Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Šikana na škole
Šikana na škole
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lucie Vráblová |
---|---|
Šetření: | 26. 04. 2015 - 03. 05. 2015 |
Počet respondentů: | 183 |
Počet otázek (max/průměr): | 11 / 8.65 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 83,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.01:53 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Prosím o vyplnění krátkého dotazníku na téma "Šikana ve školách"; výsledky budou zahrnuty do seminární práce na toto téma.
Odpovědi respondentů
1. Jste muž či žena?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 134 | 73,22 % | 73,22 % |
muž | 49 | 26,78 % | 26,78 % |
2. Kolik je Vám let?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20-25 | 108 | 59,02 % | 59,02 % |
15-19 | 29 | 15,85 % | 15,85 % |
30 a více | 29 | 15,85 % | 15,85 % |
26-30 | 17 | 9,29 % | 9,29 % |
3. Víte, co je to šikana?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 181 | 98,91 % | 98,91 % |
ne | 2 | 1,09 % | 1,09 % |
4. Setkal/a jste se během studií se šikanou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 5, ne → konec dotazníku].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 130 | 71,04 % | 71,04 % |
ne | 53 | 28,96 % | 28,96 % |
5. O jaký typ šikany šlo?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
psychická | 72 | 53,73 % | 39,34 % |
obojí | 56 | 41,79 % | 30,6 % |
fyzická | 5 | 3,73 % | 2,73 % |
psychick | 1 | 0,75 % | 0,55 % |
6. Kde to bylo?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ZŠ | 91 | 68,94 % | 49,73 % |
SŠ | 23 | 17,42 % | 12,57 % |
ZŠ i SŠ | 5 | 3,79 % | 2,73 % |
Obojí | 4 | 3,03 % | 2,19 % |
oboje | 2 | 1,52 % | 1,09 % |
ZŠ, SŠ | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
VŠ | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
gymnázium | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
ZŠ i SŠ. | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
na všech typech škol (a také u sebe i svých dětí) | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
v zš i v sš | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
zs, ss, vs i vos | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
7. V jaké roli jste při setkání se šikanou byl/a?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [agresor → otázka č. 9, oběť → otázka č. 9, svědek → otázka č. 8].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
oběť | 68 | 50,75 % | 37,16 % |
svědek | 62 | 46,27 % | 33,88 % |
agresor | 4 | 2,99 % | 2,19 % |
8. Jak jsi danou situaci řešil/a?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nijak jsem to neřešil/a | 27 | 44,26 % | 14,75 % |
byl/a jsem oporou | 23 | 37,7 % | 12,57 % |
někomu jsem to řekl/a | 15 | 24,59 % | 8,2 % |
postavil/a jsem se agresorovi | 11 | 18,03 % | 6,01 % |
snaha začlenit oběť do kolektivu | 1 | 1,64 % | 0,55 % |
Jelikož svědek jsem byla nepřímý a s agresory jsem se osobně nesetkala, řešila jsem situaci jen permanentní podporou kamarádky. | 1 | 1,64 % | 0,55 % |
Záleželo na situaci. | 1 | 1,64 % | 0,55 % |
9. Pokud si pamatujete, jak celá věc dopadla?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
situace byla zlehčována | 54 | 41,22 % | 29,51 % |
na šikanu nikdo nepřišel | 39 | 29,77 % | 21,31 % |
agresor byl potrestán | 30 | 22,9 % | 16,39 % |
oběť odešla ze školy | 11 | 8,4 % | 6,01 % |
neřešilo se to | 2 | 1,53 % | 1,09 % |
došlo ke smíru | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
Nic se nestalo. | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
Všichni se spolu opili a bylo jim dobře. Šlo o zvláštní druh VŠ rituálu | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
nikdo to neřešil | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
naštval jsem se a zlomil mu nos a byl klid | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
Oběť se rozhodla pro pasivní rezistenci, což provokatéry postupem času přestalo bavit | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
O šikaně věděli všichni vč. učitelů, ale neřešili ji! | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
myslím, že po stížnosti rodičů vyšuměla | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
situace nikoho nezajímala | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
odstěhovali jsme se | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
agresoři byli z vyšší vrstvy, takže to rodiče ututlali | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
nepamatuji si | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
Později agresoři ,,dospěli" | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
nikdo nepřišel, dokud jsem nesebrala všechnu odvahu a šla za třídní učitelkou | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
vyšumělo to | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
vyřešila jsem to úspěšně, nikdy se to neopakovalo | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
vyřešilo se to "samo", postupně jsme se skamarádili | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
S věkem to přešlo samo. | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
Učitelé situaci nebrali vážně, věc vyřešili rodiče | 1 | 0,76 % | 0,55 % |
10. Kdyby došlo k šikaně teď, věděl/a bys lépe, jak se k tomu postavit?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, jsem teď lépe informován/a | 84 | 65,12 % | 45,9 % |
ne, všechno jsem věděl/a už kdysi | 38 | 29,46 % | 20,77 % |
nijak bych ji neřešil/a | 7 | 5,43 % | 3,83 % |
11. Myslíte si, že je vhodné, aby oběť měnila v důsledku šikany/v rámci řešení šikany školu? Popřípadě - proč?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 54 | 41,54 % | 29,51 % |
ano | 52 | 40 % | 28,42 % |
nevím | 2 | 1,54 % | 1,09 % |
záleží na situaci | 2 | 1,54 % | 1,09 % |
Nemyslim si, ze to je otazka na ano/ne. Faktoru muze byt cela rada a skolu klidne muze opustit agresor. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Rozhodně by měl měnit školu spíše agresor, nevidím důvod v dalším "trestání" oběti. Pokud ale to dítě chce vyloženě do nového kolektivu a "začít znovu", tak to je jiná. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Rozhodne skolu nemenit. Jednak dite muze byt na sikanu nachylne, druhak sikana se nevyresi tim, ze pred ni dite utece. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
školu jsem musela změnit jako obět. Škola šikanu neřešila | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
je to lepsi nez vystavovat dite psychickemu tlaku | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
záleží na typu šikany i tím jak se k němu staví škola, učitelé apod. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Stačí se s tím naučit nějak bojovat. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Je to na ní, jak se s tím umí poprat a srovnat | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
myslím že to je jedno všude se někdo najde | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
pokud jí to pomůže jako "nový začátek" v novém kolektivu | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Toto je myslím sporné, záleží na individuálním případu. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
pouze v případě, že chybí ochota či schopnost pracovníků šikanu vyřešit do té míry, aby dál nepokračovala | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
může se to stát znovu a oběti bude potom ještě hůř. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Aby si nasla lepsi kolektiv, kde se bude citit lepe a kde ho budou brat za sobe rovneho. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
V případě, kdy je víceméně na straně agresorů i vedení školy, tak zůstávat za každou cenu asi není správným rozhodnutím, to samé v případě, že by byla oběť vážně poškozena. Nicméně v dalších případech jsem spíše pro vyřešení situace než utíkání od ní. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Ne, měla by se řešit samotná šikana, ne způsoby, jak jí uniknout. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Lepší je vyhledat pomoc na půdě školy (učitel, výchovný poradce, psycholog). Při změně školy může problém pokračovat | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Ne, je nutné tvrdě zatočit s agresorem, a ať odejde on. Bývají to nebezpeční slaboši. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
To je individuální, záleží na druhu a rozsahu šikany a skutečnosti, jestli se podaří agresora usměrnit. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
je to individuální | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Pro klid oběti ano | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
změnou prostředí se i zvýší šance, že se oběť psychicky srovná | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
záleží na konkrétním případu | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
záleží případ od případu... | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
jak kdy | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Jak kdy. Někdy je lepší, že se oběť cítí víc v bezpečí. Ale celkově si myslím, že agresor by měl být postižen natolik, že ho už si nedovolí se o5 k někomu takto chovat. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
není třeba měnit školu - stačí, aby se rodiče angažovali ve výuce šikanovaného dítěte - po vlastním zvládnutí psychického týrání dítětem (jistá dávka flegmatismu) to fyzické skončí po první zlomené ruce agresorů. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
jak kdy, podle okolností | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
není možnost vyloučit násilníka | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
změna je nezbytná, "pouhé" potrestání viníků oběti zpravidla přiitíží | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
neresi to jadro problemu, na kazde skole se najde blbecek co sikanuje, klic je - nenechat se | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
záleží na situaci, nelze takže říct | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
to záleží na okolnostech | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
ne,protože šikanované dítě může mít stejnou zkušenost i na dalších školách,agresor by měl být raději potrestán | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
školu by měl změnit agresor | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Já kvůli šikany školu změnila, ale noví spolužáci se spojili s těmi starými a fyzická šikana z první školy přešla v psychickou na druhé škole. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
nejlepe zmemit vse, bydliste, skolu i s rodiči. | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Nemá cenu se trápit | 1 | 0,77 % | 0,55 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.