Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Právo a ochrana spotřebitele v obchodě

Právo a ochrana spotřebitele v obchodě

Kdo by měl být příštím prezidentem ČR (v roce 2018)?
Zúčastněte se krátkého dotazníku a oznámkujte Havla, Klause a Zemana.

(veřejné výsledky 15. prosince ve 12h)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Andrea Marešová
Šetření:10. 11. 2009 - 17. 11. 2009
Počet respondentů:80
Počet otázek (max/průměr):13 / 11.75
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:57,2 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:49
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Cílem tohoto dotazníku je zjistit, zda jsou občané ČR dostatečně informováni o ochraně spotřebitele a jak jsou lidé v praxi spokojeni s provedením reklamace.

Odpovědi respondentů

1. Co si představíte pod pojmem ochrana spotřebitele?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

.................................. spotrebitel kupuje jiz proverene zbozi, nestava se obeti nějakého triku, za své peníze ocekava kvalitu

§ 51a a násl. OZ

Bodyguardy v oblasti prav pro spotrebitele

bránit se nekvalitním výrobkům a výrobcům

existence zákona na ochranu spotřebitelů nadř. a povinnost prodjeců ho dodržovat

hvězdokupy

chování klientů

každý má právo vrátit poškozenou věc

mm

mm

mm

mmm

moje práva a povinnosti

Moznost reklamovat vadne zbozi, resp. neodpovidajici inzerovane kvalite, funkci...

možnost dovolání v přépadě špatného zboží

možnost odvolání, reklamace

Možnost uplatnění svých spotřebitelských práv a v případě jejich porušení možnost odvolání se k "vyšší instanci".

nárok na reklamace

ne

Něco co zaručí, abych nebyl jako spotřebitel okraden a dá prodavačům a poskytovatelům služeb nějaká pravidla, podle kterých se mají chovat

nemožnost snadného okrádání obchodníkem

nevim

nic

nn

nn

nn

nn

nn

nn

nn

nn

ochota a vstřícnoct prodejce řešit problémy s prodaným zbožím založena na legislativní bázi

ochrana jeho práv

ochrana klienta

Ochrana kupujícího před právními kličkami, obchodními fintami a prodejními fígly ze strany prodávajících..

ochrana práv koncového spotřebitele

ochrana právem daných nárokem kupujícího

ochrana proti klamavým praktikám obchodníků a dozor nad kvalitou

ochrana před lživou reklamou, právo mna reklamaci

ochrana spotřebitele

Ochrana toho, kdo neco kupuje, jelikoz zpravidla je v nevyhode proti silnemu profesionalovi

ochrana zákazníka před „špatnými“ praktikami prodejců

ochrana zákazníků při prodeji produktů

ochrané sdružení

ochrání před velkými podniky

ochranu efektivnější a méně finančně náročnější než soudní řízení

ochranu spotřebitele.. starat se, aby zákazník dostal to co kupuje odpovídajícího vzhledu a v předepsané kvalitě a zajistit v případě nedodržení výše uvedeného rovnocenou kompenzaci

Organizace, ktera se zabyva lidmi, kteri se stali obeti poskozenim ze strany prodejce.

pomoc pri reklamacich

pomoc pri reklamacich, kontrola kvality zbozi

pomoc při reklamaci

povinnost prodejce dodrzovat zákonem stanovené předpisy, na které má spotřebitel dle zákona právo, např.kvalita, množství, přiměřená cena, záruka

prasečinky... a paragrafy

Práva pro odběratele zboží, aby mu byla při nekvalitním zboží zajištěna náležitá právní opora

práva spotřebitele ve vztahu k obchoníkovi, jeho možnosti vrácení zboží, reklamací a oprav... atd

právní rámec, který zaručuje spotřebiteli určitá práva, chrání ho před nekalými praktikami

právo na reklamace

Právo na reklamaci zboží a dohled nad dodržováním reklamačních podmínek...

prázdný slova

pripusteni konkurencniho boje a zabraneni monopolnich cen pro konecneho uzivatele

prostředky které chrání spotřebitele

Sdílení inforací o produktech a vynucování práv spotřebitelů.

sdružení, která nás chrání

skupina lidí, která se stará o to, ab spotřebitel nebyl šizen.

soubor práv a povinností definující vztahy mezi spotřebitelem a zákazníkem.

souhrn informaci , které pomáhají řešit spory spotřebitelů

souhrn práv podle kterých by se spotřebitel mohl řídit a mohl by je využívat

státní legislativní zásahy, aby si prodávající nemohl dělat co chce...

Státní legislativní zásahy, by si obchodník, čili prodávající, nemohl dělat co chce

systém zajištění práv zákazníka

to že se mě jako za spotřebitele určitá organizace postaví a dokáže hájit má sotřebitelská ráva

účinné zajištění ochrany práva spotřebitele na to, aby když si něco koupí mu to fungovalo, nebo se s ním někdo spravedlivě vyrovnal

úprava vztahu mezi nakupujícími a prodávajícími

zájem občana o zdárné reklamace produktů

zajištění práv spotřebitele, které zaručí domáhání se reklamace zboží a podobně vůči výrobci , prodejci

zákony, které chrání kupující před nekalými praktikami výrobců a prodejců

záruka kvality zoží, ochrana před podvodnými firmami,

zastání spotřebitelů , prevence před zneužíváním spotřebitelů ne smyslu ceny, kvality a dalších atributů spotřebního zboží

zjištováni a uplatneni prav spotrebitele

že se me neko zastane

2. Jaká znáte dobrovolná sdružení na ochranu spotřebitele?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

D-test

D-test

D-test

D-test

dobrovolna neznam, ale hadal bych: "duchodci za zivotni jistoty" :)?

dtest

hajný je lesa pán

Klasa, Energeticky šetrný výrobek, BIO, Žirafa

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

nevim

neznám

Neznám

neznám

neznám

neznam

neznam

neznam

neznám

neznám

pravděpodobně žádné

sdružení českých spotřebitelů

sdružení na ochranu spotrebitele

sdružení na ochranu spotřebitele

Sdružení na ochranu spotřebitelů ČR

sdružení pro ochranu spotřebitele

SOS

sos

sos

SOS

sos

sos

sos

sos

sos

SOS- sdružení na ochranu spotřebitele

SOS, spotřebitel.info

spotřebitel.cz

spotřebitel.cz

spotřebitel.cz

v TV, dětské zboží, potraviny

Zadne.

zatím jsem o žádném dobrovolném neslyšel

žádná

žádná

žádná

žádná

žádná

3. Jaké znáte státní orgány na ochranu spotřebitele?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

asociace pro ochranu spotrebitele

clasA

COI

Česká Obchodní Inspekce

česká obchodní inspekce

česká obchodní inspekce

česká obchodní inspekce

Česká zeměděkská inspekce, Česká obchodní inspekce

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

ČOI

ČOI

čoi

čoi

čoi

čoi

čoi

ČOI, Česká veterinární inspekce, Celní správa, SÚKL,

ČOI, SZPI

ČOI?

jaj.. žádné

mpo

mpo

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

nejsem si jist

neznám

neznám

neznám

neznám

neznám

pepa a venca

sdružení asociace pojišťoven

Soudy

úřad na ochranu spotřebitelů

úřad pro ochranu spotřebitele

VOS

Zadne

žádné

žádné

žádné

4. Máte zkušenost s reklamací?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano7188,75 %88,75 %  
ne911,25 %11,25 %  

Graf

5. Byl jste spokojen s její efektivností ?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4460,27 %55 %  
ne2939,73 %36,25 %  

Graf

6. rychlost vyřízení

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano3852,05 %47,5 %  
ne3547,95 %43,75 %  

Graf

7. Bylo vám vráceno zboží funkční?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4562,5 %56,25 %  
ne2737,5 %33,75 %  

Graf

8. Byla reklamace věcná?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4167,21 %51,25 %  
ne2032,79 %25 %  

Graf

9. Příjemné, ochotné jednání?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4156,16 %51,25 %  
ne3243,84 %40 %  

Graf

10. Jaký druh zboží jste reklamoval?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
obuv1115,28 %13,75 %  
mobil811,11 %10 %  
elektronika56,94 %6,25 %  
notebook45,56 %5 %  
boty22,78 %2,5 %  
jogurt11,39 %1,25 %  
žehličku11,39 %1,25 %  
kávovar, telefon, oblečení, boty atd.11,39 %1,25 %  
........................PC komponent (zdroj)11,39 %1,25 %  
elektronicky spotřebič11,39 %1,25 %  
ostatní odpovědi Počítač
mobilní telefon, oblečení
potraviny, které byly zkažené
tydlyfoun
žádný
Pocitacove vybaveni
spotřební zboží
mp3 přehrávač / mobilní telefon
Vibrátor meat tool 26cm, souprava malý porodník
telefon
obuv, nábytek
elektroniku
mob.telefon,dig.foťák, DVD,
elektronika, autodíly
počítačové komponenty
buv
MP3 přehrávač
elektronika, obuv
obuv, elektronika
mp3
kávovar
kabelky
spací pytel
elektro
pojištění
prstýnek
automobil
mp 3 a mobil
obleceni, obuv
boty, lyže
já nic
Boty, CDman
oblečení
elektronika, oblečení,...
obleceni
mp 3
televizi
3751,39 %46,25 % 

Graf

11. Máte nějaké návrhy, které by dopomohly ke zlepšení úrovně ochrany spotřebitele?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

3 krat reklamovat pro penize je zbytecné, zkrátit termín

ani ne, jsem spokojen

ani ne, zatím jsem neměl větší problém

boužel :-(

dát vědět občanům ČR jak se k této ochraně spotřebitelů dostanou a jaká mají práva jako spotřebitelé

globálně těžko

informovanost a vetsi snaha statu... Putin nedavno nazorne ukazal, jak se na hodinu snizuji ceny v supermarketech

lepsi dotupnost objektu pri reklamaci, menší doba trváné

Lidé by si měli více stát za svými právy a využívat jich, větší přístupnost a aktivita inspekcí, tvrdší sankce

lidi pestujte konopi

možnost okamžité výměny reklamovaného zboží po dobu zkoumání příčin výrobcem. Možnost vrácení peněz bez udání důvodu u jakéhokoli zboží prodávaného přes internet

Naprosto přesně stanovit reklamační podmínky, zkrátit lhůty pro vyřízení, taky mě napadá nakopat nějaké zaměstnance do …  nevím, měli by hodnotit lidi, kteří tomu víc rozumí

naucit Cechy, ze zakaznik se bude rad vracet tam, kde jsou k nemu mili a vstricni i v pripade, ze reklamuje zbozi :)

ne

ne

nemám

nemám

reklamace proběhla bez potíží; jsem si vědom 14 denní lhůty na vrácení zboží a 2 roky záruky , mimo kontroly výrobků na zdravotní nezávadnost a existence ČOI si další ochrany nejsem vědom..díky mé neznalosti 

s tím se těžko něco udělá

Sjednocení orgánů kontoly,

spoustu, ale kdo je bude dodržovat? :D

větší dostupnost informací, zrychlení průběhu reklamací

větší informovanost o právech spotřebitele

větší informovanost o právech spotřebitele

větší prostor v médiích

Větší vstupní/výstupní kontrola

více informací

vštípení etických a morálních zásad prodejci

zákazník by mel být na vrcholu žebříčku pomyslných hodnot

zázrak

zjednodušení legislativy a její efektivnější vymáhání

zkrátit lhůty pro vyřízení

zlepsit informovanost o právech spotřebitele

zlepšit informovanost spotřebitelů o jejich právech

změna principu myšlení lidí

žádné, je to pouze na prodejcích a jejich chování...

12. Jaké je vaše dosažené vzdělání ?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
středoškolské2835 %35 %  
vysokoškolské2025 %25 %  
VS1113,75 %13,75 %  
středoškolské s maturitou22,5 %2,5 %  
22,5 %2,5 %  
úplné střední11,25 %1,25 %  
VŠ (Bc.)11,25 %1,25 %  
11,25 %1,25 %  
SŠ (zatím)11,25 %1,25 %  
matura11,25 %1,25 %  
ostatní odpovědi Stredni s maturitou
v soucasne dobe, studium na bakalare
maturitní
základní
stredoskolske s maturitou
SŠ s maturitou
středoškolská
vysokoskolske
základní...zatím :P
DiS
střední s maturitou
S3
1215 %15 % 

Graf

13. Jste muž x žena

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [jsem muž → konec dotazníku, jsem žena → konec dotazníku].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
jsem muž4556,25 %56,25 %  
jsem žena3543,75 %43,75 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

2. Jaká znáte dobrovolná sdružení na ochranu spotřebitele?

3. Jaké znáte státní orgány na ochranu spotřebitele?

4. Máte zkušenost s reklamací?

5. Byl jste spokojen s její efektivností ?

6. rychlost vyřízení

7. Bylo vám vráceno zboží funkční?

8. Byla reklamace věcná?

9. Příjemné, ochotné jednání?

10. Jaký druh zboží jste reklamoval?

12. Jaké je vaše dosažené vzdělání ?

13. Jste muž x žena

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

2. Jaká znáte dobrovolná sdružení na ochranu spotřebitele?

3. Jaké znáte státní orgány na ochranu spotřebitele?

4. Máte zkušenost s reklamací?

5. Byl jste spokojen s její efektivností ?

6. rychlost vyřízení

7. Bylo vám vráceno zboží funkční?

8. Byla reklamace věcná?

9. Příjemné, ochotné jednání?

10. Jaký druh zboží jste reklamoval?

12. Jaké je vaše dosažené vzdělání ?

13. Jste muž x žena

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Marešová, A.Právo a ochrana spotřebitele v obchodě (výsledky průzkumu), 2009. Dostupné online na https://pravo-a-ochrana-spotrebitele-v-obchode.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.