Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Povědomí spotřebitelů o jejich právech při nakupování na internetu

Povědomí spotřebitelů o jejich právech při nakupování na internetu

Kdo by měl být příštím prezidentem ČR (v roce 2018)?
Zúčastněte se krátkého dotazníku a oznámkujte Havla, Klause a Zemana.

(veřejné výsledky 15. prosince ve 12h)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Hana Hettenbergerová
Šetření:07. 04. 2013 - 16. 04. 2013
Počet respondentů:340
Počet otázek (max/průměr):17 / 17
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:90,2 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:28
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-4 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

 

jsem studentkou Ekonomické fakulty VŠB-TU Ostrava a chtěla bych Vás poprosit o chvilku Vašeho času k vyplnění mého elektronického dotazníku s názvem „Povědomí spotřebitelů o jejich právech při nakupování na internetu“.

 

Vaše odpovědi mi poslouží ke zpracování aplikační části mé diplomové práce.


Dotazník je určen pro spotřebitele, kteří mají zkušenosti s nakupováním přes internet, tedy v e-shopech. Vyplnění dotazníku Vám zabere jen pár minut.

 

Moc děkuji za Váš čas a ochotu mi pomoci :)

 

Bc. Hana Hettenbergerová

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena21763,82 %63,82 %  
muž12336,18 %36,18 %  

Graf

2. Věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
19-2623870 %70 %  
27-495115 %15 %  
50-64205,88 %5,88 %  
15-18195,59 %5,59 %  
65+123,53 %3,53 %  

Graf

3. Dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské17752,06 %52,06 %  
střední s maturitou12135,59 %35,59 %  
základní a bez vzdělání247,06 %7,06 %  
střední bez maturity185,29 %5,29 %  

Graf

4. Současná ekonomická aktivita:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
student/ka21061,76 %61,76 %  
zaměstnaný/á7421,76 %21,76 %  
podnikatel/ka247,06 %7,06 %  
nezaměstnaný/á175 %5 %  
důchodce154,41 %4,41 %  

Graf

5. Bydliště:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
město25073,53 %73,53 %  
venkov9026,47 %26,47 %  

Graf

6. Jak často nakupujete na internetu v elektronických obchodech?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
přibližně 1x za 3 měsíce13539,71 %39,71 %  
1x měsíčně a častěji9126,76 %26,76 %  
přibližně 2x ročně5215,29 %15,29 %  
jen výjimečně5014,71 %14,71 %  
každý týden (případně i častěji)123,53 %3,53 %  

Graf

7. Než se rozhodnete pro nákup v určitém elektronickém obchodě, ověřujete si jeho důvěryhodnost, např. na základě zveřejněných informací nebo z recenzí?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, vždy19256,47 %56,47 %  
ano, ale jen někdy12235,88 %35,88 %  
ne, nikdy267,65 %7,65 %  

Graf

8. Čtete poctivě obchodní podmínky včetně reklamačního řádu předtím, než ukončíte nákup v elektronickém obchodě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, ale jen někdy15545,59 %45,59 %  
ne, nikdy15144,41 %44,41 %  
ano, vždy3410 %10 %  

Graf

9. Víte, do kolikati dnů máte jako spotřebitel dle občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy o koupi zboží na internetu a zboží vrátit bez udání důvodu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
do 14 kalendářních dnů od převzetí zboží20760,88 %60,88 %  
nevím, nechci tipovat5817,06 %17,06 %  
do 30 kalendářních dnů od převzetí zboží5817,06 %17,06 %  
do 10 kalendářních dnů od převzetí zboží175 %5 %  

Graf

10. V případě koupě zboží na internetu s možností osobního odběru v některé z kamenných prodejen lze zboží vrátit ve stejné lhůtě bez udání důvodu jako v předešlé otázce?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano17150,29 %50,29 %  
nevím, nechci tipovat10631,18 %31,18 %  
ne, doba vrácení zboží je kratší a to 7 kalendářních dní od převzetí zboží3710,88 %10,88 %  
ne, zboží nelze vrátit267,65 %7,65 %  

Graf

11. Myslíte si, že se na výrobky pořízené na internetu vztahuje klasická zákonná záruka 24 měsíců?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano29687,06 %87,06 %  
ne247,06 %7,06 %  
nevím205,88 %5,88 %  

Graf

12. Reklamovali jste někdy zboží zakoupené v elektronickém obchodě? Pokud ano, probíhala oprávněná reklamace bez problémů?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne, ještě jsem nereklamoval/a takto zakoupené zboží18955,59 %55,59 %  
Ano, reklamoval/a jsem a reklamace proběhla bez problémů10831,76 %31,76 %  
Ano, reklamoval/a jsem, ale s reklamací byly problémy4312,65 %12,65 %  

Graf

13. Víte, kam se obrátit v případě reklamace zboží zakoupeného v elektronickém obchodě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
na prodejce daného zboží; řídíme se reklamačními podmínkami elektronického obchodu30288,82 %88,82 %  
nevím, nechci tipovat216,18 %6,18 %  
na Českou obchodní inspekci123,53 %3,53 %  
na výrobce daného zboží51,47 %1,47 %  

Graf

14. Znáte některé z následujících občanských sdružení hájící zájmy spotřebitelů v ČR? (více možných odpovědí)

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Občanské sdružení spotřebitelů TEST16548,53 %48,53 %  
Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace (SOS)13740,29 %40,29 %  
neznám ani jedno10932,06 %32,06 %  
Sdružení českých spotřebitelů8625,29 %25,29 %  
Občanské sdružení pro bezpečnost a ochranu spotřebitele4212,35 %12,35 %  
Spotřebitel net298,53 %8,53 %  
Asociace občanských poraden72,06 %2,06 %  

Graf

15. Obrátili jste se někdy s dotazem nebo žádostí o pomoc na některé z občanských sdružení uvedené v předešlé otázce?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne32896,47 %96,47 %  
ano123,53 %3,53 %  

Graf

16. Myslíte si, dle Vašeho subjektivního názoru, že jsou spotřebitelé dostatečně informováni v médiích o svých právech v souvislosti s nákupem na internetu v e-shopech?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
částečně ano, ale větší informovanost by jen prospěla15445,29 %45,29 %  
ne, veškeré informace si musí spotřebitel zjistit a vyhledat sám12035,29 %35,29 %  
nevím, nesleduji to3610,59 %10,59 %  
ano, informovanost je dostatečná308,82 %8,82 %  

Graf

17. Nakupovali jste někdy prostřednictvím elektronického obchodu MALL.CZ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne20961,47 %61,47 %  
ano13138,53 %38,53 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 5 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

3. Dosažené vzdělání:

  • odpověď základní a bez vzdělání:
    • 13.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi 15-18 na otázku 2. Věk:

4. Současná ekonomická aktivita:

  • odpověď důchodce:
    • 22.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi 65+ na otázku 2. Věk:

9. Víte, do kolikati dnů máte jako spotřebitel dle občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy o koupi zboží na internetu a zboží vrátit bez udání důvodu?

  • odpověď do 14 kalendářních dnů od převzetí zboží:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 15. Obrátili jste se někdy s dotazem nebo žádostí o pomoc na některé z občanských sdružení uvedené v předešlé otázce?

12. Reklamovali jste někdy zboží zakoupené v elektronickém obchodě? Pokud ano, probíhala oprávněná reklamace bez problémů?

  • odpověď Ne, ještě jsem nereklamoval/a takto zakoupené zboží:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi nevím, nechci tipovat na otázku 13. Víte, kam se obrátit v případě reklamace zboží zakoupeného v elektronickém obchodě?

14. Znáte některé z následujících občanských sdružení hájící zájmy spotřebitelů v ČR? (více možných odpovědí)

  • odpověď Občanské sdružení spotřebitelů TEST:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 15. Obrátili jste se někdy s dotazem nebo žádostí o pomoc na některé z občanských sdružení uvedené v předešlé otázce?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví:

2. Věk:

3. Dosažené vzdělání:

4. Současná ekonomická aktivita:

5. Bydliště:

6. Jak často nakupujete na internetu v elektronických obchodech?

7. Než se rozhodnete pro nákup v určitém elektronickém obchodě, ověřujete si jeho důvěryhodnost, např. na základě zveřejněných informací nebo z recenzí?

8. Čtete poctivě obchodní podmínky včetně reklamačního řádu předtím, než ukončíte nákup v elektronickém obchodě?

9. Víte, do kolikati dnů máte jako spotřebitel dle občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy o koupi zboží na internetu a zboží vrátit bez udání důvodu?

10. V případě koupě zboží na internetu s možností osobního odběru v některé z kamenných prodejen lze zboží vrátit ve stejné lhůtě bez udání důvodu jako v předešlé otázce?

11. Myslíte si, že se na výrobky pořízené na internetu vztahuje klasická zákonná záruka 24 měsíců?

12. Reklamovali jste někdy zboží zakoupené v elektronickém obchodě? Pokud ano, probíhala oprávněná reklamace bez problémů?

13. Víte, kam se obrátit v případě reklamace zboží zakoupeného v elektronickém obchodě?

14. Znáte některé z následujících občanských sdružení hájící zájmy spotřebitelů v ČR? (více možných odpovědí)

15. Obrátili jste se někdy s dotazem nebo žádostí o pomoc na některé z občanských sdružení uvedené v předešlé otázce?

16. Myslíte si, dle Vašeho subjektivního názoru, že jsou spotřebitelé dostatečně informováni v médiích o svých právech v souvislosti s nákupem na internetu v e-shopech?

17. Nakupovali jste někdy prostřednictvím elektronického obchodu MALL.CZ?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví:

2. Věk:

3. Dosažené vzdělání:

4. Současná ekonomická aktivita:

5. Bydliště:

6. Jak často nakupujete na internetu v elektronických obchodech?

7. Než se rozhodnete pro nákup v určitém elektronickém obchodě, ověřujete si jeho důvěryhodnost, např. na základě zveřejněných informací nebo z recenzí?

8. Čtete poctivě obchodní podmínky včetně reklamačního řádu předtím, než ukončíte nákup v elektronickém obchodě?

9. Víte, do kolikati dnů máte jako spotřebitel dle občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy o koupi zboží na internetu a zboží vrátit bez udání důvodu?

10. V případě koupě zboží na internetu s možností osobního odběru v některé z kamenných prodejen lze zboží vrátit ve stejné lhůtě bez udání důvodu jako v předešlé otázce?

11. Myslíte si, že se na výrobky pořízené na internetu vztahuje klasická zákonná záruka 24 měsíců?

12. Reklamovali jste někdy zboží zakoupené v elektronickém obchodě? Pokud ano, probíhala oprávněná reklamace bez problémů?

13. Víte, kam se obrátit v případě reklamace zboží zakoupeného v elektronickém obchodě?

14. Znáte některé z následujících občanských sdružení hájící zájmy spotřebitelů v ČR? (více možných odpovědí)

15. Obrátili jste se někdy s dotazem nebo žádostí o pomoc na některé z občanských sdružení uvedené v předešlé otázce?

16. Myslíte si, dle Vašeho subjektivního názoru, že jsou spotřebitelé dostatečně informováni v médiích o svých právech v souvislosti s nákupem na internetu v e-shopech?

17. Nakupovali jste někdy prostřednictvím elektronického obchodu MALL.CZ?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Hettenbergerová, H.Povědomí spotřebitelů o jejich právech při nakupování na internetu (výsledky průzkumu), 2013. Dostupné online na https://spotrebitel-nakup-internet.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.