Současný stav a budoucí přínosy a rizika elektromobility v ČR
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu:
Martina Minaříková
Šetření:
14. 03. 2023 - 10. 04. 2023
Počet respondentů:
225
Počet otázek (max/průměr):
25 / 22.97
Použité ochrany:
žádné
Zobrazení otázek:
celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:
83,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
žádám Vás o vyplnění dotazníku k mé bakalářské práci, která se týká elektromobility v ČR. Tento dotazník bude následně zkoumám a rozebrán pouze pro účely této bakalářské práce.
Dotazník je rozdělen na 3 sekce - specifikace respondenta, vztah respondenta k elektromobilitě a odborné otázky zabývající se zjištěním znalostí respondenta v problematice elektromobility.
Mějte, prosím Vás, na paměti, že v poslední sekci není účelem vyhledat si odpovědi na internetu a odpovědět naprosto správně. Jde pouze o všeobecnou znalost a povědomí. Vyhledání odpovědí by mohlo zkreslit zkoumaná data.
Vyplnění by nemělo zabrat více jak 5 minut. Děkuji za Váš čas.
Odpovědi respondentů
1. Jaké je Vaše pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
muž
127
56,44 %
56,44 %
žena
97
43,11 %
43,11 %
jiné
1
0,44 %
0,44 %
2. Jaký je Váš věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
46-60 let
59
26,22 %
26,22 %
25-35 let
57
25,33 %
25,33 %
36-45 let
54
24 %
24 %
více jak 60 let
39
17,33 %
17,33 %
méně jak 25 let
16
7,11 %
7,11 %
3. Jaké je Vaše bydliště?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
více jak 100 000 obyvatel
74
32,89 %
32,89 %
méně jak 5 000 obyvatel
62
27,56 %
27,56 %
5 001 - 50 000 obyvatel
61
27,11 %
27,11 %
50 001 - 100 000 obyvatel
28
12,44 %
12,44 %
4. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
vysokoškolské
127
56,44 %
56,44 %
středoškolské s maturitou
81
36 %
36 %
středoškolské s výučním listem
13
5,78 %
5,78 %
základní
4
1,78 %
1,78 %
5. Jaký je Vás současný statut?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
zaměstnaný/á
138
61,33 %
61,33 %
v důchodu
35
15,56 %
15,56 %
OSVČ
29
12,89 %
12,89 %
student/ka
12
5,33 %
5,33 %
nezaměstnaný/á
11
4,89 %
4,89 %
6. Jaký je Váš čistý měsíční příjem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
21 000 - 30 000,- Kč
59
26,22 %
26,22 %
31 000 - 40 000,- Kč
53
23,56 %
23,56 %
méně jak 21 000,- Kč
50
22,22 %
22,22 %
více jak 50 000,- Kč
45
20 %
20 %
41 000 - 50 000,- Kč
18
8 %
8 %
7. Kolik kilometrů průměrně najezdíte automobilem za rok?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
méně jak 10 000 km
100
44,44 %
44,44 %
10 000 - 20 000 km
80
35,56 %
35,56 %
20 000 - 40 000 km
36
16 %
16 %
více jak 40 000 km
9
4 %
4 %
8. Kolik byste byli ochotní zaplatit za automobil (popř. kolik jste zaplatili za současný automobil)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
300 000 - 500 000,- Kč
63
28 %
28 %
150 000 - 300 000,- Kč
59
26,22 %
26,22 %
méně jak 150 000,- Kč
53
23,56 %
23,56 %
500 000 - 800 000,- Kč
38
16,89 %
16,89 %
800 000 - 1 200 000,- Kč
10
4,44 %
4,44 %
více jak 1 200 000,- Kč
2
0,89 %
0,89 %
9. Jak jste/byste financovali nákup automobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
hotovost
171
76 %
76 %
půjčka
53
23,56 %
23,56 %
leasing
48
21,33 %
21,33 %
10. Co je pro Vás nejdůležitějším faktorem při koupi automobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
pořizovací cena
176
78,22 %
78,22 %
provozní náklady
152
67,56 %
67,56 %
výbava
111
49,33 %
49,33 %
výkon a dynamika
77
34,22 %
34,22 %
značka
56
24,89 %
24,89 %
design
55
24,44 %
24,44 %
jiné
36
16 %
16 %
11. Vlastníte elektromobil?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 15, ne → otázka č. 12].
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ne
219
97,33 %
97,33 %
ano
6
2,67 %
2,67 %
12. Zvažovali jste/zvažujete koupi elektromobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ne
168
76,71 %
74,67 %
ano
51
23,29 %
22,67 %
13. Zajímáte se o elektromobilitu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
129
58,9 %
57,33 %
ne
90
41,1 %
40 %
14. Kdybyste měli možnost dotace na nákup elektromobilu, ovlivnilo by to Vaši preferenci při nákupu (např. 5 000 euro jako v Rakousku)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ne
109
49,77 %
48,44 %
nevím
63
28,77 %
28 %
ano
47
21,46 %
20,89 %
15. Kde nejčastěji nabíjíte svůj elektromobil?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
doma
4
66,67 %
1,78 %
na veřejné nabíječce
1
16,67 %
0,44 %
v práci
1
16,67 %
0,44 %
16. Používáte elektromobil jako hlavní nebo vedlejší auto domácnosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
hlavní
4
66,67 %
1,78 %
hlavní i vedlejší
2
33,33 %
0,89 %
17. Jaké výhody vidíte ve vlastnění a užívání elektromobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
žádné
92
40,89 %
40,89 %
benefity od veřejného sektoru (dotace, bezplatné užívání dálnice, bezplatné parkování aj.)
82
36,44 %
36,44 %
nízké provozní náklady
66
29,33 %
29,33 %
ochrana životního prostředí
53
23,56 %
23,56 %
možnost dobíjení z vlastních zdrojů
47
20,89 %
20,89 %
jízdní a technické vlastnosti
30
13,33 %
13,33 %
jiné
10
4,44 %
4,44 %
18. Jaké nevýhody vidíte ve vlastnění a užívání elektromobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
pořizovací cena
186
82,67 %
82,67 %
dojezdová vzdálenost
176
78,22 %
78,22 %
doba dobíjení
157
69,78 %
69,78 %
nedostatečná síť dobíjecích stanic
154
68,44 %
68,44 %
ekologické likvidace baterií
150
66,67 %
66,67 %
riziko požáru
128
56,89 %
56,89 %
nemožnost dobíjení z vlastních zdrojů
65
28,89 %
28,89 %
provozní náklady
48
21,33 %
21,33 %
jiné
39
17,33 %
17,33 %
žádné
3
1,33 %
1,33 %
19. Kolik elektromobilů bylo přibližně registrováno v ČR ke 30. 6. 2022?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
12 tisíc
78
34,67 %
34,67 %
7 tisíc
66
29,33 %
29,33 %
20 tisíc
54
24 %
24 %
2 tisíce
27
12 %
12 %
20. Jakého dojezdu v dnešní době dosahují nejlepší elektromobily?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
300-500 km
109
48,44 %
48,44 %
200-300 km
60
26,67 %
26,67 %
500-700 km
46
20,44 %
20,44 %
do 200 km
10
4,44 %
4,44 %
21. Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu na rychlonabíječce?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
20-50 minut
118
52,44 %
52,44 %
50-90 minut
51
22,67 %
22,67 %
do 20 minut
37
16,44 %
16,44 %
90 minut a více
19
8,44 %
8,44 %
22. Jak dlouho průměrně trvá nabíjení ze zásuvky (běžná domácí 230 V)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
8-12 hodin
110
48,89 %
48,89 %
více jak 12 hodin
56
24,89 %
24,89 %
4-8 hodin
54
24 %
24 %
2-4 hodiny
5
2,22 %
2,22 %
23. Jaká je hmotnost baterie průměrného elektromobilu (o kapacitě 70 kWh)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
200-400 kg
94
41,78 %
41,78 %
400-500 kg
59
26,22 %
26,22 %
do 200 kg
43
19,11 %
19,11 %
více jak 500 kg
29
12,89 %
12,89 %
24. Jaká je nejčastěji poskytovaná záruka na baterii elektromobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
4 roky (nájezd cca 100 tis. km)
92
40,89 %
40,89 %
2 roky (nájezd cca 50 tis. km)
56
24,89 %
24,89 %
6 let (nájezd cca 150 tis. km)
53
23,56 %
23,56 %
8 let (nájezd cca 200 tis. km)
24
10,67 %
10,67 %
25. Jaký podíl mají uhelné elektrárny na výrobě el. energie v ČR?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
35-45 %
92
40,89 %
40,89 %
45-55 %
63
28 %
28 %
20-35 %
41
18,22 %
18,22 %
55-65 %
29
12,89 %
12,89 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 4 otázek.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
12.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi student/ka na otázku 5. Jaký je Vás současný statut?
5. Jaký je Vás současný statut?
odpověď zaměstnaný/á:
1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi 41 000 - 50 000,- Kč na otázku 6. Jaký je Váš čistý měsíční příjem?
6. Jaký je Váš čistý měsíční příjem?
odpověď méně jak 21 000,- Kč:
4.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi student/ka na otázku 5. Jaký je Vás současný statut?
4.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi nezaměstnaný/á na otázku 5. Jaký je Vás současný statut?
7. Kolik kilometrů průměrně najezdíte automobilem za rok?
odpověď méně jak 10 000 km:
2x vetší pravděpodobnost při odpovědi nezaměstnaný/á na otázku 5. Jaký je Vás současný statut?
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Jaké je Vaše pohlaví?
2. Jaký je Váš věk
3. Jaké je Vaše bydliště?
4. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
5. Jaký je Vás současný statut?
6. Jaký je Váš čistý měsíční příjem?
7. Kolik kilometrů průměrně najezdíte automobilem za rok?
8. Kolik byste byli ochotní zaplatit za automobil (popř. kolik jste zaplatili za současný automobil)?
9. Jak jste/byste financovali nákup automobilu?
10. Co je pro Vás nejdůležitějším faktorem při koupi automobilu?
11. Vlastníte elektromobil?
12. Zvažovali jste/zvažujete koupi elektromobilu?
13. Zajímáte se o elektromobilitu?
14. Kdybyste měli možnost dotace na nákup elektromobilu, ovlivnilo by to Vaši preferenci při nákupu (např. 5 000 euro jako v Rakousku)?
17. Jaké výhody vidíte ve vlastnění a užívání elektromobilu?
18. Jaké nevýhody vidíte ve vlastnění a užívání elektromobilu?
19. Kolik elektromobilů bylo přibližně registrováno v ČR ke 30. 6. 2022?
20. Jakého dojezdu v dnešní době dosahují nejlepší elektromobily?
21. Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu na rychlonabíječce?
22. Jak dlouho průměrně trvá nabíjení ze zásuvky (běžná domácí 230 V)?
23. Jaká je hmotnost baterie průměrného elektromobilu (o kapacitě 70 kWh)?
24. Jaká je nejčastěji poskytovaná záruka na baterii elektromobilu?
25. Jaký podíl mají uhelné elektrárny na výrobě el. energie v ČR?
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Jaké je Vaše pohlaví?
2. Jaký je Váš věk
3. Jaké je Vaše bydliště?
4. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
5. Jaký je Vás současný statut?
6. Jaký je Váš čistý měsíční příjem?
7. Kolik kilometrů průměrně najezdíte automobilem za rok?
8. Kolik byste byli ochotní zaplatit za automobil (popř. kolik jste zaplatili za současný automobil)?
9. Jak jste/byste financovali nákup automobilu?
10. Co je pro Vás nejdůležitějším faktorem při koupi automobilu?
11. Vlastníte elektromobil?
12. Zvažovali jste/zvažujete koupi elektromobilu?
13. Zajímáte se o elektromobilitu?
14. Kdybyste měli možnost dotace na nákup elektromobilu, ovlivnilo by to Vaši preferenci při nákupu (např. 5 000 euro jako v Rakousku)?
17. Jaké výhody vidíte ve vlastnění a užívání elektromobilu?
18. Jaké nevýhody vidíte ve vlastnění a užívání elektromobilu?
19. Kolik elektromobilů bylo přibližně registrováno v ČR ke 30. 6. 2022?
20. Jakého dojezdu v dnešní době dosahují nejlepší elektromobily?
21. Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu na rychlonabíječce?
22. Jak dlouho průměrně trvá nabíjení ze zásuvky (běžná domácí 230 V)?
23. Jaká je hmotnost baterie průměrného elektromobilu (o kapacitě 70 kWh)?
24. Jaká je nejčastěji poskytovaná záruka na baterii elektromobilu?
25. Jaký podíl mají uhelné elektrárny na výrobě el. energie v ČR?
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.
Milan: Ale zastánci elektromobily (a viděl jsem i takové) jsou schopní přesadit člověka z Fábie do elektrického Mercedesu za tři miliony a potom se ho zeptat, jak se mu s tím jelo. No asi dobře, ale jsem přesvědčený, že se spalovacím Mercedesem za tři mega by se mu také nejelo zrovna špatně. Ale mě spíše zajímá to srovnání Fábie s elektromobilem za podobnou cenu. Oh wait, elektromobil za podobnou cenu neexistuje. OK.
Milan: Elektromobiy s ultrarychlým nabíjením, velkým dojezdem a opravdu velkým výkonem jsou ovšem velké, těžké a drahé. A v kategorii malých vozů se hodí prakticky jen do města, protože mají nízký výkon, pomalé dobíjení a jsou i přesto drahé. Srovnejte třeba spalovací Suzuki Swift s podobně velkým a těžkým Dacia Spring. Spring je slabší, s nižším nájezdem, dlouhým dobíjením, ale v základu stojí o 200 000 Kč víc, než Swift. A to s tím Springem na dovolenou nebo do lázní asi nedojedete, zatímco s tím Swiftem ano (pokud jede jeden, dva lidi, není to rodinný vůz). Tedy pokud nechcete každých cca 140 km stát 50 minut na "rychlonabíječce" (dobití pouze do 80 procent, dobití do plna za hodinu a čtvrt).
Karel: Dotaznik vypada rozumne, nez se dojde na otazky elektromobility - zadne relevantni otazky tam nejsou, jen zjistovani kolik toho vyplnovac vi o 'parametrech', jestli deklarovanych nebo skutecnych uz ovsem neni jiste. Autor je zrejme velky zastance, ale rozhodne ne clovek, ktery denne jezdi, natoz aby mel nejakou realnou zkusenost, V praci mame mnoho benzinaku, par naftaku, a dva elektromobily - pro popojizdeni po meste jsou skvele, pro skutecne cesty je to peklo a nikdo tim nechce jezdit. Jelikoz zadani nikde nerozlisuje typ ceste, je jasne, ze autor patri do oblasti 'nezkusenych teoretiku'. Kdyz uz chi delat dotaznik, mel bych se v problematice sam orientovat. Autore, stydte se, a to velmi velmi velmi hodne!
ASDF: Osobně jsem zastáncem hybridních řešení, primárně využívajících spalovací motor, pracující v ideálním režimu, doplněný o rekuperační jednotku, poskytující až cca polovinu potřebného výkonu pro zrychlování, jízdu po dálnici, do kopce, tažení přívěsu a podobně, která by maximálně využívala kynetickou energii vozidla, tedy brzdila primárně generátorem, dobíjela během decelerace a jízdy z kopce, a také případně z přebytku výkonu spalovacího motoru v době, kdy by jeho zatížení bylo velmi nízké. Ve městě by pak, podle dostupné kapacity, která ale nesmí být naddimenzovaná jen proto, aby stačila pro dlouhodobé ježdění po velkých městech, mohl stačit čistě elektrický pohon, a spalovací motor by se mohl zapínat až v případě potřeby, a nebo za městem. Možnost, nikoliv ale nutnost, dobíjení ze sítě nebo dobíjecích stanic, by samozřejmě byla výhodou. Vůz by ale měl mít dostatečně silný spalovací motor, aby byl schopen plynulé jízdy 90 km/h rychlostí mimo velmi kopcovité oblasti, a pomalu dobíjel baterky.
ASDF: Nepíše se "více jak", ale "více než" :) Jinak podle očekávání tématem se aktivně zabývám) jsem "trefil" všechny správné odpovědi, které, v souhrnu, ukazují (a to nezahrnují další nezbytná fakta), že elektromobilita v aktuální podobě není ani zdaleka ekologičtější, ani ekonomičtější, než klasická auta. Jen je potřeba vzít v potaz všechna fakta, a ne jen ta líbivá :) Pořizovací a udržovací náklady jsou extrémní, životnost baterií, které tvoří značnou část hodnoty vozu, je bídná, a auto tedy po 8 letech záruky na baterii ztratí většinu ceny, elektrika je nyní už také drahjá, a bude dražší, až stoupne poptávka právě díky elektromobilům, a výroba baterií, i elektřiny pro jejich nabíjení, je ekologická katastrofa, ve srovnání s moderními spalovacími auty plnícími normu alespoň EURO 4 nebo vyšší, o aktuálně vyráběných nemluvě.