Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Sexuální výchova - v rodině nebo ve škole?
Sexuální výchova - v rodině nebo ve škole?
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Ivana Hýnová |
---|---|
Šetření: | 10. 10. 2011 - 09. 11. 2011 |
Počet respondentů: | 378 |
Počet otázek (max/průměr): | 12 / 11.57 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 69,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:30 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Milí respondenti,
prosím o maximálně 5 minut Vašeho drahocenného času na vyplnění mého dotazníku. Jeho výsledky budou použity v diplomové práci na téma Sexuální výchova v 8. a 9. třídách základních škol, která se snaží zjistit, zda mladí lidé upřednostňují sexuání výchovu v rodině nebo ve školním prostředí, a Vy si je budete moci taktéž prohlédnout na těchto stránkách.
Dotazník je určen pro respondenty v rozmezí 10 až 26 let.
Předem velice děkuji za Váš čas!
Ivana
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 295 | 78,04 % | 78,04 % |
muž | 83 | 21,96 % | 21,96 % |
2. Věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
21 - 26 let | 193 | 51,06 % | 51,06 % |
16 - 20 let | 163 | 43,12 % | 43,12 % |
10 - 15 let | 22 | 5,82 % | 5,82 % |
3. Nejčastějším zdrojem informací týkající se sexuální výchovy pro mě je/jsou (byl/byli):
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
kamarádi | 236 | 62,43 % | 62,43 % |
internet | 199 | 52,65 % | 52,65 % |
rodiče | 119 | 31,48 % | 31,48 % |
knihy | 101 | 26,72 % | 26,72 % |
učitelé | 64 | 16,93 % | 16,93 % |
časopisy | 9 | 2,38 % | 2,38 % |
časopis | 3 | 0,79 % | 0,79 % |
dívčí časopisy | 2 | 0,53 % | 0,53 % |
sourozenci | 2 | 0,53 % | 0,53 % |
vlastní skušenosti | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
sourozenec | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Přítelkyně | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Vlastní zkušenosti | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
gynekolog | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
školní besedy s externími odborníky | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Netopeeři | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
časopis Bravo, Bravo Girl :-) | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
časopisy typu Bravo či Dívka | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Na tuhle otázku nebudu odpovídat. | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
hlavně já sama | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
nevím | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
televize | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
4. Nejraději bych informace získával/a:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
od rodičů | 156 | 41,27 % | 41,27 % |
od kamarádů | 137 | 36,24 % | 36,24 % |
z internetu | 128 | 33,86 % | 33,86 % |
od učitelů | 99 | 26,19 % | 26,19 % |
to mi je jedno | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
knihy, časopisy | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od někoho mimo školu, dostatečně včas | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
odborníkem :) | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
tak jak jsem je získala mi vyhovuje | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Od odborníků | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
volně přístupné brožury o sex.výchově | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
ve škole | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z odborné literatury | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Z vlastní zkušenosti | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Na tuhle otázku nebudu odpovídat. | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
to je vcelku jedno. | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
nevím od koho | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
vím snad vše | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
školený externí pracovník | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
ze všech zde uvedených | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z prednasek | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z knih | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Odoborné texty, semináře atd. | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
sourozenců | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
knihy | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
přítele | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z tisku | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
5. Mluví (mluvili) se mnou rodiče o sexualitě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO, otevřeně a bez zábran → otázka č. 6, ANO, ale není (nebylo) jim to příjemné → otázka č. 6, velmi málo, jen o tom nejnutnějším → otázka č. 6, NE, nikdy → otázka č. 7].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
velmi málo, jen o tom nejnutnějším | 148 | 39,15 % | 39,15 % |
ANO, otevřeně a bez zábran | 115 | 30,42 % | 30,42 % |
NE, nikdy | 68 | 17,99 % | 17,99 % |
ANO, ale není (nebylo) jim to příjemné | 47 | 12,43 % | 12,43 % |
6. Jak se při takovém rozhovoru cítím (jsem se cítil/a) ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne zcela příjemně | 191 | 61,61 % | 50,53 % |
uvolněně, bez ostychu | 72 | 23,23 % | 19,05 % |
velmi nepříjemně a napjatě | 47 | 15,16 % | 12,43 % |
7. Uvítal/a bych, aby se mnou rodiče více řešili otázky týkající se sexuality?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE, stydím se a raději si informace zjistím jinde | 149 | 39,42 % | 39,42 % |
NE, nepotřebuji o tomto tématu nic vědět | 100 | 26,46 % | 26,46 % |
ANO, měl/a bych spoustu otázek | 67 | 17,72 % | 17,72 % |
je mi to jedno | 62 | 16,4 % | 16,4 % |
8. Řeší (řešil) se mnou v hodinách učitel otázky týkající se sexuality?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO, pravidelně → otázka č. 9, ANO, občas → otázka č. 9, jen okrajově to nejdůležitější → otázka č. 9, NE, nikdy → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jen okrajově to nejdůležitější | 180 | 47,62 % | 47,62 % |
NE, nikdy | 93 | 24,6 % | 24,6 % |
ANO, občas | 87 | 23,02 % | 23,02 % |
ANO, pravidelně | 18 | 4,76 % | 4,76 % |
9. Jak se při takovém rozhovoru cítím (jsem se cítil/a)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne zcela příjemně | 152 | 53,33 % | 40,21 % |
uvolněně, bez ostychu | 112 | 39,3 % | 29,63 % |
velmi nepříjemně a napjatě | 21 | 7,37 % | 5,56 % |
10. Chtěl/a bych (chtěl/a jsem) zařazení více učiva sexuální výchovy do školní výuky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 254 | 67,2 % | 67,2 % |
NE, ve škole toto téma probírat nechci | 67 | 17,72 % | 17,72 % |
NE, stačí mi informace od rodičů | 35 | 9,26 % | 9,26 % |
NE, takové informace nejsou potřeba | 22 | 5,82 % | 5,82 % |
11. Nejpříjemnější pro mě je (bylo) získávání informací týkající se sexuality:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
od učitele v kolektivu žáků | 145 | 38,36 % | 38,36 % |
mezi čtyřma očima od rodičů | 121 | 32,01 % | 32,01 % |
od kamarádů | 13 | 3,44 % | 3,44 % |
nic | 11 | 2,91 % | 2,91 % |
Internet | 9 | 2,38 % | 2,38 % |
mezi čtyřma očima od učitele | 7 | 1,85 % | 1,85 % |
Z internetu | 5 | 1,32 % | 1,32 % |
kamárádi | 4 | 1,06 % | 1,06 % |
přítelkyně | 2 | 0,53 % | 0,53 % |
od kamarádky | 2 | 0,53 % | 0,53 % |
od kamarádek | 2 | 0,53 % | 0,53 % |
kamarádka | 2 | 0,53 % | 0,53 % |
Od starších sourozenců | 2 | 0,53 % | 0,53 % |
z vlastní skušenosti | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od sourozence | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
mezi čtyřma (šesti, osmi) očima od kamarádů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
mezi čtyřma očima od kamarádů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z časopisů a knih | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
rovnou v praxi | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
někdo mimo školu | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Časopisy, internet | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od kamrádů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
nevím | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od kamarádů, sourozence, rodičů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Samostatně | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Y vlastních zkušeností | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Z internetu,od kamarada profika! | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
internet, kámoši | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z vlastních zdrojů (např.internet, knihy,...) | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z internetu a kamarádů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
společné vzdělávací video v hodinách | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od rodičů a na seminářích | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
chodím na SZŠ, takže o tom vím mnohem více | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Internet, brožury apod. | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
kombinace odpovědí | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od starších kamarádů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
jen v kolektivu kamarádů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od učitele v kabinetu | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
samovzdělávání | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od přátel | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z časopisů. internetu | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z knih | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
sama ze spolehlivych internetovych zdroju | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
přátelé | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
vlastní zkušenost | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
Na tuhle otázku nebudu odpovídat. | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
když na to přišla řeč | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od nikoho | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
sama | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
knihy | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z časopisů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z odborných publikací | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
o samotě z internetu | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
na internetu | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
mezi kamarádkami | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
sám | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
v partě kamarádů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
vlastní zkušenosti | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
od sourozenců | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z knih a časopisů | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
odborné internetové poradny,diskuse. | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z vlastních zkušeností | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z vlastní zkušenosti | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
ani jedno | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
z tisku | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
samostatným vyhledáváním | 1 | 0,26 % | 0,26 % |
12. Zdůvodni svůj výběr v otázce č. 11 (Proč je to pro Tebe nejpříjemnější?)
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
-
-
- ke kamarádům můžu být upřímná, vědí jaká jsem a nemusím nic zastírat a mohu s nimi mluvit otevřeně
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
!
.
...
...
...
...
...
...
...
"jedeme v tom společně" :)
a to pouze proto, že sex. výchovu ve škole jsme neměli... jinak si myslim, že by to pro mě bylo příjemnější.
anonimita
anonymita
anonymita
Anonymita
Anonymita davu
Asi je u toho člověk míň na očích.
asi to tak má být
Bavit se o sexualitě se svými nejbližšími mi přijde naprosto zcela normální. Asi proto je to pro mě nejpříjemnější způsob získávání informací na toto téma.
bhn
Byla mezi náma vytvořena důvěra. Mohla jsem jim absolutně věřit a nebýát se, že mé důvěry nějak zneužijí.
Bylo divné se o tom bavit s rodiči
Bylo příjemné zjistit, že ne každý ví všechno, že to nezajímá pouze mne atd.
bylo to bez předsudků
bylo to interaktivní
bylo to nestranné ..
Bylo to v dětství důvěřovala jsem jim, byli můj vzor. Bylo to přirozené.
bylo to v pohode
Cítila jsem se příjemněji
Cítím se klidně, jsem v pohodě, nestydím se.
Citim se tak líp když mam okolo sebe lidi ve stejném věku...
cítím se trapně
citlivé téma
co já vim, přijde mi to trapný
Čím víc lidí to člověku řekne,tím je to zajímavější,člověk může mít pak velký rozhled a nebojí se zeptat...
člověk je v davu jakoby anonymní
člověk se nemusí stydět, zjistí si co ho napadne, může si některé pasáže přečíst i víckrát, zamyslet se a udělat si názor, v případě časopisů existují i poradny a podobně
člověk se tolik nestydí, ostatní se kolikrát zeptají na otázku, na kterou bych sama ráda znala odpověď ale nikdy bych se sama nezeptala, takovéto debaty mezi čtyřma očima mi nejsou příjemné
člověk se v kolektivu nemusí stydět,je to nejlepší získávání informací
Člověk splyne s davem a nemusí se aktivně zapojovat do rozhovoru jako jedinec.
dalo se u toho debatovat,více názorů
disrétnost
dozvim se vice
důvěra
h
i když bych si o tom s rodiči chtěla povídat více, zrovna před nimi jsem se styděla, v kolektivu mezi žáky jsem se cítila lépe, pozornost nebyla upírána pouze na mě,
i ostatní se budou ptát, je možné získat odpovědi na otázky, které by mě nenapadly
Informace jsem ziskavala nejvic od rodičů a tak je to správne, protože jsou to blízké osoby, kterým věřím.
Internet - Nejjednodussi, muzu si zjistit cokoliv. Kamarad profik - Sexuolog, muzu se ho zeptat na cokoliv, vzdycky si vedel rady.
Jde o soukromí. Člověk má pak o čem přemýšlet a v konverzaci spíše zapomínám na detaily, přesto časopis či internet mi toho řeknou spousty, nýbrž by mi bylo trapně a musela se ptát ostatních.
je mi s nimi nejlíp
je mi to jedno
je nás na tu situaci (povídání) víc a cítím se tak víc uvolněně, nepříjde mi to pak vůbec trapné
je nás více, a všichni se cítíme divně , tudíž to nespadne jen na jednoho
Je tam hodně informací a mám na to soukromí
Je tam největší důvěra a zároveň souvislost.
Je to beze studu.
je to fajn
je to lejlepší
je to lepší
Je to lepší, protože rodiče nás vychovávají od malička a vědí jak na některé věci zareágujeme. A navíc se před nima nemusíme tolik stydět
je to nejosobnější
Je to nejosobnější a nemusis se stydět
Je to nejpříjemnější, protože si zjistím co sama potřebuji a co mě zajímá a nemusím řešit jak se u toho tvářím a nemusí mi být trapně...
Je to někdo kdo mne vychovává od malička a jsem ve svém prostředí.
je to neosobní
je to neosobní
Je to osobní věc, ale zároven by bylo jistě prospěšné, kdyby se toto vyučovalo i ve škole. Ne každý dostane dostatek informací z domova
Je to osobní, důvěryhodné + rodina je základ a rodiče ti, kteří by měli mít zkušenosti, když jsem na světě (bohužel tomu tak vždycky není..). Rodiče by mě také měli nejlépe znát a nejlépe vědět, co mi kdy říct a jak to podat, abych to dobře vstřebal.
Je to ověřený zdroj, který se tématu věnuje podrobně i z fyziologického hlediska.
Je to povinnost každého rodiče, poučit své dítě o intimních věcech, neříkám že je třeba zacházet do detailu ale základy by dítě mělo znát od rodiče.
je to pro mě nejbližší člověk
Je to pro mě nepříjemnější, protože si můžu sama zjistit to nejdůležítější a necítím se trapně. Navíc internet a knihy jsou poměrně věrohodně a podrobné zdroje.
Je to příjemnější
Je to příliš intimní záležitost.
Je to přirozené.
je to rodina
Je to soukromé
Je to tak lepší,protože se mluví ke všem.
Jedná se o intimní oblast a nejintimnější vztah by spolu měli mít děti a Rodiče... Mimochodem, jelikož jsem přesně na horní věkové hranici Vašeho dotazníku, uvítal bych vykání... ;)
Jednou jdou rodiče mými rodiči a nebojím se jich na cokoliv zeptat. Tyto otázky řeším spíše s mamkou, ne proto, že bych s taťkou nevycházela, ale příjde mi to diskrétnější
Jelikož v praxi se toho člověk přiučí nejvíce.
jsem mezi lidmi, kterych se muzu zeptat na cokoliv
Jsem u toho jen já a rodiče nepotřebuju, aby u toho byl ještě někdo jiný.
jsou intimní věci, se kterými se člověk nerad chlubí
Jsou mi blízké, dobře se známe, nemáme téměř žádná tajemství, máme podobné zkušenosti...
Jsou to lidé, které znám, důveřuji jim.
Jsou to lidé, které znám.
Jsou to moji nejbližší, mám k nim důvěru a vím, že to co jim svěřím si nechají pro sebe.
K rodičům mám důvěru, můžu s nimi o takových věcech mluvit
k rodičům mám největší důvěru a nebojím se s nimi o čemkoliv mluvit otevřeně!
K rodičům máme nejvíce důvěry.
Kamarádům mohu důvěřovat, jsou většinou zkušenější, věc vyloží z více úhlů, a mohu se kdykoliv otevřít.
kamarádům můžu říct vše, nestydím se třeba tak jako před rodiči
kamarádům, se kterými bych toto téma řešila, věřím, a jsem si s nimi v tomto blíže než s rodiči nebo učiteli, pokud jsme podobně staří, můžeme mít podobné zkušenosti které můžeme sdílet
Když je člověku 14, 15, působí vzdělávání pomocí nějakého semináře v kolektivu žáků jaksi uvolněně. I tak jsme se styděli a byli červení až na prdeli, když mezi náma koloval kondom. Proboha. Jakobychom ho neměli v ruce předtím. Ale najednou ta trapná situace, strojená vážnost.
když je žáků na sex. výchově celá třída, většinou učitele neberou moc vážně :D
když mi bylo15 let tak jsem se nepotřebovala o mojí sexualitě bavit s někým jiným než s mojí sestrou a mamkou-tenkrát mi to připadlo divný. A nikemu do teho nic nebylo!!!
Když na to přišla řeč, ve škole, doma.. Je to takové pohodové (bylp) dneska už hodně znám =D
kjhugtfrde
kolektiv
kolektiv se může přidat do diskuze a přitom říci svůj názor, tím jsem získal větší "rozhled" na danou problematiku
Komentář není potřeba...
kruh rodiny
lebo by sme boli viacerí
Mám důvěru k rodičů, a tak se neostýchám zeptat na jakoukoli otázku.
Máme s mamkou dobrý vztah. Je to přirozené, bavit se s ní o věcech tohohle typu.
Mezi čtyřma očima je pro mě probírání s cizí osobou, respektive učitelem, příliš intimní zákežitost, ale je-li nás víc, nepříjemnost se pro mě stírá.
Mezi vrtevníky lidé ztrácí ostych, protože ví, že i oni mají své otázky, potřeby a myšlenky na danou věc. Proto si myslím, že je snažší o tom mluvit s kamarády než s rodiči. A učitel může sloužit jako prostředník k vymezení mantinelů či usměrnění konverzace.
mmm
mohla jsem o tom mluvit otevřeně
Mohu kamarádům věřit, svěřovat se jim a později s nimi probírat své soukromé problémy v této oblasti.
Moji rodiče jsou ze "staré školy" tak se mnou o sexu vůbec nemluvili, tak mi rodiče nahradili v tomto směru učitelky.Byla jsem ráda, že si s námi učitelé povídají otevřeně.Povídat si o tomto tématu v kolektivu kamarádů bylo zajímavé a poučné, ale museli jsme být oddělené od kluků.Přeci jenom jsem se styděla, když se mluvilo o holčičích věcech a když jsem se chtěla na něco osobního zeptat, tak to kamarádky snáze pochopily než kluci.
možnost diskuze
Může se rozjet diskuze, někoho napadají otázky, které mě v tu chvíli ani nenapadnou. Dá se o tématu hovořit i dál v kolektivu, protože všichni jsme slyšeli stejné věci, to ale nevylučuje jiné názory, než ty učitelovi.
Myslím si že mnoha lidem je to příjemější když se poučení nebo výkald zaměří na kolektiv než poze na jednoho jedince.
Myslím si, že člověk se nejvíce uvolní v kolektivu svých vrstevníků a blízkých kamarádů. Vyzradí potom víc a zeptá se i na otázky, na které by se styděl zeptat rodičů či učitele.
Myslím si, že nejlepší je získávat informace od svých vrstevníků.
Na internetu je toho největší množství a zjistím si přesně co chci vědět.
Na tuhle otázku nebudu odpovídat.
Navzájem si z toho děláme legraci,a není nám to tolik nepříjemné
Neb s rodinou máme kamarádský vztah, především s matkou, takže mi to nebylo nepřijemné.
nebudu se citit trapne
Nebyla jsem středem pozornosti sama, ale ve více lidech se člověk v davu ztratil. Nepůsobilo to tak intenzivně na jednotlivce.
Nebyla jsem v tom sama
Necítím se dobře, když se o tom mluví ve třídě, protože tohle je důvěrné a takhle se to probírá vpodstatě na veřejnosti. Já nevím, jak se mám u toho tvářit a mám obavy, že by to mohl nějak zneužít a někde vykládat, že se přitom stydím.
Nedostává mě to tolik do rozpaků.
nechci o tom s nikým mluvit
nejde o osobní kontakt, nemusím se stydět - prostě napíši dotaz do vyhledávacího políčka, je to anonymní
nejdůvěrnější vztah v sexuálních ohledech
nejintimější a velmi příjemné.
nejlepší je přijít si na všechno sám :))
nejméně trapná varianta
nejpříjemnější bylo se zeptat nebo si zjistit sama co jsem potřebovala vědět. Doma nebyl nikdo kdo by to vysvětlil a učitelka všechno vzala hopem.
Nejsem na to sama
nejsem sama ve své zvídavosti, ve větší skupině lidí se lépe schová stud, člověk se v takových tématech dokáže více otevřít při diskuzi, kdy se i ostatní ptají a není v tom sám
nejsem v tom sám
Nejsem zvyklý o tomto problému mluvit stejně jako společnost. Je to téma, které je hodně tabuizované a "nesluší" se o tom hovořit, ale to je špatný přístup.
nejupřímnější informace
nejvíc jim věřím
nejvíce osobní
neměla jsem takové zábrany, trému
nemusi to slyset nikdo j iny :)
nemusim mluvit, jenom poslouchat
nemusím nic poslouchat a mluvit
nemusím se stydět, červenat při pokládání otázek
Nemusím se stydět.
Nemusím se stydět...
není osobní kontakt
Není potřeba udržovat oční kontakt, učitel mluví ke skupině a nikoli pouze ke mně.
není pro mě nijak zvlášť příjemné bavit se o tomto s rodinou či ve škole. Myslím, že mi stačí se to nejdůležitější dozvědět od kamarádů či na internetu a pak už jen získávat vlastní zkušenosti:)
Není tak osobní. Nepřipadám si v tom sama.
není to příliš osobní
není to stresující
neni to tak osobni
neni to tak osobni
Není to tak soukromé.
Není to tolik osobní
Není to tolik osobní, nemusí se člověk tolik stydět, ale je pro něj horší zeptat se na něco, protože jsou kolem spolužáci.
Není zde nikdo navíc. Jen já.
nerada o takových věcech diskutuji s cizími lidmi
Nestyděla bych se tolik, neboť je nás více a učitel by promlouval k celé třídě, kde jsem mnohem více anonymní.
nestyděla jsem se
nestyděla jsem se
nestydím se
Nestydím se a netykej mi :)
nestydím se před nimi
Nestydím se před nimy o takových věcech mluvit.
Nestydím se před nimy. Mohu mluvit otevřeně.
netuším ;-)
neupína se pozornost pouze na mě
nevím
Nevim
nevim
nevim
nevim
nevím
nevím
nevím
nevím
Nevím :DD!
nevím, je to choulostivé téma
Nevím,nepotřebuji vědět více vše jsem se naučila v prváku,teď už víc potřebovat nebudu :)
Nevím.
Nevím..důvěra prostě.
Nikdo jiný se mnou na toto téma nehovořil, nemohu tedy hodnotit ostatní položky.
njelepší je o tom se bavit s příteli
No, v mem pripade to nebyly rodice, ale o 9 let starsi sestrenice (takze tato varianta odpovedi se nejvice priblizuje me odpovedi). Hlavne to musi byt clovek, s kterym se nestydim toto tema probirat. ucitel, ani kolektiv zaku to zrovna neni. I kdyz osveta ohledne dospivani, sexualiti, rozmnozovani atp. byla ve skole vhodne zarazena a byla dle meho nezbytne nutna.
O těchto věcech se nejraději bavím se staršími zkušenějšími kamarády.
O tomhle se s rodiči nedá bavit. Máte je pořád před očima. Učitelé jsou na tohle nejlepší... vše vysvětlí odborně a pak nemáte pocit, že byste se nejraději zahrabali. V kolektivu je to ještě lepší... nemáte pocit, že někdo poučuje přímo vás a když je třídě trapně, prostě se zasmějí a je po problému.
Obecná rozprava, neosobnost..
Od mala jsem měla pocit, že mluvit s někým o sexu je špatné a tak jsem radši informace získávala takto jednostranně. Teď vím, že by to bylo lepší jinak.
Od rodičů a na seminářích proto, protože na některé věci sse rodičů zeptat nechci a tak se je dozvím od odborníků na seminářích.
Odpadá nepříjemné vyzvídání i nervozita na obou stranách
odpadá ostych, přirozená forma kdy mezi sebou mohou i žáci o tématu diskutovat, předávat zkušenosti, názory, oživení výuky, záleží ale na kolektivu
Osobní přístup, vztah, zkušenosti
osobní záležitost, nemusím to řešit ani s někým cizím jednotlivě (učitel) asi se skupinou lidí (spolužáci)
Osobní zkušenosti, důvěra, otevřenost
Otázky k sexualitě a vůbec toto téma je pro mne velmi osobní a soukromé. Proto se při diskusích k tomuto tématu nejraději "schovávám v davu". Na nic se neptám a jen poslouchám.
otázky kladou i ostatní, ...
Otázky týkající se sexuality většinou řeším mezi čtyřma očima se svojí maminkou, ale zároveň mi nevadí, když je u toho taťka. Jsou to moji rodiče, se kterými mám perfektní vztah a tudíž se nemusím stydět mluvit s nimi o čemkoliv.
Otec mi to dobře vysvětlil i s vtipnými poznámkami.
otevřenost názorů, množství úhlů pohledu
pasivní příjem informací
platí to pro všechny ne jen pro mě
Pokud je člověk v dobrém kolektivu, lépe se uvolní a přijímáních informací se stává příjemnějším.
potřebná intimita, kterou jsem cítila při hovoru s matkou, mě zbavila ostychu a mohla jsem se ptát na další doplňující otázky.
prirozene, domaci a mile
pro mě příjemnější atmosféra ve třídě
pro slepičí kvoč
problematika se neupina jen na me
Proč asi?
proč ne.
proste anonymni
proto:)
Protoč
protoč
protoze je to neprijemne pro rodice
protoze si na internetu najdu presne to, co potrebuju, nemusim se pred nikym cerevnat
protože bych se styděl
Protože do témata jsme se zapojovali všichni(:
protože důvěra k sestře je pro mě větší než k mnohým jiným lidem
Protože je nejvíc znám.
Protože je tam se mnou více lidí.
Protože je to ne příliš osobní a není to trapné když se to probírá mezi více lidmi.
Protože je to nejbližší osoba v mém životě.
Protože je to zábavné
Protože jí mám ráda a věřím jí.
Protože jim můžu věřit, a veřím že jedině oni to se mnou myslí opravdu dobře.
protože jim věřím
protože jsem je znala lépe a byli ( a jsou) mi bližší než v podstatě cizí učitel
Protože jsem ráda, když před rodiči nemám žádné tajnosti a hlavně vím, že mi všechno řeknou na rovinu a otevřeně a nebudou se snažit přejít na jiné téma. A pokud přijde nějaký problém či otázka z tohoto okruhu, vím, že mi vždy poradí a podají pomocnou ruku.
Protože jsem se cítila v pohodě a nestyděla se.
protože jsem v tom s kamarádama nebo spolužákama a všichni se nejspíš cítíme stejně
Protože jsou mi nejblíž a důvěřuji jim.
protože jsou mi nejbližší
Protože jsou to lidé s podobnými zkušenostmi, co prožívají to samé, rozumíme si
protože jsou to mí nejbližší lidé ...žádný cizí člověk
Protože jsou to mí rodiče, blízcí lidé.
protože k získávání takových primárních informací nepotřebuji nikoho dalšího
protože mam ke kamardce nejblíže
Protože mám soukromí.
Protože mezi kamarády je uvolněnější prostředí než pouze mezi čtyřma očima
Protože mý rodiče jsou mi nejblžší, proto toto téma bych probírala jedině s nimi.
Protože otázky sexu jsou pro mne dost intimní záležitost.
protože proto :D
Protože před kamarády se nemusím stidět a můžu si o tom vklidu pokecat.
Protože před rodiči se nemám za co stydět a můžem o tom komunikovat zcela otevřeně.
protože před rodiči se nestydím tolik jako před učitelem, který je vlastně úplně cizí člověk
Protože rodiče a učitelé jsou trapní
protože rodiče jsou ty kterým nejvíce věřím.
Protože rodičům věřím a znají mě a já znám je.
protože s kamarádkama můžu probrat hodně věcí bez studu
Protože s kamarády se můžu bavit o všem a alespoň mi poradí, ale příjde mi divný získávat informace od rodičů..
Protože se blbě ptáš. Příjemný je pro mě sex a získávání informací.
protože se nikdo nebaví konkrétně o mně
protože se otázka netýká přímo mě a nejsem v ní středem zájmu
protože se pozornost nevstahovala jen na mě
Protože se s tím člověk dlouho znám a není mi trapné o tom mluvit.
Protože se stydí všichni, ne jen já
protože se známe
Protože si myslím,že když by to bylo mezi čtyřma očima,tak to bude jak pro mě,tak pro toho konkrétního učitele velice nepříjemné,V kolektivu může odpovídat všeobecně a né se zaměřovat na jednoho konkrétního jedince.
protože si s rodičema rozumím z těch možností nejlíp a můžu se jich na cokoli zeptat;-) Ale jinak bych vybrala i možnost mezi čtyřma očima od kamarádů;-) a ještě bych chtěla připsat něco k otázce 7-jedno mi to není,ale není tam odpověď jakou bych dala...S rodičema můžu vážně řešit cokoliv chci a nemyslím si že by to měli se mnou řešit víc, prostě kdykoli něco potřebuju vědět zajdu za nima nebo za kamarádama;-)
Protože svoje spolužáky znám, a je prostě příjemnější diskutovat o tom i s ostatními.
protože to muzu bez problemu brat zabavnou formou
protože učitel je cizí osoba, nemám k ní takový vztah abych se svěřovala s intimními záležitostmi
protože učitelé byli autorita, když už ve škole , tak hromadně a ne mezi 4 ořima
Protože v kolektivu je člověk více anonymizovaný
Protože v tomto případě hovoří vyučující ke kolektivu, ne ke mně jako k individuálnímu jedinci, a necítím se tak trapně.
Protože, rodiče jsou Ty , kteří Ti mohou učit novým věcem
Protože, vím že rodiče to nikomu neřeknou!
Protože, vím že se nikdo nedozví o mých problémech a rodičům rozhodně více důvěřuji, než učitelům apod.
protoženevím a nepřemýšlel jsem o tom
Přátelská diskuze
přece jen rodiče známe a atmosféra je uvolněnější
přeci jenom to je citlivé téma
Před rodiči necítím takový ostych jako před učitelem apod.
při kontaktu mezi čtyřma očima, jsem se styděla
přijde mi řirozené získat tyto informace ve stejném kolektivu, se kterým dostávám v rámci školního vzdělávání i všechny informace ostatní. Důležité je, nedělat kolem toho takové haló, jako se dělá, ale to je asi tím, že daleko větší ostych mají učité před žáky, které mají na toto téma informovat :-)
příliš intimní téma které nechci řešit s cizím učitelem
přirozené
Raději si získám iformace sama, bud z knih nebo internetu popřípadě gynekologa...je mi to příjemnější řešit sama za sebe než to s někym rozebírat...v době když sem začala se sexuálním životem moc kamarádů ještě zkušenosti neměli, proto pro mě bylo lepší jít za rodiči...
Rodiče a učitel mi neřeknou nic navíc
Rodiče byli otevření. Měli (máme) spolu hezký vztah. Byvit se s něma na toto téma je přirozené.
Rodiče jsou mi nejbližší, naprosto jim důvěřuji a můžu se jim se vším svěřit.
Rodiče jsou mi nejbližší.
rodiče jsou nejbližší
Rodiče jsou nejbližší lidé po celý život, proto bych informace nejraději získala od nich. Ráda bych ale, aby to bylo oboustranně příjemné.
Rodiče jsou nejbližší osoby, které mají mít blízký vztah se svými dětmi. Proto by je měli naučit mluvit i o "imtimních" záležitostech.
rodiče jsou rodiče
rodiče jsou rodiče, mamka je pro mě hodně důležitá a vím že je se ji můžu vždycky se vším svěřit...
Rodiče mi to rozumně vysvětlili.
rodiče to stále odkládají.člověk si pak připadá blbě
rodiče znám a vim co od nich mužu čekat
Rodiče znám nejlépe a můžu se jim se vším svěřit.
Rodiče znám přeci jen daleko lépe než kde jakého kamaráda či učitele. Vím, že se na ně mohu kdykoliv spolehnout a obrátit se na ně při řešení jakéhokoliv problému. Jsou starší a předpokládám, že k probírané tématice mají více zkušeností a tudíž i lépe poradí.
Rodičům důvěřuji a můžů jim říct vpodstatě všechno.Navíc je pro mě cennější názor podležený vlastní zkušeností než nějaký učebnicový příklad.
Rodičům nejvíc důvěřuji, nejlíp mě znají. Nicméně školní výchovu bych nepodceňovala. Já mám štěstí na rodiče, se kterými můžu mluvit skoro o všem, to každý nemá, proto jsem pro sexuální výchovu na školách.
rodičům věřím a je to moje rodina, jsou mi nejblížší
Řešit intimní záležitosti je nejlepší mezi přáteli, neboť mohu mluvit zcela otevřeně a bez ostychu.
s nikým se nemluví konkrétně, na nikoho nebyl nátlak
s rodiči mám lepší vztah než např. ve třídě s učitelem. navíc učiteli moc nedůvěřuji
S rodiči mám zcela otevřený vztah, a tak nebyl nikdy problém o tomto tématu hovořit. Během rozhovoru jsem se vždy cítila uvolněně, ne jako ve škole, kdy bylo trapné se zeptat kantora, neboť on se (alespoň z mého pohledu) cítil při těchto dotazech ještě trapněji.
s rodiči se o tom nebavím a ani jsem o to nikdy nestála, za učitelem bych sama s tímhle problémem nikdy nepřišla a v kolektivu žáků s učitelem je to příliš ,,cenzurované". Když o tom mluvím s přáteli, tak nemám žádný podobný problém a citím se v pohodě.
sama si vyhledám, co zrovna potřebuji, je to intimní, je zde podrobný výklad - odborníci
sem v klidu
Sexuální výchova by měla především zůstat v rodině. Je to velmi citlivé téma a nesmíme zapomínat na to, že jsou tady lidé, kteří vyznávají určité hodnoty a chtějí je předávat i svým dětem jako je tomu naříklad v křesťanských rodinách.
soukromi
soukromí
soukromí
soukromí
souktomé
spíš od specialisty
Společné vzdělávací video promítané společně v kolektivu třídy či skupiny natočené otevřeně, včetně komentářů mých vrstevníků prožívající stejné živontní období, problémy a ptající se na tytéž otázky jako já. Dobré je, že otázku nemusím pokládat přímo já, ale bude mi zodpovězena.
spolužáci byli na stejné lodi
spolužáci se třeba zeptali na to co mě samotnou nenapadlo, bylo to pojato zábavně, nebylo to trapné a neočekávala se odpověď
sranda a menší stud
stejné zájmy, žádný stud
stejný věk, zájmy atd.
stud
styděla jsem se položit otázku
Stydím se, proto v kolektivu, kde nebude upřená pozornost pouze na mne.
Tak z vlastní skušenosti, si myslim že je to nejlepší.
To nepochopíš
to netuším
Tyhle otázky se mnou vždycky řešil táta sám od sebe, aniž bych se ptala, a nevadilo mi to. Možná je to jeho povoláním učitele (ZSV, psychologie) a "darem od boha" umět vše vysvětlit tak, aby si člověk nepřipadal trapně a poníženě, nebo jako na nějakém kázání. Nikdy mi nic nezakazoval, nepoučoval a naopak mluvil uvolněně, když na to přišla řeč. U mamky bych uvítala větší otevřenost, ale má holt takovou stydlivou povahu, že mi spíš vysvětlovala otázky týkající se dámské intimní hygieny, ale sex jako takový nikdy. Ve škole byla atmosféra napjatější, protože se většina lidí smála (ZŠ), na gymplu už to byl smích trochu "jiný" - všechny to zajímalo, jen se trochu styděli (to může být věkem, ale i uměním učitele vše vysvětlit). Proto to ve škole nebylo nikdy tak "v pohodě" jako doma.
týkalo se to všech žáků ve třídě
Učitel by měl být schopen sexuální výchovu jakožto problematiku dnešních dní umět vysvětlit bez okolků, bez ostychu, přímo, jasně. Sexualita je o vztazích, není to nic pohoršujícího nebo zakázaného. Je zapotřebí o tom mluvit. A mluvit mají právě lidé v tomto směru vzdělaní - učitelé. Proto bych se jako žákyně před učitelem nestyděla, kdyby se probíralo toto téma.
Učitel by měl mít informace, které jsou komplexní a nejsou zabarvené jeho přístupem (rodiče některé informace před dětmi tají, protože je chtějí chránit). Učitel mluví ke všem, ne jen ke mě, a nemusím se stydět a vztahovat si informaci jen na sebe. nemluví se jen o mě, ale obecně o všech
Učitel mluví ke všem a není zaměřen pouze na mě, necítím takový ostych když jsou ostatní ve stené situaci.
Učitel nemůže plně vnímat moje reakce, cítím větší anonymitu a přitom se můžu zeptat. Potom by ale bylo dobré, abych mohla přijít třeba později s trapnější otázkou. Ale také je hloupost slavnostně představovat kondom, vložku a jiné 'dětem', které už je i osobně znají.
Učitel není tak blízká osoba, tak se to od něj poslouchá lépe, bez ostychu.
Uvolněná atmosféra, možnost diskuze.
uvolnenejsi atmosfera
v davu se člověk ztratí
V době puberty to bylo velice choulostivé téma
V jejich přítomnosti se mohu cítit uvolněně.
V kolektivu má člověk více možností schovat se do davu, téma naní určrno výhradně jemu
v kolektivu nejsou otázky směřovány konkrétně na mou osobu
V kolektivu se cítím být poměrně anonymní a nejvíce se toho dozvím.
V kolektivu se jedinec ztratí a nebere si pokládané otázky či celý výklad pouze na sebe - není středem pozornosti
v kolektivu vlastne ucitel "prednasi" nejakou latku, nemluvi primo ke me, takze nemam duvod ke studu, navic to vice beru jako osvetu nez pocit ze je na me neco spatne - kdyz by mi napriklad rodice ve 13 rikali o sexu, myslela bych si ze mi neveri a ze maji pocit, ze uz chci zit sexualnim zivotem, zatmco ve skole v kolektivu je to proste uzitecna informace ktera se nijak netyka me konkretni situace
V případě přednášky od učitele, nejsou jeho slova zaměřena jen na mě, takže se nemusím cítit trapně. Navíc si mohu být jistá, že mi podá přesné informace
vadilo by mi, kdyby ostatní spolužáci poslouchali moje problémy
Ve skupině se člověk více dozví
Ve skupině, více dotazů, nejen mé.
ve více lidech byl menší ostych...
Věková blízkost, prostě upřímný pokec s blízkým člověkem.
Větší důvěra.
víc důvěřuji učitelům než rodičům, s rodiči nejsem schopna tohle probírat
Více lidí
více lidí
Více mě znají.
víceanonymní
Všeobecné sdělování informací, anonymita, otevřenost, objektivnost, slušnost a zároveň bezostyšnost.
Všichni jsme byli na stejné lodi
Vzájemná důvěra
vždycky je lepší, když na to není člověk sám :-)
z důvodu lepšího vztahu se sourozencem než s rodiči, hlavně kvůli menšímu věkovému rozdílu
Z praxe..:)
zábrany
Ze začátku by docházel do školy, získal si naši důvěru, aby jsme se posléze o naší sexualitě nestyděli mluvit. Kdyby to byl učitel ze školy, není to vždy úplně příjemné to s ním řešit. Vidíte se s ním každý den a na takové věci, které ve věku na základní škole jsou vám nepříjemné, nechcete s ním sdílet, ale chcete o nich vědět.
Ze základů, které jsem pochytil ve škole, doma a ve svém okolí jsem bohatě vyžil. Pokud mě něco zajímalo a třeba zajímá i dnes, stačí nalézt vhodnou webovou stránku a inkognito si vše zjistit nebo ověřit.
znám je
znám je dobře
Znám je. Jsou to přece moji rodiče.
ztratila bych se v kolektivu
žáci to mohou spolu poté probrat, všichni mají stejné informace, cítí se sebejistější v kolektivu, poté můžou být individuální konzultace
žádný ostych
žiadne trapne pocity
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.