Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Stereotypy genderových rolí v televizní reklamě

Stereotypy genderových rolí v televizní reklamě

Kdo by měl být příštím prezidentem ČR (v roce 2018)?
Zúčastněte se krátkého dotazníku a oznámkujte Havla, Klause a Zemana.

(veřejné výsledky 15. prosince ve 12h)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Tereza Jarolímková
Šetření:02. 02. 2013 - 10. 02. 2013
Počet respondentů:212
Počet otázek (max/průměr):23 / 20.41
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:70,9 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:02
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

tímto bych Vás ráda požádala o vyplnění dotazníku, jehož výsledky a analýza budou součástí mé bakalářské práce na téma Stereotypy genderových rolí v reklamě. Dotazník je určen pro všechny bez jakéhokoli omezení.

Pro upřesnění uvádím, že gender je termín používaný pro skupiny vlastností, hodnot a chování formované kulturou a spojené s obrazem muže a ženy. Stereotypy genderových rolí poté popisují ustálené a společensky uznávané představy o tom, co by měl/a dělat a jak by se měl/a chovat správný/á muž/žena.

Děkuji za váš čas.

Tereza Jarolímková

Odpovědi respondentů

1. Setkal/a jste se někdy v genderovou problematikou?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano15372,17 %72,17 %  
Neuvědomuji si3616,98 %16,98 %  
Ne2310,85 %10,85 %  

Graf

2. Setkáváte se v běžném životě s genderově stereotypním uvažováním?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano16075,47 %75,47 %  
Ne5224,53 %24,53 %  

Graf

3. Myslíte si, že ženy a muži mají v dnešní době rovnocenné postavení ve společnosti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne zcela, ale pozoruji zlepšení.12558,96 %58,96 %  
Ne4320,28 %20,28 %  
Ano3918,4 %18,4 %  
Ne zcela, pozoruji zhoršování.10,47 %0,47 %  
záleží na okolnostech, situaci atp. ale víceméně ano10,47 %0,47 %  
v některých zemích ano, v některých ne10,47 %0,47 %  
Téměř, ale ne zcela10,47 %0,47 %  
Ne a myslím, že je to přirozené. Není třeba tak odsuzovat dané role mužů a žen.10,47 %0,47 %  

Graf

4. Máte rád/a televizní reklamy?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne7836,79 %36,79 %  
Obtěžují mě.6128,77 %28,77 %  
Nevadí mi.5525,94 %25,94 %  
Ano188,49 %8,49 %  

Graf

5. Kdo je podle Vás více zobrazován v reklamních spotech?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ženy9142,92 %42,92 %  
Zhruba stejně.6229,25 %29,25 %  
Nevnímám to.5525,94 %25,94 %  
Muži41,89 %1,89 %  

Graf

6. Když si vybavíte první reklamu co Vás napadne, vidíte v ní nějaký genderový stereotyp?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 7, Neotázka č. 8].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne12056,6 %56,6 %  
Ano9243,4 %43,4 %  

Graf

7. Stručně prosím uveďte o ktrý stereotyp jde a typ produktu, na který reklama upozorňuje

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena která zajišťuje vaření a úklid, jejím hlavním zájmem je hygienicky čistá kuchyň, produkt - jakýkoli čisticí a umývací prostředek11,41 %0,47 %  
cokoli do domácnosti – o kterou se stará žena11,41 %0,47 %  
prostředek na mytí nádobí11,41 %0,47 %  
Ženy s velkými ňadry v reklamách na sprchové gely.11,41 %0,47 %  
prací prášek, žena jako hospodyně 11,41 %0,47 %  
prací prášek - žena vykonává práce v domácnosti11,41 %0,47 %  
mycí prostředek, žena myje11,41 %0,47 %  
čístící prostředky, žena se stará o domácnost11,41 %0,47 %  
prací prášek, žena musí prát11,41 %0,47 %  
čistící prostředky - většinou zobrazeny ženy, 11,41 %0,47 %  
ostatní odpovědi maminka objímá dcerku, reklama na prací prostředek
sprchove mydlo....svlikajici se zena
muži pijí pivo
prášek na praní a žena, která má na starosti jen to, aby celá rodina byla zářivě bílá
žena v domácnosti, produkt prací prášek
Reklamy na prací prášky - obraz ženy jako dokonalé hospodyně, která se stará jen o to, aby bílá bílá byla a září štěstím při vyndavání prádla z pračky.
Žena uklízečka - mycí prostředky
čistící prostředky, plenky, atd- žena je ta, co se stará o domácnost
Rodina jede autem- vždy řídí muž.
ženy myjí nádobí v reklamě na prostředek Jar
Reklama na Toffiffee - všichni členové rodiny mají nějaký koníček, jen matka má na starosti výhradně blaho rodiny
jídlo, drogeriec čistící prostředky
Žena vaří, reklama na nějaké jídlo
reklamy na praci prasky- vzdy v nich vystupuji zeny
prášek na praní - "jsem chytrá matka (a v domácnosti peru jen já), takže mám nejlepší prášek na praní"
Jde o vlozky nebo tampony. Tesim se na chvili az tam bude chlap.
Prací prášek - žena v domácnosti
Práce ženy a muže v domácnosti. Žena žehlí prádlo, vaří. Muž opravuje lampu. Jde o penzijní fond.
mycí prostředek - žena - myje nádobí. ženská práce
jar umyvani nadobi
Domácí práce - vždy ženy.
Prací prášek. Stereotyp: Být dobrou matkou/ženou může být pouze žena, co má prádlo naprosto bílé bez skvrnky. Tedy to vnímám jako stereotypní zobrazení ženy v domácnosti.
žena starající se o domácnout, muž na gauči, penzijní pojištění
reklama na Kinder čokoládu, jen maminka přeci ví, že v Kinder čokoládě je sklenice mléka :D
potraviny, čistící prostředky
ženy - prací prášky
matka od rodiny v domacnosti, jogurt
žena - hubená, krásná, patlá na sebe stovky krémů aby její pokožka byla krásně jemná
myslím, že jde o reklamy na mycí prostředky jako je Jar apod. Nikdy v ní nevidím muže, vždy jsou tam ženy vyobrazeny jako ty, které shání to nejlepší, co by jim usnadnilo práci
manželka s dokonalou rodinou vaří/peče/pere - všichni dokonale upravení, šťastní a usměvaví
zena dela domaci praci,pere pradlo,reklma upozornuje na typ praciho prostredku
žena prací prášek
zena pere, na praci prostredky. zena vari, na polotovary. alkohol = muzi.
prací prášky/čistidla - stereotypizace ženské role
Např. Reklamy na čistící produkty pro domácnost - jsou zde pouze ženy
sexy žena - reklama na sprchový gel, žena v domácnosti - např. reklama na prací prášek
Mužské upřednostnění - telefon.
sexy žena a auto
výrobky pro ženy propagují ženy tak hloupě, že se nemohou divit, že je lidi považují za hloupé
žena jako sexuální objekt
prací prášek, prádlo dává do pračky matka, nikdy ne otec
prací prášek,žena
vůně - žena ve spodním prádle
čistící prostředky - většinou uklízí či myje nádobí žena
sexy žena
praci prasek,vlozky,
Reklama na prací prášek, pere žena
žena a praní prádla
blba blondyna na jogurt
žena a reklama na prací prášek
Prací přášek - žena je úplně zjevně patná matka, kdyý nemá zářivě bílé prádlo.
např. mycí prostředky- ženy
čistící prostředky - žena hospodyně, uklízečka, domácí služka vs. krásný vůz a jeho řidičem úspěšný muž
žena - prací prášek.
Čistící prostředky.
Pivo. Muži pijí pivo.
žena a prací prášek
žena/sex - cokoliv
drahé auto pro muže znamená zájem žen
Prací prášek
domácí práce obecně, drogerie, domácí spotřebiče
6185,92 %28,77 % 

Graf

8. V jaké roli/profesi je podle Vás nejčastěji zobrazena v televizních reklamách žena? Muž?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena v domácnosti52,36 %2,36 %  
nevím52,36 %2,36 %  
v domácnosti41,89 %1,89 %  
hospodyně20,94 %0,94 %  
Nevnímám to.20,94 %0,94 %  
nevím, nevnímám to10,47 %0,47 %  
žena uklízečka, pečovatelka, muž řídící auto10,47 %0,47 %  
v roli dobrodruha10,47 %0,47 %  
žena v domácnosti, muž sportovecc10,47 %0,47 %  
žena: v kuchni, muž: kutil10,47 %0,47 %  
ostatní odpovědi žena - hospodyně, muž - bohatý hrdina, který má vše pod kontrolou
žena-matka
žena v domácnosti, muž úspěšný podnikatel
Žena bývá velmi často zobrazována jako žena v domácnosti starající se o její bezchybné fungování. U muže jasné nejčastější zobrazení nevnímám.
Žena s obnaženými ňadry
žena v domácnosti, muž na večírku
žena - hospodyně, citlivá Muž - potřeba chránit, opravář
Žena - v domácnosti, muž - úspěšný podnikatel
žena - práce v domácnosti, péče o děti
myje nádobí, pere, uklízí
žena hospodyňka, muž sportovec, manager
žena v domácnosti.. pere, myje nádobí apod.
rodič
žena v domácnosti, muž alfasamec
žena - matka, muž-otec
Žena - mycí prostředky, kremní pro zvířata. Muž- auta
kosmetika žena, auta muži
Nevím, protože toto vůbec nevnímám a není to pro mě důležité.
žena - uklízečka, kuchařka apod. muž - nějakej frajer, silák, samý svaly a tak
Žena v domácnosti, muž manager
Muž: alfa samec žena: kráska
manželka, manžel, popř. kolegyně, kolega
žena-žena v domácnosti
Žena u pracích prášků.
domácí práce
zena se stara o domacnost
žena - uklízí, muž - ve sprše
žena - domácnost, muž - v práci nebo na party
Žena- matka v domácnosti, Muž- sport
žena - matka/uklízečka/kuchařka; muž - stavitel, bankéř, kutil
Žena - domácí práce; hvězda ve společnosti; móda. Muž - nevím.
Policista, Lékař; Mluvčí, Notářka
modelka
zena jako sexualni objekt, muz jako chlapak
Myslím, že muži jsou vždy představováni na vyšších postech než ženy.
Televizi dávno nemám, nemůžu věcně posoudit
Žena v domácnosti a muž v roli živitele rodiny
žena: domácí hospodyně, pečovatelka o rodinu, kosmetika; muž: řidič, sporty, businessman
žena - doma, uklid, starost o domácnost, muž - ve sportovních reklamách, elektro, auta
žena v kuchyni, s cisticimi prostredky, nebo vaří, muž s autem, nebo nejaky sport
Žena - čistící prostředky/žena v domácnosti, kosmetika/stará se o sebe. Muž - cokoliv spojené s automobily, reklama na pojištovny, banky/nevím proč zrovna muž je častěji vyobrazován v těchto reklamách, ale přijde mi to tak.
Žena - Práce v domácnosti, Muž - Úředník
žena - matka, sexuální objekt. Muž - drsný pán tvorstva, co vydělává peníze
žena v domácnosti, muž jako řidič nejnovějšího auta
reklama na domácí čisticí prostředky - vždy žena, reklama na auto a elektroniku - už ne pouze muži
Žena - hospodyně, Muž - "lev salónů", role úspěšných podnikatelů, atp.
Žena v domácnosti. Muž, který pečuje o svůj zevnějšek (deodorant, parfém).
Muž: Jako manažer, hlava rodiny, především muži jsou řidiči. Žena: jako matka, ta, co velí kuchyni, ta, která se stará o děti.
muž - sportovec, žena - domáctnost
žena buď jako sexuální objekt nebo jako hospodyně, muž je většinou frajer
žena - pilná hospodyňka, muž - řidič
doktor
nevim no.. moc to nesleduju, ale asi tam nějaký stereotypy budou
žena- modelka (kosmetické produkty, moda), žena v domácnosti, žena ve středním managementu (brýle, propiska v ruce, kostým), Muž- řidič, vedoucí skladu, hlupák co si neumí vyprat či uvařit, businessman s telefonem u ucha
žena domácí práce, muž u prostředků na hygienu a u reklamy na auta
žena-matka, muž-úspěšný podnikatel
Žena jako vedoucí domácnosti, muž jako ten, o koho se žena stará
matka, kuchařka, hospodyně
muž - podnikatel, žena - modelka
Žena u pracích prášků, prášků do myček, s dětmi věší prádlo,... Muž jako opravář,...
zeny-uklid,pece o deti a domacnost
žena - v domácnosti; muž - nevím
žena - matka, atraktivní žena; muž - úspěšný, atraktivní muž
žena - hospodyně; muž - sportovec
sexy žena a úspěšný muž
hospodyne, muz urednik
Muz v alkoholu. Zena na samy mozny nesmysly z drogerie.
žena- kosmetika a hygienické potřeby
Žena většinou v domácnosti (vaření, úklid, prací prostředky...) a nevybavím si, že by měli muži specifickou roli
Muž - živitel rodiny, žena - stará se o rodinu
žena - uklízí, muž - navoněný, svalnatý
péče o domácnost, matka
Žena-Spotřební zboží, jídlo, oblečení. Muž-Nástroje, elektronika, software.
Žena-v domácnosti. Muž-pracovně vytížen.
žena - zajišťující chod domácnosti, ale také se klade velký důraz na vzhled ženy, žena by měla podle reklay být především krásná. Muž je obvykle zobrazován jako živitel rodiny, alfa samec, ten který se baví
učitelka žena, muž lékař
žena - role matky, muž- sportovec
Žena - v roli matky a v roli jako života užívající si ženy (párty s přáteli, pokec s kamarádkami). Muž - jako čistotný muž starající se o své tělo (reklamy na holení a parfémy)
žena - v domácnosti (péče o děti, úklid, umývání nádobí,...)
Žena - modelka, muž - svalovec
žena - úklid, vaření, manažerka ; muž - práce kolem domu, kutilství, opravování, manažer
žena - žena v domácnosti, muž - kuchař
žena jako symbol krásy, muž inteligence
žena-sekretářka, muž-šéf
Hospodyňka amanažer
žena domácnost děti, muž auto, sport
zena-objekt krasy, muz- "vudce" rodiny
Žena stará se o domácí krb. Muž pracuje, řídí auto...
Žena jako matka
žena: domácí pu'tka (uklízí, pere, vaří) nebo čistý sexualní objekt; muž: macho co jde na pivo navzdory otravné partnerce; 'taťka', kterému doma chutná; neodolatlný nadsamec, co je nad věcí
Žena v plavkách, muž s pivem.
Zena-matka, muz-nejaky odbornik
-
žena - matka dětí, muž - sportovec
žena v domácnosti, muž macho
žena matka, muž řidič
žena - chce zhubnout, muž - vaří
kuchařka, uklízečka, manažerka; řidič nebo opravář auta
žena - prací prášek, svůdnice... Muž - řidič
zena je zobrazena jako zena a ne jako muzatka,muz je zobrazovan jako muz a ne jako baba.
žena - matka, muž - sportovec
matka v domacnosti, muz v obleku
žena - matka, stará se o celou rodinu
nádobí, alkohol
Nevím, nezajímá mě to.
žena - vaří či myje nádobí a stará se o děti, muž - manažer, bankéř (Air bank)
Žena - domácnost, muž - mocný, bohatý
Žena v domácnosti (čistící prostředky), muž auto, kosmetika
žena - domácnost,
muž - bankéř, opravář, sportovec žena- matka, úklid, nebo kosmetické přípravky
žena - matka, žena v domácnosti; muž - pracující pohodář
Žena v roli ženy v domácnosti. Muž nevím
nakup, uklizeni
Žena při výchově dětí, ve stresu, prostě žena v dnešní uspěchané době. U muže si nejsem zcela jistá.
žena - domácí uklízečka nebo nějaký tupoun; muž - svalnatý úspěšný borec, kterému k dokonalosti chybí vlastně jen reklamovaná věc
žena a praci prostředky,muž parfémy,nebo problémy s erekci
domaci prace,moda
muž - pije pivo; žena - uklízí
"fintící" se žena, řídící muž
žena - matka v kuchyni, muž - pracující
Na dvě otázky jen jedna Text area
žena domácnost, muž půjčka
zena= matka. muz= manazer v kravate.
v koupelně
žena - pečovatelka o domácnost, matka; muž - volnočasové aktivity, živitel
žena=kráva muž=king
žena - matka v domácnosti, hospodyně, muž - technik, vedoucí
žena matka, muž manager
Žena - prodavačka, muž - dělník
sex symbol
žena v domácnosti při úklidu, mužpři práci v domě
žena uklízí či vaří, muž sportuje či v práci
žena - matka nebo sexsymbol muž - podnikatel nebo sportovec
žena v domácnosti, muž v obleku
žena-modelka, muž-model
žena
žena - sekretářka, muž - sportovec, model
žena - hospodyně, muž - zaopatřovatel
a
Prací prášek, Holení
žena v domácnosti, muž živitel rodiny
Žena = matka, v domácnosti
Žena např. v reklamě na praní prádla a muž v reklamách na automobily
žena - kosmetika, muž - automobil
kuchařka, sexy holka, muž odborník, lékař
žena-hloupý tvor s rádoby chytrými názory. Muž-silný, neuvažující krasavec,bez inteligence
matka
žena je zobrazena jako matka, která se stará o děti a domácnost a muž je zobrazován jako otec, nebo řidič vozu
žena - domácí puťka, muž - řidič automobilů
žena v typických ženských rolích a u parfémů, muž u parfému, aut či vtipů
žena-domácí práce
Žena jako hospodyně, diva, matka. Muž jako společník, sportovec
žena - v domácnosti, zaměstnaná matka, lékařka. muž - úspěšný podnikatel
žena matka, muž sportovec
hospodyne co pere
žena - domácnost, muž - podnikatel
žena jako matka v domácnosti, muž jako business man
žena se myje, chlap se holí nebo chlastá
žena - modelka, Muž - sportovec
Nevím a je mi to jedno
žena pere, vaří, stará se o děti, muži jezdí autem a chodí do banky
žena: matka, nakupující, muž: doktor
Žena je v domácnosti, hospodyně, sekretářka a asostentka - podřízená, tanečnice a herečka - umělkyně. Muž je oproti tomu sportovec, šéf, manažer...
žena- mycí prostředky, kosmetika. Muži- auta
žena vamp vs. muž pohodář
muž pije pivo, hraje fotbal a dělá špínu, kterou pak žena pere, umývá a leští. jo a ještě umývá a leští děti. a jednoho zlatého retrívra
Uklízečka= žena. Po sportu = muž
žena=matka příp. zkrášlující se; muž=sportovec
businessman
žena v domácnosti, muž úspěšný výkonný
Žena - na večírku, doma, pláž a je nahá. Muž - koupelna, restaurace, posilovna, finanční poradce.
rpo ženu běžné domácí činnosti, práce;
žena v rpli slepice, muž v roli chytráka
bankéř
matka, sportovec
neviem
žena matka, uklízečka, muž macho
žena v domácnosti, muž je úspěšný manager
sprchové gely
žena matka v domácnosti, pracující muž
dtto
jako potenciální partner/milenec/-ka
nedovedu posoudit
Žena - jídlo, čistíci prostředky. Muž - auto, alkohol
žena v domácnosti, muž úspěšný kravaťák
žena - doma, muž - sport
žena- manželka, muž- boháč
Žena v souvislosti s přípravky na hubnutí, pracími prostředky, jako učitelka. Muž s pivem, jako sportovec.
žena - praní prádla, muž - mobily
18989,15 %89,15 % 

Graf

9. Jak se stavíte k tvrzení, že žena se má starat o domácnost a muž hlavně vydělávat?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Je to individuální.11654,72 %54,72 %  
Nesouhlasím6832,08 %32,08 %  
Souhlasím198,96 %8,96 %  
je to tak, ale bylo by hezké, kdyby ve více rodináh / manželstvích fungovala daným párem stanovená pravidla10,47 %0,47 %  
Nemyslím, že je to jednostranné. Záleží například na vzdělání. Pokud je žena ta, která by přinesla větší finanční příjem, nevidím problém v tom, aby se v domácnosti angažoval i muž.10,47 %0,47 %  
Role by měly být rovnoměrně rozděleny, muži by se také měli podílet na domácích pracích a ženy vydělávat10,47 %0,47 %  
Myslím že by se měli domluvit ti dva10,47 %0,47 %  
V podstatě na tom není nic špatného. Ovšem dnes již nemůže platit. Oba partneři vydělávají a oba se rovněž starají o domácnost. Ale předpokládáme, že nevydělávají stejně a ani jejich povinnosti nejsou totožné.10,47 %0,47 %  
0becně se stavím k tomu tak, že ano, žena se má starat více o domácnost než muž a muž má více vydělávat než žena. Ale co je pro mě na prvním místě je to, že to má být tak, aby to vyhovovalo oběma z páru, že to záleží na tom, jak to tvrzení vnímá ten pár.10,47 %0,47 %  
pokud má ženy o podstatně lepší plat než muž, dá se pochopit, že s dítětem doma zůstane můž (pokud se jedná o mateřskou, či rodičovskou dovolenou) jinak si myslím, že i žena má plné právo na to mít kariéru a ne dělat ženu v domácnosti10,47 %0,47 %  
nesouhlasím (ale z vlastní zkušenosti si jako žena některé práce v domácnosti dělám radši sama)10,47 %0,47 %  
ano, pokud vydělá dost. ale měl by aspoň vědět, jak se jmenují ty dvě malé věci, které pobíhají doma a manželka tvrdí, že to jsou jeho děti10,47 %0,47 %  

Graf

10. Máte pocit, že se s osobami v reklamě můžete ztotožnit?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne19391,04 %91,04 %  
Ano198,96 %8,96 %  

Graf

11. Máte pocit, že se zobrazování muže a ženy v reklamě změnilo?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 12, Neotázka č. 13, Nevímotázka č. 13].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nevím10549,53 %49,53 %  
Ne6430,19 %30,19 %  
Ano4320,28 %20,28 %  

Graf

12. Uveďte prosím v jakém směru změnu pozorujete:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Vidím v televizi více obnažených ňader.14,17 %0,47 %  
Žena je více ukazována ve vyšším (firemním) postavení.14,17 %0,47 %  
Obrací se klasicky zažité role.14,17 %0,47 %  
Neustále zobrazování polonahých žen14,17 %0,47 %  
ženy nejsou zobrazovány jako puťky u sporáku14,17 %0,47 %  
prolínání mužských a ženských rolí, stírání rozdílů mezi mužskými či ženskými rolemi a aktivitami, v reklamách se objevují obě pohlaví14,17 %0,47 %  
ženy v reklamách na auta14,17 %0,47 %  
Perwol - v reklamě se o ten skvělý výrobek zajímá už i muž14,17 %0,47 %  
muži jsou vyobrazováni pořád stejně, ale už nejedou moc produkty jako cigarety, alkohol atd., Ženy jsou více vyobrazovány ve vedoucích pozicích14,17 %0,47 %  
prací prášky, dříve spjaté pouze s ženou, teď i s muži14,17 %0,47 %  
ostatní odpovědi muž bývá zobrazován jako manažer, kravaťák, kterého musí chtít každá žena, oproti dřívějšku, kdy byl spíše poctivý pracovitý řemeslník. Žena je zase oproti dřívějšímu vyobrazení hospodyňky spíše prezentována jako hloupá ale krásná se třemi milenci
ženy jako manažerky
pro zaujetí reklamy prohazují se role ve stereotypech
třeba v jedné reklamě můž luxuje :-) už není tak dominantní jako dříve i ženy se čímdál více prosazují ve vrcholenjších pozicích firmy
v českém prostředí se stávají populárními karikující reklamy se známými herci
ženy už sebou nosí prací prostředky i na wc
snaha o zrovnoprávnění - občas je vidět i muž co uklízí a žena co řídí
Častější otočení rolí.
naštěstí poněkud méně opravdu sexistických či stereotypních reklam
Herce a herečky nahrazují "výrobky", děti a jiné figurky.
stále méně oblečení
ubylo reklam, kde žena je služkou
ženy mají zájmy, koníčky, potřeby
v některých reklamách se na pozici ženy objevují muži - v kuchyni, pomáhají dětem s přípravou do školy, s vařením...
1458,33 %6,6 % 

Graf

13. Už jste si na základě reklamy nějaký produkt pořídil/a?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano14668,87 %68,87 %  
Ne6631,13 %31,13 %  

Graf

14. Zaujme Vás v reklamě obnažený muž či žena?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano11453,77 %53,77 %  
Ne9846,23 %46,23 %  

Graf

15. Kdo vás zaujme více?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Na stejno10449,06 %49,06 %  
Žena6430,19 %30,19 %  
Muž4420,75 %20,75 %  

Graf

16. Vnímáte při televizní reklamě, jestli na Vás mluví žena nebo muž?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Občas6430,19 %30,19 %  
Ne6028,3 %28,3 %  
Ano4722,17 %22,17 %  
Nevím4119,34 %19,34 %  

Graf

17. Jestliže během sledovaného pořadu běží reklamy, přepínáte na jiný program?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano10951,42 %51,42 %  
Podle nálady.8540,09 %40,09 %  
Ne188,49 %8,49 %  

Graf

18. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ženaotázka č. 19, mužotázka č. 20].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena15673,58 %73,58 %  
muž5626,42 %26,42 %  

Graf

19. Jak vnímáte reklamy, v nichž je žena v roli hospodyňky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Je mi to jedno.8151,92 %38,21 %  
Vadí mi to.4226,92 %19,81 %  
Je to přirozené.1710,9 %8,02 %  
Nevidím na tom nic špatného.10,64 %0,47 %  
Záleží na tom, jak je reklama pojatá. Vadí mi když tam šůruje podlahu nebo okna, zároveň je mi ale jasné, že třeba přišla z práce a hold to musí udělat. Což je normální, ale pokud z toho vyplývá že jen sedí doma a uklízí. To se mi nelíbí.10,64 %0,47 %  
Záleží o jaký druh reklamy se jedná. Někdy mi to vadí a jindy ne.10,64 %0,47 %  
Jak kdy. Někdy mi to je jedno, někdy mi to přijde přirozené, někdy mi to vadí. Přemýšlím čím to je... Když je v reklamě žena v roli hospodyňky a nemá kolem sebe svého muže, tak mi to nevadí. Když má kolem sebe svého muže, tak si říkám,pročJÍsakraNEPOMÁHÁ.10,64 %0,47 %  
reklamy neřeším, vetšinou je ignoruji10,64 %0,47 %  
Vadí mi to, ale hlavně proto, že v této roli není nikdy zobrazen muž. 10,64 %0,47 %  
nevadí mi to10,64 %0,47 %  
záleží na konkrétní reklamě, někdy mám pocit, že se z žen opravdu dělají pouze hospodyňky10,64 %0,47 %  
přijdou mi směšné - ne pro roli, ale spíš pro vykreslení dokonalé situace10,64 %0,47 %  
Záleží na okolnostech10,64 %0,47 %  
záleží na formě reklamy a míře stylizace10,64 %0,47 %  
Není mi to jedno, ale nemohu říci, že by mi to přímo vadilo.10,64 %0,47 %  
nemělo by se to vyskytovat příliš, žena může být přeci stejně schopná ve spoustě činnostech jako muž... ale mluví někdo o úspěchu muže-hospodyňky? :)10,64 %0,47 %  
je to z části přirozené, ale taky by nevadilo, kdyby tam byl muž v roli "hospodyňky"10,64 %0,47 %  
Nevadila by mi role hospodyňky, pokud by bylo i více jiných rolích - manažerka, vedoucí, politička...10,64 %0,47 %  
no když to tak doopravdy je, tak co s tím nadělám10,64 %0,47 %  

Graf

20. Jak vnímáte reklamy, v nichž je muž v roli muže v domácnosti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Je mi to jedno.3867,86 %17,92 %  
Většinou mě to pobaví.1017,86 %4,72 %  
Vadí mi to.35,36 %1,42 %  
Naseru se a přepnu kanál.11,79 %0,47 %  
Jelikož je muž většinou za neandrtálce, který neví jak se zapíná trouba, tak trochu vadí a trochu mě to baví.11,79 %0,47 %  
proč ne?11,79 %0,47 %  
žádnou takovou jsem nikdy neviděl11,79 %0,47 %  
Je to přirozené.11,79 %0,47 %  

Graf

21. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15-2617080,19 %80,19 %  
26-352511,79 %11,79 %  
35-50157,08 %7,08 %  
50 a více20,94 %0,94 %  

Graf

22. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Středoškolské s maturitou10148,33 %47,64 %  
Vysokoškolské9746,41 %45,75 %  
Základní83,83 %3,77 %  
Bc.10,48 %0,47 %  
vyučen10,48 %0,47 %  
Středoškolské s vyučením10,48 %0,47 %  

Graf

23. Aktuálně jste:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
student15374,27 %72,17 %  
zaměstnaný/á3617,48 %16,98 %  
v domácnosti41,94 %1,89 %  
OSVČ20,97 %0,94 %  
na mateřské20,97 %0,94 %  
nezaměstnaný/á20,97 %0,94 %  
student+zamestnana10,49 %0,47 %  
student a zamestnany10,49 %0,47 %  
zaměstnaný student 10,49 %0,47 %  
majitel firmy10,49 %0,47 %  
invalidní důchodce10,49 %0,47 %  
pracující studentka10,49 %0,47 %  
student v zaměstnání10,49 %0,47 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 3 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

6. Když si vybavíte první reklamu co Vás napadne, vidíte v ní nějaký genderový stereotyp?

  • odpověď Ne:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ne na otázku 1. Setkal/a jste se někdy v genderovou problematikou?

14. Zaujme Vás v reklamě obnažený muž či žena?

  • odpověď Ano:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ano na otázku 10. Máte pocit, že se s osobami v reklamě můžete ztotožnit?

18. Jste:

  • odpověď muž:
    • 3.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Je mi to jedno. na otázku 20. Jak vnímáte reklamy, v nichž je muž v roli muže v domácnosti?
    • 3.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Většinou mě to pobaví. na otázku 20. Jak vnímáte reklamy, v nichž je muž v roli muže v domácnosti?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Setkal/a jste se někdy v genderovou problematikou?

2. Setkáváte se v běžném životě s genderově stereotypním uvažováním?

3. Myslíte si, že ženy a muži mají v dnešní době rovnocenné postavení ve společnosti?

4. Máte rád/a televizní reklamy?

5. Kdo je podle Vás více zobrazován v reklamních spotech?

6. Když si vybavíte první reklamu co Vás napadne, vidíte v ní nějaký genderový stereotyp?

9. Jak se stavíte k tvrzení, že žena se má starat o domácnost a muž hlavně vydělávat?

10. Máte pocit, že se s osobami v reklamě můžete ztotožnit?

11. Máte pocit, že se zobrazování muže a ženy v reklamě změnilo?

13. Už jste si na základě reklamy nějaký produkt pořídil/a?

14. Zaujme Vás v reklamě obnažený muž či žena?

15. Kdo vás zaujme více?

16. Vnímáte při televizní reklamě, jestli na Vás mluví žena nebo muž?

17. Jestliže během sledovaného pořadu běží reklamy, přepínáte na jiný program?

18. Jste:

19. Jak vnímáte reklamy, v nichž je žena v roli hospodyňky?

20. Jak vnímáte reklamy, v nichž je muž v roli muže v domácnosti?

21. Váš věk:

22. Nejvyšší dosažené vzdělání:

23. Aktuálně jste:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Setkal/a jste se někdy v genderovou problematikou?

2. Setkáváte se v běžném životě s genderově stereotypním uvažováním?

3. Myslíte si, že ženy a muži mají v dnešní době rovnocenné postavení ve společnosti?

4. Máte rád/a televizní reklamy?

5. Kdo je podle Vás více zobrazován v reklamních spotech?

6. Když si vybavíte první reklamu co Vás napadne, vidíte v ní nějaký genderový stereotyp?

9. Jak se stavíte k tvrzení, že žena se má starat o domácnost a muž hlavně vydělávat?

10. Máte pocit, že se s osobami v reklamě můžete ztotožnit?

11. Máte pocit, že se zobrazování muže a ženy v reklamě změnilo?

13. Už jste si na základě reklamy nějaký produkt pořídil/a?

14. Zaujme Vás v reklamě obnažený muž či žena?

15. Kdo vás zaujme více?

16. Vnímáte při televizní reklamě, jestli na Vás mluví žena nebo muž?

17. Jestliže během sledovaného pořadu běží reklamy, přepínáte na jiný program?

18. Jste:

19. Jak vnímáte reklamy, v nichž je žena v roli hospodyňky?

20. Jak vnímáte reklamy, v nichž je muž v roli muže v domácnosti?

21. Váš věk:

22. Nejvyšší dosažené vzdělání:

23. Aktuálně jste:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Jarolímková, T.Stereotypy genderových rolí v televizní reklamě (výsledky průzkumu), 2013. Dostupné online na https://stereoypy-genderovych-roli-v.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.