Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Právo a ochrana spotřebitele v obchodě
Právo a ochrana spotřebitele v obchodě
→ Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru? ←
(veřejné výsledky, cca 1 minuta)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Andrea Marešová |
---|---|
Šetření: | 10. 11. 2009 - 17. 11. 2009 |
Počet respondentů: | 80 |
Počet otázek (max/průměr): | 13 / 11.75 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 57,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:49 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Cílem tohoto dotazníku je zjistit, zda jsou občané ČR dostatečně informováni o ochraně spotřebitele a jak jsou lidé v praxi spokojeni s provedením reklamace.
Odpovědi respondentů
1. Co si představíte pod pojmem ochrana spotřebitele?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.................................. spotrebitel kupuje jiz proverene zbozi, nestava se obeti nějakého triku, za své peníze ocekava kvalitu
§ 51a a násl. OZ
Bodyguardy v oblasti prav pro spotrebitele
bránit se nekvalitním výrobkům a výrobcům
existence zákona na ochranu spotřebitelů nadř. a povinnost prodjeců ho dodržovat
hvězdokupy
chování klientů
každý má právo vrátit poškozenou věc
mm
mm
mm
mmm
moje práva a povinnosti
Moznost reklamovat vadne zbozi, resp. neodpovidajici inzerovane kvalite, funkci...
možnost dovolání v přépadě špatného zboží
možnost odvolání, reklamace
Možnost uplatnění svých spotřebitelských práv a v případě jejich porušení možnost odvolání se k "vyšší instanci".
nárok na reklamace
ne
Něco co zaručí, abych nebyl jako spotřebitel okraden a dá prodavačům a poskytovatelům služeb nějaká pravidla, podle kterých se mají chovat
nemožnost snadného okrádání obchodníkem
nevim
nic
nn
nn
nn
nn
nn
nn
nn
nn
ochota a vstřícnoct prodejce řešit problémy s prodaným zbožím založena na legislativní bázi
ochrana jeho práv
ochrana klienta
Ochrana kupujícího před právními kličkami, obchodními fintami a prodejními fígly ze strany prodávajících..
ochrana práv koncového spotřebitele
ochrana právem daných nárokem kupujícího
ochrana proti klamavým praktikám obchodníků a dozor nad kvalitou
ochrana před lživou reklamou, právo mna reklamaci
ochrana spotřebitele
Ochrana toho, kdo neco kupuje, jelikoz zpravidla je v nevyhode proti silnemu profesionalovi
ochrana zákazníka před „špatnými“ praktikami prodejců
ochrana zákazníků při prodeji produktů
ochrané sdružení
ochrání před velkými podniky
ochranu efektivnější a méně finančně náročnější než soudní řízení
ochranu spotřebitele.. starat se, aby zákazník dostal to co kupuje odpovídajícího vzhledu a v předepsané kvalitě a zajistit v případě nedodržení výše uvedeného rovnocenou kompenzaci
Organizace, ktera se zabyva lidmi, kteri se stali obeti poskozenim ze strany prodejce.
pomoc pri reklamacich
pomoc pri reklamacich, kontrola kvality zbozi
pomoc při reklamaci
povinnost prodejce dodrzovat zákonem stanovené předpisy, na které má spotřebitel dle zákona právo, např.kvalita, množství, přiměřená cena, záruka
prasečinky... a paragrafy
Práva pro odběratele zboží, aby mu byla při nekvalitním zboží zajištěna náležitá právní opora
práva spotřebitele ve vztahu k obchoníkovi, jeho možnosti vrácení zboží, reklamací a oprav... atd
právní rámec, který zaručuje spotřebiteli určitá práva, chrání ho před nekalými praktikami
právo na reklamace
Právo na reklamaci zboží a dohled nad dodržováním reklamačních podmínek...
prázdný slova
pripusteni konkurencniho boje a zabraneni monopolnich cen pro konecneho uzivatele
prostředky které chrání spotřebitele
Sdílení inforací o produktech a vynucování práv spotřebitelů.
sdružení, která nás chrání
skupina lidí, která se stará o to, ab spotřebitel nebyl šizen.
soubor práv a povinností definující vztahy mezi spotřebitelem a zákazníkem.
souhrn informaci , které pomáhají řešit spory spotřebitelů
souhrn práv podle kterých by se spotřebitel mohl řídit a mohl by je využívat
státní legislativní zásahy, aby si prodávající nemohl dělat co chce...
Státní legislativní zásahy, by si obchodník, čili prodávající, nemohl dělat co chce
systém zajištění práv zákazníka
to že se mě jako za spotřebitele určitá organizace postaví a dokáže hájit má sotřebitelská ráva
účinné zajištění ochrany práva spotřebitele na to, aby když si něco koupí mu to fungovalo, nebo se s ním někdo spravedlivě vyrovnal
úprava vztahu mezi nakupujícími a prodávajícími
zájem občana o zdárné reklamace produktů
zajištění práv spotřebitele, které zaručí domáhání se reklamace zboží a podobně vůči výrobci , prodejci
zákony, které chrání kupující před nekalými praktikami výrobců a prodejců
záruka kvality zoží, ochrana před podvodnými firmami,
zastání spotřebitelů , prevence před zneužíváním spotřebitelů ne smyslu ceny, kvality a dalších atributů spotřebního zboží
zjištováni a uplatneni prav spotrebitele
že se me neko zastane
2. Jaká znáte dobrovolná sdružení na ochranu spotřebitele?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
D-test
D-test
D-test
D-test
dobrovolna neznam, ale hadal bych: "duchodci za zivotni jistoty" :)?
dtest
hajný je lesa pán
Klasa, Energeticky šetrný výrobek, BIO, Žirafa
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
nevim
neznám
Neznám
neznám
neznám
neznam
neznam
neznam
neznám
neznám
pravděpodobně žádné
sdružení českých spotřebitelů
sdružení na ochranu spotrebitele
sdružení na ochranu spotřebitele
Sdružení na ochranu spotřebitelů ČR
sdružení pro ochranu spotřebitele
SOS
sos
sos
SOS
sos
sos
sos
sos
sos
SOS- sdružení na ochranu spotřebitele
SOS, spotřebitel.info
spotřebitel.cz
spotřebitel.cz
spotřebitel.cz
v TV, dětské zboží, potraviny
Zadne.
zatím jsem o žádném dobrovolném neslyšel
žádná
žádná
žádná
žádná
žádná
3. Jaké znáte státní orgány na ochranu spotřebitele?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
asociace pro ochranu spotrebitele
clasA
COI
Česká Obchodní Inspekce
česká obchodní inspekce
česká obchodní inspekce
česká obchodní inspekce
Česká zeměděkská inspekce, Česká obchodní inspekce
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
ČOI
ČOI
čoi
čoi
čoi
čoi
čoi
ČOI, Česká veterinární inspekce, Celní správa, SÚKL,
ČOI, SZPI
ČOI?
jaj.. žádné
mpo
mpo
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
nejsem si jist
neznám
neznám
neznám
neznám
neznám
pepa a venca
sdružení asociace pojišťoven
Soudy
úřad na ochranu spotřebitelů
úřad pro ochranu spotřebitele
VOS
Zadne
žádné
žádné
žádné
4. Máte zkušenost s reklamací?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 71 | 88,75 % | 88,75 % |
ne | 9 | 11,25 % | 11,25 % |
5. Byl jste spokojen s její efektivností ?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 44 | 60,27 % | 55 % |
ne | 29 | 39,73 % | 36,25 % |
6. rychlost vyřízení
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 38 | 52,05 % | 47,5 % |
ne | 35 | 47,95 % | 43,75 % |
7. Bylo vám vráceno zboží funkční?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 45 | 62,5 % | 56,25 % |
ne | 27 | 37,5 % | 33,75 % |
8. Byla reklamace věcná?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 41 | 67,21 % | 51,25 % |
ne | 20 | 32,79 % | 25 % |
9. Příjemné, ochotné jednání?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 41 | 56,16 % | 51,25 % |
ne | 32 | 43,84 % | 40 % |
10. Jaký druh zboží jste reklamoval?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
obuv | 11 | 15,28 % | 13,75 % |
mobil | 8 | 11,11 % | 10 % |
elektronika | 5 | 6,94 % | 6,25 % |
notebook | 4 | 5,56 % | 5 % |
boty | 2 | 2,78 % | 2,5 % |
jogurt | 1 | 1,39 % | 1,25 % |
žehličku | 1 | 1,39 % | 1,25 % |
kávovar, telefon, oblečení, boty atd. | 1 | 1,39 % | 1,25 % |
........................PC komponent (zdroj) | 1 | 1,39 % | 1,25 % |
elektronicky spotřebič | 1 | 1,39 % | 1,25 % |
ostatní odpovědi | 37 | 51,39 % | 46,25 % |
11. Máte nějaké návrhy, které by dopomohly ke zlepšení úrovně ochrany spotřebitele?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
3 krat reklamovat pro penize je zbytecné, zkrátit termín
ani ne, jsem spokojen
ani ne, zatím jsem neměl větší problém
boužel :-(
dát vědět občanům ČR jak se k této ochraně spotřebitelů dostanou a jaká mají práva jako spotřebitelé
globálně těžko
informovanost a vetsi snaha statu... Putin nedavno nazorne ukazal, jak se na hodinu snizuji ceny v supermarketech
lepsi dotupnost objektu pri reklamaci, menší doba trváné
Lidé by si měli více stát za svými právy a využívat jich, větší přístupnost a aktivita inspekcí, tvrdší sankce
lidi pestujte konopi
možnost okamžité výměny reklamovaného zboží po dobu zkoumání příčin výrobcem. Možnost vrácení peněz bez udání důvodu u jakéhokoli zboží prodávaného přes internet
Naprosto přesně stanovit reklamační podmínky, zkrátit lhůty pro vyřízení, taky mě napadá nakopat nějaké zaměstnance do … nevím, měli by hodnotit lidi, kteří tomu víc rozumí
naucit Cechy, ze zakaznik se bude rad vracet tam, kde jsou k nemu mili a vstricni i v pripade, ze reklamuje zbozi :)
ne
ne
nemám
nemám
reklamace proběhla bez potíží; jsem si vědom 14 denní lhůty na vrácení zboží a 2 roky záruky , mimo kontroly výrobků na zdravotní nezávadnost a existence ČOI si další ochrany nejsem vědom..díky mé neznalosti
s tím se těžko něco udělá
Sjednocení orgánů kontoly,
spoustu, ale kdo je bude dodržovat? :D
větší dostupnost informací, zrychlení průběhu reklamací
větší informovanost o právech spotřebitele
větší informovanost o právech spotřebitele
větší prostor v médiích
Větší vstupní/výstupní kontrola
více informací
vštípení etických a morálních zásad prodejci
zákazník by mel být na vrcholu žebříčku pomyslných hodnot
zázrak
zjednodušení legislativy a její efektivnější vymáhání
zkrátit lhůty pro vyřízení
zlepsit informovanost o právech spotřebitele
zlepšit informovanost spotřebitelů o jejich právech
změna principu myšlení lidí
žádné, je to pouze na prodejcích a jejich chování...
12. Jaké je vaše dosažené vzdělání ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
středoškolské | 28 | 35 % | 35 % |
vysokoškolské | 20 | 25 % | 25 % |
VS | 11 | 13,75 % | 13,75 % |
středoškolské s maturitou | 2 | 2,5 % | 2,5 % |
VŠ | 2 | 2,5 % | 2,5 % |
úplné střední | 1 | 1,25 % | 1,25 % |
VŠ (Bc.) | 1 | 1,25 % | 1,25 % |
SŠ | 1 | 1,25 % | 1,25 % |
SŠ (zatím) | 1 | 1,25 % | 1,25 % |
matura | 1 | 1,25 % | 1,25 % |
ostatní odpovědi | 12 | 15 % | 15 % |
13. Jste muž x žena
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [jsem muž → konec dotazníku, jsem žena → konec dotazníku].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jsem muž | 45 | 56,25 % | 56,25 % |
jsem žena | 35 | 43,75 % | 43,75 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.