Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Taneční výchova jako nový předmět na základních školách
Taneční výchova jako nový předmět na základních školách
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Jana Švejdová |
---|---|
Šetření: | 12. 03. 2010 - 27. 03. 2010 |
Počet respondentů: | 291 |
Počet otázek (max/průměr): | 19 / 9.94 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 87,8 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:14 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Tanec - Taneční výchova se může stát novým učebním předmětem na základních školách.
Jaký názor na to máte vy?
Cílem tohoto průzkumu je zjistit zájem veřejnosti o zavedení Taneční a pohybové výchovy do škol.
Výsledky budou použity také do diplomové práce.
Děkuji
Jana Švejdová, studentka Pedagogické fakulty UK v Praze
Odpovědi respondentů
1. Věnujete se nebo jste se někdy ve svém životě věnoval(a) tanci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 2, Ne → otázka č. 4].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 202 | 68,94 % | 69,42 % |
Ne | 91 | 31,06 % | 31,27 % |
2. Kde jste se tanci věnoval(a)? (Lze zvolit více odpovědí.)
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
V tanečních kurzech pro začátečníky | 153 | 75,74 % | 52,58 % |
V tanečním kroužku ZŠ nebo ZUŠ | 63 | 31,19 % | 21,65 % |
V jiných kurzech tance | 55 | 27,23 % | 18,9 % |
V tanečních kurzech pro pokročilé | 49 | 24,26 % | 16,84 % |
Jinde | 45 | 22,28 % | 15,46 % |
V rámci tělesné nebo hudební výchovy ve škole | 33 | 16,34 % | 11,34 % |
3. Máte rád(a) tanec?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 186 | 93,94 % | 63,92 % |
nevím | 7 | 3,54 % | 2,41 % |
ne | 5 | 2,53 % | 1,72 % |
4. Považujete za správné, že se na základní škole vyučují umělecké obory (výtvarná, hudební a nově popř. i dramatická výchova)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 275 | 93,86 % | 94,5 % |
nevím | 9 | 3,07 % | 3,09 % |
ne | 9 | 3,07 % | 3,09 % |
5. Souhlasil(a) byste s možností výuky taneční výchovy na základní škole? (Každý ředitel školy by se mohl rozhodnout, zda na jeho škole taneční výchova bude či ne.)
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 236 | 80,55 % | 81,1 % |
nevím | 31 | 10,58 % | 10,65 % |
ne | 26 | 8,87 % | 8,93 % |
6. Uvítal(a) byste pro sebe, své dítě či vnouče možnost navštěvovat hodiny taneční výchovy v rámci povinné školní docházky?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 220 | 75,34 % | 75,6 % |
nevím | 38 | 13,01 % | 13,06 % |
ne | 34 | 11,64 % | 11,68 % |
7. Nyní vyberte odpovídající variantu
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Jsem ředitel/ka školy → otázka č. 10, Jsem třídní učitel/ka (popř. bývalý/á učitel/ka) MŠ/ZŠ/SŠ → otázka č. 8, Jsem budoucí učitel/ka MŠ/ZŠ/SŠ → otázka č. 13, Jiná odpověď → otázka č. 18].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Jiná odpověď | 161 | 54,95 % | 55,33 % |
Jsem budoucí učitel/ka MŠ/ZŠ/SŠ | 94 | 32,08 % | 32,3 % |
Jsem třídní učitel/ka (popř. bývalý/á učitel/ka) MŠ/ZŠ/SŠ | 32 | 10,92 % | 11 % |
Jsem ředitel/ka školy | 3 | 1,02 % | 1,03 % |
Jsem učitel/ka (popř. bývalý/á učitel/ka) | 2 | 0,68 % | 0,69 % |
Jsem budoucí učitel/ka | 1 | 0,34 % | 0,34 % |
8. Zapojujete do výuky tanec, taneční prvky, pohyb na hudbu či rytmus, pohybovou improvizaci apod.?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 9, Ne → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 19 | 59,38 % | 6,53 % |
Ne | 13 | 40,63 % | 4,47 % |
9. Jak často a konkrétně jakým způsobem to děláte?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
1x za 3 měsíce
Asi tak 5 krát týdně. Při HV - písně s pohybem, pohyb k hudbě,pohyb částí těla dle rytmu Při TV - pohyb těla dle rytmu vyťukávaného třeba na bubínek, seznámení se základními kroky např.mazurky,polky,valčíku (možno i při HV ) O PŘESTÁVKÁCH či PŘI HODINĚ jako uvolnění těla, párminutový odpočinek a uvolnění od přemýšlení ( různé taneční kroky po třídě, nebo pohyb dle hudeb. nástrojů,improvizace - vítr,déšť,láska,rozlobení,...)
Často hodiny Osv na II.stupni. Na I.stupni hodiny Tv - sporadicky.
Denně při hudebně pohybovém bloku
Hlavně při výuce v nižších ročnících, kdy si vedu děti od 1.tř., propojuji obraz, zvuk, pohyb, rytmus i na osvojení nového učiva nebo na odreagování po delších intervalech činností, při kterých se sedí v lavicích. Nyní mám krátce 4.r., neučím tv a děti pohybové aktivity ve třídě zneužívají, že je třída nezvladatelná, tak momentálně nezapojuji. Ještě přidám zde svůj názor, protože není jiné místo. Jsem určitě pro zavedení, protože na mé současné škole, která je sportovní, trénují chlapce fotbal a děvčata basket profi trenéři. Jsou to příliš tvrdé sporty a v tanci vidím humannější pohybový projev. Tuto aktivitu bych uvítala i pro své děti.
Hlavně v hodinách TV a v relexačních chvilkách
Každý den během vyučovací hodiny, podle únavy dětí- 1 - 5 ročník ZŠ jakoukoliv pohybovou improvizaci či rytmické cvičení...
Občas, v rámci rozcvičky. Ve čtvrtém ročníku SŠ v rámci TV studenti nacvičují předtančení na maturitní ples.
Při hodinách sborového zpěvu, Hv, didaktice Hv, vyučuji i hudebně- pohybivé aktivity - jako pomoc při dechových cvičeních, pro uvolnění, pro přesný rytmus, při rytmizci slov, říkadel,pro lepší pěvecké možnosti, atd.
Při hodinách tělocviku. Se maturitními ročníky často nacvičuji předtančení.
S dětmi každý den v MŠ využíváme hudbu, pohyb. improvizaci, rytmus i tanec při ranní pohybové chvilce.
v rámci eurytmie a dalších hodin
V rámci hodin hudební nebo tělesné výchovy, popřípadě pokud děti mají chuť, mohou tančit kdykoliv o přestávce, jen si pustí cd přehrávač. Tančí buď na své oblíbence, nebo na hudbu, kterou donesu já-seznamuji je s různými druhy muziky, také často tančíme všichni, když nám k tomu Jonáš bubnuje..
V rámci hudební výchovy dle časových možností minimálně 1 hodin měsíčně
Zapojuji pohybovou improvizaci a taneční prvky v hodinách dramatické a hudební výchovy.
10. Věděl(a) jste o tom, že se v současné době jedná o přidání oboru Taneční a pohybová výchova do RVP ZV jako doplňujícího vzdělávacího oboru a zároveň probíhá pilotní projekt Taneční a pohybové výchovy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 11, Ne → otázka č. 12].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 26 | 74,29 % | 8,93 % |
Ano | 9 | 25,71 % | 3,09 % |
11. Odkud jste se o tom dozvěděl(a)?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
fghrtfu
internet
Jen, že se o tom jedná
od studentky :)
V rámci vzdělávání učitelů
12. Měl(a) byste zájem o zavedení tohoto předmětu na Vaši školu, do Vaší třídy? (Třídě by se jednou týdně věnoval odborný taneční pedagog.)
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 24 | 70,59 % | 8,25 % |
ne | 6 | 17,65 % | 2,06 % |
nevím | 4 | 11,76 % | 1,37 % |
13. Chtěl(a) byste ve své budoucí praxi do výuky zapojovat tanec, taneční prvky, pohyb dle hudby či rytmu, pohybovou improvizaci apod.?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 14, Ne → otázka č. 17].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 79 | 84,04 % | 27,15 % |
Ne | 15 | 15,96 % | 5,15 % |
14. Máte představu, jak byste to dělal(a)?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
ano vramci hier.....a kto by sa chcel tomu venovat aktivnejsie..uz na dohode s detmi co sa tyka sukromnych hodin
Bylo by to součástí hudební výchovy, rytmus se dá dát do výtvarné výchovy a používala bych tanec, pohyb, pohybovou improvizaci v dramatické výchově, která je mou specializací.
doprovod k písním dramatizace pohybem, tancem v rámci výuky psolečenského chování
formou eurytmie
Jako učitelka v mateřské škole bych samozřejmě propojila tanec s hudbou, rozvojem hudebních schopností a dovedností dětí, jelikož je prokázáno, že tyto schopnosti společně s pohybovými u dětí "zakrňují". Jde to ruku v ruce s životním stylem. Pokud bych učila na prvním stupni či v ZUŠ, zaředila bych tanec do hudební výchovy, tanec nejde dělat bez hudby. Pokud by to bylo možné, proložila bych tancem i jiné hodiny (odreagování a motivace pro další činnost).
jednoduche improvizace v ramci hodiny - vyjadrit tancem nejaky pocit, nazor, v hodině hudební výchovy učit jednoduché taneční kroky na klasickou hudbu
Jelikož studuji HV, myslím si, že zrovna v tomto předmětu by to neměl být problém - stačí naučit žáky jak dobové tance, tak snažit se tancem vyjádřit své pocity z poslouchané hudby a pod.
Myslím si, že by tato pohybová průprava měla být integrována do hudební a tělesné výchovy.
např. ztvárnění básní pohybově či dramaticky, prožití atmosféry a ladění básní
Například určitě v rámci hudební výchovy, popřípadě tělesné výchovy. Učení se pohybu v určitém rytmu, krokům konkrétních tanců popřípadě jednoduché "tanečky" - například na vystoupení. Ale ty už by mohly být dobrovolné.
ne
ne
ne (dramatizace písniček, nácik scének an školní představení, vymyšlené tanečky pro zpestření některých hodin...)
Ne, pedagogická fakulta mě na toto nepřipravila.
ne, vůbec jsem nad tím neuvažovala
Nemám představu, ráda bych se o tom více dozvěděla.
nemam, tanec urcite nevim, ale nejaky pohyb na hudbu se projevuje i v DV, coz je ma specializace.
pohybové hry
Pohybové prvky budu určitě pravidelně do výuky zařazovat, ať by se jednalo o jednoduchá cvičení, krátkou rozcvičku (Dotkni se penálu: uchem, rukou, kotníkem..., Ručník Béďa cvičí, zacvič si s ním apod.), didaktické hry s pohybovými prvky za doprovodu hudby apod. Dále je využiji v hudební (valčík, polka..)a tělesné (lidové tanečky) výchově.
Pravděpodobně tanec zařadím do hodin hudební výuky. Formou reakce na rytmus, improvizace, výuka základních tanečních kroků.
Pravděpodobně v hodinách HV a TV.
Presne nemam. Ale snazila bych se zapojit pohybovou, tanecni iprovizaci do vyuky, co jen to pujde. Vyuzivala bych ji i v jinych predmetech, nejen v hudebni, dramaticke a telesne vychove. Zalezelo by na ruznych okolnostech- momentalni soustredenosti deti, na prostredi, navaznost na tema, propojeni s ostatnimi predmety, na osobnich napadech ucitele.. Deti pohyb, pohybovou improvizaci a tanec ve vyuce potrebuji.
pro různé předměty mám různé představy
Ráda bych propojila Hv s pohybovou výchovou a to ať už více či méně i s tanečními prvky (tím myslím třeba učit děti základní kroky k polce, valčíku....)
Ráda bych zapojovala taneční průpravu ať už jen cvičením na hudbu, nebo nácvikem přímo nějakého vystoupení. Dále bych chtěla zařadit tanec jako formu relaxace či prvky scénického tance, jako motivaci k pohybu (znázorňování listí, jak létá ve větru, či sněhových vloček atd.)
Různé tanečky v rámci hudební výchovy, pohybová improvizace k hudbě, pochod či jiná forma pohybu podle rytmu, dynamiky, vše převážně v rámci HV.
v hodinách TV a HV
V podstatě nemám, protože na to nemám průpravu, zkušenosti, schopnosti, musela bych se to naučit, což bych ale uvítala
V rámci hodin TV
v rámci hudební a tělesné výchovy
V rámci hudební a tělesné výchovy, ale i v rámci odreagovávacích aktivit mimo výuku a k uvolnění s heslem "jakým způsobem tančíš, takovým i žiješ".
V rámci hudební i tělesné vychovy. Myslím, že nácvik rytmiky či tance do výuky patří a z mých zkušeností to hlavně děti baví, takže by bylo i možné používat drobné taneční variace pro oddychové chvíle během výuky.
V rámci hudební výchovy bych zařazovala taneční doprovod písní a v tělesné výchově bych směřovala na cílenou výuku tance s prvky scénického, jazzového, latinského tance apod.
V rámci hudební výchovy, ale ne jako samostatný předmět.
v rámci hudební, tělesné atd. výchovy, v rámci projektů, vystoupeníčka pro rodiče
v rámci tělesné výchovy
V rámci tělesné výchovy a hudební výchovy.
v rámci TV a HV
V rámci TV, nebo HV
V rámci výchovy hudební nebo dramatické. Jednalo by se o temporytmická cvičení, nikoliv však o tanec jako takový.
Ve svém budoucím povolání se chystám propojovat s pohybovou výchovou téměř každé učivo:). Vždyť není problém napasovat pohybovou výchovu téměř na cokoliv. A pohybová improvizace na znějící hudbu může být využita jako tělovýchovná chvilka v hodinách... děti se tím uvolní, přijdou na jiné myšlenky a můžeme pokračovat dále:)
Ve výuce využívám pohybových prvků, nejrůznějších cviků pro odreagování dětí.
Využila bych ho při tělesné výchově, hudební výchově, při uvolnění v jaké-koli hodině.
vzhledem k mé specializaci hlavně v hodinách hudební výchovy a ve spojitosti s tématem hodiny. Má představa je naučit děti základní taneční kroky (mazurkový, polkový, valčíkový) a také improvizovaný pohyb.
vzhledem k tomu, že jedním z mých oborů je dějepis, tak snadno - zkusila bych děti naučit některé historické tance ;-)
zapojila bych taneční prvky do hudební výchovy (např. tanec k hudbě podle představ dětí)
zatím jsem o tom nijak nepřemýšlela
zatím ne, nepřemýšlela jsem o tom
Zatim ne.
zatim nemám představu
15. Věděl(a) jste o tom, že se v současné době jedná o přidání oboru Taneční a pohybová výchova do RVP ZV jako doplňujícího vzdělávacího oboru a zároveň probíhá pilotní projekt Taneční a pohybové výchovy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 16, Ne → otázka č. 17].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 72 | 91,14 % | 24,74 % |
Ano | 7 | 8,86 % | 2,41 % |
16. Odkud jste se o tom dozvěděl(a)?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Od spolužačky.
od své známé, která je učitelka
Z metodického portálu RVP.
ze ZŠ v Brně ve které jsem byla na praxi
17. Měl(a) byste zájem o výuku tohoto předmětu ve Vaší budoucí třídě? (Třídě by se jednou týdně věnoval odborný taneční pedagog.)
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 70 | 74,47 % | 24,05 % |
nevím | 17 | 18,09 % | 5,84 % |
ne | 7 | 7,45 % | 2,41 % |
18. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 236 | 80,55 % | 81,1 % |
Muž | 57 | 19,45 % | 19,59 % |
19. Věková kategorie
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20 - 30 let | 190 | 64,85 % | 65,29 % |
31 - 45 let | 44 | 15,02 % | 15,12 % |
do 19 let | 36 | 12,29 % | 12,37 % |
46 a víc let | 23 | 7,85 % | 7,9 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.