Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Testování znalostí českého pravopisu a jeho vliv na vyučujícího
Testování znalostí českého pravopisu a jeho vliv na vyučujícího
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Karolína Meixnerová |
---|---|
Šetření: | 14. 05. 2015 - 19. 05. 2015 |
Počet respondentů: | 40 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 14.43 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 17,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:21 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
studuji Český jazyk a literaturu na UK a bez vyhotoveného výzkumu mě nepustí ke zkoušce. Velice vás žádám o vyplnění tohoto dotazníku, který je určen pro učitele základních a středních škol vyučující češtinu. Předem se omlouvám za neodbornost a případné pravopisné chyby.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 27 | 67,5 % | 67,5 % |
muž | 13 | 32,5 % | 32,5 % |
2. Jak dlouhá je vaše učitelská praxe?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0-5 let | 14 | 35 % | 35 % |
21-30 let | 11 | 27,5 % | 27,5 % |
11-20 let | 7 | 17,5 % | 17,5 % |
6-10 let | 5 | 12,5 % | 12,5 % |
31 a více let | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
3. Na jaké škole momentálně pracujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Gymnázium | 14 | 35 % | 35 % |
Střední odborná škola | 11 | 27,5 % | 27,5 % |
Základní škola | 10 | 25 % | 25 % |
ČZU | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
Česká škola bez hranic, Paříž | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
mateřská dovolená | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
momentálně nikde | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
Učiliště | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
4. Jakou formu testování znalostí českého pravopisu nejčastěji používáte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Doplňovací cvičení | 26 | 65 % | 65 % |
Diktát | 8 | 20 % | 20 % |
Slohová práce | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
Korekturní cvičení | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
testové úlohy | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
korektura textu | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
5. Seřaďte uvedné formy testování podle oblíbenosti u učitelů.
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
Doplňovací cvičení | 1.475 | 0.699 |
Diktát | 2.375 | 0.634 |
Slohová práce | 2.825 | 0.894 |
Ústní zkoušení | 3.325 | 0.919 |
6. Seřaďte uvedné formy testování podle oblíbenosti u studentů. (co si myslíte)
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
Doplňovací cvičení | 1.4 | 0.54 |
Diktát | 3.075 | 0.669 |
Slohová práce | 2.75 | 0.888 |
Ústní zkoušení | 2.775 | 1.224 |
7. Seřaďte pravopisné jevy, ve kterých studenti nejvíce chybují. (1-chybují nejčastěji, 7-chybují málokdy)
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
Vyjmenovaná slova | 5.125 | 3.959 |
Shoda podmětu s přísudkem | 3.85 | 3.228 |
Velká a malá písmena | 3.25 | 3.088 |
Interpunkce | 2.375 | 3.184 |
Psaní předpon s-, z-, vz- | 3.825 | 2.244 |
Psaní a skloňování zájmen a číslovek | 4.825 | 3.094 |
Psaní n, nn | 4.75 | 3.438 |
8. Ve kterých pravopisných jevech vás nejvíce dokáže rozčílit chybování?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vyjmenovaná slova | 29 | 72,5 % | 72,5 % |
Shoda podmětu s přísudkem | 26 | 65 % | 65 % |
Psaní předpon s-, z-, vz- | 7 | 17,5 % | 17,5 % |
Interpunkce | 6 | 15 % | 15 % |
Psaní a skloňování zájmen a číslovek | 5 | 12,5 % | 12,5 % |
Psaní n, nn | 4 | 10 % | 10 % |
Velká a malá písmena | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
podmiňovací způsob slovesa být | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
V žádných | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
Klasické chyby jako "by jste", číslovky, "samozdřejmě", typ x tip, "viz." apod. | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
když chybuje učitel nebo student Češtiny | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
ve všech | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
9. Je něco v čem tápete i vy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Velká a malá písmena | 15 | 37,5 % | 37,5 % |
Psaní předpon s-, z-, vz- | 9 | 22,5 % | 22,5 % |
V ničem | 5 | 12,5 % | 12,5 % |
Interpunkce | 4 | 10 % | 10 % |
Psaní a skloňování zájmen a číslovek | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
Psaní n, nn | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
Shoda podmětu s přísudkem | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
přechodníky | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
V ničem. | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
nechápu, v čem by měl tápat učitel? | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
to je vtip? | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
Netápu, to je to tak neobvyklé? | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
kvantita samohlásek | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
10. Jak často své studenty testujete?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
_
1-2 týdně
1x mesicne
1x měsíčně
1x týdně
1x týdně
1x týdně
1x týdně
1x týdně
1x týdně
2x týdně (písemně nebo ústně)
2x-3x za měsíc
5x ročně
Alespoň 1x týdně
cca 4x za pololetí
deně
Denně
Denně.
dle potřeby
dvakrát do týdne
dvakrát za půl roku
Jednou týdně
jednou týdně
jednou týdně
Jednou týdně.
Jednou za týden
Jednou za týden krátkým cvičením. Každý měsíc velkým shrnujícím testem.
Jednou za týden.
každou druhou hodinu (nejen pravopis - ale vždy je hodnocen)
minimálně 1/týdně
minimálně 1x za měsíc (klasifikováno), cvičně častěji (společná oprava)
na nižším stupni gymnázia jednou týdně, na vyšším jednou měsíčně
nejméně jednou týdně
nejsem učitel
několikrát do roka
občas, nárazově
Pokud jde pouze o pravopis, záleží četnost testování na ročníku. V prvním a čtvrtém testuji častěji, cca 1x za 14 dní až tři týdny.
Záleží na ročníku střední školy. V prvním ročníku každý týden, ve vyšších ročnících nejméně dvakrát za čtvrtletí gramatiku, jednou za pololetí slohovou práci a třikrát za pololetí teoretické otázky a drobné testy.
Zhruba jednou týdně, ne vždy ale ve formě písemného testu.
zlzuzulb
11. Jste při testování vždy stoprocentně důslední a korektní?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Snažím se být. | 20 | 50 % | 50 % |
Vždy stoprocentně. | 15 | 37,5 % | 37,5 % |
Když vím, že se někdo fláká, tu chybu mu tam najdu mnohem radši. | 4 | 10 % | 10 % |
Chybka sem, chybka tam.. ti studenti to stejně nepoznají. | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
12. Baví vás opravování?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Záleží na náladě. | 33 | 82,5 % | 82,5 % |
Největší otročina na světě. | 4 | 10 % | 10 % |
Miluju ho. | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
13. Baví vás práce učitele českého jazyka?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Tato práce mě baví, ale občas si zanadávám. | 25 | 62,5 % | 62,5 % |
Tato práce mě naplňovala, naplňuje a vždy naplňovat bude. | 10 | 25 % | 25 % |
Kdyby to šlo, tak všechny pravopisné příručky hodím do ohně a jdu zametat chodníky. | 4 | 10 % | 10 % |
Tato práce mě naplňovala, naplňuje a vždy naplňovat bude. | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
14. Kdybyste se vrátili zpátky na školu, rozhodli byste se pro jiný obor studia?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne - čeština je pro mě srdeční záležitost. | 16 | 40 % | 40 % |
U učitelství bych zůstal/a, ale změnil/a bych předmět. | 11 | 27,5 % | 27,5 % |
Ne - čeština je pro mě srdcová záležitost. | 6 | 15 % | 15 % |
Půjdu úplně jinam. Jedno kam. | 5 | 12,5 % | 12,5 % |
Ano - čeština je pro mě srdcová záležitost. | 2 | 5 % | 5 % |
15. Je něco, co byste rád/a ještě k tomuto tématu dodal? Budu ráda za každou maličkost :-)
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Abych byl upřímný, doufám, že tento výzkum nebyl myšlený vážně. Tak špatně odvedenou práci jsem dlouho neviděl, a to beru v úvahu své studenty střední školy (zaměření na přírodní vědy).
Ahoj Kájo, dotazník jsem vyplnila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale nedá mi to, abych Ti jako češtinář neřekla, že ve 14. otázce má být správně "srdeční", nikoli "srdcová" záležitost. :-) Ještě poznámka ke znalostem pravopisu - ta je u přicházejících studentů vskutku tristní. Během studia střední školy už s těmito znalostmi mnoho nenaděláme. Domnívám se, že na základních školách chybí dril v nejlepším smyslu toho slova. Díky odchodům na osmiletá gymnázia jsou ZŠ "vybrakované" a vyučující aby se snažili spíš přežít než něco učit. Mně osobně je to moc líto, protože čeština je i se všemi svými záludnostmi opravdu nejkrásnějším jazykem na světě. Měj se pěkně a - kdyby se Ti chtělo - napiš mi na mail, k jaké dobré věci jsem přispěla. Asi zakončuješ první část svých studií, ne? Srdečně zdraví Petra Bergmannová
Ano, pokud napíšete rád/a, pak musíte napsat také dodal/a. :-)
Budu vděčná za každou maličkost! Formulace "budu ráda za" je chybná (ale bohužel velice rozšířená).
Bylo by krásné, kdyby se čeština stala srdcovou záležitostí i pro děti. Já se o to snažím ze všech sil. A ještě malá poznámka na okraj: mít úvazek jenom z češtiny je pouze pro duševně silné a mimořádně odolné jedince.
Český jazyk je krásný jazyk, ale množství literatury i mě občas dělá problém :-)
Dotazník je zajímavý a kvalitně zpracovaný, nicméně není mnoho prostoru pro vlastní názor, některé otázky jsou navíc již předem předurčeny k určitému názoru respondentů.
jazyková kultura (znalost pravopisu je součástí) by měla být zvládnuta všemi pedagogy a vyžadována ve všech předmětech - výrazně by to pomohlo studentům, bohužel je pravopis vnímán pouze jako součást předmětu český jazyk
Je nutné přesvědčit studenty, žepsát a mluvit správně je důležité a snažit se učit zajímavě
Je trapné, když studentka českého jazyka chybuje v pravopise, v zápisu vět a formulacích. Ani omluva na začátku to nemůže spravit.
Největší odměnou pro učitele ČJ je, když jeho žáci pokračují ve studiu českého jazyka :-).
Nutnost motivovat učitele finančně
Promiňte, ale jako studentka FFUK oboru Český jazyk a literatura byste měla možná lépe vážit slova a výběr možností (hlavně v otázkách 11 - 14). Stejně tak není příliš vhodné, že se předem omlouváte za pravopisné chyby. To zní u studentky takového oboru přinejmenším úsměvně.
Přeji hodně úspěchů :-)
Svůj projev zjednodušším, abys mi rozumněla... Blbko jedna vygumovaná, táhni co nejdál od studia Českýho jazyka, než svojí blbostí nakazíš i nějaký tvoje žáky (co bys jinýho dělala než učila) a budete společně prznit naši mateřštinu. Běž třeba zametat chodníky nebo obsluhovat v mekáči, na nic jinýho očividně nemáš.
Z celého srdce doufám, že autorka tohoto "dotazníku" u zkoušky neuspěje a dalšímu kontaktu s jakýmkoliv jazykovým a literárním oborem se vyhne obloukem. Otázky nejsou ani na úrovni studenta prvního ročníku střední školy, natož studenta VŠ. Pravopisné i stylistické chyby, kterých je zde mnoho, by si dle mého názoru něměl dovolit ani student matematiky nebo fyziky, ale u tebe, u tebe je to opravdu na pováženou!
Zajímavé téma! =)
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.