Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Subjektivní odpovědnost pedagogů za úspěchy a neúspěchy dítěte
Subjektivní odpovědnost pedagogů za úspěchy a neúspěchy dítěte
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Alexandra Beníčková |
---|---|
Šetření: | 12. 02. 2016 - 10. 03. 2016 |
Počet respondentů: | 11 |
Počet otázek (max/průměr): | 33 / 33 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 15,8 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.44:35 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den, jsem studentkou 2.ročníku navazujícího magisterského studia Sociální pedagogiky na FHS UTB ve Zlíně, provádím výzkum na téma Subjektivní odpovědnost rodičů a pedagogů za úspěchy a neúspěchy dětí. Pro náš výzkum jsme zvolili dotazník Thomase R. Guskeye Responsiblity for Student Achievement Quesionnaire (RSA), který můžeme najít v publikaci Laška (2007). Použili jsme verzi dotazníku, kterou přeložil a upravil J. Mareš (1984). Ráda bych Vás touto cestou požádala o vyplnění dotazníku, které Vám zabere maximálně 15 minut. Prvotním cílem výzkumu není zjistit, zda v určitých životních situacích přenáší míru odpovědnosti rodič na pedagoga a naopak, ale zmapovat míru subjektivní odpovědnosti rodičů a pedagogů (jak se cítí osobně zodpovědní).
Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)
Instrukce k dotazníku RSA:Dotazník je určen pedagogům a zjišťuje jejich názor na průběh vyučování. Každá otázka popisuje určitou situaci a ptá se po její příčině. Prosíme, abyste na základě svých zkušeností vybral příčinu, která ve vyučování obvykle převládá. Svůj názor vyjádřete číselně tak, že u každé ze dvou nabízených příčin uvedete míru jejich vlivu v procentech.
Příklad:
Když většina žáků přijde na vyučování připravena, je to obvykle proto, že:
- Až na výjimky se žáci snaží připravit se na vyučování;
- Trváte na tom, že musí být připraveni.
Pokud se domníváte, že žáci se připravují hlavně díky Vaší důslednosti a jen v malé míře díky vlastnímu zájmu a odpovědnosti, potom můžete odpovědět např. takto:
- 15%; b) 85%
Druhý učitel může mít odlišné zkušenosti a může odpovědět např.
- 50%; b) 50%
Třetí učitel může zastávat názor, že bez trvalého tlaku žáci vůbec nepracují a uvede např.
- 1%; b)99%.
Součet obou alternativ musí ovšem vždy dát 100%.
Neexistují zde ani dobré, ani špatné odpovědi. Chceme znát Vaše osobní zkušenosti, které se mohou lišit od zkušeností jiných pedagogů.
Odpovědi respondentů
1. Předmět, který vyučujete?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Aj
Aj, ČaSp, Tv
angličtina, prvouka, tělocvik, hudebka, výtvarka, pracovky
český jazyk,ov,hv,pč,vv,fy
čj, aj, nj, tv, vv, inf
Čj, M, DV, VV, IN, VL, P, HV
Ekonomika, Účetnictví
Matematika a všeobecně předměty na 1. stupni.
Matematika, fyzika, výtvarná výchova, informatika
Tv, Ov, Aj
Zeměpis, Fyzika, Informatika, Tělesná výchova, Prvouka, Pracovní činnosti
2. Ročník(y), který vyučujete?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
1. + 2. + 3.
1. a 5.
1., 2., 3., 4., 5., 7., 8.,
2. - 8.
2. - 9.
4. - 9.
4., 5., 6.
4., 5., 7.
5,6,7,8,9
6,7,8,9
6.-9.
3. Typ školy, kde působíte?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Běžná ZŠ
Střední škola
Základní skola
Základní škola
ZŠ
zš
Zš
ZŠ
ZŠ
ZŠ
zš
4. Délka Vaší praxe?
Povinná otázka, respondent musel napsat číselnou odpověď.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
3 | 3 | 27,27 % | 27,27 % |
12 | 2 | 18,18 % | 18,18 % |
2 | 2 | 18,18 % | 18,18 % |
1 | 1 | 9,09 % | 9,09 % |
8 | 1 | 9,09 % | 9,09 % |
4 | 1 | 9,09 % | 9,09 % |
7 | 1 | 9,09 % | 9,09 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o jeden extrém z každé strany - odpovědí je však příliš málo na to, aby z nich šlo cokoli vyvozovat:
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 4.89 |
Minimum: | 2 |
Maximum: | 12 |
Variační rozpětí: | 10 |
Rozptyl: | 11.61 |
Směrodatná odchylka: | 3.41 |
Medián: | 3 |
Modus: | 3 |
5. Když Váš žák při vyučování dobře pracuje, je to nejspíše proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) má dost schopností na to, aby pracoval dobře | 50 | 127.273 |
b) povzbuzujete ho/ pomáháte mu | 50 | 127.273 |
6. Když Vaše třída špatně chápe učivo, které jste s nimi probral, je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) nevysvětlil jste to zřejmě dost jasně | 48.636 | 309.504 |
b) obtížnější učivo žáci chápou příliš pomalu | 51.364 | 309.504 |
7. Když většina žáků napsala dobře písemnou prověrku, je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) prověrka sama byla velmi lehká | 55.455 | 479.339 |
b) naznačili jste jim, co mohou čekat | 44.545 | 479.339 |
8. Když si Váš žák v hodině nemůže zapamatovat něco, o čem jste právě před chvílí mluvili, je to obvykle proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) zmíněné učivo jste asi dost nezdůraznil | 31 | 475.455 |
b) někteří žáci nedávají při vyučování pozor | 69 | 475.455 |
9. Předpokládáme, že se Vám v jedné třídě práce daří. Je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) pomohl jste jim překonat největší obtíže v učení | 30.909 | 426.446 |
b) tito žáci jsou celkově dobří a vedu si úspěšně i v jiných předmětech | 69.091 | 426.446 |
10. Když Vaši žáci rychle chápou nějaký úsek učiva, je to nejspíš proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) dokázal jste je motivovat tak, že mají snahu učit se | 49.091 | 371.901 |
b) jde zpravidla o velmi schopné žáky | 50.909 | 371.901 |
11. Když Váš nadřízený navrhne, abyste změnil svůj způsob vyučování, je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) má svou vlastní představu o tom, jak by měla výuka probíhat | 74.545 | 224.793 |
b) domnívá se, že Vaši žáci nepracovali dobře | 25.455 | 224.793 |
12. Když většina žáků pracuje špatně, je to obvykle proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) pracovali špatně už předtím a vůbec se nesnaží | 62.273 | 697.107 |
b) neměl jste čas se jim věnovat a pomoci jim tak, jak by potřebovali | 37.727 | 697.107 |
13. Když Vaši žáci zvládnou něco velmi snadno, je to nejčastěji proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) už předtím je to zajímalo | 46.364 | 332.231 |
b) pomohl jste jim v pochopení základních vztahů | 53.636 | 332.231 |
14. Když Vaši žáci zapomenou učivo, které jste jim už jednou vysvětlil, je to patrně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) většina žáků rychle zapomíná nové pojmy | 60.455 | 402.066 |
b) vyučování nebylo organizováno tak, aby s těmito pojmy mohli aktivně pracovat | 39.545 | 402.066 |
15. Když zjistíte, že pro některé žáky je zbytečné věnovat se jim o nějakou hodinu navíc, je to patrně proto, že
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) netrval jste na tom, aby bezpodmínečně zvládli předchozí učivo | 34.545 | 461.157 |
b) příliš pomalu chápu a málo se doma učí | 65.455 | 461.157 |
16. Předpokládáme, že žákům vykládáte novou věc a většina z nich si ji hned zapamatuje, je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) vyložil jste ji velmi přehledně a zopakoval nejobtížnější body | 65.455 | 315.702 |
b) žáci se o tuto věc zřejmě zajímali už dříve, než jste ji začal vysvětlovat | 34.545 | 315.702 |
17. Když Vaši žáci napíší špatně písemku, je to proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) podle jejich předchozích výsledků se ani nedalo čekat, že by dopadli lépe | 64.455 | 342.975 |
b)nepřiměl jste je, aby se na ni pořádně připravili | 36.364 | 309.504 |
18. Když se doslechnete, že Vás rodiče chválí za učitelskou práci, je to patrně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) jste se jejich dítěti více věnoval | 59.091 | 480.992 |
b) jejich dítě bude celkově dobrým žákem | 40.909 | 480.992 |
19. Když Váš žák při vyučování pracuje špatně, bude to nejspíš proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) nedokáže sám sebe přinutit, aby pracoval naplno | 55.455 | 242.975 |
b) nenašel jste způsob jej motivovat k učení | 44.545 | 242.975 |
20. Předpokládáme, že v jedné třídě nedosáhnete dobrých výsledků jako ostatních. Je to asi proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) na vyučování jste se nepřipravil tak pečlivě, jako jindy | 22.273 | 278.926 |
b) v této třídě se zřejmě sešli méně schopní žáci | 77.727 | 278.926 |
21. Když zaslechnete, že jeden z vašich žáků říká: „To je fajn učitel a dokáže naučit!“ Je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) snažíte se udělat vyučování pro žáky přitažlivé | 87.727 | 88.017 |
b) někteří žáci si prostě chtějí u učitele šplhnout | 12.273 | 88.017 |
22. Předpokládáme, že se některé třídy snaží, abyste je vyučovali právě Vy. Bude to asi proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) většina žáků si o Vás myslí, že jste laskavý a příjemný | 62.727 | 292.562 |
b) dokážete žáky nadchnout pro učení | 37.273 | 292.562 |
23. Předpokládejme, že se snažíte pomoci nějakému žákovi s řešením určitého problému, ale ukáže se, že jsou s tím velké potíže. Je to proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) nedokážete mu problém vysvětlit na jeho úrovni chápání | 45.909 | 321.901 |
b) není zvyklý řešit problémy společně s učitelem | 54.091 | 321.901 |
24. Předpokládejme, že výjimečně přidáte (oproti rozvrhu) nějakou tu hodinu vyučování navíc. Je to proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) snažíte se, aby pokud možno všichni žáci zvládli dané učivo | 85.364 | 204.05 |
b) doporučuje se to, i když výsledky neodpovídají vynaložené práci | 14.636 | 204.05 |
25. Když si žáci pamatují učivo, o němž jste mluvil před týdnem, je to obvykle proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) řada žáků má vycvičenou paměť a snadno si učivo vybavuje | 30.455 | 202.066 |
b)zmíněné učivo jste vyložil tak, aby žáky zaujalo | 69.545 | 202.066 |
26. Když pracujete se žákem, který se dlouho nemohl naučit určitému tématu a najednou to zvládne, je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) pravidelně jste ho informovat o tom, jak jeho učení pokračuje | 39.091 | 499.174 |
b) jde zřejmě o žáka, který pokud něčemu nerozumí- se snaží tak dlouho, až se to naučí | 60.909 | 499.174 |
27. Když někdy máte potíže s udržením zájmu žáků, je to zpravidla proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) neměl jste mnoho času se na vyučování připravit | 29.545 | 402.066 |
b) u žáků bývají potíže s učební motivací | 70.455 | 402.066 |
28. Když zaslechnete, že jeden z Vašich žáků říká: „To je hrozný učitel, nedokáže nic naučit!“ Je to pravděpodobně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) mnoho žáků se pořádně neučí a pak se diví | 60.909 | 394.628 |
b) není možné, aby se učitel v hodině věnoval každému žákovi zvlášť | 39.091 | 394.628 |
29. Když je vidět, že se žáci hned od počátku zajímají o Vaše hodiny, je to asi proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) jde o učivo, které žáky vždycky baví | 42.727 | 442.562 |
b) většinu žáků se Vám podařilo zaujmout | 57.273 | 442.562 |
30. Zjistíte-li, že většina žáků ve třídě pracuje dobře, bude to patrně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) jsou z domova vedení k tomu, aby se ve škole snažili | 52.273 | 506.198 |
b) dokázal jste je přimět k soustavnému učení | 47.727 | 506.198 |
31. Když mají Vaši žáci občas potíže v učení, je to zpravidla proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) nechtějí se pořádně učit | 69.545 | 338.43 |
b) nedokázal jste jim učivo pořádně vysvětlit nebo učivo důkladně procvičit | 30.455 | 338.43 |
32. Když Vás někteří kritizují, je to asi proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) u některých žáků se Vám nepodařilo dosáhnout změny k lepšímu | 42.182 | 504.876 |
b) ukázalo se asi, že dítě není schopné zvládnout požadavky tohoto ročníku | 57.818 | 504.876 |
33. Když na Vás někdy dolehne beznaděj a začnete pochybovat o smyslu své práce, bývá to hlavně proto, že:
Povinná otázka, respondent musel u každé podotázky vyplnit celé číslo.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
a) učivo v tomto předmětu není vhodně vybráno | 30.455 | 447.521 |
b) nedokážete vždycky vyučovat tak, aby všichni žáci byli v učení úspěšní | 69.545 | 447.521 |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.