Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Průběh školení a kompetence lektora
Průběh školení a kompetence lektora
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lucie Benešová |
---|---|
Šetření: | 11. 01. 2018 - 25. 01. 2018 |
Počet respondentů: | 120 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 14.59 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 55,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:09 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jmenuji se Lucie Benešová a jsem studentka Univerzity Jana Amose Komenského Praha. Jsem v pátém ročníku prezenčního studia, obor vzdělávání dospělých – andragogika. Následující dotazník je součástí mé diplomové práce, je zcela anonymní a bude použit v empirické části diplomové práce „Kompetence vzdělavatele dospělých“. Dotazník má 15 otázek a jeho vyplnění zabere přibližně 5 minut.
Dotazník je určen osobám, které se zúčastnili jakéhokoliv typu školení.
Předem děkuji za vyplnění dotazníku a pomoc při mé diplomové práci.
Lucie Benešová.
Odpovědi respondentů
1. Jak často se účastníte školení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2x-4x ročně | 53 | 44,17 % | 44,17 % |
1x za rok | 52 | 43,33 % | 43,33 % |
5x a více ročně | 15 | 12,5 % | 12,5 % |
2. Byly Vám poskytnuty materiály týkající se obsahu školení předem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 60 | 50 % | 50 % |
Ano | 60 | 50 % | 50 % |
3. V jaké podobě byly materiály poskytnuty?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
V papírové podobě | 30 | 41,1 % | 25 % |
V elektronické verzi | 25 | 34,25 % | 20,83 % |
V elektronické i papírové podobě | 18 | 24,66 % | 15 % |
4. Jaký je podle Vás ideální počet účastníků pro efektivní školení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
8-15 účastníků | 66 | 55 % | 55 % |
2-7 účastníků | 41 | 34,17 % | 34,17 % |
Na počtu účastníků nezáleží | 11 | 9,17 % | 9,17 % |
16-30 účastníků | 2 | 1,67 % | 1,67 % |
5. Považujete za důležité, aby si lektor ověřoval srozumitelnost svého výkladu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 116 | 96,67 % | 96,67 % |
Ne | 4 | 3,33 % | 3,33 % |
6. Považujete za důležité uvádění reálných příkladů z praxe lektora?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 119 | 99,17 % | 99,17 % |
Ne | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
7. Pokud Vám není něco jasné nebo máte doplňují otázku, položíte ji lektorovi?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, okamžitě | 64 | 53,33 % | 53,33 % |
Ano, ale až po skončení školení | 33 | 27,5 % | 27,5 % |
Ne | 14 | 11,67 % | 11,67 % |
Podle důležitosti tématu. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Zásadně ne, protože se stydím, i když vím, že hloupá otázka neexistuje. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Záleží jak moc je to důležité, někdy ano a někdy ne. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
položím ji ve vhodný okamžik | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
zeptám se kolegy | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
v klidu z kanceláře napíši email | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Jak kdy, někdy hned, někdy po skončení. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Záleží na okolnostech. Pokud mi můj dotaz přijde hloupý, tak počkám, jinak se ptám hned. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Záleží na situaci, buď hned nebo po skončení školení | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
8. Co je klíčové u lektora?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Způsob vyjadřovaní, komunikace | 106 | 88,33 % | 88,33 % |
Projev zkušeností z praxe (životní příběhy, zajímavosti…) | 72 | 60 % | 60 % |
Znalosti | 71 | 59,17 % | 59,17 % |
Schopnost organizace školení | 44 | 36,67 % | 36,67 % |
Charisma | 22 | 18,33 % | 18,33 % |
Vzhled | 4 | 3,33 % | 3,33 % |
Mimo vzhledu - kombinace výše uvedených možností, od všeho trochu | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Všechny, kromě věku : -) | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
9. Co Vás nejvíce motivuje k aktivitě na školení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Diskuze | 56 | 46,67 % | 46,67 % |
Problémové situace hrané při školení | 23 | 19,17 % | 19,17 % |
Kladení otázek ze strany lektora | 16 | 13,33 % | 13,33 % |
Didaktické hry | 14 | 11,67 % | 11,67 % |
praktické cvičení | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Jak kdy, ale nerada jsem do aktivity tlačena. Záleží velmi na lektorovi a celkové náladě daného školení. Pokud je uvolněná atmosféra a školení je zajímavé a obohacující, pak jde aktivita sama od sebe. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Kvízy | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
zájem o problematiku | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Preferuji frontální přednášku bez aktivity | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
povinnost se skolit | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Zajímavost tématu. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Nic me nemotivuje | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Nove informace | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
nevím | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Dozvědět se něco nového, zajímavého, potřebného do praxe. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
10. Zaškrtněte 3 nejdůležitější aspekty komunikace lektora při školení:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 3).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Srozumitelnost | 91 | 75,83 % | 75,83 % |
Logické uspořádání myšlenek a jejich vyjádření | 80 | 66,67 % | 66,67 % |
Artikulace | 62 | 51,67 % | 51,67 % |
Tempo řeči | 60 | 50 % | 50 % |
Hlasitost | 48 | 40 % | 40 % |
Vyhýbání se plevelným slovům | 12 | 10 % | 10 % |
Používání synonym (slova stejného významu) | 3 | 2,5 % | 2,5 % |
Slovosled | 2 | 1,67 % | 1,67 % |
Využívání cizích termínů | 2 | 1,67 % | 1,67 % |
11. Jaká je nejefektivnější hodnotící metoda školení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Písemná – otevřené otázky (písemné vyjádření účastníka) | 44 | 36,67 % | 36,67 % |
Písemná - uzavřené otázky (testy s výběrem odpovědí) | 38 | 31,67 % | 31,67 % |
Ústní | 31 | 25,83 % | 25,83 % |
Nevím | 3 | 2,5 % | 2,5 % |
otevřené otázky, jedno, jestli ústní nebo písemné | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Nerozumím otázce. Efektivita je znamená účinnost a působivost. To ale není důležité pro ověření znalosti. Záleží na očekáváném výsledku výstupu školení a potřebě zapamtovatelnosti. Je také důležité, zda se test dělá hned po školení nebo s časovým odstupem (možnost naučit se). Ihned po školení stačí uzavřené. Pokud má učící se možnost přípravy, tak otevřené otázky (tím ověříme, že porozuměl látce a souvislostem). | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
Kombinace všech. | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
vsechy | 1 | 0,83 % | 0,83 % |
12. Jaké jsou dle Vás nejdůležitější kompetence lektora? Napište maximálně 5 kompetencí, minimálně 1. Seřaďte jej od nejdůležitější sestupně.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
věcná znalost, schopnost učit a aplikovat psychologické poučky v praxi, kvalitní image, srozumitelnost, kreativita a inovativnost
- schopnost upoutat - schopnost jasně a logicky formulovat - charisma - znalosti - ?
.
.
.
.
...
....
....
1,2,3,
1. aby opravdu rozuměl tomu, co vykládá 2. aby účastníky nezahltil cizími názvy 3. aby byl tolerantní
1. Vzdělanost
1. znalosti 2. schopnost učit 3. aplikovat psychologické poučky v praxi
Aby zaujal posluchače a dokázal jim danouvysvětlit tak aby ji pak dokázali používat v praxi!
dobrá komunikace
hlavně rychle a nekonfliktně
hlavně schopnost učit
hodnocení
Impotence
individuelni hodnoceni ucastniku
Kompetence jsou opět důležité podle oboru, který lektor lektoruje. Jsou rozdilné pro lektora, který školí např. finanční služby a jiné, který školí soft skills. Existuje v národní soustavě i seznam obecných kompetencí, které má mít lektor dalšího vzdělávání: http://katalog.nsp.cz/p/lektor-dalsiho-vzdelavani/102195.html 1. Aktivní přístup 2. Samostatnost 3. Flexibilita 4. Efektivní komunikace 5. Uspokojování zákaznických potřeb
Komunikace Artikulace Empatie Klidná povaha Upravený vzhled
Komunikace
Komunikace, organizace školení, schopnost zaujmout, motivace
Komunikace, řízení školení
Komunikacni
Komunikační dovednosti
komunikativnost, profesní znalosti a dovednosti, schopnost upoutat pozornost
Komunikativnost, schopnost vtáhnout do děje, připravenost, schopnost předvést školené věci v praxi
Komunikativnost, umění improvizovat, empatie
Kvalifikace, znalosti, schopnosti a dovednosti, praxe
Kvalitní jazykové dovednosti Dostatečná profesní specializace Praxe Schopnost udržet pozornost intonací a tempem řeči Empatie ke školeným
kvalitní příprava
lektor si může ověřit, na závěru školení, znalosti účastníků např. písemným testem
Lidskost,Vystupovani, stozumitelnost
Lidsky pristup, schopnost zaujmout, rozumet problematice
Milé vystupování
Motivovat
Musí mít odborné znalosti a musí umět zaujmout.
N
Neklasifikovat
není mi jasné, co těmi kompetencemi myslíte
Netuším
nevim
nevím
nevím
Nevím , protože jsem ještě školení nezažila
Nevím co je kompetence
Odborné, metodické
Odbornost
Odbornost, organizovanost
Odbornost, komunikacni dovednost, improvizace
Odbornost, schopnost přednášet, srozumitelný projev
Odbornost.
Orientace v problematice, srozumitelnost, příklady z praxe,
ovlivňování účastníků
praktická zkušenost z dané oblasti, komunikativnost, schopnost jasně formulovat myšlenku
Predani informaci, organizace
Projev Schopnost vtahnout lektoranty
Projev, rychle reakce , pristup k ucastnikum
Rétorika, zkušenosti, zapojení všech
řídít školení
Sebeprezentace Teoretický i praktický přehled o školené problematice Didaktické kompetence Kreativita Individuální přístup
Schopnost komunikace
Schopnost komunikovat
Schopnost předat to podstatné; zpusob komunikace, zpusob naučit a predat více nez musí; umet kontrolovat; artikulace, charisma
schopnost učit
Schopnost učit, empatie, komunikativnost, seberealizace, čestnost.
Schopnost učit, komunikativnost, individuální přístup, prezentace
Schopnost učit, praxe, srozumitelnost výkladu.
Schopnost učit, prezentace, individuální přístup
schopnost zaujmout
Schopnost zaujmout, znalosti, mluvený projev, charisma
srozumitelnost vyjádření správně problematiky komunikativnost
srozumitelnost
Srozumitelnost
Srozumitelnost
Srozumitelnost
Srozumitelnost
Umět zaujmout
Věcná znalost, schopnost učit
vědomosti, dobrá komunikace
Vyhodit narusitele skoleni z rad studentu
Vyhodit rušící prvek
Vyjadrovani, hlasitost
vyjadřovací schopnost, zkušenost, umět udržet pozornost, nebýt jako uspávač hadů
Vyjadřovací schopnosti
Vyjadřování, umět reagovat na aktuální situace, odbornost, empatie
Vyrecnost
Vzdelani
vzdělání, praxe, dobrá komunikace, připravenost
Vzdělání, praxe,znalosti
vzdělání, zkušenost, obratnost v komunikaci, reakce na danou problematiku, praxe v oboru
Vzdělávat ostatní
vzhledem k tomu, že školení a semináře mám většinou ke své práci, tak nejdůležitější je znalost prostředí veřejné správy, která je v mnohém odlišná, je dobré, když výklad obsahuje novinky
vždelanost, zkušenosti
x
XY
Zajem o danou vec, Zkusenosti
Zaujmout
Zaujmout
Zkušenosti a jistota v tom, co školí
zkušenosti s přednášeným tématem z praxe - pak dokáže zaujmout a posluchač neusne ;-)
Zkušenosti, angažovanost, zájem o téma a posluchače
Znalost
znalost látky, vyjadřování, sympatie, organizace, názorné příklady
znalost tématu, praktická zkušenost, prezentační dovednosti
znalost tématu, schopnost informace předávat druhým, schopnost zaujmout výkladem
Znalost, odbornost
znalosti
Znalosti
Znalosti
Znalosti
Znalosti Tempo řeči Srozumitelnost - uvádění příkladů Praxe
znalosti v oboru, pedagogické nadání
Znalosti, způsob vyjadřování,
Zodpovědnost, přesvědčivost,
Žádné
13. Dosažené vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vysokoškolské vzdělání | 65 | 54,17 % | 54,17 % |
Střední vzdělání s maturitou | 37 | 30,83 % | 30,83 % |
Střední vzdělání | 9 | 7,5 % | 7,5 % |
Vyšší odborné vzdělání | 7 | 5,83 % | 5,83 % |
Základní vzdělání | 2 | 1,67 % | 1,67 % |
14. Věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20-30 | 77 | 64,17 % | 64,17 % |
31-40 | 20 | 16,67 % | 16,67 % |
41-50 | 17 | 14,17 % | 14,17 % |
50 + | 6 | 5 % | 5 % |
15. Pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 86 | 71,67 % | 71,67 % |
Muž | 34 | 28,33 % | 28,33 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.