Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Prosociální chování a altruismus u pedagogů na ZŠ
Prosociální chování a altruismus u pedagogů na ZŠ
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Veronika Spisovatelka |
---|---|
Šetření: | 23. 04. 2021 - 12. 05. 2021 |
Počet respondentů: | 250 |
Počet otázek (max/průměr): | 18 / 18 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 75,6 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:02 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli,
prosím o vyplnění tohoto elektronického dotazníku, který je součástí průzkumu probíhajícího na všech základních školách. V dotazníku se ptáme na otázky zjišťující, zda se u vás vyskytuje prosociální a altruistické chování. Cílem výzkumu je zjistit, zdali se toto chování vyskytuje u pedagogů na základních školách.
Dotazník je anonymní a jeho vyplnění zabere zhruba 15min. Vyplňte jej, prosím, s co největší upřímností a rozvahou.
Děkuji za váš čas!
Odpovědi respondentů
1. Vyberte, jaké je vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 227 | 90,8 % | 90,8 % |
muž | 23 | 9,2 % | 9,2 % |
2. Na jakém stupni ZŠ učíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
na prvním | 125 | 50 % | 50 % |
na druhém | 125 | 50 % | 50 % |
3. Do jaké věkové kategorie patříte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20-35 let | 96 | 38,4 % | 38,4 % |
35-50 let | 82 | 32,8 % | 32,8 % |
50 let a více | 72 | 28,8 % | 28,8 % |
4. Myslíte, že by o vás okolí řeklo, že často a rád/a pomáháte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 141 | 56,4 % | 56,4 % |
rozhodně ano | 101 | 40,4 % | 40,4 % |
spíše ne | 8 | 3,2 % | 3,2 % |
5. Myslet především sám na sebe a starat se o vlastní dobro je podle vás:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
sobecké | 116 | 46,4 % | 46,4 % |
správné | 75 | 30 % | 30 % |
Záleží na situaci | 2 | 0,8 % | 0,8 % |
Občas nutné | 2 | 0,8 % | 0,8 % |
Spíše myslím nadruhe. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
myslet sám na sebe a starat se o vlastní dobro je povinnost | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
musíte se starat s láskou o sebe, teprve potom můžete dávat lásku a péči druhým, jsou to spojené nádoby | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
pomáhat lidem, kteří pomohou s podrží mě | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Lidem přirozené, hodně záleží na výchovném prostředí. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
správné i sobecké - musím zajistit nejdřív svoje potřeby, jinak nebudu v pohodě a budu na okolí působit nepříjemně, podrážděně, nebudu mít fyzickou ani psychickou sílu pomoci někomu jinému. Nemůžu se však starat o vlastní dobro na úkor někoho jiného nebo pokud by to někomu jinému uškodilo. Prostě tato otázka je těžká, podle mě na ni neexistuje jedna odpověď. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
potřebné | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Každý by měl myslet na své potřeby, ale v případě potřeby je pomoc druhým správná. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Cíl je milovat druhého JAKO SÁM SEBE. Chovat se tak, jak chci, aby se ostatní chovali ke mně. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Je potreba,ale s mirou | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Vždy záleží na kontextu | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Nezbytné | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Jsou situace, kdy je v pořádku být tzv. zdravý sobec a nerozdávat se zbytečně. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Starost o druhé a o sebe musí být v rovnováze | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Někdy správné, jindy sobecké - záleží na situaci. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Je nutné skloubit egoismus a altruismus | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Správné, ale nedaří se mi to. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Když se necítím dobře, nemohu se dobře starat o jiné | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Správné, ale ne na úkor dobra ostatních | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
jak v čem, do jisté míry je to přirozené, ale člověk by měl koukat i na okolí | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Správné, ale nedělám to | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Chce to nějaký "zlatý střed". Člověk by měl vždy v první řadě myslet na sebe, ale jednat s ohleduplností vůči ostatním. Člověk musí být sám o sobě spokojený, aby se v jeho společnosti mohli cítit dobře i ostatní. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
záleží na situaci, ne na sebe, ale na svou rodinu | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Člověk musí myslet i (ne především) sám na sebe, protože jinak by nemohl fungovat. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Oboji je spravne | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Myslet na sebe je správné, starat se jen o vlastní dobro je sobecké. Je to divná otázka. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Je důležité myslet sám na sebe, ale rozhodně bychomnemeli zapomínat i na ostatní. Na rodinu, přátele, sousedy... | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Záleží na situaci, např. zdraví | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Zde záleží na situaci. Člověk by měl pomáhat jiným, ale ne za cenu sebezničení. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Jak kdy, je to lidské a přirozené, nicméně vše má své hranice. Ale dokud nebudu spokojená/ý a šťastná/ý já, mé okolí to vždy zákonitě pozná. Takže je dobré starat se o vlastní blaho ve prospěch blaha ostatních | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Záleží na konkrétní situaci | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
do určité míry správné, není možné donekonečna upřednostňovat ostatní před sebou, protože člověk by se mohl rychle stát obětí, která je snadno využitelná. Moje dobro, ale nesmí být vykoupeno utrpením druhého. Je nutné myslet i na lidi kolem nás. Pochopit jejich potřeby a cíle a pomoci jim jich dosáhnout. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Je dobré naučit se říkat ne. Nemusím za každou cenu přizpůsobit se ostatním. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Nenormální | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Záleží na situaci. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
V jistých případech pochopitelné. Neodsuzuji to, ale těch kteří pomáhají si velmi považuji. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
neobvyklé | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Čecháčkovské | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
V určitých situacích a u lidí, kteří vás opakovaně zklamali, je to zcela na místě. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Správné, ale kolikrát těžké, abychom si nepřipadali sobecky | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
se slůvkem "především" je to trochu sobecké, ale myslet na sebe je potřeba | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Základ, starat se jen o ostatní na úkor vlastní osoby je sebedestruktivní. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Převážně sobecké, ale jsou momenty, kdy nelze pohlížet na druhé | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Spravne, ale moc to neumim, spis myslim na druhe | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Občas potřeba | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
přirozené, ale nesmí k tomu docházet na úkor druhých | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Jak kdy | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Do jisté míry správné, ale pokud se to přežene, už je to sobecké. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Myslím, že když je člověk spokojený, tak je spokojené i okolí, ale nesmí se to přehánět, nemůžeme se dívat jen na sebe | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Správně, pokud zároveň a záměrně neodmítáme pomoci i druhým. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Správné i sobecké | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Občas je to potřeba, ale nesmí se to přehánět. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
v pořádku, pokud se tak člověk cítí dobře | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Důležité, snažím se to učit. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Lidské. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
6. Očekáváte odměnu/zisk v případě, že někomu poskytnete pomoc?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 224 | 89,6 % | 89,6 % |
pomohu člověku spíše v situaci, kdy vím, že mi to bude moci jednou oplatit | 19 | 7,6 % | 7,6 % |
ano | 7 | 2,8 % | 2,8 % |
7. Máte radost a pocit naplnění, když někomu svým jednáním pomůžete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 244 | 97,6 % | 97,6 % |
ne, ale vím, že musím člověku pomoci | 6 | 2,4 % | 2,4 % |
8. Není vám jedno, když ostatní kolem vás mají problémy a snažíte se lidem co nejvíce pomáhat.
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 141 | 56,4 % | 56,4 % |
rozhodně ano | 96 | 38,4 % | 38,4 % |
spíše ne | 11 | 4,4 % | 4,4 % |
rozhodně ne | 2 | 0,8 % | 0,8 % |
9. Umíte si představit, že neposkytnete pomoc člověku, který ji potřebuje?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 170 | 68 % | 68 % |
ano | 80 | 32 % | 32 % |
10. Je-li to potřeba, poskytnete pomoc i člověku nebo žákovi, kterého nemáte rád nebo s ním nemáte dobrý vztah.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 234 | 93,6 % | 93,6 % |
ne | 16 | 6,4 % | 6,4 % |
11. Jaké formy prosociálního chování se u vás objevují? Vybrat můžete všechny uvedené.
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v MHD pouštím sednout starší lidi nebo těhotné ženy | 221 | 88,4 % | 88,4 % |
sám/sama od sebe nabízím pomoc hůře pohyblivému člověku nebo paní s kočárkem při vystupování z MHD | 203 | 81,2 % | 81,2 % |
přispívám na charitu nebo na dobročinné účely | 146 | 58,4 % | 58,4 % |
dávám přednost druhým ve frontě na nákup | 118 | 47,2 % | 47,2 % |
dobrovolně hlídám děti nebo domácí mazlíčky známým | 89 | 35,6 % | 35,6 % |
pracuji jako dobrovolník | 45 | 18 % | 18 % |
daruji krev | 37 | 14,8 % | 14,8 % |
nic z výše uvedeného | 4 | 1,6 % | 1,6 % |
poskytuji odborné rady, bojuji za změnu pozitivního chování ve svém okolí | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
když vidím, že je potřeba pomoci a můžu, ráda pomůžu. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Poskytuji rady (zdarma) v oblasti sociální i vzdělávací | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Kdybych mohla, darovala bych krev. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Doučování zdarma, telefon osamělým | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Přispívám na útulek pro kocky | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Pomáhám těm, kteří pomoc chtějí | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
adoptuji dítě | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Doučuji děti | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Doučuji zdarma žáky | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Bohužel se sama hůře pohybuji, jsem před operací páteře. Dokud jsem byla zdravá, mohla jsem ostatním pomáhat víc.. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
Pomáhám různými způsoby žákům, např. jim dodávám knihy o sebe rozvoji (mimo osnovy), v době distance rozvážím materiály žákům do okolních vesnic, jsem po ruce rodičům kdykoli. | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
12. Byl jste někdy v situaci, kdy někdo potřeboval první pomoc? Pomohl/a jste?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano a pomohl/a jsem | 119 | 47,6 % | 47,6 % |
ne, v takové situaci jsem nebyl/a | 118 | 47,2 % | 47,2 % |
ano, ale pomoc poskytl někdo jiný / pomoc jsem neposkytl/a | 13 | 5,2 % | 5,2 % |
13. Jaké je vaše prosociální chování ve vztahu ke kolegům?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
každému rád pomohu | 184 | 73,6 % | 73,6 % |
pomáhám jen některým kolegům | 65 | 26 % | 26 % |
nikdy neposkytuji pomoc ostatním kolegům | 1 | 0,4 % | 0,4 % |
14. Rodič přijde na konzultaci mimo stanovené konzultační hodiny, ačkoli se nejedná o vážný problém. Jak zareagujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rodiči vyhovím a pokusím se mu pomoci | 238 | 95,2 % | 95,2 % |
rázně odmítnu konzultaci, nejsou konzultační dny | 12 | 4,8 % | 4,8 % |
15. Je konec školního dne, jste na odchodu domů a žák za vámi přijde s žádostí o pomoc. Jak se zachováte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
bez přemýšlení mu pomohu | 134 | 53,6 % | 53,6 % |
krátce ho vyslechnu a zkusím mu dát rychlou pomoc či radu | 112 | 44,8 % | 44,8 % |
řeknu mu, ať to nechá na zítra | 4 | 1,6 % | 1,6 % |
16. Když má žák nebo skupina žáků problémy s pochopením učiva:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nabídnu doučování zdarma | 202 | 80,8 % | 80,8 % |
nabídnu rodičům možnost placeného doučování | 31 | 12,4 % | 12,4 % |
nebudu se žákům věnovat navíc | 17 | 6,8 % | 6,8 % |
17. Pokud máte ve třídě dítě, které již týden nenosí svačiny a nemá přihlášený oběd, ačkoli zůstává ve škole celý den, co uděláte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zavolám rodičům a situaci začnu řešit s nimi | 193 | 77,2 % | 77,2 % |
dítěti automaticky dám svou svačinu či oběd nebo mu seženu něco k jídlu | 44 | 17,6 % | 17,6 % |
budu dělat jako by se nic nedělo, není to moje starost | 13 | 5,2 % | 5,2 % |
18. Pokud máte ve třídě žáka, jehož rodina je ekonomicky slabá, a žák již několik dní po sobě nemá potřebné materiály (sešity, pero, nůžky, kružítko atd.)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pomůcky mu půjčím, než je dostane | 135 | 54 % | 54 % |
kontaktuji rodiče, že žákovi chybí pomůcky | 70 | 28 % | 28 % |
pomůcky mu daruji | 43 | 17,2 % | 17,2 % |
žákovi vynadám, že nemá pomůcky | 2 | 0,8 % | 0,8 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.