Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Aplikace pravopisných pravidel v reklamních materiálech

Aplikace pravopisných pravidel v reklamních materiálech

Závisí psychická pohoda na znalostech o předcích? (soutěžní dotazník)
Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ

(cca 15 minut)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Petra Martynková
Šetření:11. 01. 2011 - 10. 02. 2011
Počet respondentů:233
Počet otázek (max/průměr):16 / 15.1
Použité ochrany:unikátní IP
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:82,8 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:40
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážení respondenti,
dovolte, abych Vás požádala o vyplnění dotazníku, který se zaměřuje na vnímání pravopisných chyb v reklamních materiálech. Vámi vyplněné podklady budou zpracovány v bakalářské práci na téma Aplikace pravopisných pravidel v reklamních materiálech.


Děkuji za Váš čas.


Petra Martynková
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou
Pedagogická fakulta
Ostravská univerzita v Ostravě

Odpovědi respondentů

1. Věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15 - 2519884,98 %84,98 %  
26 - 35239,87 %9,87 %  
36 - 55104,29 %4,29 %  
56 - 6520,86 %0,86 %  

Graf

2. Vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
středoškolské ukončené maturitou15566,52 %66,52 %  
vysokoškolské5423,18 %23,18 %  
základní187,73 %7,73 %  
středoškolské bez maturity62,58 %2,58 %  

Graf

3. Jaký máte postoj k reklamě (TV)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
občas mě některá reklama zaujme14060,09 %60,09 %  
v TV reklamy nesleduji, přepínám programy8034,33 %34,33 %  
sleduji reklamy v TV135,58 %5,58 %  

Graf

4. Jaký máte postoj k reklamě (tiskoviny)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
občas reklamní letáky čtu (např. pokud něco sháním)14763,09 %63,09 %  
letáky vyhazuji, popř. nejsem příjemcem reklamních letáků5925,32 %25,32 %  
čtu reklamní letáky 2711,59 %11,59 %  

Graf

5. Jaký máte postoj k reklamě (internet)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
internetové reklamně nevěnuji pozornost11750,21 %50,21 %  
občas internetovým reklamám pozornost věnuji10545,06 %45,06 %  
zajímají mě internetové odkazy na různé produkty 114,72 %4,72 %  

Graf

6. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí (1 - vnímám nejméně, 5 - vnímám nejvíce): 1. ROZHLAS

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
110042,92 %42,92 %  
26527,9 %27,9 %  
33916,74 %16,74 %  
42510,73 %10,73 %  
541,72 %1,72 %  

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:1.93
Minimum:1
Maximum:4
Variační rozpětí:3
Rozptyl:0.95
Směrodatná odchylka:0.97
Medián:2
Modus:1

Graf

7. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 2. TELEVIZE

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
37431,76 %31,76 %  
25322,75 %22,75 %  
45021,46 %21,46 %  
13012,88 %12,88 %  
52611,16 %11,16 %  

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:2.95
Minimum:1
Maximum:5
Variační rozpětí:4
Rozptyl:1.14
Směrodatná odchylka:1.07
Medián:3
Modus:3

Graf

8. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 3. TISK

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
27933,91 %33,91 %  
37733,05 %33,05 %  
14418,88 %18,88 %  
42711,59 %11,59 %  
562,58 %2,58 %  

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:2.42
Minimum:1
Maximum:4
Variační rozpětí:3
Rozptyl:0.77
Směrodatná odchylka:0.88
Medián:2
Modus:2

Graf

9. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 4. INTERNET

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
36728,76 %28,76 %  
15824,89 %24,89 %  
25724,46 %24,46 %  
43816,31 %16,31 %  
5135,58 %5,58 %  

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:2.48
Minimum:1
Maximum:5
Variační rozpětí:4
Rozptyl:1.12
Směrodatná odchylka:1.06
Medián:3
Modus:3

Graf

10. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 5. VENKOVNÍ REKLAMA

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
27733,05 %33,05 %  
37632,62 %32,62 %  
14418,88 %18,88 %  
43113,3 %13,3 %  
552,15 %2,15 %  

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:2.44
Minimum:1
Maximum:4
Variační rozpětí:3
Rozptyl:0.8
Směrodatná odchylka:0.89
Medián:2
Modus:2

Graf

11. Z uvedených možností vyberte médium, ve kterém se nejčastěji setkáváte s reklamou:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
televize10645,49 %45,49 %  
internet10143,35 %43,35 %  
tiskoviny2611,16 %11,16 %  

Graf

12. Všímáte si pravopisných chyb v reklamních materiálech?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano a vadí mi16671,24 %71,24 %  
ne4619,74 %19,74 %  
ano a nevadí mi219,01 %9,01 %  

Graf

13. V případě, že narazíte na nějakou chybu:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nijak nereaguji22897,85 %97,85 %  
upozorním na ni tvůrce reklamy52,15 %2,15 %  

Graf

14. Co si myslíte o využívání nespisovných prvků (obecná čeština, dialekt, vulgarismy) v reklamních textech?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
v rámci většího působení na adresáta reklamy vnímám jako prospěšné7933,91 %33,91 %  
neutrální postoj7632,62 %32,62 %  
vnímám jako chybu5222,32 %22,32 %  
Záleží na konkrétní situaci10,43 %0,43 %  
trapná snaha přiblížit se cílové skupině10,43 %0,43 %  
nesnáším obecnou češtinu!!!10,43 %0,43 %  
pokud mají svůj význam, nevadí mi10,43 %0,43 %  
Pokud to odpovídá realitě, vnímám to pozitivně.10,43 %0,43 %  
obecná čeština a dialekt ano, vulgarismy ne10,43 %0,43 %  
trapné10,43 %0,43 %  
jsou nevhodné10,43 %0,43 %  
Někdy je použití vhodné, jindy ne.10,43 %0,43 %  
když se chtějí zalíbít jiné sociál.skupině, pročNe10,43 %0,43 %  
nic10,43 %0,43 %  
je využívána pro "lepší působení" na lidi (vadí mi10,43 %0,43 %  
Pokud toho není moc a není vulgární,nevadí mi10,43 %0,43 %  
má to být asi vtipné, na mě to působí hloupě10,43 %0,43 %  
vulgarismy mi velmi vadí10,43 %0,43 %  
vnímám jako neprofesionalitu, až ubohost10,43 %0,43 %  
vulgarismy ne10,43 %0,43 %  
nevadí mi pokud to má svůj účel10,43 %0,43 %  
záleží na tom, o jaký produkt se jedná10,43 %0,43 %  
Jestliže je jasný záměr, tak mi to nevadí.10,43 %0,43 %  
podle typu reklamy, jejího zaměření 10,43 %0,43 %  
záleží na spoustě faktorů - kom.kanály,cíl.sk.,atd10,43 %0,43 %  
Beru to jako opovrhování čského jazyka.10,43 %0,43 %  
Pokud je to opodstatňěné, proč ne?!10,43 %0,43 %  
vadí mi10,43 %0,43 %  
není chybou; v řadě případů nevhodné a může urážet10,43 %0,43 %  

Graf

15. Záměrné pravopisné chyby v reklamách (např. titulek bez diakritiky, bez velkých písmen na počátcích vět a u vlastních jmen) vnímám:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
negativně12854,94 %54,94 %  
nevšímám si5724,46 %24,46 %  
pozitivně, jako ozvláštnění textu4820,6 %20,6 %  

Graf

16. Prostor pro komentář:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Aby mě reklama zaujala musí být udělána vkusně. Pokud se v ní vyskytují nějaké "chyby" a vím, že je to účelové, tak mi to nevadí.

Co bych pro tebe Peťo neudělal :D

Hezký dotazník! Držím palec při tvoření BP a její obhajobě!!! :-)

hodně mi vadí neskoloňování názvů firem

I reklama by měla kultivovat, nikoliv snižova úroveň. Jenže když cílová skupina je cílová skupina...

Jaký efekt může mít reklamní leták s deseti pravopisnými chybami?

Jelikož jsem studentkou českého jazyka a literatury, hodně si všímám pravopisných chyb. A to nejen v reklamách, ale například i v internetové komunikaci či na bilboardech. Občas mám pocit, že Češi už neumí ani vlastní řeč. Celkem smutný fakt... Snad se Vám Vaše bakalářská práce podaří! Hodně úspěchů u státní závěrečné zkoušky! Také mě to letos čeká.

k otázce č. 13 - neupozorňuji tvůrce reklamy, jen své okolí...běsním!

Každý, kdo žije v ČR, by měl umět a uznávat český jazyk.

Mám dojem, že v dnešní době nikdo česky neumí. Ani na zpravodajských portálech snad není možné nalézt článek bez jediné chyby. Co se týče reklam, tam je to do očí bijící, člověk je potkává všude.

nejvíce nesnáším, když mluvčí jakékoliv instituce mluví nářečím dané oblasti. Pokud je člověk zaměstnán jako mluvčí, měl by se dialektům a podobným věcem vyvarovat. Jednou jsem tak zaslechla mluvčí ostravské galerie a mluvila velmi krátce - věřím, že ostravština taková je, ale slečna mohla svou řeč "počeštit".

nesnasim reklamy

Pěkný dotazník :) a reklamy jsou přemnožené!

Pravopisné chyby v reklamním textu mojí pozornost příliš neupoutají. Možná proto, že se více zaměřuji na technické data o daném výrobku, případně na jiné pro mne stěžejní informace. A z menší části i na vizuální stránku. Konec konců taky občas někam nasekám hrubku, nebo mluvím nespisovně ;-).

Reklama obtěžuje můj život....:)

reklamu beru jako pokleslou formu textu, mnohem více mi vadí pravopisné chyby v médiích, ve zprávách.

Reklamu se snažím (a myslím že úspěšně) maximálně ignorovat, takže odpovědi jsou spíše hypotetické. Nicméně každé (záměrné i nezáměrně) prohřešky proti češtině považuji za zločin proti vzdělanosti, zejména když vidím, jaké následky to na množství lidí zanechává - nejen, že nejsou schopni napsat správně větu, dokonce jim na tom nepřijde nic špatného. Navíc nemám valné mínění o tvůrcích reklamy a jejich žebříčku hodnot, vzdělanost a inteligence jsou reklamě nepřítelem, takže není divu, že je reklama potlačuje (mimo jiné nerespektováním pravidel jazyka).

REKLAMY JSOU ZLO!

Reklamy s chybami nebo vulgaritami na mě působí kontraproduktivně.

U 11. otázky bych zvolila rádio, kdyby bylo v nabídce :)

u některých otázek nejsou vyčerpány všechny možnosti různých odpovědí

Útočnost reklamy se neustále stupňuje, což mě značně odrazuje od sledování komerčních TV a poslechu komerčních rádií. V žádném případě však reklamu neodsuzuji, považuji ji za nutnou součást tržní ekonomiky.

Z marketingového hlediska je využívání podobných fint samnozřejmě výhodné. I tím, že pokud se nalézá v nějaké reklamě chyba, nebo drsnější výraz se začne o výrobku mluvit. Přiznejme si většina lidí po pár dnech neví o čem se bavila, ale když zmíněný výrobek uvidí v regálu obchodního domu, podprahové vnímání zalarmuje člověka a výrobek se zakoupí aniž nákupčí má konkrétní potřebu tohoto využít.

Zajímavé:)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Věk:

2. Vzdělání:

3. Jaký máte postoj k reklamě (TV)?

4. Jaký máte postoj k reklamě (tiskoviny)?

5. Jaký máte postoj k reklamě (internet)?

6. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí (1 - vnímám nejméně, 5 - vnímám nejvíce): 1. ROZHLAS

7. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 2. TELEVIZE

8. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 3. TISK

9. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 4. INTERNET

10. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 5. VENKOVNÍ REKLAMA

11. Z uvedených možností vyberte médium, ve kterém se nejčastěji setkáváte s reklamou:

12. Všímáte si pravopisných chyb v reklamních materiálech?

13. V případě, že narazíte na nějakou chybu:

14. Co si myslíte o využívání nespisovných prvků (obecná čeština, dialekt, vulgarismy) v reklamních textech?

15. Záměrné pravopisné chyby v reklamách (např. titulek bez diakritiky, bez velkých písmen na počátcích vět a u vlastních jmen) vnímám:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Věk:

2. Vzdělání:

3. Jaký máte postoj k reklamě (TV)?

4. Jaký máte postoj k reklamě (tiskoviny)?

5. Jaký máte postoj k reklamě (internet)?

6. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí (1 - vnímám nejméně, 5 - vnímám nejvíce): 1. ROZHLAS

7. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 2. TELEVIZE

8. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 3. TISK

9. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 4. INTERNET

10. U jednotlivých médií vyznačte, jak na Vás reklama působí: 5. VENKOVNÍ REKLAMA

11. Z uvedených možností vyberte médium, ve kterém se nejčastěji setkáváte s reklamou:

12. Všímáte si pravopisných chyb v reklamních materiálech?

13. V případě, že narazíte na nějakou chybu:

14. Co si myslíte o využívání nespisovných prvků (obecná čeština, dialekt, vulgarismy) v reklamních textech?

15. Záměrné pravopisné chyby v reklamách (např. titulek bez diakritiky, bez velkých písmen na počátcích vět a u vlastních jmen) vnímám:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Martynková, P.Aplikace pravopisných pravidel v reklamních materiálech (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://pravopisna-pravidla-.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.