Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Dobrý den, stává se vám, že nad učením strávíte mnoho času a máte pocit, že jste se toho mnoho nenaučili? Důvodem může být špatná volba sudijní strategie. Cílem průzkumu je zmapovat, jaké studijní strategie studující během svého studia používají, do jaké míry jsou vedení k úpravě studijních strategií tak, aby jejich učení z textu bylo efektivní. Dotazník je určen pro žáky základních, středních škol a lidi, kteří si ještě vzpomínají na dobu, kdy studovali na střední nebo základní škole.
Odpovědi respondentů
1. Ve kterém typu školy právě studujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
jiné
66
45,52 %
45,52 %
gymnázium
25
17,24 %
17,24 %
SŠ
17
11,72 %
11,72 %
ZŠ
17
11,72 %
11,72 %
SOŠ
14
9,66 %
9,66 %
učiliště
6
4,14 %
4,14 %
2. Jakého jste pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ženského
97
66,9 %
66,9 %
mužského
48
33,1 %
33,1 %
3. Myslím, že se z textu učím správným způsobem (využívám vhodné studijní strategie)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano souhlasím. Mé studijní výsledky jsou průměrné, ale myslím si, že to není způsobeno
47
32,41 %
32,41 %
Spíše souhlasím.
37
25,52 %
25,52 %
Ano souhlasím, mé studijní výsledky jsou nadprůměrné.
31
21,38 %
21,38 %
Spíše nesouhlasím
13
8,97 %
8,97 %
Z textu se neučím. Využívám jiný zdroj než je učebnice, poznámky ze školy a jiné texty.
7
4,83 %
4,83 %
Ano souhlasím. Mé studijní výsledky jsou podprůměrné, ale chyba je někde jinde.
6
4,14 %
4,14 %
Nesouhlasím
4
2,76 %
2,76 %
4. Rady jak se mám správně z textu učit jsem získal/a především od:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
nikdo, ale přišel/přišla jsem si na to sám/sama
89
61,38 %
61,38 %
učitelé
38
26,21 %
26,21 %
rodiče
30
20,69 %
20,69 %
spolužáci a kamarádi
25
17,24 %
17,24 %
nikdo
14
9,66 %
9,66 %
5. . Pozoruji sebe nebo své spolužáky, jakým způsobem se učí z textu. Pokud jim něco pomůže k lepšímu nebo rychlejšímu zapamatování látky, zkusím to také. Pokud zjistím, že se určitým způsobem z textu nenaučím, změnim ho.
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Pokud si náhodou všimnu, že se nějaký způsob osvědčil, vyzkouším ho také. Změním způsob učení, kterým se mnoho nenaučím, ale záměrně nesletuji, jakým způsobem se učit.
68
46,9 %
46,9 %
Ano, se vším souhlasím.
34
23,45 %
23,45 %
Sleduji, jakým způsobem se učit, ale způsoby neměním.
25
17,24 %
17,24 %
Nesouhlasím.
18
12,41 %
12,41 %
6. Během učení z textu si text:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Pokud možno čtu nahlas, nebo si ho nahlas převýprávím, pomáhá mi to.
65
44,83 %
44,83 %
Přečtu raději sám/a potichu. Pomáhá mi spíš, když text vidím.
57
39,31 %
39,31 %
Nevím, nikdy jsem tohle neřešil/a.
13
8,97 %
8,97 %
Při učení rád/a hýbu rukama nebo tělem, gestikuluji.
10
6,9 %
6,9 %
7. Poznámky si během hodiny píši tak, že:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
opíši vše, co vyučující napíše na tabuli, uvede v prezentaci nebo se snažím napsat
61
42,07 %
42,07 %
píši si jen důležité informace
39
26,9 %
26,9 %
píši si důležité informace a to, čemu nerozumím
24
16,55 %
16,55 %
poznámky si nepíši, učím se z jiného zdroje
13
8,97 %
8,97 %
jiná možnost, než je uvedena
4
2,76 %
2,76 %
píši si jen to, čemu nerozumím
4
2,76 %
2,76 %
8. Jakou formou si tvoříš poznámky, ať už v hodině nebo doma při učení z nějakého textu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
číslované osnovy nebo seznamy
99
68,28 %
68,28 %
vyprávění ve větách
36
24,83 %
24,83 %
jiný způsob (například myšlenkové mapy, atd.)
30
20,69 %
20,69 %
9. Pokud jsi v otázce 8 uvedl, že si tvoříš poznámky jiným způsobem, jakým?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Heslovite, mam vlastni system.
heslovitě, případně co nejkratší a nejvíce vystihující věty; používám odrážky (jedna informace jedna odrážka)
ja si poznamky v podstate skoro nedelam protoze su lina psat ale kdyz uz tak si delam jenom heslovity poznamky, odrazky...
mind maps
Myšlenkové mapy
myšlenkové mapy
myšlenkové mapy, a seznamy k nim
náhodně rozmístěné poznámky
něco podobného myšlenkovým mapám
netvořím
odrážky
Odrážky, někdy myšlenkové mapy, šipky, mnemotechnické obrázky atd.
Píši si je v odrážkách.
píšu si klíčová slova na papírky poté si k nim ústně doplním naučené informace
Pojmové, myšlenkové mapy
pouze podtrhávám text a vypisuji si čísla zákonů
Používám hodně barvy a obrázky
Rypak
Schémata, obrázky
strukturované výpisky (koncentrace informací + vynechání balastu)
vcdgf
ve formě bodů a šipek vyjadřujících souvislosti
Vybírám nejzákladnější informace a stručnější formou sepíši.
výpisky
Zápisky
10. Pokud jsi v otázce 8 uvedl, že si tvoříš poznámky formou vyprávění ve větách či číslovaných osnov nebo seznamů, proč jsi se rozhodl používat právě tuto formu psaní poznámek?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
o jiných fromách vím, umím je používat, ale tohle mi vyhovuje
62
60,78 %
42,76 %
o jiných formách toho mnoho nevím
15
14,71 %
10,34 %
o jiných formách vím, neumím je použít
13
12,75 %
8,97 %
jiná možnost, než je uvedena
12
11,76 %
8,28 %
11. Co dělám, abych rozuměl/a tomu, co čtu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Čtu text více než jednou.
94
64,83 %
64,83 %
Podtrhávám si části, které se zdají být důležité.
76
52,41 %
52,41 %
Hledám v textu důležité informace.
69
47,59 %
47,59 %
Rychle text projdu, abych zjistila o čem je.
61
42,07 %
42,07 %
Přeruším čtení a ujasním si, co jsem právě četl/a.
56
38,62 %
38,62 %
Označuji si text různými barvami, abych lépe rozuměl/a.
54
37,24 %
37,24 %
Kontroluji si, jak moc jsem textu rozuměl/a.
43
29,66 %
29,66 %
Dívám se na nadpisy.
39
26,9 %
26,9 %
Dívám se na obrázky a čtu text pod nimi.
38
26,21 %
26,21 %
Přemýšlím o tom, co bude v textu následovat.
13
8,97 %
8,97 %
12. Co dělám, když nerozumím tomu co čtu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Odhaduji význam pomocí informací z jiných částí textu.
86
59,31 %
59,31 %
Použiji slovník, abych si význam vyhledal/a.
65
44,83 %
44,83 %
Přeskočím to.
31
21,38 %
21,38 %
13. Co dělám, abych si zapamatovala novou látku:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Nejprve si novou látku několikrát projdu.
99
68,28 %
68,28 %
Propojím si novou látku s tím, co už o tom, co je v ní popsáno vím.
56
38,62 %
38,62 %
Představím is situaci popsanou v textě ve své mysli.
44
30,34 %
30,34 %
Látku, kterou jsem se dříve naučil/a si opakuji.
35
24,14 %
24,14 %
Nová slovíčka nebo termíny umisťuji do kontextu.
27
18,62 %
18,62 %
Seskupuji si informace v textu podle určitého kritéria. (např. nová slovíčka podle slovního
18
12,41 %
12,41 %
14. Co dělám, když si nemohu vzpomenout, jak se něco odborně nazývá:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
zkusím to napsat jinak
109
75,17 %
75,17 %
požádám někoho, aby mi poradil
54
37,24 %
37,24 %
nechám to být
19
13,1 %
13,1 %
15. Plánování a příprava učení:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
stanovuji si cíle a dílčí úkoly
79
54,86 %
54,48 %
organizuji a uspořádávám učení
72
50 %
49,66 %
vyhledávám příležitosti, kdy mohu naučené použít v reálném životě
42
29,17 %
28,97 %
provádím sebehodnocení
16
11,11 %
11,03 %
16. Než se začnu učit z textu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Text si zběžně prolistuji, seznámím se s obsahem.
78
53,79 %
53,79 %
Většinou text otevřu a jdu se rovnou učit.
65
44,83 %
44,83 %
Připomenu si, co již o daném téma, co je v něm popsáno vím.
31
21,38 %
21,38 %
Jiné
3
2,07 %
2,07 %
17. Než se začneme ve škole učit z textu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Připomeneme si, co již o daném téma, co je v něm popsáno víme.
62
43,06 %
42,76 %
Povíme si, o čem by text mohl být.
50
34,72 %
34,48 %
Většinou se jdeme hned učit z textu.
43
29,86 %
29,66 %
Povíme si, co je cílem a proč daný text čteme.
37
25,69 %
25,52 %
Jiné
14
9,72 %
9,66 %
18. Za mé studijní výsledky nese především zodpovědnost:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
já
79
54,48 %
54,48 %
vyučující a já
60
41,38 %
41,38 %
vyučující
5
3,45 %
3,45 %
rodina
1
0,69 %
0,69 %
19. Považuji za důležité umět se efektivně učit.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
134
92,41 %
92,41 %
ne
11
7,59 %
7,59 %
20. Někdy v minulosti jsem se sám/a z vlastní iniciativy zajímal/a o to, jak se mám správně učit nebo se v současné době zajímám. Snažím se vyhledat literaturu, někoho se zeptám atd.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
77
53,1 %
53,1 %
ne
68
46,9 %
46,9 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 19. Považuji za důležité umět se efektivně učit.
20. Někdy v minulosti jsem se sám/a z vlastní iniciativy zajímal/a o to, jak se mám správně učit nebo se v současné době zajímám. Snažím se vyhledat literaturu, někoho se zeptám atd.
odpověď ne:
2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 19. Považuji za důležité umět se efektivně učit.
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Ve kterém typu školy právě studujete?
2. Jakého jste pohlaví?
3. Myslím, že se z textu učím správným způsobem (využívám vhodné studijní strategie)
4. Rady jak se mám správně z textu učit jsem získal/a především od:
5. . Pozoruji sebe nebo své spolužáky, jakým způsobem se učí z textu. Pokud jim něco pomůže k lepšímu nebo rychlejšímu zapamatování látky, zkusím to také. Pokud zjistím, že se určitým způsobem z textu nenaučím, změnim ho.
6. Během učení z textu si text:
7. Poznámky si během hodiny píši tak, že:
8. Jakou formou si tvoříš poznámky, ať už v hodině nebo doma při učení z nějakého textu?
10. Pokud jsi v otázce 8 uvedl, že si tvoříš poznámky formou vyprávění ve větách či číslovaných osnov nebo seznamů, proč jsi se rozhodl používat právě tuto formu psaní poznámek?
11. Co dělám, abych rozuměl/a tomu, co čtu:
12. Co dělám, když nerozumím tomu co čtu:
13. Co dělám, abych si zapamatovala novou látku:
14. Co dělám, když si nemohu vzpomenout, jak se něco odborně nazývá:
15. Plánování a příprava učení:
16. Než se začnu učit z textu:
17. Než se začneme ve škole učit z textu:
18. Za mé studijní výsledky nese především zodpovědnost:
19. Považuji za důležité umět se efektivně učit.
20. Někdy v minulosti jsem se sám/a z vlastní iniciativy zajímal/a o to, jak se mám správně učit nebo se v současné době zajímám. Snažím se vyhledat literaturu, někoho se zeptám atd.
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Ve kterém typu školy právě studujete?
2. Jakého jste pohlaví?
3. Myslím, že se z textu učím správným způsobem (využívám vhodné studijní strategie)
4. Rady jak se mám správně z textu učit jsem získal/a především od:
5. . Pozoruji sebe nebo své spolužáky, jakým způsobem se učí z textu. Pokud jim něco pomůže k lepšímu nebo rychlejšímu zapamatování látky, zkusím to také. Pokud zjistím, že se určitým způsobem z textu nenaučím, změnim ho.
6. Během učení z textu si text:
7. Poznámky si během hodiny píši tak, že:
8. Jakou formou si tvoříš poznámky, ať už v hodině nebo doma při učení z nějakého textu?
10. Pokud jsi v otázce 8 uvedl, že si tvoříš poznámky formou vyprávění ve větách či číslovaných osnov nebo seznamů, proč jsi se rozhodl používat právě tuto formu psaní poznámek?
11. Co dělám, abych rozuměl/a tomu, co čtu:
12. Co dělám, když nerozumím tomu co čtu:
13. Co dělám, abych si zapamatovala novou látku:
14. Co dělám, když si nemohu vzpomenout, jak se něco odborně nazývá:
15. Plánování a příprava učení:
16. Než se začnu učit z textu:
17. Než se začneme ve škole učit z textu:
18. Za mé studijní výsledky nese především zodpovědnost:
19. Považuji za důležité umět se efektivně učit.
20. Někdy v minulosti jsem se sám/a z vlastní iniciativy zajímal/a o to, jak se mám správně učit nebo se v současné době zajímám. Snažím se vyhledat literaturu, někoho se zeptám atd.
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.