Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Projektová výuka
Projektová výuka
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | David Bartoš |
---|---|
Šetření: | 06. 04. 2019 - 20. 04. 2019 |
Počet respondentů: | 16 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 14.69 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 29,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.07:25 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
rád bych Vás (učitele) poprosil o vyplnění dotazníku na téma projektové výuky. Dotazník se vztahuje k vaší osobní profesní zkušeností s projektovou výukou. Výsledky dotazníku poslouží mé dizertační práci a budou publikovány v odborných článcích a publikacích, zabývajících se vzděláváním.
Předem Vám děkuji za spolupráci.
Odpovědi respondentů
1. Na jakém stupni vzdělávacího systému učíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Základní škola 2. stupeň | 3 | 18,75 % | 18,75 % |
Základní škola 1. stupeň | 3 | 18,75 % | 18,75 % |
Střední odborná škola - soukromá | 2 | 12,5 % | 12,5 % |
Základní umělecká škola | 2 | 12,5 % | 12,5 % |
Gymnázium | 2 | 12,5 % | 12,5 % |
Střední odborná škola - státní | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Dům dětí a mládeže / Volnočasová pedagogika | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
mezinárodní škola (2. i 3. stupeň) | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
1.i2.st.ZŠ | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
2. Jaká je délka vaší učitelské praxe?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0 - 5 let | 9 | 56,25 % | 56,25 % |
15 let a více | 3 | 18,75 % | 18,75 % |
6 - 10 let | 3 | 18,75 % | 18,75 % |
11 - 15 let | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
3. Jaký předmět / obor učíte?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Výtvarné umělecké obory | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Aj, Čj, výtvarná a pracovní výchova, vlastivěda | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Matematika Informatika | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Anglictina | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
výtvarné předměty - teoretické, praktické | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
První třída, výchovy ve třídách 3. a 5. | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
výtvarný obor | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
př,z,d,vkz,ov | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Anglicky jazyk,hudebni vychova | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
výtvarná výchova | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
1. stupeň ZŠ | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Čj, Aj, Hv | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
český jazyk + dějepis | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Výtvarný | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
1.st.,+ zeměpis, TV, vv, výchova je zdraví na 2.st. | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Ruština, Španělština, Angličtina, Němčina, Matematika, Biologie | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
4. Popište prosím vlastními slovy, co je to podle vás projekt, či projektová výuka a jak by ideálně měla vypadat.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Činnost trvající déle než jednu vyučovací hodinu, které vede děti k hmatatelnému cíli (třídní kniha, výrobek, plakát, ...)
Děti hledají samy řešení úkolů, vznikne nová dovednost, znalost, zapojují se mezipředmětové vztahy, učitel je průvodce, žáci objevují. 1 den - 1 téma z hlediska více předmětů - z každého výstup
Dle.meho názoru by měla nabízet co možná nejvíc rozličných aktivit které se na dané téma dívají z různých pohledů
Dlouhodobější práce, ve které má žák nebo skupina žáků velkou možnost samostatnosti, vlastních rozhodnutí a volby cílů.
dqqdq
Nastaveni si cile,naplanovani aktivit,ktere probihaji nejen ve skole (domaci priprava zaku,terenni vyuka), tema je nahlizeno z vice aspektu, duraz na mezipredmetove vazby, rozvoj dovednosti studentu,nejen vedomosti
Projektová výuka je typ výuky, kdy se student vzdělává v dané oblasti prostřednictvím nejen klasických metod výuky (výklad, prezentace), ale také vlastním praktickým konáním na jehož konci bývá často fyzický či teoretický produkt, který žák prezentuje a obhajuje.
Projektová výuka netrvá jednu vyučovací hodinu, ale delší časový úsek (den, týden, měsíc...) a je zaměřena na určité téma a v ideálním případě zahrnuje co nejvíce předmětů dohromady. Výsledkem by měl být nějaký výrobek, plakát, práce...
Projekty
Propojenî několika předmětů, práce ve dvojicích či ve skupině, nové poznatky
skupinová práce, která má delší trvání. Je charakteristická určitou posloupností, rozdělením rolí - činností, vytyčením si cílů,...
Věc (akce) na které se podílí více tříd a více studentů.
viz google
výuka v tématických blocích napříč vyučovacími předměty, na její ideální podobu nemám vyhraněný názor
Zadání nebo téma (případně série zadání s jednotným konceptem), jehož realizace má dlouhodobý horizont a mezipředmětový (mezioborový) charakter. Propojuje teorii s praxí, různé obory, problematiky apod. Ideálně by měla oživit stávající zkušenosti a rozšířit je, doplnit o kontexty s fungováním v praxi apod. Např. v dějinách kultury by srozumitelně (třeba i na principu zážitku) vytvořila kontext moderních tendencí s tradičními formami a myšlenkami v umění, ukázala by způsoby práce s literaturou a dalšími zdroji, subjektivním vnímáním umění a jeho vnímání v dobovém kontextu. Zároveň by naučila žáky orientovat se mezi podstatnými a doplňujícími informacemi (v datech) a umožnila aplikovat nové zkušenosti do vlastní tvorby. Nedílnou součástí je pak budování a tréning kritického myšlení a komplexní porozumění umění jako nositele nových myšlenek. (zní to asi zbytečně pompézně, ale ptal ses na ideál :-))
Zadání problému, žáci řeší ve skupině, spolupracují. Učitel pouze dohlíží, v případě nitnoati nabídne pomoc.
5. Myslíte si, že jste v rámci Vaší učitelské přípravy byli dostatečně vzdělávání v oblasti projektové výuky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 12 | 75 % | 75 % |
Ano | 4 | 25 % | 25 % |
6. Setkal/a jste se s projektovou výukou v pozici žáka či studenta rámci vlastního studia na základní škole?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne, na ZŠ jsem se s projektovou výukou nesetkal/a. | 12 | 75 % | 75 % |
Ano, ale jen zřídka. | 4 | 25 % | 25 % |
7. Setkal/a jste se s projektovou výukou v pozici žáka či studenta rámci vlastního studia na střední škole?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 9 | 60 % | 56,25 % |
Ano | 3 | 20 % | 18,75 % |
Nevím | 3 | 20 % | 18,75 % |
8. Setkal/a jste se s projektovou výukou v pozici žáka či studenta rámci vlastního studia na vysoké škole?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 9 | 60 % | 56,25 % |
Ano | 6 | 40 % | 37,5 % |
9. Vyberte prosím, jaké jsou výhody projektové výuky:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zlepšování komunikace ve skupině | 14 | 87,5 % | 87,5 % |
zpestření výuky | 14 | 87,5 % | 87,5 % |
průřez témat více předmětů | 14 | 87,5 % | 87,5 % |
umění spolupráce | 13 | 81,25 % | 81,25 % |
samostatnost žáka | 13 | 81,25 % | 81,25 % |
komplexní znalosti (teorie+praxe) | 12 | 75 % | 75 % |
aktuálnost témat | 10 | 62,5 % | 62,5 % |
praktická zkušenost | 9 | 56,25 % | 56,25 % |
přiblížení pracovní praxe | 7 | 43,75 % | 43,75 % |
10. Vyberte prosím, jaké jsou nevýhody projektové výuky:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
náročnost výuky (materiální, příprava učitele) | 10 | 62,5 % | 62,5 % |
časová náročnost | 10 | 62,5 % | 62,5 % |
ne-kompatibilní s ŠVP, RVP | 5 | 31,25 % | 31,25 % |
udržení pozornosti žáka | 3 | 18,75 % | 18,75 % |
Projektová výuka nemá žádné nevýhody. | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Pokud nejsou zaci motivovani, neni to jejich tema, tak se prilis neangazuji. | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
nepřipravenost a neochota vyučujících, popř. vyučující neumí projektovou výuku připravit | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Spoluprace s vyucujicimi otatnich predmetu, (ne)podpora veden skoly, zajisteni materialu a pomucek,financi | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
obtížně hodnotitelné výstupy a výsledky | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
11. Je podle vás projektová výuka dostatečně implementována do českého vzdělávacího systému v rámci ZŠ a SŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 14 | 87,5 % | 87,5 % |
Nevím | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Ano | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
12. Z jakého důvodu je podle vás projektová výuka málo, nebo vůbec implementována do výuky ZŠ a SŠ
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Časová náročnost. | 12 | 75 % | 75 % |
Nezájem ze strany učitelů pro náročnost výuky. | 11 | 68,75 % | 68,75 % |
Nedůvěra v projektovou výuku ze strany učitelů. | 10 | 62,5 % | 62,5 % |
Nedostatečné vzdělání učitelů v této oblasti. | 9 | 56,25 % | 56,25 % |
Chybějící podpora ze strany školy. | 8 | 50 % | 50 % |
Materiální a finanční náročnost. | 8 | 50 % | 50 % |
Chybějící opora v ŠVP a RVP. | 6 | 37,5 % | 37,5 % |
Projektová výuka se nehodí na všechny typy škol, oborů a předmětů. | 3 | 18,75 % | 18,75 % |
nepřipravenost pedagogů - na improvizaci ve školním prostředí není vždy prostor a čas | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Nedůvěra v projektovou výuku ze strany žáků. | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Nedůvěra v projektovou výuku ze strany rodičů. | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
13. Implementujete projektovou výuky do vlastních hodin?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, několikrát během školního roku. | 8 | 50 % | 50 % |
Ano, alespoň jednou během školního roku. | 7 | 43,75 % | 43,75 % |
Ne. | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
14. Prosím popište ve stručnosti, jaké projekty implementujete do vaší výuky:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
100 let Československé republiky, Les, Pravěk, Praha
dqdqwdq
Hv-D-Vv téma pravěk (tanec kolem ohně, výroba keramiky, rozdělání ohně, nástroje z pazourku, tlučeni zrn kamenem, upečení placky, kostýmy, nástěnné malby Projekt moje oblíbená kniha Anglicky mluvící země Můj ostrov Komunikace s neslyšícími a nevidomými Advent, Vànoce Den zdraví Halloween
jeseník - práce na vlastním podniku, volby - vlastní politické strany zuš - veškeré výtvarné práce tvořené ve skupině - zadání, rozdělení rolí, prezentace - divadelní představení, tvorba příběhu
Moje projekty - d
Na skole probihal "English week", zaci vyhledavali s prezentovali informace o anglicky mluvicih zemi. V HV (na SŠ) meli za ukol prozkoumat reprtoar vsech divadel kde se hraje opera a spolecne sestavit malou statistiku o nejcasteji hranych autorech,ktere divadlo ma nejvice oper,z jakych obdobi atd, cast probihala v hodinach,cast doma.
Např
Projekty s cizincemi, vzdělávání v rámci cizího jazyku.
Průřezové problémy a otázky, propojení práce se zdroji, osobní zážitek a samostatné vyjádření žáků.
Ve skupinách žáci provádí vlastní badatelský výzkum na téma, které si sami zvolí. Většinou jde o mapování historie města, rodiny apod.
Vlastní třídní kniha pohádek, lexikon, zásobník výtvorů
Výtvarné projekty na různá témata z oblasti běžného života - příroda, zvířata, věci denní potřeby...
Vzhledem ke své krátké praxi jsem zatím neměla příliš možností, ale chystám se na projekt zaměřený na techniku ručního šití.
15. Domníváte se, že i prostřednictvím projektové výuky vede cesta k výchově a vzdělávání reflektující aktuální společenské podmínky a fungování společnosti, trhu práce, ekonomie, atd.?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 15 | 93,75 % | 93,75 % |
Nevím | 1 | 6,25 % | 6,25 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.