Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Problematika kázně v základní škole
Problematika kázně v základní škole
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Aneta Tošnerová |
---|---|
Šetření: | 07. 06. 2013 - 11. 06. 2013 |
Počet respondentů: | 14 |
Počet otázek (max/průměr): | 19 / 18.21 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 17,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.09:35 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dotazník k ročníkové práci na téma Začínající učitel - problematika kázně (je určen především pro již "zaběhlé" učitele s několikaletou praxí). Určený je hlavně učitelům základních škol.
Odpovědi respondentů
1. V JAKÉM ROCE JSTE NASTOUPIL/A DO PRVNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ (ŠKOLY)
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2012 | 4 | 28,57 % | 28,57 % |
1999 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
1984 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
1994 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
1989 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
1993 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
2009 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
1987 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
2001 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
1979 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
1985 | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
2. UČÍTE NA:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Prvním stupni ZŠ | 7 | 50 % | 50 % |
Druhém stupni ZŠ | 7 | 50 % | 50 % |
Školní družina | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
3. JAKÁ JSTE MĚL/A OČEKÁVÁNÍ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Těšil/a jsem se. Byl/a jsem plný/á ambic. | 8 | 57,14 % | 57,14 % |
Očekával/a jsem, že to bude náročná a vysilující práce. | 5 | 35,71 % | 35,71 % |
Věřil/a jsem si. Nebál/a jsem se. | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
Moc jsem si nevěřil/a, bál/a jsem se. | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
Moc jsem se netěšil/a. | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
Neočekával/a jsem, že to bude nějak výrazně náročné a vysilující. | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
4. CELKOVĚ BYSTE SVŮJ PŘÍSTUP K NOVÉMU ZAMĚSTNÁNÍ (JAKO UČITEL/KA) OZNAČIL/A JAKO:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše pozitivní. | 9 | 64,29 % | 64,29 % |
Tak napůl. | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
Spíše negativní. | 2 | 14,29 % | 14,29 % |
5. CO VÁS PŘI NÁSTUPU DO ŠKOLY NEJVÍCE NEGATIVNĚ PŘEKVAPILO - uveďte prosím maximálně 5 věcí. (např. mnoho administrativy, výše platu, nekázeň žáků, vybavení školy, apod.)
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
administrativa
hlučnost žáků o přestávkách
mnoho administrativy, vysoký počet žáků ve třídě, nekázeň, politické vzdělávání, neznalost některých úkonů, na které VŠ nepřipravila
mnoho administrativy, výše platu, nekázeň žáků, vybavení školy
nekázeň
Nekázeň a nezájem žáku, nízký stupeň manuální zručnosti
nekázeň žáků, vybavení školy
nerozvíjení znalostí z VŠ, spíše profesní stagnace až zakrnění
nízký plat, postupné odhalování požadavků, záleží na vedení a spolupracovnících
Plat,ale s tím sem do toho šla a chování studentů..absolutní nezajem
výše platu
výše platu
výše platu, negativní přístup některých rodičů ke škole
Výše platu, vybavení školy
6. OČEKÁVAL/A JSTE POTÍŽE S UDRŽENÍM KÁZNĚ VE TŘÍDĚ, NEŽ JSTE ZAČAL/A UČIT?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 7 | 50 % | 50 % |
Ne | 4 | 28,57 % | 28,57 % |
Nad tím jsem v té době nepřemýšlel/a | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
7. OBJEVOVALY SE VE TŘÍDĚ PROJEVY NEKÁZNĚ PŘI VAŠÍ VÝUCE?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, ale jen takové ty běžné projevy (vykřikování, povídání se sousedem, apod.) | 12 | 85,71 % | 85,71 % |
Ne, absolutně jsem neměl/a s udržením kázně problémy, při mé výuce se nekázeň neobjevovala | 2 | 14,29 % | 14,29 % |
8. OBJEVUJÍ SE NYNÍ PROJEVY NĚKÁZNĚ VE TŘÍDĚ PŘI VAŠÍ VÝUCE?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, ale jen takové ty běžné projevy | 11 | 84,62 % | 78,57 % |
Ne, absolutně nemám s udržením kázně problémy, při mé výuce se nekázeň neobjevuje | 2 | 15,38 % | 14,29 % |
9. PROČ SI MYSLÍTE, ŽE TOMU TAK BYLO/JE?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
?
běžný dětský kolektiv
doba se změnila, děti už tolik neuznávají autority
dříve vysoký počet žáků ve třídě, nyní celková společenská situace
Jsem mladá a děti jsou v dnešní moderní době, která je příliš rychlá a díky moderním technologiím ubývá běžný kontakt mezi lidmi, více drzé a roztěkané, než jsme byli my.
Liberální výchova rodičů a současná doba a životní styl celkove
mám přirozenou autoritu
Myslím že je to touto dobou a přístupem dětí k učení a povinnostem.
nastavení limitů a mezí
protože už mi to je jedno, nejsem spokojená se svým zaměstnáním
Přehnaná aktivita konkrétních dětí, špatně vymezené "mantinely"
touha předvést se před spolužáky, vlastní sebeuspokojení
v rámci vyučovací hodiny dávám prostor i žákům na diskusi k probíranému tématu
10. JAKÉHO CHARAKTERU PROJEVY NEKÁZNĚ BYLY (NEJČASTĚJI)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vykřikování, pokřikování na spolužáky, povídání si | 10 | 76,92 % | 71,43 % |
Odmlouvání, drzost vůči učiteli, neuposlechnutí příkazů učitele | 3 | 23,08 % | 21,43 % |
neměla jsm problém | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Vstávání z lavic | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Agresivita, slovní útoky na učitele či spolužáky, výsměch | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Nemám s kázní problémy | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
11. JAKÉHO CHARAKTERU JSOU NYNÍ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vykřikování, pokřikování na spolužáky, povídání si | 5 | 38,46 % | 35,71 % |
Odmlouvání, drzost vůči učiteli, neuposlechnutí příkazů učitele | 5 | 38,46 % | 35,71 % |
nemám problém | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
někteří hůře přijímají kritiku ostatních a reagují na ni podrážděně | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
lehké vykřikování - komentování situace | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Vstávání z lavic | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Nemám s kázní problémy | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Apatie, ignorace učitele a zadaných úkolů | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
při vyuč. někdy povídání, impulzivní vykřikováni | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
12. JAK JSTE VÝŠE VYZNAČENÉ PROJEVY NEJČASTĚJI ŘEŠIL/A (DŘÍVE)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Okřiknutím, zvýšením hlasu, napomenutím | 7 | 53,85 % | 50 % |
Ztišením hlasu | 4 | 30,77 % | 28,57 % |
Při závažnějších a opakujících se prohřešcích, jsem si zavolal/a rodiče | 3 | 23,08 % | 21,43 % |
Čekal/a jsem v tichosti a v klidu, až se uklidní | 3 | 23,08 % | 21,43 % |
Zrušením nějakého privilegia, či účasti na nějaké pro žáky zajímavé akci | 2 | 15,38 % | 14,29 % |
Okamžitou písemkou, či ústím přezkoušením konkrétních žáků | 2 | 15,38 % | 14,29 % |
Zvláštním domácím úkolem | 2 | 15,38 % | 14,29 % |
Promlouváním „do duše“ | 2 | 15,38 % | 14,29 % |
nemám problém | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Poznámkou, popř. důtkou, napomenutím, atd. | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
ignorace a chladný přístup k žákům, tzv. duck face | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Trestem – opisování věty | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
Konfrontací mezi čtyřma očima | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
13. POMOHLO TO?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, většinou to zabralo, žáci se pak uklidnili, ponaučili se. | 9 | 69,23 % | 64,29 % |
Ano, ale pomohlo to jen na chvíli. | 3 | 23,08 % | 21,43 % |
Ne, žáci naopak ve svých projevech ještě přitvrdili. | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
14. PŘI PROJEVECH NEKÁZNĚ TRESTÁTE:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Většinou konkrétní žáky, zjišťuji, kdo je na vině | 10 | 76,92 % | 71,43 % |
Většinou všechny žáky - kolektivní vina, nemám čas rozebírat, kdo co zrovna udělal | 3 | 23,08 % | 21,43 % |
15. JAKÉ MÁTE OSVĚDČENÉ TAKTIKY A PŘI KTERÝCH PROJEVECH NEKÁZNĚ JE POUŽÍVÁTE?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
- při povídání si se spolužákem žák zopakuje to, co bylo předneseno - zjištění pozornosti - otevření dveří pro větší klid - cvičení, protažení se = odreagování se
...
"Když to jde, obrať to proti nic, resp. použij tu samou taktiku" - většinou se nestačí divit a je klid.
nejlepší je ignorace a tvářit se ještě víc znuděne než student, pak je to přestane bavit
Nic zvlastniho
osobní jednání při opakovaných projevech nekázně
Při větším hluku ve třídě varuji, že pokud se neztiší, budou hned psát test.
Při vyrušování se snažím situaci vyřešit s klidnou hlavou a nebýt zlou profesorkou
učím s otevřenými dveřmi
výhružky zkoušením či psaním testu
výstraha
vysvětlení, domluva, promluvy
ztiším hlas
16. ZMĚNILA SE KVALITA KÁZNĚ OD DOBY, KDY JSTE UČIT ZAČÍNAL/A DO SOUČASNOSTI?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 8 | 61,54 % | 57,14 % |
Je to pořád stejné | 4 | 30,77 % | 28,57 % |
Ne | 1 | 7,69 % | 7,14 % |
17. JESTLI ANO, V ČEM ZMĚNA SPOČÍVÁ, VÁŠ NÁZOR?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
..
Děti jsou schopny dodržovat určitá pravidla.
ne
nebrat se jako učitel příliš vážně
sebevědomí dětí
společenská situace, více rozvrácených rodin, brutalita v TV, sociální sítě
Větší volnost dětí a jiná doba, dostupné technologie (mobily v hodinách atd)
Více mě respektují.
více zkušeností pomůže snáze řešit situace
Viz dříve výchovou a dobou
žáci jsou mnohem otevřenější, nebojí se prosazovat své názory a někteří mají problém s uznáváním autority
žáci jsou rozmazlenější
18. ČÍM SI MYSLÍTE, ŽE JE TO ZPŮSOBENO, VÁŠ NÁZOR?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
...
Asi zjistili, že se nenechám vytáčet moc dlouho.
Dobou
dobou, celkovým přehledem, více možností vzdělávání,..
Důsledným přístupem.
ne
platem, společenskou situací
rodiče o ně nemají zájem
stavem společnosti, vztahy v rodinách
viz otázka 17
Viz vyse
zkušenostmi
19. VAŠE RADA TÝKAJÍCÍ SE KÁZNĚ A AUTORITY PRO ZAČÍNAJÍCÍ UČITELE:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
- jasné vymezení hranic hned na začátku školního roku - nehrát si na diktátora - ukázat, že jste taky člověk, který se může mýlit
..
Být důsledný. Pestré hodiny. Vyžadovat slušné chování. Kontakt s rodinou žáka.
Nebát se a hned na začátku určit pravidla, přes která zkrátka nejede vlak...
nenechat na sobě znát, že máte strach nebo že jste nervózní, rozhodně se žáky v hodinách "nebratříčkovat"
Nenechat ze sebe dělat blbce
pevné nervy
Především být důsledn ý/á.
příkladně se chovat a být ke všem stejně spravedlivá
S klidnou hlavou to půjde rozhodně lépe, křik a zákazy nic nevyřeší
Stejně jako u zvířát - nenechat je vycítit, že se jich bojíte... Poznají to a je konec, autorita na bodu mrazu.
tvrdě začni, ubírat můžeš vždy
Volit střední cestu => nevynucovat si kázeň za každou cenu a všemi možnými prostředky a zároveň se nesnížit na jejich úroveň a nepřijmout roli 'kamaráda'. Oba způsoby jsou nevhodné.
Ze začátku vystupovat přísněji a potom polevovat.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.