Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Spotřebitelské preference při nákupu biopotravin

Spotřebitelské preference při nákupu biopotravin

Dopis Ježíškovi - Vánoční dárky 2016
Jaké dárky Vám udělají pod stromečkem radost a jaké byste radši nedostávali?

(veřejné výsledky pro všechny "ježíšky" již 10. prosince ve 12:00)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jana Melezínková
Šetření:10. 03. 2012 - 17. 03. 2012
Počet respondentů:246
Počet otázek (max/průměr):16 / 13.05
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:72,6 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:08
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Jsem studentkou pátého ročníku České zemědělské univerzity v Praze a chci Vás požádat o vyplnění tohoto dotazníku, který poslouží jako průzkum k mé diplomové práci na téma "Biopotraviny na českém trhu".

Anketa je určena pro lidi všech věkových kategorií, ať už se o problematiku ekologického zemědělství zajímají nebo ne, a jejím cílem je určit spotřebitelské chování při nákupu biopotravin. 

Děkuji za Váš čas, Jana Melezínková

Odpovědi respondentů

1. Víte co jsou biopotraviny a jak je poznáte od konvenčních (konzervativních)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Biopotraviny jsou produkty ekologického zemědělství a vznikají způsobem, který neničí přírodu a nesetkal se s žádnou chemií, hormony ani antibiotiky23997,15 %97,15 %  
Nevím41,63 %1,63 %  
Biopotraviny jsou potraviny, které si sami připravíme od začátku do konce, tj. např. od vypěstování až po konzumaci31,22 %1,22 %  

Graf

2. Víte, která z následujících ochranných známek je národním logem pro označování biopotravin v ČR?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

Multimediální soubory v této otázce:


Zelený bod

Ekozebra


Ekopack

Klasa

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ekozebra18274,29 %73,98 %  
Zelený bod3614,69 %14,63 %  
Nevím187,35 %7,32 %  
Klasa93,67 %3,66 %  

Graf

3. Znáte evropské logo pro označování biopotravin, které se musí povinně používat v rámci celé EU?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

Multimediální soubory v této otázce:


Pro-bio

AB


List

Fair trade


Ekologicky šetrný výrobek

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nevím7430,71 %30,08 %  
List6326,14 %25,61 %  
Pro-bio4117,01 %16,67 %  
AB3614,94 %14,63 %  
Ekologicky šetrný výrobek229,13 %8,94 %  
Fair trade52,07 %2,03 %  

Graf

4. Důvěřujete biopotravinám?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 6, Neotázka č. 5, Nevímotázka č. 6].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano8835,77 %35,77 %  
Ne8735,37 %35,37 %  
Nevím7128,86 %28,86 %  

Graf

5. Proč nemáte důvěru v biopotraviny?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nedůvěřuji systému kontrol a certifikace5866,67 %23,58 %  
Nejsem dostatečně informovaný/á1416,09 %5,69 %  
Špatná zkušenost89,2 %3,25 %  
Protože si nemyslím, že tzv. "biopotravina" se nějak zásadně liší ve svých vlastnostech od "nebiopotraviny". Platím skutečně za vyšší kvalitu potraviny nebo za zbytečně složitý výrobní proces výrobce?11,15 %0,41 %  
z chemicky ošetřované přírody se nemůže jen tak stát bio příroda11,15 %0,41 %  
Ne všechny potraviny vydávané za "bio" opravdu bio jsou, někteří zemědělci a výrobci používají chemikálie a umělá hnojiva11,15 %0,41 %  
neznám podmínky chovu a pěstování11,15 %0,41 %  
z testování často vychází špatná kvalita a obsah nežádoucích látek11,15 %0,41 %  
nejsou o nic lepsi nez normalni11,15 %0,41 %  
biopotravina jako taková neexistuje, jediná varianta specifikace zdravá potravina je rovna domací výrobě a následné spotřebě11,15 %0,41 %  

Graf

6. Co by zvýšilo Váš zájem o biopotraviny?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nižší cena11245,53 %45,53 %  
lepší informovanost4417,89 %17,89 %  
lepší dostupnost3413,82 %13,82 %  
větší sortiment187,32 %7,32 %  
větší propagace166,5 %6,5 %  
nic31,22 %1,22 %  
více českých bio potravin10,41 %0,41 %  
garance původu10,41 %0,41 %  
nevím, jestli maji smysl10,41 %0,41 %  
Obecné přesvědčení společnosti, že to je správná cesta. Obávám se, že je to beztak další možná cesta k výdělku bez dodržování zásad a předsevzetí..10,41 %0,41 %  
větší důvěra, že bio je opravdu bio10,41 %0,41 %  
kdybych na 100% věděla, že kupuji biopotraviny, nikoliv biopotraviny, které se na to hrají...10,41 %0,41 %  
jistota, že jsou skutečně "bio"10,41 %0,41 %  
až někdo řádnou vědeckou studií skutečně prokáže, že mají tak blahodárný vliv na organismus10,41 %0,41 %  
opravdová kvalita10,41 %0,41 %  
bio mám z vlastní produkce10,41 %0,41 %  
vyšší záruka výrobní kvality, na druhé straně nižší cena10,41 %0,41 %  
jistota, že v nich je menší obsah škodlivin10,41 %0,41 %  
certifikace prodávaných výrobků10,41 %0,41 %  
záruka kvality a místa původu10,41 %0,41 %  
nevím10,41 %0,41 %  
informace o kvalitě10,41 %0,41 %  
záruka kvality10,41 %0,41 %  
pravda o výrobku a jeho minulosti10,41 %0,41 %  
lepsi dostupnost, nizsi cena, vetsi sortiment10,41 %0,41 %  

Graf

7. Kde nejčastěji biopotraviny nakupujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [supermarkety (Billa apod.)otázka č. 8, hypermarkety (Albert, Tesco, Globus apod.)otázka č. 8, specializované prodejny biopotravin (Country Life apod.)otázka č. 8, farmářské trhyotázka č. 8, jinéotázka č. 8, nenakupujiotázka č. 9].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nenakupuji10542,68 %42,68 %  
farmářské trhy4618,7 %18,7 %  
specializované prodejny biopotravin (Country Life apod.)3313,41 %13,41 %  
hypermarkety (Albert, Tesco, Globus apod.)3313,41 %13,41 %  
supermarkety (Billa apod.)239,35 %9,35 %  
jiné62,44 %2,44 %  

Graf

8. Uveďte důvod proč právě v maloobchodní jednotce tohoto typu:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
čerstvost a kvalita4431,21 %17,89 %  
vzdálenost od místa bydliště3625,53 %14,63 %  
dobrý výběr biopotravin (široká škála produktů)3424,11 %13,82 %  
přehlednost a dobrá orientace v prodejně1611,35 %6,5 %  
ochota prodejců53,55 %2,03 %  
nakupuji zde i výrobky pro bezlepkovou dietu10,71 %0,41 %  
sppojuji s ostatními nákupy10,71 %0,41 %  
protože tam chodím10,71 %0,41 %  
vse vyse uvedene10,71 %0,41 %  
dobrá cena biopotravin10,71 %0,41 %  
podpora jiných, než velkých prodejců10,71 %0,41 %  

Graf

9. Co je hlavním důvodem proč biopotraviny nenakupujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysoká cena4340,95 %17,48 %  
nedůvěra2927,62 %11,79 %  
nedostatek informací1211,43 %4,88 %  
nedostatečný výběr (úzký sortiment)65,71 %2,44 %  
nedostupnost54,76 %2,03 %  
nechci je10,95 %0,41 %  
pěstuji si je sám10,95 %0,41 %  
nechutnají mi10,95 %0,41 %  
nemám zájem je kupovat10,95 %0,41 %  
viz předešlé odpovědi10,95 %0,41 %  
nedůvěra (záruka výrobní kvality), vyšší cena10,95 %0,41 %  
nemám o ně zájem10,95 %0,41 %  
Nevěřím tomu a zbytečně vysoká cena10,95 %0,41 %  
vybírám z běžného sortimentu10,95 %0,41 %  
biopotravinu nelze koupit ??10,95 %0,41 %  

Graf

10. Co nejčastěji nakupujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ovoce a zelenina8157,45 %32,93 %  
mléko a mléčné výrobky7251,06 %29,27 %  
maso a masné výrobky3927,66 %15,85 %  
pečivo3323,4 %13,41 %  
müsli a cereálie3323,4 %13,41 %  
vejce3021,28 %12,2 %  
čaje2618,44 %10,57 %  
vegetariánské biovýrobky2316,31 %9,35 %  
nápoje1510,64 %6,1 %  
sladkosti128,51 %4,88 %  
jiné128,51 %4,88 %  
vše výše uvedené - nakupuji výhradně v bio kvalitě21,42 %0,81 %  
mléčné výrobky10,71 %0,41 %  

Graf

11. Uveďte hlavní důvod nákupu biopotravin:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
životní styl3121,99 %12,6 %  
lepší chuť3021,28 %12,2 %  
lepší kvalita2114,89 %8,54 %  
podpora ekozemědělců1913,48 %7,72 %  
zdravotní důvody1812,77 %7,32 %  
mám malé dítě/děti85,67 %3,25 %  
zvědavost53,55 %2,03 %  
ochrana životního prostředí42,84 %1,63 %  
velká část veganských potravin se prodává převážně v bio kvalitě10,71 %0,41 %  
Beru co mi padne pod ruce10,71 %0,41 %  
vse vyse uvedene10,71 %0,41 %  
Zpracovani kury ovoce do jidla, napr citronova kura10,71 %0,41 %  
chut, kvalita, welfare hospodarskych zvirat, zivotni prostredi, ekozemedelci10,71 %0,41 %  

Graf

12. Jak často nakupujete produkty v bio kvalitě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
příležitostně7049,65 %28,46 %  
1x týdně3826,95 %15,45 %  
méně než 1x týdně2920,57 %11,79 %  
obden42,84 %1,63 %  

Graf

13. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena16767,89 %67,89 %  
Muž7932,11 %32,11 %  

Graf

14. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
20 až 30 let13956,5 %56,5 %  
45 až 60 let4417,89 %17,89 %  
30 až 45 let4116,67 %16,67 %  
nad 60 let176,91 %6,91 %  
do 20 let52,03 %2,03 %  

Graf

15. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské14157,32 %57,32 %  
středoškolské s maturitou8735,37 %35,37 %  
středoškolské bez maturity145,69 %5,69 %  
základní41,63 %1,63 %  

Graf

16. V jakém kraji žijete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Středočeský8233,33 %33,33 %  
hlavní město Praha5020,33 %20,33 %  
Královéhradecký3614,63 %14,63 %  
Pardubický2710,98 %10,98 %  
Ústecký93,66 %3,66 %  
Liberecký72,85 %2,85 %  
Jihomoravský72,85 %2,85 %  
Zlínský 72,85 %2,85 %  
Olomoucký52,03 %2,03 %  
Jihočeský52,03 %2,03 %  
Vysočina52,03 %2,03 %  
Moravskoslezský31,22 %1,22 %  
mimo ČR20,81 %0,81 %  
Karlovarský10,41 %0,41 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 4 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

3. Znáte evropské logo pro označování biopotravin, které se musí povinně používat v rámci celé EU?

  • odpověď Nevím:
    • 3.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nevím na otázku 2. Víte, která z následujících ochranných známek je národním logem pro označování biopotravin v ČR?

4. Důvěřujete biopotravinám?

  • odpověď Ne:
    • 2.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nedůvěřuji systému kontrol a certifikace na otázku 5. Proč nemáte důvěru v biopotraviny?
    • 2.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nejsem dostatečně informovaný/á na otázku 5. Proč nemáte důvěru v biopotraviny?

7. Kde nejčastěji biopotraviny nakupujete?

  • odpověď nenakupuji:
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi nedostatek informací na otázku 9. Co je hlavním důvodem proč biopotraviny nenakupujete?
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi nedůvěra na otázku 9. Co je hlavním důvodem proč biopotraviny nenakupujete?
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi vysoká cena na otázku 9. Co je hlavním důvodem proč biopotraviny nenakupujete?

14. Váš věk:

  • odpověď 20 až 30 let:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi sladkosti na otázku 10. Co nejčastěji nakupujete?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Víte co jsou biopotraviny a jak je poznáte od konvenčních (konzervativních)?

2. Víte, která z následujících ochranných známek je národním logem pro označování biopotravin v ČR?

3. Znáte evropské logo pro označování biopotravin, které se musí povinně používat v rámci celé EU?

4. Důvěřujete biopotravinám?

5. Proč nemáte důvěru v biopotraviny?

6. Co by zvýšilo Váš zájem o biopotraviny?

7. Kde nejčastěji biopotraviny nakupujete?

8. Uveďte důvod proč právě v maloobchodní jednotce tohoto typu:

9. Co je hlavním důvodem proč biopotraviny nenakupujete?

10. Co nejčastěji nakupujete?

11. Uveďte hlavní důvod nákupu biopotravin:

12. Jak často nakupujete produkty v bio kvalitě?

13. Jste:

14. Váš věk:

15. Nejvyšší dosažené vzdělání:

16. V jakém kraji žijete?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Víte co jsou biopotraviny a jak je poznáte od konvenčních (konzervativních)?

2. Víte, která z následujících ochranných známek je národním logem pro označování biopotravin v ČR?

3. Znáte evropské logo pro označování biopotravin, které se musí povinně používat v rámci celé EU?

4. Důvěřujete biopotravinám?

5. Proč nemáte důvěru v biopotraviny?

6. Co by zvýšilo Váš zájem o biopotraviny?

7. Kde nejčastěji biopotraviny nakupujete?

8. Uveďte důvod proč právě v maloobchodní jednotce tohoto typu:

9. Co je hlavním důvodem proč biopotraviny nenakupujete?

10. Co nejčastěji nakupujete?

11. Uveďte hlavní důvod nákupu biopotravin:

12. Jak často nakupujete produkty v bio kvalitě?

13. Jste:

14. Váš věk:

15. Nejvyšší dosažené vzdělání:

16. V jakém kraji žijete?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Melezínková, J.Spotřebitelské preference při nákupu biopotravin (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://spotrebitelske-preference-pr.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.