Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Učebnice geologie a výuka geologie na ZŠ a SŠ
Učebnice geologie a výuka geologie na ZŠ a SŠ
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | František Rameš |
---|---|
Šetření: | 19. 05. 2010 - 30. 05. 2010 |
Počet respondentů: | 48 |
Počet otázek (max/průměr): | 23 / 20.9 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 45 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.07:33 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Tento dotazník je součástí mé diplomové práce. Předmětem práce je tvorba multimediální učebnice endogenní geologie pro základní, popřípadě střední školy. Ta by měla sloužit jako učební pomůcka nejen učitelům, ale i samotným žákům a studentům.
Proto se obracím na Vás, abyste vyplněním tohoto dotazníku pomohli vytvořit učebnici, která usnadní, zjednoduší a zatraktivní výuku geologie. Učebnici, která pomůže nejen začínajícím pedagogům, ale i těm, kteří nemají v oblasti geologie tolik zkušeností a znalostí. Učebnici, která podá ucelený přehled o endogenní geologii a poskytne žákům při hodinách geologie či samostudia mnoho zážitků a především- zvýší znalosti a zájem o geologii.
Výsledky tohoto dotazníku budou zpřístupněny veřejnosti.
Odpovědi respondentů
1. Geologii vyučuji na:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nižším stupni víceletého gymnázia | 27 | 55,1 % | 56,25 % |
ZŠ | 17 | 34,69 % | 35,42 % |
čtyřletém gymnáziu, vyšším stupni víceletého gymnázia | 10 | 20,41 % | 20,83 % |
2. Používáte při výuce geologie učebnici?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 35 | 71,43 % | 72,92 % |
ne | 13 | 26,53 % | 27,08 % |
ne- učebnice není k dispozici | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
3. Pokud jste v otázce číslo 2 odpověděli ANO, uveďte název učebnice
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Cílek, V., Matějka, D.,Mikuláš, R.,Ziegler, V.: Přírodopis IV. Scientia, Praha 2000
Černík a spol:Mineralogie a geologie
Dobroruka, Scientia, PřírodopisIV
Ekologický přírodopis Fortuna
Ekologický přírodopis pro 9. ročník ZŠ, Kvasničková a kol., nakl. Fortuna
Ekologický přírodopis, Kvasničková Přírodopis 9, Fraus - o ní budu hovořit
Fraus - Přírodopis 9
FRAUS 9
Kvasničková D., Jeník J., Pecina P., Froněk J et Cais J. (1997): Ekologický přírodopis. - Fortuna, Praha
Kvasničková, D. aj: Ekologický přírodopis 9
Mineralogie a geologie - SPNPřírodopis 9 - Fraus
Používám hlavně encyklopedie a to jak tištěné, tak i na PC a pak různé články aj. Učebnici geologie děti mají, ale nenadchává je již opakovaně. Také na výuku geologie používání kupř. návštěvy Mineralogického muzea UK s lektorem p. Doc. Kašparem a potom i expozice Národního muzea Praha 1, dále kam jedeme, tak i v rámci návštěvy měst navštěvujeme jednotlivá muzea (teď Severočeské-Liberec), kde jsou jednotlivé biotopy i s geologickým profilem aj.
Přírodní obraz Země, pro 1. ročník gymnázia, Fortuna, Praha 1995
Přírodopis - Mineralogie a geologie - SPN
Přírodopis 4
PŘÍRODOPIS 4, pro 9. ročník (mineralogie, geologie, základy ekologie) J.Vítek
přírodopis 4, mineralogie a geologie
Přírodopis 8, SPN 1983, Praha
Přírodopis 9 - Fraus
Přírodopis 9 - geologie a ekologie
Přírodopis 9 - učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus
Přírodopis 9 Scientia (V.Cílek, D. Matějka , R Mikuláš. V. Ziegler) Přírodopis 4 SPN Vladimír Černík, Zdeněk Martinec, Jan Vítek-tu nemají děti, ale jen já
Přírodopis 9, Scientia
Přírodopis 9. SCIO
Přírodopis III (scientia),
Přírodopis IV - Cílek, Matějka
Přírodopis IV, nakl. Scientia
Přírodopis pro 8. ročník základní školy, kolektiv autorů - Vališ, Ďurovič, Fediuková, ...., SPN Praha,
Přírodopis pro 9. ročník ZŠ Geologie Ekologie
Přírodopis učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus
SPN
učebnice RNDr. D. Kvasničkové
v.cilek - přírodopis 4
V.Černík,Z.Martinec,J.Vítek Přírodopis 4 Mineralogie a geologie se základy ekologie, SPN,a.s.,Praha 1998,2001
Vališ J.: Přírodopis 8; SPN. 6. upravené vydání + novější vydání
4. Tuto učebnici:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jsem si sám(sama) vybral(a) | 15 | 41,67 % | 31,25 % |
byla již užívána před mým nástupem do školy | 15 | 41,67 % | 31,25 % |
byla zakoupena na návrh kolegy(kolegyně) | 6 | 16,67 % | 12,5 % |
nevybral(a)- byla zakoupena vedením školy | 5 | 13,89 % | 10,42 % |
5. Na této učebnici hodnotním kladně:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
množství obrazového materiálu | 20 | 68,97 % | 41,67 % |
ucelenost učiva | 17 | 58,62 % | 35,42 % |
provázanost s jinými předměty | 13 | 44,83 % | 27,08 % |
provázanost s RVP | 11 | 37,93 % | 22,92 % |
vizuální stránka | 11 | 37,93 % | 22,92 % |
návaznost kapitol | 10 | 34,48 % | 20,83 % |
přílohy- pracovní listy, testy | 8 | 27,59 % | 16,67 % |
nic | 1 | 3,45 % | 2,08 % |
jiné... | 1 | 3,45 % | 2,08 % |
6. Na této učebnici se mi nelíbí:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
návaznost kapitol | 6 | 35,29 % | 12,5 % |
provázanost s RVP | 5 | 29,41 % | 10,42 % |
přílohy- pracovní listy, testy | 5 | 29,41 % | 10,42 % |
provázanost s jinými předměty | 4 | 23,53 % | 8,33 % |
ucelenost učiva | 3 | 17,65 % | 6,25 % |
jiné... | 2 | 11,76 % | 4,17 % |
obrazový materiál | 2 | 11,76 % | 4,17 % |
nic | 2 | 11,76 % | 4,17 % |
vizuální stránka | 2 | 11,76 % | 4,17 % |
7. V této učebnici postrádám:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
přílohy- pracovní listy, testy | 13 | 68,42 % | 27,08 % |
zajímavosti | 12 | 63,16 % | 25 % |
praktické úkoly | 8 | 42,11 % | 16,67 % |
otázky k zamyšlení | 7 | 36,84 % | 14,58 % |
náměty na domácí činnosti | 6 | 31,58 % | 12,5 % |
shrnutí látky | 4 | 21,05 % | 8,33 % |
provázanost s jinými předměty | 4 | 21,05 % | 8,33 % |
otázky a úkoly pro žáky | 2 | 10,53 % | 4,17 % |
nic | 1 | 5,26 % | 2,08 % |
jiné... | 1 | 5,26 % | 2,08 % |
dostatek obrazového materiálu | 1 | 5,26 % | 2,08 % |
8. Tuto učebnici hodnotím známkou: (1- nejlepší, 5- nejhorší)
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2 | 14 | 41,18 % | 29,17 % |
3 | 11 | 32,35 % | 22,92 % |
1 | 7 | 20,59 % | 14,58 % |
4 | 2 | 5,88 % | 4,17 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 2.22 |
Minimum: | 1 |
Maximum: | 4 |
Variační rozpětí: | 3 |
Rozptyl: | 0.63 |
Směrodatná odchylka: | 0.79 |
Medián: | 2 |
Modus: | 2 |
9. V hodině geologie kromě učebnice (či místo učebnice) používám:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
prezentace | 40 | 81,63 % | 83,33 % |
internet | 30 | 61,22 % | 62,5 % |
pracovní listy | 27 | 55,1 % | 56,25 % |
videa | 27 | 55,1 % | 56,25 % |
jiné... | 22 | 44,9 % | 45,83 % |
interaktivní tabuli | 18 | 36,73 % | 37,5 % |
vystačím si s učebnicí | 3 | 6,12 % | 6,25 % |
10. Které z těchto pomůcek (viz. otázka č. 8) používáte nejčastěji?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
prezentace | 11 | 22,45 % | 22,92 % |
učebnici | 3 | 6,12 % | 6,25 % |
interaktivní tabuli | 2 | 4,08 % | 4,17 % |
pracovní lity | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
Prezentace, přírodniny | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
prezentece, geologickou sbírku | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
vytvořil jsem učební texty sám | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
pracovní listy, internet | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
přírodniny | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
prezentace, internet | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
ostatní odpovědi | 26 | 53,06 % | 54,17 % |
11. Myslíte si, že pro výuku geologie je vytvořeno dostatečné množství učebního materiálu (učebnice, geologické mapy, pracovní listy…)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 32 | 65,31 % | 66,67 % |
myslím, že tak akorát | 13 | 26,53 % | 27,08 % |
ano | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
12. Uvítali byste vytvoření multimediální učebnice geologie, jejíž součástí by byly prezentace, pracovní listy, testy, videa či animace?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozhodně ano | 45 | 91,84 % | 93,75 % |
ani ne, učebního materiálu tohoto druhu je dostatek | 3 | 6,12 % | 6,25 % |
ne | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
13. Myslíte si, že učebnice geologie v multimediální (elektronické) podobě zvýší znalosti a zájem žáků či studentů o geologické vědy?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 24 | 48,98 % | 50 % |
ano | 21 | 42,86 % | 43,75 % |
ne | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
14. Setkali jste se již s tímto typem učebnic (materiálu)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 27 | 55,1 % | 56,25 % |
ano | 22 | 44,9 % | 45,83 % |
15. Dala by se výuka geologie s touto multimediální učebnicí ve vaší škole realizovat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, většina učeben disponuje počítači či dataprojektory | 44 | 89,8 % | 91,67 % |
nevím- nemáme tak dobře vybavené učebny | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
ne, máme pouze jednu počítačovou učebnu, která je velmi vytížená | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
16. Měli byste zájem o multimediální učebnici geologie pro ZŠ či SŠ?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 36 | 73,47 % | 75 % |
nevím | 10 | 20,41 % | 20,83 % |
ne | 3 | 6,12 % | 6,25 % |
17. Jaké máte v oblasti geologie vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
měli jsme geologii v rámci mého VŠ studia | 40 | 81,63 % | 83,33 % |
mám VŠ vzdělání z geologie | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
měli jsme geologii na střední škole | 2 | 4,08 % | 4,17 % |
jiné... | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
absolvoval(a) jsem kvalifikační kurz z geologie | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
žádné | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
18. V rámci svého VŠ studia jsem absolvoval(a) geologii ve formě:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
povinných předmětů (minimálně dva předměty) | 32 | 65,31 % | 66,67 % |
jiné... | 8 | 16,33 % | 16,67 % |
neabsolvoval(a) žádné předměty či kurzy | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
několika volitelných předmětů | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
jednodenní či týdenní blokové výuky | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
19. V jakém rozsahu byly v rámci Vašeho VŠ studia zařazeny předměty (kurzy) z geologie?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jen minimálně- jeden či dva předměty za celé studium | 33 | 67,35 % | 68,75 % |
byly zařazeny pravidelně, vzájemně na sebe navazovaly | 12 | 24,49 % | 25 % |
nebyly vůbec | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
20. Předměty či kurzy z geologie, které jsem navštěvoval(a), byly:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zaměřeny odborně | 31 | 63,27 % | 64,58 % |
zaměřeny na vzdělávání geologie | 11 | 22,45 % | 22,92 % |
neabsolvoval(a) jsem takto zaměřené předměty (kurzy) | 7 | 14,29 % | 14,58 % |
21. Absolvoval(a) jste nějaké speciální kurzy (nadstavbové, kvalifikační…apod) z oblasti geologie?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 45 | 91,84 % | 93,75 % |
ano | 4 | 8,16 % | 8,33 % |
22. Jako pedagog působím:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
10 - 20 let | 18 | 36,73 % | 37,5 % |
20 - 40 let | 14 | 28,57 % | 29,17 % |
5 - 10 let | 10 | 20,41 % | 20,83 % |
méně jak 5 let | 7 | 14,29 % | 14,58 % |
23. Je Vám:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
30 - 40 let | 16 | 32,65 % | 33,33 % |
40 - 50 let | 16 | 32,65 % | 33,33 % |
50 - 60 let | 8 | 16,33 % | 16,67 % |
méně jak 30 let | 8 | 16,33 % | 16,67 % |
více jak 60 let | 1 | 2,04 % | 2,08 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.