Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Aplikace pravopisných pravidel v reklamních materiálech
Aplikace pravopisných pravidel v reklamních materiálech
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Petra Martynková |
---|---|
Šetření: | 11. 01. 2011 - 10. 02. 2011 |
Počet respondentů: | 233 |
Počet otázek (max/průměr): | 16 / 15.1 |
Použité ochrany: | unikátní IP |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 82,8 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:40 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení respondenti,
dovolte, abych Vás požádala o vyplnění dotazníku, který se zaměřuje na vnímání pravopisných chyb v reklamních materiálech. Vámi vyplněné podklady budou zpracovány v bakalářské práci na téma Aplikace pravopisných pravidel v reklamních materiálech.
Děkuji za Váš čas.
Petra Martynková
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou
Pedagogická fakulta
Ostravská univerzita v Ostravě
Odpovědi respondentů
1. Věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
15 - 25 | 198 | 84,98 % | 84,98 % |
26 - 35 | 23 | 9,87 % | 9,87 % |
36 - 55 | 10 | 4,29 % | 4,29 % |
56 - 65 | 2 | 0,86 % | 0,86 % |
2. Vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
středoškolské ukončené maturitou | 155 | 66,52 % | 66,52 % |
vysokoškolské | 54 | 23,18 % | 23,18 % |
základní | 18 | 7,73 % | 7,73 % |
středoškolské bez maturity | 6 | 2,58 % | 2,58 % |
3. Jaký máte postoj k reklamě (TV)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
občas mě některá reklama zaujme | 140 | 60,09 % | 60,09 % |
v TV reklamy nesleduji, přepínám programy | 80 | 34,33 % | 34,33 % |
sleduji reklamy v TV | 13 | 5,58 % | 5,58 % |
4. Jaký máte postoj k reklamě (tiskoviny)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
občas reklamní letáky čtu (např. pokud něco sháním) | 147 | 63,09 % | 63,09 % |
letáky vyhazuji, popř. nejsem příjemcem reklamních letáků | 59 | 25,32 % | 25,32 % |
čtu reklamní letáky | 27 | 11,59 % | 11,59 % |
5. Jaký máte postoj k reklamě (internet)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
internetové reklamně nevěnuji pozornost | 117 | 50,21 % | 50,21 % |
občas internetovým reklamám pozornost věnuji | 105 | 45,06 % | 45,06 % |
zajímají mě internetové odkazy na různé produkty | 11 | 4,72 % | 4,72 % |
6. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí (1 - vnímám nejméně, 5 - vnímám nejvíce): 1. ROZHLAS
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1 | 100 | 42,92 % | 42,92 % |
2 | 65 | 27,9 % | 27,9 % |
3 | 39 | 16,74 % | 16,74 % |
4 | 25 | 10,73 % | 10,73 % |
5 | 4 | 1,72 % | 1,72 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 1.93 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 4 |
Variační rozpětí: | 3 |
Rozptyl: | 0.95 |
Směrodatná odchylka: | 0.97 |
Medián: | 2 |
Modus: | 1 |
7. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 2. TELEVIZE
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
3 | 74 | 31,76 % | 31,76 % |
2 | 53 | 22,75 % | 22,75 % |
4 | 50 | 21,46 % | 21,46 % |
1 | 30 | 12,88 % | 12,88 % |
5 | 26 | 11,16 % | 11,16 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 2.95 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 5 |
Variační rozpětí: | 4 |
Rozptyl: | 1.14 |
Směrodatná odchylka: | 1.07 |
Medián: | 3 |
Modus: | 3 |
8. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 3. TISK
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2 | 79 | 33,91 % | 33,91 % |
3 | 77 | 33,05 % | 33,05 % |
1 | 44 | 18,88 % | 18,88 % |
4 | 27 | 11,59 % | 11,59 % |
5 | 6 | 2,58 % | 2,58 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 2.42 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 4 |
Variační rozpětí: | 3 |
Rozptyl: | 0.77 |
Směrodatná odchylka: | 0.88 |
Medián: | 2 |
Modus: | 2 |
9. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 4. INTERNET
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
3 | 67 | 28,76 % | 28,76 % |
1 | 58 | 24,89 % | 24,89 % |
2 | 57 | 24,46 % | 24,46 % |
4 | 38 | 16,31 % | 16,31 % |
5 | 13 | 5,58 % | 5,58 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 2.48 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 5 |
Variační rozpětí: | 4 |
Rozptyl: | 1.12 |
Směrodatná odchylka: | 1.06 |
Medián: | 3 |
Modus: | 3 |
10. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 5. VENKOVNÍ REKLAMA
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2 | 77 | 33,05 % | 33,05 % |
3 | 76 | 32,62 % | 32,62 % |
1 | 44 | 18,88 % | 18,88 % |
4 | 31 | 13,3 % | 13,3 % |
5 | 5 | 2,15 % | 2,15 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 2.44 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 4 |
Variační rozpětí: | 3 |
Rozptyl: | 0.8 |
Směrodatná odchylka: | 0.89 |
Medián: | 2 |
Modus: | 2 |
11. Z uvedených možností vyberte médium, ve kterém se nejčastěji setkáváte s reklamou:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
televize | 106 | 45,49 % | 45,49 % |
internet | 101 | 43,35 % | 43,35 % |
tiskoviny | 26 | 11,16 % | 11,16 % |
12. Všímáte si pravopisných chyb v reklamních materiálech?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano a vadí mi | 166 | 71,24 % | 71,24 % |
ne | 46 | 19,74 % | 19,74 % |
ano a nevadí mi | 21 | 9,01 % | 9,01 % |
13. V případě, že narazíte na nějakou chybu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nijak nereaguji | 228 | 97,85 % | 97,85 % |
upozorním na ni tvůrce reklamy | 5 | 2,15 % | 2,15 % |
14. Co si myslíte o využívání nespisovných prvků (obecná čeština, dialekt, vulgarismy) v reklamních textech?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v rámci většího působení na adresáta reklamy vnímám jako prospěšné | 79 | 33,91 % | 33,91 % |
neutrální postoj | 76 | 32,62 % | 32,62 % |
vnímám jako chybu | 52 | 22,32 % | 22,32 % |
Záleží na konkrétní situaci | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
trapná snaha přiblížit se cílové skupině | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
nesnáším obecnou češtinu!!! | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
pokud mají svůj význam, nevadí mi | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
Pokud to odpovídá realitě, vnímám to pozitivně. | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
obecná čeština a dialekt ano, vulgarismy ne | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
trapné | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
jsou nevhodné | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
Někdy je použití vhodné, jindy ne. | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
když se chtějí zalíbít jiné sociál.skupině, pročNe | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
nic | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
je využívána pro "lepší působení" na lidi (vadí mi | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
Pokud toho není moc a není vulgární,nevadí mi | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
má to být asi vtipné, na mě to působí hloupě | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
vulgarismy mi velmi vadí | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
vnímám jako neprofesionalitu, až ubohost | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
vulgarismy ne | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
nevadí mi pokud to má svůj účel | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
záleží na tom, o jaký produkt se jedná | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
Jestliže je jasný záměr, tak mi to nevadí. | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
podle typu reklamy, jejího zaměření | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
záleží na spoustě faktorů - kom.kanály,cíl.sk.,atd | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
Beru to jako opovrhování čského jazyka. | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
Pokud je to opodstatňěné, proč ne?! | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
vadí mi | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
není chybou; v řadě případů nevhodné a může urážet | 1 | 0,43 % | 0,43 % |
15. Záměrné pravopisné chyby v reklamách (např. titulek bez diakritiky, bez velkých písmen na počátcích vět a u vlastních jmen) vnímám:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
negativně | 128 | 54,94 % | 54,94 % |
nevšímám si | 57 | 24,46 % | 24,46 % |
pozitivně, jako ozvláštnění textu | 48 | 20,6 % | 20,6 % |
16. Prostor pro komentář:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Aby mě reklama zaujala musí být udělána vkusně. Pokud se v ní vyskytují nějaké "chyby" a vím, že je to účelové, tak mi to nevadí.
Co bych pro tebe Peťo neudělal :D
Hezký dotazník! Držím palec při tvoření BP a její obhajobě!!! :-)
hodně mi vadí neskoloňování názvů firem
I reklama by měla kultivovat, nikoliv snižova úroveň. Jenže když cílová skupina je cílová skupina...
Jaký efekt může mít reklamní leták s deseti pravopisnými chybami?
Jelikož jsem studentkou českého jazyka a literatury, hodně si všímám pravopisných chyb. A to nejen v reklamách, ale například i v internetové komunikaci či na bilboardech. Občas mám pocit, že Češi už neumí ani vlastní řeč. Celkem smutný fakt... Snad se Vám Vaše bakalářská práce podaří! Hodně úspěchů u státní závěrečné zkoušky! Také mě to letos čeká.
k otázce č. 13 - neupozorňuji tvůrce reklamy, jen své okolí...běsním!
Každý, kdo žije v ČR, by měl umět a uznávat český jazyk.
Mám dojem, že v dnešní době nikdo česky neumí. Ani na zpravodajských portálech snad není možné nalézt článek bez jediné chyby. Co se týče reklam, tam je to do očí bijící, člověk je potkává všude.
nejvíce nesnáším, když mluvčí jakékoliv instituce mluví nářečím dané oblasti. Pokud je člověk zaměstnán jako mluvčí, měl by se dialektům a podobným věcem vyvarovat. Jednou jsem tak zaslechla mluvčí ostravské galerie a mluvila velmi krátce - věřím, že ostravština taková je, ale slečna mohla svou řeč "počeštit".
nesnasim reklamy
Pěkný dotazník :) a reklamy jsou přemnožené!
Pravopisné chyby v reklamním textu mojí pozornost příliš neupoutají. Možná proto, že se více zaměřuji na technické data o daném výrobku, případně na jiné pro mne stěžejní informace. A z menší části i na vizuální stránku. Konec konců taky občas někam nasekám hrubku, nebo mluvím nespisovně ;-).
Reklama obtěžuje můj život....:)
reklamu beru jako pokleslou formu textu, mnohem více mi vadí pravopisné chyby v médiích, ve zprávách.
Reklamu se snažím (a myslím že úspěšně) maximálně ignorovat, takže odpovědi jsou spíše hypotetické. Nicméně každé (záměrné i nezáměrně) prohřešky proti češtině považuji za zločin proti vzdělanosti, zejména když vidím, jaké následky to na množství lidí zanechává - nejen, že nejsou schopni napsat správně větu, dokonce jim na tom nepřijde nic špatného. Navíc nemám valné mínění o tvůrcích reklamy a jejich žebříčku hodnot, vzdělanost a inteligence jsou reklamě nepřítelem, takže není divu, že je reklama potlačuje (mimo jiné nerespektováním pravidel jazyka).
REKLAMY JSOU ZLO!
Reklamy s chybami nebo vulgaritami na mě působí kontraproduktivně.
U 11. otázky bych zvolila rádio, kdyby bylo v nabídce :)
u některých otázek nejsou vyčerpány všechny možnosti různých odpovědí
Útočnost reklamy se neustále stupňuje, což mě značně odrazuje od sledování komerčních TV a poslechu komerčních rádií. V žádném případě však reklamu neodsuzuji, považuji ji za nutnou součást tržní ekonomiky.
Z marketingového hlediska je využívání podobných fint samnozřejmě výhodné. I tím, že pokud se nalézá v nějaké reklamě chyba, nebo drsnější výraz se začne o výrobku mluvit. Přiznejme si většina lidí po pár dnech neví o čem se bavila, ale když zmíněný výrobek uvidí v regálu obchodního domu, podprahové vnímání zalarmuje člověka a výrobek se zakoupí aniž nákupčí má konkrétní potřebu tohoto využít.
Zajímavé:)
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.