Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Strukturované studium učitelství - výhody a nevýhody
Strukturované studium učitelství - výhody a nevýhody
→ Jaké dárky Vám udělají pod stromečkem radost a jaké byste radši nedostávali? ←
(veřejné výsledky pro všechny "ježíšky" již 14. prosince ve 12:00)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Ilona Horychová |
---|---|
Šetření: | 14. 02. 2010 - 22. 02. 2010 |
Počet respondentů: | 32 |
Počet otázek (max/průměr): | 22 / 20.91 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 64,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:59 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Pod pojmem „strukturované studium“ obecně rozumíme rozdělení terciárního vzdělávání do tří stupňů – bakalářského, magisterského a doktorského. Jeho nejvýraznějším rysem je rozdělení původního pětiletého magisterského studia (MS) do dvou stupňů – bakalářského (BS) a navazujícího magisterského (NMS).
Prosím Vás o vyplnění dotazníku, který má přispět ke zhodnocení efektu zavedení strukturovaného studia do studia učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Výsledky průzkumu budou použity v diplomové práci (studium andragogiky). Děkuji za pomoc.
Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)
Dotazník je sestaven jednoduše, stačí si vybrat z nabízených odpovědí nebo krátce vyplnit prázdná místa.
U některých otázek můžete vybrat i více možností
Odpovědi respondentů
1. V jakém stupni studia se nacházíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
navazujícím magisterském | 16 | 50 % | 50 % |
bakalářském | 14 | 43,75 % | 43,75 % |
magisterském (5letém) | 2 | 6,25 % | 6,25 % |
2. V jakém jste ročníku?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
3. ročník bakalářského studia | 13 | 40,63 % | 40,63 % |
2. ročník navazujícího magisterského studia | 12 | 37,5 % | 37,5 % |
1. ročník navazujícího magisterského studia | 6 | 18,75 % | 18,75 % |
1. ročník bakalářského studia | 1 | 3,13 % | 3,13 % |
3. Jakou fakultu studujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
přírodovědeckou | 15 | 46,88 % | 46,88 % |
pedagogickou | 11 | 34,38 % | 34,38 % |
jinou | 6 | 18,75 % | 18,75 % |
4. Jaký obor učitelství studujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
biologie | 16 | 50 % | 50 % |
jiný | 10 | 31,25 % | 31,25 % |
chemie | 4 | 12,5 % | 12,5 % |
geologie | 2 | 6,25 % | 6,25 % |
5. Považujete strukturované studium za výhodné?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 20 | 62,5 % | 62,5 % |
ne, preferuji nestrukturované studium (pětileté magisterské). | 9 | 28,13 % | 28,13 % |
nevím | 3 | 9,38 % | 9,38 % |
6. Domníváte se, že strukturované studium usnadňuje přestup mezi různými obory v rámci jedné fakulty?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 24 | 75 % | 75 % |
ne | 8 | 25 % | 25 % |
7. Domníváte se, že strukturované studium usnadňuje přestup mezi různými obory různých fakult?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 18 | 56,25 % | 56,25 % |
ne | 14 | 43,75 % | 43,75 % |
8. Uvažovali jste o ukončení studia bakalářským stupněm?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 27 | 84,38 % | 84,38 % |
ano | 5 | 15,63 % | 15,63 % |
9. Považujete bakalářské studium za plnohodnotné vysokoškolské vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 17 | 53,13 % | 53,13 % |
ano | 14 | 43,75 % | 43,75 % |
nevím | 1 | 3,13 % | 3,13 % |
10. Považujete bakalářské studium učitelských oborů za dostatečné pro uplatnění absolventa v pedagogické praxi?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 24 | 75 % | 75 % |
nevím | 4 | 12,5 % | 12,5 % |
ano | 4 | 12,5 % | 12,5 % |
11. Máte pocit, že v magisterském studiu jsou duplikovány předměty z bakalářského studia?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne zcela, ale opakují se zbytečně velké pasáže učiva | 18 | 56,25 % | 56,25 % |
ne | 13 | 40,63 % | 40,63 % |
ano | 1 | 3,13 % | 3,13 % |
12. Myslíte si, že je vhodné absolvovat pedagogické praxe již v bakalářském studiu?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
student by měl v bakalářském studiu absolvovat náslechovou i souvislou praxi | 19 | 59,38 % | 59,38 % |
student by měl v bakalářském studiu absolvovat náslechovou praxi | 13 | 40,63 % | 40,63 % |
13. V bakalářském studiu by podle Vás
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
povinné předměty měly převažovat nad povinně volitelnými | 24 | 75 % | 75 % |
povinně volitelné předměty měly převažovat nad povinnými | 4 | 12,5 % | 12,5 % |
měly být všechny předměty povinné a volitelné | 3 | 9,38 % | 9,38 % |
měly být všechny předměty povinně volitelné a volitelné | 1 | 3,13 % | 3,13 % |
14. V navazujícím magisterském studiu by podle Vás
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
povinně volitelné předměty měly převažovat nad povinnými | 21 | 65,63 % | 65,63 % |
měly být všechny předměty povinně volitelné a volitelné | 4 | 12,5 % | 12,5 % |
měly být všechny předměty povinné a volitelné | 4 | 12,5 % | 12,5 % |
povinné předměty měly převažovat nad povinně volitelnými | 3 | 9,38 % | 9,38 % |
15. Myslíte si, že optimální podíl zastoupení odborných a pedagogických předmětů v magisterském studiu v procentech je
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
50% odborných předmětů; 30% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 20% předmětů oborové didaktiky | 25 | 78,13 % | 78,13 % |
55% odborných předmětů; 30% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 15% předmětů oborové didaktiky | 5 | 15,63 % | 15,63 % |
80% odborných předmětů; 15% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 5% předmětů oborové didaktiky | 1 | 3,13 % | 3,13 % |
80% odborných předmětů; 10% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 10% předmětů oborové didaktiky | 1 | 3,13 % | 3,13 % |
16. Myslíte si, že optimální podíl zastoupení odborných a pedagogických předmětů v bakalářském studiu v procentech je:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
80% odborných předmětů; 10% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 10% předmětů oborové didaktiky | 18 | 56,25 % | 56,25 % |
60% odborných předmětů; 30% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 10% předmětů oborové didaktiky | 10 | 31,25 % | 31,25 % |
80% odborných předmětů; 20% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 0% předmětů oborové didaktiky | 2 | 6,25 % | 6,25 % |
60% odborných předmětů; 40% předmětů pedagogicko-psychologického bloku; 0% předmětů oborové didaktiky | 2 | 6,25 % | 6,25 % |
17. Postrádáte ve studijních plánech některé předměty (některá témata), které byste chtěli využít v praxi? Prosím uveďte.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
geologie
geologii, ochrana životního prostředí, environmentalistiku
legislativa, jak psát projekty, multikulturní výchova
pedagogicko-psychologický blok neodpovídá požadavkům praxe, chybí více praktických přikladů
právo pro učitele
právo pro učitele, více praktických příkladů
právo pro učitele, více praktických příkladů, tvorba ŠCP
právo, jak pstá projekty, příklady z praxe
příklady z praxe, právo, rétorika
rétorika, právo pro učitele, příklady z praxe
současné pojetí pedagogicko-psychologického bloku má v současnosti nesmyslnou náplň - chybí příklady z praktického života, naopak historie pedagogiky je až moc
více příkladů z praxe, právo, rétorika
18. Znáte v současné době oficiální profil absolventa Vašeho studia?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 20 | 62,5 % | 62,5 % |
ano | 12 | 37,5 % | 37,5 % |
19. Myslíte si, že profil absolventa Vašeho oboru (Vašich oborů) odpovídá požadavkům praxe?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 26 | 81,25 % | 81,25 % |
ne | 6 | 18,75 % | 18,75 % |
20. Domníváte se, že Vaše studium je v souladu s profilem absolventa?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 20 | 62,5 % | 62,5 % |
ne | 12 | 37,5 % | 37,5 % |
21. Myslíte si, že po ukončení studia by se měl absolvent dále vzdělávat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 30 | 93,75 % | 93,75 % |
nevím, záleží to na okolnostech | 2 | 6,25 % | 6,25 % |
22. Uveďte Váš vlastní názor na strukturované studium. (Sem prosím uveďte vaše názory, poznámky a připomínky, které nebylo možno vyjádřit v rámci odpovědí na předchozí otázky.)
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
bakalář je pro učitele k ničemu, kvalifikaci učitele lze získat až po pětiletém studiu
člověk po třech letech dosáhne vysokoškolského vzdělání
kvalifikaci učitele lze získat až po pěti letech, po třech letech máte ukončené vzdělání, ale bohužel ne učitelské
pro učitele je pětileté studium nutné, po třech letech nemá kvalifikaci
Pro učitele jednoznančně nevýhoda
Řekla bych, že strukturované studium závisí na oboru. Na naší univerzitě existuje obor, 5letý, který není strukturovaný na Bc. a Mgr. obor, ale je pouze magisterský. Takže 5 let čekáte, jestli Vás nevyhodí. Mně se to stalo na konci třetího ročníku. Měla jsem magisterský obor na 4 roky a v LS ve třeťáku jsem neudělala matematiku, takže mi ukončili studium. Kdybych měla možnost být alespoň bakalář, bylo by to mnohem lepší, než DOUFAT, že potom ve čtvťáku, po všech těch nervech při studium , mě vyrazí od státnic. Takže fandím rozdělení na Bc. a Mgr. obory, které byly původně na 4-5let souvisle magisterské. Zároveň bych ale zrušila přijímačky na navazující studium v rámci jednoho oboru. Pokud bych přecházela po Bc. na jiný obor, přijímačky bych nechala, ale pokud bych šla na navazující na mém oboru, zrušila bych je.
Strukturované studium je výhodné, po třech letech má ukončené vzdělání. Spoučasně pro učitele je to nevýhodné, aby měl kvalifikaci musí studovat pět let, Bc. mu rozhodně nestačí.
Strukturované studium učitelství by se mělo zrušit, po třech letech má síce člověk vysokoškolský diplom, ale je mu k ničemu, protože nemá kvalifikaci učitele, ta je až po pěti letech. Může dělat cokoliv jíného, ale učitel by měl učit.
u odborný studijních programů je to výhodou, u učitlství je to nevýhoda
učitel musí mít pětileté studium, po třech letech nemá kvalifikaci učitele
učitel musí studovat pět let, aby získal kvalifikaci, jako bakalář ve svém oboru nic neznamená
Učitelské studium by mělo být nestrukturované, protože absolvent, který končí jako bakalář nemá pro učitelské povolání kvalifikaci dle zákona.
v mém oboru TV je ´Bc nedostačující, potřebuji vždy Mgr.
výhodné pro mobilitu studentů
výhodou je ukončení diplomem v bakaláři, podkud nemohu nebo nechci dál studovat
výhodou je získání vysokoškolského vzdělání po třech letech
vyhovuje mi
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.