Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Senioři a média
Senioři a média
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Monika Motáňová |
---|---|
Šetření: | 16. 11. 2009 - 16. 12. 2009 |
Počet respondentů: | 200 |
Počet otázek (max/průměr): | 18 / 15.97 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 66,8 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:24 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážená paní, vážený pane,
dovoluji si Vás požádat o vyplnění tohoto dotazníku, který slouží k získání údajů pro diplomovou práci na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně v oboru Sociální pedagogika na téma Vliv médií na prezentaci seniorů ve společnosti.
Veškeré informace slouží ke studijním účelům a při jejich interpretaci bude zachována anonymita.
Děkuji za Váš čas a ochotu spolupracovat. Bc. Monika Kullašová
Odpovědi respondentů
1. Myslíte si, že média hovoří nebo píší o seniorech…?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
přiměřeně | 87 | 43,5 % | 43,5 % |
spíše málo | 76 | 38 % | 38 % |
málo | 21 | 10,5 % | 10,5 % |
spíše hodně | 12 | 6 % | 6 % |
hodně | 3 | 1,5 % | 1,5 % |
vůbec | 1 | 0,5 % | 0,5 % |
2. V jaké souvislosti podle Vás jsou senioři v médiích zmiňováni? (uveďte max.3 odpovědi)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
trestná činnost spáchaná na seniorech (násilí, krádeže) | 143 | 71,5 % | 71,5 % |
ekonomické problémy spojené se životem seniorů (bydlení, finance…) | 139 | 69,5 % | 69,5 % |
téma zdraví a zdravotní stav | 109 | 54,5 % | 54,5 % |
kulturní a společenské akce pořádané pro seniory | 30 | 15 % | 15 % |
celoživotní vzdělávání | 16 | 8 % | 8 % |
jiné | 9 | 4,5 % | 4,5 % |
3. Nejvíce se o seniorech hovoří/píše v… (pouze 1 odpověď)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
televize | 126 | 63 % | 63 % |
tisk seriozní | 31 | 15,5 % | 15,5 % |
rádio | 27 | 13,5 % | 13,5 % |
internet | 9 | 4,5 % | 4,5 % |
tisk bulvární | 7 | 3,5 % | 3,5 % |
4. Co ve Vás vyvolávají informace o seniorech v médiích (maximálně 2 odpovědi)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
neutrální pocity | 89 | 44,5 % | 44,5 % |
soucit | 55 | 27,5 % | 27,5 % |
hněv spojený s informacemi poskytovanými médii | 37 | 18,5 % | 18,5 % |
pohoršení | 28 | 14 % | 14 % |
uspokojení | 21 | 10,5 % | 10,5 % |
žádné pocity | 18 | 9 % | 9 % |
hněv na seniory | 14 | 7 % | 7 % |
radost | 7 | 3,5 % | 3,5 % |
5. Mají podle Vás média vliv na prezentaci seniorů (představování jejich života, aktivit, problémů, názorů, postojů a zkušeností seniorů ostatním lidem ve společnosti) ?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 152 | 76 % | 76 % |
nevím | 28 | 14 % | 14 % |
ne | 20 | 10 % | 10 % |
6. Jaký mají podle Vás média vliv na utváření postojů a názorů společnosti o seniorech?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše velký | 88 | 44 % | 44 % |
spíše malý | 56 | 28 % | 28 % |
velký | 39 | 19,5 % | 19,5 % |
malý | 15 | 7,5 % | 7,5 % |
žádný | 2 | 1 % | 1 % |
7. Jakým způsobem podle Vás ovlivňují média postoje a chování mladé generace k seniorům (pouze 1 možnost)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
důležitější jsou zkušenosti než vliv médií | 74 | 37 % | 37 % |
mladí lidí jsou nevšímaví, neteční | 51 | 25,5 % | 25,5 % |
média negativně zkreslují jejich názory a chování | 43 | 21,5 % | 21,5 % |
mladí lidé jsou vstřícnější a ochotnější pomoci, tolerantnější | 17 | 8,5 % | 8,5 % |
média neovlivňují postoje a chování | 12 | 6 % | 6 % |
jiné | 3 | 1,5 % | 1,5 % |
8. Myslíte si, že by o seniorech a jejich životě měla média mluvit?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
více | 113 | 56,5 % | 56,5 % |
jako dosud | 78 | 39 % | 39 % |
méně | 9 | 4,5 % | 4,5 % |
9. Na která témata, týkající se seniorů, by se měla média více zaměřit (vyberte více možností)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
životní zkušenosti | 113 | 56,5 % | 56,5 % |
soužití s mladší generací | 110 | 55 % | 55 % |
aktivní život | 102 | 51 % | 51 % |
úspěchy seniorů | 88 | 44 % | 44 % |
organizace zabývající se péčí o seniory | 66 | 33 % | 33 % |
kulturní akce pro seniory | 64 | 32 % | 32 % |
trestná činnost páchaná na seniorech (krádeže, násilí) | 44 | 22 % | 22 % |
produkty pro seniory (potravinové doplňky, pomůcky, knihy, spotřební zboží) | 42 | 21 % | 21 % |
jiné | 5 | 2,5 % | 2,5 % |
10. Myslíte si, že by se měli senioři více zapojit do prezentace v médiích?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 125 | 62,5 % | 62,5 % |
nevím | 54 | 27 % | 27 % |
ne | 21 | 10,5 % | 10,5 % |
11. Pokud ano, tak jakým způsobem (vyberte více možností)?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pořady o soužití generací | 101 | 70,14 % | 50,5 % |
časopisy věnované radám a zkušenostem seniorů | 61 | 42,36 % | 30,5 % |
pořady o životě seniorů v různých pobytových organizacích a stacionářích | 60 | 41,67 % | 30 % |
novinové přílohy o životě seniorů | 49 | 34,03 % | 24,5 % |
více anket a dotazníků pro seniory | 24 | 16,67 % | 12 % |
jiné | 10 | 6,94 % | 5 % |
nic | 1 | 0,69 % | 0,5 % |
12. V hlavních zprávách většiny televizních stanic jsou moderátoři a reportéři mladí lidé. Ve většině reklam se objevují také mladé a krásné ženy a muži. Proč si myslíte, že se senioři neobjevují v televizi častěji (vyberte více možností)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nejsou tolik atraktivní | 157 | 78,5 % | 78,5 % |
vysoká fyzická a psychická zátěž – nezvládli by pracovní zátěž | 61 | 30,5 % | 30,5 % |
nezájem ze strany seniorů | 32 | 16 % | 16 % |
jiné | 20 | 10 % | 10 % |
13. Chtěli byste něco dodat k tématu Vliv médií na prezentaci seniorů ve společnosti?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Bože, za co se dneska dávají tituly.
Celá společnost je prezentací v médiích ovlivňována... je třeba více dobrých zpráv...
Jestl nebudou děti již v rodinách vedeny k toleranci a ústě k seniorům, nepomůže žádný vliv médií.
Každý člověk, i ten nejmladší, bude jednou seniorem. Nějak si to dnešní mladí členové společnosti neuvědomují a budou pak velmi překvapení, že o ně není zájem, až sami zestárnou.Je to nebezpečná vyhlídka a bylo by třeba s tím urychleně něco udělat, jinak je čeká smutné stáří a vzpomínky na to, když byli mladí, jak jim to v životě šlo. Na moudrost starších by se mělo hodně vsázet a ne zatracovat nebo přehlížet.Úžasná myšlenka je spuštění webu pro seniory, kde se mohou představovat ( a když přejdeme kytičky, buchtičky,apod.) nalezneme zde hodně zkušeností a moudrosti. Nebo časopisy pro seniory, školy a další vzdělávání. K tomu,aby těch médií pro seniory bylo více, může přispět každý, i ten senior. Chytří mladí lidé to už asi pochopili, připravují se tak i na své stáří a seniorům jsou nakloněni.
Lidé, kteří prošli persekucí a nacismem, ale i komunismem, by měli být zváni k besedám, zejména na školách, ale i různých OS. Chtěl bych poděkovat ČT 2 za pořad "Neznámí hrdinové" 9.12. v 9:10. Podobným životním příběhům by měla být věnována pravidelně alespoň 1hodina týdne v ČT i rozhlase.
mám pocit, že probírání páchání trestné činnosti na seniorech v médiích spíše slouží k inspiraci pachatelům a ne jako prevence pro ostatní seniory...smutné
média by měla ukázat mladým jak se ke starým lidem mají chovat, jednou budou taky staří!
Média by se měla také zajímat o opačné chování. Tím myslím jak se senioři chovají k ostatním lidem a nejen jak se chováme "my" k nim...
Média jsou velmoc. A seniori jich nezajímají, pokud to nenese biznys.
Media, ale nie len media ale aj ine organizacie by mali viac zapajat do verejneho zivota seniorov, ved predsa zivot nekonci dosiahnutim veku 60 rokov a odchodom do dochodku. Mnoho z nich ma vtedy zrazu vela casu a urcite by radi privitali aktivitu rozneho druhu. Mozno im uz sily tak nestacia, ale mnohym rozum funguje a hlavne, urdzuje ich to pri psychickej sile a zdatnosti.
Média, bohužel včetně veřejnoprávních, vytvářejí ve vědomí mladé a mladší generace dojem, že produktivně pracující "živí" seniory a že tudíž jsou senioři na obtíž. Je to ono neustále opakované, kolik seniorů na penzi "živí" jeden produktivně pracující. Je to neetické a nemá to s objektivní informovaností nic společného, ani s přirozenou společenskou solidaritou mezi generacemi. Ostatně to zapadá do současné vlčí, kapitalistické společnosti.
Myslím si, že se média věnují seniorům tak akorát...Občas si ráda poslechnu kdo co ve svém životě dokázal atd. ale nemusí toho být zase moc. Hlavně nemám ráda když si senioři stěžují na mladou generaci, přijde mi to skoro jak závist.
Myslím, že by se měla dát příležitost samotným seniorům k prezentaci, existuje mnoho aktivních strarých lidí, kteří nejen něco dokázali, ale stále dokazují, nejen ve svých profesích, ale třeba v péči o jiné lidi případně zvířata. Nekonečná prezentace seniorů coby chudých závistivých nenávistných/ hloupých důchodců dobývajících se do Lídlu a mydlící se hůlkami v dopravních prostředcích je nepravdivá, hloupá a urážlivá i pro ty mladší. jenže těm málokdy dojde, že za pár desítek let se tak bude psát o nich... otázka č. 3 - odpověď jen odhaduji, žiji již čtvrtým rokem v zahraničí, takže kromě internetu nemám ten správný přehled
Myslím, že ve vedení médií převládá názor: Tohle neprodává (čas, tisk, reklamu)! A novináři všeho druhu raději sahájí po "tahácách" - šlágrech, mladí s mladými si více rozuméí. Dnes u nás vládnou "středňáci" a ti mají seniory za generaci, která za sebou má totalitu a ničemu novému nerozumí. Škoda! A omyl!
Na Praze 2 je vysílání,které je svým obsahem jako stvořeno pro seniory a mám ověřeno,že je seniory hodně tato stanice poslouchána.V ČT je to jen hodina týdně a je to pel mel,ne moc povzbuzující.Soukromé TV se drží velmi převážně/nechci použít slovo JEN /.Z mých zkušeností jsou senioři z medií spíš rotrpčeni.
ne
ne
ne
ne
Neustálé zdůrazňování toho, že senioři zatěžují státní rozpočet, nepřispívá k dobrým mezigeneračním vztahům. Jako kdyby dnešní mladí neměli bý také jednou seniory.
Odpovědní činitelé státu mají více přemýšlet o výši prostředků poskytovaných všem seniorům za jejich práci konanou v produktívním věku. Srovnání příjmů seniorů u nás se sousedy nejen v Německu napovídá, že není něco v pořádku. Diskuze na toto téma ve sdělovacích prostředcích by jistě velmi obohatila jejich názor. Stávající situace je až trestuhodná, neboť se k tomu prakticky ani nediskutuje z obav odhalení velké odlišnosti, U nás to navozuje stav nuzného žití již i ve skupinách příjmů, které jsou běžně v médiích označovány za průměrné. Pak by jistě i senioři k častější prezentaci na veřejnosti byli i aktivnější než dosud.
Podle mě média nemají až takový vliv sami o sobě že se někde něco napíše.Aby to mělo účinek měl by být pořad kde senioři popisují svůj život,finance,vztahy s rodinou,kvalitě života,aktivitě....aby si ostatní udělali obrázek.Teprve pak můžou pomoci.
Postavení seniorů ve společnosti i v médiích se bude podle mě lepšit přirozeně spolu s tím, jak jich přibývá a jsou aktivnější. Mimochodem, při sledování prezentace seniorů v médiích nezapomínejme, že lidé seniorského věku jsou mezi politiky, hvězdami popové hudby, herci, ... Jejich prezentace v médiích není nijak diskriminační nebo předpojatá.
Prezentuje se ve většině případů jen to negativní, jak jsou senioři neopatrní, naivní na druhé staraně jimi samotnými - špatné sociální zabezpečení, nedostatek finančních prostředků na léky, bydlení ... a pak jsou okradeni o několika tisícové částky.
Tradiční obraz seniorů je již passé, přesto je většina médií prezentuje značně zkresleně a bez citu - v jejich neprospěch.
v médiích se často píše, jak na nás stát doplácí.
V televizi jsou senioři vidět hlavně v reklamě na inkontinenci.
14. Jaké je vaše povolání?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ostatní povolání | 132 | 71,74 % | 66 % |
bezprostřední práce se seniory | 27 | 14,67 % | 13,5 % |
spojené s médii, žurnalistikou | 25 | 13,59 % | 12,5 % |
15. Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vysokoškolské | 83 | 42,56 % | 41,5 % |
Střední s maturitou | 77 | 39,49 % | 38,5 % |
Střední odborné - výuční list | 17 | 8,72 % | 8,5 % |
Vyšší odborné | 14 | 7,18 % | 7 % |
Základní | 4 | 2,05 % | 2 % |
16. Jaký je váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [20-40let → otázka č. 18, 40-60let → otázka č. 18, 60 a více let → otázka č. 17].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20-40let | 118 | 59 % | 59 % |
60 a více let | 44 | 22 % | 22 % |
40-60let | 38 | 19 % | 19 % |
17. Pokud jste ve věku 60 a více let, prosím vyplňte, zda bydlíte sami nebo v domácnosti s rodinou?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
bydlím s rodinou | 23 | 52,27 % | 11,5 % |
bydlím sám/sama | 21 | 47,73 % | 10,5 % |
18. Jakého jste pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 130 | 65 % | 65 % |
muž | 70 | 35 % | 35 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.