Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > ROLE OBČANA V OBRANĚ STÁTU - CO SI O NÍ MYSLÍTE A VÍTE
ROLE OBČANA V OBRANĚ STÁTU - CO SI O NÍ MYSLÍTE A VÍTE
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Vendula Grycová |
---|---|
Šetření: | 08. 04. 2021 - 21. 04. 2021 |
Počet respondentů: | 130 |
Počet otázek (max/průměr): | 37 / 34.85 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 47,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.16:13 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jmenuji se Vendula Grycová a jsem studentkou Univerzity Tomáše Bati v Uherském Hradišti, Fakulty logistiky a krizového řízení.
Prosím Vás touto cestou o vyplnění dotazníku, věnovaného problematice přípravy občanů k obraně státu. Získané výsledky budou využity v diplomové práci na toto téma.
Instrukce k vyplnění dotazníku: není-li uvedeno jinak, prosím u každé otázky zvolte vždy jen jednu odpověď. Jste-li požádán/a o její doplnění, prosím napište, co Vás k tématu napadá.
Velmi děkuji za Váš čas a ochotu pomoci mi tímto způsobem.
Odpovědi respondentů
1. Jak je v platné české legislativě definována role občana při obraně státu, pakliže se stát neocitá v žádném stavu ohrožení nebo stavu válečném?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
je dobrovolná | 110 | 84,62 % | 84,62 % |
nevím | 18 | 13,85 % | 13,85 % |
je povinná | 2 | 1,54 % | 1,54 % |
2. Jak je v platné české legislativě definována role občana při obraně státu, pakliže se stát ocitá ve stavu ohrožení nebo stavu válečném?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
je povinná | 94 | 72,31 % | 72,31 % |
je dobrovolná | 19 | 14,62 % | 14,62 % |
nevím | 17 | 13,08 % | 13,08 % |
3. Kdo má brannou povinnost?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
muži i ženy ve věku 18-60 let | 51 | 39,23 % | 39,23 % |
brannou povinnost nemá nikdo, je to dobrovolné | 37 | 28,46 % | 28,46 % |
pouze muži | 28 | 21,54 % | 21,54 % |
nevím | 14 | 10,77 % | 10,77 % |
4. Může stát po občanovi žádat za stavu ohrožení státu nebo ve válečném stavu např. poskytnutí jeho automobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 68 | 52,31 % | 52,31 % |
spíše ano | 41 | 31,54 % | 31,54 % |
spíše ne | 17 | 13,08 % | 13,08 % |
určitě ne | 4 | 3,08 % | 3,08 % |
5. Vojákem v aktivní záloze se stane občan, pokud o to sám požádá, je zdravotně způsobilý, trestně bezúhonný a dosáhl 18 let. Je působení vojáka v aktivní záloze finančně kompenzováno?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 72 | 55,38 % | 55,38 % |
spíše ano | 30 | 23,08 % | 23,08 % |
spíše ne | 21 | 16,15 % | 16,15 % |
určitě ne | 7 | 5,38 % | 5,38 % |
6. Co není obsahem přípravy občana k obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zájmová činnost s technickým a sportovním zaměřením | 85 | 65,38 % | 65,38 % |
absolvování alespoň jednoho cvičení spojené s branností | 18 | 13,85 % | 13,85 % |
příprava k civilní obraně | 10 | 7,69 % | 7,69 % |
získávání, prohlubování znalostí, vědomostí, dovedností potřebných k obraně státu | 8 | 6,15 % | 6,15 % |
příprava k sebeobraně a vzájemné pomoci | 7 | 5,38 % | 5,38 % |
zdravotnická příprava | 2 | 1,54 % | 1,54 % |
7. Víte, co je hybridní válka (válčení, konflikt)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [určitě ano → otázka č. 8, spíše ano → otázka č. 8, spíše ne → otázka č. 10, určitě ne → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 42 | 32,31 % | 32,31 % |
spíše ano | 41 | 31,54 % | 31,54 % |
určitě ano | 36 | 27,69 % | 27,69 % |
určitě ne | 11 | 8,46 % | 8,46 % |
8. Je anexe Krymu příkladem hybridního válčení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 41 | 50,62 % | 31,54 % |
určitě ano | 21 | 25,93 % | 16,15 % |
spíše ne | 11 | 13,58 % | 8,46 % |
určitě ne | 8 | 9,88 % | 6,15 % |
9. Prosím doplňte, co je charakteristické pro hybridní válčení, co o něm víte, s čím si jej spojujete?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
.
"nevojenská válka" , útoky kybernetické, dezinformační, nepřiznané vojenské akce
1. nevím, jestli existuje definice hybridní války (na které by byla obecná shoda), nebo jsou pouze v současnosti formulovány teze. To jak chápu hybridní válku já.... Hybridní válka je druh konfliktu, při kterém jsou používány především manipulativní formy nátlaku na obyvatelstvo, pro změnu nálad a vyvolání krizí ve společnosti. Slouží k deklarovanému záměrnému nepoužití pravidelných vojenských sil a přesto získání strategické výhody. Hybridní válka často předchází použití vojenských jednotek "agresora" na převzetí rozvrácené a krizí zmítané společnosti. Další podmínkou je aby jednou ze stran konfliktu byl stát.
Dezinformace
Dezinformace na internetu a v médiích.
dezinformace, ...
Dezinformační kampaň
Hlavní roli hrají nevojenské nástroje. Vojenské akce jsou prováděny bez identifikování útočící strany.
Hybridní válčení beru jako válku bez použití zbraní
Hybridní válčení je kombinace konvenčního a nekonvenčního boje. Pro nekonvenční válčení jsou typické například teroristické útoky, propaganda, využití dezinformací a hoaxů k ovlivnění občanů.
Hybridní válčení např teroristické útoky.
Hybridní válka je bez střílení ale z velkého nátlaku na danou oblast, jak ekonomický, tak třeba pomocí kyberprostoru.
Hybridní válka je neodborné označení situace, kterou vyvolává frakce, která vytváří dezinformace, lži, falešná audiovizuální dokumenty, dezinformační weby, které pak cíleně použijí ke svému účelu. Například k destabilizaci společnosti, ekonomiky, politické situace dané země. Jeden z příkladů z mnoha jmenujme kauze Lithium. Kde proruský AE rozšiřoval dezinformace a lži o napojení ČSSD do této kauzy, kde pak ovlivnili výsledkem voleb a dalších věcí.
Hybridní válka je ozbrojený konflikt vedený kombinací nevojenských a vojenských prostředků s cílem jejich synergickým efektem přinutit protivníka k učinění takových kroků, které by sám o sobě neučinil. Alespoň jednou stranou konfliktu je stát. Hlavní roli při dosažení cílů války hrají nevojenské prostředky v podobě psychologických operací a propagandy, ekonomických sankcí, embarg, kriminálních aktivit, teroristických aktivit a jiných subverzivních aktivit obdobného charakteru.
Hybridní válka znamená, nepoužívání zbraní, vlastně se jedná třeba o kybernetické utoky, psychologické utoky, ale i take ekonomicke valky za účelem získání moci.
Infomační válka, propaganda/dezinformace, psychologické operace, kybernetické útoky, podkopávání státu a jeho autority pomocí zpravodajských služeb, asymetrický způsob vedení boje
Informační válka
Informační válka a propaganda, teroristické aktivity, ekonomické sankce
Informační, kybernetické útoky. Šíření dezinformací k útoku na vlastní lidi, terorismus.
inscenování tzv. barevných revolucí, a veškerá propaganda kolem toho, to je klasický příklad hybridních válek
Je to druh konfliku, v jehož vedení se používá komplex bojových, ale především i nebojových opatření. Střetunutí s protivníkem může být vedeno nejen napřímo vojenskou silou, ale i nepřímo pomocí proxy válek, ale především na úrovni informací a propagandy. Získávání si obyvatelstvo protivníka na svoji stranu prostřednictvím spřátelených médií, šíření dezinformací, šíření konfilktů mezi lidmi například použitím internetových trollů. V neposlední řadě jde o válku ekonomickou. Jde vlastně o realizovanou myšlenku slavného Umění války, tedy porazit protivníka bez použití vlastních sil.
Je to taková pseudo válka
Je to válka, která užívá jak konvenčních tak nekonvenčních prostředků.
Jedna se druh války kde se používají zbraně se sinergetickym účinkem jedna se třeba o kybr. Útoky
Jedná se o konflikt mezi pravidelnou armádou a např. Povstalci.
Jedná se o tzv. asymetrický konflikt, při kterém nejsou použity konvenční prostředky vedení boje, nýbrž záškodnictví, boj pod falešnou vlajkou apod.
Jedná se o válčení při kterém jsou využité i jiné prostředky než zbraně.
Jsou používány nevojenské nástroje
Kombinace konvenčních a nekonvenčních způsobů vedení boje a využívání zástupné války.
Kombinace netradicnich bojovych metod, zejmena za uziti dezinformacnich kampani napr. prostrednictvim socialnich siti, s klasickymi bojovymi postupy
Kombinace standardnich valecnych prostredku s nevojenskymi operacemi jako je propaganda, kyberneticke utoky aj.
Konvenční, nekonvenční .. vojenské, nevojenske užití prostředku k dosazení politického cíle
Kybernetické utoky
Kybernetické útoky, najatí vojáci pod hlavičkou dobrovolnictví či soukromých firem ap.
manipulace s medii, hoaxy, kyberútoky, hackeři atd.
Myslím že jde o válku nejen v běžném smyslu, ale take válku informační, tzn. média apod., manipace voleb a referend atp. Také by zo mohla být válka, kde jedna ze stran popírá účast, např východ Ukrajiny ze strany Ruska.
Nedestruktivní, nenasazeni armády.
neexistuji frontove linie, kolikrat nelze ani jasne definovat existenci probihajiciho konfliktu
nechce se me nic vypisovat
Není to "oficiální" válka
není v něm tak důležitá vojenská síla. Jde například o nějaké formy propagandy nebo psychologické operace
Nestejné prostředky boje Krym Ukrajina Volby USA
Nevím
nevím
Pasivní agrese, boj o pravdu (myšlení lidí) pomocí internetu
Použití konvenčních i nekonvenční zbraní , kyber útoky, dezinformace v médiích .....
Používání psychologického boje, boj je vedený konvenčními a nekonvenčními prostředky
Pro hybridní válčení je charakteristické válčení bez označení příslušnosti vojenské síly k jejímu původci, např. boj ruské armády pod označením ukrajinských povstalců. Stát tedy fakticky válku vede, ale oficiálně se k ní nehlásí.
Především jde o nearmádní válčení
Při hybridní válce hrají roli hlavně nevojenské nástroje jako terorismu, propaganda, kybernetika, ekonomické sankce apod.
Rozsáhlé využívání jiných technik a metod, než které se používají v otevřeném konfliktu mezi státy. Typicky ovlivňování veřejného mínění obyvatelstva napadené země pomocí dezinformací, snižování důvěry ve státní autority, vyvolávání krizí, které mají obyvatelstvu ukázat na slabiny zřízení v napadeném státě apod. Částečně bych sem zařadil i kybernetické operace, zejména pokud míří na poškození civilní infrastruktury, ovlivňování průběhu voleb atd.
Různé druhy napadeni
různé techniky
S dezinformacemi a kybernetickými útoky (vyřazení IT systémů kritické infrastruktury apod.)
skryté a nejasné jednání státu na pozadí událostí, např. maskovaní vojáci, kyberútoku na infrastrukturu státu apod.
Spojené s více druhý útoky. Fyzický, politický, ekonomický
Spojení moderních technologií sociálních sítí a dalšího pro vytváření dezinformací a tím spojené paniky.
Spojení informační války a klasického fyzického kofliktu
Spojeni klasicke valky s medialni.
Terorismus, kyberneticke utoky, propaganda, psychologicky natlak
Útočník se tváří, že se vlastně nejedná o válečný konflikt, působí ekonomicky a ostatními nevojenskymi prostředky např. Dezinformační kampaň apod.
Válčení s dezinformacemi
Válčení v hybridech
Válka která trvá delší dobu, není nikterak výrazná, a probíhá mezi určitou skupinou
Válka probíhá nejen v reálném prostředí, ale také v kyberprostoru (hoaxy či fake news), protivník se do konfliktu nezapojuje přímo, respektive popírá své přímé zapojení.
Valka u které hrají roli také jiné aspekty než bojová síla. Tzn. dezinformace, počítačové napadání, rozvracení státu zevnitř atd...
Válka vedena bez vojenských nástrojů.
Vedena koncenčnimi a nekoncečnimi prostředky- kyberneticke utoky, valka s informacemi, sankce
Vedeni valky konvencnim i nekonvencnim zpusobem, za pouziti nevojenskych nastroju
Vojenské a nevojenské metody, ekonomický, informační, humanitární, kybernetický, teroristický a politický nátlak. Konflikt na pomezí konvenčního a nekonvenčního válčení. Cílem je politický zisk bez nutnosti vést regulérní konflikt, zároveň možnost popření účasti v konfliktu.
Vytváření vnímání (ať už poctivým či nepoctivým způsobem) svých zájmů v pozitivním světle a zájmů opozice v negativním.
Vyuziti (take) jinych sil nez pravidelne armady.
využití konvenčních i nekonvenčních nástrojů, - standartní chápání válečného konfliktu ( ničení živé síly protivníka a jeho techniky, popř. zajmutí, zabírání území ) + ekonomie, psychologické operace...atd
využívání jiných prostředků než jen běžného válčení zbraněmi - např. hackerství, využívání dezinformací
zbraně až v druhé linii
10. Zajímáte se o problematiku obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 63 | 48,46 % | 48,46 % |
spíše ano | 30 | 23,08 % | 23,08 % |
určitě ano | 25 | 19,23 % | 19,23 % |
určitě ne | 12 | 9,23 % | 9,23 % |
11. Svoji odpověď prosím doplňte (proč se zajímáte, nebo nezajímáte o problematiku obrany státu):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
:(
.
.
.
...
Absolvoval jsem zkl. Vojenskou službu a zajímají mě zbrane a vojenská technika
Aby jsme se cítili bezpečně
Abych byla v obraze aktuálního dění
Asi mám pocit, že to zrovna není aktuální téma.
Až nastane válka začnu se zajímat
Bývalý člen ozbrojených složek.
Byvaly vojak z povolani
ČR je můj domov. Chtěl bych, aby tato země byla a zůstala svobodná. A historie ukazuje, že svoboda není samozřejmost. Obecně mě zajímá i téma válek, válečné techniky atd. V menší míře politika. Ale konflikt je téměř vždy výsledkem politických rozhodnutí, takže bez porozumění politice (a ekonomii) nelze historii válečných konfliktů v dostatečné míře porozumět.
Do současné doby mi to nepřišlo důležité
Doposud jsem neměla důvod zajímat se o problematiku obrany státu.
Doufám, že to nebude potřeba, v opačném případě opráším znalosti získané během výkonu ZVS.
Doufám, že to nebudu muset nikdy využít
Je mi to vzdálené, od toho máme NATO apod.
Je to důležitá oblast, ale je mnou nejspíše dost opomíjená, což bych měl napravit.
Je to důležitější než 90% domácích zpráv a dění.
Je to mimo oblast mého zájmu. Vnímám jen určité informace z čt24.
je to moje rodna zeme
Jedna se o část práce, kterou obstarává stát, a myslím si ze ČR není ohrožena žádným konfliktem tudíž není potřeba stresovat, ale znalost by měl každý nějakou mít.
Jelikož Česko neni situované tak aby ho někdo napadl nebo měl zajem napadnout
Jen tak, hodně si čtu.
Jsem Čech.
Jsem nadšenec do historie válek a politiky. Provádím reenacting (rekonstrukce bitev)
Jsem příslušníkem jednoho z bezpečnostních sborů ČR
Jsem radiolog a zajímá mě radiační ochrana, takže i obrana statu v případě jaderné války a následné přežití. Zároveň mam blízko k ozbrojenym složkám, kde ale nemohu ze zdravotních důvodů sloužit. Také mam ZP a věnuji se obranné i bojové střelbě a survivalu.
Jsem spíš pacifista.
Jsem spíše pacifista, nemám rád(a) konflikt
Jsem voják z povolání
Jsem vojákem z povolání, takže se mě tato problematika tak nějak automaticky dotýká.
Jsem vojenský policista
Mam jine zajmy
Mám jiné zájmy a starosti, a z vojny jsem touto problematikou i po letech znechucen.
Mám jiný starosti
Mám základní znalosti to stačí
Měla jsem na VŠ předmět Vojenská politika a obecně se o to zajímám
Military je mým koníčkem a chci znát naše možnosti v případě skutečného ohrožení.
Moc se mě to netýká, jelikož to není nyní aktuální téma a snad ani nebude
Možná totiž nejde o obranu státu, ale o útok proti jinému státu. A tomu je nutné zabránit.
Myslím si, že je to důležité
Myslím si, že je to všeobecně důležité. Je důležité vědět, jaké hrozby nám vystávají a jaké by to mělo následky.
Myslím si, že o této problematice by se měl zajímat každý z nás, aby měl alespoň nějaký přehled.
Myslím si, že to zajímá jen úzký okruh osob se zájmy o vojenskou historii nebo zbraně. V případě ozbrojeného konfliktu je civilista dobrý jen pro zásobování apod
Myslím že náš stát je nekonfliktní ze strany Babiše máme přátelství s USA a ze strany Zemana přátelství Ruska..
Nedokážu odpovědět.
nejsem zapálená, neřeším ji, ale mám zájem na tom aby byla země v pořádku
Nemám důvod
nemam o to zajem
Nemohu situaci nijak ovlivnit
není to pro mě aktuálně až tak zajímavé
Nepovažuji to za důležité.
Nepřemýšlel jsem nikdy o tom.
Nerozumím této problematice
Nerozumim tomu.
Netyka se me to.
nevím
Nevim,zrejme jsem nad timto tematem neuvazovala, nenapadlo me to.
nevoják
Nezajímá mě
nezajímá mě to
nezajímají mě války
nezajímám
Nezajímám se o problematiku obrany státu, protože se stát nenachází v žádném válečném konfliktu. Pokud by byla obrana státu v ohrožení, začnu se zajímat.
Nezajímám se z důvodu svého vyššího věku.
nezaujíma ma to
nezjímalo by mě to
Nijak jsem tématu nepřišla na jméno a není to oblast mých zájmů.
Nikdy mě nenapadlo se o to hlouběji zajímat.
Nikdy mě nenapadlo se touto tématikou zabývat
Nikdy mě to nenapdlo
Nikdy mě to nezajímalo
Nikdy mne toto téma nezajímalo ani jsem necítila potřebu se o toto téma zajímat
O tohle téma jsem se obecně nikdy nezajímala.
O vojenskou/válečnou tématiku se nezajímám vůbec. Nemůžu říct, že by mě tato tématika nezajímala, ale samotnou mě spíše nenapadne si o tom jakékoliv informace vyhledat.
O vojenství a vojenskou historii se zajímám odjakživa. Tento úhel pohledu je nezbytný pro celistvé chápání dění ve světě i u nás.
Po zruseni armady a nastoleni zoldaku (vojak co pobira plat) a uzavreni partnerstvi se staty kere nas jiz napadli (nemci, polaci) a se staty co nas uz jednou podrazily (francie, britanie) je CT ve stavu kdy neni schopna se branit.
Pokud nas EU do neceho nezatahne, tak je realna valka v Evrope nepravdepodobna.m
Pouze z masových médií (např televize), spíše náhodné informace než cílenne vyhledáváni informací o obraně státu
pouze zvědavost
Povinná základní vojenská služba už se mě netýkala, a v současné situaci je dle mého názoru obrana státu zajišťována dostatečně profesionální armádou.
Prostě mě to nezajímá :) Až mi dají do ruky samopal a pošlou mě do první linie, tak půjdu. Do té doby se budu věnovat svým zájmům.
proste se zajímám
proto
protoze jsem obcanem
Protože chci mír a klid
Protože i když jsem důchodce šel bych bránit tu naši malou zemičku a chci vědět jak bych mohl pomoci.
Protože jedinou původní funkcí státu bylo Zajistit ochranu svým občanům. (a "legálně" za to vybírat výpalné. "daně") ....ano, jedná se o zjednodušený pohled...
Protože jsem Čech a je to moje vlast a domov mě rodiny
Protože se na mě vztahuje branná povinnost
Protože si nechci připouštět, že by se něco stalo.
Protože tady žiju
Protože zde žiji a chci aby jsme žili v bezpečné zemi.
Příslušník PČR.
Přítel chce do armády
Řeším jiné problémy a situace
samu od sebe mne nikdy nenapadlo se problematikou zabyvat hloubeji, nad ramec toho, co se bezne uci ve skolach
Sloužim
Sloužím u průzkumného praporu a je to mojí náplní práce.
Studium
Studuji na Univerzitě obrany, je mi to blízké téma
Studuji to, jsem v AZ, zabývám se tím ve volném čase a jednou v tom oboru budu i pracovat. Snad.
Tak nějak je mi to jedno
Téma obrany státu není nic co by mě více zajímalo
tot by mělo být pro každého občana pŕeci samozřejmé.
Toto téma jde mimo mě, i když je určitě dobre vědět alespoň základy
Trochu, spíš se zajímám o válečnou historii, současný stav mě tolik nezajímá
V dnešní době se jedná o důležitý aspekt.
V rámci studia
V této době není příliš konfliktů.
Věřím v občanskou povinnost obrany státu.
Vím, že bych to nezvládla - psychické problémy
Vš unob
Vzhledem k povaze povolání
Zajímá mě to a chci být připraven bránit sebe, svou rodinu a svou zemi v případě ohrožení jak nepřítelem tak přírodními živly.
Zajima me vojenska historie i zbrane.
Zajímám o obranu státu, jelikož mi není naše země lhostejná.
Zajímám se , protože se nechci na obraně státu nijak podílet.
Zajímám se částečně v rámci všeobecného přehledu
Zajímám se o problematiku abych byla v přehledu co se děje u nás
Zajímám se spíš o přírodovědu
zajímám se spíše o politické dění
Zatím jsem necítila příležitost, kdy bych se mohla o nynější téma zajímat.
Zatím mě to příliš nezajímá
zvědavost
Zvědavost
12. Vzděláváte se v problematice obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 62 | 47,69 % | 47,69 % |
spíše ano | 28 | 21,54 % | 21,54 % |
určitě ne | 27 | 20,77 % | 20,77 % |
určitě ano | 13 | 10 % | 10 % |
13. Jak hodnotíte své vzdělávání v problematice obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše špatné | 55 | 42,31 % | 42,31 % |
spíše dobré | 41 | 31,54 % | 31,54 % |
velmi špatné | 25 | 19,23 % | 19,23 % |
velmi dobré | 9 | 6,92 % | 6,92 % |
14. Vzděláváte se v problematice informační bezpečnosti (ochrana před zneužitím informací a technologických systémů)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 61 | 46,92 % | 46,92 % |
spíše ne | 53 | 40,77 % | 40,77 % |
určitě ano | 12 | 9,23 % | 9,23 % |
určitě ne | 4 | 3,08 % | 3,08 % |
15. Cítíte stálou spoluzodpovědnost za zajišťování obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 49 | 37,69 % | 37,69 % |
spíše ne | 43 | 33,08 % | 33,08 % |
určitě ano | 22 | 16,92 % | 16,92 % |
určitě ne | 16 | 12,31 % | 12,31 % |
16. Vnímáte obranu státu ve své roli občana jako morální závazek?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 45 | 34,62 % | 34,62 % |
určitě ano | 43 | 33,08 % | 33,08 % |
spíše ne | 29 | 22,31 % | 22,31 % |
určitě ne | 13 | 10 % | 10 % |
17. Jste obeznámen/a s tím, kde můžete získat informace vztahující se k Vaší roli při obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [určitě ano → otázka č. 18, spíše ano → otázka č. 18, spíše ne → otázka č. 19, určitě ne → otázka č. 19].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 56 | 43,08 % | 43,08 % |
spíše ano | 30 | 23,08 % | 23,08 % |
určitě ano | 23 | 17,69 % | 17,69 % |
určitě ne | 21 | 16,15 % | 16,15 % |
18. Prosím doplňte, z jakých zdrojů můžete čerpat informace týkající se obrany státu v roli občana:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
.
AČR webové stranky
Aktivní zálohy, Ministerstvo obrany ČR
Armáda
Asi jako ve všech oblastech, hlavně internet.
Dosud jsem informace nevyhledával, hledal bych na webu MO, případně AČR
Hlavně "krizové" zákony
Hodně informací je v zákonech například zákon 222/1999 Sb. o zajišťování obrany ČR
Internet
Internet
Internet
Internet ,ministerstvo obrany
internet (vlada.cz) + prirucky na internetu volne pristupne
Internet, ministerstvo obrany
internet, odborné publikace atd.
Internet, stránky mno
Internet, zákony, zaměstnání, od lidí.
Internetové stránky vojenské služby, policie, zákony...
Krizový zákon 240/2000 a zákon o branné povinnosti
Legislativa Google
Média (TV, rádio, internet)
Media obecne, konkretni info napr. z Krajskeho voj. velitelstvi, webu Uradu vlady atd.
ministerstva, rekrutacni stredisko
Ministerstvo obrany
Ministerstvo obrany, VA Vyškov
MV ČR Army Nektere info na stránkach HZS
MV, MO, internet.
na internetu
Na internetu je všechno. Případně bych se obrátil na Ministerstvo obrany, kdybych chtěl být ultrapečlivý.
Oběžníky a publikace MO, MV, MZDR, vdělávací semináře, organizovanost v AZ nebo branných cvičení
oficiální stránky armády, ministerstva obrany apod.
Pokos
Především ministerstvo obrany, teoreticky i vnitro a odbory pro styk s veřejností AČR.
Především zákony, dále stránky armády, popularizační stránky v médiích, rozhovory, apod.
stránky armády ČR, vládní stránky, zákon
Stránky ministerstva obrany
U mne se jedná především o aktivní prípravu na obranu státu v zaměstnání
Ústava ČR, sbírka zákonů, webové stránky státních institucí - ministerstvo obrany, AČR, ministerstvo vnitra
V pražských Dejvicích
V závislosti na situaci a závažnosti, případnou brannou povinnost řeší krajské vojenské velitelství.
Veřejně přístupné informace na internetu, tradiční média
Web AČR, POKOS, ministerstvo obrany
Webove stranky ministerstva obrany, zakony (branny, ozbrojene sily, ustava aj.)
www.mocr.cz
Z pozice vojáka tyhle informace mám v popisu pracovní činnosti. Ale kdybych nebyl “přímo u zdroje”, tak vlastně moc nevím kde k takovým informacím přijít.
zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR
Zakon o krizoven řízení, zakon o bezpečnosti statu
Zákony
Zákony spojené s obranou státu, ministerstvo obrany
Zákony, POKOS
Zakonyprolidi.cz, web AČR, Wiki, popřípadě oficiální stránky jednotlivých úřadu+ se zákony
Ze zákonů a předpisů, z dokumentů vydaných státem (ministerstvem obrany, armádou).
19. Jste ochoten/ochotna se aktivně zapojit do případné obrany ČR v případě vojenského napadení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 53 | 40,77 % | 40,77 % |
určitě ano | 35 | 26,92 % | 26,92 % |
spíše ne | 25 | 19,23 % | 19,23 % |
určitě ne | 17 | 13,08 % | 13,08 % |
20. Je dle Vašeho názoru zapotřebí připravovat občany ČR k obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 56 | 43,08 % | 43,08 % |
určitě ano | 46 | 35,38 % | 35,38 % |
spíše ne | 20 | 15,38 % | 15,38 % |
určitě ne | 8 | 6,15 % | 6,15 % |
21. Svoji odpověď prosím doplňte (proč je nebo není podle Vás zapotřebí připravovat občana k obraně státu):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
.
.
.
"Bděte, protože neznáte dne, ani hodiny." Jak ukázal například konflikt na Ukrajině, bezpečnostní situace státu se může změnit během týdnů do předtím nečekaného stavu. Řada znalostí nabytých při výcviku k obraně státu, ať si tento pojem vyložíme jakkoliv, může být užitečná i v civilním životě.
aby bol občan pripravený
Aby byl připraven
Aby jsme se v případě konfliktu dokázali bránit
Aby jsme věděli jak se branit
Aby mel každý možnost se účinně chránit v případě konfliktu.
Aby se člověk uměl o sebe postarat a ochránit svou rodinu před případným nebezpečím, nemyslet jen na sebe, ale i na komunitu a její přežití.
Aby se každý mohl bránit sám.
Aby v případě jakéhokoliv ohrožení suverenity státu nebo zdraví a životů občanů, mohlo být využito k zabránění nebo zmírnění následků, maximálních lidských zdrojů a jejich edukace v danné problematice je potřebná k zabránění dalších ztrát na majetku a životech.
Aby v případě potřeby obrany bylo více lidí, co ví, co se má dělat a jak se chovat
Aby v případě válečného konfliktu nevznikla tak velká panika a občane alespoň z části věděli jak se chovat.
Aby získal informace a představu co vse je nutné v případně nouze zajistit a byl připraven i v rámci civilní ochrany sam doma
Abychom byli připraveni
abychom byli připraveni v případě potřeby.
abychom to věděli
Abychom věděli, co máme dělat v případě ohrožení.
AČR je malá profesionální armáda. Máme, samozřejmě spojence, jsme členy NATO. Ale pokud by došlo ke skutečné bezpečnostní krizi, stát bude potřebovat, aby přežil a obstál, mnohem více rukou a hlav, než je těch nízkých pár desítek tisíc lidí, kteří jsou vzhledem ke své profesi nebo zálibám k obraně vcelku připraveni (vojáci, členové aktivních záloh, policisté, hasiči, pracovníci civilní ochrany, pracovníci tajných služeb, bezpečnostní IT technici,...).
Ano, je velmi důležité se připravit na jakoukoliv situaci, která může nastat. Proto bychom měli vědět, jak musíme reagovat, kdyby přišla nějaká "krize". Bohužel si myslím, že nejsme dostatečně informováni a většina z nás by nevěděla, jak se máme zachovat či reagovat.
Ano, jsme občany tohoto státu
Asi aby nedopadli jako ja, jelikoz toho o obrane statu moc nevim...
Ať je aspoň trochu připraven pomoc v jakémkoliv připadě.
bez občanů ochotných bránit stát máme jen papírovou suverenitu
bez rozvíjení informovanosti, bez rozvíjení motivace, bez rozvíjení hrdosti na sebe a společnost se jako rozjívená banda "jedinečných osobností" roztříštíme o jakýkoliv organizovaný útvar, nebo rozpustíme v šedi EU a budeme následně nahrazeni jiným etnikem a náboženstvím. Jsme již v hybridní válce, jsme již v náboženské válce a myslet si, že když si to nepřipustíme, tak se to nestane, to na tomto faktu nic nemění.
Bezpečnost státu
Bezprostředně nehrozí žádný ozbrojený konflikt.
Člověk by měl vždy vědět, jaká práva a povinnosti se ho týkají. Následně, pokud by došlo k nějaké situaci, kde by byla za potřebí ochrana státu, musí být člověk připravený na dopady z nich vyplívající.
Člověk neví ani dne ani hodiny, kdy se může cokoliv přihodit.
Dle mého názore je důležité, aby každý občan-člověk, měl základní představu o tom co ho a naši zem může potkat, dále jak postupovat v určitých situacích a znát základní principy a postupy.
dle mého názoru by měla probíhat nějaká stručná teoretická příprava, ale nic víc
Doba je zlá.
Hodí se to
Chceš li mír připravuj se na válku.
Chybí základní vojenská služba, zejména mladší generace nemají základní povědomí o této oblasti.
Jak postupovat, obsluha zbraně
Jak se říká znalost zákona neomlouvá, tak tak samo to platí i zde každý jedinec by měl mít aspoň minimální znalost daně problematiky
Je důležité připravovat občany, kteří o to mají zájem, aby věděli, co mají dělat.
Je lepší být připraven než překvapen.
Je to důležité aby občan věděl co má v krizové situaci dělat
Je to povinnost z pohledu občanství, případně nutnost z pohledu přežití.
Je to zapotřebí, protože může přijít situace, kdy to bude potřebné.
Je zapotření. Nedostatečnou průpravu nových kadetů a tím oslabení obrany jakéhokoliv státu (po smrti profesionálních v případném konfliktu) prokázala už 1. i 2. světová válka.
Jen připravená armáda je schopná odstrašení potencionálního nepřítele a odvrácení hrozícího konfliktu.
Jsme mala zeme, bezpecnostnich slozek je dostatek
Jsme součástí nato
Jsme tak malý stát, že vždy budeme jen vazali
Jyuiwkdkxid
Každý by měl vědět, jaká je jeho role
Každý občan by měl znát co má dělat při obraně státu.
Kdo chce, ať brání. Dobrovolně.
Kdo je připraven není zaskočen
Kdo neživí svoji armádu, bude živit cizí.
Kdyby nas nekdo napadl, tak se stejne neubranime.
Kdyby nastal konflikt vojensky
Když bude válka hodí se to
Lidé musí znát způsob jak ochránit své blízké a svou zem
Lidská společnost historicky válčí a nevěřím že 21. století bude vyjímkou, ačkoliv se hovoří o civilizovaném světě. Je tak nutné mít občany alespoň částečně připraveny na situaci, jež by vyžadovala obranu státu.
má to dělat armáda
Malá profesionální armáda - občan může sloužit jalo výpomoc např. při ostraze, základní návyky obyvatelstva v krizovych situacích, atp.
Máme 21 tisíc vojáků a jsme země v NATO.
Máme profesionální armádu, ale každý by měl vědět základy
Minimálně to pomůže k disciplinovanosti a rozvoji základních dovedností a znalostí, někteří pak mohou najít v těchto činnostech i zalíbení a směřovat tak lépe svoje uplatnění.
Místo našeho žití.
Moderní války je zcela jiná než ty předchozí. Dnešní problém ve světě je vytváření a šíření dezinformací. To co potřebujeme je hlavně dostat do lidí kritické myšlení a mediální gramotnost. Obranu státu má zajišťovat v prvořadě profesionální armáda. Dnes se nehraje na kvantitu ale kvalitu vyškoleného personálu. Nepotřebujeme miliony neprofesionálních vojáků.
morální povinnost
může nastat situace, kdy budeme ohroženi, je tedy dobré být na to připraveni
Myslím si, že by každý měl mít aspoň nějaké povědomí o tom jak v případě potřeby pomoct při obraně státu. Co jsem vypozoroval ve svém okolí, tak se v této oblasti nikdo dobrovolně nevzdělává a moc lidí o tom nic neví.
Myslím si, že by se měli připravovat muži
Myslím si, že v dřívější době si tím procházel každý muž a to bylo dobře, aspoň nějaká průprava :)
Myslím si, že žijeme v takové zemi a v takové době, že žádné nebezpečí, kdy by bylo nutné nastoupit k obraně státu, nehrozí.
Myslím, že by to mělo být rozhodnutí každého jednotlivce.
Náš stát je z geopolitického hlediska tak bezvýznamný, že si nedokážu představit, kdo by nějaké "kopání České republiky kolem sebe" bral vůbec vážně. Myšleno z těch, kdo by na nás reálně mohli útočit. A nějaká víra ve faktickou suverenitu státu parametrů ČR se v dnešní době rovná naivitě, takže nevím, co bychom vlastně měli bránit. Však nás devastuje vlastní vláda - když už by lidi začali něco významného dělat, dělo by to spíš v souvislosti se státním převratem než s obranou státu.
NATO
nechce se mi nic vypisovat, pardoon
Nejsem si úplně jistá. Ale nějaká příprava by být měla.
Nejsou s současné době konflikty v blízkém okolí.
Nemyslím si, že je reálná šance, že bychom měli možnost dostat se do válečného konfliktu :(
Není, neboť když dojde k uvedené situaci, tak uvedené znalosti by spíše byly neaktuální.
Nepovažuji to za důležité.
Nepřipravený občan nemůže s obranou státu nijak pomoci, spíš bude ve skupině přítěží.
nevím
Nežijem ve válečném prostředí
Nikdo nevi, co se muze stat, lepsi byt vzdy pripraven, obzvlast pokud nase armada cita tolik vojaku kolik ma vcetne armadniho vybaveni
nikdo to za nás neudělá
Občan by měl mít povědomí o svých povinnostech.
Občanská povinnost
Obrana státu by měla být věci občanů, měli by vědět jak se chovat
Obrana teritoria nelze zajistit pouze profesionály. Musí být zde aktivně používán podobný systém jaký používají jednotky požární ochrany, tzn. Hlavní nejpočetnější základnu musí tvořit dobře vycvičení dobrovolníci
Od toho mame profesionalni armadu. Amateri by v pripade vojenskeho konfliktu byli stejne naprosto k nicemu.
Podle mého názoru je nutné připravovat občany k obraně státu, jelikož čím dál tím víc státu kolem je zasáhnuto teroristickými útoky a každý by se měl proti nim umět bránit.
Pokud nebudou občané připraveni a nebudou vědět co mají dělat postrádá jejich povolání k obraně smysl.
Pokud nějaká válka bude tak bude jaderná/nejake technologie/viry/nemoci atd. A na klasickou válku snad nedojde, kdyby ano máme aktivní zálohu plus by naskočili občané na výcvik
Poučení z historie silná armáda je základ státu
Pripravenost je nejdulezitejsi
Pro případ vypuknutí mezinárodního konfliktu.
proto
Protože hraní Call of Duty děti nepřipraví.
protože je třeba mít připravené občany
Protože je vojáků málo
Protože je zlá doba, východ útočí na západ a opačně. Je velké riziko terorismu.
protože nikdo neví co se může stát, nebo možná ví, ale k občanům se tyto informace nedostanou..
Protože v případě konfliktu bude stejně probíhat branná povinnost, toto usnadní a zjednoduší výcvik pro většinu populace. V Případě míru je většina obyvatelstva vybavena schopnostmi, které pomohou v jakékoliv méně závažné situaci.
Protože v případě napadení státu by armáda nebyla schopna zajistit vše.
Protože vím, jak by to vypadalo. Tak jak všechno tady. Spousta zbytečných školení a pak by stejně na opravdový boj nikdo připravený nebyl. Na to se ani připravit nedá.
Protože vstupem do EU a založením společného vojska NATO došlo k oslabení naší armády která je poddimenzovaná. (nevěřím že by NATO bránilo společnými silami náš stát - Řecku také nikdo nepomáhá ! ) EU má za cíl znesamostatnit a zneschopnit členské státy.
Přehled
Příprava, základní přehled řešení konfliktů, strategie atd je více než neznalost.
Stale zvysujici se pocty konfliktu ve svete, ktere se nas drive ci pozdeji mohou vice dotykat.
stat bez obcanu ochotnych polozit za stat zivot vlastne prestava existovat
Stát, který nechce živit svoji armádu bude živit armádu cizí
Této zemi nehrozí napadení, takže příprava občanů k "obraně" je ve skutečnosti přípravou na útočnou válku.
Už jen proto, aby lidé věděli jak se zachovat.
V období krize se znalosti o obraně mohou hodit
V pripade napadeni...v soucasne situaci spise ze strany zapadu a SSa (spojene staty americke) by obrana prinesla vice ztrat na zivotech, nez nebranit se stavajicimu protektoratu, v kterem se nachazime
V pripadne valce by CR hrala jen marginalni roli, resp.by nemela sanci se ubranit sama. A pripadna valka by se stejne vedla jinymi prostredky nez na jake by byl obcan pripravovan.
V první řadě to posílí samostatnost, kterou dnes dost lidí postrádá. A dalším důvodem může být i aktuální pandemie - využívají se síly armády, není to klasická obrana státu, kterou si pod tím pojmem představíme v podobě zbraní, ale je to také důležité.
V případě války,at každý ví co delat.
Válka je svině
Většina lidí rozhodně není schopna ani ochotna nastoupit do armády. Myslím, že branná povinnost je středověký přežitek a vede jen k úmrtí spousty nevinných lidí. Žádná příprava tomuto nepomůže.
Vojáků z povolání není mnoho. Pokud stát může každého povolat, měli by ti povolatelní být aspoň trochu vycvičeni.
vojesnká služba jak je známa pŕed profesionalizací armády je zbytečná, je ale důležité, aby se každý občan dokázal zhostit alespon základních úkolů - nelze přeci všechny cvićit od základů až v případě napadení či hrozby napadením. Vojenská služba by měla obsahovat základní dovednosti vojáka - ale úměrně časově náročná, kdy se základní potřebné informace dají naučit i s nutným opakováním do 4 mésíců.
Všechny občany ne, pouze vybrané dobrovolníky. Pokud stát není morálně schopen generovat dostatečný počet dobrovolníků na svou obranu, pak historicky selhal a není na škodu, když dojde k jeho asimilaci s útočníky/anihilaci.
Vzhledem k aktuální situaci je jen otázka času kdy bude lepší mit více schopných lidi k obraně státu, a dnešní mladistvé by potřebovali pochopit trochu co je odpovědnost a kázeň :D
Vzhledem k neustale sestupne urovni fyzicke zdatnosti mladsich generaci, ubytku znalosti a schopnosti tykajicich se vojenstvi, je dle meho nazoru nezbytne pripravovat alespon dobrovolniky
Vzhledem k tomu že byla zrušena vojna tak nevím proč by se mělo připravovat civilní obcane
Z duvodu udržení branné gramotnosti a samostatnosti zejména u mladší generace
22. Jak by podle Vás měla probíhat příprava občana k obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
.
.
.
2 měsíční vojenský výcvik + hodiny ochrany obyvatelstva na ZŠ a SŠ
Asi ve škole
Aspoň na dva měsíce bych obyvatelé poslala na výcvik, kde by se všechno dozvěděli.
Branná povinnost na 0,5 - 1 rok. Nebo série kurzů
Branná povinnost povinna
Branná povinnost, informační letáky, weby atd., kurzy pro dobrovolníky
Branná povinnost, pravidelné cvičení a příprava
Bylo by dobré, kdyby nějaký základ byl už v rámci školních osnov. Především v oblasti civilní ochrany. Dále upřednostňuji spíše dobrovolný přístup tak, jak dnes máme aktivní zálohy. Stát by měl motivovat občany, aby v tom spatřovali výhodu. Povinnou vojenskou službu ale považuji za neefektivní, zbytečně nákladnou a napřípustně omezující svobudu jednotlivce. Občan by měl mít na výběr kdy a za jakých podmínek je ochoten svůj stát bránit. Může totiž nastat situace, kdy většina obyvatelstva může stranit spíše druhé straně než vlastní vládě, kupříkladu, když by se moci ujal nějaký diktátor.
civilní obrana, rozšíření aktivních záloh
Cvičení pro muže jednou za 2 roky na 2 týdny.
Dobrovolně
Dobrovolný, s případnou kompenzací za splnění. Rozdělen na etapy bez nutnosti přebývání v místě konaní na delší dobu. Základní výcvik (fyzická příprava, první pomoc, zacházení se zbraní, spolupráce v týmu).
Formou aktivních záloh - dobrovolně.
Formou nenásilné propagace vlastenectví. Nenuceně, na základě dobrovolnosti, pravidelným výcvikem kompenzovaným zaměstnavatelům.
Fyzická příprava, psychicka příprava, obeznameni se zbraněmi, střelby
Fyzický výcvik, trénink se zbraní, vojenské postupy.
IDK
Informace
Informacni emaily? Zalezi,zda by priprava byla pouze teoreticka...
Informační internetové portály, dobrovolná branná cvičení, zavedení branné výchovy do škol
Jako dřív, povinně
Je třeba vytvořit silné a dobře vycvičené profesionální jádro armády s cca 20 tisícovými rezervami. Budovat braneckou armádu není aktuálně potřeba.
Již od školy. A dále pomocí vojenského výcviku a pravidelných cvičení.
již v rodině. Ve školách. Podpora zájmových kroužků (orientační běh, střelecké kroužky, radioamatéři... v podstatě starý svazarm) V zásadě to tady všechno bylo asi za "socialismu" vymyšlené. Nejjednodušší je to bez emocí prozkoumat, převzít to dobré a vyhnout se ideologii. Stavět na klasických hodnotách. Rodina, půda, vlast.
krátký vojenský výcvik
Kurzem
Kurzi tam kde to jde i online ( například TECC, základy manipulace se zbraní,...) a navazne prohloubení znalosti při zájmu kurzi na vykend.
Kurzy a praktické cvičení, videa apod
kurzy obrany v rámci škol, kurzy pro majitele zbraní
Kurzy, semináře, informační brožury, výcviky...
Lepe nijak
Měla by mírným způsobem probíhat od ZŠ nebo SŠ, případné náročnější a konkrétnější aktivity by mohly být založeny na dobrovolné účasti. Určitě by se nemělo soustředit pouze na vojenské aspekty, ale přežití v přírodě, zdravověda apod.
Měli by jít chlapci po dokončení střední školy (nebo když někdo nemá tak v 17-18letech). Alespoň na 2 měsíční výcvik, aspoň by měli koule a slušně chování do života :)
Minimálně cílená informovanost formou prezentace, videa. Případně pro dobrovolné zájemce "dny obrany státu", kde by se člověk dozvěděl více a např si i vyzkoušel (např.1. pomoc).
Mladí by se měli připravovat aspoň teoreticky. Prakticky dobrovolně.
Modulárně již od mateřské školy, ZŠ, SŠ, VŠ a také na vojenských útvarech
Možná nějaký kondiční cvičení. Nebo aspoň naučit ovládat zbraň.
Na střední škole by mohl být předmět, který by se věnoval umění války.
Na to můžu těžko odpovědět, když o válečné teorii ani praxi v podstatě nic nevím.
Např. půlroční intenzivní kurzy.
Návratem branné výchovy
nechce se mi nic vypisovat, pardoon
Nejspíše nějaké vzdělávání, vojenská cvičení, zdravotnická průprava..
Netusim.
Netuším
Netuším
Netuším
Netuším
Netuším přenechám na odborníky...
Netuším.
Neuskodila by vetsi informovanost obcanu o tom, jak se za jakych situaci chovat (podrobněji v rámci určitých předmětů ŽŠ a SŠ - teoretická příprava). Případně alespoň nabídnout možnost přípravy občana k obraně státu formou volitelných předmětů na školách se sportovním a policejním (?) zaměřením.
Nevím
Nevím
Nevím
nevím
nevím
Nevím.
nevim.
Nevím.
nijak
Nijak, maximálně by měl člověk vědět, co dělat v případě vypuknutí války.
Nijak. Radeji se soustredit na kvalitu armady.
No určitě ne tak, jako za minulého režimu :))), kdy vojna postrádala smysl a docházelo jen k šikaně, sebevraždám a dalším hezkým věcem mno :).
Nyksks
občana: nijak dobrovolníků: plně
On-line přednášky a videa.
Pokyny, jak se má člověk chovat.
Pomoci povinných přednášek prováděných odborníky, v jednotlivých obcích, městech
Popravdě netuším, nepřemýšlel jsem o tom v tomhle kontextu.
Povinna branna povinnost, skoleni ve skole
Povinná by neměla existovat, dobrovolná tak, jak probíhala doposud.
Povinná služba aspoň rok a cvičení jednou za 2 roky 14 dní
povinna vojenska sluzba
Povinná výuka žáků a studentů o teoretických věcech (jak co reálně ve světě chodí z hlediska politiky, dezinformací, zastrašování, diplomacie ap., tj. toho co každé válce předchází a jak je možné ji tedy zabránit dříve než vznikne) i praktických věcech (návštěvy v armádních prostorách, ukázka techniky s možností si ji vyzkoušet ap., tj. toho co je nutnéí použít, když už válka začne). U dospělých dobrovolně, ale totéž a financováno státem.
Povinné účast na akcích, kde by docházelo alespoň k nějaké přípravě, a to jak praktické a vědomostní
Povinnou vojenskou službou, či alespoň pravidelným branným cvičením.
Praktická a teoretická. Princip obrany, střelba atd.
Pravidelným cvičením, 1x za 1-2roky
Pro všechny zaklady zvládání krizovych situací, dobrovolně majitelé ZP, kteří nejsou zároveň v žádné ozbrojené složce, by mohli mít kurzy a treninky v odbornostech, které je zajímají v oblasti obrany státu. Tzn. i zdarma k výcviku střelivo, další ruzne motivační příspěvky. Ideálně i kdyby tito fungovali i v době mimo akutní ohrožení státu, např. v součinnosti s PČR.
Průběžně při studiu či zaměstnání. Ne v podobě základní vojenské služby, kdy jsme ztratili mnoho znalostí a dovedností pro svá civiliní povolání získaných ve školách.
přednáška, ukázka
Příprava by měla být pozvolná nenásilná od školních let, aby si v pozdějším věku mohli uvědomit, že mají povinnost bránit hodnoty země, státu.
Samostatny predmet ve vyuce zakladnich a strednich skol, aktivni zalohy, dovrovolne zalohy atd.
Skoleni,informativnost.
společnost všeobecně nemá přehled o aktuální bezpečnostní situaci uvnitř, ale i vně státu.
Stačil vy 3 měsíční kurz
Státem řízený výcvik alespoň základních dovedností Příprava na školách
stejně jako příprava aktivních záloh - 6 týdnů cvičení, mohou být i rozdělené na 3 a 3, pokud by občan neměl tolik času v celku.
stručná teoretická příprava ve škole, v případě ohrožení pak nějaká cvičení
Střelecké kurzy ....
systematicky
Škola,veřejné přednášky,víkendové kurzy
školenia
Tak to vůbec nevím Venďo, po mě chceš vědět moc.. :D možná nějaký týdení cvičení se zbraněmi
Televize, dizkuze
Teoreticka priprava predevsim ve skolach
Teoretická příprava, praktická příprava, určité pro zkoušení.
Teoreticky
Teoreticky i prakticky. Povinně hlavně ve školách. Nemusíme tomu říkat přímo "příprava na obranu státu", ale lidé by měli (1) vidět to dobré, čím náš stát je, aby vůbec měli touhu a motivaci ho bránit, (2) měli by vědět, kde najít ověřené informace, co mohou dělat a (3) měli by mít schopnosti to dělat (fyzické, intelektuální, volní - ochotu podstoupit nějaké riziko, vytrvalost, kázeň). Především ale vnímám, že je třeba rozvíjet u lidí schopnost kritického myšlení, abychom se jako stát nevzdali nebo nerozložili sami dříve, než vůbec případný horký konflikt vypukne.
To vážně nevím.
Toď otázka. 2 roky vojny jsou asi přehnané, ale dejme tomu jedny prázdniny (2 měsíce) po dovršení 18ti let, by mi přišly vpořádku.
Ukázat jak se bránit.
Určitě kvalitním výcvikem na moderních zařízení
V dnešni době klidne nějaké kurzy elektronicky, v připadně viditelné hrozby pak face to face
V rámci školní docházky prostřednictvím vyčlenění jednoho dne z roku a seznámit žáky základní školy o základech Informacích dané problematiky.
V rámci školní docházky. Teoretické i praktické cvičení. V rámci civilního života nabízet zajímavé a kompenzované cvičení od AČR, HZS a PČR.
V rámci všeobecného vzdělávání
Ve škole
Ve škole, dnešní války se nebudou odehrávat na bojištích ale spíše v kancelářích u tlačítek a u počítačů
Větší informovanost prostřednictvím masových médií .
Vojna alespoň na tři měsíce, osvěta společnosti ohledně této problematiky.
Vúuka na základních, dáleodborných učilištích, středních, vyšších odborných a vysokých školách- základní a objektivní informace a postupy, žádná propaganda.
Výcvik ve Vyškově
Výchova občana k obraně státu již probíhá na školách. Pokud se pod pojmem "přípravu občana" myslí v konkrétních případech a ve větším zapojení. Je nutné větší informovanost občanů o stávajících problémech a možných důsledcích na stát, a jak se občan může zapojit.
Vymývání mozků , v tom, že musí chránit stát.
výuka na středních školách, možná jednosemestrální předmět na vš, nějaké pořady v tv, dostat to do povědomí občanů
Vzdelavani ve skolach, obecne pro vsechny, pro zajemce i odborne kurzy a vycviky
Vzhledem k tomu, že se v tomhle tématu moc nevzdělávám a nevím, co taková příprava občana může obsahovat, nejsem si jistá, jak by měla probíhat. V prvé řadě by se mělo o tomhle více komunikovat, jelikož se to jednou může stát našim denním tématem a lidi nebudou vědět, co si pod tím mají představit a jak na danou situaci reagovat.
základní informace pro žáky a studenty ve školách, dobrovolné branné kurzy
Základní vojenská příprava
Základní vojenská příprava nebo alespoň kurzy a cvičení. V případě velké proškolenosti a vycvičenosti obyvatelstva by bylo možno přejít na švýcarský model armády vedle stálé profesionální armády.
Zakladni vycvik sebeobrany a zakladni kurz prežití
zefektivnění základní vojenské služby - 4 mesíce cca, pro všechny ( zkombinovat nejlépe prvky branné povinosti Izraele a švýcarska,
Zvyšování povědomosti o této oblasti, zajištění základních potřebných činností k možnosti obrany státu.
23. U každé položky prosím označte míru nebezpečí (jak vnímáte daný jev jako ohrožující bezpečnost ČR), a to na stupnici 1-5, kde 1 = malé nebezpečí, 5 = maximální nebezpečí:
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Nestabilita, regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí | 2.562 | 1.523 |
Terorismus | 3.262 | 1.562 |
Šíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů | 2.915 | 1.631 |
Kybernetické útoky | 4.015 | 0.907 |
Negativní aspekty mezinárodní migrace | 3.585 | 1.397 |
Extrémismus, nárůst napětí mezi etniky, sociální napětí | 3.492 | 1.327 |
Organizovaný zločin | 3.185 | 1.151 |
Ohrožení funkčnosti kritické infrastruktury | 3.154 | 1.222 |
Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie | 3.446 | 1.355 |
Pohromy (přírodní, lidskou činností, jiné) | 3.077 | 1.425 |
Šíření infekčních nemocí s pandemickým potenciálem | 3.6 | 1.348 |
24. A nyní prosím ohodnoťte Vaši informovanost v dané problematice, na stupnici 1-5, kde 1 = velmi nedostatečná vzdělanost, 5 = vynikající vzdělanost
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Nestabilita, regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí | 2.862 | 1.181 |
Terorismus | 3.215 | 0.984 |
Šíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů | 2.615 | 1.114 |
Kybernetické útoky | 2.938 | 1.165 |
Negativní aspekty mezinárodní migrace | 3.131 | 1.052 |
Extrémismus, nárůst napětí mezi etniky, sociální napětí | 3.008 | 1.085 |
Organizovaný zločin | 2.592 | 1.226 |
Ohrožení funkčnosti kritické infrastruktury | 2.638 | 1.385 |
Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie | 2.7 | 1.164 |
Pohromy (přírodní, lidskou činností, jiné) | 3.162 | 1.228 |
Šíření infekčních nemocí s pandemickým potenciálem | 3.146 | 1.109 |
25. Měla by se podle Vás obnovit rozšířená branná výuka ve škole, jako tomu bylo dříve (tj. vzdělávání, pravidelná branná, pochodová cvičení apod.)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 52 | 40 % | 40 % |
spíše ano | 45 | 34,62 % | 34,62 % |
spíše ne | 22 | 16,92 % | 16,92 % |
určitě ne | 11 | 8,46 % | 8,46 % |
26. Jak hodnotíte pojetí roli občana při obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše nedostačující | 68 | 52,31 % | 52,31 % |
spíše dostačující | 40 | 30,77 % | 30,77 % |
zcela nedostačující | 12 | 9,23 % | 9,23 % |
zcela dostačující | 10 | 7,69 % | 7,69 % |
27. Zde můžete svoji odpověď doplnit (proč je nebo není podle Vás role občana při obraně státu tak, jak je aktuálně vymezena, dostačující nebo nedostačující?):
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Důležitější je diplomacie a funkční krizové plány. Nemám pocit, že by to bylo potřeba.
..xjyka
Aktualne spise nedostacujici
Aktuálně vymezena je možná dobře, spíše narážím na reálnou ochotu obyvatelstva spolupracovat pro společný záměr.
Asi moc lidí neví, co to obnáší
celková vzdělanost i fyziká zdatnost populace výrazně klesá
Chybějící prezenční služba, a malo peněz do resortu obrany.
Je plně dostačující
Jen malá část obyvatelstva má navyky a informace o zvládání kritických situací. Média demonizují zbraně a shazuji ty, kteří k nim mají vztah. To vše v rámci boje proti ozbrojenym občanům napříč EU a USA.
Malý prostor věnovaný této problematice, naprostý obrat po roce 1989, všechno spojené s komunismem automaticky špatné.
Mladí lidé v této problematice nemají přehled o aktuálnosti a neznají současné poměry
Myslím si, že z hlediska právního vymezení a koncepcí, které stát má, je to OK.
Naprosté spolehnutí se na nedostatečnou armádu a tím neaktivita a nezájem většiny občanů. Lidé jsou neinformovaní.
Nedostačující
Nedostatečné financovaní a forma výcviku aktivních záloh.
Není v té otázce chyba?
netuším
netuším, jak přesně je NYNÍ definována role "Občana při obraně státu" proto to hodnotím jako nedostačující.
nevím
Opomíjená stránka ve všeobecném vzdělání.
Po zrušení povinné vojenské služby lidé mírně "zvlceli", menší uznávání autorit a někteří lidé vnímají AČR jako žoldáky ve službách zahraničních mocností a zároveň nepovažují armádu za důležitou, což je samo o sobě znepokojující.
Profesionální armáda musí být doplněna občany, jinak nebude obrany schopna
Propaganda odmítá nebo zesměšňuje brannou výchovu a vojenskou službu, ve skutečnosti se režim bojí dát občanům do rukou zbraně a v případě svého ohrožení spoléhá na cizí bodáky.
Protože driv byla větší hodinova dotace v rámci vzdělávání na ZŠ a dale probihala cvičení v rámci zaměstnání podle toho jak se vše měnilo v průběhu času, ale tohle nyni chybí.
Tak jelikož v ČR nemáme povinnou vojnu tak nevidím důvod, proč by se většina lidí pokud nechce o obranu státu nějak zajímala
Upřímně dnešní mladí např kluci kolem 18 let nedokážou ani rozdělat oheň... Nebo nést odpovědnost za své činy. Nemají k ničemu respekt ani úctu.
ve stávající podobě je toto nedostačující - kaž´dý druhý zná svá práva, ale ne své povinosti.
Většinu lidí to nezajímá
Vymezena dostatečně, jen chybí jakákoliv příprava či přehled o stavu branců.
Vzhledem k chovani primarnich brancu 18-30let je nesmyslna
Zrušená povinná základní vojenská služba. Nedostatečná výuka o tomto tématu na školách. Prapodivně vedené smýšlení občanů od revoluce (hesla typu “mír a láska”, nemám nic proti míru a lásce, ale kopretinou nikdo republiku neochrání).
Zrušením branné výchovy a následně povinné vojenské služby nemá velká část národa ponětí jaká je jejich povinnost, resp. necítí ani potřebu stát bránit.
Žádné plošné vzdělávání občanů
28. Riziko vzniku a rozvoje válečného konfliktu v současné době stále panuje. Válečný konflikt nemusí být pouze „klasický“, v podobě války, v níž fyzicky bojují vojáci. Rizikem jsou i další formy boje, které jsou spojeny s užíváním moderních technologií (šíření dezinformací v kyberprostoru, ekonomické sankce, embarga, teroristické aktivity atd.). Vznik jakého typu válečného konfliktu považujete v současné době za více pravděpodobný?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
moderního, v němž dominuje užívání prostředků spojených s moderními technologiemi | 117 | 90 % | 90 % |
klasického, v němž fyzicky bojují vojáci | 13 | 10 % | 10 % |
29. Jak hodnotíte obranu České republiky proti kybernetickým útokům (např. na státní organizace, samosprávu, nemocnice)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše špatná | 69 | 53,08 % | 53,08 % |
spíše dobrá | 34 | 26,15 % | 26,15 % |
velmi špatná | 27 | 20,77 % | 20,77 % |
30. Z uvedených rizik vyberte prosím jedno, které považujete za nejvíce nebezpečné pro rozpoutání válečného konfliktu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
užívání nekonvenčních prostředků válčení, jakými jsou např. zpravodajské dezinformační akce, politický a ekonomický nátlak, kybernetické útoky na stát | 53 | 40,77 % | 40,77 % |
nestabilita v euroatlantickém prostoru (spory ekonomické, politické, etnické) | 22 | 16,92 % | 16,92 % |
terorismus | 17 | 13,08 % | 13,08 % |
negativní aspekty mezinárodní migrace (nelegální migrace, sociální napětí vlivem migrace) | 17 | 13,08 % | 13,08 % |
šíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů (balistické střely) | 13 | 10 % | 10 % |
šíření infekčních chorob s pandemickým potenciálem | 8 | 6,15 % | 6,15 % |
31. V souvislosti s koronavirem, ale i dalšími riziky bezpečnosti státu, se na internetu šíří mnoho dezinformací. Jaký je Váš postoj k dezinformacím, které se na internetu šíří a ohrožují bezpečnost státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
velmi odmítavý | 65 | 50 % | 50 % |
spíše odmítavý | 56 | 43,08 % | 43,08 % |
spíše vstřícný | 9 | 6,92 % | 6,92 % |
32. Jak podle Vás může občan rozpoznat dezinformaci na internetu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše obtížně | 75 | 57,69 % | 57,69 % |
spíše snadno | 33 | 25,38 % | 25,38 % |
velmi snadno | 12 | 9,23 % | 9,23 % |
velmi obtížně | 10 | 7,69 % | 7,69 % |
33. Měl by stát posílit strategii proti šíření dezinformací v médiích?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 70 | 53,85 % | 53,85 % |
spíše ano | 34 | 26,15 % | 26,15 % |
spíše ne | 15 | 11,54 % | 11,54 % |
určitě ne | 11 | 8,46 % | 8,46 % |
34. Existuje poučka: „Získejte v cizí zemi pár politiků, pár médií a vlivných finančníků – a tu zemi dostanete pod kontrolu“. Souhlasíte s tímto výrokem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 68 | 52,31 % | 52,31 % |
určitě ano | 40 | 30,77 % | 30,77 % |
spíše ne | 19 | 14,62 % | 14,62 % |
určitě ne | 3 | 2,31 % | 2,31 % |
35. Vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
muž | 72 | 55,38 % | 55,38 % |
žena | 58 | 44,62 % | 44,62 % |
36. Jaký je Váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
18-29 let | 67 | 51,54 % | 51,54 % |
30-39 let | 35 | 26,92 % | 26,92 % |
40-49 let | 20 | 15,38 % | 15,38 % |
50-59 let | 7 | 5,38 % | 5,38 % |
60-69 let | 1 | 0,77 % | 0,77 % |
37. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vysokoškolské | 60 | 46,15 % | 46,15 % |
střední s maturitou | 55 | 42,31 % | 42,31 % |
střední bez maturity | 7 | 5,38 % | 5,38 % |
základní | 4 | 3,08 % | 3,08 % |
vyšší odborné | 4 | 3,08 % | 3,08 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.