Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Storytelling jako nástroj managementu znalostí
Storytelling jako nástroj managementu znalostí
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Veronika Klemová |
---|---|
Šetření: | 03. 01. 2013 - 20. 01. 2013 |
Počet respondentů: | 57 |
Počet otázek (max/průměr): | 11 / 8.11 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 57,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:51 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o vyplnění krátkého dotazníku s tématem storytelling, který se zaměřuje na schopnost studentů tento pojem identifikovat a na jejich přístup k storytellingu. Předem děkuji za Vaši ochotu a čas!
Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)
* Storytelling znamená vyprávění příběhů. Nejedná se přitom jen o příběhy, které si vyprávíme mezi sebou (např. co jsem zažil o víkendu), ale o novou metodu interaktivního vyprávění příběhů, která pomáhá lidem zlepšovat jejich znalosti a schopnosti v mnoha oborech lidské činnosti a dokáže zaujmout posluchače. Své využití má v reklamě, na podnikových schůzích, prezentacích, přednáškách, apod. Storytelling proto lze označit za nástroj znalostního managementu.
Odpovědi respondentů
1. Setkali jste se již dříve s pojmem storytelling? (Pokud NE, pokračujte otázkou č. 5)
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 45 | 78,95 % | 78,95 % |
ano | 12 | 21,05 % | 21,05 % |
2. Víte, co tento pojem znamená? (pokud ano, napište prosím Vaši definici)
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 8 | 47,06 % | 14,04 % |
vyprávění příběhu | 2 | 11,76 % | 3,51 % |
vyprávění příběhů, kterým probíhá přenos informací, vhodná metoda poznávání a učení | 1 | 5,88 % | 1,75 % |
využití vyprávění příběhu k předávání znalostí nebo upevňování týmu | 1 | 5,88 % | 1,75 % |
Vzdělávání pracovníků ne formou výkladu, ale formou vyprávění příběhu, který je záživnější, lidé si tak i více věcí spojí, více poslouchají.l. | 1 | 5,88 % | 1,75 % |
učení se příběhy z praxe | 1 | 5,88 % | 1,75 % |
Předání vlastních zkušeností | 1 | 5,88 % | 1,75 % |
výklad | 1 | 5,88 % | 1,75 % |
graficke (ci jine) zobrazeni urciteho stavu, postupu, planu, historie,... | 1 | 5,88 % | 1,75 % |
3. Kde jste se s tímto pojmem setkali? (zaškrtněte jednu, případně více možností)
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ve škole | 11 | 84,62 % | 19,3 % |
V literatuře | 4 | 30,77 % | 7,02 % |
V zaměstnání | 2 | 15,38 % | 3,51 % |
V médiích | 2 | 15,38 % | 3,51 % |
Doma | 1 | 7,69 % | 1,75 % |
4. Od koho jste tento pojem slyšeli? (zaškrtněte jednu, případně více možností)
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Od vyučujícího | 9 | 75 % | 15,79 % |
Od spolužáka | 4 | 33,33 % | 7,02 % |
Od kamaráda | 3 | 25 % | 5,26 % |
Od spolupracovníka | 2 | 16,67 % | 3,51 % |
Od rodičů | 2 | 16,67 % | 3,51 % |
z knihy | 1 | 8,33 % | 1,75 % |
Od podřízeného | 1 | 8,33 % | 1,75 % |
5. Vyprávěl/-la jste někdy příběh? (pokud NE, pokračujte otázkou č. 7)
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 52 | 91,23 % | 91,23 % |
ne | 5 | 8,77 % | 8,77 % |
6. Při jaké příležitosti to bylo? (zaškrtněte jednu, případně více odpovědí)
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
V rámci běžného rozhovoru se spolužákem/kamarádem/spolupracovníkem | 46 | 90,2 % | 80,7 % |
V rámci prezentace/projektu v škole | 26 | 50,98 % | 45,61 % |
V rámci prezentace/projektu v zaměstnání | 9 | 17,65 % | 15,79 % |
Vyprávění příběhu při táborové činnosti | 1 | 1,96 % | 1,75 % |
jako vzdělávací příběh dítěti | 1 | 1,96 % | 1,75 % |
7. Vyprávěl Vám někdo v minulosti příběh? (pokud NE, pokračujte otázkou č. 9)
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 55 | 96,49 % | 96,49 % |
ne | 2 | 3,51 % | 3,51 % |
8. Při jaké příležitosti to bylo? (zaškrtněte jednu, případně více odpovědí)
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vyprávěl mi ho spolužák/kamarád/spolupracovník v rámci běžného rozhovoru | 45 | 84,91 % | 78,95 % |
Vyprávěl mi ho spolužák/kamarád v rámci prezentace/projektu ve škole | 25 | 47,17 % | 43,86 % |
Vyprávěl mi ho spolupracovník v rámci prezentace/projektu v zaměstnání | 11 | 20,75 % | 19,3 % |
Příběhy mi vyprávěli také rodiče a další příbuzní | 1 | 1,89 % | 1,75 % |
učitel | 1 | 1,89 % | 1,75 % |
matka | 1 | 1,89 % | 1,75 % |
9. Považujete storytelling za vhodnou formu předání informací? (Zaškrtněte ANO či NE a napiště proč)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 49 | 85,96 % | 85,96 % |
NE | 4 | 7,02 % | 7,02 % |
někdy, záleží na situaci | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
Může zaujmout mnohem více než klasické formy | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
Se storytellingem jsem se nesetkal a neznám jeho definici, nemohu tedy posoudit | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
je lidem blízká a vyvolává emoce, díky kterým si informace zapamatují | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
Je jiná, lépe zapamatovatelná | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
zaujme posluchačovu pozornost více než jen nějaká přednáška s čistými daty a fakty | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
výraznější forma sdělování informací - přímá, srozumitelná | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
komplexnost informací během vyprávění příběhu | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
vlastní zážitek, autenticita | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
nevim co to je | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
často si lze i z příběhu vzít poučení | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
lépe se zapamatuje | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
poutavá forma | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
zrcadlí zkušenost, prožitek, emoce | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
nelze jednoznacne urcit, zalezi na konkretnim prikladu | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
10. Pokud byste pracovali v managementu podniku, využívali byste storytelling jako formální nástroj k sdělování informací? (Zaškrtněte ANO či NE a napište proč)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 35 | 61,4 % | 61,4 % |
NE | 16 | 28,07 % | 28,07 % |
Se storytellingem jsem se nesetkal a neznám jeho definici, nemohu tedy posoudit | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
pouze jako neformální | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
vhodné | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
Nejspíš ne, protože si nejsem jistá, jak správně tuto metodu použít. | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
zajímavý nástroj pro předávání informací | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
komplexnost informací během vyprávění příběhu | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
nevim | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
dobrá demonstrace možného problému na konkrétní situaci, lépe se to chápe a posluchači tomu budou věnovat lepší pozornost | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
nevim co to je | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
záleží čeho by se to konkrétně týkalo | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
pro toto rozhodnutí nemám dostatek informací | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
lépe se zapamatuje | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
neumím vyprávět | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
subjektivní zabarvení | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
spise ne | 1 | 1,75 % | 1,75 % |
11. Při jakých příležitostech myslíte, že byste storytelling v podnikové praxi využili?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Kdykoliv, kdy je potřeba problém důkladně osvětlit, ukázat na příkladu.
Když tomu nebudete říkat tak "vznešeně", ale úplně obyčejně, tedy že je to VYPRÁVĚNÍ - pak celý tento "obor" zcela pozbývá smyslu. My všichni vyprávíme příběhy, když chceme ilustrovat nějakou myšlenku nebo tvrzení... Nedá se to naučit. Nechci Vám hovořit do života, ale co se věnovat něčemu, co má alespoň trochu smysl? Třeba pěstování ředkviček, nebo něco tak. Abych Vám to přblížila: U nás v ulici bydlí paní Nováková, má pudlíka Béďu. A tahle paní Novánová také téměř celý život pracovala jen v zcela nesmyslných zaměstnáních. Byla předsedkyní komise pro plánování dojivosti, v uličním výboru pro oslavy VŘSR... pak jí to ale jednoho dne DOŠLO! Začala plést báječné svetry pro pudlíky. A tak už Béďovi ani jiným pudlíkům není nikdy v zimě zima....
Myslím, ze na různých konferencích, poradách, ...
n
Např. při jazykových kurzech - účastníci by měli možnost vyprávět příběhy v cizím jazyce, a tím by zlepšovali svoji úroveň ve vyjadřování. Dále by se storytelling mohl využít při kurzech rozvoje osobnosti, např. komunikace, asertivita apod.
např. zavádění novinek - příběh o tom, jak to bylo jinde ve stejné situaci apod. vše se lépe učí na konkrétních příkladech
nevím
nevim co to je
nevím, ale určitě co nejčastěji
odstrašující příklady
Porada
prezentace
prezentace
prezentace,školení
pro jednoduche znazorneni slozitych skutecnosti osobam mene znalym dane problematiky
Předání zkušeností na konkrétních příkladech
přednášky, školení, prezentace problému či úkolu
při budování věrnosti firmě
Při prezentaci nových či stávajících produktů, při motivaci k dosažení lepších výsledků.
Při prezentacích, školení
při přiblížení nějaké situace, poznatky o firmě od jiných lidí
při vysvětlení určitého problému, který by šel na příběhu dobře pochopit.
při vysvětlování problémů, poukázání na příklady
případová studie
Se storytellingem jsem se nesetkal a neznám jeho definici, nemohu tedy posoudit
seznamování se zaměstnanci, spolupracovínky...apod.
školení, neformální předávání, menší kruh... v podstatě je storytellingem i leckterý vtip, pár jich taky mám v zásobě pro různá školení v oblasti financí
Ukázat pracovníkům, že problém jde překonat pomocí příkladu uvedeného v příběhu
v podnikových poradách, vysvětlení cílů a plánu k jejich dosažení, v reportech, prezentacích atd.
Vzdělávání zamců, ponaučení (při chybách, které zamci dělali...)
Záleží na konkrétním problému a konkrétní situaci. Je dobré pochopit zákazníka a jak jinak ho lze pochopit, než demonstrovat jejich způsob života na konkrétních příkladech. Pokud je zákazník pochopen, je jednodušší mu nabídnout to, co skutečně požaduje.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.