Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Spotřebitelské organizace
Spotřebitelské organizace
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lucie Peterková |
---|---|
Šetření: | 09. 04. 2009 - 16. 04. 2009 |
Počet respondentů: | 175 |
Počet otázek (max/průměr): | 18 / 13.19 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 56,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:44 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jsem studentka Podnikohospodářské fakulty VŠE v Praze a ráda bych Vás požádala o vyplnění dotazníku, který bude cenným zdrojem informací pro mou diplomovou práci. Dotazník poslouží k výzkumu znalosti a vnímaní spotřebitelských organizací v České republice a využívání jejich služeb. Prosím o doplnění odpovědí, dotazník nezabere více než 5 minut.
Děkuji Vám za ochotu a čas strávený nad vyplňováním dotazníku.
Bc. Lucie Peterková
Odpovědi respondentů
1. Kterou/které z následujících spotřebitelských organizací působících v ČR znáte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) | 127 | 72,57 % | 72,57 % |
Sdružení českých spotřebitelů | 72 | 41,14 % | 41,14 % |
Občanské sdružení spotřebitelů TEST | 58 | 33,14 % | 33,14 % |
Spotřebitel.cz | 28 | 16 % | 16 % |
Žádnou | 24 | 13,71 % | 13,71 % |
Český spotřebitelský institut | 18 | 10,29 % | 10,29 % |
Svaz obránců spotřebitelů | 12 | 6,86 % | 6,86 % |
Asociace občanských poraden | 5 | 2,86 % | 2,86 % |
Sdružení za práva kupujících | 5 | 2,86 % | 2,86 % |
Centrum spotřebitelsko-podnikatelských vztahů a ochrany spotřebitele | 2 | 1,14 % | 1,14 % |
Sdružení pro vzdělávání spotřebitelů | 2 | 1,14 % | 1,14 % |
2. Pokud jste vybral/-a odpověď, že znáte jinou spotřebitelskou organizaci, napište kterou.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žádné odpovědi |
3. Mají podle Vás spotřebitelé dostatek informací o činnosti spotřebitelských organizací?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne, spotřebitelé by měli být informováni více. | 96 | 54,86 % | 54,86 % |
Ano, spotřebitelé jsou však informováni jen o některých organizacích. | 43 | 24,57 % | 24,57 % |
Ne, informace jsou velmi nedostatečné. | 28 | 16 % | 16 % |
Ano, spotřebitelé jsou dostatečně informováni. | 8 | 4,57 % | 4,57 % |
4. Obrátil/-a jste se někdy na spotřebitelskou organizaci s žádostí o pomoc či o radu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 5, Ne → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 152 | 86,86 % | 86,86 % |
Ano | 23 | 13,14 % | 13,14 % |
5. Pomohla Vám spotřebitelská organizace problém vyřešit?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, získal/-a jsem od spotřebitelské organizace informace, díky kterým jsem problém vyřešil/-a. | 14 | 60,87 % | 8 % |
Ne, problém se ani s pomocí spotřebitelské organizace nevyřešil. | 7 | 30,43 % | 4 % |
Ano, spotřebitelská organizace můj problém zcela vyřešila. | 2 | 8,7 % | 1,14 % |
6. V případě, že byste měl/-a problém se společností, u níž jste zakoupil/-a výrobek či službu, uvažoval/-a byste o možnosti obrátit se s ním na spotřebitelskou organizaci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 7, Ne → otázka č. 9].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 115 | 65,71 % | 65,71 % |
Ne | 60 | 34,29 % | 34,29 % |
7. V jaké konkrétní situaci byste se na spotřebitelskou organizaci obrátil/-a?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Při problémech s reklamací | 103 | 89,57 % | 58,86 % |
Pokud by mi společnost, u které kupuji výrobek či službu, nutila nevýhodné obchodní podmínky. | 31 | 26,96 % | 17,71 % |
Pokud by se společnost dopouštěla klamavé reklamy. | 29 | 25,22 % | 16,57 % |
Jiná odpověď | 3 | 2,61 % | 1,71 % |
8. Pokud jste vybral/-a odpověď, že byste se na spotřebitelskou organizaci obrátil/-a v jiné situaci, napište v jaké.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Pokud by nedodržela co je její povinnost a šidila by zákazníky
Při nespokojenosti s výrobkem,vadu/problém kterou/ý mohu uplatnit.
Rozhodne bych se ale neobracel(a) pri kazde neuspesne reklamaci.
SOS
V případě, že bych se chtěl informovat o svých právech a povinnostech spotřebitele.
9. Z jakých důvodů byste pomoci spotřebitelské organizace nevyužil/-a?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nevím, na jakou organizaci bych se mohl/-a obrátit. | 32 | 53,33 % | 18,29 % |
Řešení problému by trvalo příliš dlouho. | 18 | 30 % | 10,29 % |
Spotřebitelská organizace by podle mého názoru problém nevyřešila. | 14 | 23,33 % | 8 % |
Znám svá spotřebitelská práva a nepotřebuji pomoc od spotřebitelských organizací. | 9 | 15 % | 5,14 % |
Jiný důvod | 6 | 10 % | 3,43 % |
10. Pokud jste vybral/-a odpověď, že byste nevyužil/-a pomoci spotřebitelské organizace z jiného důvodu, napiště z jakého.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Jsem líný, raději to zkusím vyřešit sám.
Kontaktoval bych Policii ČR. Já se přeci nebudu vrtat v právnických záležitostech. Vím, že na něco mám nárok a pokud se mi ho nedostává, využiji pomoci Policie ČR, která má své odborníky.
Spotřebitelskou organizaci bych využil před nákupem, ne potom.
Šel bych výrobek reklamovat osobně.
Vlastně ani nevím s čím a kam bych se měla obrátit.
záleží, o jakou věc by se jednalo. snažila bych se to řešit vlastními silami, až v krajním případě a jako poslední možnost bych využila spotřebitelskou organizaci.
11. Jakou minimální hodnotu by muselo mít problémové zboží, abyste se kvůli němu obrátil/-a na spotřebitelskou organizaci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1 000 – 5 000 Kč | 64 | 36,57 % | 36,57 % |
nad 10 000 Kč | 50 | 28,57 % | 28,57 % |
5 000 – 10 000 Kč | 48 | 27,43 % | 27,43 % |
do 1 000 Kč | 13 | 7,43 % | 7,43 % |
12. Jaký je podle Vás hlavní přínos spotřebitelských organizací?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Poskytují spotřebitelům informace o jejich právech. | 78 | 44,57 % | 44,57 % |
Pomáhají spotřebitelům řešit spory s obchodníky. | 50 | 28,57 % | 28,57 % |
Testují výrobky a služby a o výsledcích testů informují spotřebitele. | 35 | 20 % | 20 % |
Žádný | 3 | 1,71 % | 1,71 % |
Nevím | 2 | 1,14 % | 1,14 % |
Nevím, ale asi jen informují. | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
nevim, co tyto organizace nabizeji za sluzby | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
druhá i třetí odpověď | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
prevetivní fce | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
Doufám, že pomáhá zákazníkům v právech na jejich S | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
nahani strach nepoctivym obchodniku ....snad | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
souhlasím s prvními třemi možnostmi | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
13. Byl/-a byste ochotný/-á platit spotřebitelské organizaci za poradenské služby?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, ale pouze pokud bych za tento poplatek dostal kvalitní poradenství. | 101 | 57,71 % | 57,71 % |
Ne, spotřebitelské organizace by měly své služby poskytovat zdarma. | 71 | 40,57 % | 40,57 % |
Určitě ano, za služby by se mělo platit. | 3 | 1,71 % | 1,71 % |
14. Uvítal/-a byste možnost přispívat ke zlepšování a zvyšování ochrany spotřebitelů tím, že byste se mohl/-a společně s dalšími spotřebiteli za pomoci spotřebitelské organizace obrátit přímo na české politiky a požadovat změnu stávajících zákonů?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ano | 76 | 43,43 % | 43,43 % |
Spíše ne | 59 | 33,71 % | 33,71 % |
Určitě ano | 28 | 16 % | 16 % |
Určitě ne | 12 | 6,86 % | 6,86 % |
15. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 101 | 57,71 % | 57,71 % |
muž | 74 | 42,29 % | 42,29 % |
16. Věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
do 25 let | 111 | 63,43 % | 63,43 % |
26-35 let | 50 | 28,57 % | 28,57 % |
36-50 let | 11 | 6,29 % | 6,29 % |
51-60 let | 2 | 1,14 % | 1,14 % |
nad 60 let | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
17. Vzdělání
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
VŠ | 93 | 53,14 % | 53,14 % |
SŠ s maturitou | 69 | 39,43 % | 39,43 % |
VOŠ | 6 | 3,43 % | 3,43 % |
SŠ bez maturity | 3 | 1,71 % | 1,71 % |
ZŠ | 3 | 1,71 % | 1,71 % |
SŠ s maturitou | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
18. Kraj
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Praha | 91 | 52 % | 52 % |
Středočeský | 34 | 19,43 % | 19,43 % |
Ústecký | 12 | 6,86 % | 6,86 % |
Zlínský | 9 | 5,14 % | 5,14 % |
Jihočeský | 7 | 4 % | 4 % |
Liberecký | 7 | 4 % | 4 % |
Jihomoravský | 4 | 2,29 % | 2,29 % |
Karlovarský | 3 | 1,71 % | 1,71 % |
Plzeňský | 2 | 1,14 % | 1,14 % |
Vysočina | 2 | 1,14 % | 1,14 % |
Moravskoslezský | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
Pardubický | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
Královéhradecký | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
Olomoucký | 1 | 0,57 % | 0,57 % |
Zdroje respondentů
Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):
- nezjištěno (69,7 %)
- vseborec.cz (9,8 %)
- facebook.com (7,8 %)
- vyplnto.cz (6,2 %)
- email.seznam.cz (2,3 %)
Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.