuvažujte přitom fakt, zda zobrazené osoby daly se svým účinkováním v reklamě souhlas.

4. Reklamou se nechám snadno ovlivnit.

5. Reklama mi pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb.

6. Reklama často slibuje něco, co není pravda.

7. Spotřebitelé jsou oproti zadavatelům reklamy v informační nevýhodě, a proto si zaslouží dostatečnou právní regulaci reklamy.

8. Prohlédněte si tuto reklamu. Je podle Vás etická? http://s2.imgupload.cz/img/94650/7aoFJ/auto-pokorny.jpg

9. Jaký je podle Vás hlavní důvod její neetičnosti?

10. A co tato reklama?

11. V rámci projektu proti dětskému kouření byl vytvořen billboard, na kterém je dívka s hořící cigaretou v ruce a text „O přestávce stihnu i dvě.“ Co si o takové kampani myslíte?

12. Reklamu na tabákové výrobky zákon o regulaci reklamy:

13. Jak se stavíte k právní regulaci reklamy na alkoholické nápoje? (v ČR)

14. Co si myslíte o reklamě cílené na děti před, během a po dětských pořadech? (++ souhlasím / + spíše souhlasím/ 0 nevím / - spíše nesouhlasím/ -- nesouhlasím)

15. Podívejte se na reklamu a posuďte její etičnost. http://www.youtube.com/watch?v=CWQdymjwQus

16. Posuďte etičnost i v tomto případě. http://www.youtube.com/watch?v=F3_-0cdiF9w

17. Jste žena nebo muž?

18. Jaký je Váš věk?

19. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Prohlédněte si pozorně tuto reklamu. Na jaký produkt/službu podle Vás je?

2. Reklama "Belveder" inzeruje:

3. Zhodnoťte tuto reklamu. Neuvažujte přitom fakt, zda zobrazené osoby daly se svým účinkováním v reklamě souhlas.

4. Reklamou se nechám snadno ovlivnit.

5. Reklama mi pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb.

6. Reklama často slibuje něco, co není pravda.

7. Spotřebitelé jsou oproti zadavatelům reklamy v informační nevýhodě, a proto si zaslouží dostatečnou právní regulaci reklamy.

8. Prohlédněte si tuto reklamu. Je podle Vás etická? http://s2.imgupload.cz/img/94650/7aoFJ/auto-pokorny.jpg

9. Jaký je podle Vás hlavní důvod její neetičnosti?

10. A co tato reklama?

11. V rámci projektu proti dětskému kouření byl vytvořen billboard, na kterém je dívka s hořící cigaretou v ruce a text „O přestávce stihnu i dvě.“ Co si o takové kampani myslíte?

12. Reklamu na tabákové výrobky zákon o regulaci reklamy:

13. Jak se stavíte k právní regulaci reklamy na alkoholické nápoje? (v ČR)

14. Co si myslíte o reklamě cílené na děti před, během a po dětských pořadech? (++ souhlasím / + spíše souhlasím/ 0 nevím / - spíše nesouhlasím/ -- nesouhlasím)

15. Podívejte se na reklamu a posuďte její etičnost. http://www.youtube.com/watch?v=CWQdymjwQus

16. Posuďte etičnost i v tomto případě. http://www.youtube.com/watch?v=F3_-0cdiF9w

17. Jste žena nebo muž?

18. Jaký je Váš věk?

19. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Slánská, M.Právní a etická regulace reklamy (výsledky průzkumu), 2009. Dostupné online na https://pravni-a-eticka-regulace-reklamy.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.